Blog - Strona 823 z 1524 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 823

Odc. 195 – Przepis na spokojne wakacje

0

Czy w dobie inflacji należy oszczędzać na ubezpieczeniach, czy wręcz przeciwnie? O tym w podcaście #RozmowyBezAsekuracji mówi Andrzej Paduszyński z firmy Compensa. Rozmawia Aleksandra Wysocka.

Dowiesz się:

  • Co się dzieje, gdy suma ubezpieczenia jest zbyt niska?
  • Na jakie ryzyka warto uważać w trakcie wakacji i wyjazdów urlopowych?
  • W jaki sposób inflacja wpływa na likwidację szkód w ubezpieczeniach?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Wydarzenia Miesiąca – Lipiec 2022

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W lipcu główne wydarzenia w sektorze ubezpieczeniowym odnosiły się do kierowców. Najbardziej wyczekiwanym była publikacja rekomendacji KNF dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Ponadto na uznanie zasłużyła sprawna reakcja Warty na umożliwienie ubezpieczycielom korzystania z informacji o mandatach oraz oferta Reso dotycząca ochrony prawnej dla kierowców. Wśród innowacji wyróżnił się silnik do dynamicznej wyceny ubezpieczeń turystycznych wdrożony w Europie Ubezpieczenia.

WYDARZENIE MIESIĄCA

Publikacja ostatecznej wersji rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych – jako jeden z najważniejszych aktów odnoszących się do polskich ubezpieczeń, który będzie miał ogromny wpływ na cały rynek komunikacyjny oraz jego partnerów, takich jak warsztaty naprawcze.

PRODUKT MIESIĄCA

Odwołaj Mandat z oferty Reso Europa Service – dla produktu zapewniającego pomoc prawną w zakresie zakwestionowania mandatów karnych w związku z naruszeniem prawa o ruchu drogowym, co może przyczynić się do popularyzacji wciąż jeszcze niedocenianego przez klientów ubezpieczenia ochrony prawnej.

INNOWACJA MIESIĄCA

Silnik do dynamicznej wyceny ubezpieczeń turystycznych wykorzystujący zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji, opracowany przez Quantee, a wdrażany w Europie Ubezpieczenia we współpracy z Deloitte – dla narzędzia umożliwiającego ubezpieczycielowi uwzględnienie w wycenie polis podróżnych dużo większej ilości danych, precyzyjniejsze szacowanie ryzyka i dopasowanie stawek do profilu ryzyka danego ubezpieczonego.

UBEZPIECZYCIEL MIESIĄCA

Warta – w uznaniu za najszybszą na rynku integrację z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców oraz wykorzystanie danych o wykroczeniach i mandatach w taryfikacji składek dla posiadaczy pojazdów mechanicznych.

CZŁOWIEK MIESIĄCA

Elżbieta Frydrychowicz-Sztanga – za przejęcie odpowiedzialności za życiową i majątkową sprzedaż multiagencyjną we wszystkich spółkach i markach ubezpieczeniowych Generali Polska, będącą jednym z kluczowych obszarów w grupie i jej największym kanałem dystrybucji.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Wakacje kredytowe nie oznaczają przerwy w opłacaniu ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od 29 lipca osoby, które spłacają kredyty hipoteczne w złotówkach, mogą składać wnioski o wakacje kredytowe w bankach. Należy jednak pamiętać, że wakacje kredytowe to „urlop” tylko od rat kredytu. Nie są nimi objęte opłaty za ubezpieczenie kredytu lub nieruchomości. Aby wspomóc kredytobiorców, Rzecznik Finansowy uruchomił specjalną infolinię dotyczącą wakacji kredytowych.

Nowe przepisy umożliwiają zawieszenie spłaty raty kredytu hipotecznego przez maksymalnie osiem miesięcy w 2022 i 2023 roku. Nie oznacza to jednak, że na cały ten okres kredytobiorcy mogą zapomnieć o przelewach do banku. Spłatę można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale tego roku oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. W okresie zawieszenia rat kredytobiorca będzie musiał opłacać ubezpieczenia powiązane z umową kredytu, czyli np. ubezpieczenie na życie czy ubezpieczenie nieruchomości wymagane podczas zawierania umowy na kredyt hipoteczny.

Bank potwierdzi przyjęcie wniosku w ciągu 21 dni od daty jego otrzymania. Wskaże przy tym okres, na który zawieszona została spłata kredytu, a także wysokość opłat, które nadal trzeba regulować z tytułu ubezpieczenia.

Zawieszone raty przejdą na koniec okresu spłaty, co wydłuży okres kredytowania o liczbę miesięcy, w których kredytobiorca skorzystał z wakacji kredytowych.

Rzecznik Finansowy uruchamia infolinię, UOKiK przygląda się procedurom bankowym

Aby pomóc klientom banków w sytuacji wystąpienia problemów związanych z realizacją nowych przepisów przez banki, Rzecznik Finansowy uruchomił specjalny numer telefonu oraz adres e-mail. Dyżury na infolinii pełnić będą eksperci.

W dniach 1, 2, 3 i 4 sierpnia infolinia pod numerem  22 3337335 będzie działać w godzinach 9:00-14:00. Po 4 sierpnia będzie natomiast czynnaod poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-12:00. Poradę eksperta można uzyskać również drogą mailową, pisząc na adres: wakacjekredytowe@rf.gov.pl.

Już w piątek kredytobiorcy informowali UOKiK o nieprawidłowościach w bankowych procedurach dotyczących wnioskowania o wakacje kredytowe. Sygnały dotyczyły m.in. elektronicznego składania wniosków oraz informowaniu przez banki o spadku przyszłej zdolności kredytowej. Pojawiły się też skargi konsumentów na krótkie godziny otwarcia oddziałów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że zbada, jak banki informują klientów o wakacjach kredytowych i w jaki sposób ich udzielają.

Na co kredytobiorcy przeznaczą niewydane pieniądze?

Z ustawowych wakacji kredytowych może skorzystać blisko 3,5 mln osób, czyli 83,8% kredytobiorców. Biuro Informacji Kredytowej zleciło Quality Watch badanie konsumentów, z którego wynika, że 2/3 osób posiadających kredyt hipoteczny zgłasza chęć skorzystania z tego przywileju.

Na co Polacy przeznaczą środki „zaoszczędzone” w ramach wakacji kredytowych? Badanie BIK ujawniło, że ponad połowa badanych (56%) chce te pieniądze spożytkować racjonalnie, czyli na nadpłatę rat w kolejnych miesiącach. 26% ankietowanych planuje przeznaczyć je na bieżące opłaty rachunków za prąd czy gaz, zaś 25% chce zaoszczędzone pieniądze wydać na sfinansowanie bieżących wydatków na życie, takich jak zakupy żywności czy odzieży. Ponadto 16% deklaruje, że dzięki wakacjom będzie mogło spłacić inne zobowiązania wobec instytucji finansowych.

(KS, źródło: prawo.pl, pb.pl, money.pl, Rzecznik Finansowy)

Wypadek na wakacjach, a rehabilitacja w nowym roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Cześć osób, które uległy wypadkom komunikacyjnym wymaga rehabilitacji, na którą czeka się średnio 5 miesięcy. Mogą zatem nie wrócić do zdrowia nawet do kolejnych wakacji. Dlatego coraz więcej poszkodowanych decyduje się na rehabilitację poza systemem państwowym, np. za pośrednictwem dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

W wakacje łatwiej o wypadek – potwierdzają to statystyki policyjne. W 2021 roku na polskich drogach doszło do 22,8 tys. wypadków, a 21% z nich miało miejsce tylko w ciągu dwóch miesięcy wakacyjnych. Patrząc na liczby bezwzględne, każdego dnia wakacji dochodziło średnio do 81 wypadków dziennie.

Na rehabilitację z NFZ czeka się 5 miesięcy

Część poszkodowanych oprócz pomocy doraźnej, potrzebuje też długotrwałej rehabilitacji, żeby w pełni odzyskać sprawność. Ale tu pojawia się pewien problem. Czas oczekiwania na takie świadczenia w Polsce wynosi średnio 5,1 miesiąca – wynika z najnowszego raportu WHC dotyczącego zmian dostępności do gwarantowanych świadczeń zdrowotnych. W skrajnych przypadkach oczekiwanie w kolejce do rehabilitanta może wydłużyć się nawet do roku. – Można zatem nie wyleczyć się przed kolejnymi wakacjami. Nie dziwię się więc, że coraz więcej osób dba o to, żeby ich polisa zdrowotna czy na życie uwzględniała też prywatną rehabilitację. W końcu zbyt długi czas oczekiwania na pomoc może uniemożliwić pełen powrót do zdrowia. Podjęcie działań bezpośrednio po wypadku ma kolosalny wpływ na przebieg leczenia urazów i efekty rehabilitacji, a w konsekwencji na lepsze rokowania pacjenta – mówi Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w Saltus Ubezpieczenia.

Co otrzymasz w ramach polisy?

Za pośrednictwem ubezpieczenia można sobie zapewnić dostęp do rozbudowanego pakietu usług rehabilitacyjnych, a przede wszystkim krótki okres oczekiwania na badania i wizyty u lekarzy specjalistów. Pakiety rehabilitacyjne z reguły zawierają określoną liczbę zabiegów, które można wykonać w ciągu roku, dlatego możemy je dopasować odpowiednio do potrzeb. Często zapewniają też dostęp do różnego rodzaju świadczeń m.in. do fizykoterapii, kinezyterapii czy masaży. Pomoc ta może okazać się nieocenionym wsparciem w szybkim powrocie do zdrowia po wypadku drogowym.

Świadomość ubezpieczeniowa Polaków na temat możliwości i komfortu, jaki oferuje posiadanie indywidualnego lub grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, stale rośnie. Jest to zauważalne nie tylko w dynamicznie rosnącej liczbie ubezpieczonych, ale również w sposobie korzystania ze świadczeń. Coraz częściej posiłkujemy się ubezpieczeniami w leczeniu poważnych i przewlekłych schorzeń czy urazów, a nie tylko po to, żeby szybciej umówić się do internisty. O tym, że cenimy sobie wygodę w kontaktach z lekarzami, świadczy też fakt, że nadal ok. 30% osób korzysta z teleporad, które nie są już zapewniane przez NFZ  – dodaje Xenia Kruszewska.

Ochroną zapewnianą przez dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne objętych jest 3,8 mln Polaków, czyli co dziesiąty z nas. To 17% więcej niż rok wcześniej. Większość osób korzysta z polis grupowych zapewnianych przez pracodawców, na co wpływ ma niewątpliwie fakt, że dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej jest niezmiennie najbardziej pożądanym benefitem pracowniczym.

(KS, źródło: Saltus Ubezpieczenia)

Rozpoznawalna marka jest obecna online i odpowiedzialna społecznie

0
Agnieszka Durst-Wilczyńska

Firmy w działaniach marketingowych muszą uwzględniać aktualne trendy, co jest niełatwym zadaniem ze względu na tempo zmian. Starają się szybko reagować na bieżące zjawiska, choć to poligon doświadczalny, na którym wykorzystanie zdobytych wcześniej kompetencji nie zawsze jest skuteczne.

Obyś żył w ciekawych czasach – brzmi znane przysłowie, a konkretnie przekleństwo chińskiego pochodzenia. A czasy są faktycznie przełomowe. Trendy w marketingu ubezpieczeń w zasadzie odzwierciedlają ogólne trendy rynkowe, które obserwujemy. Niektóre są bardzo uniwersalne, inspirowane zmieniającym się otoczeniem i potrzebami klientów, ale jeden z nich jest zarezerwowany tylko dla ubezpieczeń. Zacznijmy może od niego.

Zmiana warty

W zrozumieniu tego trendu pomogą liczby. Zestawienie GRP (Gross Rating Point – miarą GRP określa się siłę kampanii reklamowej prowadzonej w TV, prasie i radiu) oraz wydatków mediowych całej kategorii ubezpieczeń oraz porównywarek w latach 2016–2021 pokazuje bardzo szybki wzrost udziału porównywarek.

Porównywarki urosły w roku 2019 i od tego czasu notują stabilnie wysoką aktywność w TV. Jeszcze w 2018 r. udział porównywarek w GRP wynosił tylko 3% (97% TU), aby w 2020 r. wzrosnąć do 38%! W 2021 spadł do 31%, ale to ze względu na silną kampanię rebrandingową UNIQA, która podniosła statystyki dla ubezpieczycieli.

Co to oznacza? Wzrost ambicji pośredników (porównywarek, multiagencji) na budowanie marek własnych. Do niedawna pozostawali w cieniu, a teraz coraz odważniej wchodzą na teren, który do tej pory zarezerwowany był dla towarzystw ubezpieczeniowych. Ma to swoje konsekwencje. Jedną z nich są spadki rozpoznawalności TU (na podstawie raportu KANTAR 2021). Klienci nawiązują relację z marką, w której kupili polisę, traktując ubezpieczycieli jak „fabryki” produktów.

Digitalizacja branży

Żyjemy w czasach, w których klienci równolegle korzystają z kanałów cyfrowych i niecyfrowych – płynne przechodzenie między nimi (omnichannel) to już nic nadzwyczajnego, a liniowa ścieżka zakupu to przeszłość, do której nie ma powrotu.

Nawet te marki, które do tej pory były postrzegane jako bardziej tradycyjne w rozumieniu wspierania tradycyjnego kanału sprzedaży, zaakceptowały ten trend. Dokonujące się od lat przejście na digital w ich wykonaniu ostatnio bardzo przyspieszyło, zarówno narzędziowo, jak i komunikacyjnie.

Ma to swoje odzwierciedlenie w nowych odsłonach reklamowych, w których informacja o możliwości zakupu online jest tak samo ważna jak informacja o produkcie. Podobnie jak w innych branżach, również w ubezpieczeniach wzrasta rola internetu jako sposobu dotarcia do klienta. Powstają kampanie przeznaczone wyłącznie dla kanału online, niedostępne w innych mediach. Ten sposób coraz chętniej wykorzystują nie tylko duże firmy, ale także mniejsi pośrednicy, którzy budują marki własne, tak jak wspominane wyżej porównywarki.

Z danych Influencer Marketing Hub z 2022 r. wynika, że już 62% z nas wykorzystuje internet jako źródło informacji, z czego 46,5% poszukuje tu produktów i marek. Nikomu nie trzeba już tłumaczyć, że bez silnej marki trudno sprzedawać w kanale online.

Ubezpieczyciele zaangażowani społecznie

Mało która branża jest poddana takiej presji na obniżenie ceny jak branża ubezpieczeniowa. Inflacja tylko tę presję potęguje. Do tego, powiedzmy wprost, ubezpieczenia to nie jest angażująca kategoria. Najbardziej popularne ubezpieczenie komunikacyjne jest obowiązkowe i traktowane przez niektórych klientów jak dodatkowy podatek.

Dlatego atrakcyjna cena wymieniana jest jako najważniejszy czynnik wyboru, na równi z wiarygodnością i bezproblemową likwidacją szkód. Nie dziwi więc, że ubezpieczyciele tak chętnie wykorzystują w swojej komunikacji argument niskiej ceny. Ale to niejedyny czynnik wpływający na rozważanie zakupu. Co jeszcze może być brane pod uwagę?

Odpowiedzią jest komunikacja skoncentrowana nie tylko wokół korzyści na poziomie funkcjonalnym, ale też emocjonalnym. Nie wystarczy inwestować w narzędzia i usprawnianie procesów. Trzeba rozumieć ludzi, być blisko ich potrzeb i znajdować sposoby na realną pomoc, także w tych najtrudniejszych emocjonalnie momentach. A w tym ubezpieczyciele są najlepsi.

Zrealizowane przez Accenture badanie Global Consumer Pulse pokazuje, że niemal 2/3 konsumentów ze wszystkich zakątków świata preferuje produkty i usługi firm, które w swojej działalności kierują się wartościami etycznymi i okazują wsparcie szczytnym celom. Nic tak nie skraca dystansu i nie buduje relacji między firmą i klientami jak wspólne wartości. Ale uwaga! Deklaracje składane w przekazach reklamowych muszą być powiązane z autentycznymi działaniami, które marki podejmują.

Przykładem takiej strategii i działań jest projekt „Masz moc na hejt”, który od kilku lat realizuje UNIQA. Program nagłaśnia problem cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży, edukuje, ale także oferuje możliwość zakupu ubezpieczenia na wypadek hejtu w internecie. Podobnych, długoterminowych inicjatyw w branży jest więcej.

Może w długiej perspektywie to jest właśnie najlepsza recepta na to, jak wyróżnić się na tle konkurencji i przeciwstawić spadkom rozpoznawalności?

Agnieszka Durst-Wilczyńska
dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką, UNIQA

O przyszłości sektorów fintech i insurtech na 12. FinTech & 11. InsurTech Digital Congress

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W dniach 27–28 września 2022 r. odbędzie się 12. FinTech & 11. InsurTech Digital Congress. Tegoroczna edycja przyjmie postać hybrydową: spotkania zorganizowane zostaną w The Westin Warsaw Hotel oraz online. Wydarzenie po raz kolejny zgromadzi kluczowych przedstawicieli branży, którzy dokonają analizy najbardziej aktualnych trendów i kierunków rozwoju sektora fintech i insurtech.

Najbliższą edycję Fintech & Insurtech Digital Congress zainauguruje dyskusja ekspertów na temat wpływu kluczowych przemian w gospodarce światowej na kondycję sektora fintech i insurtech. Omówiona zostanie m.in. rozbieżność między przewidywaniami początków 2022 r. a rzeczywistością III kwartału oraz wpływ spowolnienia gospodarczego na rozwój fintechów. Następnie prelegenci zastanowią się nad tym, jaki wpływ na ekosystem finansowy mają zmiany gospodarcze zachodzące w Polsce i na świecie na przestrzeni ostatnich miesięcy, jakie są i będą strategie sektora finansowego i ubezpieczeniowego na niepewne czasy, a także jaki wpływ na perspektywę rozwoju firm technologicznych ma spowolnienie gospodarcze. Pojawią się również tematy dotyczące m.in. wykorzystania systemów finansowych do rozwoju sektora fintech oraz przewag, jakie dają partnerstwa i wdrażanie innowacji w ubezpieczeniach i bankowości.

W kolejnych częściach kongresu uczestnicy wysłuchają wystąpień prezentujących praktyczne przykłady wdrożeń wykorzystujących innowacyjne rozwiązania. Ważnym tematem będzie rozwój płatności bezgotówkowych – przyszłość portfeli cyfrowych, budowanie doświadczeń płatnościowych i płatności automatycznych, finansowanie i wdrażanie kryptowalut oraz BNPL jako ciesząca się coraz większym zainteresowaniem usługa płatnicza w ujęciu regulacyjnym i windykacyjnym.

Drugiego dnia wydarzenia eksperci przeanalizują trendy przyszłości m.in. potencjał metaverse dla banków i fintechów, przyszłość komunikacji z klientem, zdecentralizowane finanse, absorbcję blockchain przez banki, projektowanie produktu w czasach Web 3.0, ESG w bankowości i w sektorze fintech. W ramach prezentacji kierunków rozwoju sektora insurtech omówione zostaną m.in takie tematy, jak wykorzystanie AI i ekosystemów IoT, modele biznesowe oparte na platformach, trendy i wyzwania technologiczne i handlowe napędzające rozwój insurtechów dzięki którym przeanalizowane zostanie nowe oblicze ubezpieczeń. Nie zabraknie również wątków dotyczących cyfryzacji w zakresie wellbeing i HR oraz biznesu opartego na danych i cyfrowym życiu konsumentów.

Więcej informacji na stronie organizatora.

(ks)

Szkolenie: Ustawa sankcyjna i jej wpływ na umowy ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

VF Conferences zaprasza na szkolenie online dotyczące nowych przepisów ustawy sankcyjnej i jej wpływu na sektor ubezpieczeń. Szkolenie poprowadzi Paweł Stykowski, Local Partner, kierujący Departamentem Prawa Ubezpieczeń w DWF Poland.

Szkolenie odbędzie się 9 września 2022 roku o godzinie 10.00. W jego trakcie poruszone zostaną następujące tematy:

  • Sankcje w prawie polskim – źródła prawa, wpływ na umowy i klientów.
  • Sankcje w prawie unijnym – źródła prawa, wpływ na umowy i klientów.
  • Sankcje ONZ.
  • Sankcje OFAC – czy warto się do nich stosować?

Szkolenie skierowane jest do zakładów reasekuracji, zakładów ubezpieczeń oraz brokerów, a w szczególności do specjalistów z departamentów prawnych, compliance, sprzedaży, bancassurance i wszystkich zainteresowanych tematyką.

Zapisy:

Ewa Dawid,

Tel. 884377776

e-mail: echrzanowska@vfconferences.pl

(ks)

Nowe fundusze TFI PZU dostępne dla uczestników IKE i IKZE

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wachlarz funduszy dla produktów emerytalnych oferowanych w serwisie inPZU poszerzył się o 7 funduszy, wcześniej niedostępnych dla posiadaczy IKE i IKZE, które alokują zasoby w ściśle określone obszary, takie jak OZE (inPZU Akcje Sektora Zielonej Energii), obligacje (inPZU Obligacje Inflacyjne) czy surowce (inPZU Akcje Rynku Surowców).

– Chcemy zachęcić Polaków do oszczędzania w trzecim filarze. Dodając nowe fundusze do produktów IKE i IKZE, wyszliśmy naprzeciw klientom, którzy interesowali się dostępnymi wcześniej wyłącznie dla inwestorów produktami. Nowe fundusze dadzą im możliwość inwestowania w OZE, nieruchomości czy spółki powiązane z rynkiem złota – mówi Marcin Żółtek, wiceprezes TFI PZU.

Do IKE i IKZE w TFI PZU można przystąpić w kilku prostych krokach, całkowicie online. – Stawiamy na funkcjonalność i wygodę w zarządzaniu zgromadzonymi środkami. Wszystkie operacje można wykonać przez inPZU, platformę łatwą i przyjazną, nawet dla nawet osób, które dopiero zaczynają oszczędzać na swoją przyszłość – dodaje Marcin Żółtek. Do rozpoczęcia oszczędzania wystarczy tylko 100 zł, a dodatkowym atutem jest brak opłat za otwarcie konta oraz jedne z najniższych na rynku opłat za zarządzanie (0,5%), co w konsekwencji wpływa na wielkość zgromadzonych środków.

Wszystkie nowo dostępne produkty są funduszami indeksowymi, zarządzanymi pasywnie, co oznacza, że zarządzający nimi eksperci TFI PZU dążą do odwzorowywania odpowiednich indeksów.

inPZU Akcje Europejskie dąży do odwzorowania indeksu MSCI Europe Net Total Return Local Index. Największe spółki w portfelu to m.in. Nestle, Roche, Louis Vuitton, Moët, Hennessy. Największy udział w indeksie mają Wielka Brytania, Francja, Szwajcaria i Niemcy (łącznie mają prawie 80% portfela). Trzy dominujące sektory: finansowy, przemysłowy i ochrony zdrowia obejmują ponad 45% portfela.

inPZU Akcje Sektora Zielonej Energii dąży do odwzorowania indeksu MSCI Global Alternative Energy Net Return Index. Do największych spółek indeksu do zaliczają się m.in. Vestas Wind Systems, Enphase Energy, Orsted czy Solaredge Technologies. Największy udział w indeksie mają USA, Dania i Chiny. Łącznie obejmują ponad 70% portfela.

inPZU Akcje Rynku Złota dąży do odwzorowania indeksu MSCI ACWI Select Gold Miners IMI Net Total Return Index. Spośród 40 spółek wchodzących w skład indeksu, do największych możemy zaliczyć m.in. Newmont Corp., Barrick Gold Corp., Wheaton Precious Metals czy Kirkland Lake Gold. Największy udział w indeksie mają Kanada i USA (łącznie mają ponad 75%).

inPZU Akcje Sektora Nieruchomości dąży do odwzorowania indeksu MSCI World Real Estate Net Total Return USD Index. Do największych spółek wchodzących w jego skład możemy zaliczyć m.in. American Tower Corp., Prologis, Crown Castle Intl. Corp. oraz Equinix. Największy udział w indeksie, ponad 69%, mają Stany Zjednoczone. Trzy dominujące typy nieruchomości: specjalistyczne (np. kina, kasyna, tereny uprawne), mieszkaniowe i przemysłowe (np. magazyny, centra dystrybucyjne) obejmują ponad 55% portfela.

inPZU Akcje Sektora Informatycznego dąży do odwzorowania indeksu MSCI World Information Technology Net Total Return USD Index. Spośród 188 spółek wchodzących w skład indeksu, do największych należą m.in. Apple, Microsoft, NVIDIA, Visa czy Adobe. Największy udział w indeksie, ponad 86%, mają Stany Zjednoczone. Dominujące branże informatyczne to: oprogramowanie systemowe, sprzęt, pamięć masowa i urządzenia peryferyjne oraz półprzewodniki – obejmują w sumie ponad 55% portfela.

inPZU Akcje Rynku Surowców dąży do odwzorowania indeksu MSCI World Commodity Producers Net Total Return USD Index,w którego skład wchodzą spółki zajmujące się przede wszystkim wytwarzaniem surowców w sektorach energii, metali oraz rolnictwa.

inPZU Obligacje Inflacyjne dąży do odwzorowania indeksu Bloomberg Barclays World Govt Inflation-Linked All Maturities Total Return. W skład indeksu wchodzi 148 obligacji. Ponad 89% z nich ma rating AAA lub AA. Największy udział w indeksie, ponad 75%, mają USA i Wlk. Brytania. W indeksie dominują obligacje z zapadalnością powyżej 15 lat (ponad 34%).

Oszczędzający może sam zdecydować, czy chce lokować swoje środki w IKE lub IKZE, czy w obu produktach jednocześnie, co pozwala wykorzystać łączny limit wpłat oraz osiągnąć maksymalne korzyści podatkowe. W IKE nie płaci się podatku od zysków kapitałowych przy wypłacie środków po 60. roku życia. Natomiast w IKZE można odliczyć swoje wpłaty od dochodu w rozliczeniu za bieżący rok, obniżając podatek. W 2022 roku przy wykorzystaniu maksymalnego limitu wpłat może to być nawet ponad 2274 złotych przy 32% progu podatkowym, a przy 12% progu ponad 852 złotych.

(KS, źródło: TFI PZU)

Coraz więcej pracodawców skłania się ku pracy hybrydowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield opublikowała wyniki badania przeprowadzonego na 103 osobach decyzyjnych w zakresie zarządzania przestrzenią biurową w Polsce. Trzech na pięciu pracodawców (59%) docelowo wdroży hybrydowy model pracy. Stanowi to wzrost o 14 punktów procentowych względem badania z czerwca 2021 roku.

30% pracodawców, którzy deklarują przejście na hybrydowy model pracy, decyzję dotyczącą liczby dni spędzonych w biurze i w domu pozostawia swoim pracownikom, co stanowi wzrost o 3 pp. w porównaniu do poprzedniego badania. Drugim najczęściej wdrażanym modelem hybrydowym są maksymalnie dwa dni pracy zdalnej w tygodniu – tak deklaruje 28% pracodawców. Na podium zestawienia (21%) jest również tryb trzech dni pełnienia obowiązków zawodowych poza biurem. Jeden oraz cztery dni pracy zdalnej w tygodniu wskazane zostały przez odpowiednio 11% i 10% respondentów wskazujących model hybrydowy jako preferowany.

Blisko 27% respondentów wskazało tradycyjny model pracy jako docelowy, trzy czwarte z nich dopuszcza wykonywanie obowiązków służbowych zdalnie w wyjątkowych sytuacjach.

14% badanych nie ustaliło jeszcze planu powrotu do biura, co przekłada się na spadek o 16 pp. względem badania z czerwca 2021 roku. Model pracy wyłącznie zdalnej nie został wskazany przez żadnego respondenta.

Pracownicy firm z całej Polski, w których polityka pracy hybrydowej nie została jeszcze wdrożona oficjalnie, a spójna i przejrzysta komunikacja na ten temat nie istnieje, mówią nam, że najgorsza jest niepewność – komentuje Joanna Szczepańska, Associate, Workplace Strategy, Office Agency, Cushman & Wakefield.

Według badania odsetek podmiotów, które nie wprowadziły jeszcze żadnych reguł stanowi 14%, co w porównaniu do firm, które uregulowały już tryb pracy, jest mniejszością. Najczęściej wybieraną przez pracodawców formą jest praca hybrydowa (59%). Warto jednak pamiętać, że w przypadku wdrażania jakiegokolwiek scenariusza, nie należy stosować zasady „kopiuj-wklej”, ale dobrać model odpowiadający potrzebom pracowników i charakterowi działalności firmy. Ciekawym wnioskiem płynącym z prowadzonych przez Cushman & Wakefield badań jest to, że ponad 1/3 firm, która wdrożyła hybrydowy model pracy, pozwala pracownikom na pełną autonomię w wyborze miejsca wykonywania obowiązków zawodowych. Są to samoorganizujące się społeczności oparte o zmienność. Potrzeba rozwoju, więzi, autonomii, komfortu fizycznego, satysfakcji z pracy, bycia skutecznym jest taka sama zarówno w biurze, jak i w domu, dla menedżerów wysokiego szczebla i dla osób na początku kariery zawodowej. Będąc w biurze, zależy nam na indywidualnej pracy w skupieniu, a z kolei pracując z domu, nadal chcemy nawiązywać i utrzymywać bliskie więzi ze współpracownikami, co w powszechnym rozumieniu jest domeną pracy w biurze. Najważniejsza jest możliwość wyboru, a motywacja do pracy płynie z poczucia sensu i pozytywnego doświadczenia.

– Ważne jest też, kto podejmuje decyzję o miejscu pracy pracownika i jakie argumenty przemawiają za taką, a nie inną, decyzją. W przypadku braku oficjalnej polityki pracy hybrydowej i tzw. sponsorów, którzy promują nowe podejście w organizacji, wytyczne dotyczące tego, ile dni w tygodniu pracujemy w biurze, ustalane są zazwyczaj przez meneerów średniego szczebla. Należy podkreślić, że jest to grupa, która mierzy się jednocześnie z zarządzaniem zespołami hybrydowymi oraz wielopokoleniowym środowiskiem pracy, wprowadzaniem nowych procesów, automatyzacją oraz – ostatnio dość często – z intensywną rekrutacją – dodaje Joanna Szczepańska.

O badaniu:

Badanie wykonane zostało metodą CAWI w czerwcu 2022 roku na próbie 103 osób decyzyjnych w zakresie zarządzania przestrzenią biurową.

Pełny raport dostępny jest tutaj.

(KS, źródło: Cushman & Wakefield)

PZU kontynuuje współpracę ze Stalą Mielec

0
Źródło zdjęcia: PZU

Największy polski ubezpieczyciel dalej będzie wspierał FKS Stal Mielec. Po roku współpracy z podkarpackim klubem PZU zdecydował o jej kontynuacji i przez najbliższy rok będzie sponsorem FKS Stal Mielec i partnerem Akademii Piłkarskiej Stal Mielec. Ponadto Dobra Drużyna PZU zyskuje nowego ambasadora – Leandro Messiasa Dos Santosa, popularnego zawodnika z mieleckiej kadry.

PZU przykłada dużą wagę do promocji aktywności fizycznej i zdrowego stylu wśród Polaków. W ramach odpowiedzialności społecznej wspiera zarówno amatorskie dziecięce drużyny sportowe, jak i sport wyczynowy. W 2021 roku ubezpieczyciel został sponsorem legendarnego klubu Stal Mielec, który rok wcześniej, po 24 latach przerwy wrócił do Ekstraklasy. Przypomnijmy, że dwukrotnie, w sezonach 1972/73 i 1975/76, klub zdobywał tytuł mistrza Polski, zaś w sezonie 1974/75 sięgnął po wicemistrzostwo.

W sezonie 2022/23 PKO BP Ekstraklasy na koszulkach meczowych pierwszego zespołu PGE FKS Stal Mielec prowadzonego przez Adama Majewskiego zobaczymy logo PZU, który mocno kibicuje zawodnikom.

Przez ostatni rok widzieliśmy zaangażowanie Stali Mielec wkładane w rozwój zawodników, zarówno tych grających w ekstraklasie, jak i młodych, którzy dopiero zaczynają swoją piłkarską karierę. Dziś do Mielca przywożę dobrą wiadomość – PZU nadal będzie wspierał pierwszą drużynę, a także blisko 300 młodych zawodników akademii będącej częścią naszego programu Dobra Drużyna PZU. Miło mi także poinformować, że do grona ambasadorów Dobrej Drużyny PZU, której kapitanem jest pierwsza rakieta świata Iga Świątek, dołączy zawodnik Stali Mielec – mówiła Małgorzata Sadurska, członkini zarządu PZU.

Akademia PGE FKS Stal Mielec zrzesza młodych zawodników z Mielca i powiatu mieleckiego. To także ważne dla regionu miejsce edukacji ogólnorozwojowej. Pod okiem fachowców swoje piłkarskie umiejętności rozwija tu ponad setka dzieci i nastolatków w zespołach U-10, U-13, U-15, U-17 i U-18.

To dla nas bardzo ważna współpraca – podkreślał Jacek Klimek, prezes klubu FKS Stal Mielec S.A. – Firma PZU daje naszej Akademii nowe możliwości. Cieszymy się niezmiernie, ponieważ Akademia Stali Mielec to jeden z naszych priorytetów. Chcemy ją udoskonalać tak, aby dzieci i młodzież trenująca w klubie miała coraz lepsze warunki do rozwoju. W Mielcu mamy również Ekstraklasę, którą także wspiera firma PZU, dlatego bardzo dziękuję za wsparcie i zaufanie, to dla nas niezwykle istotne – dodał.

Od tego roku do grona ambasadorów Dobrej Drużyny PZU dołączy popularny zawodnik Stali Mielec, który po przerwie wrócił do Biało-Niebieskich – Leandro Messias Dos Santos.

Jestem dumny, że zostałem ambasadorem Dobrej Drużyny PZU. Chciałbym być przykładem dla młodych sportowców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem. Bardzo się cieszę, że PZU wspiera rozwój młodzieży i pozwala im spełniać swoje marzenia o aktywnym stylu życia – stwierdził Leandro.

Program Dobra Drużyna PZU oficjalnie wystartował 15 czerwca 2021 r. Ma charakter powszechny, jest otwarty dla wszystkich, zwłaszcza małych sportowców z niepełnosprawnościami, oraz na wszystkie dyscypliny sportu. Szczegóły i zasady uczestnictwa w Dobrej Drużynie PZU znajdują się na stronie internetowej programu.

(KS, źródło: PZU)

18,422FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie