Z danych zebranych przez Rankomat wynika, że wyższe mandaty w 2022 roku nie przełożyły się na zmniejszenie statystyk wypadkowych. W porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2021 roku wzrosła liczba wypadków oraz zabitych i rannych w ich wyniku. Nie maleje także liczba kierowców pod wpływem alkoholu.
Od 2019 r. do 2021 roku statystyki wypadkowe wskazywały regularny spadek. W 2020 roku pod koniec I kwartału sprzyjał temu pierwszy i najtwardszy lockdown covidowy, który spowodował zmniejszenie ruchu na polskich drogach. Jednak dane policji pokazują, że w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku odnotowano o 501 wypadków drogowych więcej. Zginęło w nich o 20 osób więcej niż w I kwartale 2021 roku. Zwiększyła się też liczba rannych i to aż o 481 osób.
I kwartał | Kierujący po spożyciu alkoholu | Wypadki drogowe | Zabici w wypadkach | Ranni w wypadkach |
2022 | 17800 | 3911 | 370 | 4396 |
2021 | 14009 | 3410 | 350 | 3915 |
2020 | 14068 | 5138 | 476 | 5822 |
2019 | 15551 | 5537 | 533 | 6494 |
2018 | 14780 | 5192 | 448 | 6187 |
Źródło: policja.pl Informacja dzienna za okres 01.01–30.03 w latach 2018–2022
Największy wzrost w porównaniu z I kwartałem 2021 roku odnotowano w grupie zatrzymanych nietrzeźwych kierowców. W pierwszych 3 miesiącach bieżącego roku było ich więcej o 3791. Teoretycznie to właśnie oni mieli odczuć największe skutki zmiany taryfikatora.
– Część zmian w prawie już funkcjonuje. Kierowcy po spożyciu alkoholu mogą spodziewać się mandatu nie mniejszego niż 2500 zł. Jednak sąd może nałożyć na nich grzywnę w wysokości nawet 30 tys. zł. Wcześniej widełki dla takich osób wynosiły od 50 zł do 5000 zł. Dodatkową karą pozostaje niezmiennie zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 3 lat. Należy także pamiętać, że uzależnienie cen OC od zdobytych punktów karnych będzie kolejnym elementem reperkusji, który dotknie nie tylko prowadzących pod wpływem alkoholu – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych Rankomat.
(AM, źródło: Rankomat)