Blog - Strona 620 z 1525 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 620

Konferencja Unilink „Razem na szczyt” – najbardziej ekscytujące wydarzenie na rynku multiagencyjnym

0
Źródło zdjęcia: Unilink

W przededniu trzynastych urodzin Unilink, 15 kwietnia 2023 r., odbyła się konferencja Unilink w nowoczesnym hotelu Narvil Conference&SPA w Serocku pod Warszawą. W wydarzeniu wzięło udział stacjonarnie 700 agentów i partnerów, natomiast zdalnie aż kilka tysięcy agentów współpracujących z Unilink.

Międzynarodowe ambicje Grupy Unilink

Konferencja rozpoczęła się od wystąpienia Igora Rusinowskiego, prezesa Grupy Unilink, który opowiedział o strategii i ambitnych planach na kolejne lata.

Cieszę się, że mogliśmy spotkać się ze współpracującymi z nami agentami i partnerami po prawie czteroletniej przerwie, i to w tak ekscytującym momencie, w którym przyspieszamy i wchodzimy w nowy etap rozwoju Grupy Unilink na rynkach zagranicznych. Dzięki obecności na 6 rynkach Europy Środkowo-Wschodniej Grupa Unilink jest największym dystrybutorem ubezpieczeń w regionie. W 2022 roku osiągnęliśmy przypis w wysokości blisko 1,3 miliarda euro. Mamy 2500 placówek, współpracujemy z 15 tysiącami agentów i obsługujemy razem około 7 milionów klientów. W 2023 roku dołączyliśmy do Acrisure, wiodącego globalnego fintechu i brokera ubezpieczeniowego, który otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości, udostępniając międzynarodowe doświadczenie w obszarach dystrybucji, technologii, umiejętności underwritingowych, relacji z towarzystwami ubezpieczeń oraz zapewniając dostęp do kapitału. Przed nami kolejny odważny krok. A jest nim zdobycie wiodącej pozycji dla Grupy Unilink na rynku całej Europy do 2025 roku. Chcę podkreślić, że nasze marzenia nie mogłyby się zrealizować bez najważniejszego – wsparcia ze strony agentów Unilink w Polsce. To właśnie ich zaangażowanie, energia do wspólnego działania i chęć rozwoju były inspiracją dla nas i naszej strategii – powiedział Igor Rusinowski.

Nieustanny apetyt na rozwój i wzrost Unilink w Polsce

Aleksandra Friedel, prezeska spółki Unilink w naszym kraju, podzieliła się z uczestnikami konferencji nie mniej ambitnymi planami dotyczącymi polskiego rynku. W 2023 r. Unilink będzie stawiać przede wszystkim na rozwój technologii i IT, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz zwiększenie zysku agentów.

Motywem przewodnim tegorocznej konferencji były wyprawy wysokogórskie. W biznesie ubezpieczeniowym, podobnie jak podczas wypraw, zdarzają się trudniejsze momenty. Nieustannie podejmujemy szereg różnych decyzji przy zmiennych warunkach. Koniecznie jest również poszukiwanie nowych rozwiązań, a także mikrokorekt, które przyniosą makrofekty. W takich momentach warto mieć wsparcie silnego zespołu i czuć się jego częścią. Jestem przekonana, że tworzymy właśnie taką ekspercką drużynę, jesteśmy dobrze przygotowani, zmotywowani i w odpowiednim miejscu, by zdobyć nasz wymarzony szczyt, czyli rozwój biznesu naszych partnerów, z dbałością o jakość obsługi i dochodowość. Unilink już wielokrotnie udowodnił, że potrafi marzenia przekuwać w cele i je zdobywać – powiedziała Aleksandra Friedel.

Z kolei Cezary Świerszcz, prezes Unext, spółki z Grupy Unilink, opowiedział m.in. o produktach ubezpieczeniowych, które będą dostępne na wyłączność dla agentów współpracujących z Unilink. Zwieńczeniem pierwszej części konferencji były wystąpienia przedstawicieli ubezpieczycieli w formule one man show.

Potężna dawka inspiracji i atrakcji dla agentów

Wartka dyskusja na temat polityki cenowej w ubezpieczeniach OC, nowych rozwiązań usprawniających pracę agentów, a także przyszłości branży ubezpieczeniowej odbyła się w trakcie panelu dyskusyjnego z udziałem Aleksandry Friedel oraz przedstawicieli towarzystw ubezpieczeniowych. Debatę moderowała Ida Krzemińska-Albrycht, redaktorka prowadząca w cashless.pl.

Część konferencyjna wydarzenia zakończyła się inspirującym wystąpieniem gościa specjalnego – Pawła Motyla, czołowego europejskiego eksperta w zakresie przywództwa i podejmowania decyzji w nieprzewidywalnej rzeczywistości, autora książek Labirynt. Sztuka podejmowania decyzjiŚwiat Schrödingera. W trakcie jego wystąpienia agenci otrzymali pomysły na to, jak podejmować decyzje w zmiennej rzeczywistości i zadbać o swój biznes.

Konferencja „Razem na szczyt” prowadzona przez Marcina Prokopa, obfitowała w wiele atrakcji przygotowanych z myślą o agentach. Specjalne quizy z nagrodami, możliwość zadawania pytań uczestnikom debaty, a także wyjątkowe stoiska naszych partnerów: czekoladowa fontanna od Wiener, miody z pasieki InterRisk, tureckie specjały od Compensy, masaże fizjoterapeutyczne od LUX MED Ubezpieczenia czy koktajle molekularne od UNIQA. Z kolei wefox jako Partner Innowacyjności zaskoczył wszystkich kawą z personalizowanym wizerunkiem twarzy, a PZU orzeźwiało owocowymi sokami. Natomiat Allianz dosłownie oczarowywał agentów z pomocą znanego magika, Just Edi’ego z programu TV „Mam talent”. Agenci doskonale bawili się w rytm muzyki serwowanej przez energetyczny zespół Stage Fever. Na długo w pamięci z tego wydarzenia zostanie unosząca się w powietrzu niesamowita atmosfera partnerstwa, jedności i współpracy. Atmosfera zbudowana przez agentów Unilink, za co serdecznie dziękujemy – powiedziała Agnieszka Błoch, dyrektorka ds. Marketingu i PR w Unilink, organizatorka konferencji „Razem na szczyt”.

Święto najlepszych agentów

Po całym dniu wspinania się na ubezpieczeniowy Mount Everest na scenie pojawiły się prawdziwe ubezpieczeniowe gwiazdy. W trakcie uroczystej gali nagrodzono blisko 60 agentów i partnerów.  

Niezmiernie cieszę się, że mamy wielu ekspertów w społeczności profesjonalistów Unilink! Spotkaliśmy się, by świętować sukcesy naszych agentów i biegłość w niełatwej przecież sztuce doradztwa ubezpieczeniowego. Konferencja była świetną okazją, by zatrzymać się na chwilę i docenić naszą współpracę z agentami i partnerami, opartą na wzajemnym szacunku i zaufaniu, oraz docenić różnorodność naszych doradców, ponieważ wiemy, że to ona świadczy o naszej wspólnej sile. Jestem przekonany, że satysfakcja naszych partnerów bezpośrednio przekłada się na nasz wspólny sukces, dlatego każdego dnia rozwijamy się, by sprostać, a niekiedy nawet wyprzedzać oczekiwania współpracujących z nami agentów – skomentował Piotr Głowski, wiceprezes Unilink.

____

Partnerzy konferencji „Razem na szczyt”: Partner Innowacyjności: wefox; Złoty Partner: PZU; Srebrni Partnerzy: Allianz, Compensa, Ergo Hestia, InterRisk, LINK4, LUX MED Ubezpieczenia, Uniqa, Wiener; Brązowy Partner wydarzenia: Warta.

Prawo do odliczenia VAT przysługuje także w przypadku starań o odszkodowanie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że firma deweloperska może odliczyć VAT od wydatków na prace naprawcze i usunięcie wad budynku. Nawet jeżeli oczekuje odszkodowania z ubezpieczenia pracowni architektonicznej lub generalnego wykonawcy – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Sprawa dotyczyła budynku wielorodzinnego z lokalami usługowymi i garażem podziemnym, w którym ekspertyza techniczna ujawniła błędy projektowe jego konstrukcji, przez co wymagała ona wzmocnienia. Dopuszczono także możliwość przyczynienia się generalnego wykonawcy do powstania wady lub co najmniej jej powiększenia. Deweloper postanowił wystąpić o odszkodowanie z ubezpieczeń pracowni architektonicznej lub generalnego wykonawcy, jednocześnie prowadząc już prace naprawcze w celu usunięcia wad budynku. Firma uważała, że nie będzie to przeszkodą do odliczenia VAT naliczonego przy tych wydatkach. Jednak dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że prawo do tego odliczenia nie przysługuje, gdyż ponoszone przez nią wydatki pozostają w ścisłym związku z postępowaniem odszkodowawczym i przez to nie są związane z żadnymi czynnościami opodatkowanymi VAT. Innego zdania był jednak WSA w Warszawie, według którego przyznanie prawa do odliczenia podatku nie jest w żaden sposób uzależnione od uzyskania odszkodowania. Co więcej, dla tego prawa jest nieistotne, czy i kiedy oraz na jakiej podstawie prawnej spółka otrzyma ewentualnie odszkodowanie i czy jego otrzymanie będzie stanowić czynność opodatkowaną (nieprawomocny wyrok WSA w Warszawie z 24 lutego 2023 r., sygn. III SA/Wa 55/23).

Według Magdaleny Matan, radcy prawnego z DBO Polska sp. z o.o., wyrok jest korzystny nie tylko dla branży budowlanej, ale też dla firm z innych branż, w których pojawiają się koszty związane z usunięciem wad lub usterek wytworzonych produktów.

Więcej:

„Dziennik Gazeta Prawna” z 27 kwietnia, Paweł Jastrzębowski „Odszkodowanie nie pozbawia prawa do odliczenia VAT”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

TU Zdrowie: Na co zwrócić uwagę przy analizie ofert ubezpieczenia zdrowotnego?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Eksperci TU Zdrowie radzą analizującym oferty ubezpieczenia zdrowotnego, aby skupili się nie tylko na wysokości składki, ale przede wszystkim na zakresie ochrony i kwotach refundacji za usługi zdrowotne. Należy też zwrócić uwagę na to, czy refundacja dotyczy wszystkich usług medycznych.

– Przy wyborze dostawcy usług zdrowotnych wielu potencjalnych klientów w pierwszym kroku zwraca uwagę przede wszystkim na wysokość składki, jaką poniosą jako pracodawcy, i to, jakimi kosztami zostaną obciążeni ich pracownicy. Jednak to nie wysokość składki daje gwarancję komfortu leczenia. O komforcie tym, ale także o dostępności w ramach ubezpieczenia czy abonamentu, decyduje przede wszystkim to, jakie usługi zdrowotne będą ostatecznie refundowane i do jakiej wysokości – mówi Dariusz Grądziel, dyrektor sprzedaży TU Zdrowie.

Istotną kwestią podczas weryfikacji ofert są zasady działania refundacji obowiązujące u danego dostawcy świadczeń medycznych. Przykładem są usługi, które pracownik może zrealizować w placówkach własnych swojego dostawcy w formie refundacji, ale szczegółowe postanowienia jej dotyczące utrudniają ubieganie się o zwrot pieniędzy. 

Kolejną ważną kwestią jest zapoznanie się z regulaminem refundacji, który każdy dostawca ma obowiązek przedstawić na etapie ofertowania. Zgodnie z Kodeksem cywilnym w zakresie ubezpieczeń każde towarzystwo ma 30 dni na zwrot kosztów świadczenia. Mimo to, w ofertach dostępnych na rynku pojawiają się dodatkowe postanowienia, które nie są zgodne z przepisami i ingerują w proces refundacji. Zdarza się bowiem, że skrócony zostaje termin na zgłoszenie wniosku o refundację do 30 dni od dnia wykonania usługi, więc jeśli pracodawca lub dostawca o tym nie poinformuje pracownika (ubezpieczonego), to może on zostać pozbawiony możliwości zwrotu kosztów poniesionych na leczenie (niejednokrotnie są to wysokie, kilkusetzłotowe kwoty).

– Pracodawca, który decyduje się na bonus pracowniczy, jakim jest opieka zdrowotna, ma do wyboru dwie opcje – zakup abonamentu do sieci placówek medycznych albo dobranie odpowiedniej polisy ubezpieczenia zdrowotnego. Obydwie opcje dają możliwość refundacji kosztów, jeśli klient skorzysta z dowolnego lekarza, jednak różnie wyglądają tu warunki, na jakich realizowana jest refundacja. O ile w przypadku większości placówek abonamentowych refundacja jest możliwa dopiero wówczas, gdy nie są dotrzymywane terminy realizacji świadczeń, o tyle ubezpieczenie w TU Zdrowie gwarantuje dostęp zarówno do placówek współpracujących, jak i wszystkich innych na zasadzie refundacji. Taką możliwość daje Polisa TeleRefundacyjna TU Zdrowie – podkreśla Dariusz Grądziel. – Co ważne, aby nadążyć za inflacją, już rok temu podnieśliśmy Górną Granicę Odpowiedzialności (GGO), czyli gwarantowaną, maksymalną kwotę refundacji za konsultację u specjalistów nawet do 240 złotych. Oznacza to stuprocentową refundację kosztów w zdecydowanej większości placówek medycznych w Polsce – tłumaczy.

Dariusz Grądziel dodaje, że podniesienie GGO dotyczy nie tylko konsultacji lekarskich, ale także innych usług znajdujących się w zakresie ubezpieczenia, czyli badań diagnostycznych, w tym laboratoryjnych, czynnościowych, endoskopowych i obrazowych, jak RTG, USG, tomografii komputerowej oraz rezonansu magnetycznego, a także opcji dodatkowych – profilaktyki, rehabilitacji czy stomatologii.

(AM, źródło: TU Zdrowie)

Generali: Sprzedać co niepotrzebne

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Assicurazioni Generali SpA nosi się z zamiarem sprzedaży Tua Assicurazioni, podmiotu nabytego przy zakupie mniejszego włoskiego konkurenta, Cattolica. Ubezpieczyciel zatrudnił doradców, którzy mają pomóc w sprzedaży firmy z segmentu non-life, wycenionej na ponad 300 mln euro.

Proces sprzedaży rozpocznie się oficjalnie w maju, a Generali zamierza zamknąć transakcję do końca III kw. 2023 r. Rzecznik Generali odmówił komentarza.

Sprzedaż wpisuje się w działania zmierzające do upłynnienia aktywów i polis przejętych wraz z Societa Cattolica Assicurazioni w 2021 r. Firma stara się poprawić rentowność, skupiając się na bardziej lukratywnych biznesach i sprzedając nienależące do podstawowej działalności portfele i produkty życiowe.

Dyrektor generalny Philippe Donnet w 2021 r. przedstawił plan zwrotu udziałowcom 5,6 mld euro w postaci dywidendy do 2024 r., przy rozszerzeniu działu ubezpieczeń non-life i zarządzania aktywami.

(AC, źródło: Bloomberg)

Turcja: Szybka likwidacja, bo niska penetracja

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Turecka branża ubezpieczeniowa ocenia, że będzie w stanie uporać się do końca czerwca 2023 r. z zaspokojeniem 95% roszczeń, w tym klientów korporacyjnych, z tytułu szkód powstałych w wyniku trzęsień ziemi 6 lutego.

Atilla Benli, prezes Tureckiego Stowarzyszenia Ubezpieczeniowego, mówi, że współczynnik ochrony ubezpieczeniowej w miastach dotkniętych katastrofą wynosi 17–20%. Turecki katastroficzny Pool Ubezpieczeniowy pokrywa 49% nieruchomości mieszkalnych.

– W sumie po trzęsieniach ziemi wpłynęło 66 tys. zgłoszeń. Nasz sektor przystąpił do likwidacji szkód bardzo szybko. Obliczyliśmy, że roszczenia do wypłaty w sektorze prywatnym wynoszą ok. 76 mld lir tureckich (3,9 mld dol.) – sprecyzował Benli.

Informacje dotyczące ubezpieczeń na życie pochodzą z Centrum Informacji Ubezpieczeniowej. – Z ubezpieczeń na życie będziemy musieli wypłacić ok. 1 mld lir – dodał Benli.

Centrum udostępni dane ofiar ubezpieczonych na życie, których liczba wynosi ok. 44 tys. Informacje będą łączone z danymi z firm ubezpieczeniowych i ubezpieczyciele życiowi będą gotowi do wypłaty. Dzięki zintegrowanemu systemowi beneficjenci nie muszą nawet występować z roszczeniem.

Z kolei prezes Urzędu Regulacji i Nadzoru Ubezpieczeń i Prywatnych Emerytur Mehmet Akif Eroglu poinformował, że większość szkód w budynkach mieszkalnych i pojazdach nie będzie pokryta przez ubezpieczycieli ze względu na niską penetrację w regionie dotkniętym kataklizmem.

(AC, źródło: Asia Insurance Review)

Krajowa Strategia Edukacji Finansowej jest już gotowa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Eksperci Ministerstwa Finansów, krajowej grupy roboczej ds. strategii finansowej, OECD oraz Komisji Europejskiej zakończyli prace nad projektem Krajowej Strategii Edukacji Finansowej dla Polski. Priorytety KSEF przewidują koncentrację na najbardziej wrażliwych na problemy finansowe grupach, m.in. gospodarstwach domowych o niskich dochodach czy osobach nadmiernie zadłużonych.

Ogłoszony 25 kwietnia projekt Krajowej Strategii Edukacji Finansowej powstał po wcześniejszej analizie umiejętności i wiedzy finansowej Polaków.

Długoterminowym celem KSEF jest doprowadzenie do sytuacji, w której mieszkańcy Polski będą mieli niezbędne kompetencje finansowe, które pomogą im poprawić ogólną odporność finansową oraz zapewnią finansowy dobrostan.

Najbardziej wrażliwi w pierwszej kolejności

Z analiz ekspertów opracowujących dokument wynika, że działania w zakresie edukacji finansowej w pierwszym trzyletnim okresie jej wdrażania powinny koncentrować się na grupach najbardziej wrażliwych na problemy finansowe, m.in. gospodarstwach domowych o niskich dochodach oraz konsumentach zagrożonych nadmiernym zadłużeniem lub już nadmiernie zadłużonych. Za priorytetowe grupy docelowe uznano również osoby pracujące (zwłaszcza zbliżające się do wieku emerytalnego), dzieci, młodzież, rodziców i nauczycieli, a także – w związku z obecną sytuacją – uchodźców z Ukrainy.

Mniej jednorazowych impulsów, więcej chłodnej głowy

Jak wynika z międzynarodowego badania kompetencji finansowych osób dorosłych OECD/INFE 2020, aż 93,7% ankietowanych z Polski podejmuje decyzje finansowe każdego dnia. Jednocześnie 71,4% deklaruje planowanie zarządzania swoimi dochodami i wydatkami, a 59,4% uważnie monitoruje swoje sprawy finansowe. Równocześnie z tego samego badania wynika, że ponad 40% badanych potrafi podjąć decyzję dotyczącą zakupu jakiegoś dobra w sposób impulsywny, a 25% nie płaci w terminie swoich rachunków.

Z powyższych powodów wśród priorytetowych działań w ramach KSEF znalazły się m.in.:

  • zwiększanie i utrzymanie odporności finansowej i finansowego dobrostanu mieszkańców Polski poprzez odpowiednie planowanie finansów osobistych,
  • unikanie nadmiernego, niepotrzebnego zadłużania się,
  • doskonalenie umiejętności zarządzania ryzykiem.

Eksperci zwracają uwagę, że posiadanie kontroli nad stanem finansów osobistych może zmniejszyć poziom stresu związanego z sytuacją finansową. W skrajnych przypadkach np. osoby nadmiernie zadłużone są podatne na stany depresyjne. Dlatego ważne jest nie tylko wsparcie w zakresie zarządzania finansami czy kwestiach prawnych, ale też psychologiczne.

Wspólne dzieło wielu autorów

Przygotowanie projektu Krajowej Strategii Edukacji Finansowej dla Polski wsparli merytorycznie eksperci Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Finansowanie zapewniła Unia Europejska za pośrednictwem Instrumentu Wsparcia Technicznego we współpracy z Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Wspierania Reform Strukturalnych (DG Reform).

Po stronie polskiej koordynatorem prac krajowej grupy roboczej ds. strategii finansowej było Ministerstwo Finansów. W jej skład poza resortem wchodziły: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Narodowy Bank Polski, Rzecznik Finansowy, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dokument był też konsultowany z reprezentantami wielu organizacji branżowych rynku finansowego, organizacji pozarządowych i środowiska akademickiego.

Projekt Strategii zawiera plan wdrażania jej założeń i priorytetów na pierwsze trzy lata. Kolejnym krokiem ma być przedłożenie dokumentu do akceptacji przez Radę Ministrów. Ostateczny kształt Strategii będzie zależał od efektów dalszych prac.

Szczegóły:

Dokument: Krajowa Strategii Edukacji Finansowej (plik PDF 1.56MB)

Dokument: Znajomość zagadnień finansowych w Polsce: znaczenie, dane i oferta edukacyjna (plik PDF 2,99 MB)

AM, news@gu.com.pl

 (źródło: Ministerstwo Finansów)

„Komunikacja” powróciła do SkyCash

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Aplikacja SkyCash we współpracy z porównywarką KioskPolis zaoferowała swoim użytkownikom możliwość porównania i zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych – informuje cashless.pl.

Oferta aplikacji obejmuje assistance, AC, OC i NNW opracowane przez m.in. Generali, UNIQA, wefox czy Beesafe. Za polisy kalkulowane i nabywane z wykorzystaniem kodu Aztec można zapłacić jednorazowo lub w dwóch ratach środkami z portmonetki SkyCash, kartą lub przelewem. Serwis przypomina, że w przeszłości w aplikacji dostępna była szeroka paleta ubezpieczeń, takich jak komunikacyjne mieszkaniowe czy na żądanie, ale zostały wycofane. Współpraca z KioskPolis, w ramach której w 2022 r. w SkyCash pojawił się kalkulator polis turystycznych porównywarki, może być nowym otwarciem na tego typu produkty.

Więcej:

cashless.pl z 26 kwietnia, Ida Krzemińska-Albrycht „OC i AC wracają do SkyCasha. Ofertę i porównanie ubezpieczeń zapewni KioskPolis.pl”

(AM, źródło: cashless.pl)

Abonament na mycie i sprzątanie auta wabikiem agentów na klientów

0

OTOAgent poszerzył swoją ofertę o OTOWash – miesięczny abonament na mycie i sprzątanie auta. Serwis podkreśla, że korzystający z niego agenci mogą wykorzystywać abonament jako dodatek do ubezpieczenia samochodu.

Abonament jest dostępny w dwóch pakietach – OneWash oraz DoubleWash. Zapewnia on użytkownikowi do 40% oszczędności na profesjonalnym ręcznym myciu i sprzątaniu auta, dostępność 700 myjni w Polsce oraz rezerwację terminu w aplikacji.

OTOAgent zaznacza, że oferując abonament klientowi, agent pokazuje, iż zapewnia mu kompleksową opiekę. OTOWash jest elementem portfela usług dodatkowych „Róg obfitości”. Oprócz najnowszej usługi są w nim dostępne abonamenty medyczne OTOMedo.

(AM, źródło: Facebook, gu.com.pl)

Jak skutecznie obsługiwać regresy ubezpieczeniowe?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mądre zarządzanie portfelem regresowym z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi i nowoczesnych metod pozyskania danych, wyceny wierzytelności i odzyskania należności zawsze oznacza wysoką skuteczność.

Jak powinien wyglądać modelowy proces obsługi? Na ten temat rozmawiamy z Tomaszem Tarkowskim, dyrektorem zarządzającym Pionem Szkód i Świadczeń w UNIQA, Beatą Dmowską-Domaradzką, dyrektorką Działu Obsługi Szkód Osobowych, Spraw Sądowych i Regresów w UNIQA, oraz Bogusławem Biedą, prezesem zarządu Vindicat.pl.

Skuteczna obsługa regresów ubezpieczeniowych to proces, który wymaga odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i narzędzi. Nie wystarczy wysłać wezwania do zapłaty do sprawcy szkody i liczyć na jego dobrowolną spłatę. Należy dokładnie ocenić sytuację prawno-finansową dłużnika, możliwości egzekucji i ryzyko poniesienia dodatkowych kosztów związanych z procesem sądowym – stwierdza Bogusław Bieda.

Zmiany stawek opłat sądowych, wydłużenie czasu procesów sądowych (z różnych przyczyn) powodują, iż w dalszym ciągu obsługa regresów ubezpieczeniowych jest wyzwaniem dla wielu ubezpieczycieli. Widać tu możliwości nie tylko zwiększenia wpływów finansowych z regresów do poziomu skuteczności sięgającej 40–60% na etapie polubownym, ale też znaczne przyspieszenie tych wpływów, dzięki dobrze zaplanowanemu procesowi etapu polubownego oraz sądowo-egzekucyjnego – mówi Tomasz Tarkowski.

W UNIQA w ciągu roku, od października 2021 do września 2022 (uwzględniono okres gwarantujący adekwatność wyniku) w zakresie windykacji polubownej w sprawach obsługiwanych przez Vindicat skuteczność ilościowa wyniosła 60,8%, a wartościowa po spłacie ugód 41,1%.

W zakresie windykacji polubownej i sądowej (całość), w tym samym okresie, odpowiednio: skuteczność ilościowa wyniosła 51,1%, a wartościowa z uwzględnieniem spłaty ugód 20,7%, przy czym windykacja sądowo-egzekucyjna dla wielu spraw jeszcze trwa.

Sukces zależy od wielu czynników. Nasi rozmówcy określili pięć najważniejszych, które zostały wypracowane w trakcie współpracy UNIQA z Vindicat.

Sprawność zarządzania informacją

Beata Dmowska-Domaradzka wskazała, że kluczowa we współpracy pomiędzy firmą windykacyjną czy kancelarią prawną a ubezpieczycielem jest sprawna wymiana informacji, często w postaci dokumentacji. Warto zadbać, aby tzw. serwiser procesów miał pełny dostęp do akt sprawy od samego początku jej prowadzenia, z uwagi na ilość informacji, jakie może pozyskać i na tej podstawie zakwalifikować wierzytelność, według swojej wiedzy, do dalszego działania.

Inaczej obsługuje się sprawę regresową sprawcy wypadku drogowego, gdzie dysponujemy pełną wiedzą, a inaczej sprawcy zdarzenia, w którym okoliczności nie są do końca takie oczywiste. Dobry grunt to zebranie właściwej wiedzy, jeszcze przed kontaktem z dłużnikiem. Zdaniem partnera, UNIQA w tym obszarze prezentuje najwyższą jakość wśród zakładów ubezpieczeń współpracujących z firmą Vindicat.

Zarządzanie portfelem wierzytelności regresowych

Z kolei Bogusław Bieda zaznaczył, że sprawy regresowe trafiające najczęściej po 60–90 dniach od powstania roszczenia do zewnętrznego serwisera nie powinny być obsługiwane na zasadzie „klasycznej obsługi kancelaryjnej”. Dla przykładu, obliczmy, ile kosztuje obsługa sprawy z regresu nietypowego (niewłaściwego) wobec sprawcy wypadku drogowego w wysokości 500 tys. zł skierowana do sądu, a następnie do komornika.

Czynności, jakie wykona serwiser w tej sprawie, to: próba kontaktu z dłużnikiem, wysłanie wezwania do zapłaty, napisanie pozwu, przeprowadzenie procesu, a następnie po uzyskaniu tytułu wykonawczego skierowanie sprawy do egzekucji. Skuteczność odzysku na ścieżce sądowo-egzekucyjnej może oscylować na poziomie 15–20%, a koszty, jakie poniesie ubezpieczyciel tylko z tytułu samych opłat sądowych, to 25 tys. zł plus wynagrodzenie kosztów obsługi kancelarii.

Realizacja takiego procesu nie ma sensu, a na pewno takie zarządzanie portfelem nie jest uzasadnione biznesowo. Firma zewnętrzna specjalizująca się w regresach powinna odpowiadać za zarządzanie portfelem regresowym, a więc przed rozpoczęciem procesu windykacji lub po etapie windykacji polubownej powinna ocenić sprawę pod kątem opłacalności. Analizując wcześniej sprawę, można wstępnie ocenić odzysk na sprawie oraz zaliczyć daną wierzytelność do odpowiedniej kategorii, np.: pod kątem windykacji terenowej (wraz z wywiadem środowiskowym), wywiadu białego, powództwa w sprawie na kwotę częściową (ograniczenie kosztów procesu), umorzenia wierzytelności regresowych (np. w sprawach zupełnie nierokujących spłaty) lub postępowania ugodowego, długoterminowego. 

Open Source Intelligence, czyli biały wywiad w służbie skip tracingu

Oszacowanie możliwości finansowych dłużnika regresowego nie byłoby możliwe bez pozyskania właściwych danych na etapie likwidacji szkody. Nieliczne firmy windykacyjne w Polsce wykorzystują oprócz analizy benchmarkowej także narzędzia do białego wywiadu, które umożliwiają odnalezienie danych kontaktowych do dłużnika.

Umiejętne i co ważne, częściowo zautomatyzowane wykorzystanie narzędzi OSINT (Open Source Intelligence) pozwala na odnalezienie kontaktu z dłużnikiem i „wycenę” jego możliwości finansowych. Taka wiedza zdecydowanie ogranicza koszty postępowania, pozwala dostosować warunki spłaty ratalnej oraz czasem odstąpić od kosztochłonnych postępowań sądowych, po których i tak nie uda się odzyskać całości należności.

Edukacja dłużnika regresowego – ścieżka konsekwencji

Jak podkreślił Tomasz Tarkowski, wymienione powyżej rozwiązania pozwalają nam zdobyć wiedzę na temat dłużnika, w niektórych przypadkach jego możliwości finansowe i odnaleźć z nim kontakt. Sprawa, w której mamy jego pełne dane, jest dużo bardziej cenna, zanim jeszcze trafi do profesjonalnej firmy windykacyjnej, bo można nią prawidłowo zarządzić i ograniczyć koszty.

Kluczowym momentem jest następnie kontakt z dłużnikiem i nie można tu popełnić błędu. Najczęściej dłużnik otrzymuje zwykłe wezwanie do zapłaty ze wskazanym terminem do spłacenia całości zobowiązania, a przecież przeciętny człowiek nie do końca rozumie swoje położenie w sytuacji, kiedy nie zna podstawy prawnej regresu i tego, jakie ma możliwości (oprócz spłacenia całości zobowiązania w oczekiwanym terminie, co często bywa niemożliwe).

Beata Dmowska-Domaradzka zauważyła, że część klientów regresowych nie rozumie treści wysyłanych wezwań do zapłaty, tymczasem dłużnik regresowy nie tylko powinien wiedzieć, jak „działa” regres, lecz także powinien mieć świadomość, co się stanie, gdy zignoruje wezwanie do zapłaty. Błędem jest też wysyłanie dłużnikowi kolejnych wezwań do zapłaty i wyznaczanie np. tego samego, kolejnego terminu 7 dni na spłatę całości zobowiązania. Pokazuje to tylko naszą – jako wierzyciela lub pełnomocnika wierzyciela – niekonsekwencję.

Dlatego warto posługiwać się w wezwaniu do zapłaty harmonogramem czynności, które podejmujemy w celu odzyskania należności i który w klarowny sposób pokazuje kolejne kroki: wezwanie do zapłaty, kontakt z klientem, propozycja zawarcia ugody, upublicznienie danych na giełdzie długów Vindicat.pl czy ostatecznie skierowanie sprawy na ścieżkę postępowania sądowo-egzekucyjnego.

Giełda wierzytelności jako skuteczne narzędzie na etapie przedsądowym

Bogusław Bieda wskazał, że istotnym elementem windykacji na etapie polubownym jest giełda wierzytelności. Umożliwia ona publikację danych dłużnika w celu sprzedaży wierzytelności. Taki wpis uświadamia dłużnikowi, że następny krok harmonogramu, a więc postępowanie sądowe, też zostanie sfinalizowane przez wierzyciela w wyznaczonym terminie, określonym wcześniej w wezwaniu do zapłaty.

O zgodności publikacji danych dłużników z RODO Urząd Ochrony Danych Osobowych wypowiedział się m.in. w 2019 r. Publikacja danych pod tym kątem jest zgodna z obowiązującymi przepisami. Ważne jest, aby giełda była obsługiwana przez firmę przestrzegającą procedur i wytycznych poświęconych temu narzędziu.

Istotne jest też to, że nie warto współpracować z pierwszą lepszą giełdą, ale najlepiej z taką, która jest najbardziej widoczna w wyszukiwarkach (warunek kluczowy) i obsługuje już roszczenia regresowe. Kompetencje takie są ważne ze względu na specyfikę wierzytelności i obsługę takich spraw w momencie sprzeciwów dłużników, np. co do publikacji danych czy chęci spłaty zobowiązań po publikacji danych.

Podsumowanie

Jak podsumowali rozmówcy, współpraca ubezpieczyciela z firmą windykacyjną specjalizującą się w regresach, dysponującą możliwością wyceny portfela regresowego według zasad opłacalności procesu, pozyskania danych z białego wywiadu oraz wysoko pozycjonowaną w wyszukiwarkach internetowych giełdą jest opłacalną decyzją i znacznie poprawia skuteczność.

Obsługa tego rodzaju spraw „nie wywołuje gęsiej skórki” w zarządach ubezpieczycieli, ale jest szansą na odzyskanie konkretnych środków od dłużników regresowych. W pozostałych przypadkach firma pomaga w podjęciu decyzji o zamknięciu nierokujących spraw lub o zawarciu długookresowych porozumień ratalnych.

Debiut nastawiony na długoterminową rentowność

0
Lorand Heissmann

Rozmowa z Lorandem Heissmannem, dyrektorem generalnym wefox w Polsce

Aleksandra E. Wysocka: – Jakie są najważniejsze osiągnięcia i wyniki firmy wefox w Polsce od momentu wejścia na nasz rynek? Czy Pana oczekiwania zostały spełnione?

Lorand Heissmann: – Podejmowane przez nas działania służą wprowadzeniu w życie jednego celu. Dotyczy to zarówno poszczególnych osób, jak i naszej firmy. Jasno określamy, co ma znaczenie w kierowaniu zachowaniem i podejmowaniu decyzji. W wefox naszym celem jest „uczynienie ubezpieczenia prostym i sprawiedliwym”.

Chronimy to, co najważniejsze, czyli życie i mienie. Jasność celu powoduje, że jesteśmy skoncentrowani. Motywuje nas to do ciągłego tworzenia pomysłów, wprowadzania innowacji oraz służenia klientom wraz z naszym zaufanym partnerem, firmą Unext, w najlepszy z możliwych sposobów. Realizacja tego celu jest naszą strategią, jako ubezpieczyciel przyjmujemy na siebie odpowiedzialność za podejmowanie działań w celu zrozumienia ryzyka, w trosce o zapewnienie jak najlepszej przed nim ochrony.

Jako nowy uczestnik rynku musieliśmy zbalansować dwa elementy: osiągnięcie udanego debiutu i stworzenie długoterminowej rentowności. Kładziemy nacisk na zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, poprzez coraz lepsze wspieranie interakcji z klientami, siecią, partnerami strategicznymi oraz naszymi pracownikami.

Jak wefox wykorzystuje innowacje w swojej działalności?

– W ścisłej współpracy z Unext nieustająco prowadzimy ocenę istniejących procesów biznesowych i znajdujemy nowe sposoby ich usprawniania. Podejście to wykracza poza ramy funkcjonowania jednego działu, umożliwiając ciągłe unowocześnianie procesów i systemów na każdym poziomie organizacji.

Szczególną wagę przywiązujemy do wprowadzania innowacji i robimy to w wielu obszarach. Przede wszystkim prowadzimy zaawansowaną analitykę w wycenach, wykorzystując różne dane do zapewnienia rentownego biznesu. Wykorzystujemy RPA w niemal wszystkich obszarach naszej działalności, mając AI w naszych planach, by wspierać również sprzedaż, roszczenia i wycenę.

Jak ocenia Pan rolę technologii w funkcjonowaniu nowoczesnych firm ubezpieczeniowych?

– Wykorzystujemy technologię, aby pomagać zapewnić ludziom bezpieczeństwo, zapobiegać ryzyku oraz sprawić, by ubezpieczenia były bardziej dostępne i skuteczne. wefox wykorzystuje technologie, które pomagają łączyć klientów z odpowiednimi produktami ubezpieczeniowymi i agentami, usprawniać komunikację między agentami i klientami oraz optymalizować analizę danych w celu poprawy oceny ryzyka i wyceny.

Czy wefox planuje wprowadzić nowe produkty ubezpieczeniowe w Polsce?

– Tak, mamy plany na długoterminową obecność w Polsce. Dzięki badaniom, analizie danych i warsztatom „design thinking” wychodzimy poza myślenie o teraźniejszości, dostrzegając rozwiązania, które mogą być znaczące, istotne i wartościowe dla naszych klientów w przyszłości. Efekty tych działań powodują, że bierzemy pod uwagę zarówno rozwój poziomy, jak i pionowy.

W jaki sposób wefox utrzymuje relacje z agentami? Jak współpracować z tym ważnym segmentem rynku, aby zmaksymalizować potencjał wspólnych działań?

– Wspólnie z Unext wierzymy, że agenci są centralnym elementem biznesu ubezpieczeniowego i kluczem do naszego sukcesu. Odkryliśmy, że budowanie lepszych relacji z klientami najlepiej osiąga się za pośrednictwem naszych agentów. Unext buduje te relacje w wieloraki sposób na różnych poziomach, a także oferuje agentom ciągłe szkolenia stacjonarne lub online. Uczestniczy również w wydarzeniach organizowanych przez agencje lub organizuje swoje wydarzenia, podczas których następuje wymiana wiedzy i dyskusje o produktach i procedurach operacyjnych wefox, dzięki czemu agenci mają cały czas zaktualizowaną wiedzę i mogą również dzielić się z nami swoimi opiniami i spostrzeżeniami.

Umożliwiamy agentom taką obsługę klientów, by w swojej pracy mogli bardziej skoncentrować się na ludziach. Główny nacisk kładziemy na prostotę i wzmocnienie zadowolenia klienta dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii. W ten właśnie sposób możemy osiągnąć nasz najważniejszy cel, jakim jest zapewnienie ludziom bezpieczeństwa i ochrony przed ryzykiem.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

wefox to ubezpieczyciel wywodzący się z Niemiec, który na polskim rynku oferuje ubezpieczenia samochodowe OC i AC oraz ubezpieczenia mieszkaniowe. W 2022 r. wefox uzyskał tytuł #1 insurtech na świecie, a wartość spółki przekroczyła 4,5 mld dol. wefox ma prostą misję, chce czynić ubezpieczenia dziesięć razy lepszymi. Od początku działalności jest ubezpieczycielem cyfrowym, ale za swoją główną siłę dystrybucyjną uważa pośredników ubezpieczeniowych.

www.wefox.pl

18,432FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie