26 marca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ogłosił dwa przetargi. W ich ramach instytucja poszukuje podmiotów, których zadaniem będzie zaprojektowanie, dostawa, wdrożenie oraz opieka serwisowa posprzedażowa Platformy eUFG oraz Systemu Obsługi Szkód i Regresów.
Platforma eUFG ma zastąpić aktualny portal ufg.pl oraz portal dla zakładów ubezpieczeń. Funkcjonalności eUFG mają na celu usprawnienie realizacji praw i obowiązków zakładów ubezpieczeń oraz związanej z tym komunikacji z Funduszem. Istotnym celem projektu jest także zapewnienie skuteczności i ergonomii w zakresie realizacji przez UFG funkcji informacyjnej wobec osób ubezpieczonych, tak aby miały zapewnioną równowagę informacyjną w stosunku do zakładów ubezpieczeń. To zaś otwiera możliwości oferowania tym osobom nowoczesnych rozwiązań niosących walor informacyjny, jak również poprawiający komunikację. Dotyczy to zarówno istniejących funkcjonalności (udostępnianie informacji o przebiegu ubezpieczenia, obsługa spraw dotyczących opłat, szkód i regresów), jak i funkcjonalności przewidzianych do uruchomienia (np. ułatwiających obsługę formalności związanych ze sprzedażą lub nabyciem pojazdu).
SOSiR pomoże odzyskać pieniądze od nieubezpieczonych sprawców
System Obsługi Szkód i Regresów ma zapewnić kompleksową realizację zadań UFG związanych z wypłatą odszkodowań i innych świadczeń oraz z dochodzeniem, przede wszystkim od sprawców szkód i podmiotów, które nie spełniły ustawowego obowiązku ubezpieczenia, zwrotu świadczeń wypłaconych przez Fundusz.
SOSiR ma umożliwić obsługę online wszystkich spraw związanych z wypłatą odszkodowań i świadczeń w zakresie realizowanym przez UFG, m.in. z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli jego posiadacz był nieubezpieczony lub nie ustalono jego tożsamości. Pozwoli np. na kompleksową obsługę online wszystkich spraw związanych z dochodzeniem należności od sprawców szkód i nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów oraz gospodarstw rolnych z tytułu zwrotu wypłaconych w procesie likwidacji odszkodowań i świadczeń oraz poniesionych kosztów. Obejmie to zakłady w przypadku identyfikacji OC już po wypłacie z UFG, poszkodowanych – w przypadku nienależnie pobranych świadczeń (np. w wyniku wyłudzenia) oraz syndyków w przypadku upadłości zakładu ubezpieczeń.
System będzie również udostępniał usługi dla zakładów umożliwiające im pełną obsługę likwidowanych szkód. Będzie wykorzystywał dostępne funkcjonalności systemów publicznych, m.in. rejestru PESEL, Rejestru Danych Kontaktowych, SI CEPiK, węzła krajowego login.gov.pl, systemu e-Sąd.
Nowe systemy za ponad dwa lata
Rozstrzygnięcie przetargów nastąpi 26 kwietnia. Rozpoczęcie prac nad budową obu narzędzi jest planowane na 17 maja tego roku. Z kolei zakończenie zaplanowano na 30 listopada 2026 r. w przypadku Platformy eUFG oraz na 31 stycznia 2027 r. w przypadku SOSiR.
Oba zamówienia są realizowane w ramach programu współfinansowanego z Funduszu Europejskiego na Rozwój Cyfrowy 2021–2027, mającego na celu podniesienie poziomu jakości i dostępności e-usług publicznych. Przed dwoma tygodniami UFG został jednym z jego beneficjentów, otrzymując od Centrum Projektów Polska Cyfrowa (pośrednika w programie) ponad 70 mln zł dofinansowania: niemal 36 mln zł dla Platformy eUFG oraz prawie 35 mln zł dla SOSiR. Z kolei wartość zamówień wynosi odpowiednio: 21,2 mln zł oraz 21,3 mln zł (obie kwoty netto).
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl