UE szykuje nowe zasady zakupu ubezpieczeń online

0
520

5 października Parlament Europejski przyjął nowelizację dyrektywy o prawach konsumentów. Nowe regulacje dotyczą umów na usługi finansowe zawieranych na odległość, np. ubezpieczeń kupowanych w sieci – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Nowela reguluje m.in. komunikację pomiędzy dostawcą usług a klientem. Wojciech Janik, radca prawny i senior managing associate Deloitte Legal, mówi „DGP”, że usługodawca na żądanie klienta będzie zobowiązany umożliwić mu kontakt z doradcą i uzyskanie od niego wyjaśnień w przypadku ważnych decyzji podejmowanych za pomocą systemów automatycznych. Gazeta zwraca uwagę, że w obecnym stanie prawnym taki mechanizm nie istnieje, w efekcie czego przy zawieraniu umowy przez internet klient w trakcie całego procesu jest obsługiwany przez chatbota. Regulacja zobowiązuje ponadto usługodawcę do przekazania zainteresowanemu jego ofertą niezbędnych informacji – jeszcze przed zawarciem umowy oraz w odpowiedniej formie. „DGP” wyjaśnia, że w takiej sytuacji liczyć się będzie nie tylko treść, ale też np. odpowiedni rozmiar czcionki.

Nowe przepisy zakładają również, że do odstąpienia od umowy nie będzie potrzebne pisemne oświadczenie: usługodawca ma to umożliwić klientowi poprzez kliknięcie przycisku oznaczonego komunikatem „odstąp od umowy” lub podobnie. Joanna Róg-Dyrda, counsel z Praktyki Rynków Kapitałowych i Instytucji Finansowych DZP, podkreśla, że przycisk powinien być łatwo dostępny i aktywny przez cały czas, w którym jest możliwe skorzystanie z prawa do odstąpienia.

„DGP” zaznacza, że nowela nie będzie obejmować niektórych produktów finansowych, np. ubezpieczeń krótkoterminowych chroniących bagaż. Nowe przepisy wymagają jeszcze zgody Rady UE. Po zakończeniu procesu legislacyjnego państwa członkowskie będą miały 2 lata na implementację regulacji do krajowych porządków prawnych.

Więcej:

 „Dziennik Gazeta Prawna” z 9 października, Adam Pantak „Do rozwiązania umowy wystarczy jedno kliknięcie”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)