Pełnomocnik rządu ds. odbudowy po powodzi, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznik Finansowy wspólnie sprawdzają sygnały od poszkodowanych skutkami wrześniowej powodzi, według których na terenach dotkniętych przez żywioł mają miejsce przypadki zaniżania wysokości odszkodowań oraz przewlekłości postępowań w zakresie likwidacji szkód.
UOKiK sprawdza i rozmawia z rynkiem
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął już postępowanie wyjaśniające dotyczące likwidacji szkód powstałych wskutek wrześniowej powodzi w południowo-zachodniej Polsce. Urząd wziął pod lupę zasady i terminy likwidacji, a także procedury, regulaminy i OWU pod kątem abuzywności oraz wyłączeń odpowiedzialności. UOKiK przyjrzy się również, czy przy oferowaniu polis majątkowych konsumenci byli rzetelnie i w sposób pełny informowani o zakresie ochrony ubezpieczeniowej.
27 stycznia prezes Urzędu spotkał się z przedstawicielami Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz siedmiu największych zakładów ubezpieczeń, tj. Allianz, Warty, PZU, Generali, Compensy, ERGO Hestii i UNIQA, by przyspieszyć reakcję rynku.
– Branża ubezpieczeniowa musi być blisko osób poszkodowanych, które starają się o realizację umowy ubezpieczeniowej w związku z powodzią. Niezbędna jest empatia i wrażliwość na analizowane sytuacje, aby każda z poszkodowanych osób otrzymała w prawidłowej wysokości należne jej świadczenia – powiedział Tomasz Chróstny, cytowany w serwisie X. Podkreślił, że ubezpieczyciele zobowiązali się do dokonania natychmiastowego przeglądu reklamacji i zastosowanych procedur.
Spotkanie z ubezpieczycielami było konsekwencją wydarzeń z 24 stycznia. Wówczas to w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pełnomocnik rządu ds. odbudowy po powodzi Marcin Kierwiński spotkał się z Tomaszem Chróstnym, do którego zwrócił się o podjęcie działań w sprawie firm ubezpieczeniowych, które w jego ocenie mogą stosować nieuczciwe praktyki wobec poszkodowanych przez wrześniową powódź.
– Otrzymuję sygnały od przedsiębiorców i osób poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 roku, że towarzystwa, w których byli ubezpieczeni, zaniżają kwoty wypłacanych odszkodowań oraz wydłużają w czasie podejmowanie decyzji o wysokości szkody – powiedział Marcin Kierwiński.
Rzecznik Finansowy wchodzi do gry
Z kolei 27 stycznia odbyła się specjalna konferencja pełnomocnika, w której wzięli udział Rzecznik Finansowy, dr Michał Ziemiak, oraz Tomasz Chróstny. W jej trakcie Rzecznik poinformował o dotychczasowych działaniach interwencyjnych i edukacyjnych, a także o uruchomieniu specjalnej podstrony, infolinii i adresu mailowego przeznaczonych dla powodzian poszukujących pomocy prawnej w sporach z podmiotami rynku finansowego, jak również o priorytetowym rozpatrywaniu spraw osób poszkodowanych.
Bezpośrednim powodem organizacji konferencji były pojawiające się w ostatnich dniach niepokojące sygnały od osób poszkodowanych skutkami powodzi, dotyczące zaniżania wysokości odszkodowań oraz przewlekłości postępowań w zakresie likwidacji szkód.
Rzecznik poinformował o przyjęciu szybkiej ścieżki załatwiania spraw związanych z pomocą dla powodzian. Klienci podmiotów rynku finansowego mogą liczyć na wsparcie w postaci udzielanych porad prawnych, interwencji, postępowania pozasądowego prowadzonego przy RzF, a w razie potrzeby w kierowaniu spraw do sądu. Rzecznik dodał również, że warunkiem zgłoszenia sprawy celem wszczęcia postępowania interwencyjnego jest wyczerpanie ścieżki reklamacyjnej u ubezpieczyciela.
– Biuro Rzecznika Finansowego przyjęło tak zwaną szybką ścieżkę załatwiania spraw związanych z powodzianami. Te sprawy są załatwiane w pierwszej kolejności. Jeżeli mają Państwo problem, prosimy o kontakt, o przesyłanie dokumentacji. Gromadzenie wszelkiego rodzaju kosztorysów, faktur, rachunków, dokumentacji zdjęciowej w takich sprawach jest wyjątkowo ważne – powiedział Rzecznik.
Dr Michał Ziemiak wskazał ponadto, że stale współpracuje z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów z terenów dotkniętych powodzią, którzy również oferują wsparcie w przypadku trudności w uzyskaniu odpowiedniego odszkodowania.
Marcin Kierwiński zapewnił, że wspólnie z Rzecznikiem pracuje nad bieżącym wyjaśnianiem pojawiających się spraw dotyczących potencjalnych nieprawidłowości. – Każdy sygnał jest sprawdzany – zaznaczył.
Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, do połowy grudnia 2024 roku firmy ubezpieczeniowe wypłaciły ponad 832 mln zł odszkodowań w blisko 70 tysięcy spraw.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl