Rząd przyjął nowelę ustawy reklamacyjnej

0
898

11 października Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów. Akt przewiduje zwiększenie ochrony interesów klientów, którzy korzystają z usług podmiotów na rynku finansowym. Chodzi przede wszystkim o wzmocnienie działalności edukacyjnej i informacyjnej w tej dziedzinie.

W ramach noweli wprowadzone zostaną zmiany, które pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie środków z Funduszu Edukacji Finansowej, co w zamyśle projektodawcy ma przyczynić się do zwiększenia kompetencji finansowych społeczeństwa. Obecnie zadania związane z działalnością edukacyjną i informacyjną dotyczącą rynku finansowego realizowane są przez Rzecznika Finansowego, który dysponuje środkami FEF, na wniosek Rady Edukacji Finansowej.

Ze względu na wątpliwości dotyczące charakteru prawnego funduszu  i możliwości dysponowania nim przez Rzecznika ustawodawca zdecydował się na przeniesienie realizacji tych zadań do ministra finansów. Ma to pozwolić na efektywne wykorzystanie środków z FEF.

Nowe regulacje wprowadzają też zmiany mające na celu ułatwienie planowania działań RzF oraz umożliwienie lepszego wykorzystania  jego zasobów. Rządowa nowelizacja przewiduje m.in.:

  • wprowadzenie rocznych deklaracji w zakresie opłat na finansowanie działalności Rzecznika i jego Biura,
  • uelastycznienie sposobu wprowadzania zmian planu finansowego RzF,
  • możliwość powoływania przez Rzecznika pełnomocników terenowych.

Jak informował wcześniej „Dziennik Gazeta Prawna”, projekt przewiduje także zwiększenie maksymalnej stawki kary finansowej, jaką RzF może nakładać na podmioty rynku finansowego naruszające ustawowe obowiązki z obecnych 100 tys. zł do 1 mln zł. Według projektodawcy kosztowniejsza sankcja ograniczy chęć firm do ignorowania żądań konsumentów i Rzecznika. Nowela zakłada również możliwość karania podmiotów niebędących stroną umowy, które naruszają obowiązek przekazania informacji o procedurze reklamacji oraz uchylającym się od udziału w postępowaniu polubownym. Ustawodawca chce też rozszerzyć uprawnienia Rzecznika w zakresie powództwa na rzecz klientów w sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych. Dotychczas urząd mógł występować wyłącznie na rzecz konsumentów. Obecny projekt przewiduje zaś, że w związku z realizacją swoich zadań RzF mógłby żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych na rzecz klientów podmiotów rynku finansowego. W uzasadnieniu argumentowano, że naruszenia trafiające na drogę sądową nie zawsze dotyczą bowiem nieuczciwych praktyk rynkowych i dotykają nie tylko konsumentów. Jako przykład podano poszkodowanych dochodzących roszczeń z OC ppm.

W ocenie projektodawcy proponowane zmiany pozwolą Rzecznikowi Finansowemu na efektywne planowanie działań, co przyczyni się do zwiększenia skuteczności i efektywności systemu ochrony klientów rynku finansowego. 

Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2023 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

(AM, źródło: Kancelaria Premiera)