Blog - Strona 1347 z 1518 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1347

SN: Nieodpłatna opieka na rzecz poszkodowanego ma wartość ekonomiczną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Najwyższy twierdząco odpowiedział na pytanie Rzecznika Finansowego o to, czy poszkodowanemu, który doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, przysługuje odszkodowanie z tytułu kosztów opieki sprawowanej nad nim nieodpłatnie przez osoby bliskie. Rzecznik jest zadowolony z rozstrzygnięcia i liczy na to, iż w uzasadnieniu znajdą się jasne wskazówki dotyczące stawek, które należy stosować w takich sprawach.

W komentarzu do uchwały z dnia 22 lipca podjętej w składzie siedmiu sędziów po rozpoznaniu w Izbie Cywilnej zagadnienia prawnego przedstawionego przez Rzecznika Finansowego w sprawie o sygn. III CZP 31/19 Sąd Najwyższy zaznaczył, iż rozstrzygnięte uchwałą zagadnienie ma doniosłe znaczenie społeczne, gdyż dotyczy często sytuacji, w których opieka nad osobą, która doznała uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, była sprawowana nieodpłatnie przez osoby bliskie.

Nie ma różnicy pomiędzy opieką odpłatną i nieodpłatną

Rozpatrując pytanie postawione przez Rzecznika Finansowego, Sąd Najwyższy uznał, że wyrażonej w nim wątpliwości nie można rozstrzygnąć przez proste odwołanie się do pojęcia szkody w jej klasycznym rozumieniu. SN zaznaczył, że powstanie konieczności korzystania z opieki stanowi szczególnego rodzaju uszczerbek, zwiększający potrzeby osoby doznającej uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia. Wskazał, że opieka świadczona nieodpłatnie na rzecz takiego poszkodowanego ma wymierną wartość ekonomiczną. Zdaniem SN jej udzielenie nie ma na ceku zmniejszenia zakresu obowiązku odszkodowawczego sprawcy szkody, lecz wynika zazwyczaj z braku środków na pokrycie związanych z nią kosztów.

Zdaniem Sądu Najwyższego trudno uznać za właściwe rozwiązanie różnicujące sytuacją prawną poszkodowanych w zależności od tego, czy korzystali z odpłatnej opieki, czy też opieki swoich bliskich, jak również nie należy pominąć jego dalszych możliwych, nieakceptowalnych konsekwencji polegających m.in. na sporządzaniu fikcyjnych umów o odpłatne sprawowanie opieki.

SN zaznaczył, że spełnione świadczenie opiekuńcze prowadzi do wyrównania uszczerbku polegającego na potrzebie jego zaspokojenia. Stanowi ono często element procesu leczenia, a jego koszty mogą być pokrywane z sum wyłożonych na ten cel z góry.

Rzecznik liczy na wskazówki dotyczące stawek

– Cieszę się, że Sąd Najwyższy po raz kolejny przychylił się do naszego stanowiska – powiedział dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy. – Tym bardziej że chodzi o prawa osób poważnie poszkodowanych w wypadkach np. komunikacyjnych. Powinni oni otrzymywać środki pozwalające na zapewnienie należytej opieki. Mogą je przeznaczyć na skorzystanie z usług osób trzecich. Nie ulega jednak wątpliwości, że poszkodowany woli, żeby opiekowała się nim bliska osoba. Jeśli musi ona zrezygnować z innych zajęć i poświęcić swój czas, powinno to być zrekompensowane. Liczę, że dzięki tej uchwale poszkodowani i ich rodziny już nie będą musieli dochodzić swoich praw w postępowaniach sądowych. Po otrzymaniu wytycznych płynących z uzasadnienia tej uchwały zakłady ubezpieczeń, które do tej pory stosowały odmienne procedury, powinny je zmodyfikować, a także wznowić postępowania likwidacyjne, w których odmówiono zapłaty roszczeń – dodał.

Rzecznik liczy na to, że w uzasadnieniu do uchwały znajdą się jasne wskazówki dotyczące stawek, które należy stosować w takich przypadkach.

– W mojej ocenie słuszne wydaje się przyjęcie poglądu, że powinny one odpowiadać realnym stawkom rynkowym za tego typu usługi opiekuńcze. Zauważyliśmy bowiem, że w niektórych wypadkach ubezpieczyciele przyznają takie świadczenie, ale jest ono np. o połowę niższe niż stawki rynkowe za usługi opiekuńcze w rejonie zamieszkania poszkodowanego. Moim zdaniem takie różnicowanie stawek nie znajduje żadnego uzasadnienia – stwierdził Mariusz Golecki.

***

Pytanie prawne przedstawione przez Rzecznika Finansowego we wniosku z dnia 29 kwietnia 2019 r.:

„Czy poszkodowanemu, który doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, przysługuje na podstawie art. 444 § 1 k.c. odszkodowanie z tytułu kosztów opieki sprawowanej nad nim nieodpłatnie przez osoby bliskie?”.

Treść uchwały Izby Cywilnej Sądu Najwyższego w składzie siedmiu sędziów z 22 lipca:

„Poszkodowany, który doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, może domagać się na podstawie art. 444 § 1 k.c. odszkodowania z tytułu kosztów opieki sprawowanej nad nim nieodpłatnie przez osoby bliskie”.

Artur Makowiecki
news@gu.home.pl

KUKE wprowadziła podpis elektroniczny

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych to kolejna firma, która korzysta z rozwiązania technologicznego oferowanego przez Autenti. Pierwszym ubezpieczeniem, które można zawrzeć w pełni online, jest KUKE GAP EX dla firm eksportujących na rynki rozwinięte.

– Wprowadzając do oferty specjalne ubezpieczenie dla eksporterów na czas kryzysu, szukaliśmy rozwiązania, które pomoże nam przyspieszyć proces zawarcia umowy i ułatwi kontakt z klientami – mówi Dorota Gaca, dyrektor departamentu obsługi klienta KUKE. –Wszyscy mają świadomość, że obecna sytuacja ograniczonego popytu i niższej sprzedaży wymaga od przedsiębiorców podejmowania natychmiastowych decyzji związanych z poszukiwaniem nowych rynków zbytu i wyboru kontrahentów. Dlatego standardowe rozwiązania wykorzystujące papierową korespondencję i kurierów nie sprawdzają się w tych warunkach. Idealnym rozwiązaniem dla szybkiego procesowania umów z klientami, którzy muszą szybko ubezpieczyć eksportowe transakcje handlowe, okazała się propozycja firmy Autenti. Z naszej perspektywy kluczowe było w tym przypadku bezpieczeństwo technologii, spełniającej wymogi prawne podpisu elektronicznego oraz szybkość procesu. Warto też podkreślić, że samo zintegrowanie platformy Autenti z wewnętrznymi systemami KUKE przebiegło sprawnie i bezproblemowo – dodaje.

Dorota Gaca podkreśla, że KUKE otrzymała już pierwsze sygnały od klientów zadowolonych z umożliwienia im zawarcia umowy online. – Na razie w pełni elektroniczny obieg umów dotyczy ubezpieczenia KUKE GAP EX przeznaczonego dla firm eksportujących na rynki rozwinięte, w tym do Unii Europejskiej. Wkrótce inne instrumenty oferowane przez KUKE również zyskają taką możliwość – zapowiada.

Autenti powstało w 2014 roku. Jest polską firmą oferującą rozwiązania, dzięki którym możliwe jest podpisywanie dowolnych dokumentów online, na każdym urządzeniu z dostępem do internetu.

(AM, źródło: KUKE)

PZU szuka ciekawych pomysłów wśród insurtechów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od trzech lat należące do PZU Laboratorium Innowacji monitoruje sektor insurtech, szukając w nim rozwiązań, które usprawniłyby funkcjonowanie ubezpieczyciela. Kilkanaście znalezionych rozwiązań znajduje się już w fazie wdrażania – informuje „Puls Biznesu”.

Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji PZU kierujący Laboratorium Innowacji, mówi gazecie, że w ciągu całego okresu swojego funkcjonowania jego jednostka zrealizowała ponad 40 projektów pilotażowych, a ponad 25 przeszło do fazy wdrożeniowej. „PB” zdradza, że w najbliższym czasie światło dzienne ujrzy propozycja PZU dla małych i średnich przedsiębiorstw z własną stroną internetową. Zakład nie zdradza szczegółów przedsięwzięcia – wiadomo jedynie, że oferta dotyczy cyberbezpieczeństwa. Marcin Kurczab wskazuje, że jeszcze nie tak dawno insurtechy były nastawione na rywalizację z dużymi i doświadczonymi firmami ubezpieczeniowymi, dążąc do ich zastąpienia. Ich podejście zmieniło się, gdy napotkały bariery, takie jak np. wysokie koszty akwizycji klienta i rygorystyczne regulacje. Firmy te uznały wówczas, że lepszym rozwiązaniem jest współpraca z klasycznymi zakładami i dostarczanie im innowacji. Ekspert uważa, że dla jego firmy potencjalną konkurencją nie są insurtechy, ale fintechy, które wcześniej zbudowały sobie skalę i postanowiły rozszerzyć ofertę o produkty ochronne. Marcin Kurczab wskazuje, że współpraca PZU z insurtechami bazuje na kupowaniu od nich gotowych rozwiązań. Ubezpieczycielowi szczególnie zależy na rozwiązaniach pozwalających lepiej szacować ryzyko ubezpieczeniowe i kalkulować cenę ubezpieczenia oraz przyspieszyć proces obsługi szkód i świadczeń z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Zainteresowaniem PZU cieszą się też narzędzia pozwalające mu na zwiększenie interakcji z klientami. Wśród już funkcjonujących rozwiązań tego typu, które stworzono we współpracy z zewnętrznymi partnerami, są: PZU GO, platforma Cash oraz Opaska Życia.

Więcej: „Puls Biznesu” z 27 lipca, Karolina Wysota „PZU poluje na innowacje”: https://www.pb.pl/pzu-poluje-na-innowacje-997680

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Compensa Maxima to ubezpieczenie na maxa

0
Konrad Kluska

Rozmowa z Konradem Kluską, członkiem zarządu Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group

Aleksandra E. Wysocka: – W lipcu odbyła się premiera nowego produktu Compensa Maxima. Jakie są trzy kluczowe wyróżniki tego rozwiązania?

Konrad Kluska: – Przystępując do prac nad ubezpieczeniem Maxima, dużą uwagę przykładaliśmy do informacji uzyskanych od dwóch grup odbiorców: klientów i współpracujących z nami pośredników. Po pewnym czasie oceniam, że było to słuszne podejście. Pozwoliło nam skupić się na tym, co dla klienta ważne, i z perspektywy bardzo różnych grup odbiorców – naprawdę potrzebne.

Compensa Maxima ma tak dużo zastosowań i odpowiada na tak wiele potrzeb, że wskazanie trzech wyróżników jest po prostu niemożliwe. Natomiast niewątpliwie warto zwrócić uwagę na trzy główne obszary, jakie obejmuje nasz produkt, czy jak to określiliśmy – trzy główne moce napędowe. Są nimi: gromadzenie kapitału, możliwość dodatkowego inwestowania w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe, a także niezwykle szeroki i kompleksowy zestaw dodatkowych umów ochronnych, i zdrowotnych. Niewątpliwym wyróżnikiem jest również opcja leczenia za granicą, które swoim zakresem wykracza poza dzisiejszy standard rynkowy.

Historia polskiego rynku ubezpieczeń na życie miała wiele zakrętów i trudnych momentów, bardzo też zmieniała się w czasie oferta produktowa. Jakiego ubezpieczenia dziś potrzebują Polacy?

– Rzeczywiście z perspektywy już 23 lat mogę powiedzieć, że zmian było bardzo wiele. Warto na pewno zwrócić uwagę na rosnącą świadomość ubezpieczeniową Polaków, co mnie bardzo cieszy. Jeszcze 20 lat temu ubezpieczenie na życie dla wielu osób było czarną magią. Teraz jest to coraz bardziej uświadomiona i zrozumiała potrzeba. Ale odpowiadając na pytanie – z naszych pogłębionych wywiadów z klientami i pośrednikami jasno wynika, że obecnie Polacy potrzebują ubezpieczeń kompleksowych, które z jednej strony zapewniają szeroką ochronę, a z drugiej pomagają w gromadzeniu kapitału na przyszłość.

Compensa Maxima doskonale odpowiada na te oczekiwania, oferując aż 17 umów dodatkowych. Dają one możliwość wybrania zakresu ochrony i poziomu świadczeń dopasowanych do potrzeb i oczekiwań bardzo różnych klientów. Innej bowiem ochrony potrzebuje singiel, innej młode małżeństwo, a jeszcze innej osoby, których dzieci opuściły już dom rodzinny.

Kolejnym ważnym elementem jest elastyczność, gdyż potrzeby klientów zmieniają się w czasie. Dobre ubezpieczenie powinno więc dawać możliwość łatwego dostosowania polisy do zmieniających się potrzeb, bez skomplikowanych procedur.

I wreszcie potrzeba gromadzenia kapitału na przyszłość, na tzw. czarną godzinę, na emeryturę czy dla dorastających dzieci. Jednak jednym z wyraźniej akcentowanych oczekiwań była gwarancja przyszłych świadczeń. Dzięki zastosowanej konstrukcji umowy na życie i dożycie klient już w chwili zawierania umowy Compensa Maxima zna wysokość świadczenia, które będzie mu przysługiwać na zakończenie umowy ubezpieczenia.

Czy sytuacja pandemiczna wpłynęła na zwiększenie zainteresowania Polaków tematem ochrony życia i zdrowia?

– Jak najbardziej tak. Niemal każdego dnia otrzymujemy zapytania od klientów i pośredników, czy nasze polisy obejmują ryzyko zachorowania na Covid-19. Jednak ryzyko epidemiczne to tylko część historii. Pandemia z całą pewnością uświadomiła ogromnej większości społeczeństwa, że nie wszystko możemy przewidzieć i kontrolować oraz że w sytuacjach awaryjnych warto mieć wsparcie, takie jak np. umowa ubezpieczenia.

Czy pracując nad produktem Compensa Maxima, mieliście w głowie jakiś wzorzec idealnego klienta? Dla kogo jest ten produkt?

– By kupić Maximę, nie trzeba być „idealnym klientem”, natomiast Maxima może być idealnym rozwiązaniem dla wielu klientów! Jak wcześniej wspomniałem, umowa ma bardzo wiele możliwych zastosowań – i dla singla, i dla rodziny, i dla osoby dojrzałej, a ich dobór zależy w zasadzie jedynie od rzetelnej analizy potrzeb każdego przypadku.

Z całą pewnością warto też podkreślić aspekt potrzeb zdrowotnych, które mogą zostać zabezpieczone na poziomie krajowym i za granicą. Wszyscy wiemy, z jakimi problemami na co dzień zmaga się publiczna służba zdrowia. Dlatego zależało nam, aby zapewnić klientom dostęp do osiągnięć światowej medycyny, nowoczesnych procedur medycznych i terapii lekowych, na które bez środków z ubezpieczenia zdecydowanej większości z nas nie byłoby stać.

Kolejnym elementem, który wyróżnia ofertę Compensy, jest dodatkowy benefit w wysokości 50 tys. zł. Jest on wypłacany klientowi, który pomimo zakwalifikowania do leczenia za granicą świadomie rezygnuje z wyjazdu i kontynuuje rozpoczęty w kraju proces leczenia.

Wracając do pytania – nie ma idealnego klienta, ale dobre ubezpieczenie w rękach doświadczonego agenta może stanowić idealne rozwiązanie dopasowane do naszych potrzeb.

Podczas konferencji i w spotach reklamowych bezpośrednio odwołaliście się do problemów, takich jak śmierć, poważna choroba. Czy to nie jest za trudne dla zwykłego odbiorcy?

– To tematy trudne, czasem wręcz dramatyczne. To jednak także codzienność dla agentów życiowych, którzy zajmują się zabezpieczaniem swoich klientów właśnie na wypadek takich okoliczności. Misją zawodu agenta jest poruszanie tych trudnych tematów na tyle wcześnie, by nie było za późno. Dla agentów z mniejszym doświadczeniem w sprzedaży życiówki może to stanowić pewną barierę. Jednak głęboko wierzę, że warto ją pokonać i pomóc klientom się zabezpieczyć.

Zwykle klienci bardzo poważnie traktują ochronę mienia. Ubezpieczamy mieszkanie, samochód i inne przedmioty. Przypomnieć można żartobliwe powiedzenie, że często najlepiej ubezpieczoną „osobą” w rodzinie jest samochód. I aby nie być źle zrozumianym – to bardzo dobrze, że zabezpieczamy swój majątek, ale postawmy czasem pytanie – a co z życiem i zdrowiem?

Kto będzie sprzedawać produkt Compensa Maxima?

– Nowy produkt w pierwszej kolejności udostępniliśmy naszym sieciom dystrybucyjnym –Compensie Dystrybucji oraz Polisie Życie. Ponadto od początku lipca trwają liczne szkolenia prowadzone dla pośredników współpracujących z Compensą Życie.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Ubezpieczeni oczekują obniżki stawek

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ponad 63% uczestników badania przeprowadzonego przez multiagencję CUK Ubezpieczenia zadeklarowało, że w czasie pandemii chciałoby kupować ubezpieczenia w sposób zdalny. Z kolei 78% respondentów wyraziło oczekiwanie obniżki cen polis. Miałaby to być forma wsparcia ubezpieczycieli dla klientów w trudnych ekonomicznie czasach – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że prawie 61% z nich nabyło polisę w czasie pandemii. 48% respondentów (największa grupa) kupiło NNW, a ponad 40% – OC i AC. Maciej Kuczwalski, ekspert CUK Ubezpieczenia, wskazuje, że nieco mniej niż 23% badanych zadeklarowało chęć kupna dodatkowego ubezpieczenia w czasie pandemii. Największą popularnością w tej grupie (38% wskazań) cieszyły się polisy na życie. Ponad jedna czwarta respondentów wskazała natomiast ubezpieczenia zdrowotne.

Więcej: „Rzeczpospolita” z 22 lipca, Piotr Skwirowski „Polacy liczą na tańsze polisy w czasie pandemii”: https://www.rp.pl/Ubez…

(AM, źródło: „Rzeczpospolita”)

Nationale-Nederlanden PTE: Paweł Giza zatwierdzony przez KNF

0
Paweł Giza

14 lipca Komisja Nadzoru Finansowego udzieliła zgody na powołanie Pawła Gizy na stanowisko wiceprezesa zarządu Nationale-Nederlanden Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego. Paweł Giza został powołany przez radę nadzorczą do władz spółki 8 kwietnia tego roku.

Paweł Giza związany jest z branżą ubezpieczeniową od ponad 20 lat. W Nationale-Nederlanden pracuje od 2014 r. i do tej pory zajmował stanowisko szefa departamentu kontrolingu spółek w Polsce. Wcześniej jako dyrektor finansowy w BZ WBK-Aviva TUnŻ odpowiadał za sprawozdawczość finansową oraz nadzór nad zespołem aktuarialnym.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Użytkownicy jednośladów obawiają się kolizji z samochodem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z okazji przypadającego na 25 lipca Dnia Bezpiecznego Kierowcy Nationale-Nederlanden sprawdziło, jakimi kierowcami są Polacy i czy uczestnicy ruchu drogowego mogą czuć się bezpiecznie.

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) 96% właścicieli pojazdów uważa się za dobrych lub bardzo dobrych kierowców, a co drugi jest zdania, że może jeździć szybko i bezpiecznie jednocześnie. Przekonanie o własnych umiejętnościach nie przekłada się jednak na statystyki policyjne, które wyraźnie wskazują, że sprawcami blisko 9 na 10 wypadków są osoby kierujące pojazdami.

Optymizmem nie napawają także dane Eurostatu. Pomimo że od kilku lat w Europie zauważalnie spada liczba kolizji na drogach, to wskaźnik śmiertelności utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie. W 2018 r. życie w wypadkach drogowych straciło w krajach Unii Europejskiej nieco ponad 25 tys. ludzi, co odpowiada średniej 49 wypadków śmiertelnych na milion mieszkańców. W tym niechlubnym rankingu Polska plasuje się na czwartym miejscu od końca z wynikiem 76 ofiar na 1 mln mieszkańców. Połowę ofiar tych zdarzeń stanowią inni uczestnicy ruchu drogowego – 21% to piesi, 14% motocykliści, 8% rowerzyści i 3% motorowerzyści.

Z powyższych danych wynika, że użytkownicy jednośladów mogą czuć się zagrożeni na polskich drogach. Potwierdzają to wyniki badania Nationale-Nederlanden.

– Z naszego raportu „Polacy na dwóch kółkach” wynika, że tylko nieco ponad połowa użytkowników jednośladów czuje się bezpiecznie na drodze. Jednocześnie blisko 40% badanych odczuwa zagrożenie ze strony samochodów i autobusów. Z obawy o swoje bezpieczeństwo rowerzyści wolą poruszać się po ścieżkach rowerowych, a w przypadku gdy ich nie ma, jadą chodnikiem. W ubiegłym roku na polskich drogach było prawie 4,5 tys. wypadków, w których uczestniczyli rowerzyści. Liczba zdarzeń z ich udziałem może świadczyć o tym, że w zakresie bezpieczeństwa na drogach mamy jeszcze dużo do poprawy – mówi Ewa Dąbrowska, ekspertka Nationale-Nederlanden.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Munich Re: Ameryka Płn. wiedzie prym w stratach katastroficznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W pierwszej połowie roku straty ekonomiczne z tytułu katastrof naturalnych były niższe niż zazwyczaj. W górę poszła natomiast wartość strat ubezpieczonych, która wyniosła 27 mld USD – wynika z danych Munich Re.

Według szacunków reasekuratora wartość strat ekonomicznych z tytułu klęsk żywiołowych na koniec czerwca uplasowała się na poziomie około 68 mld USD. Była to kwota nieco poniżej średniej trzydziestoletniej (74 mld USD po uwzględnieniu inflacji). Z kolei straty ubezpieczone na poziomie około 27 mld USD były wyższe niż zwykle (20 mld USD) ze względu na to, że duża ich część przypadła na Amerykę Północną. Tamtejsze zdarzenia odpowiadały za 47% ogółu strat ekonomicznych oraz 82% ubezpieczonych, znacznie powyżej długoterminowej średniej (odpowiednio 35% i 60%). Z kolei klęski żywiołowe w Europie i regionie Azji i Pacyfiku przyniosły mniejsze straty.

Jedną z największych katastrof była seria silnych burz w weekend wielkanocny nad południowo-wschodnimi Stanami Zjednoczonymi (w sumie 140 tornad w 10 stanach). Spowodowały one straty ekonomiczne w wysokości 3,4 mld USD, z czego 2,6 mld USD było ubezpieczonych.

Kolejne poważne zdarzenie – burza gradowa – miało miejsce 14 czerwca w kanadyjskim Calgary. Wyrządziła około 1,2 mld USD strat ekonomicznych, z czego mniej więcej 75% było ubezpieczonych. W sumie potężne burze w Ameryce Północnej były przyczyną 27 mld USD strat ogółem i 20 mld USD strat ubezpieczonych w pierwszej połowie roku.

Najkosztowniejszą katastrofą był majowy cyklon Amphan – niekiedy zwany supercyklonem – który spowodował ogromne straty w Indiach i Bangladeszu. Straty ekonomiczne wyrządzone przez cyklon wyniosły około 11,5 mld USD. Straty ubezpieczone nie zostały jeszcze oszacowane, ale prawdopodobnie będą stanowić stosunkowo niewielką część ogólnych strat.

Najbardziej kosztowną klęską żywiołową w Europie była zimowa burza Ciara (w Niemczech znana jako Sabine). Spowodowała ona stosunkowo wysokie straty ekonomiczne: 1,8 mld USD (1,6 mld EUR), z czego 1,2 mld USD (1,1 mld EUR) było ubezpieczonych.

Rekordowe straty przyniósł również sezon pożarowy w Australii. Straty ekonomiczne wyniosły około 2 mld USD, z czego 1,6 mld USD stanowiły straty ubezpieczone.

(AM, źródło: Munich Re)

Aviva bezpieczna dzięki dywersyfikacji produktowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Koncentracja biznesu Avivy w Europie i oczekiwany wzrost roszczeń z tytułu przerw w działalności odbiją się na zyskach ubezpieczyciela za 2020 r. Z drugiej strony pandemia Covid-19 skłoniła ubezpieczyciela do inwestowania w dywersyfikację portfela produktów i usługi cyfrowe, służące poprawie zasięgu rynkowego.

Jeśli dodatkowo wziąć pod uwagę silne kanały online, jakimi dysponuje Aviva, i umiejętne wykorzystanie technologii, firma znajduje się na dobrej pozycji, żeby poradzić sobie ze skutkami pandemii – oceniają analitycy Global Data.

Aviva posiada zdywersyfikowaną strukturę działalności, obejmującą większość linii. Działalność firmy skoncentrowana jest w Europie, skąd w 2018 r. pochodziło 72,7% składek.

Podczas gdy 25,9% składek Aviva zbierane we Włoszech wydaje się szczególnie zagrożone, 11% składek pochodzące z regionu Azji i Pacyfiku lepiej rokuje dla perspektyw wzrostu.

Pod względem linii ubezpieczeń Aviva ma również zdywersyfikowny portfel: 55% stanowią w nim ubezpieczenia na życie, 43% ubezpieczenia non-life i 2% ubezpieczenia zdrowotne.

– Segment życiowy Avivy odczuje niestabilność zwrotów z inwestycji wynikający z presji recesyjnej na gospodarki – komentuje Deblina Mitra, analityk ubezpieczeniowy w Global Data. – Segment non-life ubezpieczyciela jest zdominowany przez ubezpieczenia komunikacyjne i nieruchomości, stanowiące łącznie 88%. Są to stosunkowo bezpieczne linie, chociaż eksperci spodziewają się spadków zarówno roszczeń, jak i składek w komunikacji. Polisy ubezpieczenia od przerw w działalności będą największym zmartwieniem w dziale non-life ze względu na możliwy skokowy wzrost szkodowości.

AC

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 30/2020

0

Dodatek specjalny LIDERZY LIKWIDACJI SZKÓD:

  • Robert Kruszewski, Compensa: Zdalne wyzwania dla likwidacji szkód – str. 8
  • Łukasz Marczyk, Michał Sumiński, Przemysław Grądek, Accenture: Likwidacja w chmurach – str. 7
  • Marcin Seklecki, ERGO Hestia: Całkowicie bezproblemowa likwidacja szkód – str. 9
  • Bartosz Pudełko, Crawford Polska: Szkody na jachtach – z tej strony mogliście nas jeszcze nie znać! – str. 10
  • Łukasz Cichowski, MAI Insurance Brokers: Piwo dla Australijczyka w kubku z aluminium – str. 11
  • Concordia Polska Grupa Generali: Likwidatorzy wyposażeni w wiedzę i technologię – str. 12

Poza tym w numerze:

  • Sodexo: Jeśli nie wycieczka, to co? – str. 2
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Wojna cenowa trwa i będzie trwać – str. 4
  • Maciej Fedyna, Generali: Chciałbym, żeby klient, który raz wybrał Generali, wybierał nas już zawsze – str. 5
  • UFG: Przypis z komunikacyjnych polis OC spadł piąty kwartał z rzędu – str. 6
  • Alwis & Secura: Agent Przyszłości – str. 13
  • Łukasz Zoń, SPBUiR: Firmy mogą zabezpieczyć się od skutków wandalizmu – str. 14
  • 4Life Direct został strategicznym partnerem Generali – str. 15
  • Wiener: Pakiet AUTO. Szybko, zdalnie i bez wstawania z kanapy – str. 16
  • Aviva bezpieczna dzięki dywersyfikacji produktowej – str. 17
  • Iwona Szczęsna, PIU: Zrównoważony rozwój w samym centrum uwagi – str. 18
  • Tomasz Sędzimir: Między młotem a kowadłem – str. 19
  • dr Jerzy Podlewski: Ryzykonomia. Szybciej? Wolniej! – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Bujaj się, koronawirusie! – str. 21
  • Adam Kubicki: Co oznacza słowo lider w sprzedaży? – str. 22
  • Paweł Skotnicki: Niezbędna biurokracja – str. 22

18,416FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie