Polski Instytut Badań Jakości sprawdził, co uważają klienci na temat towarzystw ubezpieczeniowych oferujących polisy na życie. W teście, w którym pod lupę wzięto 10 ubezpieczycieli, najlepsze okazały się Warta, Aviva i Generali.
Uczestnicy ankiety zostali zapytani, czy łatwo jest uzyskać obszerne informacje na temat produktów oferowanych przez towarzystwa, czy zasady i warunki umowy są jasno wyjaśnione, czy otrzymali fachową poradę przed podjęciem decyzji i czy wybierając konkretne ubezpieczenie, czują się dobrze chronieni. Inne pytania dotyczyły obsługi klienta, łatwości nawiązania kontaktu, uprzejmości i kompetencji pracowników, zrozumiałej i regularnej komunikacji firmy, warunków finansowych. Na koniec zweryfikowano chęć polecenia ubezpieczyciela znajomym.
Badanie PIBJA zostało zrealizowane w okresie listopad–grudzień 2021 roku. Udział w nim wzięły m.in.:
- Allianz
- Aviva
- Generali
- Compensa
- PZU
- Ergo Hestia
- Nationale-Nederlanden
- UNIQA
- Warta
W kategorii „Obsługa klienta” uwzględniono kwestie uprzejmości i kompetencji pracowników, łatwość kontaktu oraz otrzymaną fachową poradę. Kategoria „Warunki i ceny” objęła subiektywne odczucie klientów co do jasności wyjaśnienia warunków, warunków finansowych oraz ochrony. Trzecia kategoria wyraża, na ile komunikacja firmy jest przyjazna dla konsumenta i łatwa do zrozumienia oraz określa, czy czuje on się on regularnie informowany o statusie swojego ubezpieczenia.
W ogólnej klasyfikacji najlepszymi zakładami okazały się Warta, Aviva i Generali, które znalazły się w pierwszej trójce każdej z powyżej wymienionych kategorii. Na pytanie „Czy przy wyborze tego ubezpieczenia czujesz się dobrze chroniony?” z najwyższą oceną odpowiedzieli klienci PZU. Jednak sami okazali się mniej zadowoleni z informacji na temat statusu swojego ubezpieczenia.
Wyniki zbiorcze
Firma | Wynik |
1. Warta | 73% |
2. Aviva | 72,6% |
2. Generali | 72,6% |
4. PZU | 72,3 % |
Wyniki w poszczególnych kategoriach testu
Obsługa klienta
Firma | Wynik | Info | |
1 | Warta | 73,5 % | Najlepsza obsługa klienta |
2 | Generali | 73,4 % | Znakomita obsługa klienta |
3 | Aviva | 73,2 % | Znakomita obsługa klienta |
Warunki i ceny
Firma | Wynik | Info | |
1 | Warta | 73% | Uczciwy ubezpieczyciel |
2 | Generali | 72,4 % | Uczciwy ubezpieczyciel |
3 | Aviva | 72,3 % | Uczciwy ubezpieczyciel |
Komunikacja
Firma | Wynik | Info | |
1 | Aviva | 73,3 % | Najbardziej przejrzysta komunikacja |
2 | Warta | 72,1 % | Znakomita komunikacja |
3 | Generali | 72 % | Znakomita komunikacja |
(AM, źródło: PIBJA)