Unilink: Jak zaoszczędzić na wydatkach na auto bez uszczerbku dla bezpieczeństwa?

0
598

Koszty użytkowania samochodu są jedną z ważniejszych pozycji w budżecie większości gospodarstw domowych. W związku z tym eksperci Unilink wskazują, jak kierowcy mogą oszczędzać w 2024 roku oraz w kolejnych latach.

900 km więcej dzięki tańszemu OC ppm.

W ocenie specjalistów multiagencji obecna sytuacja, tj. znacząca strata techniczna, widoczna już po 3 kwartałach 2023 r., zapowiada znaczące podwyżki składek w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. – W dalszym ciągu mamy jednak do czynienia z dużym zróżnicowaniem cenowym na rynku OC – zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.

Dane multiagencji wskazują, że częstą jest sytuacja, w której klient może kupić OC ppm. za kwotę o 300–400 zł mniejszą niż ta, którą proponuje mu ubezpieczyciel w ramach kontynuacji ochrony. W przypadku dużych miast różnica bywa większa i może wynosić np. 500–600 zł. Dzięki skorzystaniu z usługi agenta ubezpieczeniowego porównującego oferty wielu towarzystw Unilink wskazuje, że przykładowy polski kierowca zaoszczędził 350 zł rocznie, co pozwoli mu przejechać dodatkowe 925 kilometrów, przy zużyciu paliwa na poziomie 6 litrów/100 km oraz cenie benzyny wynoszącej 6,3 zł za 1 litr. – Sporo można zaoszczędzić również, wybierając tańsze autocasco czy też tzw. mini-casco, choć w tym przypadku dobry agent ubezpieczeniowy będzie zwracał uwagę nie tylko na wysokość składki, ale także różnice zakresu ochrony, by uchronić klienta od pozornych oszczędności – mówi Jolanta Dziadowiec, ekspertka Unilink.

Inne możliwości zaoszczędzenia to wybór odpowiedniej benzyny, zakup abonamentów parkingowych zamiast jednorazowych płatności czy zakup opon wielosezonowych przez kierowców, którzy charakteryzują się spokojnym stylem jazdy i nie wyjeżdżają zbyt często poza miasto. Przykładowy posiadacz Skody Fabia III Kombi 1.2 TSI z 2015 roku za cztery nowe opony wielosezonowe 185/60 R15 o dobrej jakości zapłaci około 1200–1300 zł. Natomiast komplet opon zimowych i letnich dobrej klasy (łącznie 8 sztuk) może kosztować ponad dwa razy więcej.

Czy opony wielosezonowe wpływają na polisę?

Wybór opon sezonowych lub wielosezonowych (całorocznych) nie będzie miał większego znaczenia w kontekście ochrony z OC ppm.

– Orzecznictwo sądów wskazuje, że ubezpieczyciele nie próbują ograniczyć swojej odpowiedzialności z OC, argumentując, że poszkodowany kierowca przyczynił się do szkody poprzez brak opon zimowych. Mówimy o przyczynieniu się do szkody określonym przez artykuł 362 kodeksu cywilnego – podkreśla Andrzej Prajsnar.

W niektórych krajach odwiedzanych przez polskich kierowców, np. Austrii czy RFN, opony wielosezonowe z oznaczeniem „M+S” i/lub symbolem alpejskim (3PMSF – Three Peak Mountain Snow Flake) mogą zastąpić wymagane ogumienie zimowe. – Przed wyjazdem za granicę, warto jednak sprawdzić aktualne informacje, ponieważ wymogi dotyczące opon mogą się zmieniać – radzi Jolanta Dziadowiec.

Eksperci Unilink opracowali też analizę sytuacji mieszkającego w Warszawie, trzydziestodwuletniego posiadacza samochodu Skoda Fabia III Kombi 1.2 TSI 90 KM z 2015 roku i jego oszczędności związanych z tankowaniem benzyny E10 zamiast droższego paliwa „98”, zakupem OC ppm. u agenta i wykupieniem rocznego abonamentu parkingowego.

Warto odnotować, że przykładowy kierowca, pomimo bardzo dobrej historii ubezpieczeniowej (zero szkód w ostatnich siedmiu latach), może oszczędzić na OC aż 600 zł rocznie. Po uwzględnieniu pozostałych źródeł oszczędności kwota możliwa do zaoszczędzenia wynosi aż 4100 zł. To oczywiście przykładowy wynik. Nie ulega jednak wątpliwości, że wielu kierowców może znacząco obniżyć koszty związane z użytkowaniem samochodu – podsumowuje Jolanta Dziadowiec.

źródło: opracowanie własne Unilink

(AM, źródło: Unilink)