Wielka Brytania: Stawki komunikacyjne mogą spaść w dłuższej perspektywie

0
419

RSA i Direct Line przedstawiły dodatnie wyniki za I poł. 2020 r. pomimo pandemii, dzięki aktywności na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Jednak w dalszej perspektywie możliwy jest spadek wartości składek w tym segmencie – stwierdza firma analityczna Global Data.

Direct Line jest trzecim co do wielkości ubezpieczycielem w Wielkiej Brytanii pod względem liczby klientów, z udziałem w rynku wynoszącym 8,1%. Według danych za 2018 r. Direct Line był wiodącym ubezpieczycielem pod względem składki przypisanej brutto, natomiast RSA znajdował się na miejscu ósmym.

Statystyki Global Data wskazują, że 50,3% brytyjskich składek Direct Line w 2018 r. pochodziło z ubezpieczeń komunikacyjnych osób prywatnych.

W przypadku RSA było to tylko 11%, ale ten ubezpieczyciel miał 25,9% składek z tytułu ubezpieczeń gospodarstw domowych i 22,8% z komercyjnych ubezpieczeń komunikacyjnych. Oznacza to, że ubezpieczyciel unika szczególnie ryzykownych linii ubezpieczeń na życie i przerw w działalności gospodarczej.

Analityk ubezpieczeniowy Global Data, Ben Carey-Evans skomentował: – Wyraźnie widać, że ubezpieczyciele działający w segmencie majątkowym, a zwłaszcza w ubezpieczeniach komunikacyjnych, będą się mieć lepiej w perspektywie krótkoterminowej. Gdy większość klientów pracuje w domu, większe jest prawdopodobieństwo, że zauważą w porę potencjalne zagrożenia, takie jak wyciek z pękniętej rury, a mniejsze, że pojadą do pracy samochodem. W dotkliwym okresie obostrzeń w I poł. br. ludzie w ogóle rzadko jeździli gdziekolwiek, wskutek czego nastąpiła znaczna redukcja szkodowości. Jednak podczas gdy ubezpieczyciele tych linii skorzystają w 2020 r., istnieje istotne ryzyko w dłuższej perspektywie czasowej. Ludzie przyzwyczajają się pracować w domu i wielu będzie to robić do końca pandemii i dłużej. W konsekwencji ubezpieczyciele komunikacyjni, a potencjalnie nawet ubezpieczyciele domów prawie na pewno odczują spadek stawek przy odnowieniach polis. Ludzie, którzy już nie muszą jeździć samochodem do pracy mogą mieć poczucie, że nie potrzebują mieć samochodu i ponosić wszystkich kosztów z tym związanych.

AC