Rozmowa z Joanną Malinowską z Comadso
Aleksandra E. Wysocka: – Porozmawiajmy o porównywaniu zakresów ubezpieczeń, które od jakiegoś czasu oferuje Comadso. Jak to dokładnie działa?
Joanna Malinowska: – Comadso zajmuje się porównywaniem kryteriów w poszczególnych produktach ubezpieczeń indywidualnych. Dostarczamy narzędzie SaaS (Software as a Service) dla zakładów ubezpieczeń i dla multiagencji, które generuje porównanie zakresów ubezpieczenia.
Nie skupiamy się w ogóle na cenie i to jest nowość na polskim rynku, bo porównywarka ogólnych warunków ubezpieczeń w tak zaawansowanej formie do tej pory u nas nie funkcjonowała.
Jakie linie produktowe znajdują się w Waszym systemie?
– Oferujemy linie ubezpieczeń pojazdów, czyli autocasco, auto assistance i auto NNW, następnie mamy ubezpieczenie obejmujące mury i elementy stałe, i ruchomości domowe, czyli ubezpieczenia mieszkania i domu. Kolejne linie to domek letniskowy, ubezpieczenie podróży, ubezpieczenie na życie wraz z umowami dodatkowymi i dodatkową umową ubezpieczenia poważnego zachorowania, ujętą jako osobny produkt.
Które zakłady ubezpieczeń porównujecie?
– W naszej bazie znajduje się 26 zakładów ubezpieczeń, ale nie wszystkie mamy we wszystkich produktach z racji tego, że niektóre zakłady ubezpieczeń zajmują się np. jedynie ubezpieczeniami życiowymi czy też podróży. Na przykład w ubezpieczeniach pojazdów mamy 17 zakładów ubezpieczeń, w ubezpieczeniu podróży 16, a w ruchomościach domowych 18.
A czy te zmiany w poszczególnych ubezpieczeniach rzeczywiście występują często? Może jednak agent świetnie jest w stanie to wszystko sam rozpoznać?
– Problemem jest to, że agent często nie wie, kiedy te zmiany się pojawiają, a nasz system monitoruje produkty ubezpieczeniowe trzy razy dziennie. Jeśli następuje zmiana, dostajemy informację z systemu, że coś się zmieniło, więc wprowadzamy w naszym backendzie zmiany do kryteriów porównawczych.
W ciągu ostatnich trzech lat co roku zmieniało się ok. 60–61% ogólnych warunków ubezpieczenia, z czego w 2021 r. już mamy ten limit osiągnięty, więc spodziewamy się wyższego wskaźnika zmian na koniec roku.
Jak bardzo produkty ubezpieczeniowe w Polsce różnią się od siebie zakresowo?
– Najwięcej różnic jest oczywiście w limitach czy podlimitach sumy ubezpieczenia, ale także w pokryciu. Niektóre zakłady ubezpieczeń wprowadzają jakieś nowatorskie rozszerzenia do swoich zakresów, których pozostali nie uwzględniają.
Na przykład pokrywają mienie studenta, podczas gdy on jest w trakcie studiów i nie mieszka z rodzicami, tylko np. w akademiku, a jego mienie, ruchomości są ubezpieczone w tym miejscu, w którym się uczy. Niektórzy ubezpieczyciele pokrywają kradzież mienia poza miejscem ubezpieczenia, a niektórzy tylko rabunek itd.
Comadso nawiązało ostatnio współpracę z dość istotną multiagencją na polskim rynku. Czego multiagencje u Was szukają?
– Jedną z funkcji, jaką udostępniamy, jest profilowanie potrzeb ubezpieczeniowych, zawierające tzw. bullet pointy, dzięki którym agenci są w stanie sprzedać ubezpieczenie szersze zakresowo, gdy uzasadnią, dlaczego kosztuje ono więcej w porównaniu z ubezpieczeniem, które nie pokrywa części potrzeb ubezpieczeniowych.
Ponadto multiagencje, jak i zakłady ubezpieczeń szukają u nas przede wszystkim wsparcia w procesie monitorowania i analizy zmian poszczególnych produktów. Jest to proces niezwykle pracochłonny, nawet w przypadku zmian odnoszących się do jednego produktu u jednego ubezpieczyciela, a co dopiero kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu.
Przejmujemy od naszych klientów tę część pracy i dostarczamy już gotową analizę wraz z porównaniem.
W jaki sposób można rozpocząć współpracę z Comadso?
– Na początku umawiamy się na spotkanie i prezentację systemu. Później ustalamy model współpracy, czyli na jaki czas podpisujemy umowę i jakie funkcje naszego systemu będą dostępne dla użytkowników.
Sposób korzystania z naszej bazy danych jest różny. Zakłady ubezpieczeń mogą używać jej w celu doskonalenia swojego produktu ubezpieczeniowego, ponieważ widzą, gdzie rynek ma przewagę w stosunku do ich produktu. Natomiast multiagencje mogą wykorzystywać to narzędzie do sprzedaży, po prostu sprawdzając zakresy.
A nad czym teraz pracujecie? Czy będą jeszcze jakieś nowe grupy produktów? Czy zakładacie jakiegoś rodzaju rozwój tego systemu?
– System rozwija się regularnie: wprowadzamy cały czas nowe kryteria, nowe zakłady ubezpieczeń do naszego porównania. Zdarza się tak, że jedno kryterium porównawcze dzielimy na cztery–pięć bardziej szczegółowych, a podział powstaje w wyniku analizy o.w.u., które jest akurat aktualizowane. Wprowadzone przez ubezpieczyciela zmiany zakresowe w tym o.w.u. powodują, że taki podział jest niezbędny do prawidłowego porównania. I na tym się na razie skupiamy.
W planach mamy również wprowadzenie nowych produktów w przyszłym roku, po ustaleniu, które produkty są dla naszych klientów najbardziej atrakcyjne.
Czy widać jakieś różnice w sposobie, w jaki polscy ubezpieczyciele korzystają z Waszego systemu?
– Ubezpieczyciele w Polsce korzystają z rozwiązań Comadso w sposób analogiczny do zagranicznych zakładów, różni się natomiast liczba zakładów ubezpieczeń na rynku, które korzystają z naszego rozwiązania. Jesteśmy dosyć młodą firmą, jeszcze teoretycznie startupem na polskim rynku, jednak np. w Danii naszymi klientami jest 95% ubezpieczycieli.
Międzynarodowość naszej firmy pozwala naszym klientom również zajrzeć do o.w.u. zagranicznych zakładów ubezpieczeń w celu poszukiwania inspiracji co do wprowadzenia innowacyjnych zmian swojego zakresu ubezpieczenia.
Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka