Blog - Strona 762 z 1393 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 762

Ubezpieczyciele znowu z tyłu

0
Wojciech Wężyk

Inflacja, koszty kredytów, zawirowania w gospodarce. Dzieje się tak dużo, a ubezpieczyciele mówią tak mało  – pisze Wojciech Wężyk, Brandscope.

Branża znowu oddaje pole w komunikacji innym uczestnikom rynku usług finansowych. W mediach codziennie pojawiają się dziesiątki komentarzy makroekonomicznych. Z reguły klient masowy pomija tego typu treści, bo po prostu nie interesuje się tak skomplikowanymi zjawiskami. Chyba że realnie dotyczą jego portfela, z czym mamy właśnie do czynienia.

Rosnące ceny produktów czy kredytów to oczywiście temat głównie dla banków i ich departamentów komunikacji. Ale to również okazja do kreowania wizerunku branży ubezpieczeniowej jako pełnoprawnego gracza w świecie finansów. Niestety i tym razem nie widać głosu ubezpieczycieli w dyskusji, jaka dominuje w mediach i przy każdym kuchennym stole. Odnoszę wrażenie, że nie jest to przemyślana strategia, opierająca się na tezie „nie nasz problem, trzymajmy się z daleka”. To raczej konsekwencja naszych ubezpieczeniowych kompleksów, które powodują, że sami siebie pozycjonujemy jako „biednego kuzyna” banków, TFI czy nawet zwyczajnych doradców finansowych. Takiego, który nie ma prawa się odezwać, bo się nie zna. Czy tego chcemy?

W warstwie operacyjnej pokutuje brak odpowiednich zasobów. Precyzyjniej: brak głównych ekonomistów, którzy bezpośrednio współpracowaliby z departamentami odpowiedzialnymi za relacje z mediami. W każdym towarzystwie ubezpieczeniowym powinna być przynajmniej jedna taka osoba, jej rolą byłoby zresztą nie tylko tworzenie komentarzy na potrzeby wizerunku, ale po prostu przekazywanie menedżerom informacji zarządczej z obszaru ekonomii. I, żeby było ciekawiej, jestem pewien, że w każdym towarzystwie ubezpieczeń już dzisiaj taki ktoś jest. Tyle że siedzi przywalony innymi zadaniami.

Najwyższy czas, żeby pozbyć się kompleksów i wyartykułować głośno i pełnoprawnie opinię branży dotyczącą ekonomii i gospodarki. Dzięki temu w dłuższej perspektywie postrzeganie ubezpieczycieli wśród innych graczy ma szansę odmienić się na lepsze. A z czasem i klienci przestaną myśleć o ubezpieczycielach jako o sklepie z tanim OC. Jeśli chcemy dostarczać bardziej zaawansowanych produktów, musimy zacząć budowanie wizerunku ekspertów, wykraczającego poza tłumaczenie OWU.

Wojciech Wężyk

Credit Agricole umożliwia inwestycję w firmy stawiające na zrównoważony rozwój

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Bank Credit Agricole rozpoczął kolejną subskrypcję ubezpieczenia z opcją inwestycyjną „Global Trend”. Polisa pozwala inwestować w firmy z sektora zorientowanego na zrównoważony rozwój oraz osiągnąć zysk niezależnie od koniunktury na giełdzie.

„Global Trend” składa się z dwóch części: pierwsza to „społeczne obligacje”, które poprzez swoją konstrukcję wspierają inwestycje odpowiedzialne społecznie oraz mają za zadanie chronić kapitał zainwestowany przez klienta. Druga część to opcja oparta na indeksie, której celem jest wypracowanie premii dla klienta.

–  Produkt ma bardzo atrakcyjną formułę. Konstrukcja ubezpieczenia „Global Trend” daje klientom gwarancję ochrony kapitału w wysokości 110% zainwestowanej składki. Dodatkowo, jeśli koniunktura na giełdzie będzie korzystna, na koniec okresu ubezpieczenia klient będzie mógł otrzymać premię w wysokości 190%, liczoną od wzrostu wartości indeksu, na którym oparty jest ten produkt – wyjaśnia Mieczysław Putkowski, dyrektor Departamentu Produktów Ubezpieczeniowych i Inwestycyjnych Credit Agricole.

Ewentualna premia zależy od notowań indeksu iSTOXX Global Transformation Select 30 5% Decrement Index. Subskrypcja „Global Trend” otwarta jest przez osiem tygodni, od 4 maja do 30 czerwca 2022 r. Minimalna kwota wpłaty wynosi 3 tys. zł. Całkowity czas inwestycji wynosi 5 lat i 13 dni. Bank występuje w roli agenta ubezpieczeniowego CA Życie TU, który jest autorem polisy. 

(AM, źródło: Credit Agricole)

Jak chronić sygnalistów w multiagencji?

0
Źródło zdjęcia: Canva

7 czerwca odbędzie się szkolenie online zatytułowane „Ochrona sygnalistów – nowe obowiązki multiagencji”. Szkolenie skierowane do multiagencji i organizowane przez V Financial Conferences poprowadzi Teresa Grabowska, niezależna ekspertka, właścicielka firmy TG-Doradztwo i Zarządzanie.

Dystrybutorzy ubezpieczeń, tj. agenci i brokerzy, należą do grupy podmiotów szczególnych, co oznacza, że są zobowiązani do wprowadzenia przepisów dyrektywy o ochronie sygnalistów niezależnie od liczby zatrudnionych osób – nie obowiązuje ich próg zatrudnienia powyżej 50 pracowników. Procedury muszą być wdrożone zaraz po opublikowaniu przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej ustawy o ochronie sygnalistów.

Podczas szkolenia przedstawionych zostanie szereg kwestii związanych z przepisami dotyczącymi ochrony sygnalistów, m.in. prawna definicja sygnalisty, obowiązki pracodawców w nowym stanie prawnym, korzyści z wdrożenia przepisów dotyczących sygnalistów. W ramach szkolenia omówione zostaną również:

  • zakaz działań odwetowych i środki ochrony sygnalisty,
  • praktyczna perspektywa procedury i obsługi zgłaszanych nieprawidłowości
  • sankcje za brak wdrożenia nowych przepisów.

Prowadząca odpowie również na pytanie o to, czy należy wprowadzić wynagrodzenie dla sygnalisty i co oznacza wdrożenie ochrony sygnalistów z perspektywy rozporządzenia RODO.

Rejestracja na szkolenie:

Kontakt z organizatorem:

Ewa Dawid, Sales Specialist

tel. 884 377 776

echrzanowska@vfconferences.pl

(AM)

TU Zdrowie ułatwia leczenie powikłań po Covid-19

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W Polsce od początku pandemii zachorowało ponad 6 milionów osób. Wiele z nich wciąż zmaga się z powikłaniami po zakażeniu wirusem SARS-CoV-2.

– Szacunki Ministerstwa Zdrowia mówią o ponad 5 milionach ozdrowieńców. Trzeba jednak pamiętać, że wiele z tych osób długo po zachorowaniu zmaga się z powikłaniami wynikającymi z zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Mowa tu o Long Covid i Post-Covid-19. Long Covid odnosi się do sytuacji, w której objawy choroby trwają od 4 do 12 tygodni od początku zachorowania. W przypadku zespołu Post-Covid-19 mówi się o objawach rozwijających się w trakcie lub po Covid-19, które trwają powyżej 12 tygodni i nie wynikają z innej przyczyny – mówi Edyta Jacyna, konsultant medyczny TU Zdrowie.

– Z myślą o ubezpieczonych, którzy przeszli zakażenie, uruchomiliśmy program zdrowotny „Powrót do zdrowia po Covid-19”. Jest on skierowany do osób, u których stwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2 i zachorowanie potwierdzone zostało badaniem RT-PCR lub kartą leczenia szpitalnego z diagnozą Covid-19. Co ważne, mogą z niego skorzystać osoby, które przystąpiły do ubezpieczenia już po zachorowaniu – mówi Teresa Domańska, dyrektor Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych TU Zdrowie.

Warunkiem uruchomienia diagnostyki w ramach programu jest przesłanie w okresie ubezpieczenia do TU Zdrowie kopii pozytywnego wyniku PCR wykonanego w ciągu 3 miesięcy przed zgłoszeniem do programu lub karty wypisowej ze szpitala z tytułu hospitalizacji na Covid-19, jeśli wypis ze szpitala nastąpił w ciągu 3 miesięcy przez zgłoszeniem.

– Zakres świadczeń proponowany ubezpieczonym ma na celu sprawdzenie stanu zdrowia pod kątem najczęściej występujących powikłań, czyli chorób układu oddechowego, sercowo-naczyniowego oraz schorzeń neurologicznych. Osoby po Covid-19 mogą skorzystać z konsultacji u internisty lub lekarza rodzinnego, pulmonologa czy kardiologa. Ponadto mogą liczyć na wsparcie psychiatry lub psychologa. Specjaliści, w zależności od potrzeby, mogą skierować pacjenta na badania diagnostyczne krwi i moczu, badania czynnościowe serca, a także na diagnostykę obrazową. Dodatkowo ubezpieczonym hospitalizowanym na Covid-19 przysługuje rehabilitacja ambulatoryjna i konsultacja u fizjoterapeuty – dodaje Teresa Domańska.

(AM, źródło: TU Zdrowie)

Oferta komunikacyjna Europy i Compensy w Getin Banku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Getin Bank udostępnił ubezpieczenie komunikacyjne „Bezpieczniej z OC/AC” w kanałach elektronicznych: bankowości internetowej, mobilnej lub na infolinii banku. Ofertę opracowaną przez TU Europa we współpracy z Compensą można dopasować do potrzeb posiadacza pojazdu.

– Od kilku lat rozwijamy bankowość elektroniczną, dbając o proste i dogodne rozwiązania wspierające codzienne bankowanie. Zależy nam, aby czas poświęcony na załatwianie spraw w banku nie angażował nadmiernie klientów. Nasz market ubezpieczeniowy, który obejmował ubezpieczenia nieruchomości oraz podróży rozszerzyliśmy o możliwość zakupu polis OC i AC pojazdów – mówi Agnieszka Chorążewska-Wojtiuk, dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych i Bancassurance Getin Noble Banku. – Wszystkie ubezpieczenia można nabyć przez 24 godziny na dobę, samodzielnie w aplikacji internetowej lub mobilnej oraz poprzez naszych konsultantów na infolinii – dodaje.

Ochronę w ubezpieczeniu „Bezpieczniej z OC/AC” zapewnia TU Europa we współpracy z Compensa TU.

– Na rynku bancassurance dynamicznie rozwija się sprzedaż ubezpieczeń stand alone, czyli niepowiązanych z produktami bankowymi. Europa obecnie oferuje partnerom bankowym ubezpieczenia turystyczne i nieruchomości. By zapewnić im bardziej kompleksową i konkurencyjną ofertę, zdecydowaliśmy się na jej rozszerzenie o ubezpieczenia komunikacyjne. To najczęściej kupowane przez klientów indywidualnych produkty majątkowe. W naszej ocenie uzupełnienie oferty bancassurance o polisy OC i AC pozytywnie wpłynie na sprzedaż w tym kanale oraz umocni wizerunek banku jako miejsca, w którym dostępna jest całościowa oferta ubezpieczeniowa – komentuje Marat Nevretdinov, prezes Europy Ubezpieczenia. Zastrzega jednocześnie, że obecnie jego firma nie planuje dystrybucji produktów komunikacyjnych w innych kanałach.

– Rynek ubezpieczeń komunikacyjnych jest bardzo konkurencyjny i wymagający. Dlatego w tym przedsięwzięciu zdecydowaliśmy się na współpracę z doświadczonym partnerem ubezpieczeniowym: Compensa TU. Nasz partner będzie odpowiedzialny za proces likwidacji szkód oraz weźmie na siebie cześć ryzyka w modelu koasekuracji. Jestem przekonany, że razem dostarczymy klientom najwyższej jakości ochronę ubezpieczeniową i serwis o najwyższym rynkowym standardzie – dodajeMarat Nevretdinov.

Oferta dla posiadaczy i leasingobiorców

Ubezpieczenie komunikacyjne „Bezpieczniej z OC/AC” oferuje szeroki zakres ochrony pojazdu, kierowcy i pasażerów oraz preferencyjne składki przy bezszkodowej historii ubezpieczeń OC i AC. Ofertę można dopasować do potrzeb posiadacza pojazdu. Polisę mogą kupić właściciele lub współwłaściciele auta, a także użytkownicy pojazdu w leasingu.

Klient może rozszerzyć podstawowy wariant ochrony OC o opcje dodatkowe: AC, NNW, assistance, ubezpieczenie szyb. W ramach OC ubezpieczony otrzyma bezpłatnie Zieloną Kartę. W ramach AC można ubezpieczyć pojazdy do 15. roku użytkowania. Standardowa oferta przedstawiana jest w dwóch wariantach, które mogą być dodatkowo dopasowane do indywidualnych potrzeb i wymagań klienta (np. naprawa częściami oryginalnymi lub zamiennikami).

W ramach „Bezpieczniej z OC/AC” dostępne jest także assistance z holowaniem nawet do 1000 km i samochodem zastępczym do 21 dni oraz NNW z sumą ubezpieczenia do 100 tys. zł. Dostępne jest także ubezpieczenie szyb w pojeździe. Dzięki niemu właściciel pojazdu nie traci zniżek za bezszkodowy przebieg AC w razie szkody „szybowej”.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Zielona energia pod ochroną w odświeżonej ofercie UNIQA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ruchomości poza domem, ubezpieczenie zwierzęcia domowego czy instalacji fotowoltaicznych – to najbardziej charakterystyczne z szeregu nowości, jakie pojawiły się w rozszerzonej ofercie ubezpieczenia mieszkaniowego UNIQA „Twoje Miejsce”.

W ramach odświeżenia produktu zakład poszerzył jego zakres o tzw. zieloną energię, umożliwiając klientowi objęcie ochroną instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła lub kolektorów słonecznych.

– Tego typu instalacje to całkiem spory wydatek. Dla przykładu pompa ciepła dla średniej wielkości domku jednorodzinnego to koszt między 35 a 50 tys. zł. Z kolei cena paneli fotowoltaicznych o średniej mocy około 9 kilowatogodzin waha się od 35 do ponad 40 tys. zł. Klienci często zaciągają kredyty, aby je zakupić i zamontować, a banki wymagają od nich odpowiedniej polisy na zabezpieczenie takiej inwestycji. Tego typu instalacje są narażone na dodatkowe ryzyka, takie jak pożar czy przepięcia powstałe w wyniku wyładowań atmosferycznych, oraz uszkodzenia w wyniku zdarzeń losowych, jak np. powalone drzewo – mówi Jacek Rink, menedżer Zespołu Rozwoju Produktów i Badań Rynku w Departamencie Rozwoju Produktów i Procesów UNIQA.

Ubezpieczenie instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła lub kolektorów słonecznych w UNIQA posiada taki sam zakres jak objęty ochroną dom – np. od wszystkich ryzyk – niezależnie od tego, czy instalacja jest zamontowana na ubezpieczonym budynku, czy też na ubezpieczonej posesji. Umowę zapewniającą ochronę zielonej energii można zawrzeć także na etapie budowy domu oraz dla domu letniskowego. Suma ubezpieczenia może zaś wynieść do 300 tys. zł.

Ruchomości poza domem i zwierzęta

Z kolei inspiracją do stworzenia kolejnej nowej opcji ochrony byli rodzice dzieci, którzy wychodząc z domu, zabierają ze sobą kosztowny sprzęt medyczny, taki jak pompy insulinowe czy aparaty słuchowe.

– Od teraz w ramach opcji Ruchomości poza domem chronimy sprzęt od uszkodzeń w wyniku zdarzeń losowych oraz kradzieży z włamaniem lub rabunku. Oprócz sprzętu medycznego, dotyczy to też m.in. instrumentów muzycznych, sprzętu komputerowego, telekomunikacyjnego, fotograficznego, wózków inwalidzkich i sprzętu sportowego – wymienia Jacek Rink.

Dodatkowo UNIQA ubezpiecza zwierzęta domowe. – W trakcie pandemii ta potrzeba jeszcze wzrosła. Polacy częściej przygarniali zwierzaki do domu. Wiemy ze statystyk, że adopcje ze schronisk wzrosły o co najmniej 50% i podobnie, jeśli chodzi o zakup zwierząt z hodowli – dodaje Jacek Rink.

W odpowiedzi na to zjawisko UNIQA wprowadziła opcję Pupile, dzięki której klienci mogą ubezpieczyć kota lub psa na wypadek nieszczęśliwego wypadku. Ich właściciel może liczyć na pokrycie kosztów leczenia lub uśpienia i pochówku, jeśli zajdzie taka potrzeba, a także kosztów poszukiwania na wypadek zaginięcia. UNIQA pokryje także koszty nabycia nowego zwierzęcia do wysokości sumy ubezpieczenia (nawet 8 tys. zł), jeśli zwierzę zmarło w wyniku nieszczęśliwego wypadku lub zostało skradzione ubezpieczonemu.

Dodatkowe rozszerzenia

UNIQA umożliwia ponadto rozszerzenie ochrony o NNW na terenie całego świata, gdzie sumy ubezpieczenia wynoszą 20, 50 lub 100 tys. zł. Poza świadczeniami na wypadek uszkodzenia ciała lub śmierci w wyniku nieszczęśliwego wypadku ubezpieczyciel pokryje również koszty przekwalifikowania zawodowego. Rozszerza ochronę także o ubezpieczenie nagrobka, mieszkań będących przedmiotem najmu krótkoterminowego czy mebli ogrodowych. Dodatkowo klient może samodzielnie ubezpieczyć domek letniskowy, także na rodzinnych ogródkach działkowych, bez konieczności jednoczesnego ubezpieczenia domu lub mieszkania w UNIQA.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: UNIQA)

Aplikacja ubezpieczeniowa SPECTRUM mobile – kolejny krok w kierunku innowacji

0

Digitalizacja branży postępuje, a rozwój informatycznych narzędzi służy zarówno doradcom ubezpieczeniowym, jak i ich klientom. W Domu Ubezpieczeniowym Spectrum stale pracujemy nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które ułatwiają kontakt, obsługę sprzedaży, zarządzanie ubezpieczeniami oraz inne aspekty istotne dla partnerów oraz klientów naszej multiagencji. W ostatnim czasie uruchomiona została aplikacja ubezpieczeniowa SPECTRUM mobile.

SPECTRUM mobile to platforma gromadząca funkcje przydatne dla każdego, kto chce dowiedzieć się więcej o ubezpieczeniach, uzyskać merytoryczne informacje o postępowaniu w razie szkody czy w prosty sposób nawiązać kontakt z doradcą w swojej okolicy – są to narzędzia dostępne dla wszystkich użytkowników aplikacji. Zarejestrowani klienci Domu Ubezpieczeniowego Spectrum zyskują dodatkowo dostęp do portfela swoich polis oraz pozostałych funkcji zawartych w Panelu Klienta.

Aplikacja ubezpieczeniowa SPECTRUM mobile to oprogramowanie siostrzane względem aplikacji dla agentów SADUS mobile –oba te narzędzia są kompatybilne z kompleksowym systemem dla multiagenta All in #1 SADUS. Komplet innowacyjnych rozwiązań tworzy zaawansowane cyfrowe środowisko ubezpieczeniowe, które umożliwia łatwy przepływ informacji, automatyzuje żmudne procesy i podsuwa praktyczne narzędzia adekwatne do potrzeb doradcy i klienta.

Innowacja oraz partnerstwo to naczelne wartości marki Dom Ubezpieczeniowy Spectrum, dlatego stawiamy na ciągły rozwój z myślą o komforcie naszych partnerów i osób, które korzystają z ich usług. Z uwagą obserwujemy zmiany, nowości i trendy, na bieżąco monitorujemy wydajność narzędzi, wprowadzamy ulepszenia, a także projektujemy i tworzymy nowe rozwiązania. Pozytywny feedback jest dla nas sygnałem, że spełniamy oczekiwania, i motywuje do dalszego działania. Każdy krok na tej ścieżce prowadzi nas w bardziej nowoczesny wymiar fascynującego świata ubezpieczeń.

Testy oprogramowania mają wpływ na ryzyko prawne ochrony danych

0
Charlotta Lendzion

Im większa organizacja – szczególnie regulowana – tym testy wielokrotnie mogą być jednym z istotnych elementów wchodzących w skład środków organizacyjnych i technicznych mających za zadanie chronić dane w organizacji.

Co ważne, testy oprogramowania powinny być odpowiednio uregulowane wewnętrznie, z uwzględnieniem wszelkich aspektów prawnych i compliance, oraz być cyklicznie realizowane.

Po wejściu w życie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) testy oprogramowania przybrały na znaczeniu i choć w wielu organizacjach traktowane są pobieżnie, ostatnie decyzje PUODO ukazują, że tak być nie powinno.

Wskazana cykliczność

Testy oprogramowania to nie tylko testy przy wdrożeniu nowych rozwiązań IT, ale również odpowiednia dbałość o środowiska testowe – w tym dokładna analiza danych testowych, które są wykorzystywane na potrzeby testów. Należy zwrócić szczególną uwagę, czy dane z „produkcji”, czyli prawdziwe dane, są wykorzystywane na potrzeby testów – a jeżeli tak, to czy spełnione są wobec nich wszelkie wymogi, jakie nakłada RODO.

Środowiska testowe, na których przetwarzane są dane testowe – uprzednio pobrane z produkcji – powinny być tak samo chronione jak środowiska produkcyjne – włącznie z poprzedzeniem takiego wykorzystania odpowiednimi analizami i zabezpieczeniem, w tym analizą, czy jest podstawa prawna do ich wykorzystania w celu testowym oraz czy w ogóle na jakimś środowisku takie dane są konieczne.

Warto w tym miejscu wskazać, że prezes UODO w decyzji nr: DKN.5112.1.2020 nałożył na jeden z podmiotów sektora regulowanego karę 1,9 mln zł za m.in. brak wdrożonych odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczeństwo przetwarzanych danych. Jak wskazał PUODO, podmiot ten nie przeprowadzał regularnych i kompleksowych testów, pomiarów i oceny skuteczności zastosowanych środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzanych danych.

Zatem nie wystarczy tylko przeprowadzić testy przykładowo raz przy wdrożeniu nowego rozwiązania, ale powinny się one odbywać cyklicznie, np. w ramach regresji. Cykliczność ta wynika chociażby z artykułu 32 rozporządzenia. Nie może zabraknąć również istotnego elementu związanego z projektowaniem testów – w tym testów regresji, uwzględniając art. 25 rozporządzenia. Już w fazie projektowania oprogramowania, przygotowując testy pod dane oprogramowanie, powinniśmy wziąć pod uwagę również ich zakres, proces i realizację zgodności z prawem. Cały proces przeprowadzania takowych testów również powinien zakładać zgodność prawną.

Istotne praktyki administratora

 Testy oprogramowania pełnią szczególną rolę w sytuacji, kiedy dostawcą oprogramowania jest podmiot zewnętrzny. Przełomowa kara, którą nałożył PUODO w wysokości 4,9 mln zł, nr: DKN.5130.2215.2020, wskazuje na kolejne istotne elementy.

W uzasadnieniu decyzji i opisie stanu faktycznego czytamy, że (…) administrator pomimo wdrożonych procedur oraz posiadanej wiedzy, jak zgodnie z powszechnie stosowanymi praktykami powinno przebiegać wprowadzanie zmian w systemach informatycznych, na żadnym etapie wdrożenia nie prowadził nadzoru nad tym, czy wdrożenie faktycznie przebiega zgodnie z powszechnie obowiązującymi standardami. Spółka (…) nie egzekwowała od podmiotu przetwarzającego (dostawcy oprogramowania) realizacji umów, nie stosowała się do własnej praktyki wdrażania zmian w środowisku IT opartej o wewnętrzne regulacje oraz nie weryfikowała podmiotu przetwarzającego w zakresie prowadzonych działań mających na celu usprawnienie funkcjonowania usługi.

Wdrożenie środków technicznych i organizacyjnych powinno polegać nie tylko na jednorazowym zastosowaniu przez administratora odpowiednich przepisów, zasad przetwarzania danych osobowych w danej organizacji, ale także na dokonywaniu regularnych przeglądów tych środków, a w razie potrzeby na uaktualnianiu wcześniej przyjętych rozwiązań.

Administrator powinien również zwrócić uwagę na zgodność prawną całego procesu wytwarzania oprogramowania (compliance flow) i cyklicznie weryfikować, czy proces odbywa się zgodnie ze złożeniem oraz czy wymaga zmian.

Aspekt testów oprogramowania coraz bardziej jest podkreślany w kontekście ochrony danych i – jak pokazują stanowiska PUODO – coraz częściej pojawia się to jako jeden z argumentów przy nakładaniu kar.

Charlotta Lendzion
prawniczka, właścicielka LLEGAL.pl, certyfikowana testerka oprogramowania (ISTQB), audytorka wewnętrzna zarządzania jakością oraz bezpieczeństwa informacji, członkini Stowarzyszenia Praktyków Ochrony Danych

KNF podtrzymała decyzję w sprawie TUW Medicum

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

29 kwietnia Komisja Nadzoru Finansowego zdecydowała o utrzymaniu w mocy decyzji z 23 grudnia 2019 r. o cofnięciu TUW Medicum zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w zakresie określonych grup ubezpieczeń majątkowych i osobowych.

KNF przypomniała, że przesłanką cofnięcia zezwolenia było wykonywanie przez towarzystwo działalności ubezpieczeniowej z naruszeniem planu działalności obejmującego trzy pierwsze lata obrotowe oraz w sposób niezapewniający zdolności do wykonywania zobowiązań, uwzględniając szczególnie niedostateczne zasoby kapitałowe w połączeniu z ryzykownym profilem prowadzonej działalności oraz naruszeniami przepisów dotyczących systemu zarządzania. Po przeanalizowaniu wniosku TUW Medicum o ponowne rozpatrzenie sprawy Komisja postanowiła utrzymać w mocy decyzję wydaną w pierwszej instancji.

(AM, źródło: KNF)

Ruszyły konsultacje regulacji wprowadzających Centralną Informację Emerytalną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Do uzgodnień międzyresortowych, opiniowania oraz konsultacji publicznych trafił rządowy projekt ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej. Istotą nowych przepisów jest stworzenie ram prawnych dla systemu, dzięki któremu każdy obywatel będzie mieć pełną i łatwo dostępną wiedzę na temat swoich oszczędności na wszystkich kontach produktów emerytalnych. CIE ma też za zadanie wspierać i upowszechniać edukację ekonomiczną oraz przyczyniać się do zwiększenia oszczędności emerytalnych.

Projektodawca zwraca uwagę, że na przestrzeni ostatnich lat doszło do wielu zmian w systemie emerytalnym. W ich ramach wprowadzono m.in. nowe produkty oszczędnościowe, takie jak Pracownicze Plany Kapitałowe. W związku z tym informacja na temat oszczędności emerytalnych jest rozproszona, dostępna za pośrednictwem kilku systemów, z wykorzystaniem wielu loginów i haseł, a dostęp do pełnej informacji jest utrudniony.

CIE ma rozwiązać ten problem. Baza zapewnia w jednym miejscu dostęp do informacji o wszystkich posiadanych produktach emerytalnych – ZUS, KRUS, IKE, IKZE, PPE, PPK, OFE oraz ich stanie. Umożliwia również przeprowadzenie symulacji wysokości przyszłych świadczeń emerytalnych, ułatwiając decyzję o oszczędzaniu na przyszłość emerytalną oraz pozwoli na wykonywanie niektórych działań na środkach i kontach produktów emerytalnych.

Inne cele funkcjonowania CIE to podnoszenie świadomości i budowa zainteresowania produktami emerytalnymi oraz propagowanie wiedzy na temat systemu emerytalnego oraz możliwości zwiększenia bezpieczeństwa emerytalnego.

System zostanie zbudowany przez Polski Fundusz Rozwoju przy współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. CIE będzie zintegrowana z Węzłem Krajowym Identyfikacji Elektronicznej w zakresie uwierzytelnienia użytkowników do narzędzi i usług Systemu CIE.

(AM, źródło: premier.gov.pl)

18,148FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie