Blog - Strona 1413 z 1424 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1413

Allianz: Ryzyko cybernetyczne numerem jeden wśród globalnych zagrożeń

0

W dziewiątej edycji Barometru Ryzyk Allianz 2020 po raz pierwszy jako najważniejsze ryzyko biznesowe na świecie wskazano incydenty cybernetyczne. Cyberprzestępczość wyprzedziła najczęściej wskazywane dotychczas ryzyko, jakim są przerwy w działalności gospodarczej. W Polsce to zagrożenie nadal znajduje się na pierwszym miejscu zestawienia.

Jeszcze siedem lat temu ryzyko cyber znajdowało się na 15. miejscu z zaledwie 6% odpowiedzi. Z kolei zmiany w przepisach i regulacjach (27%) oraz zmiany klimatu (17%) dynamicznie pną się w rankingu ryzyk biznesowych.

Wyniki Barometru Ryzyk Allianz 2020 wskazują, że ryzyko cybernetyczne i zmiany klimatu to dwa istotne wyzwania, które firmy muszą uważnie obserwować w nowej dekadzie – mówi Joachim Müller, dyrektor generalny Allianz Global Corporate & Speciality (AGCS). – Oczywiście istnieje wiele innych scenariuszy szkód i zakłóceń, ale jeśli zarządy i menedżerowie ds. ryzyka nie poradzą sobie z zagrożeniami związanymi z cyberprzestępczością i zmianami klimatu, prawdopodobnie będzie to miało decydujący wpływ na wyniki operacyjne, wyniki finansowe i reputację ich firm – dodaje.

Top ryzyka w Polsce

Allianz zwraca uwagę, że w rankingu największych ryzyk biznesowych wskazanych przed polskich ekspertów nastąpiły zaskakujące zmiany. Nadal najważniejsze ryzyko biznesowe dla firm stanowią przerwy w działalności (54%). Na drugim miejscu znalazło się ryzyko związane z pożarami i eksplozjami (42%, 5 miejsce w rankingu za 2019 r.). Obawa przed cyberatakami zajmuje 3. miejsce (38%, spadek o jedną pozycję). Eksperci w Polsce wskazali także dwa nowe ryzyka, które nie były uwzględnione jako kluczowe w ubiegłych latach. W tym roku w pierwszej dziesiątce największych ryzyk znalazły się obawy związane ze skutkami zmian klimatu (15%) oraz rozwoju sytuacji markoekonomicznej (15%). Na znaczeniu zyskało także ryzyko związane z utratą reputacji i wartości marki. W 2019 roku jako istotne wskazywało na nie jedynie 12% ankietowanych. W tym roku – już 23%. Z dziesiątego miejsca na szóste awansowały z kolei zagrożenia związane z katastrofami naturalnymi (8% vs. 19%).

Widać wyraźnie dynamiczne zmiany we wskazaniach polskich ekspertów. W dalszym ciągu przerwy w działalności są wskazywane jako największe ryzyko biznesowe dla przedsiębiorców. Co istotne, wpływ na takie przerwy mogą mieć zarówno ataki cybernetyczne, jak i katastrofy naturalne czy zmiany klimatu. W dzisiejszych czasach odpowiednie szacowanie ryzyka dla przedsiębiorstwa i opracowanie scenariuszy postępowania jest kluczowe. Dzięki temu nawet w przypadku wystąpienia zdarzenia możliwe jest szybkie wznowienie działalności firmy – mówi Tomasz Kryłowicz, dyrektor ds. zarządzania ryzykiem Allianz Polska

Ryzyko cybernetyczne ewoluuje

Oprócz tego, że są najważniejszym ryzykiem na świecie, incydenty cybernetyczne należą do trzech głównych zagrożeń w wielu badanych krajach: m.in. w Austrii, Belgii, Francji, Indiach, Afryce Południowej, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, gdzie są także największym ryzykiem biznesowym. Firmy stają przed wyzwaniem związanym z większymi i droższymi naruszeniami danych, wzrostem liczby oprogramowania ransomware i incydentami fałszowania, a także perspektywą kar pieniężnych związanych z prywatnością oraz udziałem w sporach po wystąpieniu wydarzenia. Ogromne naruszenie danych – obejmujące ponad milion rekordów – kosztuje obecnie średnio 42 mln USD (+8% r/r).

Incydenty stają się coraz bardziej szkodliwe, duże firmy coraz częściej atakowane są wyrafinowanymi metodami i wymuszeniami. Pięć lat temu typowy popyt na oprogramowanie ransomware wyniósłby dziesiątki tysięcy dolarów. Teraz można to liczyć w milionach – mówi Severin Gettinger, ekspert ds. cybernetycznych AGCS Europa Wschodnia.

Wymuszenia to tylko jedna część obrazu: firmy mogą ponieść poważne straty BI z powodu niedostępności krytycznych danych, systemów lub technologii, zarówno z powodu usterki technicznej, jak i cyberataku. – Wiele incydentów jest skutkiem błędu ludzkiego i można je złagodzić poprzez szkolenia uświadamiające pracowników, jednak nie są one jeszcze rutynową praktyką w firmach – mówi Marek Stanisławski, Deputy Global Head of Cyber AGCS.

Przerwy w działalności gospodarczej

Po siedmiu latach na szczycie przerwy w działalności gospodarczej (BI) spadły na drugą pozycję. Jednak tendencja do większych i bardziej złożonych strat BI nadal trwa. Przyczyny stają się coraz bardziej różnorodne, od pożaru, eksplozji lub katastrof naturalnych po cyfrowe łańcuchy dostaw, a nawet przemoc polityczną. – Cyfrowe łańcuchy dostaw i odpowiednie platformy pozwalają dziś na pełną przejrzystość i identyfikowalność towarów, ale pożar w centrum danych, usterka techniczna lub włamanie mogą przynieść duże straty BI dla wielu firm, które w większości polegają na tym samym systemie i nie ma możliwości jego przestawienia na procesy ręczne – mówi Stefanie Thiem, CEO AGCS w Europie Wschodniej. Przedsiębiorstwa są również coraz bardziej narażone na bezpośredni lub pośredni wpływ zamieszek, niepokojów społecznych oraz ataków terrorystycznych.

Zmiany w przepisach i regulacjach zajęły trzecie miejsce (czwarte w 2019 r.) Taryfy, sankcje, brexit i protekcjonizm zostały wskazane przez ekspertów jako kluczowe obawy. – Polityka handlowa staje się kolejnym narzędziem politycznym dla wielu różnych celów, takich jak dyplomacja gospodarcza, wpływy geopolityczne lub polityka środowiskowa – wyjaśnia Ludovic Subran, główny ekonomista Allianz. – Ten aktywizm nie ogranicza się do Stanów Zjednoczonych, rozprzestrzenił się także na Japonię i Koreę Południową, Indie i UE – dodaje.

Nowe wyzwania regulacyjne w następnej dekadzie będą koncentrować się na wpływie na środowisko, dekarbonizacji i zmianach klimatu. – Unijne rozporządzenie w sprawie zrównoważonego rozwoju jest niczym innym jak „game changerem”. Wpływ na przedsiębiorstwa będzie tak szeroki, jak w przeszłości nowe zasady dotyczące rachunkowości i ochrony danych – mówi Ludovic Subran.

Zmiana klimatu powoduje dodatkową złożoność ryzyka

Zmiany klimatu osiągnęły najwyższą w historii pozycję w Barometrze (7.) i znajdują się już w pierwszej trójce najważniejszych ryzyk biznesowych dla regionu Azji i Pacyfiku. Na wzrost strat fizycznych są najbardziej narażone przedsiębiorstwa (49%), ponieważ podnoszące się morza, dotkliwsze susze, gwałtowniejsze burze i masowe powodzie stanowią zagrożenie dla fabryk i innych aktywów przedsiębiorstw, a także powiązań transportowych i energetycznych, które łączą łańcuchy dostaw. Ponadto przedsiębiorstwa są zaniepokojone skutkami operacyjnymi (37%), takimi jak przeniesienie obiektów, oraz potencjalnymi skutkami rynkowymi i regulacyjnymi (35% i 33%). Firmy mogą być zmuszone do przygotowania się także na dalsze spory sądowe w przyszłości – sprawy sądowe skierowane przede wszystkim do największych firm, których działalność związana jest z emisją dwutlenku węgla, zostały już wniesione w 30 krajach na całym świecie, przy czym większość spraw dotyczy przedsiębiorstw z USA.

Wśród firm rośnie świadomość, że negatywne skutki globalnego ocieplenia, powyżej dwóch stopni Celsjusza, będą miały dramatyczny wpływ także na biznes – mówi Chris Bonnet, szef ESG Business Services AGCS. – Brak aktywności spowoduje podjęcie działań regulacyjnych i wpłynie na decyzje klientów, akcjonariuszy i partnerów biznesowych. Ignorowanie ryzyka klimatycznego jest bardziej kosztowne niż zmaganie się z nim. Dlatego każda firma musi określić swoją rolę, stanowisko i tempo działań odnoszących się do zmiany klimatu, a menedżerowie ryzyka muszą odgrywać kluczową rolę w tym procesie – dodaje.

O raporcie:

Ankieta na temat globalnego ryzyka biznesowego przeprowadzona przez Allianz Global Corporate & Speciality (AGCS) obejmuje opinie 2718 ekspertów z ponad 100 krajów. Udział w badaniu wzięli m.in. prezesi, dyrektorzy generalni, menedżerowie ryzyka, brokerzy i eksperci ubezpieczeniowi.

(AM, źródło: Allianz Polska)

PZU Zdrowie: Rusza Wirtualna Przychodnia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU Zdrowie uruchamia Wirtualną Przychodnię, w której pacjenci bez wychodzenia z domu, przez całą dobę będą mogli zasięgnąć porady lekarza przez telefon, czat czy wideoczat.

Zależy nam na tym, aby ułatwić pacjentom dostęp do lekarza. Szczególnie mieszkańcom mniejszych miejscowości, rodzicom z małymi dziećmi, osobom starszym, niepełnosprawnym czy podróżującym poza Polską, a więc wszystkim, dla których przyjście do przychodni może być utrudnione – tłumaczy prezes PZU Zdrowie Julita Czyżewska.

Jak podano w informacji przekazanej PAP, dzięki pierwszej w Polsce Wirtualnej Przychodni, pacjenci mogą bez wychodzenia z domu zasięgnąć porady lekarza, omówić z nim wyniki badań, otrzymać skierowanie na badania albo receptę na leki. Lekarze różnych specjalizacji mają być dostępni całą dobę i z dowolnego miejsca przez telefon, czat albo wideoczat – podał portal polskieradio24.pl za PAP.

Więcej:

https://www.polskieradio24.pl/…

(AM, źródło: portal polskieradio24.pl)

VIG Polska: Nagrody dla spółek i menadżerów

0

Zapadło rozstrzygnięcie w dorocznym konkursie Vienna Insurance Group (VIG), podsumowującym działalność spółek grupy w Polsce. W najnowszej odsłonie wyróżnieni zostali: Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes zarządu Wiener, Piotr Narloch, prezes zarządu InterRisk, oraz Michał Gomowski, prezes zarządu Benefii Ubezpieczenia.

Anna Włodarczyk-Moczkowska została nagrodzona tytułem Osobowość Roku 2019 za sprawną integrację nowej firmy w strukturach VIG oraz zachowanie wysokiej dynamiki sprzedaży i doskonałych wyników finansowych w trudnym okresie transformacji. Z kolei Benefię Ubezpieczenia pod kierownictwem Michała Gomowskiego uznano za Najlepszą Spółkę 2019, a nagrodę przyznano za dynamiczny rozwój w nowych kanałach sprzedaży, w tym direct, który wzrósł o 145% r/r. Natomiast Piotra Narlocha i InterRisk wyróżniono za Strategiczną Współpracę Roku, czyli za formułę długofalowej umowy z Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW”.

Gratuluję przyznanych nagród i dziękuję wszystkim wyróżnionym. Anna Włodarczyk-Moczkowska, Piotr Narloch i Michał Gomowski są przykładem tego, że grupa VIG ma w swoim gronie wspaniałych liderów, którzy wraz ze swoimi zespołami są wzorem dążenia do realizacji ambitnych przedsięwzięć – skomentował Franz Fuchs, dyrektor generalny VIG Polska.

(AM, źródło: VIG Polska)

PIU: Michał Świderski przewodniczącym podkomisji ds. dystrybucji ubezpieczeń majątkowych

0

Michał Świderski, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży detalicznej PZU SA, został powołany na stanowisko przewodniczącego podkomisji ds. dystrybucji ubezpieczeń majątkowych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU).

Michał Świderski objął stanowisko przewodniczącego podkomisji 10 stycznia 2020 r. Najważniejszymi zadaniami podkomisji pod kierownictwem nowego szefa będą prace związane z rozwiązywaniem problemów dotyczących ustawy o dystrybucji ubezpieczeń oraz współpracy zakładów ubezpieczeń z pośrednikami ubezpieczeniowymi.

(AM, źródło: PIU)

Prokurator Generalny: Skarga nadzwyczajna w sprawie zadośćuczynienia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Prokurator Generalny skierował kolejną skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego. Dotyczy ona wyroku Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 19 grudnia 2013 roku w sprawie zadośćuczynienia za doznaną krzywdę w związku ze skutkami zarażenia powódki wirusem HCV i HBV.

Poszkodowana chorowała na białaczkę szpikową. Jako 10-letnia dziewczynka podczas leczenia w 1992 roku w publicznej placówce medycznej została zarażona wirusami zapalenia wątroby typu B i C. W związku z zakażeniem narastały u niej objawy kojarzone z wczesną marskością wątroby. 25 października 2006 r. Sąd Apelacyjny w Szczecinie (SA) zasądził od Skarbu Państwa-Ministra Zdrowia (SP) na rzecz poszkodowanej kwotę 15 tys. zł z odsetkami oraz ustalił, że pozwany będzie ponosić odpowiedzialność za skutki zakażenia mogące ujawnić się w przyszłości. W 2010 r. stwierdzono u poszkodowanej marskość wątroby. W związku z pogarszającym się stanem zdrowia chorej konieczna okazała się transplantacja, która przeprowadzono w 2012 r.

W kolejnej sprawie wytoczonej przez poszkodowaną wyrokiem z 22 maja 2013 roku Sąd Okręgowy w Szczecinie (SO) zasądził od SP na rzecz powódki 100 tys. zł z odsetkami oraz miesięczną rentę w wysokości 1800 złotych. Sąd przyjął, że potrzebę dokonania transplantacji wątroby należy traktować jako ujawnienie nowej krzywdy, a nie tylko pogorszenie się stanu zdrowia w stosunku do uwzględnionego w wyroku z 2006 r. Stwierdził także, że dzięki transplantacji sytuacja życiowa poszkodowanej i jej perspektywy na przyszłość znacznie się polepszyły. Kwota 100 tys. zł była według SO odpowiednia do zadośćuczynienia za doznaną szkodę. Sąd orzekł również, że cierpienia powódki po wydaniu wyroku z 2006 r. nie były jej nową krzywdą i co za tym idzie nie zasądził z ich tytułu zadośćuczynienia.

Poszkodowana wniosła apelację od wyroku SO, w której zarzuciła naruszenie art. 445 par. 1 kodeksu cywilnego poprzez zasądzenie zadośćuczynienia w kwocie nieodpowiedniej w stosunku do doznanej przez nią krzywdy, w tym cierpień fizycznych i psychicznych. Powódka wniosła o zmianę zaskarżonego orzeczenia i zasądzenie na jej rzecz kwoty 300 tysięcy złotych. Apelację od wyroku wniósł także SP. Wyrokiem z 19 grudnia 2013 r. obie apelacje zostały oddalone przez SA w Szczecinie.

Poszkodowana wniosła skargę kasacyjną, jednak 30 maja 2014 r. Sąd Apelacyjny w Szczecinie odrzucił ją z uwagi na nieuiszczenie opłaty sądowej.

Z rozstrzygnięciem SA w Szczecinie nie zgodził się Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny. Działając z jego upoważnienia, skargę nadzwyczajną do SN złożył prokurator Robert Hernand – zastępca Prokuratora Generalnego (PG). Zarzucił orzeczeniu naruszenie zasad wolności i praw człowieka zapisanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, rażące naruszenie art. 445 par. 1 k.c. regulującego zasady przyznawania zadośćuczynienia, a także oczywistą sprzeczność ustaleń sądu z treścią zebranego w sprawie materiału dowodowego.

W ocenie zastępcy PG kwestionowany wyrok narusza konstytucyjną zasadę demokratycznego państwa prawa, w szczególności w aspekcie sprawiedliwego traktowania przez władze publiczne. Z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego wynika, że dla zapewnienia sprawiedliwego traktowania obywateli konieczne jest uwzględnienie przesłanek materialnych, które zapewniają równy udział jednostek w dostępie do równego z innymi udziału w życiu społecznym. W skardze podkreślono, że powódka w okresie między lipcem 2008 r. a lipcem 2013 r. została uznana za całkowicie niezdolną do pracy oraz stale ponosiła i ponosi wysokie koszty związane z leczeniem w kwocie 600 zł miesięcznie. Cierpiała także na zaburzenia adaptacyjne w postaci problemów ze snem, stale obniżonym nastrojem i frustracją związaną z niemożnością planowania swojego życia.

W skardze nadzwyczajnej zastępca PG wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku i zasądzenie na rzecz powódki 300 tys. zł tytułem zadośćuczynienia, ewentualnie o uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania SA w Szczecinie.

Podstawa prawna: art. 89 par. 1 i 2 i 3 w zw. z art. 115 par. 1 i 1a ustawy z 8 grudnia 2017 roku o Sądzie Najwyższym.

(AM, źródło: Prokuratura Krajowa)

Rzecznik Finansowy ostrzega przed „inwestycjami w roszczenia bankowe”

0

„W internecie znalazłem reklamę firmy oferującej duże zyski z inwestycji w roszczenia bankowe. Powinienem się na nią zdecydować?” – takie zapytanie trafiło do ekspertów Rzecznika Finansowego (RzF). Po analizie stron internetowych, Rzecznik będzie oczekiwał dodatkowych wyjaśnień od podmiotu kuszącego „inwestorów”. Rozważa też podjęcie innych działań, włącznie z poinformowaniem prokuratury i Komisji Nadzoru Finansowego.

W ostatnim czasie zaczęły pojawiać się strony internetowe, obiecujące 60% czy nawet 140% zwrotu z „inwestycji w roszczenia bankowe”. – Zawsze gdy widzimy obietnicę takich zysków, należy zachować ostrożność przed skorzystaniem z oferty. Nam po analizie informacji zawartych na tych stronach nasunęło się wiele pytań, na które nie znajdujemy na dziś odpowiedzi – mówi prof. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.

Dlatego zdecydował o skierowaniu pisma do podmiotu prowadzącego strony internetowe promujące ten rodzaj inwestycji. Będzie oczekiwał dodatkowych wyjaśnień nt. podstaw prawnych przedstawiania takiej oferty przez ten podmiot i samego mechanizmu „inwestycji”, w szczególności w zakresie deklarowanego „zabezpieczenia  inwestycji”. Będzie też żądał uzupełnienia informacji na stronie.

– Mamy wątpliwości, czy ten podmiot może w ogóle oferować tego typu „produkty inwestycyjne”. Jeśli uzyskane informacje potwierdzą te przypuszczenia, to rozważymy poinformowanie prokuratury i Komisji Nadzoru Finansowego o pojawieniu się takich ofert – mówi Izabela Dąbrowska-Antoniak, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze RzF.

Jak wynika z wypowiedzi medialnych przedstawicieli podmiotu, prawdopodobnie – w uproszczeniu – w jednym przypadku transakcja ma polegać na zakupie wierzytelności opartej na żądaniu zwrotu prowizji i innych opłat z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego (art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim). W drugim, z powierzonych środków mają być finansowane koszty obsługi prawnej i koszty sądowe sprawy dotyczącej umowy „frankowej”, a inwestor ma otrzymać część zasądzonej przez sąd kwoty, oczywiście w przypadku wygranej.

W oparciu o informacje na stronach trudno jednoznacznie stwierdzić naruszenie prawa, bo na przykład oferowanie zakupu roszczeń wobec banków nie jest zakazane. Jednak zalecałbym daleko posuniętą ostrożność przy korzystaniu z takiej oferty. W oparciu o zamieszczone na stronach treści potencjalny inwestor może nie być w stanie określić charakteru oraz sposobu działania proponowanego „produktu inwestycyjnego” – mówi Krzysztof Witkowski, specjalista w Biurze Rzecznika.

Zwraca uwagę, że brak jest na przykład informacji pozwalających na ocenę skuteczności prawnej i ekonomicznej deklarowanego na stronach „zabezpieczenia praw inwestora” czy „zabezpieczenia inwestycji”, co może wprowadzać w błąd.  Tymczasem opis na stronach ogranicza się np. wyłącznie do informacji o możliwości odzyskania części prowizji i innych opłat pobranych przy udzieleniu kredytu w razie jego wcześniejszej spłaty. Dlatego kluczowe będzie wyjaśnienie, jakie dokumenty i jakie informacje otrzymują osoby, które zdecydują się przekazać swoje dane kontaktowe na stronie.

Eksperci Rzecznika zwracają też uwagę na drugą stronę medalu. Jeśli ktoś oferuje stopę zwrotu z „inwestycji” w roszczenia na tak wysokim poziomie, to może oznaczać, że są osoby skłonne sprzedać je za bardzo niskie kwoty.

To zaskakujące szczególnie w odniesieniu do roszczeń związanych z rozliczeniem przedterminowo spłaconych kredytów konsumenckich. Obserwujemy, że na dziś w wielu wypadkach wystarczy samodzielne złożenie reklamacji do banku. Nie musimy podawać dokładnej kwoty naszego żądania – bank powinien wyliczyć ją samodzielnie. Nie trzeba angażować profesjonalnego pełnomocnika, a tym bardziej wchodzić w spór sądowy – mówi Krzysztof Witkowski. 

Przypomina, że sytuacja kredytobiorców diametralnie zmieniła się po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 września 2019 r., zwanego w mediach „małym TSUE”. TSUE rozwiał w nim wszelkie istniejące wątpliwości interpretacyjne dotyczące art. 16 ust. 1 dyrektywy w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim. Obydwa przepisy mówią o konieczności zwrotu przez kredytodawcę stosownej części wszelkich kosztów kredytu, w tym opłat i prowizji, w przypadku wcześniejszej spłaty całości tego kredytu. Zdaniem sędziów zwrot nie zależy od tego, czy te koszty są rozłożone w czasie, czy jednorazowe i powinien być on zrealizowany proporcjonalnie do pozostałego okresu kredytowania. To stanowisko zgodne z tym, które Rzecznik Finansowy wspólnie z prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prezentował już w 2016 r. Warto podkreślić, że również orzecznictwo w sporach dotyczących kredytów „frankowych” jest coraz bardziej korzystne dla posiadaczy tego typu umów.

(AM, źródło: Rzecznik Finansowy)

Europ Assistance Polska: Jakie assistance dla seniora?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europ Assistance Polska podpowiada, jaka oferta usług pomocowych skierowana do rynku 60+ (osoby po ukończeniu sześćdziesiątego roku życia) będzie najbardziej atrakcyjna.

Assistance dla seniora mogą zawierać pakiet całodobowej, nieodpłatnej pomocy medycznej, a także pomocy w domu. W ramach programu klienci mają do dyspozycji pomoc profesjonalistów: lekarza, specjalisty z zakresu napraw domowych i wielu innych. Dobór świadczeń w programach skierowanych do tej grupy docelowej dobierany jest specjalnie, biorąc pod uwagę specyficzne potrzeby starszych klientów. Warto podkreślić, że dzięki rozwojowi nowoczesnej technologii z zakresu teleopieki dostępne są również rozwiązania zdalnego monitorowania stanu zdrowia seniora, w postaci specjalnych opasek czy kardiomonitoringu.

W ramach assistance medycznego, osoby starsze mogą mieć zapewnioną nieodpłatną wizytę lekarza pierwszego kontaktu lub pielęgniarki. W razie nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania poinformowani o tym konsultanci zorganizują transport do szpitala, a także transport powrotny do miejsca zamieszkania. Ponadto, starsi klienci mogą liczyć na kompleksową pomoc po hospitalizacji, w ramach której zapewniona będzie opieka pielęgniarska, pomoc domowa, a także zakup i dostarczenie artykułów spożywczych i lekarstw. Wśród wielu przydatnych świadczeń, może znaleźć się również nieodpłatna organizacja procesu rehabilitacji, wypożyczenia lub zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, a także organizacja wizyty u lekarza specjalisty i dostęp do całodobowej infolinii medycznej, w ramach której mogą oni również skonsultować swój stan zdrowia z dyżurującym lekarzem.

Starsi klienci często potrzebują również wsparcia i opieki w domu. Pakiet pomocy assistance może obejmować swoim zakresem nie tylko takie zdarzenia, jak awaria sprzętu RTV/AGD, zatrzaśnięcie zamków, ale także wsparcie w zakupie żywności i leków, pomoc profesjonalnej opiekunki, czy pomoc sprzątającą.

W związku z zachodzącymi zmianami demograficznymi widzimy rosnącą potrzebę budowania oferty skierowanej do osób powyżej 60. roku życia. Zdajemy sobie sprawę, że potrzeby osób w starszym wieku są specyficzne. Zauważamy również potencjał dla tego typu produktów. Z badań produktowych, które prowadziliśmy jakiś czas temu, jasno wynika, że produkty skierowane do osób starszych mają duży potencjał rozwojowy. Z jednej strony wpływa na to fakt, że społeczeństwo się starzeje, z drugiej mamy do czynienia z coraz większą mobilnością młodszych pokoleń, które chcą zapewnić opiekę swoim rodzicom czy dziadkom. Dlatego zachęcamy ubezpieczycieli, żeby częściej dodawali takie pakiety do swojej oferty – mówi Marcin Zieliński, dyrektor sprzedaży w Europ Assistance Polska.

(AM, źródło: Europ Assistance Polska)

Compensa: Jaka polisa pod palmę, a jaka na narty?

0

Kierunek zagranicznej podróży ma olbrzymi wpływ na ubezpieczenie turystyczne. Ekspert Compensy wyjaśnia, czym różni się polisa na zimowy wyjazd do ciepłych krajów od polisy na wyjazd na narty.

Ubezpieczając się na zagraniczny wyjazd, warto pamiętać o dopasowaniu polisy do charakteru wypoczynku. Myślę, że narciarze są pod tym względem najbardziej świadomą grupą spośród polskich turystów. Z reguły wiedzą, że korzystanie z ratownictwa górskiego czy kontuzja odniesiona na stoku niosą za sobą poważne finansowe reperkusje. O ochronie łatwiej zapomnieć, gdy ma się w planach spokojny wypoczynek na plaży lub zwiedzanie. Tymczasem ubezpieczenie nadal jest potrzebne, choć powinno być nieco inaczej skonstruowane – wskazuje Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych Compensa TU.

Ekspert tłumaczy, że ubezpieczyciel musi określić ryzyko szkody. Dlatego musi wiedzieć, czy turysta planuje uprawiać sporty uznawane za niebezpieczne lub ekstremalne, takie jak jazda na nartach czy snowboardzie, albo na łyżwach, saneczkarstwo, nurkowanie, windsurfing lub pływanie po otwartych wodach. Znaczenie ma też odległość docelowego kraju podróży, a to ze względu na ratownictwo i transport medyczny. – Kto zimą szuka słońca, ten raczej musi wybrać się poza Europę. W takiej sytuacji potencjalny koszt powrotu transportem medycznym będzie bardzo wysoki. Za przelot samolotem sanitarnym z nart we Francji płaci się ok. 12 tys. euro, ale powrót do Polski z egzotycznego wypadu do Dubaju to już ok. 150 tys. zł. Warto więc przyjąć regułę: im dalej lecimy, tym większej sumy ubezpieczenia w ramach assistance potrzebujemy – zauważa Andrzej Paduszyński.

Ponadto narciarze powinni pamiętać, że w niemal wszystkich popularnych kurortach narciarskich w Europie pomoc ratowników i transport do punktu medycznego są płatne, czyli nie pokrywa ich EKUZ.

Elementem ubezpieczenia turystycznego może być NNW, a więc odszkodowanie wypłacane w następstwie nieszczęśliwego wypadku. Wypoczynek na plaży czy zwiedzanie są z oczywistych powodów mniej kontuzjogenne od jazdy na nartach. Kto planuje wyłącznie opalanie, może zdecydować się na niższą sumę w ramach NNW. Na nartach lepiej też nie jeździć bez OC w życiu prywatnym z sumą gwarancyjną sięgającą kilkuset tysięcy złotych, w ramach którego ubezpieczyciel przejmie na siebie odpowiedzialność za pokrycie wyrządzonych przez narciarza szkód na mieniu czy osobie.

(AM, źródło: Brandscope)

Skarbiec TFI szykuje się na II turę PPK

0

Skarbiec Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (Skarbiec TFI) zamierza pozyskać kilkadziesiąt tysięcy pracowników z małych i średnich firm w drugiej turze wdrażania pracowniczych planów kapitałowych (PPK). Chce przy tym zachować równowagę pomiędzy liczbą klientów a możliwością ich profesjonalnej obsługi – poinformowała Anna Milewska, prezes Skarbiec Holding i Skarbiec TFI w rozmowie z ISBnews.TV.

Zaufanie do PPK nie sięgnęło szczytu. Pamięć dotycząca OFE jest wiecznie żywa. Dlatego tym, czym chcemy się wyróżniać, czyli co oferujemy pracodawcom i pracownikom, jest jakość przy wdrażaniu PPK. Przedsiębiorstwa mają pełną świadomość, że program wchodzi i nikt z niego nie zrezygnuje. Dlatego wsparcie merytoryczne firm we wdrożeniu programu jest nie tylko ważne, ale i doceniane – powiedziała Anna Milewska w rozmowie z ISBnews.TV, podsumowując I turę PPK.

Jej zdaniem, większość dużych firm odkładała decyzję na ostatnią chwilę, a potem działała w pośpiechu. Im wcześniej rozpocznie się analizę ofert instytucji finansowych, ich kompleksową ocenę, tym lepiej dla całego procesu i samych pracowników. – Chcemy skupić się na przedsiębiorstwach małych i średnich, czyli stawiamy na II turę wdrażania PPK w firmach, która ruszyła od początku 2020 roku. Mam na myśli podmioty zatrudniające mniej niż 250 osób. Konkurować będziemy wynikami oraz jakością obsługi – dodała.

Kolejnym wnioskiem, który zdaniem Anny Milewskiej wypływa z I tury PPK, jest to, że nie zawsze wyniki inwestycyjne towarzystw stanowią podstawowy element wyboru TFI. – Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy zwracają uwagę na siłę kapitałową oferenta – wskazała.

Podkreśliła, że zarząd i rada nadzorcza Skarbca mają tego świadomość. – Podnieśliśmy kapitał i jesteśmy poważnym partnerem dla tej grupy przedsiębiorstw, w którą celujemy, a są nią – jak już wspomniałam – małe i średnie przedsiębiorstwa. Oferujemy im przede wszystkim jakość, wyniki i swobodny dostęp do informacji o ich rachunkach – dodała Anna Milewska.

Aktywność Skarbca w obszarze PPK przekłada się na inne obszary np. segment asset management. – Aktywa zgromadzone w usłudze zarządzania portfelami Skarbiec TFI w 2019 r. podwoiły się i na początku grudnia ich wartość przekroczyła 500 mln zł. Ten obszar będziemy rozwijać, ponieważ przedsiębiorcy, klienci instytucjonalni, a nawet osoby prywatne coraz częściej rozważają dywersyfikację portfela swoich oszczędności w celu jak najbardziej efektywnego pomnażania zgromadzonego kapitału – powiedziała prezes.

(AM, źródło: informacja dnia ISBNewsLetter)

AXA XL: Fuzja jednostek

0

AXA XL ogłosiła, że z powodzeniem dokonała fuzji AXA Corporate Solutions (ACS) i AXA ART z XL Insurance Co. SE (XLICSE). Fuzja, która była przedmiotem akceptacji odpowiednich urzędów nadzoru, w tym Banku Centralnego Irlandii i irlandzkiego Sądu Najwyższego, obowiązuje od 31 grudnia 2019 r. Zamiar połączenia tych jednostek firma ogłosiła w lutym 2019 r.

Decyzja o włączeniu ACS i AXA ART w XICSE została podjęta po nabyciu XL Group Ltd przez AXA. Zakończenie tej transakcji nastąpiło we wrześniu 2018 r. XLICSE jest posiadaną w całości spółką zależną w dziale AXA XL należącym do Grupy AXA, dostarczającą ubezpieczenia w Europie i Azji i działającą poprzez międzynarodową sieć oddziałów, spółek zależnych i partnerów zewnętrznych. 31 grudnia 2019 r. XLICSE przejęła całą działalność ACS i AXA ART, stając się ubezpieczycielem lub reasekuratorem odpowiedzialnym za każdą wcześniej zawartą polisę. Żadnych innych zmian w warunkach istniejących polis nie będzie.

Dyrektor generalny AXA XL, Greg Hendrick skomentował: – Jesteśmy nadzwyczaj zadowoleni z przeprowadzenia tej fuzji. Skonsolidowanie naszych podmiotów prawnych w AXA XL pozwala nam usprawnić procesy z korzyścią dla naszych klientów i brokerów. Jestem dumny z zespołu AXA XL, którego zaangażowanie i praca podjęta w ub.r. doprowadziła do udanego ustanowienia i ujednolicenia AXA XL.

(AC, źródło: Insurance Journal)

18,200FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie