Blog - Strona 762 z 1423 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 762

Resolution – przed nami wielkie wyzwanie

0
Dagmara Wieczorek-Bartczak

Dyrektywa IRR wprowadza ramy zarządzania kryzysowego. Jej implementacja będzie stanowiła z pewnością wyzwanie regulacyjne, nadzorcze i operacyjne. Dla zakładów ubezpieczeń jest to jednak okazja do nowego spojrzenia na biznes oraz strategie wychodzenia z rynku. Konieczne będzie także uwzględnienie kosztów rozwiązań, które stanowić będą cenę zwiększenia bezpieczeństwa sektora. Zatem w celu stworzenia systemu rozwiązującego lokalne problemy za rozsądną cenę bardzo ważna jest współpraca wszystkich interesariuszy.

W Brukseli nadal toczą się prace nad Dyrektywą IRR (Insurance Recovery and Resolution Directive). Dyrektywa będzie regulowała sferę zarządzania kryzysowego, czyli uprawnień w zakresie prewencyjnego planowania naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (resolution).

Wyzwanie regulacyjne

Z uwagi na zasadę proporcjonalności wymogi dyrektywy w odniesieniu do wybranych podmiotów będą miały charakter ograniczony, choć jej przepisy co do zasady będą miały zastosowanie do wszystkich zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji mających siedzibę w UE i podlegających ramom Wypłacalność II.

Dyrektywa nie obejmuje całości sfery zarządzania kryzysowego, w tym także całego resolution. Wskazuje jedynie ramy dla restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zakładów ubezpieczeń i reasekuracji. Wiele kwestii będzie rozstrzygniętych na poziomie standardów technicznych i wytycznych EIOPA, choć i te nie wskażą, w jaki sposób efektywnie realizować resolution w Polsce.
Z tym będziemy musieli poradzić sobie sami.

Jakie tematy pominięto w IRRD?

Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sektorze ubezpieczeń, wyposażonych w minimalny zharmonizowany zestaw uprawnień do podejmowania wszelkich istotnych działań przygotowawczych i działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Co do zasady nastąpi to jednak dopiero po przyjęciu dyrektywy i wdrożeniu jej w życie.

Już teraz jednak niezbędne są prace analityczne i przygotowawcze mające na celu udział w negocjacjach docelowego kształtu dyrektywy oraz przygotowanie ram krajowych. Z tego powodu w Polsce Komitet Stabilności Finansowej powierzył tę rolę Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu (BFG), który z powodzeniem odgrywa rolę organu resolution dla banków oraz firm inwestycyjnych.

Dyrektywa nie harmonizuje ponadto kluczowych kwestii, takich jak finansowanie systemu resolution czy fundusze gwarancyjne. Nie obejmuje również utrzymywania przez zakłady ubezpieczeń i reasekuracji wymogu zapewnienia zdolności do pokrycia strat i rekapitalizacji (MREL). Oznacza to, że przed nami jeszcze długa droga prac nad siecią bezpieczeństwa sektora ubezpieczeniowego.

Polski system – ale jaki?

Konieczne jest znalezienie rozwiązań przystających do realiów polskiego rynku ubezpieczeń. Rozwiązania w zakresie resolution we Francji i Holandii nie zostały przetestowane jeszcze w praktyce, a system rumuński – skoncentrowany na ubezpieczeniach komunikacyjnych – trudno byłoby przełożyć na inne rynki europejskie.

Ponadto problematyczne kwestie do rozwiązania na poszczególnych rynkach mają lokalną specyfikę, gdyż ubezpieczeniowy rynek europejski jest konglomeratem lokalnych rynków (różnorodnych pod względem oferty produktowej i znaczenia tych produktów dla lokalnych społeczności).

Kluczowe jest zatem pytanie: co należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu systemu bezpieczeństwa na polskim rynku ubezpieczeniowym?

Z pewnością powinny to być m.in.:

  • Stopień rozwoju rynku ubezpieczeniowego;
  • Struktura rynku ubezpieczeniowego (w tym postępująca konsolidacja);
  • Struktura własnościowa lub kapitałowa;
  • Zakres i poziom ochrony ubezpieczonych w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego;
  • Ramy nadzoru wyznaczone przez Wypłacalność II (w tym: tzw. drabinę nadzorczą – korytarz pomiędzy kapitałowym wymogiem wypłacalności SCR a minimalnym wymogiem kapitałowym MCR, wraz z określeniem, co dzieje się w przypadku ich przekroczenia i w jakich terminach (w tym plan naprawczy – art. 142 dyrektywy SII);
  • Specyfika ubezpieczeniowego modelu biznesowego i czas niezbędny na reakcję w przypadku problemów z zakładem ubezpieczeń lub reasekuracji;
  • Unikanie arbitrażu regulacyjnego pomiędzy sektorami rynku finansowego (przy uwzględnieniu ubezpieczeniowego modelu biznesowego).

Kogo powinien chronić system?

Celem utworzenia systemu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest:

  • Ochrona ubezpieczających, osób uprawnionych i osób występujących z roszczeniem;
  • Utrzymywanie stabilności finansowej, w szczególności przez zapobieganie efektowi domina oraz przez utrzymanie dyscypliny rynkowej;
  • Zapewnienie ciągłości funkcji krytycznych;
  • Ochrona finansów publicznych przez ograniczenie do minimum korzystania z nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego.

Dlatego ramy, które należy ustanowić, powinny przede wszystkim umożliwiać organom zapewnienie ciągłości ochrony ubezpieczeniowej ubezpieczających, osób uprawnionych i poszkodowanych stron, przenoszenie w stosownych przypadkach rentownej działalności i portfeli zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji oraz podział strat w sposób sprawiedliwy i przewidywalny.

Cele te powinny pomóc zapobiec niepotrzebnym stratom lub trudnościom społecznym, złagodzić negatywny wpływ na gospodarkę realną, zminimalizować negatywne skutki dla rynków finansowych i zminimalizować koszty ponoszone przez podatników.

Co powinno być chronione?

Wielu usług ubezpieczeniowych nie można łatwo zastąpić w rozsądnych ramach czasowych lub przy uwzględnieniu rozsądnych kosztów obciążających ubezpieczających, osób uprawnionych lub stron poszkodowanych. Dlatego usługi te muszą być postrzegane jako wchodzące w obszar funkcji krytycznych, których ciągłość należy zapewnić.

Sytuacja braku zdolności zakładu ubezpieczeń lub reasekuracji do ich wykonywania mogłaby niekorzystnie wpłynąć na system finansowy, gospodarkę realną, dobrobyt znaczącej grupy obywateli naszego państwa lub mogłaby wywołać zakłócenia systemowe oraz osłabić ogólne zaufanie do usług ubezpieczeniowych.

Krytyczność funkcji powinna być każdorazowo oceniana na poziomie unijnym, krajowym lub regionalnym.

Kiedy można zastosować resolution?

Zakład ubezpieczeń lub reasekurator powinien zostać objęty restrukturyzacją, gdy jest na progu upadłości lub jest zagrożony upadłością i nie ma perspektyw lub środków nadzorczych, by zapobiec upadłości, ani nie ma możliwości wsparcia ze strony sektora prywatnego w ramach procesów biznesowych.

Warunkiem przeprowadzenia resolution jest zaobserwowane lub spodziewane w najbliższej przyszłości:

  • naruszenie minimalnego wymogu wypłacalności – MCR;
  • naruszenie warunków zezwolenia;
  • brak możliwości spłaty zadłużenia lub innych zobowiązań;
  • potrzeba nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego.

Jednocześnie konieczne jest zapewnienie, aby przymusowe środki stosowane przez organ resolution były uruchamiane tylko wtedy, gdy ingerencja w prawa interesariuszy jest uzasadniona, a działania w ramach restrukturyzacji leżałyby w interesie publicznym.

Co dalej?

Musimy wspólnie i odpowiedzialnie podjąć to wyzwanie. Dla stworzenia efektywnej sieci bezpieczeństwa rynku ubezpieczeniowego kluczowa będzie intensywna współpraca pomiędzy Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, Ministerstwem Finansów, Komisją Nadzoru Finansowego, Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym oraz zakładami prowadzącymi działalność na naszym rynku.

Dagmara Wieczorek-Bartczak
członkini zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego

Inter Broker ponownie wyróżniony w konkursie „Teraz Polska”

0

Po raz drugi kapituła konkursu na godło „Teraz Polska” po weryfikacji zdolności Inter Broker do zwiększania kompetencji i widoczności marki na rynku doceniła pracę, potencjał i zaangażowanie w rozwój firmy, udzielając jej prawa do posługiwania się logo „Teraz Polska” na okres trzech kolejnych lat.

„Kierujemy serdeczne podziękowania naszym klientom, partnerom biznesowym a przede wszystkim pracownikom, bez których nie świętowalibyśmy ponownie takiego sukcesu” – przekazał broker na Facebooku.

Po raz pierwszy Inter Broker został laureatem „Teraz Polska” w poprzedniej, XXXI edycji konkursu. Firma zdobyła wyróżnienie w kategorii na najlepsze usługi brokerskie. Inter Broker był pierwszym brokerem w Polsce, który uzyskał to wyróżnienie dla całego serwisu w zakresie ubezpieczeń.

(AM, źródło: Inter Broker)

Prawie 9 mld zł aktywów PPK na koniec maja

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Analizy Online wynika, że w maju aktywa funduszy Pracowniczych Planów Kapitałowych uplasowały się na najwyższym poziomie w swojej historii. Trzech największych graczy w tym sektorze kontroluje niemal dwie trzecie zgromadzonych w nim aktywów.

Według szacunków AO na koniec maja w funduszach zdefiniowanej daty zgromadzonych było niemal 8,98 mld zł, o 5,1% więcej niż miesiąc wcześniej i o 2,6% więcej niż w rekordowym dotychczas marcu. Od początku roku aktywa zgromadzone w PPK wzrosły o prawie 1,33 mld zł, tj. o 17%.

Największym spośród 19 podmiotów, które prowadzą PPK, pozostaje PKO TFI. Na dzień 31 maja towarzystwo zarządzało 2,88 mld zł aktywów, stanowiących 32,1% rynku PPK. Na drugim miejscu znalazło się TFI PZU z 1,74 mld zł, odpowiadające 19,4% udziałów. Natomiast trzecia lokata przypadła Nationale-Nederlanden PTE, zarządzającemu aktywami rzędu 1,03 mld zł (11,4%)

(AM, źródło: Analizy Online)

SPBUiR zaprasza na szkolenie na temat roli brokera w postępowaniu likwidacyjnym i reklamacyjnym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

21 czerwca odbędzie się szkolenie online „Rola brokera w postępowaniu likwidacyjnym i reklamacyjnym”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi prof. dr hab. Marcin Orlicki z Katedry Prawa Cywilnego, Handlowego i Ubezpieczeniowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Podczas szkolenia zostaną omówione następujące zagadnienia:

  1. Zakres pełnomocnictwa brokerskiego a rola brokera w postępowaniu likwidacyjnym.
  2. Zakres pełnomocnictwa brokerskiego a rola brokera w procedurze składania reklamacji na działania ubezpieczyciela.
  3. Zakres umowy zlecenia brokerskiego a rola brokera w postępowaniu likwidacyjnym.
  4. Zakres umowy zlecenia brokerskiego a rola brokera w procedurze składania reklamacji na działania ubezpieczyciela.
  5. Określanie przez brokera zasadności oraz wysokości roszczenia na zlecenie ubezpieczającego.
  6. Określanie przez brokera zasadności oraz wysokości roszczenia na zlecenie ubezpieczonego w ubezpieczeniach na cudzy rachunek.
  7. Określanie przez brokera zasadności oraz wysokości roszczenia na zlecenie poszkodowanego w ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej.
  8. Określanie przez brokera zasadności oraz wysokości roszczenia na zlecenie uposażonego w ubezpieczeniach na życie.
  9. Zakres czynności, które może podejmować broker w postępowaniu likwidacyjnym.
  10. Współpraca brokera i pełnomocnika procesowego klienta przy formułowaniu pozwu o świadczenie przeciwko ubezpieczycielowi i prowadzeniu postępowania sądowego.
  11. Zasady wynagradzania brokera za wykonywanie czynności w postępowaniu likwidacyjnym.
  12. Zakres czynności, które może podejmować broker w postępowaniu reklamacyjnym przeciwko ubezpieczycielowi.
  13. Zasady wynagradzania brokera za wykonywanie czynności w postępowaniu reklamacyjnym przeciwko ubezpieczycielowi.

Zarejestrować się na szkolenie można tutaj.

Rozpoczęcie szkolenia jest zaplanowane na godz. 11.00, a jego zakończenie na 15.00.

Po zakończeniu szkolenia dostępny będzie test sprawdzający przyswojoną wiedzę. Link do testu znajduje się pod oknem wideo, ale aktywny będzie dopiero po zakończeniu szkolenia. Test będzie dostępny w ciągu godziny po zakończeniu szkolenia i składa się z 5 losowo wybranych pytań z opcją zaznaczenia „tak” lub „nie”. Test zaliczają 3 poprawne odpowiedzi (60%). Czas wypełniania testu: do 30 minut.

Certyfikaty zaświadczające o ukończeniu szkolenia zostaną przekazane uczestnikom drogą elektroniczną – będą dostępne po zalogowaniu się na stronę szkolenia. Informacja o możliwości pobrania certyfikatu zostanie podana na stronie polbrokers.pl.

(AM, źródło: SPBUiR)

Wielka Brytania: Palacze chętniej kupują ubezpieczenia zdrowotne, ale też więcej z nich korzystają

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Prywatnych ubezpieczycieli zdrowotnych najprawdopodobniej cieszy sugestia wynikająca z niezależnej ankiety, że wiek, od jakiego w Wielkiej Brytanii wolno legalnie palić powinien być podnoszony co roku o rok. Palacze są bardziej skłonni do zakupu polisy prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego, ale i częściej z niego korzystają, co pogarsza bilans ubezpieczyciela.

Według konsumenckiej ankiety ubezpieczeniowej Global Data z 2021 r. 13,1% palaczy posiada prywatne ubezpieczenie zdrowotne, w porównaniu z 9,4% ogółu populacji. Zachęcanie palaczy do zastępowania nałogu nikotynowego papierosami elektronicznymi też może pomóc ubezpieczycielom, ponieważ użytkownicy e-papierosów rzadziej zgłaszają roszczenia do świadczeń z polis zdrowotnych. Z przytaczanej ankiety wynika, że w 2021 r. nieco poniżej połowy (49,4%) e-palaczy korzystało ze świadczeń z prywatnych polis zdrowotnych, w porównaniu z 55,5% palaczy. Jest to niewątpliwie krok w odpowiednim kierunku dla ubezpieczycieli i dla zdrowia ludności.

Ubezpieczyciele mogliby poszukać sposobów zachęty palaczy do rzucania palenia bez przechodzenia na e-papierosy, a wtedy skutek byłby jeszcze lepszy. Cel rządu Wielkiej Brytanii, żeby stać się krajem niepalącym do 2030 r., zmniejszy obciążenie Narodowego Systemu Opieki Zdrowotnej (NHS), ale może też zahamować w kraju popyt na prywatne ubezpieczenia zdrowotne. Ok. 24,8% respondentów ankiety jako powód zakupu polisy wskazywało obawy o czas oczekiwania i jakość usług z NHS. Poprawa w NHS może się okazać w pewnym sensie niekorzystna dla branży ubezpieczeń zdrowotnych.

(AC, źródło: Global Data)

W Rosji sami sobie ubezpieczą statki i sami będą reasekurować

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Po wycofaniu ochrony dla rosyjskich armatorów przez zachodnie firmy ubezpieczeniowe państwowy podmiot Russian National Reinsurance Company (RNRC) jest obecnie głównym reasekuratorem rosyjskich statków, z flotą tankowców Sovcomflot włącznie.

Ubezpieczenie ma zasadnicze znaczenie dla transportu morskiego, szczególnie dla przewozów ropy wymagających najwyższych standardów bezpieczeństwa ze względu na ryzyko wycieku i przewozu materiałów łatwopalnych na pełnym morzu. Przed nałożeniem na Rosję sankcji ubezpieczeniem tego rodzaju cargo zajmował się międzynarodowy pool firm zapewniających szeroką ochronę ubezpieczeniową i reasekuracyjną. Zachodnie źródła ubezpieczeniowe podają, że rosyjska ochrona zastępcza prawdopodobnie wystarczy, by rosyjskie statki mogły pływać. Zastępca przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa Rosji Dmitrij Miedwiediew powiedział, nie wchodząc w szczegóły, że gwarancje państwowe będą oferowane jako ubezpieczenie transportu rosyjskich towarów.

Kontrolowana przez bank centralny Rosji RNRC jest teraz główną firmą dostarczającą gwarancje państwowe rosyjskim ubezpieczycielom, takim jak Ingosstrakh, którzy ubezpieczają rosyjskie tankowce. Bank centralny Rosji w marcu podniósł kapitalizację RNRC do 300 mld rubli, z 71 mld rubli, a kapitał gwarantowany do 750 mld rubli, więc firma dysponuje odpowiednimi zasobami, aby zapewnić reasekurację. Statki komercyjne muszą mieć ubezpieczenie P&I, zapewniające ochronę odpowiedzialności m.in. za szkody w środowisku. Osobna polisa chroni na wypadek uszkodzeń kadłuba i maszyn. Ingosstrakh oferuje P&I do sumy 1 mld dol. 

(AC, źródło: Reuters)

KUKE przywróciła ubezpieczenie eksportu na Ukrainę

0
Źródło zdjęcia: KUKE

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych poinformowała, że od 13 czerwca polskie firmy ponownie mogą ubezpieczać u niej sprzedaż na rynek ukraiński dóbr i usług nieobjętych moratorium płatniczym. Według ubezpieczyciela ten ruch jest odpowiedzią na apele polskiego biznesu oraz gestem solidarności z Ukrainą.

KUKE podkreśla, że wznowienie możliwości ubezpieczania należności w kontraktach eksportowych z kontrahentami ukraińskimi było możliwe dzięki wsparciu rządu i pozytywnej decyzji Komitetu Polityki Ubezpieczeń Eksportowych. Ubezpieczenia będą mogły objąć towary lub usługi wyłączone z moratorium płatniczego wprowadzonego 24 lutego przez bank centralny Ukrainy (NBU).

– Polska robi znaczący krok ku ożywieniu wymiany handlowej z Ukrainą w tym bardzo trudnym dla wschodniego sąsiada okresie. To odpowiedź na apele polskiego biznesu, a jednocześnie gest solidarności i wsparcie dla gospodarki Ukrainy zaatakowanej przez Rosję. Tym samym zrealizowany został jeden z postulatów podpisanego 1 czerwca w Kijowie memorandum między rządami Polski i Ukrainy – powiedział Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.

– Cieszymy się, że ponownie oferujemy polskim eksporterom ubezpieczenia transakcji z kontrahentami ukraińskimi. Obecnie przywracamy możliwość udzielenia ochrony dla towarów lub usług wyłączonych z wprowadzonego na początku wojny moratorium płatniczego, które generalnie uniemożliwia ukraińskim podmiotom dokonywanie zagranicznych płatności walutowych. Lista nieobjętych moratorium pozycji jest szeroka i obejmuje przede wszystkim towary pierwszej potrzeby dla ludności, czyli m.in. żywność, leki, paliwa oraz import krytyczny dla funkcjonowania gospodarki kraju, czyli m.in. dla sektora energetycznego i sektora bezpieczeństwa – dodał Janusz Władyczak, prezes KUKE.

Dla byłych i obecnych klientów

Ubezpieczenia są dostępne zarówno dla firm, które już obejmowały ochroną należności w KUKE, jak i tych, które nigdy nie korzystały z oferty Korporacji. Będą one realizowane w oparciu o standardowe OWU Polisy bez Granic.

– Warto podkreślić, że tylko kilka europejskich agencji kredytów eksportowych umożliwia w ograniczonym zakresie ubezpieczanie sprzedaży na rynek ukraiński, co stawia Polskę w awangardzie działań wspierających zarówno swój biznes, jak i gospodarkę Ukrainy – wskazał Waldemar Buda.

Polski eksporter, który chce zrealizować dostawę do ukraińskiego kontrahenta, powinien z nim uzgodnić, czy zamawiany towar znajduje się na liście wyłączeń umożliwiających dokonanie płatności. Również KUKE na etapie weryfikacji kontraktu, który ma zostać objęty ochroną, będzie kontaktowała się z ukraińskim kontrahentem i potwierdzała, czy ten prowadzi działalność i czy zamówione produkty są wyłączone z moratorium płatniczego.

Pół miliarda złotych limitów

Do końca roku Korporacja będzie mogła udzielić limitów kredytowych o wartości 500 mln zł. – Porównując tę kwotę z wykorzystaniem przez eksporterów limitów w ubiegłym roku i biorąc pod uwagę obecne obroty handlowe, które są prawie o połowę niższe niż przed wybuchem wojny, wydaje się, że w najbliższym czasie potrzeby polskich przedsiębiorców będą zaspokojone. Mamy też nadzieję, że nasi eksporterzy, analizując obecną sytuację i niepewne otoczenie rynkowe, dostrzegą zalety rozwiązań oferowanych przez KUKE, chroniących między innymi od ryzyka politycznego, czyli wprowadzenia memorandum płatniczego czy też ryzyka siły wyższej, a więc np. wojny. W odpowiedzi na utrudnienia w handlu ze wschodnimi sąsiadami obniżyliśmy o 35% stawki w Polisie bez Granic, która chroni eksport do około 160 krajów. To może zachęcić polskie firmy do otwarcia się na inne kierunki i poszukiwanie nowych rynków zbytu – zaznaczył Janusz Władyczak.

W 2021 r. KUKE ubezpieczyła eksportowane na rynek ukraiński towary i usługi o wartości 1,5 mld zł przy wykorzystaniu limitów niższym niż wynosi wprowadzone obecnie ograniczenie. Tym samym objęła ochroną 5% całości eksportu na Ukrainę.

Co charakteryzuje Polisę bez Granic?

Ubezpieczenie z gwarancją Skarbu Państwa Polisa bez Granic pozwala skutecznie zabezpieczyć sprzedaż do 165 państw, włączając w to liczne rynki nieubezpieczane przez inne towarzystwa. Lista obejmuje takie kraje, jak Chiny, Arabia Saudyjska, Meksyk, Algieria, Nigeria, Wietnam oraz wiele innych państw Azji, Afryki, Ameryki Środkowej i Południowej.

Charakterystycznymi cechami ubezpieczenia są jego zakres geograficzny, szerokie spektrum ubezpieczenia pokrywające również ryzyko polityczne i siły wyższej, w tym pandemii, oraz bezpłatna ocena i monitoring ryzyka, jak też windykacja należności.

W ramach oferty KUKE zapewnia najpierw bezpłatną ocenę ryzyka, potem jego monitoring, a następnie darmową i skuteczną windykację należności. Dodatkowo eksporter płaci za faktycznie zrealizowaną sprzedaż, a nie od wielkości przyznanego limitu. Składka naliczana jest miesięcznie od wartości zgłoszonych obrotów, a w przypadku braku sprzedaży pobierana jest składka minimalna w wysokości 30 zł (do 500 tys. zł przyznanego limitu) lub 120 zł (powyżej 500 tys. zł). Wkład własny eksportera w szkodzie został ustalony na poziomie 5%.

Cały proces zawarcia i obsługi polisy odbywa się online – umowę można podpisać elektronicznie – zarządzać nią można zaś za pomocą portalu klienta i tą drogą otrzymywać dokumentację oraz faktury elektronicznie.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Nowe ubezpieczenie nieruchomości w ofercie Europy Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europa Ubezpieczenia wprowadziła do sprzedaży nowe ubezpieczenie nieruchomości „Własny Kąt”. Polisa oferuje szeroką i spersonalizowaną ochronę ubezpieczeniową dla właścicieli domów i mieszkań.

– Najważniejszą nowością w ubezpieczeniu nieruchomości „Własny Kąt” jest możliwość zakupu ochrony w wariancie all risk, czyli chroniącym od wszystkich zdarzeń, nawet takich których nie możemy przewidzieć. Wybierając ten najszerszy wariant ochrony, klienci mają pewność, że ich dom jest zabezpieczony w najlepszy możliwy sposób – mówi Joanna Koba, ekspert ds. ubezpieczeń nieruchomości Europy Ubezpieczenia.

Innym wyróżnikiem polisy są cztery predefiniowane warianty przeznaczone dla różnych grup klientów indywidualnych: właścicieli domów jednorodzinnych, właścicieli mieszkań w blokach, lokatorów oraz osób wynajmujących nieruchomości. Dla każdej z tych grup Europa przygotowała zindywidualizowaną ofertę ochrony, dopasowaną do realnych potrzeb i niezawierającą zbytecznych elementów. Klienci mogą dodatkowo spersonalizować ubezpieczenie dzięki dostępowi do szerokiego wachlarza dodatkowych elementów ochrony.

– Dla właścicieli domów przygotowaliśmy możliwość dodatkowego ubezpieczenia takich elementów nieruchomości, jak architektura ogrodowa czy instalacja fotowoltaiczna. Natomiast właściciele mieszkań mogą ubezpieczyć garaż oraz skorzystać z szerokiej oferty usług assistance, wśród których na uwagę zasługuje przeznaczone dla właścicieli czworonogów pet assistance czy bike assistance zapewniające dodatkową ochronę dla właścicieli rowerów – mówi Joanna Koba.

Ubezpieczenie „Własny Kąt” jest dostępne w kanałach własnych Europa Ubezpieczenia (na stronie internetowej i na infolinii) oraz u części partnerów biznesowych firmy.

(AM, źródło: Europa Ubezpieczenia)

Wiedza plus aktywność równa się wynik

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

W poniedziałek 16 maja 2022 r. w Folwarku Łochów rozpoczął się II Kongres Departamentu Własnych Sieci Sprzedaży UNIQA. Wydarzenie zgromadziło 350 osób, a wśród nich grono najlepszych przedstawicieli, menedżerów i dyrektorów z dwóch sieci własnych ubezpieczyciela – oddziałowej i mobilnej. Gospodarzem wieczoru był dyrektor tego departamentu Artur Barszcz.

Kongres był nie tylko okazją do świętowania sprzedażowych sukcesów i podsumowania wyników, ale też do edukacji. W kolejnych dniach po gali zaplanowano cykl szkoleń i warsztatów.

Odnosząc się do osiągnięć 2021 r., Artur Barszcz zwrócił m.in. uwagę na 19-procentową zwyżkę w sprzedaży produktów ochronnych. Mocno podkreślał rolę stabilnego i rentownego wzrostu, uproduktowiania klientów oraz budowy efektywnej i profesjonalnej struktury sprzedażowej.

Mówią, że nie ma niezawodnego wzoru na sukces w sprzedaży, ale ja się z tym nie zgadzam. Z mojego doświadczenia wynika jasno, że wiedza plus aktywność równa się wynik – mówił zebranym Artur Barszcz.

UNIQA chce być w TOP3

Agnieszka Durst-Wilczyńska, odpowiedzialna za markę UNIQA, zaprezentowała uczestnikom Kongresu najnowszy spot reklamowy z udziałem „Gruchy” z filmu Chłopaki nie płaczą i zapowiedziała czerwcową kampanię NNW „Masz moc na hejt” we współpracy z Instytutem Lema. Przedstawiła również aktualne badania dotyczące rozpoznawalności marek ubezpieczeniowych.

Marki ubezpieczeniowe są coraz słabiej rozpoznawalne. Przyczyną może być przewartościowanie priorytetów w związku z pandemią, rozproszenie uwagi oraz zwiększenie aktywności marketingowej pośredników i porównywarek – zwróciła uwagę Agnieszka Durst-Wilczyńska.

UNIQA planuje w niedługim czasie znaleźć się w TOP3 najlepiej rozpoznawanych marek ubezpieczeniowych w Polsce.

Żyjmy razem lepiej

Konrad Zakrzewski, dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży – Sieć Wyłączna, podsumował planowane nowości produktowe i systemowe, podkreślał rolę rentowności oraz zapowiedział wprowadzenie sztucznej inteligencji do procesu likwidacji szkód.

Bardzo nam zależy na przyśpieszeniu i upraszczaniu procesów, zgodnie z hasłem UNIQA „Żyjmy razem lepiej” – mówił Konrad Zakrzewski. Zachęcał do współpośrednictwa, polegającego m.in. na obsługowym wsparciu sieci własnej przez infolinię.

Ekipa, na której można polegać

Marcin Nedwidek, prezes UNIQA, wniósł do spotkania perspektywę strategiczną, przedstawiając koncepcję UNIQA 3.0, która inspiruje klientów i pracowników do lepszego życia.

W tym momencie UNIQA obsługuje w Polsce ponad 5,5 mln klientów i stawia na dalszy wzrost w różnych kanałach i różnych liniach biznesowych.

Chcemy być ubezpieczycielem, który świetnie zna i rozumie swoich klientów, jest kojarzony z wiedzą i prostotą. Cały czas monitorujemy satysfakcję z obsługi i widzimy, że ona rośnie z kwartału na kwartał – mówił prezes Nedwidek. Podziękował zebranym za świetną pracę w ubiegłym roku i podkreślił istotną rolę sieci własnych w UNIQA.

Jesteście ekipą, na którą zawsze można liczyć, i stabilnym motorem wzrostu naszej firmy – podsumował.

Najważniejszym elementem wieczoru było wręczenie nagród najlepszym przedstawicielom, menedżerom i dyrektorom. Sukcesy świętowano podczas uroczystej kolacji.

Aleksandra E. Wysocka


MÓWIĄ LAUREATKI KONKURSU SPRZEDAŻY

W dobrym zespole dwa plus dwa to więcej niż cztery

Renata Kalembasa

Początkowo broniłam się przed pracą w ubezpieczeniach, ale ostatecznie dałam się namówić i wzięłam udział w rekrutacji Winterthur (kupiony przez AXA w 2006 r., a AXA w Polsce kupiona przez UNIQA w 2020 r.) w Lublinie. Poznałam ciekawych ludzi i nawet się nie zorientowałam, że „praca na chwilę” trwa już 23 lata… W dodatku w tej samej organizacji. Mówi się, że dobrze jest pracować w różnych firmach, a ja bardzo się cieszę, że wybrałam inną ścieżkę. Niektórym wydaje się, że u sąsiada trawa jest bardziej zielona, ale bardzo często jest to złudzenie.

Żeby osiągać sukcesy w branży ubezpieczeniowej, trzeba lubić ludzi. Mój pierwszy menedżer, a potem dyrektor powtarzał mi: „Traktuj innych tak, jak chciałabyś, żeby ciebie traktowano” – i tej zasady się trzymam już od wielu lat. Zawsze byłam blisko moich ludzi i dobrze ich znałam, również w sferze osobistej. Oprócz codziennej pracy łączyła nas zawodowa przyjaźń.

Oddział w Lublinie, którym kierowałam do niedawna, od pięciu lat znajdował się w ścisłej czołówce pod względem wyników. Z roku na rok presja rosła jeszcze bardziej, a największą sztuką okazało się nie samo wejście na szczyt, ale wytrwanie na nim. Łatwo ulec pewnemu rozleniwieniu, osiąść na laurach. Dlatego ogromnie ważna jest wytrwałość, pokora i empatia w stosunku do ludzi. Nieważne, czy jesteś dyrektorem, menedżerem czy przedstawicielem – zawsze po drugiej stronie jest człowiek i nie można o tym zapominać. Ogromną satysfakcją jest dla mnie rozwój ludzi, z którymi pracuję, i obserwowanie sukcesów, które odnoszą.

Teraz przede mną nowe wyzwania związane z awansem na regionalnego dyrektora sprzedaży! Do tej pory kierowałam jednym oddziałem, a teraz podlega mi już kilka oddziałów i zespołów sprzedaży mobilnej.

Moim priorytetem jest budowa dobrej atmosfery pracy. To nie znaczy, że zawsze ma być lekko i miło, ale żebyśmy mieli do siebie zaufanie i mogli na siebie liczyć. Można w ubezpieczeniach być samotnym wilkiem, ale ja uważam, że praca w dobrym zespole dodaje skrzydeł. Dwa plus dwa nie daje wtedy czterech, ale więcej.  

Renata Kalembasa
1. miejsce
Roczny Konkurs Sprzedaży za 2021 rok w kategorii Dyrektor Oddziału


Maria Czapa

W sprzedaży przydaje się pokora

Do branży ubezpieczeniowej trafiłam w 2000 r. zachęcona przez znajomych. Zaczynałam w jednej z amerykańskich firm ubezpieczeniowych specjalizujących się w ubezpieczeniach na życie, a od 2017 r. pracuję w obecnej firmie. W swojej pracy doceniam elastyczne godziny, możliwość rozwoju oraz kontakt z drugim człowiekiem.

W ostatnich dwóch latach najtrudniejsze było dla mnie ograniczenie osobistych spotkań na rzecz wirtualnych. Uważam, że w ubezpieczeniach to właśnie osobiste relacje są kluczowe! Tymczasem ludzie są coraz mniej chętni do spotkań „w realu”, a biznesowy skutek jest taki, że potrzeba o wiele więcej czasu i wysiłku do zawarcia umowy ubezpieczenia. Do tego dochodzą spore wyzwania menedżerskie, ponieważ nie widuję się z zespołem tak często i regularnie, jak przed pandemią.

To sprawiło, że zaczęłam jeszcze bardziej ufać ludziom. Mój zespół jest naprawdę dojrzały i udało się nam wypracować nowy, skuteczny model działania. Jestem z tego dumna. Cieszy mnie też fakt, że pracujemy razem w prawie niezmiennym składzie i cały czas uczymy się od siebie nawzajem.

Praca menedżerska nie jest prosta i nie każdy się w niej zrealizuje, ale jestem zdania, że warto spróbować. Wiele osób marzy o awansie, jednak po jakimś czasie wraca do własnej sprzedaży, ponieważ zarządzanie ludźmi to duże wyzwanie. Z mojej perspektywy kluczowa jest pokora, umiejętność słuchania drugiej osoby i niepoddawanie się. Porażki są naturalnym elementem procesu uczenia się. Jestem zwolenniczką rozwoju metodą małych kroków.

W obecnym roku, oprócz realizacji ustalonych celów, ważna jest dla mnie również satysfakcja z wykonywanej pracy. A także to, że członkowie mojego zespołu dzięki pracy w UNIQA rozwijają się osobiście i realizują swoje marzenia.

Ewa Czapa
1. miejsce 
Roczny Konkurs Sprzedaży za 2021 rok w kategorii Menedżer Sprzedaży

PIU: Priorytety legislacyjne państw regionu CEE

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

3 czerwca w Pradze przedstawiciele Polskiej Izby Ubezpieczeń i pracownicy stowarzyszeń ubezpieczeniowych regionu CEE spotkali się z przedstawicielami czeskiej prezydencji, która zacznie urzędowanie 1 lipca. Czeskie Ministerstwo Finansów reprezentował Jiři Beran, dyrektor Departamentu Rynków Finansowych. Goście przedstawili podejście rynku ubezpieczeniowego do procedowanych obecnie europejskich projektów legislacyjnych – relacjonuje Paweł Sawicki, doradca zarządu PIU.

W zakresie uporządkowanej likwidacji i restrukturyzacji (projekt dyrektywy IRRD – Insurance Recovery and Resolution Directive) państwa Europy Środkowej i Wschodniej przekazały czeskiej prezydencji, że obowiązująca już dyrektywa Wypłacalność II przewiduje odpowiednie narzędzia do reagowania w przypadku zagrożenia niewypłacalnością.  Problemem w Europie są nie tyle rozwiązania legislacyjne, co brak odpowiedniej reakcji nadzorów poszczególnych państw. Przedstawiciele austriackiego stowarzyszenia ubezpieczycieli VVO podnieśli, że czasami wystarczyłoby dostatecznie wcześnie zareagować na nieprawidłowości i skorzystać z instrumentów przewidzianych w Solvency II. Nie są natomiast konieczne nowe instrumenty nadzorcze i prawne.

Na spotkaniu z czeską prezydencją podniesiono ponadto, że państwa regionu CEE nie popierają tworzenia finansowanych „z góry” funduszy z przeznaczeniem na uporządkowaną likwidację. Dodatkowe obciążenia finansowe z natury rzeczy musiałyby się przełożyć na ceny polis. Zwiększone bezpieczeństwo wąskiej grupy klientów oznaczałoby dodatkowe wydatki obciążające pozostałych ubezpieczonych. Podobnie ma się sytuacja w przypadku przejmowania portfeli ubezpieczycieli zagrożonych niewypłacalnością.

Pracownicy PIU przedstawili czeskiej prezydencji stanowisko regionu CEE w zakresie sustainable finance. Zakłady ubezpieczeń aktywnie wspierają zieloną transformację, rozwój rynków ubezpieczeniowych nie jest jednak taki sam w całej Europie. Dlatego szczególnie w naszym regionie ważne jest stosowanie zasady proporcjonalności i podejścia step by step. Problemem pozostaje dostępność danych ESG, koniecznych do raportowania i tworzenia produktów. O ile zakłady ubezpieczeń będą zmuszone kupować odpowiednie informacje na rynku, podroży to prowadzenie działalności ubezpieczeniowej i same produkty. W tym kontekście przedstawiciele PIU przypomnieli, skąd wynika powszechny w całej Europie problem dostępności danych.

Dyskusja z czeskim Ministerstwem Finansów dotyczyła również planów rozszerzenia unijnego Rozporządzenia 2020/852, czyli Taksonomii. Państwa regionu popierają pozytywne podejście, a zatem uznanie za taksonomiczną tej działalności, która wymaga na dzień dzisiejszy być może pewnych korekt i której można przypisać nie zielony, ale żółty kolor. Należy być jednak bardzo ostrożnym w przypadku tzw. brązowej taksonomii (kolor czerwony). Takie negatywne podejście i przyklejenie niektórym przedsiębiorstwom brązowej „łaty” może je pozbawić szans na transformację, odcinając w szczególności od finansowania przez banki czy od rynku kapitałowego. Spowoduje też reperkusje społeczne.

W zakresie digitalizacji państwa regionu CEE podkreśliły konieczność zapewnienia przejrzystej i niesprzecznej legislacji, opartej na zasadzie proporcjonalności oraz podejściu risk based. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa. W tym kontekście dyskusja dotyczyła Digital Operational Resilience Act (DORA), nad którą prace w zasadzie już dobiegają końca. W maju zakończyły się trilogi pomiędzy Radą, Parlamentem i Komisją Europejską. Ponadto rozmawiano na temat AIA (Artificial Inteligence Act), gdzie kluczowe pozostaje wyłączenie działalności ubezpieczeniowej z obszaru wysokiego ryzyka (Annex 3). Pozostawienie obecnej propozycji legislacyjnej może negatywnie wpływać na rozpatrywanie roszczeń, likwidację szkód, wykrywanie oszustw w oparciu o sztuczną inteligencję czy wreszcie na ubezpieczenia komunikacyjne typu „pay as you drive”.

Przedstawiciele czeskiej prezydencji wyrazili wdzięczność za przedstawione stanowiska oraz zrozumienie dla postulatów zgłoszonych przez rynek. Zauważyli, że ich podejście jest w wielu aspektach zbieżne, oraz wykazali gotowość do dalszej współpracy.

Cały wpis można przeczytać na blogu PIU.

(AM, źródło: PIU)

18,200FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie