Od startupu do wiodącego insurtechu w sześć lat

0
1170

Rozmowa z Michałem Jackowiakiem, CEO ECOM

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Co sprawiło, że firma, która zaczynała jako kilkunastoosobowy zespół, w ciągu sześciu lat stała się ekspertem i bierze udział w budowaniu insurtechów?

Michał Jackowiak: – Decydujące były trzy czynniki. Po pierwsze, zdecydowaliśmy się na specjalizację wertykalną. Zamiast próbować być dobrym we wszystkim, skupiliśmy się na jednym segmencie – ubezpieczeniach.

Po drugie, postawiliśmy na partnerskie relacje z klientami. Koncentrujemy się na ich potrzebach, jesteśmy nie tylko dostawcami produktów, usług, ale też biznesowymi doradcami.

Wreszcie, dbamy o nasz zespół, który jest wartością firmy. Do tego zwinność scruma pozwalająca nam skupić się na zadaniach, rozwiązywaniu problemów i dostarczaniu korzyści klientowi.

Co jest Waszą przewagą? Co sprawiło, że dziś największe multiagencje i towarzystwa doceniają profesjonalizm zespołu, wręcz nawet mówią o tym, że dostały więcej, niż oczekiwały?

– Nasza siła tkwi w podejściu biznesowym. Koncentrujemy się na dostarczaniu klientom konkretnych korzyści, a nie pustych funkcjonalności. Ważne są dla nas szybkie implementacje i reagowanie na feedback. Korzystamy z krótkich, jedno–dwutygodniowych cykli, które umożliwiają nam testowanie skomplikowanych procesów etapami, minimalizując ryzyko inwestycji. To pozwala na szybkie wyłapanie pułapek systemowych.

Nasz zespół wykorzystał swoje doświadczenie do opracowania unikalnego narzędzia do budowy zaawansowanych aplikacji ubezpieczeniowych. To ułatwiło naszym programistom stworzenie spersonalizowanych i bezpiecznych produktów, przekraczających często oczekiwania klientów.

Śmiało więc można powiedzieć, że spółka zmienia branżę ubezpieczeniową, czego dowodem jest chociażby liczba produktów i stworzonych narzędzi. Z których rozwiązań jesteście najbardziej dumni?

– Współpracujemy z różnymi podmiotami, od dużych multiagencji i towarzystw ubezpieczeniowych po mniejszych partnerów. Niedawno jeden z naszych klientów CUK Ubezpieczenia odebrał Statuetkę Jaguara „Gazety Ubezpieczeniowej” za Innowację Roku. Mowa o OmniCUK, który daje agentom wiele narzędzi do sprzedaży bezpośredniej i pozwala im znacząco zwiększyć efektywność oraz liczbę obsługiwanych klientów. Narzędzie to powstało dzięki zaangażowaniu oraz świadomości klienta, a także doskonałemu zrozumieniu przez nasz zespół aktualnych potrzeb i zmian rynkowych.

Portfolio ECOM obejmuje liczne portale sprzedażowe, aplikacje, kalkulatory ubezpieczeń komunikacyjnych, mieszkaniowych, życiowych, turystycznych. Opracowaliśmy różne moduły do obsługi klienta, raportowania, administracji. Zintegrowaliśmy istniejące systemy z nowymi. Przygotowaliśmy narzędzia do analiz dużych ilości danych w krótkim czasie.

Dla przykładu, pomogliśmy jednemu z TU zwiększyć zdolność przetwarzania zapytań z 300 na minutę do ponad 5000, skracając tym samym czas kalkulacji. To znaczące osiągnięcie, z którego jesteśmy bardzo dumni.

Gdybyś miał wskazać kluczowe korzyści stworzonych produktów, to jakie one będą?

– Zbudowaliśmy wiele narzędzi wspierających sprzedaż, od kalkulatorów do aplikacji działających zarówno w systemie agencyjnym, jak i w kanałach direct. Udało nam się stworzyć elastyczny ekosystem sprzedaży, który pozwala zarówno agentom, jak i ich klientom na dostosowywanie konfiguracji zgodnie z ich potrzebami.

Zawsze stawiamy na bezpieczeństwo, kontrolę procesów, szybkość transakcji, oszczędność kosztów i satysfakcję. Dzięki naszym narzędziom agenci przeprowadzili w 2022 r. ponad 3 mln transakcji na kwotę prawie 1 mld zł.

Przed kilkoma laty zaczynaliśmy w kilkunastoosobowym składzie, dziś stanowimy prawie 80-osobowy zespół. Jednak to wciąż butikowy software house skupiony na dostarczeniu w jak najkrótszym czasie wysokiej jakości produktów na miarę aktualnych potrzeb.

Potwierdzeniem Twoich słów jest System Usability Score (SUS) produktów ECOM na poziomie 79,5 pkt., kiedy średnia światowa wynosi 68 pkt. Czy to satysfakcjonujący wynik?

– Ocena użyteczności systemu, znana jako System Usability Score, daje globalny obraz subiektywnych ocen użyteczności aplikacji i narzędzi. Na 100 pkt. otrzymujemy prawie 80, to bardzo dobry wynik.

Każdy produkt przede wszystkim musi być użyteczny, inaczej nie miałby racji bytu w świecie, który jest coraz bardziej cyfrowy. Cieszymy się z oceny, ale pracujemy dalej, z pokorą patrząc na to, co nas otacza.

Rynek nie lubi próżni i przynosi nowe trudności. Jakie wyzwania stawia sobie ECOM na najbliższe lata?

– Nieustannie chcemy się rozwijać. Naszym głównym celem jest zwiększanie bezpieczeństwa produktów zgodnie z rygorystycznymi regulacjami KNF i przygotowanie klientów na wymogi DORA.

Aspirujemy do roli czołowego partnera i eksperta w wymagającym środowisku. Planujemy także zwiększać efektywność operacyjną, dążąc do wyższej satysfakcji klientów i lepszej wydajności naszych narzędzi.


ZDANIEM KLIENTÓW

W 2022 r. ECOM przejął opiekę nad rozwojem i utrzymaniem naszego portalu dla agentów oraz API partnerskiego. Równolegle opracował kalkulator direct, który naszym zdaniem jest najszybszym narzędziem online liczącym składkę komunikacyjną na rynku. Można się o tym przekonać na stronie www.trasti.pl i porównać czas z innymi TU.

Jesteśmy bardzo zadowoleni oraz pełni uznania co do działania ECOM, zrozumienia branży i naszych potrzeb. Kiedy twój partner działa z szacunkiem dla budżetu i patrzy na zwrot z inwestycji z narzędzi technologicznych, to dla mnie oznaka wysokiego poziomu świadomości i dojrzałości biznesowej.

Artur Olech
CEO Trasti

Nasza czteroletnia współpraca z ECOM zaowocowała realizacją wielu projektów, w tym stworzeniem API partnerskiego, silnika taryfowego i nowoczesnych narzędzi sprzedażowych. Współpraca ta pozwoliła nam także zmodernizować system, zwiększając wydajność pracy agentów, skracając czas obliczania składek i przyczyniając się do naszego rozwoju.

Cenimy spółkę za profesjonalizm, elastyczność i wyczucie możliwości rozwojowych, co przekłada się na korzyści biznesowe, będące kluczowym aspektem naszych relacji.

Piotr Zadrożny
prezes zarządu TUZ Ubezpieczenia