Blog - Strona 470 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 470

Deepfake a szkolne NNW

0
Źródło zdjęcia: Brandscope

Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji upowszechniają się nowe zagrożenia, takie jak deepfake – materiały wykorzystują wizerunek prawdziwych osób do tworzenia fałszywych treści. Compensa zwraca uwagę, że na cyfrowe zagrożenia coraz częściej odpowiadają ubezpieczyciele, którzy rozszerzają szkolne polisy NNW o ochronę dzieci w internecie.

– Rozwój technologii sprawia, że w internecie co chwilę pojawiają się nowe zagrożenia. Świetnie to widać na przykładzie sztucznej inteligencji (AI), o której po udostępnieniu ChataGPT zrobiło się bardzo głośno. Tam, gdzie pojawiają się problemy, jest miejsce dla rozwiązań. Dlatego w ostatnich latach ubezpieczyciele wprowadzają coraz bardziej rozbudowane szkolne polisy NNW. Ubezpieczenie w dalszym ciągu chroni przede wszystkim przed skutkami nieszczęśliwych wypadków w szkole i poza nią – zarówno w czasie roku szkolnego, jak i na wakacjach. Ale dziś w ramach ochrony można też liczyć m.in. na ochronę dziecka w sieci, a więc zdalną pomoc informatyczną, wsparcie psychologiczne i porady prawne związane z incydentami, które wydarzyły się online – mówi Andrzej Paduszyński, odpowiedzialny za ubezpieczenia dla klientów indywidualnych w Compensa TU.

Utrata dostępów do „sociali” i cyberbulling

Przykładem, jak ubezpieczenia starają się nadążać za wirtualną rzeczywistością, jest m.in. wsparcie dla ofiar tzw. deepfake’ów. Te materiały powstają dzięki AI poprzez nakładanie na siebie obrazów, co generuje fałszywe nagrania, które do złudzenia przypominają prawdziwe. Technologia pozwala na tworzenie filmów, które obrażają, ośmieszają lub upokarzają innych.

– Rodzice mogą korzystać z różnych narzędzi kontroli. Instaluje się je w telefonie lub na komputerze dziecka, dzięki czemu wiadomo, w jaki sposób korzysta ono z internetu. Jednak to nie eliminuje w pełni ryzyka tzw. cyberbulligu, czyli szeroko rozumianego gnębienia dzieci w cyfrowej przestrzeni – od hejtowania po stalking. Polisa zapewnia pomoc, jeżeli dojdzie do szkody. W przypadku ubezpieczenia w Compensie działa to tak, że rodzic dzwoni na infolinię, a konsultant uruchamia rodzaj pomocy adekwatny do tego, co się stało – dodaje Andrzej Paduszyński.

Z obecnością w sieci wiążą się też inne zagrożenia, na które odpowiada ubezpieczenie. Dlatego w skład polisy może wejść ochrona informatyczna, która polega na: kontroli niebezpiecznych zachowań dziecka w internecie, pomocy po utracie konta w social mediach, włamaniu na e-mail czy kradzieży lub zgubieniu telefonu.

(AM, źródło: Brandscope)

Azja: Najwięksi nie tracą animuszu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

20 czołowych notowanych na giełdzie firm ubezpieczeniowych w regionie Azji i Pacyfiku utrzymało dynamikę w 2022 r., korzystając na zwiększonej świadomości ubezpieczeniowej w następstwie pandemii i gospodarczym odbiciu na większości rynków. W rezultacie ich przeciętna składka zarobiona wzrosła o 8,2% przy marginalnym zwiększeniu całkowitych przychodów o 0,7%.

W 2022 r. ubezpieczyciele napotkali na swojej drodze przeszkody w postaci implementacji IFRS 9 oraz regulacji kapitałowych opartych na ryzyku, przełożenia czynników ESG i zeroemisyjności na podejście inwestycyjne i ustanowienia wykonalnych strategii hedgingowych wobec wzrostu kosztów i ograniczonego dostępu do instrumentów hedgingowych. Jednak 15 z 20 ubezpieczycieli odnotowało w 2022 r. wzrost składki zarobionej. Szczególnie wyróżniały się pod względem wyników Dai-ichi Life, T&DbHoldings oraz Hanwha Life Insurance.

(AC, źródło: Global Data)

Global Data: Coraz więcej pieniędzy na sponsoring sportowy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od kilku lat ubezpieczenia są liczącym się graczem wśród branż sponsorujących sport, ale nie mogą się równać z niektórymi sektorami wydającymi na ten cel więcej. Znaczne sumy wydawane przez marki ubezpieczeniowe biorą się z liczby kontraktów sponsorskich, a nie z wartości poszczególnych kontraktów.

W 2023 r. wydatki marek ubezpieczeniowych na sponsoring sportowy przekroczyły 1 mld dol. – podaje firma analityczna Global Data.

Najnowszy raport Global Data „Usługi finansowe – ubezpieczenia 2023” ujawnia, że od 2021 r. nastąpił wzrost zarówno liczby kontraktów, jak i wydatków sponsorskich sektora ubezpieczeniowego, który odbił się po pandemii na tyle silnie, aby dalej inwestować w sponsoring sportowy. Wśród marek ubezpieczeniowych są dwa aktywne kontrakty o wartości szacowanej na ok. 50 mln dol. rocznie, co dowodzi zdolności ubezpieczycieli do wydawania sum tego rzędu.

Tanveer Aujla, analityk w Global Data, komentuje: – W ostatnich latach marki ubezpieczeniowe umocniły swoją pozycję w sponsoringu sportowym. Ich rola będzie prawdopodobnie rosła wraz z coraz wyższymi sumami pieniędzy w sporcie. Dotyczy to zwłaszcza piłki nożnej z ogromnymi wydatkami sponsorów i komercyjną siłą wielu największych drużyn europejskich.

Najmocniejszym dowodem siły komercyjnej piłki nożnej w sektorze ubezpieczeniowym jest kontrakt sponsorski między Tottenham Hotspur a AIA wart podobno 49,9 mln dol. rocznie. Ich partnerstwo sięga 2010 r., ale opłaty z nim związane rosły dramatycznie, w miarę jak charakter partnerstwa ewoluował.

– Ten kontrakt jest świetnym przykładem tego, jak długoterminowe związanie się z marką może być niezwykle korzystne dla klubu. Wartość tego kontraktu wzrosła niemal pięciokrotnie, gdy marka została sponsorem koszulkowym klubu. Umowy tego rodzaju mogą być realizowane tylko przy pewnym poziomie zaufania, a na wypracowanie go trzeba lat – zwraca uwagę Aujla.

Dlatego prawdopodobieństwo tego rodzaju kontraktów z udziałem marek ubezpieczeniowych będzie rosło w najbliższych latach. Większe umowy na ogół poprzedzane są partnerstwem na mniejszą skalę funkcjonującym przez jakiś czas. Kiedy zaczyna się to dziać, roczne wydatki marek ubezpieczeniowych na sponsoring sportowy mogą pójść w górę. Pytanie, czy marki ubezpieczeniowe mogą nadal zwiększać swoje wydatki na sponsoring i czerpać korzyści z kontraktów.

AC

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 36/2023

0

Dodatek specjalny MULTIAGENT

  • Andrzej Szymański, Insly: Kasa musi się zgadzać – str. 7
  • Anna Pająkowska, msm.pl: Podwójne standardy we współpracy TU z agentem – str. 8
  • Artur Zajdel: Zalety digitalizacji w Spectrum – str. 9
  • CUK Ubezpieczenia: Jaka przyszłość czeka multiagenta? – str. 9
  • Michał Miedziński, InterRisk: Dom Max jeszcze bardziej MAX! – str. 10
  • PPD Finanse: Załóż punkt sprzedażowy na poczcie i nie martw się o koszty stałe – str. 11
  • Berg System, iBooster: Dzięki integracji i automatyzacji agent ma czas dla klienta – str. 12
  • Waldemar Poberejko, Marta Piasecka, Życie w Multi: 14 października twoja MULTI zapłonie pięknymi barwami! – str. 13
  • Mariusz Ekwiński: Trzy lata Akademii Dobrego Agenta w ASF Premium – str. 14
  • Izabela Dziadkowiak, CONDITOR, Patryk Jarmuż, ECOM: Pasywny dochód agenta? Z funkcją Direct Agenta w systemie AgentBox to możliwe! – str. 16

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Mało nowości w NNW szkolnym – str. 2
  • PZU: DNA Biznesu, czyli kurs na sprzedaż – str. 3
  • dr Róża Błaś, MENTOR: Pokoleniowe wyzwanie dla programów affinity – str. 19
  • Marcin Szmidtke: O biznesie, liderach i czekoladzie – str. 19
  • Zbigniew Prokopczyk, Precision Services Group: Fraudy ubezpieczeniowe ze społecznym przyzwoleniem – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Ubezpieczycielu, co robisz na rzecz ochrony klimatu? – str. 21
  • Adam Kubicki: Dlaczego warto skupić się na nawykach w drodze do sukcesu – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Marcus Buckingham, Wykorzystaj swoje silne strony. Użyj dźwigni swojego talentu, Wydawnictwo MT Biznes – str. 22

Warta: Pozornie wysoka dynamika ubezpieczeń korporacyjnych w pierwszej połowie roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W pierwszej połowie roku dynamika składki w ubezpieczeniach korporacyjnych wyniosła 112%. Ten (nominalnie) bardzo dynamiczny rozwój rynku, gdy porównać go z inflacją, oznacza w praktyce co najwyżej zachowanie realnej wielkości rynku na bardzo stabilnym poziomie – wynika z szacunków Warty.

Zdaniem ekspertów ubezpieczyciela rozwój rynku zbliżony do poziomu inflacji z jednej strony należy ocenić pozytywnie – składka niemal równoważy inflacyjny wzrost wartości szkód – ale z drugiej strony wciąż pozostają wątpliwości, czy ten poziom składek zapewni stabilną rentowność w szczególności w segmencie ubezpieczeń mienia (kwestia nieregularnych dużych szkód oraz katastroficznych zjawisk pogodowych).

Inflacja szkodowa wymusza wzrost stawek w „komunikacji”

Z danych zebranych przez Wartę wynika, że po II kwartale dynamika ubezpieczeń Corpo wyniosła 112%. W pierwszych trzech miesiącach tego roku uplasowała się na poziomie 115% – takim jak w trzech ostatnich kwartałach 2022 r. W okresie 1 kwietnia – 30 czerwca 2023 r. dynamika w tym segmencie wyniosła 109%.

W korporacyjnych ubezpieczeniach komunikacyjnych (Motor Corpo) półroczna dynamika składki sięgnęła 113%  (114% w I kw., 111% w drugim). Warta zwraca uwagę, że wzrosty składki są wymuszone inflacją szkodową. Zdaniem ekspertów otwartą kwestią pozostaje pytanie, czy te wzrosty są adekwatnie w kontekście długiego okresu rozwoju szkód w obszarze OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Z kolei w majątkowych ubezpieczeniach korporacyjnych (Majątek Corpo) dynamika składki uplasowała się na poziomie 112%. Warta zastrzega. że w poszczególnych kwartałach dynamika składki może zachowywać się wolatywnie ze względu na duże jednostkowe umowy wieloletnie oraz pojedyncze inwestycje budowlane.

Ubezpieczenia Fire&Property (grupy 8–9 działu II) osiągnęły dynamikę 109% (117% i 101%). Eksperci ubezpieczyciela wskazują, że wyjątkowo niska dynamika II kwartału była efektem bazy (umowy wieloletnie oraz inwestycje budowlane w poprzednim roku). Z kolei wzrosty na standardowym portfelu wynikają z postępującej aktualizacji sum ubezpieczeń ze względu na inflację oraz wzrostu stawek. Warta przyznaje, że nie ma możliwości wyodrębnić, jaki efekt na łączną dynamikę rynku mają poszczególne czynniki.

Szkodowe widmo przyszłości

Stabilny wzrost odnotowuje natomiast grupa ubezpieczeniowa Liability (gr. 13). W pierwszej połowie obecnego roku segment ten osiągnął dynamikę 116% (116% i 117%). Zdaniem ekspertów ubezpieczyciela systematycznie rosnąca dynamika składki wskazuje, że rynek zaczął dostrzegać ryzyko długoterminowego wpływu inflacji na tę grupę ubezpieczeń. Wzrosty powinny uwzględniać oczekiwania inflacyjne w perspektywie kilku lat ze względu na długi „ogon szkodowy”, tj. znaczna część szkód będzie wypłacana dopiero po kilku latach.

W gwarancjach ubezpieczeniowych (gr. 15) półroczna dynamika uplasowała się na poziomie 122% (123% i 122%). Wyniki przekraczające pułap 120% zostały uzyskane w czterech ostatnich kwartałach. W tym czasie dynamika liczby gwarancji była o kilkanaście procent niższa. Warta wnioskuje, że wzrosty składki wprost wynikają z rosnącej wartości kontraktów budowlanych oraz wzrostu stawek, co odzwierciedla spodziewany wzrost wypłat z gwarancji ze względu na dekoniunkturę na rynku budowlanym.

Coraz drożej na morzu i w powietrzu

W ubezpieczeniach morskich (gr. 6 i 12) odnotowano dynamikę na poziomie 164% (145% i 188%). Złożyły się na to wzrost cen oraz inwestycje infrastrukturalne i stoczniowe. Wysokim rezultatem legitymowały się także ubezpieczenia lotnicze – 121% (124% i 118%). Warta wyjaśnia, że te wysokie dynamiki zostały uzyskane na już wysokiej bazie 2022 r. i są wynikiem wzrostu cen oraz pojawienia się nowych ryzyk na rynku.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: Warta)

#ubezpieczeniowyLIVE: Multiagent – narzędzia, sprzedaż, rozwój

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się w czwartek 7 września 2023 roku w godzinach 13:00–14:30. Tematem odcinka będą multiagenci oraz narzędzia ułatwiające im pracę. Partnerem strategicznym programu jest Insly.

Podczas programu zaproszeni eksperci omówią następujące kwestie:

  • Kasa w agencji musi się zgadzać! Czyli rozliczenia płatności gotówkowych z Insly – Adam Ćwikła, specjalista ds. sprzedaży Insly
  • Agencie, odzyskaj wreszcie swój czas – Michał Dworakowski, CEO Polskie Polisy
  • Sięgnij po więcej! II Kongres Multiagentów Ubezpieczeniowych w Polsce – Marta Piasecka i Waldemar Poberejko, Życie w Multi
  • O potrzebie edukacji wśród pośredników, czyli kolejny krok w profesjonalizacji dystrybucji – Sebastian Solecki, współtwórca Studiów Podyplomowych Dystrybucji Ubezpieczeń w praktyce, PSRDU

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

(AM)

PZU spodziewa się realizacji celu strategicznego w zakresie sprzedaży

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO Grupy PZU, ocenił, że osiągnięcie celu strategicznego ponad 28 mld zł przychodów z ubezpieczeń brutto w 2024 r. jest w zasięgu zakładu, a realizacja całej strategii jest w punkcie, który daje „bardzo pozytywny impuls na przyszłość”. Wyraził również nadzieję, że spółka będzie w stanie utrzymać wyniki I półrocza w całym 2023 r. i osiągnąć w nim „bardzo dobre wyniki” – podał stooq.pl za ISBNews.

– To jest też taki moment, w którym wysokie wyniki są widoczne niemalże w każdej linii i w każdym segmencie, co – mamy nadzieję – będziemy w stanie utrzymać do końca tego roku. A to powinno przełożyć się na bardzo dobre wyniki za 12 miesięcy tego roku – dodał Tomasz Kulik.

13 mld zł – do takiej kwoty Grupa PZU zwiększyła swoje przychody brutto z ubezpieczeń w pierwszej połowie obecnego roku. Rezultat ten był lepszy od odnotowanego w analogicznym okresie 2022 r. o blisko miliard złotych. 

Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnął 2,7 mld zł, rosnąc rok do roku o blisko połowę. Taki rezultat oznacza, że skorygowany wskaźnik rentowności (aROE) uplasował się na poziomie 22,2%. Zysk netto całej grupy z uwzględnieniem Pekao i Aliora, wyniósł 5,8 mld zł (+81% r/r).

Więcej

Wyniki Grupy PZU w I połowie 2023 r.

(AM, źródło: stooq.pl, ISBNews, gu.com.pl)

I cóż, że nie na życie…

0
Sławomir Dąblewski

W negocjacjach z pracodawcami stosowane są zachęty do sfinansowania z ich środków części lub całości składek na ubezpieczenie na życie pracowników. Bo taki benefit jest dobrze przyjmowany przez pracowników, bo wyróżnia pracodawcę pośród innych pracodawców, wpływa na stabilizację zatrudnienia…

W końcu ubezpieczenie pracowników na życie zapewnia bezpieczeństwo pracodawcy w razie śmierci pracownika, gdy konieczna będzie wypłata świadczenia związanego ze stosunkiem pracy w postaci odprawy pośmiertnej. Świadczenie to może być wypłacone przez ubezpieczyciela w kwocie przewidzianej umową ubezpieczenia.

Kodeks pracy w art. 93 §7 stanowi, że odprawa pośmiertna nie przysługuje uprawnionym członkom rodziny, jeżeli pracodawca ubezpieczył pracownika na życie, a odszkodowanie wypłacone przez instytucję ubezpieczeniową jest nie niższe niż odprawa pośmiertna. Jeżeli zaś odszkodowanie jest niższe od odprawy pośmiertnej, pracodawca jest obowiązany wypłacić rodzinie kwotę stanowiącą różnicę między tymi świadczeniami.

Co jednak w sytuacji, kiedy pracodawca zdecydował o wykupieniu ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków uwzględniającego również śmierć w NW, nie zaś ubezpieczenia na życie, a zdarzenie się ziściło?

Przez zwrot „pracodawca ubezpieczył pracownika na życie” zawarty w art. 93 § 7 k.p. należy rozumieć sytuację, w której pracodawca ubezpieczył pracownika, a ryzyko ubezpieczeniowe obejmuje zdarzenie w postaci śmierci ubezpieczonego pracownika, niezależnie od rodzaju zawartej umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym.

W art. 829 k.c. ustawodawca rozróżnia dwa rodzaje ubezpieczeń osobowych – ubezpieczenie na życie i ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków. W ramach ubezpieczeń osobowych ubezpiecza się przede wszystkim życie i zdrowie. W ubezpieczeniu na życie wypadkiem ubezpieczeniowym jest śmierć ubezpieczonego, niezależnie od przyczyn zgonu, bądź dożycie przez niego określonego wieku.

W ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków prawo do świadczenia ubezpieczeniowego powstanie, gdy wystąpi nieszczęśliwy wypadek i skutek z nim związany. Może być nim również śmierć.

Śmierć ubezpieczonego skutkuje obowiązkiem wypłaty świadczenia (odszkodowania) w obu rodzajach ubezpieczenia.

W przypadku art. 93 § 7 Kodeksu pracy należy przyjąć, że intencją prawodawcy było zwolnienie pracodawcy z obowiązku zapłaty odprawy pośmiertnej w sytuacji zawarcia z ubezpieczycielem umowy ubezpieczenia osobowego, jeżeli uprawnieni członkowie rodziny pracownika w razie jego śmierci otrzymają stosowne odszkodowanie. Gdyby przyjąć odmienne stanowisko, osoby uprawnione otrzymałyby od pracodawcy zarówno odszkodowanie, w takim wypadku wypłacone przez ubezpieczyciela, jak i odprawę pośmiertną.

Jeśli zatem pracodawca zawarł z ubezpieczycielem umowę następstw NW przewidującą również śmierć w NW, a zdarzenie wystąpiło i nastąpiła wypłata odszkodowania, zrealizowany został cel ochronno-kompensacyjny umowy ubezpieczenia. Wypłacone świadczenie ubezpieczeniowe zwalnia pracodawcę z obowiązku wypłaty odprawy pośmiertnej, jeśli pokrywa wartość jego zobowiązania wobec osób uprawnionych. Jeśli go nie pokrywa, pracodawca zobowiązany jest dopłacić uprawnionym kwotę różnicy między tymi świadczeniami.

To, że śmierć ubezpieczonego pracownika nastąpiła na skutek nieszczęśliwego wypadku, nie może przesądzać o tym, że nie było to ubezpieczenie na życie w rozumieniu przepisu art. 93 § 7 k.p. Wypłata odszkodowania przez ubezpieczyciela spełnia cel przewidziany dla odprawy pośmiertnej (sygn. akt III PK 10/17).

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

Kamil Stoch będzie inspirować pracowników i agentów Allianz

0
Kamil Stoch

Allianz Polska rozpoczyna współpracę z wybitnym skoczkiem narciarskim Kamilem Stochem. Jej celem jest motywowanie i inspirowanie do rozwoju pracowników oraz agentów ubezpieczyciela.

W najbliższych miesiącach Kamil Stoch będzie uczestniczył w spotkaniach i wydarzeniach wewnętrznych Allianz Polska, także sportowych. Będzie mówił o tym, co motywuje go do wymagających treningów i występów, jakie stawia sobie cele, jak radzi sobie z przeciwnościami i jak podchodzi do sukcesów. 

– Zaprosiliśmy do współpracy Kamila Stocha, bo chcemy inspirować nasz zespół do rozwoju. Jest wiele podobieństw między wysiłkiem sportowca i zaangażowaniem pracowników oraz agentów – mówi Marcin Kulawik, który od 1 września będzie pełnił obowiązki prezesa Allianz Polska.

– Sukces w sporcie i biznesie nie jest możliwy bez silnej motywacji, wytrwałości, ambicji, współpracy w zespole. Nagrodą dla mnie jest radość moich kibiców, a dla zespołu Allianz – satysfakcja klientów oraz własny rozwój. Ciekaw jestem wymiany doświadczeń między nami – mówi Kamil Stoch. 

(AM, źródło: Allianz)

Cachet rozbudowuje sieć partnerów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ravapi oraz Flow Apps, partnerzy rozliczeniowi Glovo, Ubera, Bolta czy Freenow, nawiązali współpracę z Cachet. Za ich pośrednictwem insurtech zaoferuje swoje polisy komunikacyjne – podał cashless.pl.

Ravapi zapewnia taksówkarzom i kurierom m.in. dzienne lub tygodniowe wypłaty, wsparcie księgowe, pomoc prawną, a także możliwość wypożyczenia samochodu czy roweru potrzebnego do pracy. Z kolei Flow Apps udostępnia usługi księgowo-rozliczeniowe osobom współpracującym m.in. z Glovo, Uberem czy Boltem. Na jego stronie pojawił się już kod promocyjny zapewniający 150 zł zniżki na ubezpieczenie OC/AC taxi w Cachet.

Więcej:

cashless.pl z 31 sierpnia, Ida Krzemińska-Albrycht „Cachet zawalczy o kierowców i kurierów. Nawiązał dwa nowe partnerstwa, które zapewnią mu dostęp do gig workerów”

(AM, źródło: cashless.pl)

18,295FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie