Ostrożny optymizm brytyjskich ubezpieczycieli

0
384

Usługi finansowe takie jak ubezpieczenia odczuwają skutki rosnącej inflacji, niedoborów siły roboczej, przerw w łańcuchach dostaw i ostrego spadku zaufania konsumentów i biznesu, z jakimi zmaga się obecnie brytyjska gospodarka.

Ubezpieczyciele przejawiają ostrożny optymizm co do swoich perspektyw biznesowych, doświadczając presji na ceny, marże i efektywność operacyjną – wynika z ostatniego badania Financial Services Survey przeprowadzonego przez Confederation of British Industry i PwC.

Jak podaje portal Insurtech Insights, badanie wykazało, że większa część popytu na ubezpieczenia nie ma charakteru uznaniowego w takich sektorach, jak ubezpieczenia mieszkania i samochodu, dzięki czemu branża ubezpieczeniowa, w odróżnieniu od innych segmentów usług finansowych, jest mniej wrażliwa na wstrząsy ekonomiczne.

Przy rosnących kosztach płacowych muszą utrzymać wzrost i nadążać za nowymi wymogami regulacyjnymi i sprawozdawczości, takimi jak IFRS 17 czy skoncentrowane na kwestiach środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG) zalecenia dotyczące ujawnień informacji finansowych związanych z klimatem.

Badanie wykazało, że dla firm ubezpieczeniowych zmiany przepisów są jednym z dwóch trendów wymagających największego wysiłku. Drugim jest narastająca koncentracja na ESG.

Nie ma pewności, jak długo najgorsze skutki recesji mogą nie dotknąć ubezpieczycieli. PwC pisze w raporcie: „Sprzedaż i wycena produktów emerytalnych może być wrażliwa na korekty na rynkach finansowych. Z kolei koszta likwidacji szkód często rosną w czasie recesji. W naszych badaniach ubezpieczyciele uświadamiają klientom ryzyka, w tym skutki bankructwa”.

Różnego rodzaju presja, krótko- i długoterminowa, uwypukla potrzebę nabywania zwinnych, intuicyjnych dla klienta i efektywnych kosztowo możliwości cyfrowych.

Badanie PwC ujawniło rozdźwięk między ubezpieczycielami, którzy już czerpią korzyści z transformacji cyfrowej, a innymi, którym wciąż jest trudno pójść do przodu.

Przy rosnącej presji na ceny, marże i efektywność operacyjną ubezpieczyciele muszą utrzymać wzrost, dokonać zmian wynikających z regulacji i sprostać szybko zmieniającym się oczekiwaniom interesariuszy. Wymaga to znacznych inwestycji w czasie, gdy budżety są ograniczone. Dlatego tak ważne jest analizowanie kosztów, aby scharakteryzować „dobry koszt” służący osiągnięciu celów strategicznych i eliminować „zły koszt” na obszarze takim jak nieefektywność procesów – komentuje Alex Bertolotti z PwC UK.

AC