Ubezpieczenia MŚP na czas kryzysu

0
1167

Rozmowa z Adamem Dwuleckim, prezesem zarządu Wiener TU SA Vienna Insurance Group

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Jak obecnie wygląda sytuacja małych i średnich firm w Polsce?

Adam Dwulecki: – Ostatnie lata były bardzo wymagające – najpierw pandemia Covid-19, potem wojna w Ukrainie i jej gospodarcze skutki. Wszystko to wpłynęło na kondycję i nastroje polskich przedsiębiorców. Z badania Wiener „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania”, które przeprowadziliśmy wśród osób prowadzących firmy w kwietniu tego roku, wynika, że 45% firm ocenia swoją kondycję raczej dobrze, a 8% – bardzo dobrze. Jednak te odczucia różnią się w zależności od wielkości firmy.

Prawie 30% właścicieli małych firm uważa, że sytuacja ich przedsiębiorstwa jest obecnie zła. To właśnie im agenci powinni poświęcić więcej czasu – małe przedsiębiorstwa najtrudniej radzą sobie z różnego rodzaju kryzysami, dlatego należy budować wśród nich świadomość związaną z ubezpieczeniami i prawidłową wyceną majątku.

Z jakimi wyzwaniami mierzą się małe firmy, co jest dla nich największym problemem?

– Kluczowym elementem wpływającym na kondycję polskich firm jest inflacja. Tak twierdzi aż 77% pytanych przez nas przedsiębiorców, z czego 44% oceniło jej wpływ jako „bardzo duży”. Kolejnym utrudnieniem dla przedsiębiorstw są rosnące koszty pracy i ceny prądu (70%).

Sześciu na dziesięciu przedsiębiorców jest zdania, że to pandemia i lockdown miały duży wpływ na ich firmę w ostatnich latach. Na wysokie podatki wskazuje 56% firm, niestabilność przepisów podatkowych 47%, a na koszty energii i prądu 58%. Warto być świadomym problemów, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy, by tworząc dla nich ofertę ubezpieczeniową, jak najlepiej dopasować ją do ich realnych potrzeb.

Z Waszego badania wiemy już, jakie są największe wyzwania dla firm. Ale czy przedsiębiorcy wiedzą, jak sobie z nimi radzić? Czy znaleźli jakąś receptę na kryzys?

– Firmy w różnorodny sposób reagują na niekorzystną sytuację gospodarczą. Najwięcej, bo 63% przedsiębiorstw przyznało w naszym badaniu, że musiało podnieść ceny produktów i usług. Ponad połowa polskich przedsiębiorców ograniczyła wydatki na inwestycje, zwłaszcza wśród najmniejszych firm, gdzie sześć na dziesięć zdecydowało się na taki krok.

Jedną z form zabezpieczenia się przed kryzysem są również ubezpieczenia. Już 31% firm zatrudniających powyżej 50 pracowników, by chronić się przed kryzysem, wybiera ubezpieczenia obejmujące majątek przedsiębiorstwa.

W jaki sposób ubezpieczenia mogą wpłynąć na kondycję firm?

– Ubezpieczenia stanowią przede wszystkim ochronę przed stratami finansowymi, związanymi z różnymi ryzykami, takimi jak choćby pozew albo pożar. W przypadku wystąpienia takiego zdarzenia ubezpieczyciel może pokryć część lub całość strat, co chroni firmę przed poważnymi konsekwencjami finansowymi. Dzięki temu firma może nadal funkcjonować, a nieprzewidziane zdarzenia nie będą przeszkodą dla jej dalszej działalności.

Dlatego właśnie stworzyliśmy w Wienerze Pakiet BIZNES – kompleksowe ubezpieczenie o szerokim spektrum ochrony, które pokrywa koszty szkód związanych ze specyfiką danej branży. To produkt prosty w sprzedaży dzięki przejrzystej i elastycznej konstrukcji. Agenci doceniają jego zautomatyzowaną ścieżkę sprzedaży, która prowadzi ich przez proces wystawiania polisy.

W jaki sposób ubezpieczają się MŚP?

– Spośród badanych firm 96% posiada jakieś ubezpieczenie. Jednak tylko co druga z nich ma zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dodatkowe. Najczęstszym rodzajem ubezpieczeń, wybieranym przez właścicieli firm, jest OC związane z prowadzeniem działalności. Ubezpieczenie chroniące wyposażenie i maszyny ma 69% MŚP, chroniące budynki 67%, a NNW dla pracowników 63%.

Ubezpieczenie chroniące sprzęt elektroniczny i OC zawodowe posiada 52%, a ubezpieczenie chroniące rzeczy osób trzecich przyjęte do sprzedaży ma cztery na dziesięć firm. Środki obrotowe ubezpiecza 31% firm, a wartości pieniężne 28%. Z pomocy prawnej w ramach ubezpieczenia korzysta 19%.

Jaka jest rola agenta w wyborze ubezpieczeń dla przedsiębiorców?

– Z naszego badania wynika, że agenci cieszą się dużym autorytetem i zaufaniem przedsiębiorców. Aż 41% firm kieruje się ich sugestiami, wybierając sumę ubezpieczenia. Wśród największych biznesów pomoc doradcy jest kluczowa dla prawie co drugiego przedsiębiorcy.

Co więcej, dla co trzeciej firmy głównym czynnikiem przekonującym do wykupienia polisy jest propozycja ze strony zaufanego agenta ubezpieczeniowego. Agenci pełnią niezwykle ważną rolę w kształtowaniu ochrony ubezpieczeniowej wśród polskich MŚP.

Czy polskie firmy są zagrożone ryzykiem niedoubezpieczenia?

– Niestety, część z nich tak. Wynika to ze zbyt rzadko aktualizowanej sumy ubezpieczenia na polisie. W naszym badaniu 14% przedsiębiorców przyznało, że ostatni raz aktualizowało tę kwotę ponad pięć lat temu. W takim przypadku ryzyko wpadnięcia w lukę ubezpieczeniową jest naprawdę duże.

Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości na temat prawidłowej wyceny sum ubezpieczenia, w Wienerze robimy to m.in. w ramach kampanii „Docenisz, gdy wycenisz”. Rolą ubezpieczycieli jest budowanie przekonania, by ubezpieczenia traktować jako podstawowy koszt prowadzenia biznesu. Taki krok zapewnia spokój i bezpieczeństwo, odciążając przedsiębiorców w obliczu codziennych, biznesowych wyzwań.