Blog - Strona 503 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 503

KNF: O finansach na blogu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego uruchomił „Blog nadzorczy UKNF”. Znajdować się na nim będą komentarze dotyczące aktualnych kwestii związanych z funkcjonowaniem polskiego sektora finansowego.

Premierowym materiałem na blogu jest tekst dotyczący refinansowania kredytów mieszkaniowych opartych o stałą stopę procentową „O ryzyku stopy procentowej kredytów hipotecznych w Polsce: Lekcje z przeszłości”. Jego autorem jest Kamil Liberadzki, dyrektor Departamentu Rozwoju Regulacji UKNF.

Blog jest dostępny z poziomu głównej strony internetowej KNF: okno „Komunikaty/Tweety/Blog”.

(AM, źródło: KNF)

Za gaszone chemicznie płody rolne należy się pełne odszkodowanie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd uznał, że ziemiopłód po pożarze i akcji gaśniczej nie nadaje się do sprzedaży. Z tego powodu jego właścicielowi należy się odszkodowanie – informuje „Rzeczpospolita”.

Sprawa dotyczyła pożaru, w trakcie którego magazynowane płody rolne weszły w kontakt ze spalonymi elementami z tworzyw sztucznych oraz chemicznymi substancjami gaśniczymi. Ubezpieczyciel, który udzielał ziemiopłodom ochrony od ognia i innych zdarzeń losowych, uznał swoją odpowiedzialność co do zasady i wypłacił 63,7 tys. zł odszkodowania z polisy opiewającej na 200 tys. zł. Zakład stwierdził też, że niespalone płody rolne nadają się do sprzedaży. Ich właściciel był jednak odmiennego zdania i uważał, że należy mu się pełna kwota odszkodowania. Z ustaleń biegłego wynikało, że pozostałe po pożarze ziemiopłody nadawały się jedynie do utylizacji, gdyż znajdowała się w niej niebezpieczna substancja rakotwórcza – benzopiren. Co więcej, istniało ryzyko zanieczyszczenia substancjami chemicznymi pochodzącymi ze stopionych tworzyw sztucznych, a woda wykorzystana do gaszenia nie spełniała parametrów wody zdatnej do picia.

Sąd Okręgowy w Bydgoszczy uznał racje poszkodowanego i zasądził od ubezpieczyciela 136,3 tys. zł, czyli pozostałą część ubezpieczenia. Wyrok jest nieprawomocny (sygn. akt: VIII GCa 229/22).

Więcej:

„Rzeczpospolita” z 1 sierpnia, Karina Knorps-Tuszyńska „Cebula uratowana z pożaru nie nadaje się do jedzenia”

(AM, źródło: „Rzeczpospolita”)

Poszkodowani w wypadku podczas nielegalnego rajdu ulicznego dostaną pieniądze z OC

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Compensa przypomina, że OC posiadaczy pojazdów mechanicznych chroni wszystkich poszkodowanych przez sprawcę wypadku drogowego – także jego pasażerów. Polisa zapewnia wypłatę odszkodowań również wtedy, gdy sprawca doprowadził do wypadku w trakcie nielegalnego rajdu ulicznego.

– Zasady działania OC opisuje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, a zgodnie z nią odszkodowanie należy się wszystkim uczestnikom zdarzenia drogowego, którzy nie są jego sprawcą. A zatem jego pasażerom na równi z osobami w innych pojazdach, przechodniami czy rowerzystami itd. Co ważne, prawo nie wprowadza rozróżnienia poszkodowanych ze względu na pokrewieństwo ze sprawcą czy dobrowolne przebywanie z nim w jednym samochodzie – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensie.

Zgodnie z ustawą można wymienić cztery sytuacje, w których ubezpieczyciel nie przejmuje od sprawcy odpowiedzialności za zdarzenie drogowe. Na tej liście nie ma uczestnictwa w samochodowych lub motocyklowych nielegalnych rajdach ulicznych. Oznacza to, że poszkodowani przez piratów drogowych dostają odszkodowanie z OC ppm. i unikają skomplikowanego procesu dochodzenia roszczeń bezpośrednio u sprawców. Ci natomiast w zależności od przewinienia – zgodnie z Kodeksem wykroczeń i Prawem o ruchu drogowym – narażają się m.in. na kilkadziesiąt tysięcy złotych grzywny czy utratę prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego.

– Warto też wiedzieć, że w kilku sytuacjach zakład ubezpieczeń wypłaca pieniądze poszkodowanym, a następnie zwraca się do sprawcy z żądaniem zwrotu równowartości odszkodowania. Dzieje się tak, gdy kierujący był pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa, nie miał uprawnień do kierowania pojazdem lub zbiegł z miejsca zdarzenia – dodaje Damian Andruszkiewicz.

W przypadku szkód spowodowanych przez pijanych kierowców towarzystwa zazwyczaj sprawdzają przyczynienie się poszkodowanego. Każdy przypadek rozpatrują indywidualnie – jeżeli okaże się, że np. pasażer był współwinny zdarzeniu, wówczas może liczyć na wypłatę tylko części odszkodowania.

(AM, źródło: Brandscope)

Piąta odsłona Artystycznej Podróży pod znakiem asymetrii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

1 sierpnia wystartowała 5. edycja konkursu fotograficznego Artystyczna Podróż pod hasłem ASYMMETRY. Do wygrania jest m.in. artystyczna podróż o wartości 20 tys. złotych. Konkurs organizowany jest przez Fundację Artystyczna Podróż Hestii oraz ERGO Hestię.

– Asymetria nie ma optycznego środka czy lustrzanego odbicia. To wdzięczny temat artystyczny, ale też niemałe wyzwanie – tworzenie w ramach tych założeń wymaga wyczucia i doświadczenia w tworzeniu asymetrycznych, a jednocześnie swobodnych, uporządkowanych i harmonijnych dzieł – mówi Maria Rosa, prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii oraz dyrektor marketingu i PR ERGO Hestii.

Udział w konkursie może wziąć każdy użytkownik Instagrama, zarówno zawodowy artysta, jak i amator fotografii. Zasady udziału są proste – należy wykonać urządzeniem mobilnym (smartfon lub tablet) zdjęcie nawiązujące do tematyki asymetrii i opublikować je na Instagramie, oznaczając hashtagami #asymmetrybyap oraz #artystycznapodroz.  

Spośród opublikowanych do 22 sierpnia zdjęć jury wybierze 30 finalistów, a następnie przyzna nagrodę główną i dwa wyróżnienia. Nagrodą główną jest artystyczna podróż na Islandię o wartości 20 tys. zł, a wyróżnieni otrzymają najnowsze iPhone’y 14 PRO. Zdjęcia finalistów zostaną zaprezentowane w dniach 6–8 października podczas wystawy w galerii sztuki przy ul. Mysiej 3 w Warszawie.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Revolut udostępnił ofertę komunikacyjną klientom w Irlandii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Fintech Revolut rozpoczął sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych. Pierwszym krajem, w którym udostępniono nowa ofertę, jest Irlandia. Dostawcą ochrony jest AIG – podał cashless.pl.

Serwis wskazuje, że według Revoluta użytkownik bezpośrednio w aplikacji pozna wysokość składki, dostosuje polisę do swoich potrzeb i zapłaci z konta fintechu – jednorazowo lub w 12 ratach (pierwsza opcja jest nagradzana bonusem w składce). „Komunikacja” jest też dostępna w opcji telematycznej. Program Smart Driving zobowiązuje klienta do zainstalowania urządzenia monitorującego styl jazdy (prędkość, przyspieszenia czy hamowanie), w zamian za co otrzyma ofertę nawet o 30% tańszą od standardowej.

Więcej:

cashless.pl z 1 sierpnia, Ida Krzemińska-Albrycht „Ubezpieczenia komunikacyjne już w aplikacji Revoluta. Na razie dostępne tylko dla klientów z Irlandii”

(AM, źródło: cashless.pl)

S&P potwierdziła rating VIG na poziomie „A+” z perspektywą stabilną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja ratingowa Standard & Poor’s potwierdziła 27 lipca rating Vienna Insurance Group na poziomie „A+” z perspektywą stabilną. Oznacza to, że VIG nadal jest jedną z firm o najlepszym ratingu w ATX wiedeńskiej giełdy. 

Według S&P kapitalizacja grupy utrzymywała się znacznie powyżej poziomu „AAA” na koniec roku 2022 dzięki silnemu wzrostowi biznesu, konsolidacji spółek Aegon na Węgrzech i w Turcji oraz wzrostowi stóp procentowych w Europie. W rezultacie agencja ratingowa potwierdziła ocenę VIG na poziomie „A+”.

S&P oczekuje, że utrzymujące się dobre wyniki ubezpieczeniowe i operacyjne wspomogą potencjał dalszego organicznego wzrostu składek, a także kontynuację regularnych wypłat dywidend i pomogą zrównoważyć obecnie słabsze otoczenie gospodarcze. Według S&P adekwatność kapitałowa grupy będzie co najmniej w przedziale „AA” w modelu kapitału opartego na ryzyku Standard & Poor’s w latach 2023–2025.

Stabilna perspektywa odzwierciedla wiodącą pozycję VIG na rynku w Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej. S&P oczekuje, że zyski będą nadal wspierać co najmniej bardzo wysoką adekwatność kapitałową. Obowiązuje to niezależnie od słabszych warunków gospodarczych spodziewanych w 2023 r., wymagań dotyczących wzrostu i wypłat dywidend w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat.

(AM, źródło: VIG)

Warta, PZU i TUW „TUW” najlepiej likwidują szkody dla UFG

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zapadło rozstrzygnięcie w konkursie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego na najlepszych likwidatorów szkód komunikacyjnych, współpracujących z UFG. W gronie wyróżnionych znalazły się Warta, PZU i TUW „TUW” oraz likwidatorzy z dwóch ostatnich firm.

Pod koniec ubiegłego roku UFG ogłosił inicjatywę mającą na celu promowanie najwyższych standardów likwidacji szkód. Konkurs na najefektywniejszą likwidację szkód w mieniu na rzecz Funduszu był skierowany do zakładów współpracujących z nim przy likwidacji szkód rzeczowych wyrządzonych przez niezidentyfikowanych sprawców lub prowadzących pojazd bez ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. 

Zarówno w przypadku zespołów pracujących w poszczególnych zakładach, jak i poszczególnych likwidatorów przyjęto identyczne kryteria oceny:

  • średni czas likwidacji szkody, liczony od momentu zgłoszenia do zakładu do momentu przekazania sprawy do UFG,
  • liczba odmów kompetencyjnych,
  • procentowy udział reklamacji, jakie wpłynęły do UFG. 

W kategorii zespołowej najlepszym z zakładów o dużym wolumenie likwidowanych szkód okazała się Warta. Z kolei wśród towarzystw o małym wolumenie szkód triumfowało TUW „TUW”. Pierwsze i drugie miejsce w kategorii indywidualnej zdobyli likwidatorzy z PZU SA. Na podium znalazła się również likwidatorka z TUW „TUW”.

– Gratulujemy wszystkim wyróżnionym zakładom i ich pracownikom, którzy z nami współpracują. W ostatnich latach obserwujemy poprawę parametrów jakościowych obsługi naszych szkód. Sprawna i efektywna likwidacja szkód w przypadku niezidentyfikowanych lub nieubezpieczonych sprawców buduje pozytywny wizerunek ubezpieczycieli i nasz w oczach poszkodowanych – skomentował Radosław Bedyński, wiceprezes UFG odpowiedzialny za obszar likwidacji szkód. 

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Ustawa o ubezpieczeniach eksportowych z poprawkami Senatu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

28 lipca zakończyło się 65. posiedzenie Senatu, na którym Izba wprowadziła poprawki do noweli ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych i niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku. Senatorowie zdecydowali ponadto o odrzuceniu ustaw o ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym oraz o Centralnej Informacji Emerytalnej.

W noweli ustawy o gwarantowanych ubezpieczeniach eksportowych Senat zaproponował dwie poprawki, z których jedna dostosowuje treść przepisu do zasad techniki prawodawczej w zakresie formułowania normy karnej, a druga ma charakter redakcyjny. Zgodnie z pierwszą poprawką podmiot, który wbrew zakazowi, „o którym mowa w art. 99 ust. 3aa, przejmuje kontrolę nad podmiotem prowadzącym aptekę ogólnodostępną, podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 000 zł do 5 000 000 zł”.

Z kolei do ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku Izba wprowadziła 13 poprawek. Senatorowie umożliwili m.in. łączenie niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych o niedostosowanej do wymaganych limitów strukturze portfela i określili jego zasady. Ponadto sprecyzowali mechanizmy wymiany informacji między Komisją Nadzoru Finansowego a Europejskimi Urzędami Nadzoru na temat osób znajdujących się we władzach poszczególnych podmiotów nadzorowanych. Senatorowie przesądzili też, że nowo dodawane przepisy określające zasady nakładania kary pieniężnej na podmiot nieposiadający zezwolenia na prowadzenie działalności za naruszenie, do którego doszło w czasie, gdy podmiot posiadał zezwolenie, stosowane będą także do odpowiedzialności za naruszenia, do których doszło przed dniem wejścia w życie ustawy.

Natomiast ustawa o ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym, w ramach którego będzie można inwestować transgranicznie, a także przenosić go przy zmianie miejsca zamieszkania w innym państwie członkowskim oraz ustawa o Centralnej Informacji Emerytalnej, dzięki której użytkownicy będą mieli dostęp np. do informacji poglądowej o stanie oszczędności emerytalnych i wysokości przyszłych świadczeń, zostały przez Senat odrzucone.

(AM, źródło: Senat)

Marcin Żółtek odwołany ze stanowiska wiceprezesa TFI PZU

0
Marcin Żółtek

Rada nadzorcza TFI PZU odwołała Marcina Żółtka ze stanowiska wiceprezesa towarzystwa – podała spółka w komunikacie. Przyczyny decyzji nie są znane.

Marcin Żółtek był wiceprezesem zarządu TFI PZU od kwietnia 2019 roku. W spółce odpowiadał za wdrożenie Pracowniczych Programów Kapitałowych.

Obecnie w skład zarządu  towarzystwa wchodzą: Robert Zima – prezes, oraz Piotr DmuchowskiCezary Iwański – wiceprezesi.

Według danych Analizy.pl, na koniec czerwca TFI PZU zarządzało niemal 34 mld zł.

(AM, źródło: PZU, Analizy.pl)

Sztuczna inteligencja zmienia branżę ubezpieczeniową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W erze technologii branża ubezpieczeń zmierza ku coraz większej automatyzacji i optymalizacji procesów. Sztuczna inteligencja (AI) jest jednym z najbardziej obiecujących narzędzi, które mogą zmienić sposób, w jaki ta branża funkcjonuje. AI daje ogromne możliwości usprawnienia operacji i zapewnia nowe innowacyjne rozwiązania, które mogą zrewolucjonizować usługi ubezpieczycieli.

Trendy związane z wykorzystaniem AI w tej branży rozwijają się dynamicznie, oferując firmom możliwość poprawy efektywności, zwiększenia satysfakcji klientów i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. W artykule przyjrzymy się bliżej tym trendom i ich wpływowi na branżę ubezpieczeniową.

Jakie jest znaczenie AI dla branży ubezpieczeniowej?

Przede wszystkim sztuczna inteligencja jest w stanie analizować duże ilości danych w bardzo krótkim czasie. W branży ubezpieczeniowej szybkość przetwarzania informacji jest niezbędna w procesie podejmowania decyzji. AI może analizować dane historyczne dotyczące polis, płatności, szkód i innych czynników, a następnie wykorzystać te dane do tworzenia precyzyjnych prognoz ryzyka, ewaluacji roszczeń i optymalizacji polis ubezpieczeniowych.

AI umożliwia automatyzację procesów, co zwiększa wydajność i zmniejsza koszty. Może znacznie przyspieszyć procesy wyceny polis, zarządzania wnioskami i ocenę ryzyka, dzięki automatycznemu przetwarzaniu danych i generowaniu raportów. Ponadto AI może zapewniać szybkie i spersonalizowane wsparcie w zakresie obsługi klienta, takie jak odpowiadanie na zapytania, udzielanie informacji i rozwiązywanie problemów, wykorzystując technologie, takie jak uczenie maszynowe (ML) i przetwarzanie języka naturalnego (NLP).

Zaawansowane modele predykcyjne i analiza dużych zbiorów danych to obecne trendy AI w branży ubezpieczeniowej. Ubezpieczyciele coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję do identyfikowania ukrytych wzorców i tendencji, które mogą pomóc w ocenie ryzyka i przewidywaniu zachowania klientów. Ponadto asystenci wirtualni i chatboty, które dzięki AI stają się coraz bardziej inteligentne i interaktywne, mogą znacznie przyspieszyć proces i zwiększyć satysfakcję z obsługi klienta. Zastosowań jest jednak znacznie więcej i poniżej przedstawiono te, które cieszą się największą popularnością.

Personalizacja ofert

Personalizacja ofert dla klientów jest jednym z głównych trendów na rynku ubezpieczeniowym. Firmy ubezpieczeniowe za pomocą sztucznej inteligencji mogą dostarczać indywidualne oferty i zniżki na podstawie analizy ogromnej ilości danych dotyczących klientów, takich jak ich zachowania, preferencje i historia polisy.

AI pomaga również dostosowywać produkty ubezpieczeniowe do potrzeb klientów, zwiększając ich satysfakcję i lojalność. Przykładami personalizacji ofert mogą być ubezpieczenia na minuty lub zmniejszenie miesięcznej opłaty ubezpieczeniowej na podstawie długookresowego braku szkód.

Automatyzacja procesów

Sztuczna inteligencja w ubezpieczeniach pozwala na automatyzację wielu procesów, oszczędzając czas i zasoby. Automatyczne oceny ryzyka, weryfikacja roszczeń i oszacowanie szkód to przykłady, które zmniejszają czas oczekiwania klientów i zwiększają wydajność operacyjną.

Ponadto chatboty AI poprawiają jakość obsługi klientów, odpowiadając na ich pytania i reklamacje. Przykładami takich rozwiązań są automatyzacja przepływu dokumentów czy zdalna ocena i likwidacja szkód.

Predykcyjna analiza ryzyka

Przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe mogą dokładniej ocenić ryzyko związane z polisami przy pomocy sztucznej inteligencji, takiej jak uczenie maszynowe i analiza dużych zbiorów danych. AI pomaga prognozować ryzyko i określać odpowiednie stawki ubezpieczenia (dynamiczna taryfikacja), analizując historyczne dane dotyczące roszczeń, trendy rynkowe, dane geograficzne i informacje z innych źródeł.

Ta predykcyjna analiza ryzyka umożliwia bardziej dokładne i uczciwe wycenienie polis, jednocześnie zmniejszając ekspozycję firm ubezpieczeniowych na straty.

Magdalena Frankowicz

Walka z oszustwami

Oszustwa w branży ubezpieczeniowej są poważnym problemem, który powoduje znaczne straty finansowe dla firm. Sztuczna inteligencja może wykrywać podejrzane działania i wskazywać potencjalne oszustwa, analizując dane zewnętrzne, anomalie i wzorce.

W tym obszarze AI pomaga firmom ubezpieczeniowym zachować uczciwość, zmniejszyć ryzyko i straty finansowe.

Przyszłość – innowacje i nie tylko

Innowacje AI w ubezpieczeniach wydają się mieć nieograniczoną przyszłość. Procesy analizy ryzyka i oceny szkód będą ulepszane wraz z rozwojem sztucznej inteligencji. Ponadto nowe produkty, takie jak inteligentne ubezpieczenia oparte na IoT (Internet of Things), mogą zmienić sposób, w jaki klienci kupują ubezpieczenia zarówno swojego mienia, jak i swojego życia. AI może dostosowywać oferty i rekomendacje do indywidualnych potrzeb i zachowań klientów, korzystając z danych gromadzonych przez urządzenia IoT na przestrzeni czasu.

Warto zauważyć, że etyka i prywatność danych są niezbędne do wdrożenia innowacji AI w branży ubezpieczeniowej. Zapewnienie odpowiednich zabezpieczeń i przestrzeganie zasad, które chronią poufność danych klientów i minimalizują ryzyko nadużyć, ma kluczowe znaczenie. Obecnie jest wiele kontrowersyjnych kwestii dotyczących etyki AI, jednak większość obecnych rozwiązań nie wkracza w tę szarą strefę, co pozwala, bez obaw, wdrażać je w życie.

Podsumowując, branża ubezpieczeniowa może się znacznie zmienić dzięki postępowi AI. Sztuczna inteligencja może poprawić efektywność operacji, zapewnić doskonałą obsługę klienta i lepsze zarządzanie ryzykiem dzięki możliwościom analizy danych, automatyzacji i personalizacji. W dzisiejszym dynamicznym i wymagającym świecie ubezpieczeń wdrożenie AI jest nie tylko koniecznością, ale również szansą na zdobycie przewagi konkurencyjnej i spełnienie rosnących oczekiwań klientów.

Kamila Sobczyk
Consultant
AI & Data
Warsaw, Poland

Magdalena Frankowicz
Specialist Lead
AI & Data
Warsaw, Poland

18,328FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie