Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) opublikował drugie sprawozdanie w sprawie stosowania dyrektywy IDD. W dokumencie przeanalizowano m.in. zmiany w strukturze rynku pośredników ubezpieczeniowych oraz działalności transgranicznej, jakość metod doradztwa i sprzedaży oraz wpływ IDD na pośredników ubezpieczeniowych z sektora MŚP.
Z analizy ostatnich dwóch lat przeprowadzonej przez EIOPA z uwzględnieniem kontekstu wyższej inflacji i rosnących stóp procentowych, mających znaczący wpływ na rynek ubezpieczeń i klientów wynika, że utrzymał się widoczny już w poprzednim opracowaniu trend spadku liczby pośredników. Jakość doradztwa i metod sprzedaży poprawiła się w niektórych państwach członkowskich, np. w wyniku działań naprawczych wdrożonych wskutek działań właściwych organów krajowych. W pozostałych państwach inspekcje zrealizowane z wykorzystaniem instrumentu tajemniczego klienta ujawniły znaczące niedociągnięcia w zakresie doradztwa i metod sprzedaży. Były to sytuacje, w których np. dystrybutorzy ubezpieczeń nie uwzględnili odpowiednio w procesie sprzedaży wymagań i potrzeb klienta.
EIOPA zwraca uwagę, że sygnały od krajowych organów nadzoru na temat stosowania nowych zasad zrównoważonego rozwoju ilustrują wyzwania stojące przed konsumentami w zakresie zrozumienia ujawnianych informacji i złożonych koncepcji wprowadzonych przez nowe przepisy. Dlatego też zdaniem urzędu dystrybutorzy ubezpieczeń powinni odbyć odpowiednie szkolenia w celu zdobycia wiedzy niezbędnej do zrozumienia ram i zapewnienia klientom odpowiednich porad.
Działania nadzorcze prowadzone przez właściwe organy krajowe ujawniły niedociągnięcia w stosowaniu przepisów dotyczących wynagrodzeń i konfliktów interesów, na przykład w odniesieniu do płatności pieniężnych sprzyjających tym ostatnim. Aby zaradzić ewentualnym szkodliwym skutkom prowizji dla konsumentów, kilka krajowych organów ochrony konkurencji przyjęło na szczeblu krajowym środki mające na celu dalsze ograniczenie płatności/otrzymywania prowizji, takie jak pułapy prowizji lub zaostrzone zasady ujawniania informacji.
Zarówno przegląd tematyczny EIOPA dotyczący bancassurance, jak i działania nadzorcze podejmowane przez właściwe organy krajowe ujawniły praktyki sprzedaży krzyżowej (cross-selling) potencjalnie szkodliwe dla konsumentów. Obejmuje to na przykład sprzedaż ubezpieczenia telefonu komórkowego wraz z telefonem komórkowym.
Szczegółowa prezentacja dotycząca rynku polskiego i zidentyfikowanych na nim problemów jest dostępna TUTAJ.
(AM, źródło: EIOPA)