Kto się komunikuje najskuteczniej na Facebooku?

0
1184

Z okazji czasu podsumowań warto prześledzić, jak w badanym okresie (1 stycznia – 11 grudnia 2023 r.) kształtowała się komunikacja topowych firm z branży ubezpieczeniowej na Facebooku, jak wypadł ich aktualny ranking oraz jakie treści wzbudzały największe zainteresowanie internautów.

Ranking firm ubezpieczeniowych

Pierwsza lokata należy do polskojęzycznej odsłony profilu Nationale-Nederlanden, który zdecydowanie przoduje pod względem liczby generowanych interakcji, osiągając w tym zakresie wynik na poziomie 83 041, z czego 70 573 to reakcje. Na profilu firmy opublikowano w sumie 183 posty, co wskazuje na umiarkowaną aktywność.

Na drugiej pozycji plasuje się LINK4. Warto zauważyć, że mimo mniejszej liczby postów (82 publikacje – wartość zauważalnie poniżej średniej dla wszystkich firm, wynoszącej 119 wpisów), profil ten osiągnął imponującą liczbę 18 451 komentarzy, znacząco przewyższając w tym aspekcie inne towarzystwa ubezpieczeniowe.

Trzecie miejsce pod względem sumy interakcji, z wynikiem 45 399, zajmuje PZU, będące najbardziej aktywnym profilem zestawienia z 415 postami. Profil ten, choć najaktywniejszy, osiągnął prawie dwukrotnie niższą sumę interakcji niż lider rankingu, warto jednak zauważyć najwyższą liczbę udostępnień wygenerowaną przez ten fanpage.

Tuż za podium, ze zbliżonymi do siebie rezultatami znalazły się profile Wiener i Compensa Polska (odpowiednio: 30 280 interakcji i 30 107 interakcji). Warto zauważyć, że Compensa generowała więcej komentarzy oraz udostępnień.

Najszerszym gronem odbiorców cieszył się profil ERGO Hestia, który uplasował się na siódmej lokacie, z umiarkowaną aktywnością na poziomie 164 wpisów oraz delikatnie ponadprzeciętną sumą interakcji – 17 346, gdy średnia dla wszystkich badanych firm wynosi 14 545.

Jakie komunikaty zyskiwały największą popularność?

W zestawieniu 20 najbardziej angażujących wpisów firm ubezpieczeniowych największa liczba publikacji należała do Nationale-Nederlanden oraz LINK4. Po jednej publikacji uzyskały także Pru, Wiener, SIGNAL IDUNA, PZU oraz PKO Ubezpieczenia.

Największą popularnością cieszyły się treści związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi – pierwszą pozycję w rankingu zajmował post Nationale-Nederlanden odnoszący się do kwestii zasad ruchu drogowego. Do zmotoryzowanych kierowana była także znaczna część przekazów LINK4.

Na trzeciej pozycji rankingu znalazł się post Pru, upamiętniający Powstanie Warszawskie – jest to przekaz niezwiązany z codzienną działalnością firmy. W TOP 20 widoczny jest także okolicznościowy post SIGNAL IDUNA z życzeniami z okazji dnia kobiet.

Na uwagę zasługuje także publikacja fanpage’a Wiener, która zamyka czołową dziesiątkę, prezentując pakiet ubezpieczenia podróżnego.

Widoczne były również: publikacja PZU z gratulacjami dla Marcina Oleksego za wygraną w konkursie FIFA Puskás Award oraz wpis PKO Ubezpieczenia promujący profilaktyczne badania diagnostyczne wykrywające raka prostaty.

Podsumowanie

Porównując upływający rok 2023 z rokiem 2022, można zauważyć, że skład podium się nie zmienił – w roku ubiegłym również pierwsze miejsce zajmowało Nationale-Nederlanden, drugie LINK4, a trzecie PZU.

W porównaniu z 2022 w 2023 z szóstej pozycji na czwartą wskoczył Wiener, natomiast Compensa spadła z czwartej na piątą. ERGO Hestia zaliczyła spadek z miejsca piątego na siódme, a SIGNAL IDUNA wskoczyła z miejsca siódmego na szóste. W 2022 r. na ósmej lokacie plasowała się Warta, w 2023 r. firma ta wypadła jednak poza topową dziesiątkę, którą zarówno w roku ubiegłym, jak i obecnym zamykają PKO Ubezpieczenia.

Można więc wnioskować, że zmiany w czołówce zestawienia są na ogół kosmetyczne, co wskazuje, że topowe firmy ugruntowały swoją pozycję na rynku oraz opracowały modele komunikacji, przynoszące wymierne efekty. Analizując powyższe dane, jasne staje się, jak ważną rolę w kształtowaniu relacji z klientami odgrywa efektywna komunikacja online.

Michał Ryszka
szef działu analitycznego IBiMS