Blog - Strona 516 z 1539 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 516

Czy możesz pokonać konkurencję?

0
Katarzyna Barszcz-Mrozicka

Szacuje się, że w Polsce zarejestrowanych jest ponad 230 tys. osób fizycznych pełniących czynności agencyjne (dane KNF na koniec 2020 r.). Nawet jeśli część z nich to „martwe dusze”, liczba robi wrażenie. Na jednego sprzedawcę przypadałoby średnio statystycznie nieco mniej niż 165 klientów z naszego niespełna 38 mln kraju. Czy to duża konkurencja na rynku ubezpieczeniowym?

Z jednej strony te liczby robią wrażenie, z drugiej nie pokazują wielu dodatkowych parametrów. Klient ubezpieczeniowy to przecież niekoniecznie osoba fizyczna, to także przedsiębiorstwo, w dodatku może potrzebować wielu różnych produktów.

Nie wszyscy agenci oferują tę samą ich gamę. Można by pomyśleć, że większość ma dostępne w sprzedaży podobne produkty, ale rzeczywistość jest inna. Na stronie PIU znajdziemy 75 TU będących członkami tej organizacji. Zajmują się różnymi segmentami rynku – majątkowym, życiowym, finansowym, kredytów kupieckich, inwestycyjnym itd. Część agentów specjalizuje się w wąskim obszarze skupionym wokół danej grupy produktów. To sprawia, że w „naszym” segmencie multikonkurencja, chociaż nadal wysoka, nie jest aż tak groźna.

Gdzie jest miejsce małej multiagencji?

Z roku na rok na podstawie danych od 2015 r. widać, że zwiększa się liczba multiagentów w stosunku do agentów wyłącznych. Można wnioskować, że branża stawia na kompleksowość. Przekładając to na proste przykłady, można śmiało przyjąć założenie, że każdy klient jest dobry, jeśli relacja z nim zaprowadzi do sfinalizowania sprzedaży. Mimo tak ciasnego rynku jasno widać, że są tu ludzie, którzy radzą sobie lepiej, i tacy, którym idzie słabiej. Dlaczego tak się dzieje? Co na to wpływa? Lokalizacja? A może szczęście lub umiejętności? I najważniejsze pytanie – czy na tym rynku można stać się konkurencyjnym? Jak to zrobić?

W modelu ekonomicznym konkurencja doskonała zachodzi w przypadku, gdy ani nabywca, ani sprzedawca nie ma wpływu na cenę produktów, popyt czy podaż. Rynek oferuje takie same usługi, w takiej samej cenie, a proces ten nie jest zakłócany czynnikami z zewnątrz. Oczywiście jest to model, który nie występuje w prawdziwym życiu. Jego główne cechy to identyczny produkt, cena i nieograniczona ilość nabywców. Dlaczego o nim wspominam? To, co oddala nas od konkurencji doskonałej, to marketing, promocje, zniżki oraz najważniejszy aspekt sprzedaży – obsługa i kontakt z klientem.

Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę sprzedaż OC komunikacyjnego, regulowanego ustawą, wyliczonego na podstawie tych samych parametrów, to coś jednak decyduje o tym, że klient kupił je tu, a nie tam. Tym czymś jest może wygoda zakupu albo poziom zapewnionej obsługi, dostęp polisy przez internet albo chęć spotkania z ulubioną agentką w jej biurze.

Jak stać się lepszym od innych?

Graj uczciwie. Jestem zwolenniczką zasady fair play. Nawet jeśli ktoś nie był w porządku wobec ciebie, nie warto zachowywać się podobnie. Postaw się w pozycji klienta. Wyobraź sobie, że krytykując poprzedniego agenta, który być może krytykował również swojego poprzednika, w oczach klienta budujesz obraz całej branży jako ludzi niekompetentnych. Na koniec zastanów się, dlaczego klient ma ci uwierzyć, że jesteś osobą godną zaufania? Poprzedni agenci twierdzili tak samo, krytykując wcześniejszych. Nie oceniaj tamtych rozwiązań – przedstawiaj nowe, własne, lepsze.

Zapewniaj serwis na najwyższym poziomie. Moje doświadczenia z klientami, ale też z innymi agentami pokazują, że często brakuje rozmowy o ubezpieczeniu. Zagonieni mamy tendencję do wznawiania polis bez podejmowania działań w kierunku ich modernizacji. Bardzo często klienci przychodzą po tańszą polisę, np. na dom, a po rozmowie wychodzą z droższą o szerszym zakresie. Zawsze myślę wtedy o tym, że gdzieś po drugiej stronie jest agent, który nie rozumie, dlaczego klient od niego odszedł, i to w dodatku wtedy, gdy miał przecież taniej.

Tanio nie jest dobrze i ludzie to wiedzą. Walka ceną nie jest rozwiązaniem. Im taniej sprzedajesz, tym niższe są twoje zarobki i więcej pracy masz do wykonania. Szczególnie jeśli działasz sam. Bardzo wiele osób zakłada granicę cenową, jaką klient jest w stanie zapłacić, i od razu proponują najtańsze rozwiązanie. Czasem okazuje się, że klient jest zainteresowany droższym i lepszym, ale nie dowiesz się tego, jeśli nie zapytasz. Niczego też nie tracisz, zawsze możesz wrócić do przedstawienia tańszej oferty, jeśli klient tak zdecyduje.

Podziel się kontaktem do specjalisty

Nie udawaj, że wiesz wszystko i na wszystkim się znasz. Czasem lepiej coś sprawdzić, niż źle doradzić. Do tego należy unikać udzielania pomocy w obszarach, w których nie ma się kompetencji. Na forum OFA często widać, jak agenci wikłają się w skomplikowane sytuacje klientów, spory prawne, o odszkodowanie, czasem niesnaski rodzinne. Najczęściej kieruje nimi szczera chęć pomocy. Tylko że zapominają o ryzyku, jakie niesie ze sobą udzielanie porad spoza swojego obszaru działalności. Lepiej, by klient otrzymał od ciebie kontakt do dobrego prawnika.

Postaraj się przedstawiać różne oferty i opcje do wyboru. Szczególnie multiagent nie powinien skupiać się na jednym produkcie, lecz w miarę możliwości zaoferować kilka dostępnych rozwiązań tego samego problemu – chyba że nie istnieje taka opcja, ale to raczej rzadkie przypadki w segmencie ubezpieczeń detalicznych. W zdecydowanej większości jesteś w stanie przygotować trzy–cztery opcje o różnym natężeniu ochrony i różnej cenie. Jeśli do tego dodasz solidne wyjaśnienia na temat działania ochrony, na pewno wypadniesz lepiej niż inni.

Konkurencja uczciwa i nieuczciwa

Nie chcę tutaj rozprawiać na temat prawodawstwa w zakresie uczciwej konkurencji. Udowodnienie sądownie naszych praw za każdym razem, gdy uważamy, że dane działanie jest sprzeczne z przepisami lub dobrymi obyczajami albo rażąco narusza nasz interes, pochłonęłoby mnóstwo energii i pieniędzy. Szkoda na to czasu. Czy przeciętny agent spotyka się z nieuczciwą konkurencją? Oczywiście, że tak. Firmy, które dzwonią do klientów, podszywając się pod TU, by wyłudzić dane, inni agenci stosujący nieuczciwe praktyki reklamowe, wreszcie sami sprzedawcy podważający kompetencje i wiedzę swoich poprzedników – wszystkie te praktyki trudno uznać za przejaw uczciwej konkurencji. Jak więc sobie z tym radzić?

Nie umiem wprost odpowiedzieć na to pytanie. Wiem jednak, że jeśli ty sam będziesz postępować uczciwie i słusznie, zawsze i za każdym razem zostanie to dostrzeżone przez ludzi, z którymi pracujesz – zarówno klientów, jak i współpracowników po stronie TU. Warto mieć to na uwadze.

Katarzyna Barszcz-Mrozicka
właścicielka KBM Ubezpieczenia

Cena transferu ryzyka rośnie w niespokojnych czasach

0
Igor Rusinowski

Zgodnie ze znanym chińskim przysłowiem przyszło nam żyć w bardzo ciekawych czasach! Poziom zmienności makroekonomicznej i geopolitycznej w ostatnich kilku latach wydaje się istotnie wyższy niż w minionych dekadach, które z perspektywy są wręcz spokojne.

Mieliśmy pandemię Covid-19 i związane z nią szoki popytowe, a potem podażowe i towarzyszące im gigantyczne zwiększenie zadłużenia wielu państw, kryzys energetyczny, inflację i wzrost stóp procentowych do dawno nienotowanych poziomów, wzrost napięć geopolitycznych związanych z wojną w Ukrainie. Te wszystkie wydarzenia wystąpiły w ciągu zaledwie trzech lat, co stanowi niespotykany dotąd precedens. Jaki wpływ ma ta sytuacja na sektor ubezpieczeń i jakie tworzy dla niego szanse i wyzwania?

Branża ubezpieczeniowa odgrywa istotną rolę w zdecydowanej większości gospodarek na świecie. W Polsce, mimo iż penetracja ubezpieczeń w naszym PKB to niecałe 3% (przy 7% średniej dla całej Unii Europejskiej), ubezpieczenia to istotna gałąź gospodarki. Sektor ubezpieczeń bezpośrednio tworzy kilkaset tysięcy miejsc pracy, zakłady ubezpieczeń to istotny inwestor na rynku kapitałowym z zaangażowaniem na poziomie prawie 172 mld zł, a rocznie wypłacają blisko 44,4 mld zł odszkodowań i świadczeń. Rola ubezpieczeń w gospodarce to jednak coś dużo więcej.

Ubezpieczenia, łącznie z bankowością są podstawą profesjonalnego i bezpiecznego obrotu gospodarczego, będąc tym samym istotnym gwarantem wzrostu gospodarczego. Dość powiedzieć, że lwia część dużych kontraktów eksportowych, obrotu towarów czy nawet transakcji M&A nie odbyłaby się w dzisiejszych czasach bez ubezpieczeń.

Oczywiste jest więc, że im bardziej turbulentne makroekonomicznie i geopolitycznie czasy, tym rola sektora ubezpieczeń jest większa – istota ubezpieczeń to przecież transfer ryzyka. Ma on jednak swoją cenę, która teraz dość gwałtowanie rośnie. W ostatnich latach światowe rynki ubezpieczeń odnotowały kilkudziesięcioprocentowe wzrosty cen ubezpieczeń w głównych liniach – w szczególności w ubezpieczeniach majątkowych, finansowych i odpowiedzialności cywilnej.

Doświadczamy tego również w Polsce, w szczególności w ubezpieczeniach firmowych (ogólny wzrost cen ubezpieczeń w Polsce spowalniały spadające z kolei bądź obecnie płaskie – mimo wysokiej inflacji – ceny OC komunikacyjnego). Wzrosty te wynikają z kilku elementów: 1) wzrost inflacji, która spowodowała istotnie zwiększenie wartości odszkodowań (często wyższe niż inflacja bazowa); 2) wzrost ryzyka obrotu gospodarczego związanego z turbulencjami makroekonomicznymi i geopolitycznymi; 3) wzrosty stóp procentowych, które spowodowały zmniejszenie zainteresowania globalnego kapitału reasekuracją, co zawsze pociąga za sobą spadek pojemności reasekuracyjnej i wzrost cen reasekuracji, wprost przekładanej przez ubezpieczycieli na składkę ubezpieczeniową.

Jest jednak druga strona, związana ze wzrostem stóp procentowych – rosną zyski z inwestycji zakładów ubezpieczeń, porównując I kw. 2022 r. z wynikiem 868 299 mln zł z I kw. 2023 z wynikiem 1 755 264 mld zł, co czyni ubezpieczycieli silniejszymi kapitałowo i bardziej odpornymi na dyskutowane wcześniej turbulencje.

Igor Rusinowski

prezes Grupy Unilink

KNF: Jak prawidłowo nawiązywać stosunki gospodarcze bez fizycznej obecności klienta

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego opublikował stanowisko dotyczące prawidłowego wykorzystania w sektorze finansowym rozwiązań w zakresie nawiązywania stosunków gospodarczych bez fizycznej obecności klienta.

Stanowisko zawiera dobre praktyki dotyczące wypełniania obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, związanych m.in. z czynnościami, jakie instytucje obowiązane, podlegające nadzorowi KNF powinny podjąć: 

  • w odniesieniu do nawiązywania stosunków gospodarczych z nowymi klientami bez ich fizycznej obecności,
  • w przypadku korzystania z usług podmiotów trzecich zgodnie z przepisami prawa krajowego,
  • w zakresie wdrażania polityk (strategii) oraz procedur, systemu kontroli wewnętrznej i nadzoru wewnętrznego, jakie podmioty nadzorowane powinny wprowadzić w przypadku zdalnego stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wobec klienta.

Dokument jest dostępny pod adresem na stronie KNF.

(AM, źródło: KNF)

Warta wprowadzi nowy standard OWU OC zawodowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W połowie października Warta wdroży do sprzedaży nowe OWU OC zawodowej. Ubezpieczyciel zapowiada, że będzie to pierwszy produkt na rynku, który w ramach jednych OWU obejmie ochroną zarówno obowiązkowe, jak i dobrowolne ubezpieczenie OC zawodowej.

Dzięki temu rozwiązaniu klienci w ramach jednego produktu będą mogli uzyskać kompleksową ochronę w zakresie ich odpowiedzialności cywilnej.

Nowe OWU OC zawodowej składają się z trzech sekcji:

  1. Sekcja I: Obowiązkowe Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej
  2. Sekcja II: Dobrowolne Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej
  3. Sekcja III: Dodatkowe Ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej, obejmująca następujące klauzule:
  4. szkody wyrządzone w związku z prowadzeniem biura,
  5. szkody powstałe wskutek wykonywania czynności zawodowych polegających na prowadzeniu obsługi kadrowo-płacowej,
  6. podatki i mała księgowość.

W ramach nowych OWU OC zawodowej Warta rozszerzyła ofertę do kilkudziesięciu zawodów objętych ubezpieczeniami obowiązkowymi lub dobrowolnymi.

Nowe OWU dostępne będzie dla klientów od 16 października.

(AM, źródło: Warta)

CUK Ubezpieczenia: Pełną ofertę ubezpieczeń rolnych można porównać online

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rolnicy, którzy korzystają z dopłat bezpośrednich, mają obowiązek wykupienia ubezpieczenia przynajmniej na połowę powierzchni upraw rolnych objętych dofinansowaniem. Z budżetu państwa otrzymają dopłatę do 65% wartości składki. Ochronę upraw oferuje 8 towarzystw. Ich ofertę można porównać w jednym miejscu, w formule online.

– Kalkulacje składek i kompleksowa pomoc z dokumentacją konieczną do zawarcia ochrony są dostępne u ponad 3 tys. agentów CUK Ubezpieczenia. Nasi doradcy są obecni w całym kraju i mogą porównać oferty dotowanych polis uprawowych oferowanych przez PZU, ERGO Hestię, Generali Agro, InterRisk, TUZ Ubezpieczenia, TUW „TUW”, Agro Ubezpieczenia oraz VH Polska. Wszystkie oferty można również zobaczyć w jednym miejscu bez wychodzenia z domu. Nie tylko w zakresie ochrony obowiązkowej, ale i dodatkowych klauzul w uprawach czy ubezpieczenia gospodarstw i pojazdów rolniczych – mówi Justyna Zarzyka-Ślemp, managerka ds. Rozwoju Ubezpieczeń Rolnych CUK Ubezpieczenia.

Ekspertka wskazuje, że dokonując wyboru, warto zwrócić uwagę, czy dane towarzystwo oferuje stałą sumę ubezpieczenia, aby rolnik miał pewność, że odszkodowanie będzie wyliczone od wartości, na jaką zawarł umowę. Niektóre zakłady oferują obecnie możliwość ubezpieczenia wczesnych przymrozków wiosennych z ochroną już od 21 marca. Ważne są też ryczałty za ujemne skutki przezimowania. Jedno z towarzystw wprowadziło w tym sezonie ryczałt na poziomie 35%.

Obowiązkowe zabezpieczenie upraw

Rolnicy mogą uzyskać dopłaty do ubezpieczenia upraw – zarówno zbóż, rzepaku, rzepiku, ziemniaków, kukurydzy, buraków cukrowych, jak i plonów truskawek, tytoniu, warzyw gruntowych, roślin strączkowych czy chmielu. Ochrona jest dostępna w pakietach w zależności od wybranego towarzystwa i z maksymalnymi sumami ubezpieczenia określonymi przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

– Wykupując obowiązkową polisę, rolnicy zabezpieczają się przed niespodziewanymi zdarzeniami atmosferycznymi, takimi jak gradobicie, przymrozki, deszcze nawalne, powodzie, pożary, ale także lawiny, huragany, obsunięcia się ziemi czy negatywne dla upraw skutki przezimowania. W ramach obowiązkowych ubezpieczeń rolnych pełna ochrona rozpoczyna się dopiero po upłynięciu okresu karencji, który trwa, w zależności od towarzystwa, od kilku dni, do nawet dwóch tygodni – podkreśla Justyna Zarzyka-Ślemp.

Polisa dobrowolna w korzystnej cenie

Dla większego zabezpieczenia gospodarstw rolnych opłaca się rozważyć dodatkowe ubezpieczenia dobrowolne. Są dostępne u większej liczby ubezpieczycieli, w wielu wariantach i rozszerzeniach. Podobnie rzecz ma się z ubezpieczeniami maszyn rolniczych.

– Ciągniki i przyczepy rolnicze muszą posiadać ustawowo całoroczne OC. Inaczej jest z kombajnami. Dopóki jest kredytowany, ubezpieczenie obejmuje okres 12 miesięcy. Po spłacie finansowania często rolnicy decydują się już na 3-miesięczną polisę i mają do tego prawo. Według analiz ok. 30–35% kombajnów ma tzw. ubezpieczenie krótkoterminowe. Warto wybrać jednak pełny zakres ochrony. Wybierając polisę chroniącą kombajn czy ciągnik rolniczy, warto sprawdzić, czy ubezpieczyciel zapewnia pokrycie kosztu maszyny zastępczej w cenie ubezpieczenia. Oferowane są także różne rozszerzenia, np. OC, NNW czy ochrona na wypadek awarii. Dodatkowo istnieje możliwość uwzględniania ryzyka związanego z transportem plonów – dodaje Justyna Zarzyka-Ślemp. Część towarzystw dopuszcza zabezpieczenie pojazdów, które mają nawet 30 lat.

(AM, źródło: Brandscope)

TUW PZUW Gwiazdą Ubezpieczeń

0
źródło: TUW PZUW

TUW PZUW zwyciężyło w rankingu Gwiazdy Ubezpieczeń zorganizowanym przez redakcję „Dziennika Gazety Prawnej”. Firma zajęła pierwsze miejsce wśród wszystkich towarzystw ubezpieczeń w Polsce i wśród towarzystw ubezpieczeń wzajemnych. O jej sukcesie zdecydował zwłaszcza dynamiczny rozwój.

– Ostatni rok był dla nas rokiem rekordów. Rekordowy był przypis składki – ponad miliard złotych zebraliśmy na dwa lata przed planem. Rekordowe były zwroty składki dla ubezpieczonych, które świadczą o tym, że formuła ubezpieczeń wzajemnych się sprawdza i przynosi wszystkim wspólne korzyści. Rekordowe było zaangażowanie pracowników – mówił prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.

Jak podkreślił, jego firma osiągnęła spektakularne wyniki w ciągu zaledwie siedmiu lat od powstania.

– Prestiżowe wyróżnienie – Gwiazdę Ubezpieczeń – okupiliśmy wielkim trudem. Nie marzyliśmy nawet o takich zaszczytach, gdy zaledwie siedem lat temu wystawialiśmy pierwszą polisę – przyznał Rafał Kiliński. – Dziękuję wszystkim, którzy w nas uwierzyli i nas wspierają – dodał.

Według prezesa powodem do satysfakcji jest również rozwój całego rynku ubezpieczeń wzajemnych. – Cieszę się, że mamy w tym swój wkład. Że przywracamy i promujemy tę formę ubezpieczeń. Siła rynku ubezpieczeniowego leży w różnorodności, a taką różnorodność zapewniają właśnie ubezpieczenia wzajemne – zaznaczył.

W klasyfikacji generalnej rankingu redakcja „Dziennika Gazety Prawnej” przyznała TUW PZUW 87 na 100 możliwych punktów. Oceniła prawie 60 działających na polskim rynku ubezpieczycieli, nie tylko pod względem skali biznesu, bezpieczeństwa i rentowności, lecz także dynamiki wzrostu w poszczególnych kategoriach.

(AM, źródło: TUW PZUW)

Coalition: Które oprogramowanie biznesowe bezpieczniejsze?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W pierwszej połowie 2023 r. częstość szkód cyber o charakterze oszukańczych przelewów (FTF) wzrosła o 15%, a ich dotkliwość o 39%. Przeciętna strata na FTF przekroczyła 297 tys. dol. W tym okresie Coalition wynegocjowała obniżenie żądanego okupu średnio do 44% pierwotnie żądanej sumy.

Firmy korzystające z poczty elektronicznej w Google Workspace były zdecydowanie bezpieczniejsze od tych używających Microsoft Office 365 i Microsoft Exchange. Użytkownicy M365 z dwukrotnie większym prawdopodobieństwem narażeni byli na szkodę w porównaniu z użytkownikami Google Workspace. Użytkownicy oprogramowania lokalnego Microsoft Exchange byli narażeni niemal trzykrotnie bardziej. Ogółem firmy korzystające z Google Workspace ponoszą o 25% mniejsze ryzyko FTF lub BEC (business email compromise) i o 10% mniejsze ryzyko ransomware.

(AC, źródło: Insurtech Insights)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 40/2023

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Z nowymi strukturami w nowej rzeczywistości – str. 2
  • VIG połączy swoje polskie spółki – str. 3
  • Insly rozbudowuje portfel usług dla agentów – str. 4
  • InterRisk, TUW „TUW”: Wspólnie możemy więcej! – str. 5
  • Rajmund Rusiecki, Leadenhall, Artur Kijonka, OVB: Ubezpieczenia od utraty dochodu w ofercie wielkiego pośrednika – str. 6
  • Artur Stępień, TUZ Ubezpieczenia: TUZ stawia na majątek – str. 7
  • ERGO Hestia modyfikuje organizację sieci sprzedaży – str. 9
  • KNF porządkuje rynek polis inwestycyjnych – str. 10
  • Sławek Bełz, PRU: Połowa uczestników badania Prudential Family Index dba o swoją finansową przyszłość – str. 11
  • Bartłomiej Chmielowiec, RPP: Nowa jakość w ochronie zdrowia – str. 14
  • Michał Makarczyk, Global Assistance: Pomoc w każdej sytuacji – str. 17
  • Joanna Jastrzębska, eOFWCA.pl: Jak spełnić obowiązek szkoleniowy wymagany ustawą – str. 18
  • Wojciech Semmerling, safety4all.pl: O spokojnym śnie dystrybutora, czyli dokumentacja – str. 19
  • Aneta Sobol, PSRDU: Kroki do finansowego bezpieczeństwa 19
  • Łukasz Reszczyński, Inter-Broker: Kilka słów o dotowanym ubezpieczeniu upraw rolnych 20
  • Sławomir Dąblewski: Karencja na śmierć rodzica – str. 21
  • Grzegorz Kaliszuk, Phinance: Inwestycja w grunty z pomocą pośrednika – str. 21
  • Adam Kubicki: Od czego trzeba zacząć drogę do sukcesu – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Aleksandra Przegalińska, Dariusz Jemielniak, AI w strategii: rewolucja sztucznej inteligencji w zarządzaniu, Wydawnictwo MT Biznes – str. 22
  • Europ Assistance Polska: XV Forum Assistance. Sztuczna inteligencja – przyjaciel czy wróg? – str. 24

Szlachetna misja w dobie regulacyjnej biegunki

0
Źródło zdjęcia: Gazeta Ubezpieczeniowa

Blisko 400 osób zarejestrowało się na konferencję Ubezpieczenia Sprzedaż Innowacje Ryzyko (USIR) 2023, która odbyła się w Warszawie 28 września 2023 r. To pierwsza edycja ubezpieczeniowej odsłony Europejskiego Kongresu Finansowego. Ambicje organizatorów są bardzo duże. Konferencja ma się stać forum wymiany myśli szerokiego grona interesariuszy naszego sektora i poruszać kluczowe tematy, z którymi się zmagamy jako branża. Głównym partnerem merytorycznym wydarzenia jest Deloitte, a wśród partnerów medialnych znalazła się „Gazeta Ubezpieczeniowa”. 

Coraz wyraźniej widać potrzebę stworzenia platformy dla szerokiego spektrum przedstawicieli branży ubezpieczeniowej. USIR 2023 może stać się miejscem, gdzie spotykamy się, by debatować i kształtować przyszłość sektora. W dobie globalizacji i rosnącej konkurencji takie inicjatywy stają się nie tylko pożądane, ale wręcz niezbędne dla zdrowego rozwoju rynku.

Wykład inauguracyjny wygłosił prof. Karel van Hulle, emerytowany profesor Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. Kilkukrotnie podkreślał, jak ważną rolę odgrywają ubezpieczenia, stabilizując gospodarkę i biorąc na siebie ryzyka zarówno od firm, jak i klientów indywidualnych. Misja ważna i szlachetna, jednak niełatwa do realizacji, zwłaszcza w dobie „biegunki regulacyjnej”, jak to obrazowo ujął prof. van Hulle, trafiając w samo sedno.

Nasza branża nieustannie krąży wokół starych tematów, nie odważając się wkroczyć na nieznane ścieżki, niczym w labiryncie, w którym każdy korytarz prowadzi do dobrze znanego zakamarka. Opisujemy świat niczym stary malarz, który od lat maluje ten sam pejzaż, nie zauważając zmieniających się odcieni tkaniny rzeczywistości.

Dyskurs ubezpieczeniowy zdominowany jest przez bariery i przeszkody, a nie przez śmiałość wizji i innowacyjność. To tak jakby podróżnik, zamiast podzielić się opowieściami o nieodkrytych lądach, opowiadał o tym, dlaczego nie odważył się na wyprawę. Dyżurne tematy, takie jak różne „luki”, stają się na branżowych spotkaniach niczym motywy w utworach muzycznych, powracające w każdej kolejnej zwrotce.

Dobrze znane są wątki, o których mówimy od lat, takie jak luka ubezpieczeniowa, luka emerytalna czy luka technologiczna. Istnieją też dyżurne argumenty – rzadsza transakcyjność w porównaniu z bankowością, brak edukacji ekonomicznej, brak umiejętności i zaufania do długoterminowego oszczędzania czy nadmiar regulacji hamujący innowacyjność. To prawdziwe argumenty, ale powtarzane dziesiątki razy od bardzo wielu lat.

W świecie, w którym zmieniają się realia ekonomiczne, technologiczne i społeczne, powtarzanie starych argumentów przypomina próbę rozmowy z przyszłością w języku przeszłości. Tymczasem potrzebujemy świeżego spojrzenia, jak poeta szukający nowych metafor, by oddać skomplikowaną naturę rzeczywistości.

Być może, jak zasugerowała prezeska AON Dominika Kozakiewicz, ubezpieczyciele nie powinni jednak zżymać się na mało efektowną rolę dostarczycieli pojemności, bo bardzo trudno im rywalizować na doświadczenia klienta z Netflixami i Uberami. Może wcale nie taka powinna być ich rola.

Jak zauważyła Magdalena Macko-Gizińska, członkini zarządu Nationale-Nederlanden, gdzie odpowiada właśnie za doświadczenie klienta, powinniśmy jako branża częściej zadawać sobie pytanie, po co tak naprawdę działamy i po co się cyfryzujemy. W innym panelu padła odpowiedź – naszą rolą jest pomagać ludziom i firmom w trudnych sytuacjach oraz dzięki wiedzy o szkodach i ryzykach pomagać zapobiegać ich występowaniu. Może jesteśmy mniej atrakcyjni niż Netflix czy Uber, ale w razie poważnej choroby, kataklizmu czy innych „zdarzeń ubezpieczeniowych” to właśnie my niesiemy realną pomoc. To ważna rola, a w dobie zmian klimatycznych, wyzwań demograficznych, zdrowotnych i ekonomicznych pola do działania nam nie zabraknie. Pytanie brzmi, jak to robić jeszcze efektywniej, nie tracąc przy tym z oczu własnych pracowników ani klientów. Mam nadzieję, że w kolejnych edycjach USIR będzie więcej miejsca na szukanie rozwiązań niż na analizę problemów.

Aleksandra E. Wysocka

Redaktorka naczelna „Gazety Ubezpieczeniowej”

#ubezpieczeniowyLIVE: Liderzy innowacji – AI i chatboty

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się we wtorek 3 października w godzinach 13:00–15:00. Tematem odcinka będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji i chatbotów w świecie ubezpieczeń.

W programie: 

  • Rozmowy z Chatem GPT. Wybrane myśli z nowości książkowych Wydawnictwa MT Biznes o sztucznej inteligencji– Paweł Jaczewski, menedżer ds. klienta biznesowego, Wydawnictwo MT Biznes.
  • Sztuczna inteligencja: wizja i przyszłość w świecie ubezpieczeń – Kamila Sobczyk, starsza konsultantka, Deloitte.
  • Chatbot, który nie zirytuje klientów – czy to możliwe? – Łukasz Nienartowicz, Head of Business Intelligence,Britenet 
  • Wykorzystanie botów w obsłudze klientów i pośredników ubezpieczeniowych – Oskar Jedynasty, dyrektor ds. rozwoju oprogramowania, ERGO Hestia. 

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

(ks)

18,486FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie