Blog - Strona 35 z 1542 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 35

Rok Klubu Agenta Premium – mówimy o rozwoju, inspiracji i przyszłości w branży ubezpieczeniowej

0
Milena Panasko

Rozmowa z Mileną Panasko, dyrektorką ds. projektów strategicznych ASF Premium

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Kluby dla agentów stają się w branży ubezpieczeniowej coraz bardziej powszechne, ale Klub Agenta Premium, tworzony przez Grupę ASF, wyróżnia się na tle innych. Jego nazwa sugeruje, że to coś więcej niż zwykły program lojalnościowy. Jakie wartości stoją za tym projektem i w jaki sposób realizuje on tę ideę?

Milena Panasko: – Klub Agenta Premium jest skierowany do najlepszych agentów współpracujących z Grupą ASF. To przestrzeń, która ma na celu wspieranie ich w rozwoju, zarówno zawodowym, jak i osobistym. Naszym celem jest wpływanie na przyszłość branży ubezpieczeniowej poprzez oferowanie szerokiej gamy szkoleń, programów rozwojowych i benefitów.

Dzięki współpracy z zaproszonymi towarzystwami ubezpieczeniowymi staramy się dostarczać agentom wartościowe narzędzia, które pomogą im osiągnąć sukces w coraz bardziej wymagającym rynku.

Rok 2024 rozpoczął nowy cykl Klubu Agenta Premium. Niedawno, 17 maja, odbyło się spotkanie II edycji, które miało na celu omówienie wyzwań stojących przed agentami ubezpieczeniowymi. Jakie wyzwania były poruszane i jak ważne są one w kontekście obecnej sytuacji w Polsce?

– Podczas spotkania szczególną uwagę poświęciliśmy wyzwaniom, które wynikają z przemian pokoleniowych wśród klientów i ich rosnących oczekiwań. Zauważyliśmy, że nadal duża część Polaków nie ma ubezpieczeń lub posiada polisy, które już nie odpowiadają na ich obecne potrzeby. Szczególnie istotnym tematem były ubezpieczenia na życie i zdrowie, które są w Polsce wciąż niedostatecznie wykorzystane. Klienci potrzebują tych produktów, a my, jako agenci, mamy szansę zaoferować im odpowiednie rozwiązania.

Zwróciliśmy także uwagę na zmieniające się wymagania regulatorów i wyzwań związanych z posprzedażowymi obowiązkami. Kwestia oszustw ubezpieczeniowych to kolejny aspekt, który staje się coraz większym problemem dla agentów, którzy muszą stawić czoło coraz bardziej zaawansowanym technikom oszustów.

Zakres poruszanych tematów był naprawdę szeroki. Jakie konkretne kroki podejmuje Klub Agenta Premium, aby wspierać agentów w ich rozwoju?

– Przygotowaliśmy cykl szkoleń i programów, które pozwalają agentom rozwijać się na wielu płaszczyznach. Kluczowym elementem II edycji Klubu Agenta Premium jest elastyczność oferty. Stworzyliśmy ścieżki edukacyjne, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby agentów, uwzględniając ich doświadczenie oraz wyzwania, z jakimi stykają się na co dzień. Nasze szkolenia obejmują nie tylko zagadnienia związane z ubezpieczeniami, ale także zagadnienia z zakresu rozwoju osobistego, które mogą być źródłem inspiracji dla agentów.

Wspomniała Pani o dostosowaniu programu do indywidualnych potrzeb agentów. Jak to wygląda w praktyce?

– Zdajemy sobie sprawę, że każdy agent jest inny – ma różne doświadczenia, podejście do pracy i priorytety. Dlatego staramy się tworzyć programy, które odpowiadają na te zróżnicowane potrzeby. Nasze działania są oparte na sugestiach uczestników oraz aktualnych trendach w branży. Programy są dostosowywane do zmieniających się warunków rynkowych, a także do tego, czego agenci naprawdę potrzebują, by skutecznie reagować na wyzwania i rozwijać swoją działalność.

Dlaczego rozwój agentów ubezpieczeniowych jest tak kluczowy w kontekście całej branży?

– Branża ubezpieczeniowa jest niezwykle dynamiczna, a zmiany są nieodłącznym elementem tego rynku. Pojawiają się nowe technologie, zmieniające się regulacje, a także rosnące oczekiwania klientów. Agent ubezpieczeniowy, który nie inwestuje w swój rozwój, szybko staje się niewystarczająco konkurencyjny.

Długoterminowy sukces w tej branży to nie tylko kwestia wiedzy, ale także umiejętności dostosowywania się do zmieniającego się rynku. Klub Agenta Premium jest przestrzenią, która wspiera agentów w ciągłym doskonaleniu ich kompetencji, co jest kluczowe do budowania przewagi rynkowej.

Jakie działania podejmuje Klub, by motywować agentów do nieustannego rozwoju?

– Kluczowym aspektem jest pokazanie agentom, że rozwój nie ma końca. Każdy sukces to dopiero początek kolejnej drogi, a ciągła nauka i poszerzanie horyzontów to nieodłączny element efektywnej pracy w tej branży. Organizujemy warsztaty, szkolenia i spotkania, które pomagają naszym uczestnikom rozwijać się w różnych obszarach. Zależy nam na tym, by nasi członkowie Klubu nie tylko zdobywali wiedzę, ale także inspirowali się nawzajem i podążali w kierunku pełnej satysfakcji zawodowej.

Jakie są plany na przyszłość Klubu Agenta Premium?

– Planujemy dalej rozwijać program, aby jak najlepiej odpowiadał na zmieniające się potrzeby rynku ubezpieczeniowego. Naszym celem jest, by Klub Agenta Premium stał się nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale także przestrzenią wymiany doświadczeń, inspiracji i wsparcia w budowaniu silnej, profesjonalnej marki osobistej.

Wierzymy, że agent, który inwestuje w rozwój swojej osobistej wartości i profesjonalizmu, zyskuje w oczach klientów oraz buduje swoją pozycję jako lider w branży.

Jakie przesłanie chciałaby Pani przekazać agentom ubezpieczeniowym?

– Moje przesłanie jest proste: nigdy nie przestawajcie się rozwijać. Każdy sukces to dopiero początek kolejnej drogi, a zmiana jest siłą napędową każdego biznesu. Zmiany to nie zagrożenie, ale szansa na lepszą przyszłość.

To od nas zależy, czy podejdziemy do tych zmian elastycznie i świadomie, inwestując w samodoskonalenie, poszerzanie wiedzy i rozwijanie umiejętności. Tylko taka postawa pozwala być o krok przed konkurencją i skutecznie reagować na dynamicznie zmieniający się rynek ubezpieczeń.

Szybciej, sprawniej, bliżej dzięki chatbotom i AI

0
Joanna Gepner

Branża ubezpieczeniowa wkracza w erę cyfrową. Tradycyjne metody komunikacji, jak np. rozmowy telefoniczne czy korespondencja e-mailowa, ustępują miejsca nowoczesnym rozwiązaniom, pozwalającym na szybszą, bardziej spersonalizowaną i efektywną interakcję z klientem.

Chatboty i asystenci AI rewolucjonizują sposób, w jaki firmy ubezpieczeniowe zarządzają zapytaniami klientów, obsługują roszczenia i oferują produkty.

Chatboty to programy komputerowe zaprojektowane do prowadzenia rozmów z użytkownikami w naturalny sposób, zazwyczaj przy użyciu tekstu, a coraz częściej również głosu. Ich głównym celem jest udzielanie odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie problemów oraz przekazywanie informacji. Wykorzystują technologię przetwarzania języka naturalnego (NLP), która umożliwia im zrozumienie ludzkiej mowy i reagowanie na nią w sposób naturalny i spójny.

Asystenci AI, czyli bardziej zaawansowane wersje chatbotów, nie tylko odpowiadają na proste pytania, ale także wykonują złożone zadania, takie jak analizowanie danych, personalizowanie ofert ubezpieczeniowych czy przeprowadzanie całych procesów sprzedaży. Wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego, asystenci AI potrafią „uczyć się” na podstawie poprzednich interakcji i dostosowywać swoje odpowiedzi do potrzeb użytkownika.

Zadania chatbotów i asystentów AI

Główną zaletą chatbotów i asystentów AI w ubezpieczeniach jest ich dostępność 24/7, co umożliwia klientom uzyskanie pomocy o każdej porze, szczególnie ważnej w nagłych sytuacjach w ubezpieczeniach. Dodatkowo chatboty sprawnie odpowiadają na standardowe pytania o polisy, składki i warunki, odciążając w ten sposób pracowników i zwiększając efektywność.

Asystenci AI są z kolei w stanie spersonalizować ofertę, analizując dane klientów i proponując polisy dostosowane do ich potrzeb. Ponadto automatyzacja procesów, jak np. zgłaszanie szkód czy obsługa roszczeń, przyspiesza procedury i minimalizuje błędy. Chatboty są w stanie także prowadzić klientów krok po kroku przez proces zgłaszania roszczeń, np. szacując wstępnie ich wysokość, co usprawnia obsługę.

Chatboty wspierają sprzedaż ubezpieczeń, prowadząc klientów przez cały proces zakupu – od analizy potrzeb po finalizację transakcji, automatyzując tym samym sprzedaż i obniżając koszty. Szybko odpowiadają także na pytania o polisy, ceny i dokumenty, eliminując potrzebę czekania na konsultanta, a także ułatwiają zgłaszanie szkód, zbierając niezbędne informacje, weryfikując dane i zapisując roszczenia. Asystenci AI są również w stanie pomóc w obsłudze posprzedażowej, przypominając o płatnościach, aktualizując polisy i dostosowując je do potrzeb klienta.

Wnioski końcowe

Chatboty i asystenci AI to technologie, które znacząco zmieniają sposób, w jaki firmy ubezpieczeniowe komunikują się z klientami. Dzięki nim możliwa jest szybka, efektywna i spersonalizowana obsługa, która pozwala zaoszczędzić czas i zasoby.

Automatyzacja procesów sprzedaży, obsługi roszczeń oraz wsparcie klienta na każdym etapie współpracy sprawiają, że wykorzystanie AI staje się nie tylko przyszłością, ale i teraźniejszością branży ubezpieczeniowej.

Joanna Gepner
Britenet

Colonnade rozszerza ofertę NNW

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Colonnade Insurance Oddział w Polsce wprowadza rozszerzoną wersję polisy „Moje Bezpieczne Jutro” – ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, chorób i innych nieprzewidzianych zdarzeń. Oferta skierowana jest do odbiorców indywidualnych, a produkt skonstruowany został tak, aby elastyczne dopasować się do ich potrzeb.

Ubezpieczenie „Moje Bezpieczne Jutro” obejmuje następstwa nieszczęśliwych wypadków skutkujące pobytem w szpitalu, trwałym lub całkowitym uszczerbkiem na zdrowiu czy też śmiercią. Zapewnia także ochronę w razie poważnego zachorowania, urazu, utraty pracy i rzeczy osobistych.

– „Moje Bezpieczne Jutro” w nowym kształcie to odpowiedź na rosnące potrzeby klientów, którzy oczekują elastycznych, wszechstronnych i precyzyjnie spersonalizowanych rozwiązań ubezpieczeniowych. Nowy produkt wyróżnia się rozbudowanym zakresem ochrony, dodatkowo klienci mogą skorzystać z opcji dostosowania polisy do indywidualnych potrzeb, takich jak ochrona zwierząt domowych czy wsparcie w rehabilitacji po wypadku. W sumie w ofercie klient ma do wyboru ponad 30 różnych zakresów ochrony – mówi Paweł Żmudzki, dyrektor departamentu ubezpieczeń indywidualnych i grupowych Colonnade.

W ramach „Moje Bezpieczne Jutro” klienci mogą komponować zakresy ubezpieczenia, łącząc m.in. ochronę na wypadek nieszczęśliwych zdarzeń, poważnych chorób, leczenia czy rehabilitacji. Elastyczność zakresu ochrony oraz możliwość wyboru wysokości sumy ubezpieczenia sprawiają, że każdy klient może dopasować produkt zgodnie z preferencjami i aktualną sytuacją życiową. Dodatkowo opcja „Elastyczna” pozwala samodzielnie określić wysokość sumy ubezpieczenia, zapewniając maksymalną kontrolę nad zakresem ochrony.

Nowa oferta „Moje Bezpieczne Jutro” dostępna jest dla singli, par, rodzin – osób w wieku od 18 do 80 lat (w przypadku dzieci od 6 miesięcy do 18 lat). Produkt jest dostępny niezależnie od posiadania innych ubezpieczeń.

Ubezpieczenie można nabyć przez telefon ze wsparciem doradcy, samodzielnie poprzez stronę Colonnade oraz u współpracujących pośredników. Nowa odsłona produktu dostępna jest za pośrednictwem ścieżki zakupu online. Każdy klient może samodzielnie skonfigurować ochronę według własnych potrzeb i otrzymać dokumenty polisowe drogą elektroniczną.

(AM, źródło: Colonnade)

SIGNAL IDUNA: Nowy wariant ubezpieczenia NajbezpieczniejSI

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z myślą o roku szkolnym 2025/26 SIGNAL IDUNA przygotowała odświeżoną ofertę ubezpieczenia szkolnego NajbezpieczniejSI. Zakład wprowadził między innymi nowy wariant z sumą ubezpieczenia wynoszącą 90 tys. zł.

Wraz z nowym wariantem zaktualizowane zostały również składki. SIGNAL IDUNA podkreśla, że najtańsza opcja ubezpieczenia jest dostępna już za 45 zł.

Pakiet NajbezpieczniejSI to ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków dzieci i młodzieży szkolnej od 6. miesiąca do 26. roku życia oraz personelu placówek oświatowych. Ochrona ubezpieczeniowa obowiązuje przez 12 miesięcy i działa całą dobę, niezależnie od miejsca pobytu.

W ramach polisy zakład udziela pomocy i wsparcia finansowego, jeśli dziecko ulegnie nieszczęśliwemu wypadkowi lub zachoruje. SIGNAL IDUNA może wypłacić odszkodowanie, zwrócić poniesione koszty związane z powrotem do zdrowia, zapewnić pomoc medyczną oraz usługi assistance. Może otoczyć ochroną również uczniów klubów, szkół i klas sportowych oraz mundurowych bez dodatkowej zwyżki składki.

Ubezpieczenie  obejmuje kontuzje, takie jak: rany, złamania, zwichnięcia, oparzenia czy pogryzienia przez zwierzęta, a także poważniejsze skutki wypadków, takie jak trwały uszczerbek na zdrowiu czy śmierć.

(AM, źródło: SIGNAL IDUNA, Facebook)

.

TUZ Ubezpieczenia rozpoczyna sezon sprzedaży ubezpieczeń szkolnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Tegoroczna propozycja siedmiu wariantów szkolnego ubezpieczenia „Pakietu Bezpieczna Nauka”, jakie oferuje TUZ Ubezpieczenia, ma korzystniejsze warunki finansowe oraz szerszy zakres ochrony.

Ubezpieczyciel poinformował, że stawki rozpoczynają się od 29 zł dla dzieci przedszkolnych i 39 zł dla dzieci starszych. Z kolei sumy ubezpieczenia wynoszą od 10 tys. do 100 tys. zł. Towarzystwo nadal oferuje 5% zniżki przy ubezpieczeniu drugiego dziecka i 10% przy trójce lub więcej dzieci z rodziny.

W ramach tegorocznej propozycji TUZ Ubezpieczenia wprowadziło OC Ucznia w związku z odbywaniem praktycznej nauki zawodu – zarówno w ofercie ubezpieczenia grupowego, jak i w ofercie indywidualnej, w ramach klauzuli OC uczniów placówki oświatowej.

(AM, źródło: TUZ Ubezpieczenia, Facebook)

KUKE oferuje gwarancje przyłączeniowe

0
Źródło zdjęcia: Canva

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych rozszerzyła ofertę o gwarancje należytego wykonania kontraktu, zabezpieczające proces przyłączania nowych inwestycji energetycznych do krajowej sieci przesyłowej zarządzanej przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE).

Z gwarancji mogą skorzystać firmy, które chcą przyłączyć do sieci ogólnopolskiej swoje instalacje odnawialnych źródeł energii, w tym magazyny energii elektrycznej. Wymaga to podpisania stosownej umowy z PSE jako jej operatorem. Gwarancje oferowane przez KUKE zabezpieczają należyte wykonanie takiej umowy. 

– Gwarancje przyłączeniowe KUKE to nic innego jak zabezpieczenie finansowe i sposób na spełnienie wymogów PSE bez konieczności zamrażania dużej ilości gotówki czy korzystania z drogich kredytów bankowych na poczet zabezpieczenia. Z kolei PSE ma pewność, że jeśli inwestor nie wywiąże się z umowy przyłączeniowej, np. zrezygnuje z budowy magazynu lub opóźni ją znacząco, to KUKE wypłaci odszkodowanie – tłumaczy Luiza Bednarowska-Kopyść, dyrektorka Departamentu Rozwoju Produktów KUKE.

– KUKE usprawnia i ułatwia realizację projektów oraz sam proces inwestycyjny, ograniczając ryzyko finansowe, jak też operacyjne dla wszystkich stron. Tym samym wspieramy modernizację polskiej energetyki. W związku z rosnącym udziałem odnawialnych źródeł zwiększa się znaczenie w systemie magazynów energii zapewniających stabilność dostaw prądu – dodaje Robert Dębecki, dyrektor Departamentu Gwarancji KUKE.

(AM, źródło: KUKE)

Rolnicy i ubezpieczyciele chcą zmian w systemie ochrony przed skutkami katastrof naturalnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W związku z katastroficznymi zjawiskami pogodowymi, które w miniony weekend nawiedziły wiele regionów Polski, 10 czerwca 2025 roku w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się pilne spotkanie z przedstawicielami środowiska rolniczego oraz zakładów ubezpieczeń. Inicjatorem spotkania był szef resortu rolnictwa, Czesław Siekierski.

Na skutek gwałtownych burz, intensywnych opadów gradu i silnych wichur, ogromne straty odnotowano w gospodarstwach rolnych i sadowniczych – szczególnie w województwach świętokrzyskim, lubelskim, dolnośląskim i mazowieckim. W wielu miejscach zniszczenia sięgają 100% powierzchni upraw – głównie zbóż, warzyw, owoców miękkich i rzepaku.

– Po wizycie w terenie widzę, że sytuacja jest bardzo poważna. Straty są ogromne, a wielu gospodarstwom grozi upadłość. Dlatego potrzebne są nie tylko szybkie decyzje o pomocy doraźnej, ale również działania systemowe – powiedział Czesław Siekierski.

Postulaty poszkodowanych

Samorządowcy i przedstawiciele poszkodowanych producentów rolnych apelowali o uproszczenie procedur i wprowadzenie systemowych zmian. Głównym problemem środowiska rolniczego są ubezpieczenia. Rolnicy zgłaszali, że po wcześniejszych klęskach nie mogą ubezpieczyć się ponownie, a zakłady wycofują się z oferowania polis.

– System wymaga zmian, po jednej wypłacie odszkodowania nikt nas już nie chce ubezpieczyć. Jesteśmy zostawieni sami sobie – relacjonował jeden z sadowników.

Zdaniem poszkodowanych potrzebne są rozwiązania ustawowe i systemowe, takie jak powszechne ubezpieczenia z dopłatą państwa, większa elastyczność polis oraz program wsparcia dla producentów, którzy zostali wykluczeni przez komercyjnych ubezpieczycieli.

Minister zadeklarował, że temat pomocy dla poszkodowanych rolników i sadowników zostanie dogłębnie przeanalizowany i jeszcze w tym tygodniu zostaną przygotowane pierwsze propozycje działań.

Postulaty środowiska ubezpieczeniowego

Z kolei podczas odbywającego się tego samego dnia spotkania z przedstawicielami firm ubezpieczeniowych analizie poddane zostały działania o charakterze systemowym i legislacyjnym, postulowane przez poszkodowanych rolników. Wśród zgłaszanych zmian pojawiły się m.in.:

  • wprowadzenie franszyzy redukcyjnej na poziomie 10%, chociaż w państwach Europy Zachodniej, gdzie taki model ubezpieczeń upraw rolnych dobrze funkcjonuje, rolnicy w większym stopniu partycypują w pokrywaniu strat w uprawach rolnych;
  • wprowadzenie dofinansowania inwestycji zapobiegawczych, takich jak siatki przeciwgradowe czy zraszacze;
  • działania edukacyjne, objaśniające rolnikom m.in. jak działają ubezpieczenia upraw rolnych i dlaczego franszyza redukcyjna jest rozwiązaniem pozwalającym rolnikom skorzystać z ubezpieczeń, a firmom ubezpieczeniowym podtrzymać rentowność warunkującą dalsze udzielanie ubezpieczeń.

Z perspektywy sektora asekuracyjnego na poprawne działanie systemu ubezpieczeń upraw rolnych negatywnie wpływają następujące kwestie:

  • stosowanie przez rolników odmian roślin, które mają dużą plenność, ale nie są przystosowane do panujących warunków klimatycznych – zgodnie z listą odmian zalecanych do uprawy w poszczególnych województwach opublikowaną przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych (COBORU); ubezpieczyciel w przypadku powstania szkody nie ma możliwości weryfikacji stanu pierwotnego (tj. oznaczenia odmiany, którą rolnik zastosował);
  • ze względu na zmiany klimatu niektóre zjawiska atmosferyczne nie mogą być dłużej traktowane przez ubezpieczycieli jako czynnik ryzyka; większość anomalii pogodowych staje się już normą, stąd postulat wprowadzenia nowych regulacji i zapisów w zakresie zawieranych umów.

MRiRW zadeklarowało, że wszystkie zgłoszone propozycje rozwiązań będą szczegółowo analizowane na dalszych etapach prowadzonych przez nie prac.

(AM, źródło: MRiRW)

Deloitte: Ubezpieczenia szansą dla sektora bankowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Jednym z tematów tegorocznej odsłony Europejskiego Kongresu Finansowego była konkurencyjność polskiego sektora bankowego. Podczas debat prowadzonych przez ekspertów firmy doradczej Deloitte wskazywano m.in. na potencjalne korzyści dla branży wynikające ze sprzedaży produktów ubezpieczeniowych.

Podczas XV edycji Europejskiego Kongresu Finansowego omawiano strategię stabilizacji przychodów banków poprzez zaangażowanie sektora w sprzedaż ubezpieczeń. Uczestnicy panelu „Ubezpieczenia – stabilne przychody w środowisku nadchodzących obniżek stóp procentowych?” zwrócili uwagę, że w przypadku polskich banków przychody z tego segmentu stanowią kilka procent całkowitych wpływów, podczas gdy w takich krajach jak Francja czy Hiszpania potrafią one sięgać poziomu 20–30%.

Eksperci podkreślili, że dystrybucja instrumentów ubezpieczeniowych może nie tylko zwiększyć, ale również ustabilizować wyniki finansowe banków. Jest to związane z ich acyklicznością, czyli odpornością na zmienne warunki rynkowe. Wskazano, że sprzedaż tego typu produktów nie zależy od takich czynników jak wysokość stóp procentowych, co ma szczególnie istotne znaczenie w czasach spadającego kosztu kredytu. Paneliści podkreślili także możliwe korzyści w zakresie budowania relacji z konsumentami, jakie banki mogą odnotować dzięki sprzedaży ubezpieczeń. Wysoki poziom jakości tego typu usług może sprawić, że osoby, które zdecydowały się na kupno tych produktów, staną się lojalnymi klientami banku.

Oprócz możliwych szans omawiano także bariery, jakie ograniczają zaangażowanie banków w segmencie ubezpieczeniowym. Elementem, na który zwrócono uwagę, są często zmieniane regulacje, co komplikuje proces dystrybucji. Jednocześnie, klienci sektora bankowego są przyzwyczajeni do możliwości nabywania produktów na zasadzie „one-click” i tego samego oczekują w przypadku ubezpieczeń.

Podczas debaty eksperci podkreślili, że polski sektor bankowy wyróżnia się wysokimi standardami nadzoru, jakością świadczonych usług oraz efektywnym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w obszarze sprzedaży ubezpieczeń. Zwrócono również uwagę na konieczność wprowadzenia zachęt podatkowych wspierających rozwój produktów emerytalnych i oszczędnościowych. W kontekście zmian demograficznych rośnie znaczenie promowania długoterminowego oszczędzania, do czego szczególnie dobrze nadają się produkty ubezpieczeniowe.

– Doświadczenia rynków zachodnich pokazują, że udział ubezpieczeń w strukturze przychodów banków może być znacząco wyższy. Wymaga to jednak uproszczenia przepisów i stabilizacji procesu legislacyjnego. Sektor bankowy ma potencjał, by odegrać istotną rolę w upowszechnianiu ubezpieczeń w Polsce i realnie przyczynić się do zmniejszenia luki ubezpieczeniowej – powiedział Marcin Warszewski, partner, lider usług dla sektora ubezpieczeń Deloitte.

(AM, źródło: Deloitte)

PIU zachęca do zadbania o bezpieczeństwo pojazdu

0
Źródło zdjęcia: Canva

14 czerwca 2025 roku odbędzie się kolejna edycja akcji „Jadę bezpiecznym autem”. Polska Izba Ubezpieczeń wspólnie z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji oraz Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 w Warszawie chce zachęcić kierowców do zadbania o bezpieczeństwo podróży jeszcze przed rozpoczęciem sezonu urlopowego.

W trakcie wydarzenia kierowcy będą mogli:

  • bezpłatnie sprawdzić stan techniczny swoich pojazdów (m.in. hamulce, zawieszenie, oświetlenie, ogumienie),
  • skorzystać z ozonowania wnętrza samochodu,
  • uzupełnić płyn do spryskiwaczy,
  • otrzymać praktyczne porady od ekspertów.

Wydarzenie będzie również okazją do rozmów z ekspertami ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

(AM, źródło: PIU)

Rośnie liczba wymogów przy ubezpieczeniu hal produkcyjnych i magazynów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według danych Państwowej Straży Pożarnej w 2024 roku odnotowano 3047 pożarów w obiektach produkcyjnych i magazynowych w Polsce. W ciągu ostatnich trzech lat doszło łącznie do 9484 pożarów w budynkach komercyjnych tego typu. Pojedyncze zdarzenia mogą prowadzić do milionowych strat, dlatego ubezpieczyciele stawiają swoim klientom coraz większe wymogi dotyczące zabezpieczeń przeciwpożarowych.

– Obiekty produkcyjne i magazynowe charakteryzują się specyficznym profilem ryzyka pożarowego – duże powierzchnie, składowanie bardzo różnych towarów, obecność maszyn i instalacji elektrycznych, a często także materiałów łatwopalnych. Do tego dochodzi kwestia konstrukcji budynków. W ostatnich dekadach wiele hal powstało z materiałów pozwalających na ich wzniesienie stosunkowo niskim kosztem i w krótkim czasie. Jednak w przypadku pożaru te budynki – zwłaszcza obiekty z płyty warstwowej – bardzo szybko tracą swoje właściwości wytrzymałościowe. Przykładem może być niedawny pożar hali magazynowej w Barakach, gdzie zawaliła się konstrukcja dachu i ścian, a budynek zapadł się do środka, generując straty szacowane na 5 mln złotych – mówi Krzysztof Mierzyński, odpowiedzialny w Attis Broker za ubezpieczenia mienia i utraty zysku.

Z danych PSP wynika, że najczęstszymi przyczynami pożarów w analizowanych obiektach są wady urządzeń i instalacji elektrycznych (m.in. przewodów czy oświetlenia) oraz nieostrożność przy posługiwaniu się ogniem otwartym (w tym papierosy, zapałki). Wiele pożarów wynika również z nieprawidłowego ogrzewania paliwem stałym, wad urządzeń mechanicznych oraz procesów technologicznych. Zdarzają się też podpalenia.

Kluczowe zabezpieczenia przeciwpożarowe

Attis Broker zwraca uwagę, że im wyższe ryzyko szkody, tym bardziej szczegółowe wymagania stawiają ubezpieczyciele firmom ubiegającym się o ochronę mienia. Rodzaj prowadzonej działalności i składowanych, produkowanych materiałów to nie jedyny czynnik. Istotna jest także konstrukcja obiektów budowlanych. Zupełnie inna może być ocena ryzyka dla tej samej działalności prowadzonej w obiektach murowanych niż w budynkach z płyty warstwowej z rdzeniem z pianki poliuretanowej, będącej materiałem palnym.

Lista najczęstszych wymogów ubezpieczycieli

  • Hydranty zewnętrzne lub wewnętrzne – zgodne z przepisami pożarowymi, których liczba i wydajność powinna być dostosowana do faktycznego obciążenia ogniowego obiektu.
  • System sygnalizacji pożaru (SSP) – najkorzystniejszym rozwiązaniem jest objęcie nim 100% powierzchni przedsiębiorstwa oraz wpięcie instalacji do systemu PSP, co umożliwia szybszą reakcję służb.
  • Instalacje tryskaczowe – podsufitowe lub międzyregałowe, przy czym te drugie są szczególnie istotne w halach wysokiego składowania.
  • Inne stałe systemy gaśnicze – systemy pianowe stosowane w przemyśle chemicznym i paliwowym (tworzą warstwę izolującą ogień od tlenu) oraz urządzenia gazowe wypierające tlen z pomieszczenia (dla obiektów, gdzie woda mogłaby uszkodzić mienie).
  • Regularne przeglądy systemów – zapewnienie sprawności wszystkich instalacji przeciwpożarowych oraz okresowe badania instalacji elektrycznej, gazowej, wentylacji i tzw. badania kominiarskie.
  • Badania kamerą termowizyjną – coraz częściej wymagane przez ubezpieczycieli, dotyczą zwłaszcza weryfikacji newralgicznych punktów (m.in. rozdzielnic elektrycznych, złączy, silników czy paneli fotowoltaicznych) w celu wykrycia tzw. hot spotów.
  • Monitoring i ochrona fizyczna – właściwie rozplanowane kamery wewnątrz obiektów i nieraz 2-osobowa obecność w obiekcie przez całą dobę pozwalają na wczesne wykrycie pożaru.
  • Odległość od jednostki PSP – lokalizacja względem najbliższej jednostki strażackiej ma bezpośredni wpływ na czas dojazdu i rozpoczęcie akcji gaśniczej.

– Coraz częściej obserwujemy, że ubezpieczyciele oczekują od przedsiębiorstw wdrażania nowoczesnych technologii diagnostycznych, takich jak inspekcje z wykorzystaniem zaawansowanych kamer termowizyjnych. Ich zastosowanie nie ogranicza się już wyłącznie do identyfikacji potencjalnych źródeł pożaru – stanowią również skuteczne narzędzie do wczesnego wykrywania oznak zużycia i ryzyka awarii maszyn oraz instalacji. Firmy inwestujące w tego typu rozwiązania mogą liczyć na bardziej atrakcyjne warunki ubezpieczeniowe, w tym niższe składki i korzystniejsze zapisy w polisach – mówi Monika Arasimowicz, brokerka ubezpieczeniowa Attis Broker.

Akces do organizacji branżowej

10 czerwca 2025 roku Attis Broker poinformował o dołączeniu do Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych i Recyklingu.

„Członkostwo w Izbie to dla nas kolejny krok w rozwijaniu specjalizacji w sektorach, które wymagają świadomego podejścia do zarządzania ryzykiem i odpowiednich narzędzi ubezpieczeniowych. To także możliwość bezpośredniego kontaktu z firmami działającymi w branży recyklingu i metali nieżelaznych” – przekazał broker w serwisie LinkedIn.

(AM, źródło: Brandscope, LinkedIn)

18,493FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie