Niemal 80% ankietowanych w trzeciej edycji badania Nationale-Nederlanden deklaruje użytkowanie roweru lub hulajnogi w sezonie wiosenno-letnim, a 40% respondentów jeździ rowerem przez cały rok. Na popularności zyskuje hulajnoga elektryczna – z jej pomocą przemieszcza się już blisko 20% badanych. W ostatnim czasie na nasilenie tego trendu wpłynęły także wysokie ceny paliwa oraz względy ekologiczne.
73% uczestników badania przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Nationale-Nederlanden posiada własny samochód. Jednak w związku z niedawnym nałożeniem embarga na rosyjską ropę wizja kolejnych podwyżek mobilizuje coraz większą część społeczeństwa do korzystania z alternatywnych środków transportu. Już prawie 60% badanych ograniczyło korzystanie z samochodów na rzecz własnych lub wypożyczonych jednośladów.
– Duże podwyżki cen paliwa to jednak nie jedyna przyczyna zmiany nawyków dotyczących sposobu przemieszczania się. Według Światowej Organizacji Zdrowia pogarszająca się jakość powietrza dotyczy już ponad 30 polskich miast, a w największych aglomeracjach, samochody oraz transport publiczny generują ok. 60% smogu. Jak wskazują dane z raportu przygotowanego na nasze zlecenie z przyczyn ekologicznych na rowery, czyli jeden z najbardziej neutralnych dla środowiska sprzętów, przesiadła się już ponad połowa respondentów – mówi Małgorzata Zgudka, menadżer ds. produktów Nationale-Nederlanden.
Przyjazne dla atmosfery formy transportu przekonały do siebie ponad 70% badanych z największych miast w Polsce. 54% twierdzi, że dzięki rowerom i hulajnogom unikają korków, a tym samym szybciej pokonują wyznaczone trasy. 40% respondentów deklaruje korzystanie z nich nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także podczas codziennych dojazdów do pracy czy sklepu.
Rower jest zdecydowanie najchętniej wybieranym, alternatywnym do samochodu, środkiem transportu. W przeciętnym sezonie wiosenno-letnim korzysta z niego niemal ośmiu na dziesięciu respondentów, z czego 62% codziennie lub co najmniej kilka razy w tygodniu.
Największe obawy budzi kolizja na drodze
60% badanych użytkowników jednośladów wykonuje samodzielny przegląd stanu technicznego swojego sprzętu, a blisko 30% decyduje się skorzystać z pomocy wykwalifikowanych specjalistów w serwisie. Przed pierwszą przejażdżką co piąty ankietowany inwestuje w dobrej jakości zabezpieczenie roweru przed kradzieżą.
– Według naszego badania aż 4 na 10 ankietowanych podczas jazdy rowerem lub hulajnogą odczuwa zagrożenie ze strony kierowców samochodów i autobusów. Jednocześnie niebezpiecznych incydentów z udziałem pieszych obawia się ponad 20% użytkowników ekologicznych środków transportu – mówi Małgorzata Zgudka. – Szczególnie w okresie wiosenno-letnim warto pamiętać, że bezpieczeństwo zależy od wszystkich uczestników ruchu. Niestety piękna pogoda i dobre warunki na drogach sprzyjają brawurze. Dlatego warto pomyśleć o dodatkowej ochronie, która będzie dla nas nieocenionym wsparciem podczas niebezpiecznych zdarzeń – dodaje.
Rowerzyści chcą czuć się bezpiecznie
Jak wskazują dane zebrane przez firmę smartscope na zlecenie Nationale-Nederlanden, ubezpieczenie dla użytkowników rowerów i hulajnóg staje się coraz popularniejsze wśród miłośników jednośladów. Ich posiadaczy, którzy zdecydowali się na dodatkową formę ochrony, można podzielić na cztery główne grupy: osoby korzystające z powyższych sprzętów w celach treningowych, rekreacyjnych, wykorzystujące je jako codzienny środek transportu, oraz te, które wykupiły polisę dla bliskich – głównie swoich dzieci. Niezależnie od intencji i formy użytkowania alternatywnych do samochodu środków transportu, blisko 90% ankietowanych jest zadowolonych z posiadanego ubezpieczenia i planuje w przyszłości przedłużyć posiadany pakiet.
– Z przeprowadzonego niedawno badania wynika, że nasi klienci najczęściej decydują się na objęcie ubezpieczeniem zarówno siebie, jak i sprzętu – od zniszczenia i kradzieży. Dodatkową ochronę posiadają głównie mieszkańcy dużych miast w wieku 31–40 lat. Jednak warto podkreślić, że z tego typu rozwiązań mogą skorzystać nie tylko właściciele osobistych środków transportu. Dodatkowe zabezpieczenie w postaci ubezpieczenia NNW lub OC będzie przydatne dla wszystkich tych, którzy na co dzień wypożyczają rower miejski lub hulajnogę. Taki pakiet zapewnia ochronę, gdy użytkownik jednośladu ulegnie wypadkowi bądź w wyniku nieprzewidzianego zdarzenia spowoduje uszczerbek na zdrowiu lub mieniu innego uczestnika ruchu drogowego – podkreśla Małgorzata Zgudka.
O badaniach:
Pierwsze z badań przeprowadzonych na zlecenie Nationale-Nederlanden zostało opracowane przez smartscope w dn. 11–22 lutego 2022 roku. Wywiady zrealizowano przy użyciu techniki CAWI na osobach posiadających ubezpieczenie rowerowe w Nationale-Nederlanden w wieku 18+ (N=202). Drugie badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 27–29 kwietnia 2022 r. W ramach badania ilościowego zrealizowano wywiady przy użyciu techniki CATI na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków (N=1001).
(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)