ERGO Hestia zbadała czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży

0
198

ERGO Hestia opublikowała wyniki badań czytelnictwa dzieci i młodzieży. To jedna z nielicznych w Polsce analiz obejmujących grupę wiekową 10–15 lat, czyli naturalnych odbiorców konkursu Literacka Podróż Hestii.

Z badań wyłania się obraz pokolenia, które chce czytać „po swojemu”. Młodzi cenią książki, które pozwalają oderwać się od codzienności, są pełne humoru, mają bohaterów z krwi i kości, oraz historie, w których mogą się przejrzeć. Badania pokazują też, że mimo dynamicznych zmian technologicznych i konkurencji ze strony ekranów, książka pozostaje zauważalnym elementem kultury młodych, choć sama praktyka czytania staje się coraz bardziej zróżnicowana.

W I połowie 2025 roku połowa badanych dzieci przeczytała nie więcej niż trzy książki, co piąte dziecko przeczytało 4–5 książek, tyle samo – więcej niż 5 książek. Aż 92% młodych czytelników i czytelniczek wybiera książki papierowe. Badanie potwierdziło również silną zależność między czytelnictwem dzieci i rodziców. Tam, gdzie dorośli czytają, dzieci robią to częściej i z większą ciekawością.

– Aby lepiej zrozumieć, czym jest dzisiaj książka dla młodej osoby, zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie własnych badań czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Analiza danych przyniosła nam zarówno zaskakujące obserwacje, jak i potwierdziła nasze wcześniejsze przewidywania. Jedno jest pewne: badania pozwalają nam się jeszcze lepiej przygotować się do trudnego zadania, jakim jest promocja czytelnictwa wśród współczesnych nastolatków – mówi Maria Rosa, dyrektorka Departamentu Marketingu i PR ERGO Hestii oraz prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Badania miały charakter ilościowy i przeprowadzono je na ogólnopolskiej próbie losowo-kwotowej. Uczestniczyli w nich młodzi ludzie oraz ich rodzice, a ich celem było zebranie aktualnych informacji o stanie czytelnictwa oraz postawach i preferencjach względem książek wśród dzieci i młodzieży w pierwszej połowie 2025 roku. Na zlecenie ERGO Hestii badania zrealizowała agencja Inny Format. Wyniki badań posłużą zespołowi Literackiej Podróży Hestii do dalszego rozwijania programów wspierających czytelnictwo oraz projektowania działań skierowanych do młodych odbiorców i odbiorczyń literatury.

(AM, źródło: ERGO Hestia)