Alternatywni dostawcy nadal groźni

0
367

Zainteresowanie konsumentów przenoszeniem się do alternatywnych dostawców ubezpieczeń domów i mieszkań spadło w 2022 r., prawdopodobnie wskutek słabnącego zaufania do wielkich firm technologicznych i energetycznych.

Wielkie firmy technologiczne, energetyczne czy komunikacyjne wchodzące na rynek ubezpieczeń mieszkaniowych zawsze stanowiły istotne zagrożenie, ze względu na swoją biegłość cyfrową i dużą bazę klientów. Jednak konsumenci w 2022 r. wydawali się mniej skłonni do przenoszenia się do tych firm niż w latach poprzednich – zauważa Global Data.

Z ankiety przeprowadzonej w III kw. 2022 r. wśród konsumentów ubezpieczeń wynika, że spośród ośmiu firm (lub typów firm), o jakie pytano, wszystkie osiem doświadczyło spadku zainteresowania konsumenckiego w 2022 r. w porównaniu z 2021 r. Google pozostaje preferowanym przez konsumentów, alternatywnym dostawcą ubezpieczeń domów i mieszkań, ale nawet w tym przypadku nastąpił spadek zainteresowania z 26,1% do 22,2%. Największy spadek dotyczył „dowolnego dostawcy energii” i wyniósł 5,2 pp., chociaż ten typ podmiotów utrzymuje się na drugim miejscu pod względem preferencji. Prawdopodobnie ogromne wzrosty cen energii podkopały zaufanie konsumentów do tych firm. Niemniej jednak zaznaczają one swoją obecność na rynkach ubezpieczeń domów i ubezpieczeń na wypadek sytuacji awaryjnych w domu mocniej niż inni brani pod uwagę gracze. British Gas jest liderem rynku ubezpieczeń awarii domowych. Prawdopodobnie dzięki temu ta grupa firm utrzymuje się na drugim miejscu.

– Chociaż wyraźnie widoczne jest zmniejszenie zainteresowania konsumentów tymi alternatywnymi dostawcami, wciąż stanowi ono istotne zagrożenie dla sektora ubezpieczeń mieszkaniowych. Największym zagrożeniem w całej branży mogą być ubezpieczenia wbudowane. Nie jest to zagrożenie dotyczące akurat ubezpieczeń mieszkaniowych, ale wytwórca produktu (telefonu czy samochodu) oferujący ubezpieczenie w punkcie sprzedaży oferuje klientom wygodę, więc jest to trend przybierający na sile, który należy obserwować – komentuje Ben Carey-Evans, starszy analityk ubezpieczeniowy w Global Data.

Po wielu latach pogłosek krążących na ten temat w październiku 2022 r. Amazon uruchomił Amazon Insurance Store. Szeroki wybór inteligentnych produktów technologicznych zapewnia firmie silną obecność w brytyjskich domach. Podobnie Sky nabył w 2021 r. dostawcę inteligentnej technologii domowej Neos, po czym w grudniu 2022 r. wszedł na rynek ubezpieczeń domów i mieszkań.  

– Niewielki spadek zainteresowania konsumentów nie znaczy, że zagrożenie ze strony dużych firm technologicznych maleje. Ostatnie wydarzenia sugerują zjawisko przeciwne. Ubezpieczycieli może uspokajać to, co wydaje się spadkiem zaufania klientów do potencjalnych konkurentów, jednak będą musieli się wykazać umiejętnością zapewnienia silnej oferty cyfrowej, jaką może zagwarantować każdy z tych potencjalnie groźnych rywali – podsumował ekspert.

AC