Blog - Strona 1021 z 1523 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1021

Polskie firmy płacą coraz więcej za ochronę ubezpieczeniową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sygnalizowane w raporcie „Global Insurance Market Index” przygotowanym przez Marsh podwyżki cen ubezpieczeń dla przedsiębiorców są widoczne także w Polsce – zauważa „Puls Biznesu”. 

Z informacji gazety wynika, że trudności z dostępem do produktów ochronnych mają szczególnie duże organizacje oczekujące wysokich limitów odpowiedzialności w polisach, w których są spore problemy z uzyskaniem akceptowalnej oferty. Łukasz Górny, dyrektor departamentu rozwoju w EIB, zauważa, że polisy dla MŚP nadal są dostępne, chociaż wiąże się to z bardziej rozbudowaną analizą ryzyka. Ekspert dodaje, że niektórzy ubezpieczyciele intensyfikują działania w obszarze ubezpieczeń D&O i cyber dla tego segmentu klientów.

„PB” wskazuje, że wzrasta też wyczulenie zakładów na standard cyberbezpieczeństwa. Jeśli firma nie ma odpowiednich zabezpieczeń, oferta dla niej jest znacząco ograniczona lub zakład rezygnuje z jej przedstawienia. Łukasz Górny potwierdza, że ubezpieczyciele wycofują się z oferowania ochrony niektórym segmentom klientów, wymagając jednocześnie bardzo szczegółowych informacji o systemach bezpieczeństwa i procedurach. Ponadto podwyższane są udziały własne, a niektóre elementy ochrony, jak na przykład ransomware, są coraz trudniej osiągalne. Rosną też ceny ubezpieczeń D&O. Według Łukasza Górnego, ubezpieczyciele mocno odczuwają rosnące koszty ochrony prawnej, stanowiące znaczącą część wypłat z takich polis. Rosnąca szkodowość i straty wynikające z tego, że przed kryzysem takie polisy były wyjątkowo tanie, spowodowały, że liczba podmiotów je oferujących się skurczyła. Ekspert wskazuje, że wielu ubezpieczycieli zaprzestało oferowania D&O nowym klientom, wycofało się z wybranych segmentów rynku lub zredukowało limity na to ryzyko. Dlatego też ceny tych ubezpieczeń poszły w górę, podobnie jak polis majątkowych. Tomasz Szarek, dyrektor zarządzający pionu klienta korporacyjnego i rozwoju biznesu UNIQA Polska, wskazuje, że to efekt anomalii pogodowych, które dotknęły także Polskę. Ich skutkiem był 40% wzrost liczby szkód zgłoszonych z polis non-life oraz 9% wzrost ich cen. Anna Świątek, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych UNIQA Polska dodaje, że większe szkody na świecie dotknęły cały rynek reasekuracyjny, czego prawdopodobnym efektem będzie wzrost cen ubezpieczeń majątkowych w kolejnych latach. Czynnikami wpływającymi na wzrost stawek są też przerwanie łańcuchów dostaw wskutek pandemii, deficyty towarów i usług a także wzrost cen.

Więcej na temat raportu Marsh:

Więcej:

„Puls Biznesu” z 2 listopada, Sylwia Wedziuk „Stawki ubezpieczeń wystrzeliły w górę”:

https://www.pb.pl/stawki-ubezpieczen-wystrzelily-w-gore-1132081

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Warta udostępniła płatność Blikiem w kanale agencyjnym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Warta wprowadziła możliwość płatności Blikiem za polisę majątkową kupowaną u każdego agenta – informuje cashless.pl.

Serwis podaje, że w ramach rozwiązania udostępnionego we współpracy z Przelewy24 klient może uiścić składkę jednorazową bądź ratalną. Wcześniej jednak agent musi zaznaczyć w systemie Warty, że płatność zostanie zrealizowana Blikiem. Problemem w upowszechnieniu tego rodzaju regulowania zobowiązań może być to, że obecność terminala nie jest jeszcze standardem w każdej agencji.

Więcej:

cashless.pl z 29 października, Ida Krzemińska-Albrycht „Za polisę majątkową od Warty można płacić u każdego agenta Blikiem”:

https://www.cashless.pl/10858-czy-za-polise-zaplace-blikiem-warta

(AM, źródło: cashless.pl)

Ergo Hestia najlepszym ubezpieczycielem zdaniem kierowców

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ergo Hestia zajęła pierwsze miejsce tegorocznej edycji rankingu „Marka nr 1” (dawniej Wybór Kierowców). W badaniu realizowanym przez serwis wyborkierowcow.pl kierowcy ocenili pracę czołowych ubezpieczycieli w Polsce.

„Marka nr 1” to niezależny program badań satysfakcji w branży motoryzacyjnej. Uczestnicy oceniają w nim marki i modele samochodów oraz usługi i produkty związane z motoryzacją w 9 kategoriach. W edycji 2021 programu czytelnicy wypełnili ponad 120 tysięcy ankiet. Respondenci badania wskazują w nim również towarzystwa ubezpieczeniowe, które ich zdaniem cieszą się największym zaufaniem. W tym roku pierwsze miejsce w rankingu, w którym oceniano m.in. sprawność likwidacji szkód oraz jakość obsługi klienta na różnych etapach kontaktów z firmą, zajęła Ergo Hestia.

– Kontakt kierowcy z ubezpieczycielem często następuje w stresującej sytuacji – na przykład po kolizji drogowej. Szczególnie ważne jest, by traktować klienta z dodatkową wrażliwością i zrozumieniem jego sytuacji. Cieszymy się, że kierowcy docenili te aspekty w Ergo Hestii. Jakość obsługi to jeden z kluczowych elementów w naszej strategii – mówi Marcin Żebrowski, rzecznik prasowy Grupy Ergo Hestia.

Z najwyższego miejsca w rankingu, a nawet z podium, spadł jego wieloletni lider PZU SA, który zajął czwartą lokatę. Drugie miejsce w zestawieniu zajął Allianz, a za jego plecami uplasowała się Warta.

(AM, źródło: PAP MediaRoom, wyborkierowcow.pl)

Mocna pozycja CMS na rynku ubezpieczeniowych M&A

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ostatnich trzech miesiącach prawnicy kancelarii prawniczej CMS wspierali swoich klientów w istotnych transakcjach fuzji i przejęć (M&A) na polskim rynku ubezpieczeniowym.

CMS wsparła m.in. firmę Neuca przy nabyciu większościowego pakietu akcji Pomerania Investment, jedynego akcjonariusza TU Zdrowie, a także MetLife przy sprzedaży polskich spółek ubezpieczyciela, GrECo Group przy multijurysdykcyjnej transakcji nabycia spółek z grupy MAI CEE Insurance Brokers i Grupę Generali przy połączeniu biznesu majątkowego Concordii i Generali.

W skład multidyscyplinarnych zespołów CMS doradzających przy wyżej wymienionych transakcjach weszły – obok prawników transakcyjnych – prawniczki z warszawskiego biura kancelarii specjalizujące się w doradztwie regulacyjnym dla sektora ubezpieczeniowego: Ewa Świderska, lider praktyki ubezpieczeniowej w Polsce, i Sylwia Raszplewicz-Czyżewska.

– Zaangażowanie zespołu CMS w powyższe transakcje po raz kolejny potwierdza, że CMS oferuje usługi doradcze na najwyższym poziomie zarówno w zakresie transakcji M&A, jak i doradztwa regulacyjnego, a także w zakresie transakcji międzynarodowych – podkreśla Ewa Świderska.

(AM, źródło: CMS)

Szkolenie poświęcone kwalifikowanej pieczęci elektronicznej

0

Bezpieczna digitalizacja i pieczęć elektroniczna w praktyce – pod takim hasłem 9 listopada odbędzie się webinar SIGNIUS i Obserwatorium.biz. Wydarzenie objęte patronatem „Gazety Ubezpieczeniowej” ma na celu zapoznanie z bezpiecznym rozwiązaniem elektronicznym, jakim jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna.

Podczas webinaru prowadzący Jack Piekarski, CEO SIGNIUS, Marcin Wolski, COO Obserwatorium.biz, i Michał Tabor, partner w Obserwatorium.biz pokażą różnice pomiędzy rozwiązaniami papierowymi a elektronicznymi przy pieczętowaniu i wysyłce dokumentów. Zaprezentują też kwalifikowaną pieczęć elektroniczną od SIGNIUS, a także przykłady jej zastosowania i korzyści z niego płynące, jak również rozwiązanie umożliwiające audyt bezpieczeństwa wdrożonego systemu jako element bezpieczeństwa informacji.

Webinar jest skierowany do przedstawicieli instytucji finansowych: banków, ubezpieczycieli, fintechów i leasingodawcą, a także dostawców innych usług komercyjnych planujących digitalizację komunikacji z klientami (np. usługi medyczne) oraz administracji publicznej.

Udział jest bezpłatny. Rejestracja na wydarzenie:

https://joinus.clickmeeting.com/bezpieczna…

(AM, źródło: SIGNIUS)

Małżeński poradnik prawny Rzecznika Finansowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rzecznik Finansowy opublikował poradnik „Małżeństwo a finanse”, w którym na podstawie wpływających do urzędu spraw objaśnia wybrane zagadnienia prawne związane z finansami w małżeństwie. Poradnik to ponad 20 pytań i szczegółowych odpowiedzi wraz z odwołaniami do konkretnych przepisów prawa.

Z dokumentu można dowiedzieć się między innymi, czy i na jakich zasadach małżonkowie mogą prowadzić wspólny rachunek oraz dlaczego nie należy udostępniać współmałżonkowi hasła do własnego indywidualnego rachunku bankowego.

W poradniku można przeczytać również o tym, czy współmałżonek musi wyrazić zgodę na zaciągnięcie umowy kredytu, a także czy małżonkowie mogą sobie wspólnie poręczać kredyty. Wreszcie, co dzieje się z umową kredytu zaciągniętego przez dwóch małżonków po ich rozwodzie lub śmierci jednego z nich.

Poradnik jest dostępny pod adresem:

(AM, źródło: Rzecznik Finansowy)

Nationale-Nederlanden o problemie Polaków z oszczędzaniem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Trzy czwarte uczestników badania Nationale-Nederlanden dotyczącego oszczędzania i inwestowania zadeklarowało, że ciężko im wygospodarować sumy, które mogłoby być dla nich realnym wsparciem w kolejnych latach.

U jednej trzeciej respondentów zgromadzone oszczędności sięgają jedynie do 5 tys. zł, a więc mniej niż półtorej średniej krajowej pensji netto. Posiadanie od 5 do 10 tys. zł deklaruje 16% badanych, natomiast co dziesiąty zapewnia, że ma w zanadrzu odłożoną sumę rzędu 10–25 tys. zł. Tymczasem przyjmuje się, że poduszka finansowa powinna wynosić co najmniej wysokość sześciu wypłat.

Uczestnicy badania odkładają raczej niewielkie kwoty. Zaledwie jeden na pięciu gromadzi miesięcznie więcej niż 500 zł. Nie wszyscy jednak decydują się na regularne oszczędzanie. Niemal co piąty badany przyznaje, że odkłada rzadziej niż raz na 3 miesiące.

Nationale-Nederlanden zauważa, że mimo powyższych zastrzeżeń w Polsce oszczędności rosną, lecz jedynie niewielka ich część jest lokowana w ramach produktów emerytalnych czy długoterminowego oszczędzania. Na koniec I kwartału 2021 r. oszczędności finansowe gospodarstw domowych w Polsce oscylowały w granicach 2,6 bln zł. W ramach IKE, IKZE, PPK i PPE zgromadzono ok. 36 mld zł, czyli niespełna 1,4% łącznych oszczędności finansowych. Pieniądze w znaczącej większości (51%) leżą na kontach bankowych lub lokatach.

– W IKE i IKZE pieniądze odkładamy sami w ramach maksymalnych ustawowych limitów. Oba te rozwiązania dają również korzyści podatkowe – np. wpłaty na IKZE możemy odliczyć od podstawy opodatkowania w PIT. W PPK oszczędzać pomaga pracodawca i państwo, którzy dokładają swoje wpłaty – dzięki nim kwota, która trafia do PPK, niemal się podwaja względem tego, co odkładalibyśmy sami. W przypadku wszystkich tych trzech produktów pieniądze są inwestowane po to, żeby jego wartość mogła systematycznie rosnąć. Chodzi o ochronę przed inflacją oraz szansę na dodatkowy zysk. Dzięki temu kapitał zgromadzony w IKE, IKZE i PPK może być realnym wsparciem po zakończeniu pracy zawodowej – tłumaczy Katarzyna Czupa, ekspert ds. komunikacji inwestycyjnej Nationale-Nederlanden PTE

O badaniu:

Badanie postaw Polaków wobec oszczędzania i inwestowania zostało zrealizowane na zlecenie Nationale-Nederlanden przez agencję smartscope w dniach 21–25 października 2020 roku. W ramach badania ilościowego przeprowadzono wywiady przy użyciu techniki CAWI, na grupie dorosłych Polaków (n=1076).

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Dwugłowy potwór ransomware

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Nawet firmy realizujące strategie cyberbezpieczeństwa nie mają szans na zapewnienie sobie ochrony cyber w 2021 r. według stawek z 2020 r. – wynika z raportu Risk Placement Services (RPS).

Raport dotyczący amerykańskiego rynku ubezpieczeń cyber wskazuje, że sektor ubezpieczeniowy hamuje ochronę cyber pomimo rosnącego zapotrzebowania. Przyczyną są przede wszystkim problemy wynikające z pandemii oraz rosnąca dotkliwość i częstotliwość ataków ransomware.

Ubezpieczyciele podnoszą składki – niektórzy aż trzykrotnie przy odnowieniach – i obniżają sumy ubezpieczenia dla sektorów najbardziej dotkniętych cyberprzestępczością i cyberwymuszeniami w ostatnim roku. Do sektorów tych zalicza się edukacja, służba cywilna/administracja publiczna, opieka zdrowotna, budownictwo i produkcja.

Ograniczenia pojemności, które zaczęły oddziaływać na rynek w ub.r., uległy intensyfikacji w 2021 r. Ubezpieczyciele, którzy w 2020 r. bez problemu wystawiali polisy odpowiedzialności cyber z sumą 5 mln dol., w 2021 r. musieli się cofnąć do sum 1–3 mln dol., nawet przy odnowieniach. Skutkiem tego firmy muszą się zwracać do dodatkowych ubezpieczycieli, aby uzyskać pożądany limit ochrony odpowiedzialności cyber.

– Tegoroczne zmiany pojemności, standardów underwritingu, a nawet wzrosty składek były konieczną ewolucją – powiedział Steve Robinson, lider praktyki cyber w RPS, cytowany przez Insurance Journal. – Underwriting w cyberubezpieczeniach zaczął w większej mierze uwzględniać dzisiejsze ryzyka.

Jednym z dużych ryzyk jest mnożenie się ransomware, za które winę można przypisać środowisku pracy zdalnej podczas pandemii. Gwałtowny wzrost liczby pracujących z domu obnażył technologiczne słabe punkty, skwapliwie wykorzystane przez hakerów. W tym czasie częstość i dotkliwość szkód rosła w tempie bezprecedensowym, a straty często znacznie przekraczały aktuarialne limity. W odpowiedzi firmy ubezpieczeniowe zaczęły opracowywać modele uwzględniające nieprzewidziany wpływ ransomware na ich bilanse.

Coraz częściej spotykanym ryzykiem ransomware jest tzw. podwójne wymuszenie – atakujący żądają jednej zapłaty za odszyfrowanie, a drugiej za nieujawnienie danych klientów i innych informacji poufnych.

– Ransomware to dwugłowy potwór – mówi Robinson. – Podwójne wymuszenie przyczyniło się do wzrostu dotkliwości szkód cyber przez ostatni rok.

Pytania w procesie przyjmowania do ubezpieczenia są teraz bardziej strategiczne, aby lepiej odzwierciedlać aktualne cyberzagrożenia. Nawet przy odnowieniach firmy ubezpieczeniowe stale aktualizują pytania o praktyki bezpieczeństwa informacyjnego w firmie, stosując dodatkowe formularze dotyczące ransomware i przerw w działalności.

Wielopoziomowe uwierzytelnianie (multi-factor authentication, MFA) stało się niezbędne, jeśli firma ubiega się o ochronę ubezpieczeniową cyber. MFA jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów zapobiegania cyberatakom wymuszającym.

AC

Odc. 159 – Jak działa windykacyjny assistance?

0

Jak działa windykacyjny assistance? O tym w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówią Bogusław Bieda z Vindicat i Sonia Lech z Generali.

Dowiecie się:

  • Dlaczego Generali zainteresowało się tym rozwiązaniem?
  • Jakie dwa pytania warto zadać przedsiębiorcy, żeby sprawdzić, czy przyda mu się windykacyjny assistance?
  • Jaka jest skuteczność cyfrowego odzyskiwania długów?
  • W jakich branżach windykacyjny assistance przydaje się najczęściej?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 44/2021

0

Dodatek specjalny POWAŻNE ZACHOROWANIA:

  • Agnieszka Durska, Marcin Tarczyński, PIU: Jak chronić to, co dla nas najcenniejsze? – str. 8
  • Dariusz Grądziel, TU Zdrowie: Szybka, koordynowana diagnostyka w przypadku podejrzenia choroby nowotworowej – str.  8
  • Xenia Kruszewska, Saltus Ubezpieczenia: Jak uchronić pracowników przed poważnym zachorowaniem? – str.  9
  • Anna Kwiatkowska, Nationale-Nederlanden: Mamy konkretne odpowiedzi na zdrowotne problemy pracujących Polaków – str.  9
  • Marta Zdzińska, Certo Broker: Jak skonstruować program, który naprawdę chroni pracowników w sytuacji poważnego zachorowania? – str.  10
  • Piotr Karda, Laven: Można przestać się bać braku pieniędzy na leczenie – str.  11

Poza tym w numerze:

  • Adam Czarnecki, Michał Janiszewski, Krzysztof Pilc, PZU: PZU Energia Wiatru i PZU Energia Słońca dla producentów energii z OZE – str.  2–3
  • Aleksandra Wysocka: VIII Kongres PIU. Regulacyjny walec nabiera rozpędu – str.  4–5
  • KNF: Jak spełnić wymogi interwencji produktowej dotyczącej polis z UFK? – str.  6
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Nadciąga fala nowych regulacji – str.  7
  • RePlan wesprze Dawida w walce z Goliatem – str.  12
  • NAU: Abonament w NAU Mobile – str.  14
  • Willis Towers Watson: Firmy wolą zachęcać, a nie zmuszać do szczepień – str.  15
  • Risk Placement Services: Dwugłowy potwór ransomware – str.  16
  • Paweł Skotnicki: Czy ubezpieczenia grupowe mają sens? – str.  19
  • Anna Kozak: Dlaczego potrzebujemy wyjaśnień dla modeli sztucznej inteligencji? – str.  20
  • Sławomir Dąblewski: AXA pod ekopręgierzem – str.  21
  • Artur Sójka: Budowanie relacji to droga dwukierunkowa – str.  21
  • Adam Kubicki: Jak rozmawiać z osobą od ubezpieczeń grupowych w firmie – str.  22

18,423FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie