Blog - Strona 770 z 1393 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 770

Prokurator Generalny wniósł skargę nadzwyczajną dotyczącą m.in. zbyt wysokiego kosztu ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Prokurator Generalny skierował do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną od prawomocnego nakazu zapłaty wydanego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia. Podkreślił, że umowa stanowiąca źródło zobowiązania zawiera niedozwolone zastrzeżenia, które prowadzą do istotnej i niczym nieuzasadnionej nierównowagi obowiązków stron, na niekorzyść konsumenta.

Sprawa dotyczy kobiety, która zawarła umowę pożyczki. Zgodnie z postanowieniami umowy wypłacono jej 4 tys. zł. Jednakże całkowita kwota zobowiązania wyniosła 10 752 zł i składały się na nią koszty ubezpieczenia pożyczki w wysokości 5745 zł, opłaty przygotowawczej – 591 zł oraz wynagrodzenia umownego – 416 zł. Miesięczna rata opiewała na 448 zł. Pożyczkę zawarto na 2 lata. Umowa została zabezpieczona wekslem, a ponadto pożyczkobiorczyni była zobowiązana do zabezpieczenia spłaty poprzez wyrażenie zgody na objęcie jej ochroną ubezpieczeniową.

Po kilku miesiącach firma pożyczkowa wypowiedziała kobiecie umowę, wzywając ją do zapłaty 12 969,53 zł. Ponadto poinformowano pozwaną o wypełnieniu weksla i wezwano do jego wykupu w ciągu 30 dni pod rygorem skierowania sprawy na drogę sądową.

Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia zasądził żądaną pozwem kwotę wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie. Nakaz zapłaty nie został przez pozwaną zaskarżony i stał się prawomocny. Teraz Prokurator Generalny wniósł skargę nadzwyczajną od tego orzeczenia sądu. Zarzucił on zaskarżonemu orzeczeniu naruszenie zasad określonych w art. 76 Konstytucji RP, a w szczególności zasady ochrony konsumentów jako strony słabszej strukturalnie w stosunkach prywatnoprawnych z przedsiębiorcą przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi oraz rażące naruszenie prawa procesowego i materialnego.

W skardze zwrócono m.in. uwagę na to, że koszt ubezpieczenia znacząco przewyższał wartość rzeczywiście udzielonej kwoty pożyczki i stanowił blisko 140% jej wysokości. Zastrzeżenie w umowie obowiązku zapłaty przez pozwaną składki ubezpieczeniowej w wysokości znacznie wyższej niż faktycznie udzielona pożyczka również w sposób rażący naruszało interes pozwanej jako konsumentki.

Wskazano, że postanowienia umowy dotyczące ubezpieczenia wypełniają przesłankę klauzuli niedozwolonej określonej w art. 3853 pkt 7 kodeksu cywilnego.

Prokurator Generalny wniósł zatem o uchylenie orzeczenia i przekazanie do ponownego rozpoznania Sądowi Rejonowemu dla Łodzi-Śródmieścia. Ponadto wniósł również o wydanie przez sąd postanowienia o wstrzymaniu wykonania zaskarżonego orzeczenia do czasu ukończenia postępowania wywołanego wniesieniem skargi nadzwyczajnej, z uwagi na grożącą pozwanej niepowetowaną szkodę wynikającą z prowadzonego wobec niej postępowania egzekucyjnego.

(AM, źródło: Prokuratura Generalna)

Saltus Ubezpieczenia o osiągnięciach i perspektywach rynku prywatnych polis zdrowotnych

0
Xenia Kruszewska

Na koniec 2021 r. z dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych korzystało ponad 3,8 mln osób. To o 17% więcej niż rok wcześniej. Wygenerowały one łącznie ponad 1 mld zł składek, czyli niemal 15% więcej niż w 2020 r. – wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń.

To stabilny wzrost, który utrzymuje się już od lat i nic nie zapowiada odwrócenia trendu. Przyrost liczby ubezpieczonych może nawet przyspieszyć – komentuje Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia

Ekspertka zgadza się z ekspertyzą PIU, że na wciąż wysoką popularność prywatnej opieki medycznej, do której dostęp zapewniają polisy zdrowotne, istotny wpływ miała pandemia.

– Oprócz wyzwań w postaci ograniczonego dostępu do świadczeń stacjonarnych czy opieki psychologicznej chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na dostęp do usług zdalnych, zwłaszcza teleporad. Jest to cześć rynku medycznego, która od 2020 r. niezwykle dynamicznie się rozwija. Owszem, gwałtowny skok wymusiła pandemia, ale nadal widzę duże zainteresowanie teleporadami, ponieważ są po prostu wygodne dla wielu pacjentów. Zwłaszcza jeśli potrzebują oni np. prostej porady internistycznej, wystawienia skierowania do specjalisty czy recepty na stale przyjmowane leki. Dzięki telekonsultacjom rozwiązanie problemu zajmuje wyłącznie kilkanaście minut, czyli kilkukrotnie mniej, niż gdyby musieli udać się do przychodni. A NFZ mocno ograniczył świadczenie teleporad – wskazuje.

Zdaniem Xeni Kruszewskiej do dalszego, może nawet bardziej dynamicznego niż obecnie wzrostu liczby ubezpieczonych, zwłaszcza w ramach polis grupowych, przyczynią się zapewne przybywający do Polski Ukraińcy.

– Wiele osób dorosłych szukających u nas schronienia już podjęło lub w najbliższej przyszłości podejmie pracę u polskich pracodawców. Według prognoz może to być nawet 700 tys. nowych pracowników. To wyzwanie, z którym instytucje i firmy będą musiały się zmierzyć, a jednym z ważniejszych elementów będzie zapewnienie im sprawnego dostępu do najważniejszych świadczeń medycznych oraz medycyny pracy. Jednym z rozwiązań są właśnie ubezpieczenia grupowe, po które pracodawcy coraz chętniej sięgają, ponieważ jest to korzystne rozwiązanie dla obu stron – zarówno pracodawców, jak i zagranicznych pracowników. Jedną z podstawowych zalet jest mniejsze ryzyko bariery językowej niż w przypadku NFZ. Część świadczeń dostępnych za pośrednictwem polis już teraz można zrealizować po ukraińsku, np. teleporady – uważa ekspertka.

W jej ocenie drugim ważnym dla Ukraińców czynnikiem są krótsze kolejki do lekarzy lub ich brak w porównaniu z publiczną służbą zdrowia.

– Wielu z nich to osoby, które podobnie jak Polacy, zmagają się ze schorzeniami przewlekłymi i muszą kontynuować leczenie. A czasem leki, które przyjmowali, nie są dostępne na naszym rynku, więc trzeba dobrać nowe. Część osób była też w trakcie intensywnego leczenia czy miała już wyznaczony termin koniecznych zabiegów lub badań kontrolnych. Te osoby powinny móc płynnie kontynuować leczenie, na co długie kolejki w państwowych instytucjach nie zawsze pozwalają. Dlatego szukają pomocy prywatnie, która nadal w części z tych placówek jest bezpłatna, to trudno przewidzieć jak długo tak będzie. Oby jak najdłużej, ale może przyjść moment, kiedy będą musieli oni płacić za wizyty jak wszyscy. Wtedy pomocą będą ubezpieczenia zdrowotne – komentuje Xenia Kruszewska

(AM, źródło: Brandscope)

Mondial Assistance i PZU pomagają dzieciom z Ukrainy

0
Źródło zdjęcia: Mondial Assistance

Mondial Assistance zaadaptował biuro na potrzeby uchodźców z Ukrainy. Firma zadeklarowała wsparcie firm, które zechcą pójść w jej ślady. Z kolei wartość pomocy PZU dla uciekinierów znad Dniepru przekroczyła 12 mln zł.

Mondial Assistance oddał na dzienny ośrodek wsparcia kobiet i dzieci z Ukrainy ponad 400 m2 swojego biura. W ekspresowym tempie powierzchnię biurową w sale opieki zmienił Fachmistrz będący od grudnia częścią operatora. Kwestiami związanymi z organizacją i prowadzeniem RiO Edu Centrum zajęła się Fundacja Omeny Mensah. Mondial Assistance deklaruje chęć wsparcia innych firm przy podobnych projektach.

– Postanowiliśmy przeznaczyć 400 m2 w naszym biurze na stworzenie ośrodka wsparcia kobiet i dzieci z Ukrainy RiO Edu Centrum. Przygotowaliśmy 5 sal dla dzieci i 2 sale dla mam. Szacujemy, że będziemy mogli przyjąć około 70 dzieci i 40 mam. Oczywiście nie będzie się to wiązało dla nich z żadnymi kosztami – mówi Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance.

Dostosowaniem surowych powierzchni biurowych do potrzeb dzieci zajęła się firma Fachmistrz. To specjaliści, którzy na co dzień zajmują się przeprowadzaniem remontów i adaptacji powierzchni biurowych czy mieszkalnych. Kwestie związane z organizacją i prowadzeniem ośrodka koordynuje Fundacja Omeny Mensah.

– Dziećmi zajmą się edukatorzy i animatorzy pochodzenia ukraińskiego. Eksperci pomogą matkom w aktywizacji zawodowej. Dostaną one też wsparcie prawne i tłumaczeniowe. Wszyscy będą objęci pomocą psychologiczną i lekarską – mówi Omenaa Mensah.

Organizatorzy wstępnie zakładają, że klub będzie działał do września 2022 r. Dalsze działanie klubu będzie zależało od zapotrzebowania i sytuacji.

– Na apel o wsparcie tej inicjatywy ogłoszony w mediach społecznościowych odpowiedziało wiele innych osób i firm. Wszystkim za wskazówki, porady i wsparcie serdecznie dziękuję – mówi Piotr Ruszowski.

Jednocześnie deklaruje, że firmy, które będą chciały zrealizować podobny pomysł mogą liczyć na wsparcie ze strony ekspertów Fachmistrza. Z kolei osoby zaangażowane w projekt ze strony Mondial Assistance też chętnie podzielą się doświadczeniami związanymi np. z formalnościami dotyczącymi organizacji takiego klubu dla dzieci.

– Cieszę się, że mogliśmy wykorzystać nasze doświadczenie przy takim projekcie. Tu liczył się każdy dzień. Konieczna była koordynacja prac wielu specjalistów: elektryków, hydraulików, specjalistów od klimatyzacji i oczywiście wszystkich robót wykończeniowych. Wymagało to też współpracy z administracją budynku, a nawet restauracją działającą w biurowcu – mówi Agnieszka Nurska-Kaczor, dyrektor zarządzający w Fachmistrzu.

Na zdjęciu: uroczyste otwarcie RiO Edu Centrum, w którym wzięła udział Agata Duda, małżonka Prezydenta RP

Pomoc PZU dla Ukraińców warta ponad 12 mln zł

Od początku agresji Rosji na Ukrainę Grupa PZU aktywnie działa na rzecz pomocy obywatelom zaatakowanego sąsiada. PZU SA i PZU Życie przeznaczyły na rzeczową i finansową pomoc dla Ukrainy i uchodźców z tego kraju już 4,5 mln zł. Od 28 lutego do 24 kwietnia towarzystwo majątkowe wystawiało także dla pojazdów ukraińskich uchodźców 30-dniowe polisy OC granicznego, przejmując na siebie koszt składek w łącznej wysokości ponad 7,5 mln zł. W trakcie całej akcji PZU wystawił ponad 54 tys. polis. Całkowity rozmiar pomocy Grupy PZU dla Ukraińców przekroczył tym samym 12 mln zł.

PZU pomaga też ok. 800 pracownikom swoich spółek na Ukrainie i ich rodzinom. – Zadbanie o ukraińskich pracowników PZU jest dla nas sprawą pierwszorzędną. Wielu z nich pozostało na miejscu, by walczyć o swój kraj. Dlatego pomagamy tym osobom, które mogły i chciały wyjechać do Polski, a przede wszystkim ich rodzinom. Aktualnie do naszego kraju dotarło już prawie 130 osób, w tym ponad 40 dzieci. Są one pod opieką PZU. Zapewniamy im zakwaterowanie, opiekę medyczną, wsparcie psychologów, środki niezbędne do życia. Przygotowujemy też dla nich plan aktywizacji zawodowej – mówi Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU SA. W czasie prawosławnej Wielkanocy przedstawiciele grupy odwiedzili wszystkich pracowników PZU Ukraina i ich bliskich, ulokowanych w mieszkaniach lub hotelach w Warszawie, Puławach i Ciechocinku, przekazując im kosze ze świątecznymi słodkościami.

Fundacja PZU utworzyła także specjalne konto, na które do odwołania można dokonywać wpłat na rzecz uchodźców. Rzeczy potrzebne uchodźcom są także przedmiotem zbiórek pracowniczych w PZU. Łącznie dla uchodźców z Ukrainy pracownicy ubezpieczyciela zebrali i przekazali już ponad 100 pudeł z darami. Udało się w ten sposób wesprzeć Międzynarodowe Stowarzyszenie Policji IPA i dotrzeć z pomocą m.in. do osieroconych dzieci w ukraińskich domach dziecka w Worochcie i Jaremczu. Ponadto 62 pracowników PZU zgłosiło łącznie 70 inicjatyw wolontariackich, poprzez które chcą przeprowadzić autorskie akcje pomocy osobom poszkodowanym przez wojnę na Ukrainie. 62 wnioski dotyczyły chęci skorzystania z dofinansowania w kwocie maksymalnej 5000 zł, a w przypadku 8 inicjatyw wnioskowano jedynie o wsparcie merytoryczne lub organizacyjne. Fundacja PZU zwraca też koszty paliwa blisko 30 pracownikom pomagającym i działającym w ramach wolontariatu pracowniczego PZU.

Dzięki zorganizowaniu i sfinansowaniu transportów udało się przywieźć do Polski co najmniej 150 osób z Ukrainy, głównie samotnych matek z dziećmi oraz sierot, m.in. z prowadzonego przez dominikanów ośrodka w Fastowie niedaleko Kijowa.

(AM, źródło: PZU, Mondial Assistance)

ANG automatyzuje rozliczenia z pośrednikami

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od 26 kwietnia rozliczenia Grupy ANG z ekspertami kredytowo-ubezpieczeniowymi zostały rozbudowane o kalkulator wynagrodzeń. Pośrednik finansowy pracuje nad kolejnymi usprawnieniami, w tym automatyzacją rozliczeń z towarzystwami ubezpieczeniowymi oraz z bankami.

– Od początku istnienia Grupy ANG za cel obraliśmy sobie tworzenie środowiska pracy skoncentrowanego wokół naszych partnerów i ekspertów. Dlatego regularnie wprowadzamy usprawnienia procesowe i systemowe, które ułatwiają im codzienną pracę. 2022 rok jest w naszej organizacji czasem podnoszenia efektywności procesów i wdrażania nowych narzędzi na linii Grupa ANG–partnerzy i współpracujący z nami eksperci kredytowo-ubezpieczeniowi. Z końcem kwietnia sfinalizowaliśmy proces automatyzacji rozliczeń z ekspertami finansowymi, którzy z nami współpracują. Analogicznie do innych projektów, to wdrożenie było przeprowadzone w ścisłej współpracy z nimi. Przedstawiciele naszej sieci wspólnie definiowali obszary automatyzacji rozliczeń, testowali wdrożone rozwiązania i sugerowali dodatkowe funkcjonalności – mówi Katarzyna Dmowska, wiceprezes ANG.

– Automatyzacja rozliczeń jest kolejnym z projektów, na który mieliśmy istotny wpływ. To przełomowe udogodnienie, bo przekłada się na wiele korzyści odnoszących się do różnych obszarów. Bez wątpienia najbardziej istotną korzyścią z wdrożonych usprawnień jest łatwiejsze generowanie faktur prowizyjnych. Wprowadzone automatyzacje powodują, że otrzymujemy wynagrodzenie szybciej i unikamy popełniania prostych błędów, np. w kwotach faktur. Dodatkowym argumentem jest także aspekt ekologiczny. Proces odbywa się online, więc nie ma potrzeby drukowania dokumentów, ich przesyłania. To oszczędność czasu i pieniędzy – wyjaśnia Krzysztof Iwan, akcjonariusz Grupy ANG, ekspert kredytowo-ubezpieczeniowy z Łodzi.

Dzięki temu, że Grupa ANG posiada wewnętrzny zespół IT i otwartych na rozwój ekspertów finansowych, może szybko wdrażać oczekiwane przez nich usprawnienia. Tym samym nowe technologie i narzędzia, składające się na tzw. cyfrowe ANG, są sukcesywnie rozwijane.

– W 2021 roku wprowadziliśmy zautomatyzowany proces rozliczania prowizji bankowych 8 banków oraz wdrożyliśmy mechanizm automatyzacji rozliczeń na linii ANG–współpracownicy. Obecnie pracujemy nad automatyzacją rozliczeń z towarzystwami ubezpieczeniowymi i kolejnymi bankami. Dziś udostępnimy naszym partnerom narzędzie wspierające managerów w prowadzeniu rozliczeń z ekspertami. Dzięki automatyzacji i digitalizacji procesów poprawiamy ich jakość, między innymi eliminując błędy ludzkie. Przed nami kolejne istotne wdrożenia związane z automatyzacją rozliczeń. Już niedługo udostępnimy naszym ekspertom nową wersję naszej porównywarki hipotecznej – mówi Wojtek Kamiński, odpowiedzialny za technologie w Grupie ANG.

(AM, źródło: prnews.pl)

Wiener: Niestabilne czasy nie zachęcają do wyjazdów na majówkę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W tym roku 45% uczestników badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Wiener wybierze wypoczynek w naszym kraju, a co dziesiąty wyjedzie za granicę. Obecna sytuacja związana z wojną w Ukrainie i inflacją nie jest obojętna dla co czwartego badanego, który zmienił swoje plany z tego powodu. Tylko co drugi wyjeżdżający za granicę i co piąty planujący wyjazd krajowy wykupi ubezpieczenie podróżne.

26% badanych zrezygnowało z majówkowych planów z powodu niesprzyjającej sytuacji polityczno-gospodarczej (wojna w Ukrainie, wysoka inflacja). Spośród nich 16% zrezygnowało z wyjazdu zagranicznego i zostanie w Polsce, a co dziesiąty zrezygnował z wyjazdu krajowego i spędzi weekend w domu. Swoich planów nie zmieniło 36% ankietowanych. Identyczny odsetek w ogóle nie planował wyjazdu na majówkę i podtrzymuje tę decyzję.

– Możemy zaobserwować zmiany planów w związku z niestabilną sytuacją społeczno-ekonomiczną. Co czwarty Polak martwi się o swoje bezpieczeństwo i finanse, co przyczyniło się do rezygnacji z majówkowych planów. Tu straty mogą odczuć przede wszystkim hotelarze, dla których majówka jest symbolicznym rozpoczęciem sezonu turystycznego i szansą na większy zarobek – zauważa Rafał Juszkiewicz, ekspert Wiener.

Co drugi respondent planuje wydać na wyjazd mniej niż 1 tys. zł. w przeliczeniu na jedną osobę. 27% planuje zamknięcie wydatków w przedziale 1–2 tys. zł. na osobę, a 10% planuje przekroczyć kwotę 2 tys. zł na osobę.

Z badania Wiener wynika, że ankietowani często wybierają się na wyjazdy bez ubezpieczeń podróżnych. Ponad połowa planująca wyjazd w granicach kraju nie zamierza wykupić ubezpieczenia w związku z podróżą. Taki plan ma co piąty badany.

Co drugi badany wyjeżdżający za granicę planuje wykupić polisę podróżną. Z drugiej strony jednak 34% nie deklaruje takiego zamiaru.

– Analizując wyniki naszego badania, widzimy, że nadal wśród Polaków panuje przekonanie, że warto ubezpieczać głównie zagraniczne wyjazdy. Zaskakuje natomiast, że co trzeci badany decyduje się taki wyjazd bez wykupienia odpowiedniej polisy, narażając się tym samym na ewentualne wysokie koszty m.in. leczenia poza granicami Polski czy transportu medycznego do kraju. Taka polisa przydaje się również podczas wyjazdów w granicach naszego kraju, choć opieka medyczna w Polsce jest darmowa. W przypadku nieszczęśliwego wypadku wypłacimy odpowiednie świadczenie z tytułu uszczerbku na zdrowiu, w ramach określonego limitu zrefundujemy koszty leczenia wypadku poniesione poza państwową służbą zdrowia oraz pokryjemy szkody wyrządzone innej osobie w ramach ubezpieczenia OC – dodaje Rafał Juszkiewicz.

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone w dniu 20 kwietnia 2022 roku metodą CAWI na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 812 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18. roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.

(AM, źródło: Wiener)

Marsh: Ceny ubezpieczeń na świecie wzrosły o 11% w pierwszym kwartale

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Tempo wzrostu cen ubezpieczeń na świecie pozostaje umiarkowane – globalne stawki wzrosły o 11% w pierwszym kwartale 2022 r. Stawki polis cybernetycznych gwałtownie rosną, podczas gdy inflacja zaczyna budzić obawy ubezpieczycieli – wynika z najnowszego raportu Marsh zatytułowanego „Global Insurance Market Index Q1 2022”.

W pierwszych trzech miesiącach można było zaobserwować kontynuację trendu umiarkowanego wzrostu stawek, notowanego od początku ubiegłego roku. Był to też 18. kwartał z rzędu, w którym Marsh  zaobserwował wzrost stawek.

Wzrosty cen ubezpieczeń w większości regionów były umiarkowane z uwagi na wolniejsze tempo wzrostu stawek linii finansowych i profesjonalnych. Wielka Brytania ze średnim wzrostem 20% (spadek z 22% w ostatnim kwartale ubiegłego roku) oraz USA z 12% wzrostem (14% w IV kw. 2021 r.) nadal napędzały globalne ceny ubezpieczeń. Tempo wzrostu w regionie Pacyfiku wyniosło 10% (13%), w Azji 3% (4%), a w Europie kontynentalnej 6% (9%). Drugi kwartał z rzędu wyjątek stanowił region Ameryki Łacińskiej i Karaibów, gdzie stawki wzrosły o 6% (4%).

W skali globalnej ceny ubezpieczeń linii majątkowych wzrosły średnio o 7%, czyli o jeden punkt procentowy mniej niż w ostatnim kwartale poprzedniego roku. Jednocześnie stawki ubezpieczeń OC wzrosły średnio o 4% (jak wyżej).

W liniach finansowych i profesjonalnych, napędzanych rosnącymi stawkami polis cybernetycznych, ponownie odnotowano najwyższy wzrost cen ubezpieczeń wśród głównych kategorii produktów, wynoszący 26%. Wskaźnik wzrostu był jednak niższy niż w poprzednim kwartale (31%), co było spowodowane wolniejszym tempem wzrostu cen polis D&O.

Stawki ubezpieczeń cybernetycznych nadal rosną, głównie ze względu na ciągły wzrost częstotliwości i skali szkód związanych z oprogramowaniem ransomware. Jednocześnie wielu ubezpieczycieli dąży do zaostrzenia warunków ubezpieczenia, zwłaszcza w związku z trwającym konfliktem na Ukrainie. Ceny polis cyber wzrosły o 110% w Stanach Zjednoczonych (130%) oraz o 102% w Wielkiej Brytanii (92%).

Rosnąca inflacja ma wpływ na koszty szkód w przypadku kilku linii biznesowych i jest sygnalizowana jako problem w niektórych obszarach geograficznych.

– Wojna w Ukrainie, choć jest przede wszystkim tragedią humanitarną, zwiększyła presję na i tak już wymagający dla klientów rynek ubezpieczeniowy. Zaczynamy również dostrzegać wpływ rosnącej inflacji na koszty szkód i wzrost ekspozycji, co z kolei może wpłynąć na stabilność cen ubezpieczeń – komentuje wyniki raportu Lucy Clarke, President Marsh Specialty and Marsh Global Placement. – Podstawy rynku pozostają jednak silne i spodziewamy się kontynuacji trendu umiarkowanego wzrostu stawek. Będziemy nadal wspierać klientów w znalezieniu konkurencyjnych stawek i pokrycia, a także w zrozumieniu, jak szybko zmieniająca się dynamika rynku może wpłynąć na ich ryzyko – dodaje.

– Sytuacja ubezpieczeń majątkowych na rynku polskim w 1Q2022 wpisuje się w ogólny trend wynikający z raportu Marsh. Wzrosty stawek odnotowywane we wcześniejszych kwartałach utrzymują się na porównywalnym poziomie około 20%, niezależnie od aktualnej sytuacji geopolitycznej. Należy jednak podkreślić, że obserwowany wzrost kosztów likwidacji szkód, który podyktowany jest rosnącą inflacją, w kolejnych okresach może mieć dodatkowy wpływ na wzrosty stawek ubezpieczeniowych – wskazuje Blanka Kuzdro-Chodor, dyrektor Działu Klienta Korporacyjnego Marsh Polska.

Małgorzata Splett, dyrektor Działu FINPRO i PEMA Marsh Polska przyznaje, że w liniach finansowych i profesjonalnych (FINPRO) jej firma obserwuje stosunkowo niewiele zmian w stosunku do ostatniego raportu.

– W ubezpieczeniach D&O nadal stabilizacja wzrostu stawek, co wciąż nie dotyczy sektora instytucji finansowych, cięższego przemysłu czy spółek Skarbu Państwa. Biorąc pod uwagę trwającą wojnę na Ukrainie, ubezpieczyciele zaczęli dołączać do polis D&O zaostrzone klauzule sankcji oraz w ogóle uważniej badać w procesie underwritingu ewentualny udział operacji klientów w biznesie rosyjskim, białoruskim i ukraińskim – zauważa ekspertka.

Przyznaje też, że stawki ubezpieczeń cybernetycznych biją rekordy, a ubezpieczyciele poza ograniczaniem pojemności coraz mocniej ograniczają oferowany zakres ochrony, przez co sam proces plasowania polis jest jeszcze bardziej zajmujący czasowo i zwyczajnie trudny. Przy większych programach Marsh zauważa wciąż większy apetyt na polskie rachunki cyber wśród ubezpieczycieli zagranicznych.

– Gorącym tematem, również w ubezpieczeniach FINPRO, jest inflacja. Wzrost cen i kosztów ubezpieczenia powinien napędzać zmiany w limitach sum ubezpieczenia. Nieodpowiednie oszacowanie sumy ubezpieczenia w ubezpieczeniach majątkowych jest zapewne bardziej dotkliwe i grozi niedoubezpieczeniem, natomiast w rozmowach z klientami FINRPO również zachęcamy do rewizji aktualnych poziomów sum gwarancyjnych ubezpieczeń D&O, Crime/PI, skarbowych czy cyber, biorąc pod uwagę ogólny wzrost cen usług, chociażby usług doradczych (pokrycie kosztów obrony)- podsumowuje Małgorzata Splett.

Marcin Olczak, dyrektor Departamentu Ryzyk Kredytowych Marsh Polska, twierdzi z kolei, że rynek ubezpieczeń należności w dalszym ciągu wyróżnia się na tle pozostałych linii ubezpieczeniowych.

– Zarówno na poziomie globalnym, jak i na lokalnym rynku polskim obserwujemy kontynuację trendu spadku stawek. Bardzo dobre wyniki polskich ubezpieczycieli w 2021 (wzrost składek o 20%, spadek odszkodowań o 60%) pozwalają na uzyskiwanie konkurencyjnych warunków nawet pomimo trwających działań wojennych na Ukrainie oraz pogarszającej się koniunktury w polskiej gospodarce. Zapewne stan ten nie będzie trwał do końca roku, ale jak na razie ciągle mamy do czynienia z rynkiem ubezpieczającego – podkreśla.

(AM, źródło: Marsh)

PIU: Ponad 1 mld zł składek z ubezpieczeń zdrowotnych w 2021 r.

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W minionym roku wartość rynku komercyjnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce mierzona poziomem przypisu składki osiągnęła poziom miliarda złotych – wynika z danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Zdaniem PIU wynik ten odzwierciedla obawy Polaków związane z ograniczoną dostępnością do opieki medycznej.

Na koniec 2021 r. ponad 3,8 mln Polaków miało wykupione ubezpieczenie zdrowotne. To o 17% więcej niż w roku poprzednim (3,27 mln wg raportu PIU „Ubezpieczenia w liczbach 2020”). Wydatki na prywatne polisy wyniosły ponad 1 mld zł, czyli blisko 15% więcej niż w 2020 r. (940 mln zł).

PIU zauważa, że w IV kw. 2021 roku można było zaobserwować powrót pacjentów do placówek medycznych, co znacznie nadwyrężyło wydolność publicznego systemu opieki zdrowotnej. Aby uniknąć długiego czekania na wizytę, coraz częściej pacjenci korzystali z usług prywatnej opieki medycznej, w dużej mierze płacąc za wizytę lub zabieg z własnej kieszeni.

– Trwająca ponad dwa lata pandemia testuje granice wydolności publicznego systemu opieki zdrowotnej. Jednym z jego wyzwań jest limitowany dostęp do lekarzy specjalistów oraz zabiegów medycznych. Tę lukę stara się wypełnić sektor prywatny. Dodatkowo nadal obserwujemy pogłębiający się dług zdrowotny oraz rosnącą inflację medyczną, która znacznie przewyższa inflację bazową ­– podsumowuje Dorota M. Fal, doradca zarządu Izby. – Rynek ubezpieczeń zdrowotnych odpowiada jednak na bieżące zapotrzebowanie społeczeństwa. Od początku pandemii oferta ubezpieczycieli dopasowała się do oczekiwań pacjentów zwłaszcza w zakresie profilaktyki i opieki psychologicznej, pojawiły się ubezpieczenia komplementarne, a w 2022 roku oferta polis medycznych rozszerzyła się o pełnozakresowe ubezpieczenie szpitalne – dodaje.

Rośnie rola profilaktyki

Pandemia umocniła rolę profilaktyki w myśleniu Polaków o zdrowiu. Dzięki zachowywaniu społecznego dystansu oraz stosowaniu się do reżimu sanitarnego, w tym noszeniu maseczek oraz częstszemu myciu i dezynfekowaniu rąk, zmalała liczba przypadków zachorowań na rotawirusy, wirusowe zapalenie wątroby typu A, grypę czy paragrypy.

– Do trendu promowania profilaktyki dołączają pracodawcy, którzy doceniają jej rolę w utrzymaniu pracowników w zdrowiu. Dlatego ubezpieczenia medyczne coraz częściej łączone są z promocją zdrowego trybu życia, oferując klientom dostęp do zajęć fitness lub korzystanie z obiektów sportowych – komentuje Dorota M. Fal.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Alior Bank i LINK4 kuszą kierowców zniżką w składce i e-bonami do Biedronki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ramach nowej promocji klienci Alior Banku mogą kupić ubezpieczenia komunikacyjne LINK4. Jeśli to zrobią, mogą liczyć na znaczący upust w składce oraz e-bony zakupowe – informuje cashless.pl.

Zakup OC za pośrednictwem serwisu Alior Online lub aplikacji Alior Mobile jest premiowany zniżką do 13% składki oraz e-bonem do Biedronki wartym 50 zł. W przypadku nabycia pakietu AC+OC kupujący otrzymuje e-bon o wartości 100 zł. Promocja trwa do 30 czerwca lub do wyczerpania puli nagród o łącznej wartości 20 tys. zł i jest dostępna dla klientów, którzy wcześniej nie korzystali z ubezpieczeń komunikacyjnych LINK4.

Więcej:

cashless.pl z 27 kwietnia, Ida Krzemińska-Albrycht „Link4 zachęca do zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych w Alior Banku. Kusi bonami do Biedronki”:

https://www.cashless.pl/11730-promocja-link4-alior-biedronka

(AM, źródło: cashless.pl)

DMSales to narzędzie nowoczesnego agenta

0
Izabela Madejska

Rosnące oczekiwania klientów, a także stale rozwijająca się technologia wymuszają doskonalenie procesów sprzedaży.

Towarzystwa ubezpieczeniowe i agenci potrzebują nowoczesnych rozwiązań, które umożliwią im zarządzanie potencjalnymi klientami, automatyzację komunikacji z obecnymi klientami i przeanalizują efekt prowadzonych działań.

Automatyzacja w branży ubezpieczeniowej

Automatyzacja procesu sprzedaży jest kluczowym czynnikiem zwiększania efektywności pracy agentów, tym bardziej gdy wspiera ją wielokanałowa komunikacja z potencjalnym lub obecnym klientem. Poznanie klienta, przeanalizowanie jego potrzeb oraz przygotowanie oferty i odpowiedniej komunikacji powinno być sprawne i przebiegać niezależnie od użytego kanału komunikacji.

Gromadzenie informacji o kliencie w jednym miejscu znacznie ułatwi proces ofertowania i zarządzania procesem komunikacji. Za pomocą segmentacji klientów na podstawie np. statusu w lejku sprzedaży jesteśmy w stanie zaplanować inny proces komunikacji dla potencjalnych, a inny dla obecnych klientów, aby ich poinformować np. o zmianach lub nowych produktach ubezpieczeniowych.

Idealne narzędzie dla agentów

Takie narzędzie powinno dostarczać funkcji, które są niezbędne do wykonywania codziennej pracy. Powinno umożliwiać nie tylko dostęp do baz danych, ale zapewniać informacje o potencjalnym kliencie, historię kontaktu i dodane notatki, a także możliwość zarządzania komunikacją e-mail, SMS czy telefoniczną.

Ponadto zespoły sprzedażowe powinny mieć możliwość efektywnego planowania pracy i monitorowania jej wyników dzięki analizie wykonanych czynności czy zrealizowanych kampanii.

System DMSales oferuje wiele użytecznych funkcji ułatwiających pracę zarówno agentom pracującym na „własny rachunek”, jak i rozbudowanym zespołom w towarzystwach ubezpieczeniowych. Zapewnia m.in. widok 360° klienta, podłączenie wielu źródeł danych, m.in. skrzynkę pocztową, LinkedIn czy stronę www. Podział na wątki, projekty i segmenty umożliwia pracę wielokontekstową, gdzie agent może pracować jednocześnie z wieloma klientami, a także kilku agentów jednocześnie może pracować na jednym projekcie, natomiast całość prac może monitorować przełożony. System polecany jest między innymi dyrektorom, kierownikom i osobom zarządzającym zespołami agentów, którzy chcą monitorować pracę zespołu.

Rozwiązanie dostosowane jest także do innych kanałów kontaktu i sprzedaży, np. contact center. Możliwe jest zaimportowanie zweryfikowanych kontaktów przez call center razem z nagraniem rozmowy, aby agent znał kontekst i wiedział, do jakiej wypowiedzi ma nawiązać, kontaktując się z potencjalnym klientem.

Jedno narzędzie zamiast wielu

Dostęp do nowoczesnego narzędzia, które może zastąpić kilka różnych programów, zaoszczędzić czas i zoptymalizować powtarzalne czynności, jest coraz chętniej wybierany przez agentów. Wielu z nich docenia korzyści, a także ma większą motywację do realizowania procesów prospectingowych, czyli kampanii mających na celu pozyskanie klienta.

Agenci korzystający z systemu DMSales odznaczają się wysoką jakością obsługi klientów dzięki dostępowi do funkcji umożliwiających automatyzację komunikacji. Cenią możliwość zminimalizowania liczby używanych narzędzi do jednego, które sprzyja budowie grupy odbiorców, podłączeniu kilku źródeł danych do jednego projektu, wysyłaniu kampanii e-mail, SMS czy wykonywaniu połączeń telefonicznych, a także zarządzaniu kontaktami w mini CRM-ie czy monitoringowi prowadzonych działań.

Dodatkowo DMSales jest wydawcą darmowego narzędzia, które umożliwia pozyskiwanie biznesowych kontaktów z LinkedIna nawet dziesięć razy szybciej.

Stale pracujemy nad nowymi funkcjami, które będą miały zastosowanie w działach marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Będzie to m.in. możliwość zaplanowania automatycznych sekwencji komunikacyjnych, zaplanowanie listy zadań do wykonania przy konkretnych kontaktach lub na projektach i możliwość zarządzania kalendarzem.

Izabela Madejska
Marketing Manager w DMSales

SAS zaprasza kadrę kierowniczą na spotkanie poświęcone cyklowi życia klienta ubezpieczeniowego

0

19 maja w Warszawie odbędzie się spotkanie zatytułowane „Insurance Inspiration Day. Cykl życia klienta ubezpieczeniowego”. Patronem medialnym wydarzenia organizowanego przez SAS dla kadry kierowniczej zakładów ubezpieczeń jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Nowe technologie wpływają na każdy etap cyklu życia klienta: od akwizycji, przez wycenę, obsługę, zarządzanie obszarami ryzyka i zgodności, aż do zapewnienia klientowi maksymalnie spójnego i spersonalizowanego doświadczenia. SAS, współpracując z ubezpieczycielami z całego świata, zgromadził bogaty zasób doświadczeń i dobrych praktyk w tym obszarze. I teraz chce podzielić się nimi z kadrą kierowniczą zakładów ubezpieczeń.

Okazją do tego będzie spotkanie stacjonarne, które odbędzie się 19 maja. W jego trakcie eksperci SAS przedstawią cykl życia klienta ubezpieczeniowego z uwzględnieniem takich tematów, jak:

  • akwizycja i pricing,
  • potencjał sztucznej inteligencji w zarządzaniu relacją z klientem,
  • optymalizacja procesu szkodowego,
  • wpływ zielonej transformacji na ubezpieczenia (ESG),
  • rozwiązania oparte na chmurze.

Podczas spotkania głos zabiorą Marcin Hadyś, Head of Sales, Financial Institutions i Michał Pieprzny, Country Leader – obaj SAS Polska, Zuzanna Karolak, Forensic & Compliance Lead, Dariusz Jańczuk, Principal Business Solutions, Marta Prus-Wójciuk, Principal Business Solutions Manager, Customer Advisory, oraz Piotr Kramek, Data Science Manager, Customer Advisory – wszyscy SAS Central Europe. Ponadto w trakcie konferencji wystąpią: Piotr Czetwertyński, Digital Data Innovation Senior Principal Accenture, Marcin Ramotowski, Regional Customs Strategic Processes Development Manager JT Weston, i Przemysław Janicki, Principal Risk Solutions Consultant, CEE & SE E Risk CxP Team.

Prelegenci opowiedzą o optymalizacji i bezpieczeństwie procesów szkodowych z wykorzystaniem SI, zaletach połączenia chmury i analityki w zakładach ubezpieczeń, wpływie ESG na decyzje biznesowe w zakładzie ubezpieczeń oraz roli marketingu hybrydowego w budowaniu relacji z klientem na przykładzie ubezpieczyciela z Europy.

Spotkanie odbędzie się 19 maja 2022 r., w godz. 9:00–14:00 w Villa Foksal, ul. Foksal 3/5 w Warszawie.

Rejestracja:

https://www.sas.com/pl_pl/events/2022/insurance-inspiration-day-2022.html#register

(AM)

18,148FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie