Blog - Strona 1006 z 1523 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1006

KUKE: Ubezpieczenia GAP EX dostępne do końca marca przyszłego roku

0
Grzegorz Kwieciński

Komisja Europejska zdecydowała o wydłużeniu działania specjalnych instrumentów pomocowych dla przedsiębiorców z terenu Wspólnoty, w tym stosowania rządowych gwarancji w ubezpieczania należności handlowych w transakcjach z kontrahentami z UE i wybranych krajów OECD. To ostatnie rozwiązanie będzie dostępne do 31 marca 2022 r. 

Decyzja KE oznacza, że wprowadzone przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych na początku pandemii ubezpieczenie w dwóch wariantach GAP EX i GAP EX+ będzie dostępne dla eksporterów o trzy miesiące dłużej.

GAP EX i GAP EX+ są przeznaczone dla eksporterów, którzy nie mogą znaleźć ubezpieczeń na zasadach komercyjnych dla dotychczasowych kontraktów albo chcą zwiększyć sprzedaż na zagranicznych rynkach. Ubezpieczenie obejmuje kraje Unii Europejskiej oraz dziewięć rynków OECD, na przykład Stany Zjednoczone, Norwegię czy Australię. KE już kilkakrotnie przedłużała działanie instrumentów pomocowych, powołując się na ryzyka dla gospodarki i biznesu związane z trwającą pandemią.

– Cieszymy się, że GAP EX będzie dłużej dostępny dla polskich eksporterów, ponieważ jest cały czas chętnie przez nich wykorzystywany, a wartość przyznanych limitów stale rośnie. Szczególnie intensywnie jest wykorzystywany przez firmy sprzedające do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoch oraz krajów naszego regionu. Decyzja KE pokazuje, że choć mamy do czynienia z ożywieniem gospodarczym, to sytuacja makroekonomiczna jest wciąż niepewna, co udowadniają kolejne kraje, wprowadzając ograniczenia w działaniu biznesu w celu ograniczenia liczby zakażeń. W tak zmiennym otoczeniu zdecydowanie rekomendujemy korzystanie z ubezpieczeń należności. Część krajów UE wycofuje już programy wsparcia przedsiębiorców, co może skutkować w niedługiej przyszłości wzrostem liczby niewypłacalności, a tym samym kłopotami dla ich dostawców z naszego kraju – skomentował Grzegorz Kwieciński, dyrektor Departamentu Ryzyka Ubezpieczeniowego KUKE.

(AM., źródło: KUKE)

Komunikacyjny Black Friday w Link4

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ramach tegorocznego Black Friday Link4 umożliwia zakup ubezpieczenia OC oraz pakietu OC/AC ze zniżką do 20%. Promocja obowiązuje od 22 listopada do końca miesiąca.

Oferta zniżkowa jest skierowana do klientów indywidualnych. Zainteresowani nią muszą wejść na stronę internetową, zadzwonić na infolinię lub udać się do agenta i podać specjalny kod.

Oferta obowiązuje od 22 do 30 listopada.

(AM, źródło: Link4)

PZU promuje system płatności abonamentowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od 22 listopada do 22 grudnia w internecie, radiu i prasie prowadzona będzie kampania zachęcająca do korzystania z abonamentowej płatności za ubezpieczenia PZU.

– W dzisiejszych czasach ważne jest, by klienci mieli wybór nie tylko zakresu ubezpieczenia, ale również formy płatności za nie. Abonamenty to unikatowe rozwiązanie na rynku ubezpieczeń, dlatego w kampanii zachęcamy do korzystania z tej formy płatności za ubezpieczenia PZU – powiedział Michał Lutostański, dyrektor biura marketingu w PZU.

– Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i udostępniamy im sposób płatności, do jakiego są przyzwyczajeni na przykład przez operatorów komórkowych. Teraz również ubezpieczenia będą mogli opłacać w miesięcznym abonamencie, a przelewy wykonywać wygodnie, z komórki, na przykład w czasie jazdy autobusem. Dzięki naszemu rozwiązaniu składka za polisę przestanie stanowić coroczne wysokie obciążenie dla domowego budżetu – mówi Jakub Orlicz, kierownik projektu abonamentowego.

Wszystkie kreacje w kampanii marketingowej abonamentów zostały przygotowane wewnętrznie w PZU, a za zakup mediów odpowiada dom mediowy Sigma Bis.

Więcej na temat płatności abonamentowych w PZU:

(AM, źródło: PZU)

Inflacja i Black Friday a niedoubezpieczenie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Najwyższa od 20 lat inflacja powoduje niedoubezpieczenie przedmiotów znajdujących się w domach i mieszkaniach. Do podobnej sytuacji dochodzi po zakupach, gdy rośnie wartość posiadanych rzeczy, o czym warto pamiętać przed Black Friday – ostrzegają branżowi eksperci.

– Ubezpieczenie obejmuje mury i elementy stałe budynku, ale też tzw. ruchomości domowe. To przedmioty, z których korzystamy i które przechowujemy w domu czy mieszkaniu. W momencie zakupu polisy ich wartość szacowaliśmy np. na 30 tys. zł, ale po kilku miesiącach galopującej inflacji to nieaktualna kwota, która np. po pożarze wystarczy na ponowny zakup tylko części wyposażenia. Z naszych obserwacji wynika, że większość sum ubezpieczenia jest w związku z inflacją od kilku do kilkunastu procent niedoszacowana – mówi Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych Compensa TU.

Jeżeli suma ubezpieczenia jest niższa od aktualnej wartości objętego ochroną mienia, mówimy o niedoubezpieczeniu. W praktyce oznacza to, że odszkodowanie to za mało, aby odkupić przedmioty zniszczone lub utracone np. w pożarze, po zalaniu czy kradzieży z włamaniem. Rozwiązaniem jest podniesienie sumy ubezpieczenia w umowie. Można to zrobić w dowolnym momencie trwania okresu ochrony. Polisę aktualizuje się bezpośrednio u ubezpieczyciela lub u agenta – wystarczy skontaktować się z nim, podać swoje dane i nową sumę ubezpieczenia.

Tego rodzaju aktualizacja może być potrzebna nie tylko w związku z inflacją. Remont czy zakupy też podnoszą wartość majątku. Wiele osób w Polsce szykuje się na większe zakupy i liczy na okazje w czasie Black Week, Black Friday czy Cyber Monday. Wymianę telewizora, komputera, lodówki i sofy na nowsze warto uwzględnić w posiadanej polisie, żeby pieniędzy po ewentualnej szkodzie wystarczyło na zakup tych samych, ale nieprzecenionych już przedmiotów.

(AM, źródło: Brandscope)

Polisa zdrowotna wabikiem na kierowcę firmowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pozyskanie nowych pracowników zajmuje pierwsze miejsce na liście najważniejszych planów inwestycyjnych firm z branży logistycznej i transportowej. 54% z nich chce zwiększyć zatrudnienie, a kierowca jest na 8. miejscu z 10 najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk – wynika z raportu „Logistyka w Polsce” autorstwa Manpower Group. Dlatego pracodawcy sięgają po różne sposoby mające na celu zwiększenie atrakcyjności ofert pracy. Jednym z najbardziej skutecznych są benefity pozapłacowe, np. grupowe ubezpieczenia zdrowotne i na życie.

Kierowcy zawodowi oraz pracownicy z branży transportu i logistyki są nieustannie narażeni na czynniki negatywnie oddziałujące na ich zdrowie, które powodują długotrwałe i nieodwracalne skutki.

– Największe zagrożenie dla zdrowia kierowców stanowią choroby układu kostno-stawowego oraz układu krążenia i układu nerwowego. Wynika to z częstych urazów, ale także ze stresu i długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej. Specyfika pracy oraz wciąż istniejący w tej branży niedobór pracowników powodują zatem, że pracodawcy jeszcze więcej uwagi powinni poświęcić utrzymaniu ich w dobrym zdrowiu. Jedno z rozwiązań to zapewnienie im stałego dostępu do sprawnie realizowanych świadczeń medycznych, np. dzięki grupowym ubezpieczeniom zdrowotnym – mówi Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Problem stanowi też wzrost liczby wypadków i wynikająca z nich nieobecność w pracy. Z danych GUS wynika, że w I połowie 2021 r. w wypadkach przy pracy w transporcie ucierpiały 2374 osoby. Liczba poszkodowanych na 1000 pracujących, czyli tzw. czynnik wypadkowości, wynosi 2,54. Jest on znacznie wyższy od ogólnego, tj. 2,01. Liczba dni niezdolności do pracy przypadających na jednego poszkodowanego kierowcę wynosi 32,5. To tylko nieco wyżej niż ogólna średnia (32,1), ale nadal oznacza poważny problem. Branża transportowa znajduje się na ósmym miejscu pod względem najdłuższej nieobecności z powodu leczenia skutków wypadków przy pracy.

Zagrożeniem są też wypadki drogowe. Według policyjnych statystyk, w 2020 r. zanotowano 648 wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t DMC i 1110 z udziałem półciężarówek, czyli busów do 3,5 t DMC.

– Urazy często dotyczą układu kostnego i nerwowego, których leczenie jest długotrwałe, bolesne i niestety także kosztowne, ponieważ wiąże się z rehabilitacją. Gwarancja wsparcia pracodawcy w powrocie do zdrowia, a przede wszystkim w zapobieganiu problemom, wpływa na poczucie stabilności i bezpieczeństwa kierowców w czasie pracy i tym bardziej zachęca do jej podjęcia – mówi Xenia Kruszewska – Ubezpieczenia na życie zapewniają ochronę, gdy dojdzie do najgorszego. Oprócz wypłaty odszkodowania w razie śmierci ubezpieczonego, zapewniają też środki na leczenie najpoważniejszych schorzeń, np. operacje onkologiczne. Ponadto gwarantują wsparcie finansowe w momencie utraty zdolności do pracy, hospitalizacji i wielu innych kryzysowych sytuacji – dodaje.

(AM, źródło: Brandscope)

KNF z nowym kanałem dotyczącym fintechu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego uruchomił stronę internetową fintech.gov.pl. Ma ona służyć do komunikacji UKNF z sektorem innowacji finansowych. 

Na stronie znajdują się informacje o aktualnościach i trendach w rozwoju sektora fintech oraz o stanowiskach i komunikatach Urzędu, które mają szczególne znaczenie dla podmiotów z tego rynku. Dostępne są również szczegółowe informacje na temat procesów licencyjnych i rejestrowych dla podmiotów zamierzających prowadzić działalność na rynku finansowym.

Strona jest również źródłem informacji o aktualnych formach wsparcia, które są realizowane przez UKNF, w tym o programie Innovation Hub umożliwiającym bezpłatne wsparcie prawno-regulacyjne. Na stronie można także znaleźć informacje o piaskownicach wirtualnych oraz o zespole roboczym ds. rozwoju innowacji finansowych fintech. 

(AM, źródło: KNF)

Branża finansowa walczy z nadużyciami, które nasiliły się podczas pandemii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

SAS ponownie nawiązała współpracę z Association of Certified Fraud Examiners przy okazji Fraud Awareness Week. Organizacje zwracają uwagę na szkody społeczne i finansowe powodowane przez nadużycia i pokazują, jak systemy analityczne pozwalają poprawić tę niekorzystną sytuację. Zdaniem ekspertów obu firm budowanie świadomości, szkolenia i analiza danych to kluczowe elementy pozwalające przeciwdziałać nadużyciom w branży finansowej.

Według danych firmy konsultingowej Crowe z 2019 r. wartość nadużyć w firmach i wśród klientów indywidualnych to ponad 5 trylionów dolarów. Szacunki te pochodzą jeszcze sprzed pandemii Covid-19, która stworzyła idealne warunki do rozwoju nadużyć. Jak podaje ACFE, 51% organizacji odnotowała wzrost liczby przestępstw finansowych od czasu wybuchu pandemii, a 71% przewiduje, że w przyszłości będzie ich jeszcze więcej.

– Poza zwiększaniem świadomości i szkoleniem pracowników, analiza danych i wdrożenie nowych technologii stanowią najbardziej efektywny sposób proaktywnego wykrywania i zapobiegania nadużyciom – mówi Bruce Dorris, prezes i CEO ACFE. – Organizacje powinny wykorzystać potencjał technologii umożliwiającej przeciwdziałanie nadużyciom, aby chronić siebie i klientów.

Skuteczna identyfikacja „morskich” ryzyk

Covid-19 wprowadził zamieszanie w łańcuchach dostaw na całym świecie. Podczas gdy uwagę przyciągają informacje o przeciążonych portach cargo czy widmie pustych półek w magazynach, zagrożenia, których skutki są niezwykle kosztowne, wydają się pozostawać niezauważone. Należą do nich podejrzane działania obsługi portów, transfery ze statku na statek i inne rodzaje nieuczciwych praktyk w transporcie morskim.

Stawką są miliardy dolarów każdego roku. Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do analizy miliardów danych z różnorodnych źródeł, co pozwala przeanalizować informacje na temat danego statku lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Lloyd’s List Intelligence i SAS zaprezentowały platformę do zarządzania ryzykiem w branży morskiej o nazwie Seasearcher Advanced Risk and Compilance. Modele danych opracowane przy współpracy z ekspertami w zakresie transportu drogą morską, modele zatowarowania oraz finansów, prawa i ubezpieczeń wspierają międzybranżową analizę nieuczciwych praktyk żeglugowych i nielegalnych działań. Dzięki temu specjaliści dbający o zapewnienie zgodności z regulacjami mogą działać szybciej, aby uniknąć kar, sankcji i strat wizerunkowych.

– Współpraca z SAS pozwoliła nam przenieść procesy analityczne na wyższy poziom – powiedział Michael Dell, prezes Lloyd’s List Intelligence. – Obecnie oferujemy klientom nową jakość wykrywania i oceny ryzyka, podnosząc poprzeczkę dla ekspertów zajmujących się wywiadem morskim oraz analizą podejrzanych zachowań i zwiększając przejrzystość działań w całej branży.

Przyszłość technologii do przeciwdziałania nadużyciom

W lecie 2019 r. SAS i ACFE podjęły współpracę przy raporcie „Anti-Fraud Technology Benchmarking Report”. Ponad 1000 ankietowanych członków ACFE przewidziało wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i biometrii, jak również zwiększenie budżetów na technologie z zakresu przeciwdziałania nadużyciom i zmiany technik analizy danych.

Jak zmienił się krajobraz biznesowy od premiery raportu? SAS i ACFE przeprowadziły kolejną edycję badania tej jesieni. Wstępne wnioski wskazują, że zaawansowana analityka stała się niezbędna do walki z nadużyciami w różnych formach.

– Organizacje wskazują znaczny wzrost wykorzystania technologii do przeciwdziałania nadużyciom, co ma związek z Covid-19. Aż 43% respondentów zintensyfikowało wykorzystanie narzędzi analitycznych do walki z nadużyciami podczas pandemii – powiedział Stu Bradley, Senior Vice President of Fraud and Security Intelligence SAS. – Ponadto 60% uczestników badania spodziewa się zwiększenia budżetów na technologię do przeciwdziałania nadużyciom w najbliższych dwóch latach. Wraz z modernizacją zasobów, operacji i modeli zaangażowania klientów, inwestycje te mogą stać się podstawą szerszej strategii decyzyjnej klientów korporacyjnych, która będzie napędzać jeszcze większą innowacyjność.

Pełne wyniki badania zostaną opublikowane na początku 2022 roku.

(AM, źródło: SAS Institute)

Francja: AXA liczy na ugodę z restauratorami

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

AXA chce zawrzeć ugodę z restauratorami, których roszczenia z ubezpieczeń przerw w działalności początkowo odrzuciła – informuje „Rzeczpospolita”.

Sprawa dotyczy wniosków o odszkodowanie zgłaszanych w związku ze stratami po ogłoszeniu przez francuski rząd obostrzeń wynikających z pandemii. AXA nie uznawała tych roszczeń, ale po przegranej w procesie sądowym z właścicielem 3 restauracji zadeklarowała wolę porozumienia.

Ubezpieczyciel zaoferował polubowne rozwiązanie sporu 15 tys. z 20 tys. restauratorów posiadających polisy z rozszerzoną gwarancją pokrycia strat operacyjnych poniesionych na skutek decyzji administracyjnej władz o zamknięciu lokalu. Według ubezpieczyciela, pozostałe 20% firm ubezpieczonych wypowiedziało umowy, zaprzestało działalności, a niektórzy wręcz nie byli zainteresowani odszkodowaniem, gdyż w niewielkim stopniu odczuli skutki pandemii. Oprócz tego kilkuset restauratorów wystąpiło na drogę sądową przeciwko AXA.

Więcej:

„Rzeczpospolita” z 24 listopada, Piotr Rudzki „AXA proponuje ugodę francuskim restauratorom”:

https://www.rp.pl/ubezpieczenia/art19130321-axa-proponuje-ugode-francuskim-restauratorom

(AM, źródło: „Rzeczpospolita”)

Swiss Re: Ubezpieczenia będą rosnąć, ale z roku na rok w coraz słabszym tempie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Do połowy przyszłego roku – wcześniej niż oczekiwano – światowy rynek ubezpieczeniowy po raz pierwszy przekroczy poziom 7 bilionów dolarów zebranych składek. W obecnym roku realny wzrost poziomu globalnych składek ubezpieczeniowych wyniesie 3,4%, a w kolejnych dwóch latach jego tempo zmniejszy się do odpowiednio 3,3% oraz 3,1% – prognozuje Swiss Re Institute w najnowszej sigmie.

Prognoza zakłada, że w 2021 roku globalna wartość składek z ubezpieczeń majątkowych  wzrośnie o 3,3%. W kolejnym roku wskaźnik wzrostu ma wynieść  3,7%, natomiast w 2023 r. – 3,3%. Swiss Re Institute oczekuje, że globalna składka na ubezpieczenie zdrowotne i medyczne pójdzie w górę, napędzana wzrostem gospodarki amerykańskiej i stabilnym, zaawansowanym popytem na rynku. Oczekuje się, że ekspansja na rynkach wschodzących będzie silna – np. Chiny wzrosną o 10% w każdym z najbliższych dwóch lat. Wzrost ten będzie w dużej mierze napędzany przez silny popyt na ubezpieczenia medyczne, w tym ubezpieczenia na wypadek chorób krytycznych (critical illness).

Autorzy prognozy przewidują, że tegoroczny poziom wzrostu globalnych składek z ubezpieczeń na życie wyniesie 3,5%. W 2022 r. jego tempo spadnie do 2,9%, by w kolejnym roku obniżyć się do 2,7%.

Swiss Re Institute oczekuje dużego popytu na klasyczne polisy ochronne, który będzie efektem wyższej świadomości ryzyka oraz zwiększonej interakcji cyfrowej. Autorzy raportu przewidują, że w ciągu najbliższych dwóch lat działalność oszczędnościowa umiarkowanie wzrośnie, co będzie odzwierciedleniem nieznacznej poprawy rentowności obligacji skarbowych oraz ożywienia w zatrudnieniu i dochodach gospodarstw domowych. 

W dokumencie zauważono, że rosnąca świadomość ryzyka generuje zwiększone zapotrzebowanie na ochronę ubezpieczeniową. Według Swiss Re Institute szok pandemiczny uwypuklił ważną rolę, jaką branża ubezpieczeniowa odgrywa jako absorber ryzyka w czasach kryzysu, zapewniając pomoc finansową gospodarstwom domowym, przedsiębiorstwom i rządom. Jednocześnie zakłócenia łańcucha dostaw są według autorów raportu dowodem na to, że niezbędne jest zapewnienie lepszej ochrony.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Warta szykuje nowe D&O

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z początkiem kolejnego roku Warta wprowadzi nową odsłonę ubezpieczenia odpowiedzialności członków władz (D&O). Zakład podkreśla, że wykorzystując dotychczasowe doświadczenia i rekomendacje rynku, postawił na merytorykę połączoną z przyjaznym językiem i intuicyjnym układem postanowień umowy.

Podstawowym celem, jaki Warta chce osiągnąć, wprowadzając nowe ogólne warunki ubezpieczenia, jest stworzenie wzorca umowy, którego treść będzie przystępna, nie tylko dla specjalistów Financial Lines, ale dla każdego brokera i klienta. Lekturę ma ułatwiać uporządkowana struktura, przejrzysty układ i prosty język. Dostępny dotychczas w ramach klauzul zmieniających treść OWU zakres stanie się częścią standardowo oferowanej ochrony.

Podstawowy zakres ubezpieczenia zostanie podzielony na elementy skierowane do konkretnego ubezpieczonego.

Ochrona ubezpieczeniowa dla osoby ubezpieczonej obejmować będzie m.in.:

  • ochronę prawną (szeroko rozumiane koszty postępowań),
  • kwotę kaucji,
  • kary i grzywny administracyjne,
  • naruszenie praw pracowniczych,
  • zobowiązania publicznoprawne,
  • odszkodowanie,
  • inne koszty, jak np. PR czy wsparcia psychologicznego.

Ochrona ubezpieczeniowa dla spółki obejmować będzie m.in.:

  • zwrot świadczeń na rzecz spółki,
  • odpowiedzialność solidarną,
  • koszty zarządzania krytycznym zdarzeniem regulacyjnym,
  • zdarzenie kryzysowe w spółce,
  • odpowiedzialność z tytułu papierów wartościowych.

Warta zapewnia, że w warunkach znajdzie się przejrzysty, podzielony na grupy tematyczne katalog wyłączeń odpowiedzialności ubezpieczyciela.

W ramach podstawowej umowy ubezpieczenia jako nowości pojawią się klauzule: kosztów udziału w postępowaniu upadłościowym lub restrukturyzacyjnym, kosztów zgłoszenia nieprawidłowości i wyczerpania limitów. Jako dodatkowe rozszerzenie zakresu dostępna będzie klauzula naruszenie praw pracowniczych.

Równolegle Warta wprowadzi OWU nadwyżkowego D&O. Warunki nadwyżkowe wprowadzą prostą definicję potocznie stosowanego terminu „punkt zaczepienia” i intuicyjną ścieżkę zastosowania ubezpieczenia ponad umową ubezpieczenia podstawowego.

(AM, źródło: Warta)

18,424FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie