Blog - Strona 1064 z 1556 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1064

Odc. 157 – Tego chcą agenci

0

Czego agenci chcą od ubezpieczycieli? O tym w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówią Artur Kijonka – prezes OVB Polska, Anna Pająkowska – prezes msm.pl i Marcin Rachuta – multiagent, moderator Obiektywne Forum Agentów.

Dowiesz się:

  • Co boli agentów w relacji z ubezpieczycielami?
  • Jakie małe i duży zmiany mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój multiagencji w Polsce?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

O nowej postpandemicznej solidarności na VIII Kongresie PIU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

20 października w Sopocie rusza ósma edycja Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń. Pandemia, która sprawiła, że tradycyjne spotkanie branży ubezpieczeniowej odbędzie się po blisko dwuletniej przerwie, postawiła przed branżą wiele nowych wyzwań. I to one będą wiodącym tematem Kongresu, który przebiegać będzie pod hasłem „Nowa postpandemiczna solidarność”.

W najnowszym tekście na blogu PIU Marcin Tarczyński, Agnieszka Durska, Paweł Sawicki i Mariusz Kuna zwracają uwagę, że pandemia pokazała, iż branża potrafi szybko przeorganizować swoją pracę. „Współpraca z regulatorem i nadzorcą pozwoliła na tak szybkie wprowadzanie zmian. Błyskawicznie powstały rekomendacje działań proklienckich. Złagodzenie zapisów AML umożliwiło zdalną identyfikację klientów, co miało ogromne znaczenie dla podpisywania umów życiowych. Umożliwiono klientom rozkładanie składek na raty bez dodatkowych opłat, umożliwiono prolongatę składek. Powstawały nowe produkty, rozszerzano zakres tych istniejących. (…) Takie poruszenie jednak nie byłoby możliwe, gdyby pracownicy i partnerzy w branży czuli się niepewnie. Utrzymanie miejsc pracy, dbałość o pracowników i partnerów były niezwykle istotne” – czytamy. Dlatego na Kongresie PIU jego uczestnicy będą zastanawiać się,  co zostało z uczestnikami rynku po pandemii i jak to przełoży się na relacje z klientami.

Inflacja szkodowa i wyzwania związane z technologią

Jednym z głównych akcentów podczas sopockiego spotkania będzie tzw. inflacja szkodowa w kontekście ubezpieczeń komunikacyjnych. Rosną ceny napraw pojazdów, a co za tym idzie, koszty odszkodowań dla poszkodowanych. Podczas VIII Kongresu PIU uczestnicy będą starali się znaleźć odpowiedź na pytanie, z czego wynika inflacja szkodowa i jakie może mieć ona przełożenie na polskich kierowców.

Nie zabraknie też spojrzenia na postpandemiczne wyzwania z perspektywy wyzwań technologicznych. „W pandemii udało się całkowicie zdalnie opracować standard chmury. To ważny benchmark dla całej branży. Ale to nie koniec prac. Ubezpieczenia zdigitalizowały się, ale czy będą odporne na zagrożenia cyfrowego świata? Przed nami kolejne regulacje europejskie, które mają to ryzyko nazwać i zminimalizować, czyli rozporządzenie o odporności cyfrowej (DORA). (…) Rozporządzenie zmieni sposób myślenia zakładów i ich podejście do zarządzania obszarami technologii cyfrowych w tym: relacji z zewnętrznymi dostawcami technologii informacyjno-telekomunikacyjnych. Ile faktycznie oznacza to dla zakładów pracy, jakie nakłady się z tym wiążą? Jak to wpłynie na relacje z zewnętrznymi podmiotami? Jak uregulować kwestie przepływu danych między państwami? I jak to zmieni procesy kontrolno nadzorcze?” – piszą autorzy  .

Zielona perspektywa

Na koniec uczestnicy Kongresu porozmawiają o wyzwaniach, które wiążą się ze zmianami klimatu. Autorzy zwracają uwagę, że wiedza ubezpieczycieli w zakresie łączenia ryzyka i katastrof, a także ich zdolność do radzenia sobie z zarządzaniem ryzykiem klimatycznym pozwalają im wnieść znaczący wkład w debatę na temat zmian klimatycznych.

„W branży ubezpieczeniowej oraz w szerszych społecznościach finansowych i biznesowych koncepcja zrównoważonego rozwoju ewoluuje. Obecnie ubezpieczyciele patrzą na to nie tylko z perspektywy tego, jak kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego (ESG) wpływają na portfele ubezpieczeniowe i inwestycyjne, ale także jak portfele ubezpieczeniowe i inwestycyjne wpływają na środowisko i społeczeństwo. Z całą pewnością też zmiany klimatyczne dają firmom ubezpieczeniowym możliwość projektowania nowych produktów i usług, które są istotne dla realizacji zielonej rewolucji przemysłowej. Co jest jednak potrzebne, by móc tak określoną misję ubezpieczycieli najlepiej wypełnić? Raczej nie pomoże przeregulowanie. Ustawodawca powinien zachęcać do zielonych inwestycji czy może określać ramy możliwych sankcji? Jak powinna się tu układać współpraca regulatora i rynku? Czy nadzór powinien pomagać instytucjom w zakresie projektowanych i wdrażanych regulacji (na przykład poprzez opracowane wspólnie z rynkiem Q&A) czy raczej kontrolować przestrzeganie nowego prawa?” – czytamy.

Program kongresu można znaleźć pod adresem:

https://kongres-piu.pl/program

Cały wpis:

https://bit.ly/3aRDkwA

(AM, źródło: PIU)

Magdalena Szczepańska w zarządzie VIG Ekspert

0
Magdalena Szczepańska

Rada nadzorcza VIG Ekspert dokonała zmian w składzie zarządu spółki. Spółdzielnia podała, że z uwagi na rosnące znaczenie usług assistance w strategii grupy VIG Polska dotychczasowy wiceprezes Michał Makarczyk w całości poświęci się rozwojowi spółki Global Assistance Polska, gdzie pełni funkcję prezesa zarządu. Na opróżnione przez niego miejsce powołana została Magdalena Szczepańska.

– Serdecznie dziękuję panu Makarczykowi za wieloletnią pracę w zarządzie spółdzielni VIG Ekspert, zarówno jako prezes zarządu, jak i w późniejszej funkcji zastępcy prezesa zarządu. Jednocześnie gratuluję pani Szczepańskiej objęcia nowej roli w strukturze grupy w Polsce i życzę wielu sukcesów i pomyślności w pracy na nowym stanowisku – powiedział Harald Riener, przewodniczący RN VIG Ekspert i członek zarządu Vienna Insurance Group odpowiedzialny za polskie operacje.

– Bardzo cieszę się z dołączenia pani Szczepańskiej do zarządu Spółdzielni Usługowej VIG Ekspert. Jestem przekonany, że nasz zespół zyskuje mocne wsparcie w obszarze operacji i obsługi klienta. Serdecznie witam panią Magdę w naszych szeregach i trzymam kciuki za szybkie wdrożenie w nową rolę – dodaje Andrzej Wasilewski, prezes zarządu VIG Ekspert.

Magdalena Szczepańska jest absolwentką Bournemouth University oraz Instytutu Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze operacji, obsługi klienta i wsparcia sprzedaży, od ponad 20 lat będąc związana z rynkiem finansowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała w takich organizacjach, jak PZU SA, Prudential Financial, Unicredit czy HSBC Bank Polska, gdzie odpowiadała m.in. za tworzenie i rozwój działów Call Center oraz organizację międzynarodowych centrów serwisowych. Od 2012 r. pełni funkcję dyrektora Biura Operacji i Obsługi Klienta Wiener TU, a w nowej roli jako zastępca prezesa zarządu VIG Ekspert Magdalena Szczepańska będzie odpowiadała za obszar front office.

Kadencja Magdaleny Szczepańskiej potrwa do 15 października 2022 r.

Obecny skład zarządu VIG Ekspert prezentuje się następująco: Andrzej Wasilewski – prezes zarządu, Robert Kruszewski, Włodzimierz Lewandowski, Magdalena Szczepańska – wiceprezesi zarządu.

(AM, źródło: VIG Polska)

Tensorflight pozyskał środki na rozwój i ekspansję

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Insurtech Tensorflight zamknął rundę inwestycyjną serii A, pozyskując w ramach finansowania  kilka milionów dolarów. Inwestycja prowadzona była przez QBE Ventures i objęła nowych inwestorów: Tareyton Venture Partners, ff Venture Capital Poland oraz HSMC Bermuda.

Tensorflight oferuje zautomatyzowaną inspekcję nieruchomości komercyjnych dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii analizy obrazów satelitarnych, lotniczych i ulicznych oraz autorskiego silnika sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to umożliwia ubezpieczycielom majątkowym natychmiastowe, automatyczne wyceny ubezpieczeń czy redukcję kosztów osobistej kontroli mienia. Pozyskane środki mają być wykorzystane na ekspansję rynkową oraz poszerzenie portfolio produktowego.

Założona w 2016 roku przez byłych pracowników Google, dr. Zbigniewa Wojnę i Roberta Kozikowskiego firma ma siedzibę w Nowym Jorku, a biura w Londynie i Warszawie. Firma wzięła swoją nazwę od operacji matematycznych opartych na tensorach na obrazach uzyskanych podczas lotu. Tensorflight wykorzystuje wiedzę techniczną od liderów technologii, takich jak Google, Facebook, Nvidia i DeepMind.

Insurtech już wcześniej nawiązał kontakty na polskim rynku ubezpieczeń. W 2020 r. uczestniczył w jednym z programów akceleracji PZU, nawiązując ostatecznie współpracę z największym polskim ubezpieczycielem. W jej ramach Tensorflight przeprowadził dla zakładu analizę kilkudziesięciu tysięcy nieruchomości pod kątem lepszego dostosowania oferty ubezpieczeń budynków rolnych. 

(AM, źródło: Tensorflight, LinkedIn, gu.com.pl)

Compensa zaprasza agentów i klientów do rozmów o życiu

0
Joanna Załęska

Rozmowa z Joanną Załęską, dyrektor Biura Sprzedaży Ubezpieczeń Życiowych w Zewnętrznych Kanałach Sprzedaży, Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group

Aleksandra E. Wysocka: – Jesienią zwykle ożywa sprzedaż ubezpieczeń na życie. Jak to wygląda w Compensie? Jak się przygotowujecie do nowej kampanii?

Joanna Załęska: – Jesień to dla Compensy rzeczywiście czas wzmożonej pracy w zakresie sprzedaży indywidualnych ubezpieczeń na życie i poszerzania współpracy z agentami. Zwykle jesteśmy w tym okresie bardzo skupieni i przygotowani do działań.

W tej chwili stawiamy przede wszystkim na bezpośrednie kontakty i spotkania z agentami, ponieważ staramy się nadrobić czas, kiedy spotykaliśmy się tylko online. Już w okresie wakacyjnym uruchomiliśmy cykle szkoleń dla nowych agentów, które teraz kontynuujemy.

Poza tym bardzo duża grupa agentów wyraziła ostatnio chęć rozpoczęcia współpracy z nami, dlatego obecnie szkolimy młode zespoły.

Na co zwracają uwagę multiagenci, którzy decydują się na nawiązanie z Wami współpracy? Czym przyciągnęliście tych nowych?

– Przede wszystkim jesteśmy dostępni – mówię tu o osobach z mojego zespołu oraz o Compensie jako całości. Współpracujący z nami agenci podkreślają również, że podczas spotkań ze swoimi klientami wykorzystują ścieżki sprzedażowe, prezentowane na naszych szkoleniach, które nie są tylko suchym przedstawieniem produktu. Agenci bardzo cenią wiedzę przekazywaną im podczas tych spotkań.

Warto także zaznaczyć, że bardzo pozytywnie przyjmuje się nasz produkt Compensa Maxima, który zapewnia ochronę zarówno w obszarze rozwiązań okołozdrowotnych, jak i zabezpieczenia środków finansowych na trudne chwile. Jest to produkt, który zapewnia dostępność do światowej medycyny za niewygórowane składki, równocześnie dając możliwość gromadzenia pieniędzy na przyszłość.

Multiagenci bardzo pozytywnie podchodzą do grup otwartych, które są przystępne cenowo oraz proste underwritingowo. Co w tym temacie ma do zaoferowania Compensa?

– Dla nas, czyli dla osób zajmujących się indywidualnymi ubezpieczeniami na życie, grupa otwarta jest tak naprawdę wstępem do rozmowy z klientem. I kiedy klient otworzy się na rozmowę dotyczącą trudnych obszarów, na przykład kwestii zdrowotnych, zabezpieczenia bliskich czy gromadzenia kapitału, to widzimy przestrzeń na zaoferowanie mu indywidualnych ubezpieczeń na życie, zwłaszcza Maximy.

W odróżnieniu od grupy otwartej pozwalają one gromadzić także pieniądze – czy to na niespodziewane sytuacje w życiu, czy to na okres po zakończeniu aktywności zawodowej. Myślę, że zarówno grupa otwarta, jak i indywidualne ubezpieczenia na życie są ważne i mają swoje miejsce na rynku ubezpieczeń życiowych.

Czy planujecie nadal rozszerzać Waszą współpracę z agentami?

– Jak najbardziej, zapraszamy do współpracy wszystkie agencje, które już oferują ubezpieczenia na życie, a także te, które chcą dopiero rozpocząć swoją przygodę z życiówką. Prowadzimy szkolenia zarówno dla jednych, jak i dla drugich.

Chociaż w tej chwili staramy się organizować jak najwięcej spotkań bezpośrednich, nadal mamy otwarte kanały komunikacji online z agentami – to może być dobra okazja do tego, żeby ci, którzy mają jeszcze jakieś wątpliwości, na przykład nie do końca są przekonani, czy chcą sprzedawać życie albo czy chcą współpracować właśnie z nami, mogli na te tematy porozmawiać.

A kiedy taki agent już się zdecyduje na współpracę, co możecie mu zaoferować? Jak wygląda Wasza struktura wsparcia sprzedażowego dla agentów?

– Zespół wspierający sprzedaż ubezpieczeń indywidualnych w Compensie składa się z sześciu dyrektorów regionalnych, którzy opiekują się multiagentami na swoim terenie. Są to osoby z doświadczeniem w sprzedaży ubezpieczeń indywidualnych na życie jako bezpośredni sprzedawcy, a także jako osoby wspierające multiagencje.

Codziennie cały nasz zespół jest w terenie, gdzie prowadzi szkolenia. Z kolei w centrali mamy osoby, które odpowiadają za tzw. backoffice. A więc jeśli agent potrzebuje konkretnej informacji dotyczącej klienta czy produktu, to zawsze pod telefonem jest osoba, która tych informacji mu dostarczy.

Jak wyglądają Wasze szkolenia?

– Stawiamy na małe, kameralne spotkania. Często to agenci z danego biura proponują miejsce i czas, a my na to odpowiadamy. Czasami, gdy zainteresowanie w danym regionie jest wyjątkowo duże, sami wynajmujemy lokal i zbieramy kilku agentów na jednym szkoleniu.

Każdorazowo w sposób zindywidualizowany podchodzimy do zagadnień zgłaszanych przez agentów, przedstawiając nie tylko nasze produkty, ale też osadzając je w studium przypadku. To znaczy opowiadamy historię klienta i pokazujemy, jak wykorzystać nasz produkt. Jak najlepiej dopasować do konkretnej sytuacji klienta, odpowiadając na najważniejsze dla niego potrzeby.

Niezależnie czy rozmawiamy z doświadczonymi „życiowcami”, czy też z osobami, które do tej pory skupiały się na sprzedaży majątku, krok po kroku omawiamy najważniejsze elementy naszego warsztatu, dzieląc się wiedzą i zdobytym doświadczeniem.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Czy już czas się bać?

0
Aleksandra E. Wysocka

Czuję się wyróżniona. Jedna z pierwszych w Polsce bezobsługowych Żabek mieści się w tym samym budynku co redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”. Żeby wejść do środka, trzeba zeskanować kod z aplikacji na swoim telefonie. Potem bierze się z półek, co się chce, i wychodzi. Należność automatycznie obciąża kartę kredytową. Bez kasy, bez skanowania kodów produktów. Podsumowując: wybierasz, wychodzisz, płaci się samo.

Reakcje na tę innowację są różne. Moja nastoletnia córka mówi: super! Przedstawiciele pokolenia X nadmieniają, że to mogłyby być dwa miejsca pracy… Ktoś inny wspomina o relacjach międzyludzkich, które w automatycznych sklepach mają doznawać uszczerbku.

Pytanie brzmi, czy to właśnie o miejsca pracy przy kasach powinniśmy szczególnie zabiegać, a relacje międzyludzkie sprowadzać do „kanapkę z szynką i czerwone Sobieskie, proszę”. A jeśli dla kogoś te żabkowe relacje to główne źródło wymiany myśli z innymi ludźmi, sytuacja jest dramatyczna już w punkcie wyjścia, automatyczną Żabkę trudno za to winić.

Odwiedzam robotosklep codziennie, ekscytując się obcowaniem z „magią”, gdy pieniądze same opuszczają moją kartę po zamknięciu drzwi. Jest w tym również coś niepokojącego. Jestem przekonana, że już niedługo czekają nas mandaty automatycznie pobierane z karty już w momencie przekroczenia prędkości…

Jeden z moich facebookowych znajomych popatrzył na automatyczną Żabkę jeszcze z innej strony: „Fajnie. Być może będą osoby do rekrutacji. Lepiej się rozwijać jako agent czy menedżer prowadzący swój własny zespół sprzedażowy, niż pracować w Żabce, skoro tam może człowieka zastąpić automat”.

Lęk przed automatyzacją i directem ściga agencyjną część naszej branży od wielu lat. Moim zdaniem najmądrzej postępują ci, którzy sami we własnych biznesach wykorzystują automatyzację i inne cyfrowe narzędzia. To się staje dostępne nawet dla niewielkich agencji, pod warunkiem że jest się nastawionym bardziej na poszukiwanie możliwości niż zagrożeń.

Tak naprawdę pochód automatyzacji zaczął się nie dziś ani nie wczoraj, ale już w momencie wynalezienia maszyny parowej. Od tamtej pory różnego rodzaju urządzenia zastępują nas w ciężkich i powtarzalnych zadaniach. Początkowo wzbudzało to wielkie obawy, ale dziś już nikt nie tęskni do mozolnych zajęć przy liniach produkcyjnych.

Myślę, że wkrótce też nikt nie będzie tęsknił do pracy przy kasie w Żabce ani do wystawiania obowiązkowych ubezpieczeń OC ppm. Ci, którzy pracują jako agenci dłużej niż 20 lat, pamiętają jeszcze druki samokopiujące i stosy papieru, które trzeba było wypełniać, przechowywać i dostarczać do ubezpieczyciela. Za tym też już nikt nie tęskni.

Człowiek jest coraz mniej potrzebny do wykonywania prostych i powtarzalnych prac, ale pozostaje niezastąpiony tam, gdzie chodzi o relacyjność czy kreatywność. Ludzie są i będą potrzebni, ale na szczęście niekoniecznie do drukowania paragonów.

Aleksandra E. Wysocka

Ubezpieczenia majątkowe PZU w systemie płatności abonamentowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU wprowadza płatność abonamentową w ubezpieczeniach majątkowych. Dzięki niej klient opłaci wszystkie swoje polisy jednym wspólnym przelewem w miesiącu, rozkładając składkę na 12 płatności rocznie.

Z abonamentu mogą skorzystać osoby prywatne, które kupią jedno z sześciu najbardziej popularnych rodzajów ubezpieczeń: PZU Auto, PZU Dom, PZU Plan na Zdrowie, PZU NNW, PZU Edukacja, OC w Życiu Prywatnym. 

– Na płatność abonamentową czekało wiele osób, dla których jednorazowe opłacenie ubezpieczenia mogło być dużym wydatkiem. Dzięki rozbiciu płatności na 12 części, klienci mogą pomyśleć o kupnie dodatkowej polisy i rozszerzeniu swojej ochrony. Za wszystkie ubezpieczenia zapłacą co miesiąc jednym przelewem – podkreśla Paweł Ochmański, dyrektor Biura Produktów Detalicznych i MSP PZU.

Płatności można dokonać tradycyjnym lub szybkim przelewem, Blikiem oraz kartą.

PZU zapowiedział, że w przyszłości planuje rozszerzyć ofertę abonamentową o kolejne polisy. 

(AM, źródło: PZU)

Wprowadzono standardy danych dla elektronicznych umów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

ACORD, ciało ustanawiające standardy dla globalnej branży ubezpieczeniowej, ogłosiło rozszerzenie swoich Global Reinsurance & Large Commercial Data Standards o standardy elektronicznego zawierania umów ubezpieczeniowych. Reasekuratorzy i ubezpieczyciele będą mogli wykorzystać te nowo opracowane standardy do przyjęcia najnowocześniejszych procesów elektronicznego zawierania umów, od zgłoszenia do podpisu.

– To jest nowa epoka wymiany danych – powiedział Chris Newman, dyrektor zarządzający Global, ACORD. – Dostarczając narzędzi do przyjęcia wystandaryzowanych ePlacing, te nowe standardy umożliwią osiągnięcie przez środowisko reasekuracyjne i ubezpieczeniowe wyższego poziomu cyfryzacji i modernizacji.

Standardy zostały sformułowane w ścisłej współpracy ze środowiskiem reasekuracyjnym Rushlikon, w ramach realizacji wspólnego celu umożliwienia inteligentnego, kompleksowego przetwarzania danych w całym łańcuchu wartości. Do komitetu kierującego ePlacing w Roshlikon należą: Aon, Guy Carpenter, Hannover Re, Lloyd’s, Munich Re, Partner Re, SCOR, Swiss Re i Willis Towers Watson.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 42/2021

0
  • ERGO Hestia: Rozwój agenta to jedyny kierunek – str. 2
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Status quo w konflikcie warsztaty kontra PZU – str. 4
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. Nie malujmy trawy na zielono – str. 4
  • ERGO Hestia: ERGO Biznes – ubezpieczenia dla firm w ofercie agenta – str. 6–7
  • Ubezpieczenia Wefox dostępne u multiagentów – str. 8
  • Będzie nowy ubezpieczyciel rolniczy i więcej na dopłaty – str. 9
  • TUW PZUW: Polisa na Biznes zainteresowała franczyzobiorców – str. 10
  • Aon dba o cyberubezpieczalność firm – str. 12
  • Mniej wypadków na przejściach dla pieszych – str. 13
  • UFG, PBUK: Co robić w razie wypadku z obcokrajowcem – str. 14
  • PZU: Jak żyć zdrowo, długo i szczęśliwie? – str. 15
  • Saltus Ubezpieczenia: Zawody deficytowe wymagają dodatkowej ochrony – str. 16
  • TU Zdrowie: Kalkulator ofert grupowych dla pośredników – str. 17
  • Katarzyna Ciechońska, Nationale-Nederlanden: Dbamy o zdrowie na 54% – str. 18
  • Katarzyna Barszcz-Mrozicka: Zawalczmy o wizerunek i autorytet – str. 19
  • Iwona Frydryszek: Gwarancje płatnicze we współpracy z brokerami? – str. 19
  • Sławomir Dąblewski: Ciemniejsze strony pracy zdalnej – str. 20
  • Adam Kubicki: Jak rekrutować nowych agentów do zespołu – str. 21
  • ERGO Hestia: Agenci chętnie korzystają z iPunktu – str. 23

Koszty wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców to blisko 3% PKB

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polska wciąż przoduje na unijnej liście państw, w których najłatwiej stracić życie na drodze. Po nadmiernej prędkości alkohol jest główną przyczyną wypadków i kolizji drogowych w naszym kraju, przy czym te dwie przyczyny często idą w parze. Tymczasem instrumenty, które mogłyby służyć wyeliminowaniu takich kierowców z ruchu drogowego, pozostają nieskuteczne lub wręcz nie są stosowane, a działania odpowiednich organów okazują się niewystarczające – wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.

Od 2017 r. rośnie udział kierowców znajdujących się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem alkoholu podczas drogowych kontroli trzeźwości. We wspomnianym roku nietrzeźwa była jedna na 160 skontrolowanych osób prowadzących pojazdy. Trzy lata później – już jedna na 70, w sumie blisko 99 tys. W 2020 r. kierujący będący pod działaniem alkoholu spowodowali 1656 wypadków (7,9% zdarzeń z winy kierujących), w których zginęło 216 osób, czyli 10,7% wszystkich ofiar wypadków z tej kategorii, a rannych zostało 1847 osób (7,7%). Od 2011 r. ponad pięciokrotnie wzrosła liczba kierujących pod wpływem środków odurzających.

Koszty społeczne wypadków i kolizji drogowych w Polsce to 56,6 mld zł rocznie, czyli 2,7% polskiego PKB (dane na koniec 2018 r.).

O skali skutków wypadków i kolizji drogowych świadczy też wysokość ich kosztów finansowych, wynosząca w 2018 r. odpowiednio: 44,9 mld zł (wypadki) i 11,7 mld zł (kolizje). Należy przy tym pamiętać, że największy udział w kategorii kosztów wypadków i kolizji drogowych (58%) mają efekty trwałe – straty produkcji w wyniku śmierci bądź niedyspozycji pracownika w pracy.

Na nieskuteczność dotychczasowych działań w zakresie eliminowania z ruchu drogowego kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu lub środków odurzających wskazuje fakt, że w latach 2017–2020 za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego skazano w pierwszej instancji prawie 26 tys. recydywistów. Jednocześnie wykryto ok. 424 tys. przypadków prowadzenia pojazdu „pod wpływem”. W tej grupie odnotowano blisko 80% osób kierujących w stanie nietrzeźwości, tj. popełniających przestępstwo, a nie wykroczenie. Ponad 87% wyroków za przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji zapada za prowadzenie pojazdu właśnie w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub spowodowanie wypadku pod wpływem tych środków.

(AM, źródło: NIK)

18,538FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie