Blog - Strona 28 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 28

Rankomat: Mniej bezpiecznie na polskich drogach

0
Źródło zdjęcia: Canva

Od kilku lat liczba wypadków oraz ich ofiar sukcesywnie spadała. W 2024 r. sytuacja się zmieniła. Liczba kolizji wzrosła o 25 tysięcy, a wypadków było o ponad 500 więcej niż w 2023 roku – zauważa Rankomat.

Ponad 390 tys. kolizji

Powołując się na dane Głównego Urzędu Statystycznego, Rankomat zauważa, że w ubiegłym roku na polskich drogach doszło do 390 580 kolizji oraz 21 519 wypadków. Oznacza to wzrosty odpowiednio o 6,7% i 2,8% względem 2023 r.

Statystycznie to ponad 1070 kolizji i niemal 59 wypadków każdego dnia. W przypadku liczby wypadków to pierwszy wzrost od 2016 roku. Jeśli chodzi o kolizje — ostatni raz ich liczba wzrosła w 2021 r.

Wzrosty nie rozkładają się równomiernie

Do największego wzrostu liczby kolizji doszło w województwach mazowieckim (+3796) i wielkopolskim (+3631). Najmniejszy przyrost zanotowano w województwach zachodniopomorskim (+200) i lubelskim (+441). Patrząc procentowo, najwyższy wzrost wystąpił w województwie pomorskim (13%). Najwięcej kolizji miało miejsce w województwie mazowieckim (60 320) i śląskim (51 154).

Niektóre regiony z poprawą

W kontekście liczby wypadków w kilku województwach sytuacja się poprawiła. Największy spadek odnotowano w podkarpackim, gdzie było o 178 wypadków mniej (–15%). Mniej wypadków miało miejsce również w śląskim (102), wielkopolskim (36), świętokrzyskim (4) i warmińsko-mazurskim (3). Największy wzrost liczby wypadków dotyczył Małopolski, gdzie doszło do 253 zdarzeń więcej (12%).

Co to oznacza dla kierowców?

– Ubezpieczyciele analizują statystyki wypadkowe i m.in. na ich podstawie szacują ryzyko wystąpienia szkody, co wpływa na wycenę składki obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Im większy ruch w regionie i więcej wypadków czy kolizji, tym wyższych składek można się spodziewać – komentuje Katarzyna Gaweł, ekspertka Rankomat ds. ubezpieczeń komunikacyjnych. – Wzrost liczby zdarzeń drogowych może wpłynąć na wzrost średniej ceny OC. Głównym czynnikiem wzrostów składek są rosnące wypłaty odszkodowań oraz coraz wyższy średni koszt usunięcia szkody – dodaje.

(AM, źródło: Rankomat)

PPK zgromadziły już ponad 33 mld zł aktywów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W lutym do Pracowniczych Planów Kapitałowych przystąpiły 34 tysiące nowych osób, a wartość aktywów netto przekroczyła 33 mld złotych. Powoli, ale zauważalnie rośnie liczba uczestników PPK w sektorze publicznym – podał PFR Portal PPK.

Na koniec lutego wartość aktywów netto funduszy zdefiniowanej daty wyniosła 33,21 mld zł. To o 1,29 mld zł więcej w porównaniu do pierwszego miesiąca obecnego roku. Równocześnie rośnie liczba uczestników PPK – w lutym do programu dołączyły 34 tysiące nowych osób, zwiększając poziom partycypacji do 51,66%. W sumie z możliwości oszczędzania w PPK skorzystało już 3,77 mln osób. Wzrost zainteresowania przełożył się także na liczbę aktywnych rachunków, których jest obecnie 4,55 mln szt. 

Opłacalne oszczędzanie w PPK

Na rachunki uczestników PPK wpłynęły do tej pory z Funduszu Pracy wpłaty powitalne w łącznej kwocie 871 mln zł oraz dopłaty roczne w łącznej kwocie 1,56 mld zł.

Dane wskazują, że statystyczny uczestnik PPK, który oszczędza od grudnia 2019 r., zarabiając do końca 2023 r. 5300 zł i od 2024 r. 7000 zł, w zależności od grupy FZD znajduje się średnio od 9116 zł do 12 324 zł więcej niż on sam wpłacił. To oznacza od 127% do 172% zysku.

Zarządzaniem PPK zajmuje się aktualnie 17 instytucji finansowych. Średni koszt zarządzania PPK to 0,325%. Z kolei średnie opłaty za zarządzanie wraz z innymi kosztami administracyjnymi lub operacyjnymi oraz kosztami transakcji wynoszą 0,96% inwestycji rocznie.

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

O świadczeniach niepieniężnych w umowie ubezpieczenia na szkoleniu SPBUiR

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

2 kwietnia odbędzie się szkolenie online „Świadczenia niepieniężne w umowie ubezpieczenia oraz ubezpieczeniowy obowiązek ratowania mienia”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi dr hab. prof. Uniwersytetu Łódzkiego Bartosz Kucharski.

Agenda:

Część I: Świadczenia niepieniężne z umowy ubezpieczenia

  1. Wprowadzenie
  2. Sposoby naprawienia szkody w prawie cywilnym
  3. Dopuszczalność naprawienia przez ubezpieczyciela restytucji w drodze restytucji naturalnej
  4. Charakter świadczenia ubezpieczyciela w niektórych ubezpieczeniach
  5. Dopuszczalny zakres pomocy świadczony przez ubezpieczyciela assistance

Część II: Ubezpieczeniowy obowiązek ratowania mienia

  1. Wprowadzenie
  2. Czasowy zakres obowiązku ratowania
  3. Przedmiotowy i kwotowy zakres kosztów podlegających zwrotowi
  4. Naruszenie obowiązków ratowania
  5. Obowiązek ratowania w innych rodzajach ubezpieczeń
  6. Obowiązek zabezpieczenia roszczeń odszkodowawczych

Rejestracja na szkolenie

(AM, źródło: SPBUiR)

Lloyd’s ogłosił całoroczne wyniki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wiodący światowy rynek ubezpieczeń i reasekuracji, Lloyd’s of London, w 2024 roku odnotował 6,5% wzrostu składki przypisanej.

Składka przypisana brutto wyniosła 55,5 mld funtów (w 2023 r. było to 52,1 mld funtów). Wynik z działalności ubezpieczeniowej to 5,3 mld funtów (w 2023 roku 5,9 mld funtów). Współczynnik łączony wyniósł 86,9% (w 2023 roku 84%). Zysk przed opodatkowaniem osiągnął 9,6 mld funtów (2023 rok: 10,7 mld funtów). Zwrot z inwestycji wyniósł 4,9 mld funtów (w 2023 roku 5,3 mld funtów).

Całkowity kapitał, rezerwy i pożyczki podporządkowane wyniosły łącznie 47,1 mld funtów (w 2023 r. 45,3 mld funtów). Centralny współczynnik wypłacalności to 435% (w 2023 roku 503%).

(AC, źródło: Lloyd’s)

Rekordowy rok Warty

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ponad 12,6 miliarda złotych, o 17% więcej niż dwanaście miesięcy wcześniej – na takim poziomie uplasował się ubiegłoroczny przypis składki brutto Grupy Warta. To najwyższy wynik sprzedażowy w historii ubezpieczyciela, który oprócz tego osiągnął zysk netto rzędu 1,1 mld zł. W tym roku zakład chce utrzymać się na ścieżce wzrostu, w czym mają mu pomóc inwestycje w rozwój struktur, zaawansowane technologie oraz optymalizacja procesów biznesowych.

Wysokie wzrosty w najważniejszych segmentach „majątku”

W biznesie majątkowym Warta zebrała 11 mld zł, o 17,3% więcej niż w 2023 r. Segment indywidualny wzrósł o 22,4%, osiągając poziom 1,3 mld zł. Z kolei segment korporacyjny poszedł w górę o 11,6% r/r, osiągając przypis wynoszący niemal 2 mld zł.

– Tak znaczące wyniki są efektem konsekwentnej strategii rozwoju oraz najlepiej ocenianej na rynku współpracy z agentami i brokerami, których rola pozostaje kluczowa dla dalszego wzrostu spółki. Warta dynamicznie rozwija także inne istotne kanały dystrybucji, w tym sieci dealerskie, leasingowe, a także sprzedaż bezpośrednią. Fundamentem tego sukcesu jest wysoko ceniony przez rynek zespół oraz nowoczesna taryfikacja, oparta na zaawansowanej analizie danych – wyjaśnia Jarosław Parkot, prezes zarządu Warty.

Segment ubezpieczeń komunikacyjnych dla klientów indywidualnych wzrósł o 21,8%, do poziomu 6,5 mld zł, natomiast w obszarze korporacyjnym osiągnął przypis rzędu 1,2 mld zł.

– Miniony rok był pełen wyzwań dla rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, zarówno w segmencie OC ppm, jak i autocasco. Kluczowe trudności wynikały z rosnącej inflacji średniej szkody oraz konieczności dostosowywania stawek ubezpieczeniowych do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Wzrost wartości wypłacanych odszkodowań był bezpośrednią konsekwencją wyższych kosztów napraw, drożejących części zamiennych oraz rosnących stawek za usługi serwisowe. Pomimo tak niesprzyjających warunków rynkowych, zakończyliśmy rok z pozytywnym wynikiem technicznym w tym segmencie. Rośniemy szybciej niż rynek, zachowując rentowność również w ubezpieczeniach OC ppm – podkreśla Jarosław Parkot.

Rekordowa sprzedaż „życiówki”

Warta uzyskała też historyczny wynik sprzedaży w biznesie życiowym, notując przypis na poziomie niemal 1,6 mld zł (+16,4% r/r).

– Tak efektywny rozwój to rezultat strategicznego podejścia do budowy atrakcyjnej oferty produktowej oraz efektywnej współpracy z partnerami dystrybucyjnymi. W rozwoju ubezpieczeń na życie koncertujemy się na produktach ochronnych ze składką regularną. Nasze wysiłki skupiamy także na zmniejszeniu luki ubezpieczeniowej dzięki oferowaniu atrakcyjnych zakresowo oraz składkowo produktów, również w obszarze zdrowia. Rozszerzamy ofertę, która zapewnia wsparcie w trudnych sytuacjach zdrowotnych, chociażby leczenie za granicą w specjalistycznych ośrodkach oraz medycynę precyzyjną – wylicza Jarosław Parkot.

Zyskowność i stabilność

W 2024 roku Warta majątkowa wypracowała 940 mln zł zysku netto, co było możliwe m.in. dzięki efektywnej działalności inwestycyjnej w warunkach wysokich stóp procentowych. Z kolei spółka życiowa Warty odnotowała wynik finansowy netto na poziomie 193 mln zł. Zakład wypłacił też o 22% więcej odszkodowań i świadczeń w spółce majątkowej oraz o 14,4% więcej w życiowej.

– W roku 2024 rynek ubezpieczeń zmagał się z rosnącymi kosztami szkód katastroficznych, które stały się poważnym wyzwaniem zarówno dla poszkodowanych, jak i ubezpieczycieli. Tylko w związku z powodzią wypłaciliśmy ponad 206 mln zł. Dzięki sprawności naszego zespołu średni czas oględzin wyniósł sześć dni, a czas likwidacji – 15 dni. W ubezpieczeniach na życie wiele procesów realizowanych jest w czasie rzeczywistym – mówi Jarosław Parkot.

Rentowność kapitału własnego (ROE) w 2024 roku osiągnęła imponujący poziom 21,8% dla spółki majątkowej oraz 32,8% dla spółki życiowej. Stabilna kondycja finansowa Warty znajduje odzwierciedlenie w utrzymujących się na wysokim poziomie wskaźnikach wypłacalności. Wzrost zaufania do firmy potwierdza międzynarodowa agencja Standard & Poor’s, która podniosła rating TUiR Warta na poziom AA- (bardzo silny).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Tomasz Piekarski zastępcą dyrektora generalnego polskiej Balcii

0
Tomasz Piekarski

Balcia Insurance SE w Polsce ma nowego zastępcę dyrektora generalnego. Funkcję tę objął Tomasz Piekarski.

Nowy menedżer ma ponad 26-letnie doświadczenie w branży ubezpieczeniowej. Ostatnio (do września ubiegłego roku) był związany z PZU, gdzie od czerwca 2013 r. pełnił funkcję dyrektora Biura Produktów Komunikacyjnych. W największym polskim ubezpieczycielu zaczynał też swoją przygodę z ubezpieczeniami we wrześniu 1998 r.

Tomasz Piekarski od grudnia 2002 r. do października 2010 r. związany był z Wartą, w której zajmował m.in. stanowiska zastępcy dyrektora Departamentu Rozwoju Ubezpieczeń Indywidualnych oraz dyrektora Biura Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych. Od marca 2011 r. do maja 2013 r. pracował w Generali jako dyrektor Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Od maja 2011 r. do września 2024 r. Tomasz Piekarski zasiadał w Komisji Ubezpieczeń Komunikacyjnych Polskiej Izby Ubezpieczeń, od czerwca 2013 r. był jej przewodniczącym. W tym samym okresie był też członkiem Motor Working Group of Insurance Europe.

(AM, źródło: LinkedIn)

Aplikacja Wiener DRIVE dostępna dla szerszego grona klientów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Compensa rozszerza dostępność aplikacji telematycznej Wiener DRIVE, zmniejszając wymagany poziom składki za ubezpieczenie komunikacyjne OC i/lub AC do 1500 zł. Dzięki temu więcej klientów będzie miało dostęp do tego rozwiązania.

– Aplikacje telematyczne, takie jak Wiener DRIVE, mają szansę zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach. Chcemy zachęcić kierowców do aktywnego korzystania z naszego rozwiązania, a przez to do bardziej odpowiedzialnej i ekologicznej jazdy. Dzięki przyznawanym punktom za przejazd kierowca będzie mógł zmieniać swoje zachowania i poprawiać styl jazdy. Dodatkowo, zwiększając bezpieczeństwo jazdy, może zyskać także zwrot części składki za ubezpieczenie – tłumaczy Katarzyna Świecińska odpowiadająca w Compensie za aplikację Wiener DRIVE.

Aplikacja jest dostępna za darmo dla osób mających polisę Wiener Pakiet AUTO. Można ją pobrać z App Store i Google Play. Dzięki wprowadzonym zmianom klienci mogą skorzystać z Wiener DRIVE już przy składce od 1500 zł na ubezpieczenie OC (odpowiedzialności cywilnej) i/lub AC (autocasco). Wcześniej ten próg wynosił 1800 zł.

(AM, źródło: Compensa)

APK – dobra praktyka czy tylko formalność?

0
Wojciech Semmerling

Minęło już siedem lat od wprowadzenia obowiązku analizy potrzeb klienta, a mimo to wielu brokerów wciąż zastanawia się, jak prawidłowo ją przeprowadzić. Formularz? Ankieta? A może coś innego?

Sęk w tym, że Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń (UDU) nie precyzuje formy.

Kluczowe jest natomiast to, by proces był właściwie udokumentowany – ale i skuteczny.

Zgodnie z art. 8 UDU, przed zawarciem umowy dystrybutor ma obowiązek zbadania wymagań i potrzeb klienta oraz przedstawienia obiektywnych informacji o produkcie, tak aby klient mógł podjąć świadomą decyzję. Brzmi prosto? Może w teorii. W praktyce często sprowadzamy APK do formalności, nie dostrzegając jej kluczowej roli w skutecznej ochronie klienta.

Jednym z fundamentów profesjonalnego doradztwa w ubezpieczeniach jest dogłębne zrozumienie sytuacji klienta. To nie jest pytanie o to, jakie ubezpieczenie chce kupić, ale analiza ryzyk, które go dotyczą, i tych, których może być nieświadomy.

Pomyślmy o tym tak: jeśli jesteśmy ekspertami, to naszym zadaniem jest sięgnąć tam, gdzie chcemy zobaczyć, nie tylko tam, gdzie klient nam wskaże. Powinniśmy diagnozować ryzyka, identyfikować luki i proponować rozwiązania, a nie tylko „obsługiwać” zapytanie klienta.

Broker skupia się na jednym ryzyku

Broker ma pełnomocnictwo ogólne i powinien dbać o kompleksową ochronę klienta. Jednak w praktyce skupia się tylko na jednym, najbardziej oczywistym ryzyku, np. ubezpieczeniu maszyn czy nieruchomości. Co może na przykład pójść nie tak?

* Pominięte mogą zostać istotne elementy majątku,
* Można nie uwzględnić wszystkich istotnych ryzyk, np. w odpowiedzialności cywilnej,

* Brak adekwatnej analizy ryzyk biznesowych.

Efekt? Klient myśli, że jest dobrze zabezpieczony, dopóki nie zdarzy się pierwsza szkoda, której polisa nie obejmuje. A wtedy pytanie brzmi: „Dlaczego nikt mi o tym nie powiedział?”.

Zawężone pełnomocnictwo

Zdarza się też odwrotna sytuacja – broker ma pełnomocnictwo ograniczone do konkretnego zakresu ubezpieczeń, ale w trakcie rozmów klient ujawnia elementy ryzyk powiązanych.

Wniosek? Nie możemy ignorować informacji, które pojawiają się w rozmowie – nawet jeśli formalnie nie należą do zakresu naszego pełnomocnictwa. Naszą rolą jest identyfikacja i rekomendacja rozwiązań.

APK to nie tylko obowiązek prawny, ale kluczowy element relacji z klientem. Przejrzysta komunikacja pomaga:

* Budować zaufanie – klient wie, że dbamy o jego realne bezpieczeństwo.
* Zwiększać świadomość ryzyk – dzięki czemu może podejmować lepsze decyzje.
* Podnosić jakość obsługi – jeśli klient czuje, że jego potrzeby są rzeczywiście analizowane, chętniej z nami zostanie.

Podsumowanie

APK to nie tylko wymóg prawny, ale także podstawa profesjonalnej obsługi. Jeśli traktujemy ją poważnie, unikamy niezabezpieczonych ryzyk czy zarzutów o brak należytej staranności ze strony klienta i naruszenie ze strony KNF.

Dobre praktyki w zakresie APK opierają się na:

  • Dogłębnej analizie – wykraczającej poza standardowe pytania.
  • Szczegółowych ustaleniach – w których uwzględniamy powiązane ryzyka.
  • Transparentnej komunikacji – pomagającej klientowi podjąć świadomą decyzję.

W końcu chodzi o jedno – skuteczną ochronę klienta, a nie tylko o spełnienie formalnego obowiązku.

Wojciech Semmerling

Regaty Ubezpieczeniowe MileDOBRA, czyli wsparcie usamodzielnienia młodzieży z domów dziecka

0

Od 6 do 16 maja odbędą się IV wirtualne charytatywne Regaty Ubezpieczeniowe MileDOBRA. Patronem medialnym wydarzenia organizowanego przez Fundację Ocean Marzeń jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Wirtualne regaty MileDOBRA to akcja charytatywna w której może wziąć udział każdy. Przekazując środki na konkretną załogę, może sprawić, by ta załoga wygrała regaty Mile Dobra, a dodatkowo wspomóc Fundację.

Fundacja Ocean Marzeń od blisko 14 lat poprzez żeglarstwo wspiera w usamodzielnieniu i aktywizacji zawodowej młodzież z Domów Dziecka. W trzech dotychczasowych edycjach organizowanych przez nią charytatywnych regat wzięły udział 34 załogi z szkół żeglarskich z całej Polski i zebrano łącznie 65 020 zł. Dzięki między innymi takiemu wsparciu na pokładzie fundacyjnych jachtów szkoliło się i brało udział w rejsach 950 dzieci i młodzieży z domów dziecka z całej Polski.

Wparcie dla 137 przyszłych sterników i instruktorów

W ramach IV edycji regat Fundacja będzie zbierać środki na sfinansowanie szkoleń na stopnie żeglarskie w Bazie ZEGRZE, gdzie w sezonie 2025 odbędzie się 12 szkoleń dla 137 kadetów, którzy będą zdobywać swoje pierwsze patenty oraz szkolić się na sterników i instruktorów. By w pełni zrealizować plany, Fundacja potrzebuje jeszcze 85 tys. ze 170 tys. zł. To środki, z których zostaną pokryte wyżywienie, opłaty portowe, paliwo i wynagrodzenie instruktorów, w tym kadetów, którzy szkolą swoich młodszych kolegów. 

Jak działają wirtualne regaty

Firmy, które zgłoszą się do regat, otrzymają wirtualny jacht z nazwą swojej szkoły na stronie regat. Kiedy ktoś z jej klientów, znajomych czy pracowników wpłaci pieniądze, klikając na jacht, wtedy ten przesunie się w stronę mety. Każdy 1 zł przesuwa jednostkę o 1 milę do przodu. Wygrywa ta załoga, która dopłynie najdalej. Osoby przekazujące środki na konto danej załogi podają jedynie swój adres e-mail i imię, i są kierowane do platformy Przelewy24, gdzie dokonują transakcji. 

Podczas regat jest uruchomiona specjalna kampania w ramach Google Ads, pozwalająca na zwiększenie ruchu na stronie regat, gdzie umieszczone są nazwy szkół biorących udział w regatach. W trakcie regat w 2024 r. każda ze szkół zwiększyła liczbę osób obserwujących profile na Facebooku o 4%.

Zaangażowanie w regaty MileDOBRA

Zgłoszenie do regat jest bezpłatne i można go dokonać do 5 maja 2025 roku na adres: fundacja@oceanmarzen.org.pl. Fundacja informuje cyklicznie w mediach społecznościowych o przystąpieniu danej załogi/firmy do regat (czym wcześniejsze dołączenie, tym więcej postów), a w ich trakcie czynią to patroni medialni, fundacja oraz szkoła. Darowizny na załogę/jacht wpłacają darczyńcy, klienci firmy, pracownicy (nie sama firma). Osoby, które dokonały wpłaty, otrzymują informacje o klasyfikacji w czasie regat i pozycji załogi. Uczestnicy otrzymują wiadomości, które mogą przesłać do swoich znajomych, by ci zaangażowali się w regaty i wsparli wybrany wirtualny jacht. Po zakończeniu rywalizacji każdy uczestnik/darczyńca otrzymuje indywidualny dyplom. Osoby oraz załogi, które zajmują pierwsze miejsca, otrzymają nagrody. 

Szczegóły: https://www.miledobra.org

(am)

Przepisy o mStłuczce zostaną przyjęte do końca pierwszego półrocza

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Opracowany przez Ministerstwo Cyfryzacji projekt nowelizacji ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw został zaakceptowany przez Zespół Programowania Prac Rządu i wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Po wejściu w życie noweli w aplikacji mObywatel znajdzie się m.in. usługa mStłuczka.

Jest to usługa umożliwiająca kierowcom zgłaszanie zdarzeń drogowych bez konieczności sporządzania papierowych oświadczeń. Funkcjonalność ma też automatycznie generować protokół zdarzenia drogowego, który może być bezpośrednio przesłany do ubezpieczyciela. Oprócz odpowiednich regulacji aktywacja usługi wymaga uwzględnienia wymogów ubezpieczycieli.

Projekt został wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów pod numerem UDER1.  Planowany termin jego przyjęcia projektu przez rząd to II kwartał 2025 r.

(AM, źródło: gov.pl)

18,299FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie