Blog - Strona 60 z 1466 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 60

Konferencja „Cyfrowy Agent 007. Innowacje. Marka. Sprzedaż.”

0

Docieranie do nowych klientów przez polecenia i rekomendacje oraz telefony z ofertą – agenci ubezpieczeniowi wciąż wykorzystują tradycyjne sposoby pozyskiwania nowych klientów. Jednak w dobie internetowych narzędzi marketingowych i sztucznej inteligencji warto zacząć korzystać z tych możliwości.

Jak skutecznie dobierać działania, aby przynosiły jak najlepsze efekty? Jak może w tym pomóc sztuczna inteligencja? Tego agenci ubezpieczeniowi dowiedzą się 22 marca na konferencji Cyfrowy Agent 007. Innowacje. Marka. Sprzedaż, organizowanej przez Joannę Chylewską-Michałek, trenerkę biznesu i twórczynię Akademii „Agencja w sieci”.

Konferencja Cyfrowy Agent 007. Innowacje. Marka. Sprzedaż to niepowtarzalna okazja, aby poznać świat online i nauczyć się skutecznie w nim działać. Duża wartość tego wydarzenia to praktyczne warsztaty z wykorzystania mediów społecznościowych do budowania marki osobistej. Będzie też spora dawka motywacji – uczestnicy poznają case studies oraz historie agentów, którzy odmienili swoje kariery, dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi – mówi Joanna Chylewska-Michałek.

To już druga edycja konferencji Cyfrowy Agent 007. Tym razem organizatorka Joanna Chylewska-Michałek chce wprowadzić uczestników w świat sztucznej inteligencji i pokazać jej ogromny potencjał w pracy agentów ubezpieczeniowych, a także możliwości, jakie dają im narzędzia online. Dlatego zaprosiła ekspertów w dziedzinie AI, ale także z obszaru marketingu i sprzedaży.

  • Ulysses opowie o specyfice i zastosowaniach AI. Prowadzi on popularny kanał na TikToku. Wyjaśnia w nim różne aspekty sztucznej inteligencji, w tym także ChataGPT. Jego specjalistyczna wiedza pozwala mu na przewidywania trendów oraz wskazywanie możliwości zastosowania AI w różnych branżach, w tym także w ubezpieczeniach.
  • Samuel Sieradzki i Michał Skórko, założyciele marki Agenci AI, pokażą, jak AI może ułatwić codzienną pracę agentów ubezpieczeniowych oraz zautomatyzować rutynowe działania.
  • Michał Huzarski podzieli się z uczestnikami wiedzą dotyczącą tworzenia biznesów online, które zarabiają.
  • Dawid Pasieka to specjalista od reklamy z 17-letnim doświadczeniem w branży online. W czasie tej prelekcji uczestnicy dowiedzą się m.in., jak prowadzić media społecznościowe i generować leady sprzedażowe.
  • Piotr Mrzygłód zaprezentuje archetyp branży ubezpieczeniowej i wyjaśni, co on oznacza dla agentów oraz jak dzięki niemu budować markę.
  • Renata Turek-Sienicka wprowadzi uczestników w świat nowoczesnych technik sprzedaży opartych na autentyczności, mindsecie i empatii.
  • Joanna Chylewska-Michałek jest agentką ubezpieczeniową, trenerką biznesu, coacherką oraz twórczynią Akademii „Agencja w sieci”. W czasie konferencji pokaże, jak budować markę agenta online w sieci.

Joanna Chylewska-Michałek swoje działania sprzedażowe w 90% przeniosła do sieci, zyskując 150 tys. aktywnych odbiorców, którzy kupują polisy online. Jest autorką wielu kursów i szkoleń z zakresu budowania marki osobistej dla branży ubezpieczeniowo-finansowej. Swoją wiedzę dotyczącą aktywności w sieci przekazuje firmom szkoleniowym, agencjom ubezpieczeniowym, agentom wyłącznym i towarzystwom ubezpieczeniowym. Doświadczenie związane z social mediami wykorzystuje także w pracy managera ds. social mediów polskiego biura nieruchomości w Hiszpanii Costa Dream Home.

Konferencja Cyfrowy Agent 007 Innowacje. Marka. Sprzedaż to możliwość zdobycia wiedzy i praktyki od najlepszych specjalistów, szansa na wymianę doświadczeń i nawiązanie cennych kontaktów biznesowych.

Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie www.cyfrowyagent.com – rewolucja w sprzedaży ubezpieczeń jest coraz bliżej!

Ubezpieczenie należności niezbędne w czasach masowych upadłości

0
Źródło zdjęcia: Canva

Allianz Trade w raporcie o niewypłacalnościach zwraca uwagę, że od 2019 roku mieliśmy do czynienia z rekordowo długim okresem nieustannego wzrostu niewypłacalności polskich przedsiębiorstw – 5 lat z rzędu. Eksperci ubezpieczyciela prognozują odwrócenie trendu w 2025 r, ale ich prognoza zakłada, że niewypłacalność ogłosi ok. 4200 firm. EIB wskazuje, że płynność firmy może uratować ubezpieczenie należności.

– Mimo że eksperci zaznaczają, że opóźnienia w płatnościach nie są podstawową przyczyną problemu, to często są efektem wtórnym. Dlatego większość przedsiębiorców, którzy doświadczyli jakichkolwiek problemów z uzyskaniem zapłaty od kontrahentów, powinna zainteresować się ubezpieczeniem należności. Nie jest to nowość rynkowa. Jednak w ostatnich latach z racji na zawirowania ekonomiczne zdecydowanie zyskuje na znaczeniu. Niestety żyjemy w przysłowiowych ciekawych czasach i coraz łatwiej można stracić finansowy „grunt pod nogami”. Warto zatem się zabezpieczyć – mówi Bartosz Tokarski, Lider Praktyki Finansowej EIB.

Ekspert zaznacza, że ochrona należności to przede wszystkim zabezpieczenie przed brakiem płatności, ale zapewnia również dwie inne istotne korzyści. – Są to możliwość zatrzymania efektu domina – „łańcuszka” niewypłacalności oraz dodatkowe wsparcie prawne i informacyjne dla firmy w związku ze stanem finansów jej kontrahentów – podkreśla Bartosz Tokarski.

„Biały wywiad” od ubezpieczyciela

Ubezpieczenia należności oferują także szereg dodatkowych usług specjalistycznych i konsultingowych. Przede wszystkim przedsiębiorca otrzymuje ocenę wypłacalności kontrahentów, których współpracę chce objąć ochroną. Ubezpieczyciel przed przygotowaniem oferty analizuje m.in. aktualną kondycję finansową kontrahenta oraz jego rating. Z kolei w sytuacji, gdy zachodzi konieczność dochodzenia należności, przedsiębiorca otrzymuje profesjonalne wsparcie prawne oraz dostęp do zaawansowanych narzędzi windykacyjnych.

Taniej uiścić składkę, niż płacić z własnej kieszeni

Podobnie jak w przypadku innych polis – zakup ubezpieczenia jest co do zasady mniejszym kosztem niż pokrycie strat samodzielnie. Co więcej, polisa jest często tańsza w porównaniu z innymi narzędziami dochodzenia należności.

– Cena tego typu polisy zależy od wielkości ubezpieczonych obrotów, branży, w której działa firma, sytuacji finansowej kontrahentów oraz historii szkodowej. Zawiera się ona najczęściej w przedziale od 0,1% do 1,0% wartości ubezpieczanego obrotu. Zatem cena za komfort, jaki daje ubezpieczenie należności, jest w mojej opinii bardzo atrakcyjna – dodaje Bartosz Tokarski.

(AM, źródło: Brandscope)

Ponad 3,7 miliona uczestników PPK, a rząd planuje zmiany w systemie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Na koniec stycznia wartość aktywów zgromadzonych w Pracowniczych Planach Kapitałowych wynosiła blisko 32 miliardy złotych. Sam system czekają wkrótce zmiany – rząd zapowiedział bowiem „uatrakcyjnienie” PPK.

W ciągu ostatniego miesiąca w sposób organiczny, bez dużej kampanii medialnej, do programu dołączyło kolejne 44,5 tysiąca osób, a wartość aktywów netto wyniosła 31,91 miliarda złotych, co oznacza wzrost m/m o 1,67 mld zł – poinformowała w serwisie mojeppk.pl Marta Damm-Świerkocka, członkini zarządu PFR Portal PPK.

Bazując na danych dotyczących PPK według stanu na dzień 31 grudnia 2024 roku, można oszacować, że na koniec stycznia w systemie uczestniczyło ponad 3,73 miliona osób.

Podczas odbywającej się 10 lutego konferencji na GPW „Polska. Rok przełomu” minister finansów Andrzej Domański zapowiedział reformę polskiego rynku kapitałowego, której elementem mają być m.in. zmiany w PPK.

– Żeby rynek kapitałowy rósł, potrzebny jest oczywiście dopływ kapitału. Chcemy stwarzać również bodźce podatkowe ku temu. Stąd w przyszłym roku na pewno zwiększymy limit wpłaty na IKZE. Również element wprowadzony do polskiego systemu przez naszych poprzedników, jak państwo wiedzą, który ja oceniam pozytywnie, czyli PPK, chcemy dodatkowo uatrakcyjniać. Tutaj myślimy o mechanizmie auto-enrollmentu i powtórzyłem moje zobowiązanie do tego, aby ograniczyć podatek od zysków kapitałowych – dodał minister. Andrzej Domański zapowiedział też ograniczenie podatku od zysków kapitałowych, tzw. podatku Belki.

(AM, źródło: PFR Portal PPK, stooq.pl, ISBNews)

Marsh: Rok świetnych wyników i akwizycji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Marsh McLennan, światowy lider usług profesjonalnych w dziedzinie ryzyka, strategii i zasobów ludzkich, opublikował wyniki finansowe za IV kwartał i cały 2024 r. Skonsolidowane przychody w IV kw. wyniosły 6,1 mld dol., co oznacza wzrost o 9% w porównaniu z IV kw. 2023 r.

Zysk operacyjny wyniósł 1,1 mld dol. Skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 9%, do 1,3 mld dol. Zysk netto przypadający firmie to 788 mln dol. Zysk na akcję wzrósł o 5%, do 1,59 dol. Skorygowany zysk na akcję wzrósł o 11%, do 1,87 dol. i zawierał 5 centów na akcję z odrębnych pozycji podatkowych i 2 centy na akcję z kursu wymiany.

Przychody za cały 2024 r. wyniosły 24,5 mld dol. i były wyższe o 8% w porównaniu z 2023 r. Zysk operacyjny w wysokości 5,8 mld dol., skorygowany do 6,2 mld dol. wykazał wzrost o 11%. Zysk netto dla firmy wyniósł 4,1 mld dol. Całoroczny zysk na akcję wzrósł o 9%, do 8,18 dol., skorygowany wzrósł o 10%, do 8,80 dol.

Wyniki IV kwartału zwieńczyły rok wspaniały dla Marsh McLennan. Osiągnęliśmy nasze cele strategiczne, wygenerowaliśmy doskonałe wyniki finansowe i mieliśmy rok najintensywniejszy pod względem przejęć w całej naszej historii – skomentował dyrektor generalny John Doyle.

Do transakcji fuzji i przejęć zakończonych w 2024 r. zalicza się akwizycja amerykańskiej firmy brokerskiej McGriff, dzięki której Marsh stał się piątym co do wielkości brokerem w USA.

(AC, źródło: Xprimm; MMC)

Ubezpieczenia turystyczne od KioskPolis.pl w aplikacji Żabki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Żabka stale poszerza katalog usług dostępnych w swojej aplikacji mobilnej. Użytkownicy Żappki mogą za jej pośrednictwem wykupić teraz ubezpieczenie turystyczne. Za sprzedaż polis odpowiedzialny jest KioskPolis.pl.

Aplikacja pozwala na szybkie porównanie ubezpieczeń turystycznych z oferty pięciu firm – AXA Partners, Europa Ubezpieczenia, UNIQA, Generali i SIGNAL IDUNA – i wybór rozwiązania dopasowanego do indywidualnych potrzeb. Składki zaczynają się od 3,23 zł za dzień, co pozwala dopasować polisę do każdego budżetu. Proponowana ochrona może obejmować sumę kosztów leczenia nawet do 40 mln zł.

Aby wykupić polisę turystyczną za pośrednictwem aplikacji, należy wybrać w jej dolnym pasku zakładkę „Usługi”, a następnie kliknąć kafelek „Ubezpieczenia turystyczne” i nacisnąć przycisk „Kup ubezpieczenie”. Bez opuszczania Żappki otworzy się obsługiwany przez kioskpolis.pl. formularz, który w kilku krokach pozwoli na wybór oraz zakup polisy.

Najnowsza oferta jest kolejną ubezpieczeniową propozycją sieci na przestrzeni ostatnich miesięcy. W grudniu Żabka nawiązała współpracę z CUK Ubezpieczenia, w ramach której jej klienci zyskali dostęp do produktów ochronnych za pośrednictwem strony internetowej sieci. Do oferty Żabki trafiły również ubezpieczenia mobilności dostarczane we współpracy z Trasti, umożliwiające objęcie ochroną dowolnego środka transportu, który nie wymaga rejestracji – jak np. rower czy hulajnoga – i obejmujące wszystkie sprzęty należące do ubezpieczającego i jego bliskich.

(AM, źródło: brief.pl, gu.com.pl)

Artur Olech zrezygnował z przewodniczenia radzie nadzorczej Pekao

0
Artur Olech

Bank Pekao SA poinformował, że Artur Olech, były prezes zarządu PZU SA, złożył rezygnację z pełnienia funkcji przewodniczącego rady nadzorczej spółki oraz z członkostwa w radzie, ze skutkiem na koniec dnia 5 marca 2025 r. Rezygnacja nie zawiera informacji o jej przyczynach.

Rezygnacja menedżera ma zapewne związek z odwołaniem go z funkcji prezesa PZU SA. Dokonała tego rada nadzorcza spółki w dniu 27 stycznia, jednocześnie delegując członka RN Andrzeja Klesyka do wykonywania czynności prezesa zarządu do czasu powołania nowego szefa zakładu, jednak na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.

(AM, źródło: Pekao, gu.com.pl)

Trasti szuka nowych partnerów i chce wyjść poza Polskę

0

W perspektywie trzech najbliższych lat Trasti chce osiągnąć poziom 1 mld zł zbieranej składki, z czego blisko jedną trzecia mają generować polisy dobrowolne. Ma to być możliwe dzięki nowym partnerom, dla których firma będzie odgrywać rolę agenta generalnego (MGA), rozbudowie oferty produktowej, wzmocnieniu likwidacja szkód oraz ekspansji dzięki środkom pozyskanym od inwestorów – informuje XYZ.PL.

Serwis przypomina, że przez 9 miesięcy 2024 r. Trasti zebrało 155,1 mln zł składek brutto z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, co było wynikiem o 86,8% lepszym od uzyskanego rok wcześniej. Za ok. 42 mln zł pozostałego przypisu opowiadały AC i NNW. Janusz Wojtas, prezes insurtechu, ujawnił, że jego firma zamknęła 2024 rok z rekordowym przypisem 245 mln zł. Łącznie przez ponad trzy i pół roku działalności Trasti sprzedało prawie 600 tys. polis komunikacyjnych za 500 mln zł i zlikwidowało ponad 30 tys. szkód. Firma planuje uzyskać wzrost przypisu dzięki współpracy jako MGA z jednym lub dwoma podmiotami, chcącymi wejść na polski rynek. Rozmowy już się toczą, a pierwsza umowa ma się pojawić w drugiej połowie tego roku. W ofercie mają też pojawić się ubezpieczenia NNW, korporacyjne i turystyczne.

Janusz Wojtas

Trasti myśli też o zwiększenie liczby aktywnych OFWCA z obecnych 5,5 tys. do 7 tys. i poprawie efektywności sieci dystrybucji, tak aby zwiększać sprzedaż za pośrednictwem już aktywnych sprzedawców. Pomóc ma w tym m.in. wdrożenie nowego rozwiązania dla agentów, które pozwoli im na całkowitą samoobsługę, od procesu szkolenia, przez sprzedaż i rozliczenie się. Trasti zamierza też położyć większy nacisk na współpracę z partnerami zewnętrznymi z sektora bankowego i telekomunikacyjnego, a także ma apetyt na ekspansję zagraniczną.

Janusz Wojtas ujawnia, że pod koniec 2025 r. firma zamierza zbudować koncept biznesowy wokół tego, jakie mogłyby być kierunki ekspansji zagranicznej i jak to w praktyce mogłoby wyglądać. Prezes przewiduje, że Trasti nastawi się na kraje o wysokiej cyfryzacji oraz te, które są pojemne, uregulowane i mają dobry dostęp do danych o ubezpieczanych osobach. W tym roku insurtech zamierza również kontynuować udoskonalenia w obszarze likwidacji szkód, zintegrować usługi assistance z aplikacją Bianka, aby zamawiać i monitorować lawetę jak Ubera, ulepszyć system antyfraudowy połączony ze scoringiem szkodowym oraz system trackingu szkody online.

Na realizację swoich planów Trasti będzie potrzebować około 30 mln euro, z czego połowa zostanie przeznaczona na działalność MGA dla innych podmiotów, a druga na pozyskanie licencji i uruchomienie własnej działalności ubezpieczeniowej. Janusz Wojtas zapewnia, że jeszcze w pierwszym kwartale firma zakończy proces organizacji finansowania. Trasti liczy, że wniosek o licencję ubezpieczeniową złoży w 2026 r.

XYZ.pl z 10 lutego, Piotr Sobolewski „Trasti wychodzi z fazy startupu. Najpierw rozszerzy ofertę, potem ruszy za granicę i zawnioskuje o licencję”

(AM, źródło: XYZ.pl)

Jak dyrektywa NIS 2 wpływa na rynek ubezpieczeń cyber

0
Grzegorz Waszkiewicz

Tego, że branża musi być zwarta, gotowa i doświadczona w temacie cyberbezpieczeństwa, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Ciągła edukacja i opisywanie problemu to nasz obowiązek. Wiemy, że dyrektywa NIS 2, która weszła w życie na poziomie Unii Europejskiej w 2023 r., stanowi znaczący krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa cyfrowego w Europie.

Polska, jako członek UE, miała obowiązek dostosowania swojego prawa do wymogów dyrektywy NIS 2 (Network and Information Systems Directive 2) do października 2024 r. Choć formalnie Polska nie zdążyła jeszcze dostosować swoich regulacji prawnych do wspomnianej dyrektywy, to proces implementacji trwa i jest realizowany głównie poprzez nowelizację ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Branża zatem powinna być przygotowana, a edukacja klienta już dawno rozpoczęta, bo ryzyko jest znane, a skutki dotkliwe i bardzo kosztowne.

Czym jest dyrektywa NIS 2?

Dyrektywa NIS 2 jest rozwinięciem wcześniejszej dyrektywy NIS z 2016 r. i ma na celu zwiększenie odporności przedsiębiorstw na zagrożenia cybernetyczne.

Rozszerza ona zakres podmiotów zobowiązanych do stosowania standardów cyberbezpieczeństwa, obejmując nowe sektory krytyczne, takie jak usługi zdrowotne, dostawcy usług cyfrowych, transport czy produkcja.

Nakłada także bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące zarządzania ryzykiem cybernetycznym, raportowania incydentów i odpowiedzialności zarządu.

NIS 2 a wzrost zapotrzebowania na ubezpieczenia cyber

Dyrektywa NIS 2 zwiększa odpowiedzialność prawną przedsiębiorstw za incydenty cybernetyczne i ich skutki. Firmy, które nie spełnią wymagań, mogą zostać ukarane wysokimi grzywnami – nawet do 10 mln euro lub 2% globalnego obrotu. W związku z tym wzrośnie potrzeba zabezpieczenia się przed finansowymi skutkami cyberataków.

Dla rynku ubezpieczeń cyber oznacza to:

  • Większe zainteresowanie polisami cybernetycznymi: przedsiębiorstwa będą poszukiwać ochrony ubezpieczeniowej, która pokryje koszty związane z reakcją na incydenty, naprawą systemów, odszkodowaniami dla klientów oraz potencjalnymi karami administracyjnymi.
  • Nowe wymagania wobec produktów ubezpieczeniowych: ubezpieczyciele będą musieli dostosować swoje oferty, uwzględniając specyficzne wymogi prawne dyrektywy NIS 2. Klienci będą oczekiwać polis obejmujących m.in. koszty audytów bezpieczeństwa, zarządzania ryzykiem czy konsultacji prawnych.
  • Wzrost sum ubezpieczenia (do 10 mln euro), a co za tym idzie wzrost składek i kosztów.

Nowe wyzwania dla ubezpieczycieli

Chociaż NIS 2 generuje nowe możliwości dla branży ubezpieczeniowej, niesie też wyzwania:

  • Ocena ryzyka: ubezpieczyciele będą musieli wdrożyć bardziej zaawansowane metody oceny ryzyka, uwzględniając stopień zgodności klientów z wymogami NIS 2.
  • Rosnące koszty likwidacji szkód: wraz ze wzrostem skali i złożoności cyberataków potencjalne roszczenia mogą być coraz wyższe. Ubezpieczyciele muszą przygotować się na większe wypłaty związane z dużymi incydentami.
  • Potrzeba edukacji klientów: nie wszystkie przedsiębiorstwa są świadome wymogów dyrektywy. Konieczne będzie aktywne doradztwo i edukacja rynku przez ubezpieczycieli.

Wpływ na przedsiębiorstwa w Polsce

W Polsce szczególnie dotknięte będą sektory energetyki, transportu, finansów, opieki zdrowotnej i administracji publicznej. Odpowiednio skonstruowane ubezpieczenie nie tylko ochroni przed skutkami ataków, ale także zapewni dostęp do ekspertów, którzy pomogą w spełnieniu wymogów dyrektywy.

Wygrają ubezpieczyciele, którzy dostosują swoje produkty do nowych realiów i będą w stanie zaoferować wartość dodaną w postaci doradztwa czy wsparcia w zarządzaniu ryzykiem.

Wpływ na działalność brokerów ubezpieczeniowych

Wdrożenie dyrektywy NIS 2 stworzy równocześnie nowe wyzwania i możliwości dla brokerów ubezpieczeniowych w Polsce. W obliczu rosnącego zapotrzebowania na ubezpieczenia cyber brokerzy odegrają kluczową rolę w dostosowaniu ofert do potrzeb klientów oraz edukacji rynku. Ich działalność zyska na znaczeniu, ale wymagać będzie także odpowiedniego przygotowania i nowych kompetencji.

Kluczowe zmiany dla brokerów:

  • Zwiększone zapotrzebowanie na doradztwo eksperckie.

Dyrektywa NIS 2 wprowadza złożone wymagania prawne i techniczne, co sprawia, że wiele z nich będzie potrzebowało eksperckiego wsparcia w zakresie identyfikacji ryzyka cybernetycznego i zarządzania nim. Brokerzy będą musieli pełnić funkcję nie tylko pośredników w zawieraniu polis, ale także doradców, którzy pomogą klientom zrozumieć ich obowiązki wynikające z NIS 2 oraz dobrać odpowiednie produkty ubezpieczeniowe.

  • Dostosowanie ofert ubezpieczeń do nowych wymagań.

Brokerzy będą musieli ściśle współpracować z ubezpieczycielami, aby tworzyć bardziej kompleksowe produkty cyber. Przykładowo, polisy będą musiały obejmować koszty audytów bezpieczeństwa, raportowania incydentów, ochrony przed odpowiedzialnością administracyjną (grzywny) oraz wsparcie prawne w przypadku postępowania regulacyjnego.

  • Rosnąca konkurencja i potrzeba specjalizacji.

Wzrost popytu na ubezpieczenia cyber sprawi, że na rynku pojawi się więcej graczy oferujących podobne produkty. Brokerzy, aby wyróżnić się w tym dynamicznie rozwijającym się segmencie, będą musieli specjalizować się w cyberbezpieczeństwie i zdobywać certyfikaty potwierdzające ich kompetencje.

  • Nowe wyzwania w zakresie oceny ryzyka i kosztów obsługi.

Dyrektywa NIS 2 wymaga od przedsiębiorstw wdrożenia zaawansowanych systemów zarządzania ryzykiem cybernetycznym. Brokerzy będą musieli umiejętnie oceniać na podstawie swojego doświadczenia i wiedzy, czy klienci w ogóle spełniają te wymogi, co będzie miało również wpływ na cenę ich usługi.

Grzegorz Waszkiewicz

www.bezpieczenstwowbiznesie.pl

Akcja nowy lek

0
Adrian Drabik

W ciągu minionych kilkudziesięciu lat postęp w medycynie, opracowanie wielu nowych terapii i leków sprawiły, że jako ludzkość potrafimy poradzić sobie z wieloma chorobami, które do niedawna były nieuleczalne lub całkowicie nieznane.

Aby sprostać wciąż zmieniającym się warunkom oraz nowym wyzwaniom stawianym przez choroby (jak choćby w okresie pandemii Covid-19), niezbędny jest dalszy, stały postęp prac nad zastosowaniem określonych substancji czy terapii.

Wskazane prace wiążą się z koniecznością empirycznej weryfikacji podejmowanych czynności. Substancje, które dają największe nadzieje na ich skuteczne zastosowanie, po uprzednim okresie badań laboratoryjnych oraz doświadczeń na zwierzętach wymagają przetestowania ich na ludziach.

Badanie kliniczne to badanie naukowe, prowadzone z udziałem ludzi, mające na celu odkrycie lub potwierdzenie klinicznych, farmakologicznych skutków działania jednego lub wielu badanych produktów leczniczych (w tym działań niepożądanych).

Najpierw rekonesans

Rozpoczęcie procesu badania klinicznego uzależnione jest od uzyskania właściwych pozwoleń, a udział w badaniu jest dobrowolny i winien być poprzedzony właściwą kwalifikacją oraz wyjaśnieniem potencjalnemu uczestnikowi wszystkich związanych z nim aspektów. Uczestnik (pacjent) wyrażający zgodę na udział w badaniu podpisuje formularz świadomej zgody, zawierający przedstawione w sposób przystępny wszelkie informacje związane z udziałem pacjenta i dotyczące badania.

Aktem prawnym regulującym proces prowadzenia w Polsce badania klinicznego oraz uczestnictwa w nim jest Ustawa o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi z 9 marca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 605, dalej: Ustawa). Akt ten stanowi implementację do polskiego porządku prawa rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 536/2014 z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE.

Uwzględniając ryzyko wynikające z samego charakteru badania klinicznego w art. 40 Ustawy, na sponsora i badacza nałożono obowiązek zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z jego prowadzeniem (wyjątkiem jest badanie kliniczne o niskim stopniu interwencji).

Zakresem ochrony objęta została odpowiedzialność cywilna badacza i sponsora za szkodę polegającą na uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci uczestnika badania klinicznego, w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, wyrządzoną w związku z prowadzeniem badania klinicznego.

Prowadzenie badania klinicznego wymaga zaangażowania wielu podmiotów, takich jak sponsor badania (podmiot odpowiedzialny za organizację i prowadzenie badania), badacz (lekarz, który prowadzi i nadzoruje badanie kliniczne w ośrodku badawczym) czy członkowie zespołu badawczego.

Odpowiedzialność cywilna sponsora i badacza określona została w treści art. 39 Ustawy. Zgodnie z powyższym (ust. 2): Sponsor i badacz ponoszą odpowiedzialność cywilną za wyrządzenie szkody uczestnikowi badania klinicznego wynikającej z ich działania lub zaniechania.

Działamy

Szkody wyrządzone w trakcie badania klinicznego mogą wynikać zarówno z czynu niedozwolonego (odpowiedzialność deliktowa), jak również z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania umownego (odpowiedzialność kontraktowa).

Pacjent nie jest związany stosunkiem umownym z podmiotami uczestniczącymi w prowadzeniu badania (zgoda pacjenta na udział w badaniu klinicznym nie stanowi podstawy nawiązania relacji umownej z w/w podmiotami). Tym samym przyjąć należy, że odpowiedzialność cywilna sponsora lub badacza względem uczestnika badania ma swoje podstawy w odpowiedzialności deliktowej.

Z wyjątkami (dotyczącymi zastosowania reżimu odpowiedzialności za produkt niebezpieczny – art. 4491 k.c.) odpowiedzialność sponsora lub badacza względem uczestnika badania oparta jest na zasadzie winy (zasada ogólna – art. 415 k.c.).

Istotnym z punktu widzenia pacjenta (uczestnika badania) jest fakt, że nie jest on podmiotem ubezpieczonym. Uruchomienie ubezpieczenia (uzyskanie odszkodowania) wymaga co do zasady wykazania związku szkody z udziałem w badaniu oraz dowiedzenia winy sponsora czy badacza.

Powyższe oznacza (co jest często niezrozumiałe dla uczestnika badania), że nawet ewidentne szkody (np. zdarzenia niepożądane skutkujące rozstrojem zdrowia lub skutek uboczny, o którym pacjent był informowany przed badaniem), które jednak są niezawinione przez badacza lub sponsora, nie będą skutkowały ustaleniem odpowiedzialności cywilnej w/w podmiotów.

Czasem trzeba posprzątać po akcji

Samo subiektywne poczucie krzywdy uczestnika badania klinicznego i jego przekonanie o zasadności swojego stanowiska nie może zastąpić procesowego wykazania, zgodnie z ogólną regułą dowodową, wszystkich przesłanek odpowiedzialności badacza lub sponsora.

Również ustalenie winy nie decyduje jeszcze o odpowiedzialności tych podmiotów, jeśli między określonym zdarzeniem a szkodą nie ma związku przyczynowego. Art. 361 § 1 k.c. wymaga, ażeby między zdarzeniem, które uznajemy za przyczynę szkody, a doznaną przez poszkodowanego szkodą istniał taki związek.

Z uwagi na specyfikę badań klinicznych uczestnicy nierzadko obciążeni są stanami chorobowymi, a udział w badaniu stanowi często eksperymentalną formę leczenia posiadanych schorzeń. Z tego też powodu ustalenie, czy do (dalszego) pogorszenia stanu zdrowia doszło w wyniku zawinionych działań/zaniechań sponsora czy badacza oraz w związku z udziałem uczestnika w badaniu, nastręcza olbrzymich trudności, a do określenia prawdopodobieństwa istnienia w/w czynników (winy oraz związku przyczynowo-skutkowego) niezbędna jest wiedza medyczna specjalistów z konkretnych dziedzin medycyny.

Tylko profesjonaliści

Proces analizy zgłaszanych roszczeń posiada własną specyfikę – ma to związek z utajnionym często charakterem badania oraz licznymi obostrzeniami nakładanymi wewnętrznie przez koncerny farmaceutyczne prowadzące badania.

Z punktu widzenia ubezpieczeniowego istotne jest rzetelne ustalenie stanu faktycznego, ewentualnej winy oraz związku powstałej szkody z badaniem, co wymaga uzyskania w wielu przypadkach informacji objętych tajemnicą badania, a bez których merytoryczna ocena przez specjalistę z danej dziedziny medycyny jest niemożliwa.

Mając na uwadze powyższe, podkreślenia wymaga, że w celu sprawnego i merytorycznego rozpoznawania i analizowania roszczeń związanych z udziałem w badaniu klinicznym niezbędne jest posiadanie odpowiedniego doświadczenia oraz wiedzy ubezpieczeniowej, prawnej i medycznej.

Adrian Drabik
lider Działu Likwidacji Szkód OC
Crawford Polska

Kamila Kuśmierz członkinią zarządu TUW Rejent-Life

0

Komisja Nadzoru Finansowego na odbywającym się 7 lutego posiedzeniu jednogłośnie wyraziła zgodę, aby Kamila Kuśmierz objęła stanowisko członkini zarządu odpowiedzialnej za zarządzanie ryzykiem w TUW Rejent-Life.

TUW Rejent-Life z siedzibą w Poznaniu powstało w 1995 roku. Jego działalność ubezpieczeniowa adresowana jest wyłącznie do notariuszy oraz ich małżonków. Jest to jedyne w Polsce towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych o statusie małego towarzystwa prowadzące działalność w dziale I ( gr 1,4,5 ) – ubezpieczenia na życie, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Głównym celem powołania TUW Rejent-Life było stworzenie notariuszom możliwości uzyskania dodatkowego zabezpieczenia emerytalnego i ubezpieczenia życia na korzystnych, niekomercyjnych warunkach.

(AM, źródło: KNF, TUW Rejent-Life)

18,290FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie