Blog - Strona 868 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 868

Wiener z pakietem dla uchodźców z Ukrainy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wiener aktywnie włączył się w pomoc uchodźcom z Ukrainy. Zarówno wspiera swoich ukraińskich pracowników, jak i pomaga przyjeżdżającym rodzinom oraz tym, którzy pozostali w kraju. W tym celu spółka przygotowała specjalny pakiet pomocy.

Ubezpieczyciel utworzył fundusz celowy, który służy potrzebującym z Ukrainy, w szczególności rodzinom i bliskim pracowników i współpracowników, którzy są zmuszeni wyjechać ze swojego kraju. Ponadto spółka wprowadziła bezskładkowe ubezpieczenia Pakiet Oświata dla uchodźców w ramach obecnie zawartych umów grupowych. Objęcie ochroną następuje na wniosek dyrektora placówki oświatowej.

W ramach OC najemcy firma obejmuje ochroną osoby, które przekazują na cele uchodźców swoje mieszkania bez umowy najmu. Wystarczy informacja o dacie przekroczenia granicy oraz oświadczenie posiadaczy nieruchomości w sprawie szkody.

Pracownicy Wiener aktywnie angażują się w wolontariat na rzecz osób dotkniętych wojną. Firma nie tylko zapewnia im pełnopłatny dzień wolny na te działania, ale także wspiera realizację ich pomysłów, organizując zbiórki oraz przeznaczając fundusze na wybrane organizacje, by zwiększyć skalę działania. 

Wiener jest też w kontakcie z agentami w całej Polsce, którzy razem z dyrektorami regionalnymi i menedżerami sprzedaży organizują pomoc i udostępniają swoje lokale na potrzeby zakwaterowania uchodźców. Firma udziela potrzebnego wsparcia w tym zakresie. 

Ubezpieczyciel podkreślił, że pracuje nad wdrożeniem kolejnych inicjatyw, które zapewnią niezbędną pomoc przybywającym do Polski obywatelom Ukrainy.

(AM, źródło: Wiener)

CUK Ubezpieczenia o polisach dla rowerzystów

0

Na zakup kosztownego roweru decyduje się coraz więcej Polaków. Dlatego warto pomyśleć o wykupieniu jego ubezpieczenia – radzi CUK Ubezpieczenia.

Na rynku występują polisy w różnych wariantach, w ich skład może wchodzić ubezpieczenia casco, OC na wypadek np. zarysowania auta czy potrącenia pieszego oraz NNW. Eksperci CUK Ubezpieczenia przeprowadzili wycenę polisy dla nowego jednośladu o wartości 1500 zł.

Ubezpieczenie w pełnym wariancie zawierającym OC z sumą gwarancyjną 10 tys. zł, NNW z sumą ubezpieczenia na tę samą kwotę, casco dopasowane do wartości roweru oraz ubezpieczenie bagażu do 500 zł obowiązujące na terenie RP wyniosło 133 zł. Natomiast polisa w podstawowym wariancie, zawierająca tylko NNW, wyniesie 37 zł na cały sezon.

– Świadomość ubezpieczeniowa Polaków wzrasta i chętniej sięgamy po niestandardowe ubezpieczenia. Tak jest m.in. w przypadku ubezpieczeń dla rowerzystów. Polisy rowerowe to interesujące rozwiązanie dla wszystkich, którzy korzystają z tego środka transportu. Zróżnicowana intensywność użytkowania powoduje, że na rynku występują polisy w kilku wariantach. OC gwarantuje pokrycie szkód wyrządzonych przez rowerzystę innym osobom. Casco zapewnia wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży lub zniszczenia. NNW chroni rowerzystę w razie wystąpienia nieszczęśliwego wypadku –  dodaje Karolina Markowska, ekspertka CUK Ubezpieczenia w zakresie ubezpieczeń rowerowych.

(AM, źródło: Brandscope)

Unum Życie nagrodzone, Link4 patronuje cyklowi historycznemu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Unum Życie znalazło się w gronie firm docenionych za inwestowanie w pracowników. Z kolei Link4 zostało patronem cyklu programów o bohaterskich postaciach z polskiej historii.

Unum Życie zostało nagrodzone godłem Inwestor w Kapitał Ludzki za rok 2021. Certyfikat przyznawany na podstawie badania satysfakcji i zaangażowania pracowników. Program Inwestor w Kapitał Ludzki to inicjatywa certyfikacyjna należąca do niezależnej organizacji Experience Institute, tej samej, która certyfikuje firmy pod względem ich przyjazności dla klientów. Unum Życie jest jedyną na rynku firmą, która za 2021 rok otrzymała obydwa certyfikaty: Inwestor w Kapitał Ludzki i Firma Przyjazna Klientowi.

Z kolei Link4 objął patronat nad cyklem „Bohaterowie polscy w walce ze złem komunizmu”. Celem publikacji jest przybliżenie biografii wybranych postaci z polskiej historii, ludzi, którzy poświęcili życie walce z komunizmem i sowieckim totalitaryzmem i byli przez funkcjonariuszy systemu prześladowani. Pierwszy z 11 odcinków ukazał się 15 marca, kolejne będą emitowane w miesięcznych odstępach w internecie.

(AM, źródło: Unum, Link4)

Ingosstrakh: Zdewastowany rynek ubezpieczeń morskich, stracone Generali

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę poważne problemy finansowe nie omijają czwartego największego ubezpieczyciela ogólnego w Rosji, Ingosstrakh. W 2020 r. 36,6% wynoszącego 106,5 mld rubli (910,1 mln dol.) przychodu ze składek pochodziło z rynku ubezpieczeń morskich, lotniczych i transportowych (MAT), który mocno ucierpiał w wyniku trwającej wojny.

Morze Czarne jest głównym szlakiem przewozu kukurydzy i pszenicy, który wskutek działań wojennych i wzrostu ryzyka w regionie uległ całkowitemu przerwaniu. Wielu zachodnich przewoźników zawiesiło działalność w regionie, co może zaszkodzić kondycji Ingosstrakh. Poza tym włoski ubezpieczyciel Generali posiadający 38,5% udziałów w Ingosstrakh zrezygnował z miejsc w zarządzie tej rosyjskiej firmy i zamknął swoje biuro w Moskwie. Podobno Generali nie ma obecnie planów sprzedaży udziałów w Ingosstrakh, choć może to wynikać z narastających trudności w interesach z rosyjskimi firmami teraz, kiedy wskutek sankcji większość największych rosyjskich banków została odcięta od globalnego sytemu płatności SWIFT. Z drugiej strony, chociaż Ingosstrakh czekają krótko- i średniookresowe trudności, jego strategiczny sojusz z Mitsui Sumitomo, czołowym japońskim ubezpieczycielem ogólnym, może być dla niego powodem do optymizmu dopóki tej relacji nie dotkną sankcje.

(AC, źródło: Global Data)

Krzysztof Morawski i Grzegorz Pawlicki nowymi członkami zarządu Europy Ubezpieczenia

0
Krzysztof Morawski

Krzysztof Morawski i Grzegorz Pawlicki dołączyli do zarządu Europa Ubezpieczenia, gdzie będą nadzorować odpowiednio obszar sprzedaży oraz IT i operacji. Ich powołanie do władz spółek grupy ma moc od dnia 15 marca.

– Współpraca z partnerami biznesowymi oraz innowacyjne wykorzystanie technologii to dwa filary strategii Europa Ubezpieczenia. Dlatego cieszę się, że dołącza do nas dwóch doświadczonych menadżerów, którzy wzmocnią kompetencje w kluczowych dla nas obszarach. Jestem przekonany, że razem będziemy dalej z powodzeniem rozwijać biznes Europy oraz dostarczać klientom i partnerom produkty i usługi o najwyższym rynkowym standardzie. Krzysztof i Grzegorz, witajcie na Europejskim pokładzie – powiedział Marat Nevretdinov, prezes Europy Ubezpieczenia.

Krzysztof Morawski będzie odpowiadał w zarządzie Europy Ubezpieczenia za sprzedaż, rozwój biznesu i produkty. Nowy członek zarządu jest menadżerem z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży finansowej, specjalizującym się w affinity i bancassurance. Przed dołączeniem do Europy Ubezpieczenia pracował w Prudential, w którym odpowiadał za obszar B2B. Wcześniej był związany z Metlife, gdzie zajmował się rozwojem biznesu w Polsce i na innych rynkach europejskich, oraz z bankiem Credit Agricole. Jest absolwentem Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego.

Grzegorz Pawlicki

Z kolei Grzegorz Pawlicki będzie odpowiadać za rozwój technologiczny Europy Ubezpieczenia oraz za obszary IT i operacji. Jest doświadczonym menadżerem, od lat zajmującym się kreacją i wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, produktów i usług. Ostatnie 12 lat spędził w grupie PKO BP, gdzie odpowiadał za innowacje technologiczne i produktowe. Jest jednym z architektów cyfrowej transformacji banku. Wcześniej był związany z firmą doradczą KPMG. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Po zmianach w skład zarządu Europa Ubezpieczenia wchodzą: Marat Nevretdinov, Artur Chądzyński, Krzysztof Morawski i Grzegorz Pawlicki. Na początku marca rezygnację z zajmowanych w zarządzie stanowisk złożyli Marta Małek-Bernadzikowska i Maciej Kloze.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

PZU z pomocą dla Ukraińców

0
Źródło zdjęcia: PZU

Od początku agresji Rosji na Ukrainę Grupa PZU aktywnie działa na rzecz pomocy obywatelom tego kraju. Firma organizuje zbiórki darów i pieniędzy, a także transporty rzeczy potrzebnych uchodźcom na granicę polsko-ukraińską. Zaoferowała też 30-dniowe OC komunikacyjne dla przybywających do Polski autami na ukraińskich numerach, finansując im koszt składek, a także dostęp do bezpłatnej opieki medycznej w placówkach PZU Zdrowie świadczących usługi w ramach NFZ. PZU pomaga również dotrzeć do Polski i zapewnia opiekę pracownikom swoich spółek na Ukrainie i ich rodzinom.

Od 28 stycznia w centrali PZU działa sztab kryzysowy, który monitoruje sytuację i podejmuje decyzje dotyczące spółek i pracowników PZU Ukraina oraz pomocy dla uchodźców. Działania są wdrażane systemowo w różnych obszarach – od zapewnienia obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych tym, którzy wjeżdżając do Polski, ich nie posiadają, przez pomoc medyczną, rzeczową i finansową, aż po zapewnienie aktywności sportowych dzieciom z Ukrainy.

– Pomoc ukraińskim koleżankom i kolegom jest dla nas sprawą pierwszorzędną. Wiele z tych osób pozostało na miejscu, by walczyć o swój kraj. Pomagamy natomiast ich rodzinom. Część już dotarła do Polski i jest pod naszą opieką. Mamy też kontakt z kolejnymi zmierzającymi ku polskiej granicy. PZU zapewnia im zakwaterowanie, opiekę medyczną, wsparcie psychologów, środki niezbędne do życia – mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU SA.

Ubezpieczyciel zainicjował także akcję dla uchodźców z Ukrainy, którzy przybywają do Polski samochodami zarejestrowanymi w ich kraju, a nie mają wykupionego wcześniej u siebie ubezpieczenia Zielonej Karty. Zakład udostępnia Ukraińcom 30-dniowe polisy OC granicznego i bierze na siebie koszt składek. Są one dostępne u dyżurujących na ośmiu przejściach granicznych agentów PZU oraz we wszystkich oddziałach i biurach agentów PZU. W ciągu pierwszych 15 dni tej akcji ubezpieczyciel wydał już ponad 22,3 tys. takich polis.

– Istotą działalności PZU jest dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo, czyli o wartości fundamentalne, którym wojna zagraża najbardziej. Dlatego solidarnie i szeroko włączyliśmy się w ogólnonarodową akcję wsparcia dla obywateli Ukrainy. To naturalna rzecz dla PZU jako firmy wrażliwej społecznie. Dziś staramy się nieść pomoc w formie jak najbardziej praktycznej i użytecznej dla uchodźców – wskazuje Beata Kozłowska-Chyła.

Uchodźcy ukraińscy mogą skorzystać z bezpłatnej podstawowej opieki zdrowotnej, badań oraz konsultacji specjalistycznych w ponad 50 placówkach medycznych PZU Zdrowie, które świadczą usługi w ramach NFZ. Dotyczy to osób, które posiadają zaświadczenie wystawione przez Straż Graniczną RP lub odcisk stempla Straży Granicznej RP w dokumencie podróży, potwierdzające legalny pobyt na terytorium Polski po przekroczeniu granicy od 24 lutego 2022 r. W ciągu ostatnich dwóch tygodni lekarze PZU Zdrowie udzielali również pomocy w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej w województwie lubelskim. Oddelegowani medycy pełnili dyżury w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym w Tomaszowie Lubelskim, dokąd trafiają uchodźcy z Ukrainy potrzebujący opieki medycznej. Byli obecni także w obsługiwanych przez szpital punktach recepcyjnych w Tomaszowie i Lubyczy Królewskiej.

Grupa PZU jest także operatorem stworzonej przez Ministerstwo Zdrowia Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Zapewnia ona przybywającym do Polski obywatelom Ukrainy dostęp do profesjonalnej pomocy konsultantów i lekarzy poza godzinami pracy placówek podstawowej opieki zdrowotnej: w nocy, w weekendy i święta. Jest obsługiwana m.in. w języku ukraińskim. Dlatego nalepki z numerem infolinii zostały umieszczone przez wolontariuszy PZU na 15 tys. naładowanych powerbankach, które zakład zakupił dla uchodźców i dostarczył do punktów na granicy.

Ubezpieczyciel nabył i przekazał również dla uchodźców ukraińskich na Lubelszczyźnie pościel i materace. 500 trafiło do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Lublinie, a 200 do Urzędu Miasta Hrubieszów.  Do tego dodał 4 tys. koców. Trafiły do Zamościa i Hrubieszowa. Ponadto PZU Zdrowie przekazało do bazy odbiorczej w Lublinie materiały chirurgiczne do operacji i opatrywania rannych, które trafią do ukraińskiego szpitala miejskiego w Równem koło Łucka.

Rzeczy potrzebne uchodźcom, takie jak kubki termiczne, termosy, jednorazowe talerze na zupy i kubki, koce termiczne itp. są także przedmiotem zbiórek pracowniczych w firmie. Wielu pracowników angażuje się w pomoc i wolontariat na terenach przygranicznych. Fundacja PZU utworzyła także specjalne konto, na które do odwołania można dokonywać wpłat na rzecz uchodźców.

Wykorzystując kontakty pracowników na Ukrainie, PZU włączył się w akcję pod patronatem małżonki polskiego ambasadora w Kijowie Moniki Kapy-Cichockiej, w którą zaangażowany jest też PKO BP i ukraiński Kredobank. Dzięki zorganizowaniu i sfinansowaniu transportów udało się przywieźć do Polski już 150 osób z Ukrainy, głównie samotnych matek z dziećmi oraz sierot, m.in. z prowadzonego przez dominikanów ośrodka w Fastowie niedaleko Kijowa.

Grupa PZU stara się też zapewnić dzieciom z Ukrainy namiastkę normalności. 12 marca odbył się już pierwszy trening zorganizowany dla nich  przez Akademię ZKS Olimpię Elbląg przy wsparciu Dobrej Drużyny PZU, która ufundowała stroje oraz obuwie piłkarskie. Zajęcia będą odbywały się w każdą sobotę, a część dzieci dołączy do zajęć akademii. Nabór na treningi dla ukraińskich dzieci z niepełnosprawnościami ogłosiła także Futbolowa Banda, której sponsorem jest PZU.

(AM, źródło: PZU)

UNIQA w pełni solidaryzuje się z narodem ukraińskim

0
Marcin Nedwidek

Atak militarny Rosji na Ukrainę jest zagrożeniem dla demokracji i długotrwałego pokoju w Europie – uważają Wolfgang Kindl, członek zarządu ds. klientów i rynków międzynarodowych, UNIQA Insurance Group, oraz Marcin Nedwidek, prezes UNIQA Polska. Obaj menadżerowie przekazali, jak wygląda obecnie sytuacja z działalnością na Ukrainie i w Rosji oraz co dzieje się z tamtejszymi pracownikami.

– Atak militarny Federacji Rosyjskiej na Republikę Ukrainy jest tragedią humanitarną dla mieszkańców Ukrainy oraz zagrożeniem dla demokracji i pokoju w Europie. Sytuacja ta bardzo mocno dotyka nas jako europejską grupę ubezpieczeniową, ponieważ od wielu lat osobiście znamy i cenimy naszych kolegów i koleżanki w Ukrainie. Nie trzeba dodawać, że w tym trudnym czasie udzielamy im jak najlepszego wsparcia. Tworzymy w UNIQA wspólnotę, która dziś działa jak zespół kryzysowy we wszystkich krajach, w których funkcjonujemy. Przede wszystkim skupiamy się na pomocy humanitarnej. UNIQA opiekuje się 1,3 mln klientów w Ukrainie i jest numerem dwa na rynku ze składką rzędu 110 mln euro. Pomimo poważnych zniszczeń wojennych w kilku naszych biurach w całym kraju, UNIQA Ukraina nadal funkcjonuje. Od początku wojny nasi pracownicy pracują w bardzo trudnych warunkach w biurze macierzystym. Szybko wypłacamy odszkodowania i świadczenia oraz zapewniamy naszym klientom wsparcie psychologiczne, na przykład poprzez call center medyczne – mówi Wolfgang Kindl.

Wolfgang Kindl

Przypomina również, że w reakcji na atak zbrojny Rosji na Ukrainę i związane z nim łamanie postanowień Karty Narodów Zjednoczonych UNIQA Insurance podjęła decyzję o wstrzymaniu wszystkich inwestycji na rosyjskim rynku ubezpieczeniowym ze skutkiem natychmiastowym i wyhamowaniu działalności spółki. W 2021 roku tamtejsza działalność wypracowała 75 mln euro składek, co odpowiada 1,2% udziałowi w całkowitej składce całej grupy.

Zapytany o długofalowe skutki dla pracowników i klientów w Rosji Wolfgang Kindl przyznał, że wstrzymanie się z działalnością na tamtejszym rynku było trudną decyzją „także ze względu na zaangażowanie i kompetencje naszych koleżanek i  kolegów w Rosji, których trudno obciążać odpowiedzialnością za tę eskalację”. – Jednak obecna sytuacja i cierpienie ludzi w Ukrainie wywołane przez obecny rząd rosyjski nie pozostawiają nam w tej chwili wyboru. Długofalowe skutki zależą od rozwoju sytuacji w najbliższych tygodniach i miesiącach. W perspektywie krótkoterminowej mamy nadzieję, że rozmowy pokojowe przyniosą jak najszybszy, i jak najlepszy rezultat – oświadczył.

Z kolei Marcin Nedwidek, prezes UNIQA Polska, poinformował, że do tej pory ponad 300 ukraińskich pracowników UNIQA Ukraina i członków ich rodzin uciekło z kraju. Są oni przyjmowani na wszystkich przejściach granicznych przez wolontariuszy z lokalnych spółek UNIQA i przewożeni do miejsc zakwaterowania, gdzie otrzymują kompleksową opiekę.

– Dla naszych ukraińskich koleżanek oraz ich rodzin przygotowaliśmy zakwaterowanie, pomoc finansową, a także pomoc psychologiczną i prawną. Nasza infolinia dla potrzebujących działa całą dobę. Dodatkowo ponad 100 pracowników i wolontariuszy oferuje swoje domy lub inne formy wsparcia, np. transport uchodźców do miejsca docelowego. W tej chwili mamy przygotowane zakwaterowanie dla 145 osób – wyliczył.

Zapytany o to, co UNIQA Polska robi dla pozostałych pracowników z Ukrainy, Marcin Nedwidek odparł: – Mamy rozbudowaną sieć wsparcia dla pracowników w Ukrainie oraz na wypadek, gdyby chcieli opuścić kraj dla własnego bezpieczeństwa. Wszystkie osoby w UNIQA Ukraina, łącznie z zarządem, są w stałym kontakcie, aby móc szybko zorganizować wzajemne wsparcie. Nasi pracownicy na Ukrainie otrzymali zaliczki na poczet wynagrodzeń za luty i marzec. Niektórzy z naszych pracowników na Ukrainie wspierają także lokalne organizacje obywatelskie, co oczywiście mogą robić w godzinach pracy.

(AM, źródło: UNIQA)

Jak podołać wymogom organów nadzorujących? O tym, jak ważne są narzędzia przy prowadzeniu działalności brokerskiej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF), stojąc na straży bezpieczeństwa rynku finansowego w Polsce, zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie oraz stabilizację. W ramach swoich kompetencji i działań sprawuje nadzór nad sektorem ubezpieczeniowym oraz instytucjami, które w nim działają. Aktualne zapisy obowiązującego prawa (Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń z dnia 15 grudnia 2017 r.) są podstawą do możliwości przeprowadzenia kontroli KNF w zakresie działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego, a dokładnie działalności brokerskiej. Jak się przygotować na taką ewentualność? – pisze Monika Romańska, VSoft SA.

W ramach kontroli brokera ubezpieczeniowego znajduje się weryfikacja poziomu zgodności jego działalności z przepisami prawa, a także jego stanu majątkowego. Wszelkie działania i czynności nadzorcze KNF mogą być przeprowadzane kompleksowo bądź w kontekście podejrzeń o zaistnienie nieprawidłowości.

Co może podlegać kontroli prowadzonej działalności brokerskiej?

  • Organizacja działalności brokerskiej i dystrybuowane produkty ubezpieczeniowe – weryfikacji podlegają regulacje i procedury wewnętrzne brokera, strategia sprzedaży ubezpieczeń, współpraca z innymi podmiotami w zakresie dystrybucji ubezpieczeń, a także spełnianie wymogów prawnych takich jak m.in. niekaralność czy obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej brokera.
  • Rozwiązania służące zapobieganiu konfliktom interesów.
  • Zasady wynagradzania brokera i osób wykonujących czynności brokerskie (OFWCB) – kontroli mogą podlegać porozumienia kurtażowe zawierane przez brokera z zakładami ubezpieczeń, jak również inne porozumienia dotyczące wzajemnych rozliczeń pomiędzy brokerem a innymi podmiotami.
  • Nadzór brokera nad OFWCB.
  • Proces tworzenia produktów ubezpieczeniowych uwzględniający zasady współpracy brokera z zakładami ubezpieczeń.
  • Wypełnianie obowiązków informacyjnych i szkoleniowych.
  • Dokonywanie analizy potrzeb klienta (APK) wraz ze sporządzaniem rekomendacji ofert – w ramach kontroli weryfikowany jest sposób oraz forma przeprowadzania APK i rekomendacji najwłaściwszej umowy z uzasadnieniem.
  • Rozpatrywanie skarg i reklamacji klientów.

Obszar działalności brokerskiej, który podlega nadzorowi KNF, wydaje się bardzo rozległy. Należy mieć jednak na uwadze także to, że zakres kontroli uzależniony jest od indywidualnych cech podmiotu jej podlegającego, a także dostosowywany do skali i zasięgu działalności brokera ubezpieczeniowego.

Zainwestuj w odpowiednie narzędzie

Wielu brokerów ubezpieczeniowych, od lat działających w sektorze finansowym, a także nowi gracze rynku ubezpieczeniowego zapewne zastanawiają się, jak prowadzić działalność brokerską, aby w przypadku zaistnienia okoliczności do przeprowadzenia kontroli KNF być w pełni na to przygotowanym. W pierwszej kolejności należy dokonać analizy wytycznych KNF w kontekście istniejących już w prowadzonej działalności procedur, polityk wewnętrznych czy też procesów i innych regulacji. Pozwoli to na wychwycenie wszelkich braków zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, a następnie stworzenie przestrzeni na efektywne uzupełnienie zaistniałych luk.

Kolejnym istotnym aspektem jest wykorzystanie możliwości technologicznych rynku i zainwestowanie we właściwe narzędzia, które z jednej strony pomogą usprawnić wszelkie czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności, a z drugiej uporządkują obsługiwane procesy biznesowe. W dzisiejszych czasach nikt nie boryka się z dylematem, czy wykorzystywać narzędzia informatyczne w prowadzonej działalności, tylko zadaje sobie pytanie, jakie rozwiązanie wybrać, aby efektywnie zarządzać firmą, zwiększać swoją konkurencyjność przy zachowaniu spójności i audytowalności obsługiwanych procesów.

W dobie nowoczesnych technologii i rozwiązań przeznaczonych dla sektora ubezpieczeniowego z pomocą przychodzi VSoft Insurance Broker (VIB) – system dedykowany pomiotom prowadzącym działalność brokerską.

VSoft Insurance Broker umożliwia prowadzenie działalności według najwyższych standardów, a także w zgodzie z wytycznymi KNF. Istotnym aspektem tego rozwiązania jest automatyzacja procesów biznesowych, co przekłada się na ich uporządkowanie w organizacji. Usystematyzowane procesy łatwiej analizować i wychwycić w nich niedoskonałości, które mogą być przedmiotem zainteresowania KNF. Dodatkowo VSoft Insurance Broker udostępniany jest w modelu SaaS (ang. Software as s Service) w jednym z profesjonalnych i certyfikowanych data center, świadczących usługi chmurowe zgodnie z rekomendacjami Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 23 stycznia 2020 roku, odnośnie do outsourcingu przetwarzania informacji w chmurze obliczeniowej dla sektora finansowego w Polsce.

Przechowywanie w jednym miejscu wszystkich informacji dotyczących klientów i obsługiwanych spraw wraz z możliwościami raportowoanalitycznymi Systemu daje możliwość sprawnego i szybkiego zarządzania danymi, co jest fundamentem do przygotowania historycznego zestawienia danych, prognoz, analiz, ocen efektywności czy też raportów wymaganych przez KNF. Funkcjonalności systemu, jakie zapewnia VIB w zakresie slipów brokerskich – budowa programu ubezpieczeniowego, rozsyłanie zapytań do TU, porównywanie ofert, przygotowywanie rekomendacji czy rejestrowanie polis ubezpieczeniowych zapewniają pełną kontrolę nad dystrybuowanymi produktami ubezpieczeniowymi oraz przejrzystość w razie zaistnienia kontroli KNF. Warto wspomnieć również o wbudowanym module zadań i powiadomień, który dba o terminowość w zakresie obsługi klientów czy też wywiązywania się z innych obowiązków nałożonych na działalność brokerską.

Wszystko pod kontrolą

Wartość systemów wspomagających prowadzoną działalność biznesową, takich jak VSoft Insurance Broker, należy rozpatrywać w kontekście wachlarza możliwości, które dają korzyści w obszarze usprawniania pracy, optymalizacji kosztów świadczonych usług, dopasowywania się do zmieniających się potrzeb rynku i wymogów zewnętrznych. Wybór odpowiedniego narzędzia i adekwatne do profilu działalności wykorzystanie jego możliwości da nam gwarancję wysokiej efektywności funkcjonowania na rynku oraz zapewnienia audytowalności na wysokim poziomie. W świecie pełnym korzyści płynących z możliwości technologicznych oraz potencjału internetu takie atuty determinują zwycięstwo na rynku.

Monika Romańska, VSoft SA

Wypłata odszkodowania za odczyny poszczepienne może być utrudniona?

0
Robert Jaliński

4 stycznia 2022 r. prezydent podpisał nowelizację ustawy o zapobieganiu zakażeniom i chorobom zakaźnym oraz zwalczaniu ich. Dzięki nowym przepisom pacjenci mogą domagać się wypłaty zadośćuczynienia po trafieniu do szpitala w wyniku wystąpienia u nich poważnych, niepożądanych odczynów poszczepiennych (NOP).

Jednak ustawodawca utrudnił możliwość ubiegania się o rekompensatę z nowo powstałego Funduszu Kompensacyjnego, jeśli dojdzie do śmierci z powodu NOP po przyjęciu szczepionki przeciw Covid-19. W związku z tym nowe przepisy budzą duże kontrowersje wśród niektórych osób.

Ministerstwo Zdrowia wyjaśnia, że wypłatę świadczenia za zgon będzie można uzyskać w postępowaniu sądowym, które jest bardziej skomplikowane od administracyjnego. Chodzi o rozstrzygnięcie, czy śmierć rzeczywiście była efektem odczynu po szczepieniu przeciw Covid-19.

Oznacza to, że w wielu przypadkach znacznie prościej i szybciej pacjenci będą mogli otrzymać świadczenie z ubezpieczenia na życie – ponieważ w tym zakresie o możliwości uzyskania takiego świadczenia, jego wysokości i terminie wypłaty decyduje umowa ubezpieczenia zawarta z ubezpieczycielem.

Jak wysokie odszkodowanie po wystąpieniu NOP?

Na podstawie ustawy został powołany Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych. Pacjentom, którzy trafią do szpitala z powodu odczynów poszczepiennych, będą wypłacane z niego świadczenia bez konieczności występowania na drogę sądową.

Zgodnie z przepisami wysokość odszkodowania wyniesie w przypadku:

  • obserwacji w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć w związku z wystąpieniem wstrząsu anafilaktycznego – 3 tys. zł,
  • hospitalizacji w związku z wystąpieniem wstrząsu anafilaktycznego trwającej krócej niż 14 dni – 10 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 14 do 30 dni – od 10 do 20 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 31 do 50 dni – od 21 do 35 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 51 do 70 dni – od 36 zł do 50 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 71 do 90 dni – od 51 do 65 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej od 91 do 120 dni – od 66 do 89 tys. zł,
  • hospitalizacji trwającej powyżej 120 dni – 100 tys. zł.

Oprócz tego świadczenie kompensacyjne może zostać dodatkowo podwyższone o 5 tys. zł w razie konieczności wykonania zabiegu operacyjnego lub zastosowania metody leczenia stwarzającej podwyższone ryzyko.

Kwota odszkodowania może również wzrosnąć o 10 tys. zł w wyniku hospitalizacji na oddziale intensywnej terapii lub opieki medycznej trwającej co najmniej 7 dni, a także do 15 tys. zł po wykonaniu zabiegu operacyjnego w znieczuleniu ogólnym.

Ponadto w ramach świadczenia kompensacyjnego pacjent może również otrzymać zwrot kosztów do 10 tys. zł związanych z dalszym leczeniem lub rehabilitacją po zakończeniu obserwacji bądź hospitalizacji. Jednocześnie maksymalna kwota wypłaconego odszkodowania nie może być wyższa niż 100 tys. zł.

Kto może się ubiegać o wypłatę świadczenia?

O wypłatę świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego mogą wnioskować osoby, u których stwierdzono wystąpienie odczynów od początku trwania akcji szczepień przeciwko Covid-19 (od 27 grudnia 2020 r.), a także po szczepieniach obowiązkowych przyjętych od 1 stycznia 2023 r.

Jednocześnie osoby, u których stwierdzono odczyny po przyjęciu szczepionki przeciwko Covid-19 przed wejściem w życie nowych przepisów ustawy (4 stycznia 2022 r.), mogą składać wnioski o wypłatę świadczenia kompensacyjnego do 31 grudnia 2022 r.

Aby złożyć wniosek o wypłatę świadczenia, najpierw należy uiścić opłatę w wysokości 200 zł na konto Funduszu Kompensacyjnego. Zostanie zwrócona, jeśli odszkodowanie zostanie przyznane pacjentowi. Decyzję o przyznaniu lub odmowie wypłaty świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego podejmuje Rzecznik Praw Pacjenta w ramach postępowania administracyjnego. Na rozpatrzenie wniosku ma dwa miesiące. Jednocześnie można się od niej odwołać po złożeniu skargi do sądu administracyjnego.

Odszkodowanie za śmierć tylko w sądzie

Ministerstwo Zdrowia jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów ustawy przekonywało, że świadczenie kompensacyjne za śmierć w wyniku wystąpienia odczynów poszczepiennych będzie można uzyskać na drodze sądowej. Jest to o wiele bardziej długotrwałe i skomplikowane niż uproszczone postępowanie administracyjne. Jak argumentuje resort, celem takiego działania jest ustalenie, czy faktyczną przyczyną zgonu pacjenta było przyjęcie szczepionki przeciw Covid-19.

Takie stanowisko Ministerstwa Zdrowia wzbudziło duże kontrowersje wśród niektórych pacjentów. Od początku rozpoczęcia akcji szczepień przeciwko Covid-19 z powodu odczynów poszczepiennych zmarło ok. 90 osób, ale znaczna część z nich była w podeszłym wieku. Jednocześnie warto wspomnieć, że NOP-y wystąpiły w zaledwie 0,05% przypadków w okresie 30 dni po szczepieniu. Tak wynika z danych Państwowego Instytutu Higieny (PIH). Jednak ich wiarygodność również wzbudziła wątpliwości.

Na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” z 15 grudnia 2021 r. dr hab. Iwona Paradowska-Stankiewicz, krajowy konsultant w dziedzinie epidemiologii,wyjaśniła, że uwzględnione w raporcie na temat odczynów poszczepiennych ok. 90 zgonów nastąpiło krótko po szczepieniu przeciw Covid-19. Jednocześnie jednak nie ma żadnych dowodów, że są efektem przyjęcia szczepionki.

Jak wyjaśniła w wywiadzie, przed wejściem w życie ustawy o Funduszu Kompensacyjnym nie przeprowadzano dokładnej analizy prawno-medycznej, która pozwalałaby jednoznacznie stwierdzić, czy odczyn poszczepienny w jakikolwiek sposób wpłynął na śmierć pacjenta. Nic więc dziwnego, że zgodnie z decyzją Ministerstwa Zdrowia będzie można to ustalić jedynie na etapie postępowania sądowego.

Ubezpieczenie na życie skuteczniejsze

Jak więc widać, uzyskanie wypłaty świadczenia kompensacyjnego może być dość utrudnione w uproszczonym postępowaniu administracyjnym. M.in. z powodu konieczności wnoszenia wraz z wnioskiem opłaty w wysokości 200 zł czy nawet dwóch miesięcy oczekiwania na wydanie decyzji przez Rzecznika Pacjenta. Zwykle szybciej i prościej będzie otrzymać wypłatę odszkodowania z ubezpieczenia na życie.

Standardowe polisy na życie nie zawierają wyłączeń ochrony z powodu wystąpienia odczynów w wyniku przyjęcia szczepionki przeciw Covid-19. Jeśli więc ubezpieczony poniesie śmierć w wyniku NOP, to zwykle towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci świadczenie osobie uposażonej wskazanej w umowie bez postępowania sądowego.

Wiele ubezpieczeń na życie gwarantuje również wypłatę świadczenia za każdy dzień pobytu w szpitalu, w tym, gdy jego przyczyną są odczyny wywołane przyjęciem szczepionki przeciw Covid-19. Jego wysokość jest określona w umowie zawartej z ubezpieczycielem.

Jednak pacjenci, którzy mają wykupione ubezpieczenie na życie, mogą również być niezadowoleni z zakresu świadczeń w ramach polisy. W efekcie po stwierdzeniu u nich odczynów z powodu przyjęcia szczepionki przeciw Covid-19 mogą pozwać towarzystwa ubezpieczeniowe, aby przed sądem domagać się wypłaty wyższego odszkodowania lub zadośćuczynienia.

Wielu klientów nie czyta dokładnie o.w.u. przed zawarciem umowy. Często Polacy ograniczają również zakres polisy jedynie do podstawowego ubezpieczenia grupowego oferowanego przez pracodawcę. W związku z tym w razie wystąpienia odczynów mogą być bardzo rozczarowani zakresem świadczeń zapewnionym przez towarzystwo w ramach ubezpieczenia na życie.

W przyszłości część z niezadowolonych pacjentów może więc wystąpić przeciwko Funduszowi Kompensacyjnemu lub ubezpieczycielom na drogę sądową. Jednak wystąpienie takie winno zostać wcześniej ocenione pod kątem zasadności w świetle treści umowy z ubezpieczycielem.

Robert Jaliński
kancelaria Strażeccy, Jaliński & Wspólnicy

Signal Iduna wycofuje plastikowe karty ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Signal Iduna poinformowała, że od 1 kwietnia wycofa z obiegu plastikowe karty do ubezpieczeń zdrowotnych. Ubezpieczyciel tłumaczy swoją decyzję troską o środowisko naturalne oraz chęcią realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Signal Iduna zapewniła też, że teraz weryfikacja usług medycznych stanie się łatwiejsza. Wystarczy, że po przybyciu do placówki ubezpieczony okaże dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem.

Jeśli ubezpieczony nie posiada numeru PESEL, nadal może posługiwać się numerem karty. Znajdzie go na polisie (ubezpieczenia indywidualne) lub w wykazie rozliczeniowym, w kolumnie „Card number” (ubezpieczenia grupowe).

(AM, źródło: Signal Iduna)

18,297FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie