Aviva nie dała się pandemii

0
1296

Mimo że 2020 był trudnym rokiem, to Aviva w Polsce może być zadowolona ze swoich wyników finansowych w tym okresie. Grupie udało się osiągnąć wyższe zyski, zmniejszyć obciążenia z tytułu zaspokojonych roszczeń oraz utrzymać wzrost kosztów działalności na stabilnym niskim poziomie. Za niewielki spadek sprzedaży odpowiadało natomiast wyłącznie joint venture bancassurance Avivy i Santander Bank.

– W trudnym roku pandemii dobrze wywiązaliśmy się ze swoich obowiązków wobec klientów, zapewniając ciągłość obsługi i wypłaty świadczeń. Potrafiliśmy elastycznie zarządzać, a pracownicy i pośrednicy wykazali duże zdolności adaptacyjne. Efektem są dobre wyniki za rok 2020: większy zysk operacyjny, wyższa składka brutto z ubezpieczeń na życie i majątkowych, stabilna wartość nowego biznesu i wyższa rentowność portfela majątkowego – zaznaczył Adam Uszpolewicz, prezes Avivy w Polsce.

Biznes życiowy

Działająca w sektorze życiowym Aviva TUnŻ zebrała 1978 mln zł – o 42 mln zł więcej niż w 2019 r. (1936 mln zł). Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie według dyrektywy Wypłacalność II wyniosła 305 mln zł i była niższa o 3% niż w roku poprzednim (314 mln zł).

– W ubezpieczeniach na życie nasza składka brutto była wyższa niż przed rokiem, wyniosła blisko 2 mld zł, co daje nam drugą pozycję na rynku. Wartość nowego biznesu utrzymała się na podobnym poziomie, co uważamy za sukces wobec ograniczeń pandemicznych, które utrudniały pracę naszych agentów ubezpieczeniowych. Dzięki nowym rozwiązaniom umożliwiającym zdalną sprzedaż, jej poziom wrócił do tego sprzed pandemii, a nasze ochronne ubezpieczenia na życie i zdrowie trafnie odpowiadają na potrzeby klientów indywidualnych i grupowych – zaznaczył Adam Uszpolewicz.

W 2020 r. Aviva TUnŻ wypłaciła klientom 1355 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto, wobec 1479 mln zł w roku poprzednim. Zysk netto uplasował się na poziomie 520 mln zł, czyli wyraźnie niższym od odnotowanego w 2019 r. (588 mln zł). Zauważalnie poprawił się z kolei wynik techniczny, który wzrósł z 629 mln zł w poprzednim roku do 657 mln zł w 2020 r. Koszty działalności ubezpieczeniowej nieznacznie wzrosły z 398 mln zł do 402 mln zł.

Biznes majątkowy

Majątkowe Aviva TUO zebrało 497 mln zł składek brutto – o 40 mln zł więcej niż w 2019 r. (457 mln zł).

– W ubezpieczeniach majątkowych Aviva zebrała blisko 500 mln zł składki brutto, kontynuując rozwój sprzedaży ubezpieczeń gospodarczych (wzrost o 15% wobec 2019 r.), a także polis dla klientów indywidualnych przez kanał direct i digital. Wskaźnik COR, pokazujący rentowność portfela ubezpieczeń majątkowych, był na znakomitym poziomie 83,8% w 2020 roku (łącznie dla Avivy i Santander Aviva) – wskazał Adam Uszpolewicz. Warto zaznaczyć, że rezultat ten był o 2,1 punktu procentowego lepszy od uzyskanego w roku poprzednim.

W ub.r. wzrósł wynik techniczny ubezpieczyciela, plasując się na koniec roku na poziomie 37 mln zł (24 mln zł rok wcześniej). Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku zysku netto, który wzrósł z 42 mln zł w 2019 r. do 47 mln zł rok później. Aviva TUO wypłaciło 202 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 5 mln zł mniej niż przed rokiem (207 mln zł). Natomiast koszty działalności ubezpieczeniowej wzrosły ze 166 mln zł do 172 mln zł.

Joint venture bancassurance

Z kolei towarzystwa Santander Aviva zebrały w sumie 414 mln zł składek – o 110 mln zł mniej niż w 2019 r. (524 mln zł). Oba towarzystwa wypłaciły łącznie 78 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto (96 mln zł w roku poprzednim). Wynik techniczny uplasował się na poziomie 184 mln zł, wobec 170 mln zł w 2019 r., a wynik finansowy netto wyniósł 176 mln zł (143 mln zł rok wcześniej).

Coraz więcej szkód zgłaszanych przez serwis MojaAviva

Ubiegłoroczny zysk operacyjny grupy Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 973 mln zł, o 2% więcej niż w 2019 r. (954 mln zł). W 2020 roku klienci Aviva i Santander Aviva otrzymali łącznie 589 mln zł świadczeń i odszkodowań: 384 mln zł z ubezpieczeń na życie i zdrowie oraz 205 mln zł z polis majątkowych.

– Niezawodność wypłat w niepewnych czasach zwiększa zaufanie do ubezpieczeń – podkreślił Adam Uszpolewicz. – Istotne było też wyjście naprzeciw klientom odczuwającym kłopoty finansowe. W polisach na życie ułatwiliśmy skorzystanie z prolongaty składek, a w komunikacyjnych umożliwiliśmy rozłożenie składki na raty bez zwyżki. Klienci doceniają takie rozwiązania, ułatwiające im utrzymanie polis  – dodał.

Według prezesa osiągnięcia minionego roku nie byłyby możliwe bez cyfryzacji, która w jego ocenie okazuje się znakomitą „szczepionką” na czas pandemii i warunkiem dalszego rozwoju.

– Inwestycje w tym zakresie należały do naszych najlepszych decyzji biznesowych. Do naszego systemu MojaAviva loguje się co miesiąc już ponad 100 tys. klientów. Wprowadziliśmy tzw. ePolisę, która umożliwia zakup polisy życiowej w pełni online przy wykorzystaniu systemu stosowanego przez naszych agentów oraz MojejAvivy. Umożliwiliśmy też cykliczne, automatyczne płatności składek z karty – wyliczył Adam Uszpolewicz.

Zaznaczył też, że istotną sprawą było zaangażowanie społeczne, przejawiające się we wsparciu konkretnych inicjatyw w walce z pandemią. – Naszym wkładem było przede wszystkim bezpłatne ubezpieczenie na życie 29 tys. medyków, ponad 1 mln zł wsparcia dla Polskiego Czerwonego Krzyża oraz współfinansowanie – wraz z 17 innymi ubezpieczycielami – dodatkowego centrum telefonicznego dla GIS – podsumował prezes.

***

Dane przed audytem.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl