Blog - Strona 342 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 342

Dobry czas dla ubezpieczeń cargo

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rosnące ryzyko geopolityczne sprawiło, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia cargo. Zwłaszcza w spedycji międzykontynentalnej – zauważa „Puls Biznesu”.

Justyna Rudnicka-Dorna, dyrektorka ds. roszczeń i ubezpieczeń Rohlig SUUS Logistics, mówi gazecie, że na wzrost zainteresowania wpływa m.in. coraz większa liczba niespodziewanych zdarzeń o wymiarze geopolitycznym, które rzutują na bezpieczeństwo przewożonych towarów. Jako przykład podaje obecny kryzys na Morzu Czerwonym wywołany atakami rebeliantów na statki płynące przez Kanał Sueski. W efekcie dynamicznie rozwijają się ubezpieczenia w segmencie przewozów morskich, ale zainteresowanie polisami jest widoczne również w branżach lotniczej i transportu lądowego. Miłosz Rulewicz, Dyrektor ds. Zarządzania Jakością w DSV – Global Transport and Logistic szacuje, że aktualny wskaźnik pokrycia ubezpieczeniami cargo np. we frachcie morskim może sięgać około 50%. Ekspert wskazuje, że podrożało także ubezpieczenie tankowców pływających przez Morze Czerwone i Kanał Sueski. Zwraca uwagę, że o ile przed atakami bojowników jemeńskich na statki handlowe koszty ubezpieczenia samych statków stanowiły setne części procentu wartości danej jednostki, to pod koniec stycznia było to już nawet 1% wartości statku.

„PB” zauważa, że przedsiębiorcy chcieliby też ubezpieczać przewóz ładunków na terenie Ukrainy. Dostęp do tego typu polis jest jednak utrudniony. Luiza Bednarowska-Kopyść, dyrektorka departamentu rozwoju produktów KUKE, przyznaje, że polskie firmy transportowe są obecnie pozbawione ochrony z powodu ryzyka wojny i m.in. braku ochrony reasekuracyjnej.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 16 lutego, Katarzyna Kapczyńska „Wojny na morzu i lądzie nakręcają popyt na polisy cargo”

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Zdrowie psychiczne to temat dla agentów

0
Marcin Szmidtke

Za nami Blue Monday. Rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Od czasu pandemii w pakietach zdrowotnych towarzystw mamy opiekę psychiatryczną i psychologiczną. Oczywiście w ograniczonym zakresie. Niemniej jest to moim zdaniem milowy krok w dobrym kierunku.

Termin Blue Monday ukuł Cliff Arnal. Na podstawie przeprowadzonych przez siebie badań miał wskazać dla swoich zleceniodawców dzień, w którym ludzie najchętniej będą kupować wycieczki. Firmami, które sponsorowały badania, były biura turystyczne.

Cliff policzył, że klienci będą najchętniej kupować bilety w momencie, kiedy mają najgorszy humor. Ma to wynikać z chęci ucieczki od szarej rzeczywistości. A w niej człowiek jest świeżo po świętach, na które wziął kredyt, i przychodzi termin raty. Dodatkowo mimo silnych noworocznych postanowień już wie, że nic z nich znowu nie będzie. I w ogóle jest poniedziałek.

Zatem dzień, gdy kumuluje się najwięcej ciężkich czynników zewnętrznych, stał się Blue Monday. Bo najwygodniej jest zwalić swoje niepowodzenia na coś/kogoś, prawda? Cliff Arnal szybko pożałował publikacji swoich badań. Ludzie zaczęli bagatelizować objawy depresji, uzasadniając je złym okresem. Zamiast skorzystać z pomocy specjalisty, czekali na lepszy czas. A w nieleczonej chorobie on nie nadchodzi.

Leczmy problem, nie objawy

Dlatego uważam, że zawarcie choćby podstawowej opieki psychiatrycznej i psychologicznej w polisach oferowanych przez ubezpieczycieli jest ważnym krokiem. Po pierwsze, dla zdrowia psychicznego Polaków, a po drugie, dla społecznej akceptacji psychiatrii jako właściwego sposobu leczenia. Niestety do tej pory Polacy, jeżeli czują, że coś jest nie tak z głową, idą do neurologa. Pewnie trzeba coś wyciąć albo włożyć i będzie dobrze. Ewentualnie lekarz przepisze jakieś leki nasenne albo obniżające ciśnienie. Rzadko łączymy nasze objawy somatyczne z psychiką.

Zgodnie z ustawą nasza praca jako ubezpieczycieli i pośredników nie tylko pełni funkcję gospodarczą, ale też prewencyjną i społeczną. Możemy wprowadzić naprawdę dużą zmianę, promując zdrowie psychiczne.

W tej chwili prywatna opieka medyczna w postaci ubezpieczeń i abonamentów nie zajmuje się leczeniem tego typu schorzeń. Częściowo ze względu na odpowiedzialność, a częściowo ze względu na finanse. Ciężko też znaleźć jednoznacznie właściwy sposób leczenia czy terapii. Narodowy Fundusz Zdrowia zazwyczaj proponuje terapię poznawczo-behawioralną, bo to nurt, który jest najłatwiej policzalny, a terapia jest raczej krótka. Nie jest natomiast skuteczna u wszystkich.

Czas na podaż

Na rynku popyt tworzy podaż, a dzisiaj na psychologa refundowanego przez NFZ osoba dorosła czeka średnio pół roku, a na tego samego lekarza dla swojego dziecka poczekamy nawet siedem lat!

Jest więc rynek, musimy tylko stworzyć dla niego podaż. Zmiany natomiast, które możemy dzięki temu wprowadzić w społeczeństwie, są ogromne. Kompulsywne jedzenie, które powoduje otyłość i wiele problemów zdrowotnych, często jest problemem psychologicznym. Uzależnienie od cukru i niezdrowy tryb życia powoduje cukrzycę typu 2. Polska firma wykonała też bardzo rzetelne badania, które wskazują, że przez dużą konsumpcję alkoholu (nie tylko przez uzależnienia) powstają w Polsce problemy zdrowotne, które kosztują budżet państwa netto ponad 80 mld (!) zł. Netto, bo coś tam skapuje z VAT-u i akcyzy. A to wszystko problemy, które możemy leczyć lub im zapobiec.

Marcin Szmidtke

marcin.szmidtke@ovb.com.pl

Jak zdobyć przewagę w świecie multiagencji

0
Adam Kubicki

Największym wyzwaniem dla osób prowadzących multiagencję ubezpieczeniową jest z pewnością konkurencja. Można powiedzieć, że reklamę „Tu sprzedajemy ubezpieczenia” widać prawie na każdym kroku. Jak w takim razie skutecznie wyróżnić się w tłumie pośredników?

Cena nie zawsze może być najniższa. Wiedza może być podobna. Co nam w takim razie zostaje? Postawiłbym na styl prowadzenia firmy i główne wartości, jakie chcemy realizować w kontakcie z klientem.

Spójrzmy na przykład Disneya. Kiedy Walt Disney tworzył swój park rozrywki, kierowały nim konkretne motywy. Powiedział: „Działamy w branży dającej ludziom szczęście”. To zupełnie co innego niż powiedzenie: „Działamy w branży parków rozrywki”. Jeśli zatrudniasz się w firmie, której celem jest uszczęśliwianie ludzi, lepiej rozumiesz swoją podstawową rolę jako pracownika.

Kiedy masz już wyraźnie określone motywy działania i wiesz, kim jesteś, musisz wykreować obraz przyszłości, który pokaże wszystkim, dokąd zmierzasz. Obraz przyszłości Walta Disneya był wyrażony w zdaniu, które powtarzał każdemu pracownikowi: „Kiedy ludzie opuszczają nasz park, mają się uśmiechać tak samo, jak kiedy do niego wchodzili”. Disney nie dbał o to, czy goście spędzą w parku dwie godziny czy dziesięć. Jak przystało na kogoś, kto sprzedaje szczęście, chciał jedynie utrzymać uśmiech na twarzach odwiedzających.

Twój obraz przyszłości powinien skupiać się na efekcie. Finalny aspekt przekonującej wizji dotyczy wartości, które posłużą ci za kierunkowskazy. Wartości określają sposób, w jaki powinieneś postępować w dążeniu do realizacji swoich motywów i obrazu przyszłości. Odpowiadają na pytania: „Czym chcę się kierować?” i „Jak?”. Muszą być bardzo precyzyjnie opisane, aby nikt nie miał wątpliwości, w jakich zachowaniach owe wartości będą się wyrażać.

Życie to nieustające pasmo konfliktów wartości i będą zdarzały się sytuacje, w których nie będziesz w stanie praktykować dwóch wartości jednocześnie. Podejrzewam, że właśnie z tego powodu Walt Disney umieścił wydajność – prowadzenie dochodowego interesu – na czwartej pozycji w rankingu wartości. Chciał jasno zakomunikować, że nigdy nie będzie oszczędzał kosztem bezpieczeństwa swoich gości ani dokonywał cięć personalnych, które mogłyby negatywnie wpłynąć na sposób, w jaki podchodzi się do kwestii uprzejmości wobec klienta.

Kiedy firma ma już właściwie sprecyzowaną, przekonującą wizję, można przejść do ustanawiania celów i zdefiniowania inicjatyw strategicznych, które pokazują, na czym ludzie powinni się skupić w danym momencie. Z fundamentem w postaci przekonującej wizji te cele i inicjatywy nabierają większego znaczenia i zaczynają być postrzegane jako część większego planu, nie jako zagrożenia.

Kiedy ludzie wiedzą już, dokąd zmierzają, rola osoby zarządzającej ulega transformacji, a jej sposób myślenia ukierunkowuje się na implementację – drugi aspekt przywództwa służebnego. Na tym etapie pytanie brzmi: „Jak postępować, by pozostać w zgodzie z ukształtowaną wizją i osiągnąć wyznaczone cele?”.

Zasłyszałem kiedyś historię dobrze opisującą odpowiedź na to pytanie. Pewien pan pewnego dnia wybrał się do sklepu, żeby kupić perfumy dla żony. Usłyszał wtedy od ekspedientki: – Bardzo mi przykro. Nie prowadzimy sprzedaży tych perfum, ale wiem, gdzie można je dostać. Jak długo planuje pan zostać w naszym sklepie? – Około trzydziestu minut – odpowiedział klient. – Dobrze. W takim razie pójdę po nie, przyniosę tutaj i zapakuję na prezent – zaproponowała ekspedientka. – Będą tu czekały, kiedy skończy pan zakupy. Kobieta wyszła z pracy, udała się do innego sklepu, kupiła perfumy, których szukał mój znajomy, wróciła do swojego miejsca pracy i zapakowała je w pudełko na prezent. Policzyła za to tyle, ile zapłaciła za perfumy. Jej sklep nie zarobił na tym ani centa, ale zdobył coś znacznie cenniejszego – zachwyconego, wiernego klienta.

Żeby uzyskać taki efekt, potrzebujemy dwóch czynników. Szefa, który wraz z pracownikami opracuje zestaw wartości, które mają być przewagą nad innymi, oraz pracowników, którzy chcą w takim procesie pracy z klientem uczestniczyć. I wtedy można skutecznie prześcignąć konkurencję, rozwijając rynek wiernych klientów.

Adam Kubicki
adam.kubicki@indus.com.pl

Claim backlog, czyli zaległości szkodowe

0
Źródło zdjęcia: Premium English

Backlog oznacza zaległości lub kumulację zadań, które powinny być zrealizowane lub znajdować się na bardziej zaawansowanym etapie realizacji, niż są obecnie. To częsty problem w działach likwidacji szkód.

Słówko backlog może być używane w wielu kontekstach, wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość powstania zaległości, zatorów, zastojów – czyli praktycznie w każdej dziedzinie życia:

  • The National Cancer Prevention program has a severe backlog, with potential waiting time of 12 months (Narodowy Program Prewencji Nowotworów ma duże zaległości, dlatego czas oczekiwania wynosi 12 miesięcy).
  • I’m fighting with a post-holiday backlog (Walczę z zaległościami pourlopowymi). 
  • New claims assignment rules could solve the problem of the claim backlog (Nowy system rozdzielania szkód mógłby rozwiązać problem zaległości szkodowych).   

Ciekawostka: słówko backlog w swoim oryginalnym znaczeniu to duża kłoda drewna umieszczania w kominku (z tyłu kominka?). 

Małgorzata Kulik
trenerka umiejętności językowych dla branży ubezpieczeń i reasekuracji

office@premium-english.pl

www.premium-english.pl

PZU zaoferował Pakiet na Życie i Zdrowie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Oferta produktowa PZU została wzbogacona o nową propozycję. PZU Pakiet na Życie i Zdrowie to ubezpieczenie, które zapewnia wypłatę świadczenia dla bliskich w razie śmierci osoby ubezpieczonej, a także szereg świadczeń pieniężnych oraz usług medycznych i asisstance w razie ciężkiej choroby i następstw nieszczęśliwych wypadków.

– Rynek ubezpieczeń stale ewoluuje, a klienci poszukują coraz różnorodniejszych rozwiązań. Ta inicjatywa doskonale wpisuje się w naszą strategię biznesową i pozwala skutecznie odpowiadać na potrzeby kolejnej grupy klientów – podkreśla Małgorzata Skibińska, dyrektorka Grupy PZU, szefowa Pionu Produktów.

Jednym z wyróżników PZU Pakiet na Życie i Zdrowie jest możliwość zakupu pakietu z opieką medyczną dla ubezpieczonego oraz jego małżonka lub partnera życiowego. Klienci mogą korzystać z usług w placówkach medycznych PZU Zdrowie oraz w placówkach partnerskich w całej Polsce.

– Nie ograniczamy się jedynie do świadczeń finansowych. Oferujemy także opiekę medyczną oraz usługi assistance, takie jak np. druga opinia medyczna zagranicznego specjalisty w razie ciężkiej choroby czy pomoc psychologa oraz organizacja i pokrycie kosztów rehabilitacji w razie następstw nieszczęśliwego wypadku. Nasi doświadczeni doradcy ubezpieczeniowi zapewniają wsparcie w dopasowaniu zakresu ochrony do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Pakiety różnią się zakresem świadczeń, sumą ubezpieczenia i wysokością składki, zapewniając możliwość wyboru najlepszej oferty – mówi Małgorzata Skibińska.

(AM, źródło: PZU)

SPBUiR zaprasza na szkolenie o innowacyjności sektora ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

21 lutego odbędzie się szkolenie „Innowacyjność sektora ubezpieczeń. UBI (Usage Based Insurance – Ubezpieczenia bazujące na użytkowaniu) – istota i charakterystyka”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi prof. dr hab. inż. Adam Śliwiński, kierownik Zakładu Ryzyka i Ubezpieczeń w Instytucie Bankowości i Ubezpieczeń Gospodarczych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Agenda szkolenia:

  1. Znaczenie ubezpieczeń w procesie rozwoju gospodarczego – pojęcie ryzyka i innowacji
  2. Cykl innowacji w sektorze finansowym – PPI, SPI
  3. Innowacje a zarządzanie zakładem ubezpieczeń – innowacje procesowe
  4. Ubezpieczenia cyfrowe i UBI
  5. Innowacje w branży brokerskiej w dobie transformacji cyfrowej – InsurTech czy BrokerTech

Rozpoczęcie szkolenia jest zaplanowane na godz. 11.00, a jego zakończenie na 15.00.

Rejestracja

Konto szkoleniowe

(AM, źródło: SPBUiR)

Energy PRO, czyli inwestycja w bezpieczeństwo energetyczne przedsiębiorstwa

0
Źródło zdjęcia: PZU Lab

PZU Lab wraz z partnerami, Instytutem Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i Centrum Badawczym KEZO oraz Alior Leasing, uruchomił Energy PRO – Firma Zrównoważona Energetycznie: nowe przedsięwzięcie skupiające się na łączeniu świata przemysłu ze światem ubezpieczeń. Oficjalna inauguracja Energy Pro odbyła się 13 lutego w Centrum Konferencyjnym PZU Park.

Energy Pro zawiera kompleksową realizację inwestycji w bezpieczeństwo energetyczne – od analizy procesów i kosztów energii, poprzez budowę modelu energetycznego firmy, raport z opcjami decyzyjnymi, finansowanie, po projekt i nadzór nad procesem inwestycyjnym wraz z realizacją, uruchomieniem i odbiorami.

Główne cele przedsięwzięcia to:

  • optymalizacja – doświadczenia PZU Lab pokazują, że wiele inwestycji w OZE jest  realizowanych nie do końca optymalnie z punktu widzenia modelu biznesowego inwestorów, co powoduje rozczarowanie i poważne straty finansowe;
  • bezpieczeństwo – zapewnienie bezpieczeństwa całemu procesowi inwestycyjnemu od momentu projektu poprzez montaż, odbiory końcowe i serwis;
  • wiarygodność – Grupa PZU jako sprawdzony partner, który gwarantuje jakość całego procesu;
  • finansowanie – kompleksowy model finansowania dostarczany przez Alior Leasing, gwarantujący bezpieczeństwo finansowe procesu;
  • ubezpieczenie – transfer i zarządzanie ryzykiem przez PZU.

Ponadto PZU Lab certyfikuje dostawców rozwiązania OZE. Ten proces odbywa się na poziomie całego łańcucha dostaw, od projektu po działania eksploatacyjne. 

(AM, źródło: PZU Lab)

BOXX: Nie tylko reagowanie, ale zapobieganie cyberatakom

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Insurtech cyber i pośrednik z siedzibą w Toronto BOXX Insurance ogłosił wprowadzenie we współpracy z AXA rozwiązania łagodzącego zagrożenia cyber, mającego na celu wsparcie małych przedsiębiorstw.

Rozpoznając krytyczną potrzebę kompleksowej ochrony małych firm przed cyberryzykami, BOXX Insurance opracował przyjazne użytkownikowi rozwiązanie pomagające przedsiębiorstwom lepiej przewidywać potencjalne cyberataki i im zapobiegać.

– Kierując się naszą misją czynienia świata cyfrowo bezpieczniejszym, przeprowadziliśmy dogłębne badania specyficznych potrzeb małych firm. Wyniki uwidoczniły znaczenie nie tylko reagowania na cyberataki i likwidacji ich skutków, ale również przewidywania ich i zapobiegania im – powiedział Vishal Kundi, CEO i założyciel BOXX Insurance.

– Ponieważ 80% naruszeń cyberbezpieczeństwa jest skutkiem nieadekwatnych środków ochrony, to nowe rozwiązanie umożliwia firmom proaktywne zwalczanie cyberzagrożeń. Narzędzie, które dziś wprowadzamy, najpierw w Hiszpanii, wspiera naszych klientów biznesowych przez zapewnianie alertów w czasie rzeczywistym, ocen ryzyka cyfrowego i stałych szkoleń – wyjaśnia Alfonso Zayas Satrustegui z hiszpańskiej AXA Seguros.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Region CEE: Dwucyfrowe tempo wzrostu składek i wypłaconych odszkodowań

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z szacunków xprimm.com wynika, że ubezpieczyciele z regionu Europy Środkowej i Wschodniej zakończyli pierwsze dziewięć miesięcy ubiegłego roku przypisem składki brutto na poziomie 35 mld euro, co oznacza wzrost o 11,6% r/r. W tym samym czasie wartość odszkodowań i świadczeń wzrosła o 3,87%, do 16,1 mld euro.

Z nielicznymi wyjątkami większość rynków osiągnęła dwucyfrowe stopy wzrostu. Krajami utrzymującymi się na plusie i o zdecydowanie wolniejszym tempie wzrostu były Chorwacja, Czechy, Czarnogóra, Rumunia, Słowacja i Słowenia.

Sektor ubezpieczeń non-life odnotował ogólną regionalną stopę wzrostu na poziomie 14,3%, uzyskując przypis w kwocie 26,35 mld euro. Odszkodowania i świadczenia z tytułu ubezpieczeń majątkowych wzrosły o 14,22%, do 12,87 mld euro, głównie na skutek inflacji.

Największą część sektora ubezpieczeń majątkowych i osobowych stanowią linie ubezpieczeń komunikacyjnych: obowiązkowe OC odpowiada za 30% regionalnego przypisu składki brutto działu II, natomiast udział linii dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych to prawie 22%. W obu segmentach wysokość odszkodowań wzrosła o około 15%.

(AM, źródło: xprimm.com)

PIU uhonorowała osoby zasłużone dla ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: PIU

14 lutego Polska Izba Ubezpieczeń po raz kolejny wręczyła odznaki „Za zasługi dla ubezpieczeń”. Za rok 2023 odznaczono 100 osób, które zostały zgłoszone przez poszczególne zakłady ubezpieczeń w uznaniu dla ich wyróżniającej się działalności na rzecz rynku.

– Cieszę się, że tak wiele osób wyraża chęć aktywnej pracy dla wspólnego dobra. Mamy obecnie już ponad 40 komisji, podkomisji, grup ekspertów, grup roboczych i zespołów roboczych. To oznacza ponad 450 osób zaangażowanych w prace nad bieżącymi problemami dotykającymi branżę. Ten wkład jest bardzo ważny, bo sami nie zrobilibyśmy tyle dobrego dla ubezpieczeń, ile udaje się z takim wsparciem – powiedział podczas uroczystości Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Odznaki „Za zasługi dla ubezpieczeń”. są przyznawane za szczególny wkład w działania na rzecz rynku ubezpieczeniowego. Może on przejawiać się przez działalność edukacyjną i podnoszenie świadomości ubezpieczeniowej, pracę społeczną na rzecz rozwoju rynku ubezpieczeniowego czy zaangażowanie w rozwój samorządu ubezpieczeniowego.

Na liście odznaczonych za 2023 rok znaleźli się:

Adam Badowski, Jarosław Baltyn, Piotr Bałasz, Bernard Banaśkiewicz, Jarosław Bartkiewicz, Małgorzata Bodych, Kinga Borecka, Przemysław Cyranka, Marcin Durlik, Karina Dyksińska-Goc, Marcin Dymek, Bartłomiej Frączkowski, Marcin Gajzler, Jacek Ginalski, Michał Grzywacz, Piotr Gumieniak, Anna Gwiazda, Małgorzata Harasimiuk- Grodzka, Łukasz Heinowski, Mateusz Jarkowski, Andrzej Jaworski, Katarzyna Jezierska-Stencel, Małgorzata Karnowska, Tomasz Karusewicz, Łukasz Kawczyński, Maciej Kobyliński, Jacek Kołecki, Iwona Kondracka, Katarzyna Korulczyk, Aleksandra Kossakowska-Liedtke, Krzysztof Kowalczyk, Wojciech Kozak, Grzegorz Krawiec, Sebastian Krzemień, Jan Kurczewski, Bogumiła Kuźmicka, Paulina Lewkowicz, Krzysztof Lipski, Dariusz Łojko, Krzysztof Łunio, Marcin Machnikowski, Andrzej Maciążek, Wioletta Macnar, Arkadiusz Makowski, Tomasz Mańko, Marta Mężykowska, Agata Michalska, Piotr Molenda, Karolina Napierała, Paweł Ochmański, Magdalena Opalińska, Krzysztof Ostrowski, Joanna Pakuła, Tomasz Pankiewicz, Anna Patelska, Paweł Pawlik, Tomasz Piekarski,  Katarzyna Pietrzak, Arkadiusz Piotrowicz, Małgorzata Piwowarska, Michał Podogrodzki, Iwona Połońska-Ugolik,  Robert Popadyniec, Piotr Przybysz, Aleksander Roda, Tomasz Rowicki, Gabriela Różyńska, Marta Rutkowska, Kamila Siebierwska, Marcin Siwa, Piotr Sochacki, Mariusz Starczewski, Ewa Stępień, Małgorzata Sujecka-Żebrowska, Szymon Sulewski, Sabina Superson-Dudek, Jacek Szmeja, Bogusława Szyszka-Orłowska, Robert Świerzyński, Joanna Talaśka, Arkadiusz Terlikowski, Tomasz Tkaliński, Przemysław Ulanowski, Ružica Walkiewicz, Barbara Wargenau, Andrzej Wasilewski, Jarosław Wierzchucki, Marek Wilczewski, Janusz Władyczak, Katarzyna Wojdyła, Marek Woszczyna, Joanna Woźny, Agnieszka Wrońska, Angelika Wydra, Paweł Zalewski, Janusz Zieliński, Magdalena Zowade, Tomasz Zyśko, Tomasz Żelski, Konrad Żmijewski.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,304FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie