28 maja eksperci Nationale-Nederlanden i Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości po raz kolejny wyłonili najlepsze pomysły na innowacje społeczne opracowane przez uczniów szkół średnich. W tym roku do finału konkursu Social Innovation Relay zostało zaproszonych 10 zespołów. Zdaniem jurorów najlepszy pomysł na przedsiębiorstwo społeczne zaprezentowali uczniowie z Zespołu Szkół nr 2 w Sosnowcu. Zwycięzcy będą reprezentować Polskę w światowym finale.
W związku z trwająca pandemią koronawirusa tegoroczny finał konkursu odbył się w pełni zdalnie. Uczestnicy nie tylko musieli opracować swoje pomysły w zespole rozproszonym, ale także zaprezentować je podczas wirtualnego spotkania z jury. Wśród najciekawszych propozycji znalazły się: przydomowa ciepłownia pozwalająca uzyskać energię elektryczną ze skoszonej trawy, zdrowe drugie śniadania dla uczniów z ekologicznych upraw, zautomatyzowane pojemniki na plastik produkujące filament do drukarek 3D, a także aplikacje mobilne promujące odpowiedzialne korzystanie ze środowiska naturalnego czy walczące z problemem samotności osób starszych. Według kapituły konkursowej najlepszym pomysłem okazał się jednak ekologiczny zestaw do higieny jamy ustnej autorstwa Kornelii Bubel, Matyldy Kieszkiewicz, Nadii Makowskiej i Szymona Polewczaka z Zespołu Szkół nr 2 w Sosnowcu, pod opieką Jolanty Czapli.
– Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem poziomu prezentacji. Stanęliście na wysokości zadania! Znaleźliśmy się w trudnych czasach i z dnia na dzień musieliśmy się nauczyć zdalnej pracy, nauki czy też prowadzenia wystąpień online, takich jak dziś. Serdecznie wam gratuluję, poziom był bardzo wyrównany – powiedziała na zakończenie konkursu Małgorzata Sobkowicz, wiceprezes Fundacji.
W tym roku w inicjatywie Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości wzięło udział aż 169 zespołów z 29 szkół z całej Polski. Jurorzy ocenili ponad 80 pomysłów na innowacje społeczne i wybrali 20 tych, które miały największe szanse na wdrożenie biznesowe. Najlepsze zespoły opracowywały biznesplany pod okiem mentorów z Nationale-Nederlanden.
– To już czwarty raz, kiedy angażujemy się w projekt Social Innovation Relay. Mamy w organizacji grupę mentorów, która co roku chętnie angażują się w inicjatywę. Dzieląc się doświadczeniem, nasi eksperci wspierają uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz praktycznych umiejętności, które ułatwiają realizację nie tylko pomysłów na innowację społeczną, co jest celem konkursu, ale przede wszystkim realizację przyszłych planów zawodowych. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem otwartości i postawy uczniów, którzy dostrzegają problemy społeczne w swoim otoczeniu i potrafią znaleźć kreatywne rozwiązania, w jaki sposób im zaradzić. Cały projekt jest cennym doświadczeniem dla obu stron, uczniów i naszych mentorów – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden.
Zwycięzcy polskiej odsłony konkursu zmierzą się z rówieśnikami z Europy i Azji na Social Innovation Relay Global Final online już 16 czerwca.
(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)