Pozytywne plany motywują do oszczędzania skuteczniej niż obawy

0
733

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie ING Banku Śląskiego jednym z najczęściej wskazywanych celów regularnego odkładania pieniędzy jest kwestia zabezpieczenia przyszłości na wypadek niespodziewanych zdarzeń. Z odpowiedzi ankietowanych wynika ponadto, że pozytywna motywacja skłania do gromadzenia środków znacznie skuteczniej niż lęk.

Deklaracje respondentów wskazują, że 68% z nich posiada oszczędności. 41% badanych odkłada regularnie pieniądze już od dłuższego czasu, a 27% dopiero od niedawna. Żadnych oszczędności nie posiada 32% badanych, aczkolwiek 18% zamierza rozpocząć odkładanie regularnych kwot w najbliższym czasie, natomiast 14% nie przewiduje, aby w bliższej perspektywie mogło zacząć oszczędzać.

W ostatnim półroczu 32% respondentów nie naruszyło swoich oszczędności, ale 65% to się jednak nie udało. 31% przeznaczyło część swoich oszczędności na realizację zaplanowanego wcześniej działania, natomiast 22% na coś, co po prostu sprawiło im przyjemność. Z kolei 20% badanych musiało za pomocą odłożonych uprzednio pieniędzy załatać dziurę w bieżącym budżecie domowym, a 9% regularnie po nie sięga, aby podreperować swoje domowe finanse.

Pozytywna motywacja skuteczniejsza od obaw

Badanie ING Banku Śląskiego pokazało również, że pozytywna motywacja jest skuteczniejsza od lęku. 37% ankietowanych motywują do oszczędzania plany, o których myślą z radością i nie mogą się doczekać ich realizacji. Odkładanie pieniędzy z myślą o momentach trudnych, których chce się uniknąć, motywuje 9% respondentów. Z myślą o obu tych scenariuszach (zarówno na niespodziewane okoliczności wywołujące niepokój, jak i na pozytywne chwile) oszczędza 37% badanych.

– Okazuje się, że Polacy, mimo trudnych okoliczności ekonomicznych i wielu związanych z tym wyzwań, nie chcą wcale rezygnować ze swoich planów i marzeń. Nasze badanie pokazało wyraźnie, że odkładanie pieniędzy z myślą o pozytywnym celu, czymś do czego dążymy, przeważa nad chęcią uniknięcia zagrożenia czy obawami o przyszłość – komentuje Daniel Szewieczek, dyrektor odpowiedzialny za oszczędności i inwestycje w ING Banku Śląskim. – W obliczu trudności, z jakimi Polacy mierzą się obecnie w obszarze finansów, pozytywne myślenie może okazać się zbawienne. Uważam, że oszczędzanie na „białą godzinę” – czyli na to, co planujemy, co jest dla nas istotne i przyjemne, ułatwi Polakom odkładanie pieniędzy – dodaje.

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie N=1039. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 27–28 grudnia 2022. Metoda: CAWI.

(AM, źródło: ING BSK)