Blog - Strona 1436 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1436

Atradius: W Polsce brexit będzie mniej odczuwalny

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Okres niepewności co do przyszłych stosunków handlowych Wielkiej Brytanii z UE spowodował, że wzrost gospodarczy Zjednoczonego Królestwa (UK) spowolni w 2020 r. do 1%. Mimo to wpływ brexitu na kraje wspólnoty europejskiej powinien być umiarkowany. Spowolnienie będzie bardziej widoczne w sektorach bezpośrednio zależnych od eksportu do Wielkiej Brytanii: motoryzacyjnym, tekstylnym i towarów zaawansowanych technologicznie – prognozują eksperci firmy Atradius.

Zdaniem ubezpieczyciela, tegoroczne spowolnienie wzrostu gospodarczego UK zostanie w pewnym stopniu złagodzone przez wsparcie fiskalne i monetarne ze źródeł centralnych. Atradius przypuszcza, że liczba przypadków niewypłacalności w Wielkiej Brytanii będzie nadal rosnąć, osiągając w 2020 r. poziom 7% lub wyższy. Dla sektorów brytyjskich zależnych od importu, w szczególności rolno-spożywczego, brexit pozostaje czynnikiem zagrażającym wyższymi kosztami importu i logistyki, z którymi trudno będzie sobie poradzić. Sektor budowlany już teraz boryka się z problemem słabych inwestycji. Groźba utraty wykwalifikowanej siły roboczej w postaci obywateli UE pracujących w Wielkiej Brytanii może jeszcze bardziej zwiększyć ryzyko niewypłacalności.

Specjaliści ubezpieczyciela są zdania, że wpływ na bankructwa w pozostałej części Europy będzie umiarkowany. Ich zdaniem bardziej narażone na ryzyko będą kraje mające najbliższe powiązania handlowe z Wielką Brytanią, zwłaszcza Irlandia. Oczekuje się, że skutki dla innych ważnych partnerów handlowych, takich jak Belgia, Niderlandy i Dania, a także dla pozostałej części Europy, będą widoczne, ale bardziej ograniczone.

Wielka Brytania jest trzecim największym odbiorcą polskiego eksportu, dlatego ostateczny wpływ brexitu na rodzime firmy prowadzące sprzedaż na rynek Zjednoczonego Królestwa będzie zależał od szeregu czynników. – Aktualnie skutki brexitu dla polskich przedsiębiorców są trudne do oszacowania i będą zależały głównie od kształtu relacji i umów pomiędzy UE a Wielką Brytanią. Przy założeniu powrotu do handlu na zasadach WTO sytuacja polskich eksporterów będzie zależała od przewagi konkurencyjnej nad dostawcami podobnych towarów czy usług spoza UE. Towary, których nie da się zastąpić importem z innych destynacji, nadal będą miały wzięcie na rynku Wielkiej Brytanii pomimo wzrostu kosztów. Z rozmów z polskimi przedsiębiorcami wynika, że nie są nadmiernie zaniepokojeni rozwojem wydarzeń – mówi Aleksandra Gliszczyńska, dyrektor departamentu oceny ryzyka Atradius.

(AM, źródło: Havas)

Wydarzenia Miesiąca – Styczeń 2020

0

Powrót do prac nad projektami regulacji o istotnym znaczeniu dla branży ubezpieczeniowej, rozwój wypadków w sprawie Gefiona, nowa oferta AXA, Compensa Dystrybucja oraz Michał Hucał – tak przedstawia się lista wyróżnień w styczniowej odsłonie cyklicznego rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej”.

WYDARZENIE MIESIĄCA – wznowienie procedowania projektów przepisów wprowadzających Fundusz Pomocowy oraz instrumenty pozwalające Komisji Nadzoru Finansowego na szybką i skuteczną interwencję w zagranicznych zakładach ubezpieczeń działających na terenie naszego kraju – za powrót do prac nad regulacjami, które w świetle zgłaszanych w ostatnim czasie problemów dotyczących zagranicznych ubezpieczycieli oraz możliwych zagrożeń wypłacalności nabierają szczególnego znaczenia.

TEMAT MIESIĄCA – sytuacja Gefiona – za dostarczenie dowodu na konieczność podjęcia działań na rzecz wprowadzenia rozwiązań prawnych zwiększających poziom bezpieczeństwa klientów zagranicznych zakładów ubezpieczycieli prowadzących działalność w Polsce oraz przemyślenia przez niezależnych ekspertów dotychczasowej polityki oferowania polis tego typu firm.

FIRMA MIESIĄCACompensa Dystrybucja – za uzyskanie ponadrynkowego wzrostu wpływów z dystrybucji produktów ochronnych, wzmocnienie pozycji w strukturach sprzedaży Compensy oraz udaną realizację XIII Kongresu spółki.

PRODUKT MIESIĄCA ubezpieczenie Pomoc podatkowa opracowane przez AXA Ubezpieczenia – za dostrzeżenie potencjału ubezpieczeniowego rosnącej liczby obowiązków podatkowych nakładanych na przedsiębiorstwa i szybką reakcję na zidentyfikowane zjawisko.

CZŁOWIEK MIESIĄCA – Michał Hucał, CEO Nationale-Nederlanden na Węgrzech i w Bułgarii – za znaczący awans w międzynarodowych strukturach grupy oraz w dowód uznania za osiągnięcia w Polsce, które zdecydowały o powołaniu laureata na eksponowane stanowisko.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Dla kogo D&O?

0

Na rynku, w języku potocznym, produkt ten funkcjonuje pod różnymi nazwami, począwszy od OC zarządu lub OC władz spółki, przez OC z tytułu zarządzania spółką, a na OC kierownictwa czy OC menedżera kończąc. Oczywiście jego oryginalna nazwa directors and officers (D&O) wskazuje – co do zasady – krąg ubezpieczonych, a są nimi osoby sprawujące funkcje zarządcze i nadzorcze w ubezpieczonym podmiocie. Z drugiej strony, zakres ubezpieczenia zawiera obszary odpowiedzialności, których adresatem jest sam ubezpieczony podmiot. Skupmy się zatem na początku na jednym i drugim.

Polisa D&O zasadniczo przeznaczona jest dla każdej osoby prawnej, w której do organów statutowych powołuje i odwołuje się członków kierownictwa (zarząd, rada nadzorcza, prokurent) oraz gdzie zatrudnia się (bez względu na formę – etat czy kontrakt) osoby pełniące kluczowe role w organizacji. Osoby te w ramach posiadanych uprawnień lub pełnomocnictw podejmują samodzielne decyzje, np. dyrektor finansowy, główna księgowa, dyrektor zarządzający itp.

Dlatego pierwszą istotną kwestią jest zapoznanie się z definicją ubezpieczonego (w zależności od używanego w o.w.u. nazewnictwa: osoby ubezpieczonej, członka władz spółki, członka kierownictwa), gdyż od tego, jak szeroko definiowany jest ten krąg osób, zależeć będzie ewentualna odpowiedzialność ubezpieczyciela w przypadku roszczenia skierowanego przeciwko konkretnej osobie. Istotne jest również to, aby ochroną objęte były osoby bliskie osobie ubezpieczonej – gdy ponoszą z nią odpowiedzialność majątkową – czyli współmałżonkowie i spadkobiercy.

W przypadku osób ubezpieczonych zapisy większości o.w.u. są standardowe i nie różnią się co do zasady – niezależnie od użytego słownictwa – zawartością definicji. Natomiast odmiennie może już wyglądać sprawa samego podmiotu. W tym przypadku poza standardowymi adresatami oferty, jak spółki akcyjne i z ograniczoną odpowiedzialnością, mogą występować inne – w zależności od elastyczności i przyjętej przez ubezpieczyciela strategii – podmioty, takie jak fundacje, stowarzyszenia, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, instytuty badawcze, związki zawodowe czy samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Co ważne, standardem przy tego typu polisach jest „bezimienna” forma ubezpieczenia. Oznacza to, że do kręgu osób objętych umową zaliczają się automatycznie wszystkie osoby spełniające definicję ubezpieczonego. Dzięki temu z ochrony D&O korzystają osoby, które w trakcie trwania polisy:

  • pracują w organizacji (ochrona dla obecnych menedżerów)
  • odchodzą z organizacji (ochrona dla byłych menedżerów)
  • rozpoczynają pracę w organizacji (ochrona dla nowych menedżerów)

W indywidualnych przypadkach – jeżeli wynika to z zapisów kontraktu menedżerskiego lub wymagań samego podmiotu – część ubezpieczycieli dopuszcza możliwość dookreślenia w polisie imiennej listy konkretnych osób, które objęte są ochroną w zakresie klauzul menedżerskich.

Tomasz Domalewski

Kondycja finansowa jako jeden z czynników determinujących składkę

Koszt polisy D&O zależy od kilku czynników uzależnionych od wnioskowanego zakresu ochrony i wysokości limitów ze szczególnym uwzględnieniem:

  • rodzaju prowadzonej działalności i formy prawnej
  • okresu, od jakiego prowadzona jest działalność
  • kondycji finansowej organizacji ocenianej na podstawie wyników za ostatni zamknięty rok obrachunkowy: przychody, wynik finansowy, aktywa oraz zobowiązania i rezerwy

Patrząc na powyższe wyliczenie, naturalne wydaje się pytanie o nowo powstałe spółki, tzw. start upy, które nie mają jeszcze historii finansowej albo które ze względu na ten właśnie etap rozwoju ponoszą wysokie nakłady na inwestycje i badania, przez co ich wyniki finansowe są gorsze. W tym przypadku w zależności od „apetytu na ryzyko” niektórzy ubezpieczyciele zgadzają się na objęcie ochroną tego typu podmiotów, przy czym należy się wówczas liczyć z dodatkowym wyłączeniem odpowiedzialności na wypadek niewypłacalności podmiotu.

Zakres terytorialny ochrony

Polisa D&O w standardzie zapewnia ochronę wskutek roszczeń kierowanych do ubezpieczonych na podstawie jakiejkolwiek jurysdykcji i właściwości sądowej, z wyjątkiem roszczeń podlegającej jurysdykcji i właściwości sądów Stanów Zjednoczonych, przy czym ubezpieczyciele umożliwiają zazwyczaj – za zapłatą dodatkowej składki – rozszerzenie ochrony również o terytorium USA. Należy jednak przy tym pamiętać, że odpowiedzialność za roszczenia na terytorium Stanów Zjednoczonych jest wówczas dookreślona w ramach konkretnego katalogu roszczeń oraz pozostaje w korelacji z obowiązującymi wyłączeniami i ograniczeniami tejże odpowiedzialności.

Przykładem takich wyłączeń są zapisy obejmujące brak odpowiedzialności za roszczenia, które nie mogą być pokryte przez ubezpieczyciela w wyniku zakazu prawnego bądź regulacji obowiązujących w danym kraju np. w wyniku uchwały Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Zakres czasowy ochrony

Kolebką ubezpieczeń D&O jest rynek anglosaski ze szczególnym uwzględnieniem Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Stąd też wzorem tamtejszych rynków polisy te oparte są na trigger claims made, czyli „roszczeniach zgłoszonych”. Oznacza on w swojej konstrukcji, że ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność za szkody wynikające z roszczeń zgłoszonych po raz pierwszy w okresie ubezpieczenia lub w dodatkowym okresie zgłaszania roszczeń. Czyli nieważne jest, kiedy powstała lub ujawniła się sama szkoda lub zaistniało zdarzenie ją powodujące – istotna jest data zgłoszenia roszczenia. Do „dodatkowego okresu zgłaszania roszczeń” wrócimy za chwilę, gdyż wymaga on szerszego omówienia.

Należy przy tym pamiętać, że trigger ten często, ale nie zawsze, łączony jest z dodatkowym warunkiem czasowym do spełnienia, a mianowicie, aby wadliwe działanie lub zaniechanie, którego skutkiem jest zgłoszenie roszczenia, miało miejsce przed określoną przez ubezpieczyciela datą w przeszłości. Mowa jest wówczas o tzw. pokryciu retroaktywnym, czyli objęciu ochroną skutków zdarzeń mających miejsce przed datą zawarcia umowy ubezpieczenia, których konsekwencji ubezpieczony nie jest świadomy. Moment ten może być określony konkretną datą, okresem lub latami. W przypadku pełnego pokrycia retroaktywnego okres ten tożsamy jest z okresem przedawnienia roszczeń danego typu. Ważne jest zatem, aby pośrednik zadbał – jeżeli taki warunek czasowy jest stosowany przez ubezpieczyciela – o pełne pokrycie retroaktywne w ofercie przygotowywanej dla klienta.

Co istotne, niezależnie od tego, czy dany ubezpieczyciel stosuje czysty claims made, czy w połączeniu z datą retroaktywną, należy pamiętać, że zatajenie przed ubezpieczycielem okoliczności zdarzeń mających miejsce przed zawarciem umowy, których negatywnych konsekwencji w postaci możliwego roszczenia ubezpieczony jest świadomy, będą skutkować brakiem odpowiedzialności za to zdarzenie.

Wróćmy teraz do dodatkowego okresu zgłaszania roszczeń. Celem jego wprowadzenia do umów D&O jest zapewnienie ochrony ubezpieczeniowej osobom ubezpieczonym, jeżeli z pewnych powodów nie mogą one korzystać z dalszej ochrony ubezpieczeniowej. Wyróżniamy w tym zakresie dwie sytuacje:

  • Dodatkowy okres zgłaszania roszczeń dla obecnych członków kierownictwa, czyli takich osób, które nadal spełniają definicję osoby ubezpieczonejw sytuacji, kiedy po zakończeniu dotychczasowej polisy nie jest ona kontynuowana (niezależnie czy u dotychczasowego, czy u innego ubezpieczyciela). Okres ten ustalany jest przez każdego ubezpieczyciela indywidualnie albo w drodze negocjacji oferty z zastosowaniem obowiązku zapłaty dodatkowej składki bądź na mocy standardowych zapisów o.w.u. bez stosowania dodatkowej składki z tego tytułu.
  • Dodatkowy okres zgłaszania roszczeń dla byłych członków kierownictwa (osób ustępujących), czyli takich osób, które w trakcie trwania polisy przestają pełnić swoje funkcje, np. zakończyły pracę w organizacji lub przestały spełniać definicję osoby ubezpieczonej. W tym przypadku znowu w zależności od ubezpieczyciela okres ten może być określony bezterminowo (czyli tak długo jak ewentualne roszczenie nie ulegnie przedawnieniu) bądź w przedziale mieszczącym się zazwyczaj między 72 a 120 miesięcy. Standardem rynkowym jest brak obowiązku zapłaty dodatkowej składki z tego tytułu.

Ważne! W ramach wspomnianego dodatkowego okresu zgłaszania roszczeń istotne znaczenie ma to, czy ochrona udzielana jest również spadkobiercom w odniesieniu do czynności egzekucyjnych przeciwko majątkowi osobistemu takiej osoby, podjętych na podstawie orzeczenia sądowego wydanego przeciwko członkowi kierownictwa.

Zmiany własnościowe oraz podmioty zależne

Wykupując polisę D&O, dany podmiot (w tym przypadku spółka-matka) musi się zdecydować, czy z ochrony będzie korzystała wyłącznie sama spółka, czy cała grupa kapitałowa (czyli spółka-matka i podmioty zależne), a może wybrane podmioty z grupy. Pytania związane z oceną ryzyka odnoszą się wówczas do wszystkich ubezpieczonych podmiotów, łącznie z ich danymi finansowymi.

W przypadku zmiany polegającej na powstaniu (przez utworzenie lub nabycie) nowych spółek zależnych w trakcie trwania umowy warunki D&O przewidują standardowo funkcję automatycznego objęcia tych podmiotów (oraz ich członków kierownictwa) zakresem dotychczasowej polisy. Dzieje się to jednak z zastrzeżeniem pewnych warunków, takich jak:

  • suma aktywów podmiotu zależnego nie przekracza określonego procentowo lub kwotowo progu aktywów spółki-matki
  • papiery wartościowe podmiotu zależnego nie są dopuszczone do obrotu giełdowego na terenie USA
  • podmiot zależny nie jest ‘instytucją finansową’ w rozumieniu OWU (dla organizacji świadczących usługi finansowe ubezpieczyciele przewidują inne podejście ze względu na podwyższone ryzyko, a co za tym idzie – oferują dla nich odrębne produkty, wprowadzają postanowienia szczególne lub nie ubezpieczają w ogóle tego typu podmiotów)

W sytuacji, kiedy aktywa podmiotu zależnego przekraczają ustalony próg aktywów spółki-matki, objęty on jest ochroną (bez obowiązku zapłaty dodatkowej składki) przez określony przez ubezpieczyciela okres (zazwyczaj między 30 a 60 dni), jednak nie dłużej niż do końca trwania dotychczasowej umowy ubezpieczenia. Za zgodą ubezpieczyciela i pod warunkiem zapłaty dodatkowej składki okres ten może ulec wydłużeniu.

Rzeczą, na jaką należy zwrócić uwagę w powyższym zakresie, jest definicja „Podmiotu zależnego” i „Nowego podmiotu zależnego”, która ma decydujący wpływ na to, jakie rodzaje podmiotów będą korzystały z przedmiotowej ochrony.

Odrębnym tematem jest zbycie i przejęcie ubezpieczonego podmiotu przez inną organizację (podmiot trzeci) lub połączenie z nim, rozumiane jako nabycie większości majątku ubezpieczającego lub uzyskanie kontroli dającej większość głosów w kapitale bądź akcjonariacie takiego podmiotu albo kontroli nad powoływaniem i odwoływaniem jego władz (zarząd, rada nadzorcza). Standardem w takiej sytuacji jest wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela za zdarzenia mające miejsce po dacie takiego przejęcia lub połączenia, a ochrona z dotychczasowej polisy zapewniona będzie tylko do czasu zakończenia okresu ubezpieczenia.

Ważne jest wówczas, aby zadbać w porozumieniu z ubezpieczycielem o dodatkowy okres zgłaszania roszczeń dla członków kierownictwa takiego podmiotu po zakończeniu dotychczasowej umowy. Jest to możliwe zazwyczaj przez okres do 72 miesięcy od upłynięcia okresu ubezpieczenia, ale wiąże się z koniecznością zapłaty dodatkowej składki z tego tytułu.

Omówione powyżej punkty mają charakter wprowadzający do szczegółowego zakresu ubezpieczenia D&O, który będzie poddany analizie na łamach kolejnego artykułu w ramach Akademii Leadenhall. Jak widać, sama materia nie należy do łatwych, ale z drugiej strony nie jest też czymś abstrakcyjnym, a poznanie poszczególnych zasad odpowiedzialności znacznie ułatwi jej zrozumienie oraz rozmowę z potencjalnym klientem.

Tomasz Domalewski

Leadenhall

Wiceprzewodnicząca KNF ujawniła plany działań nadzoru w sektorze ubezpieczeń

0

31 stycznia Dagmara Wieczorek-Bartczak, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego odpowiedzialna w Urzędzie KNF za sektor ubezpieczeń, spotkała się z jego przedstawicielami. W trakcie spotkania wiceprzewodnicząca Komisji przedstawiła plan działań UKNF w latach 2020–2024 w zakresie nadzoru nad tą częścią rynku finansowego.

Przegląd Solvency II priorytetem numer jeden

Wśród najważniejszych zadań i celów nadzoru Dagmara Wieczorek-Bartczak wymieniła przegląd i aktualizację systemu Wypłacalność II (priorytet na lata 2020–2021), tak aby zaproponowane przez EIOPA zmiany były odpowiednie dla specyfiki krajowego rynku ubezpieczeń. – Istotnymi dla Urzędu oraz sektora ubezpieczeń zagadnieniami w unijnych pracach są: przegląd metodyki (w tym parametrów) obliczania wymogu SCR za pomocą formuły standardowej, funkcjonowanie nadzoru nad zakładami w grupach kapitałowych oraz sprawozdawczość i ujawnianie informacji. Urząd będzie także kontynuował prace w obszarze granicy umowy oraz EPIFP, a także rozwijał narzędzia analityczne dot. modelu ryzyka pożaru oraz LAC DT – powiedziała wiceprzewodnicząca KNF.

Do priorytetów legislacyjnych UKNF w pracach nad nowelizacją przepisów zaliczyła temat zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza taksonomię, ryzyko klimatyczne jako element zarządzania ryzykiem, testy warunków skrajnych z kilkuletnim horyzontem oraz wpływ emisji i zakupu green bonds na wymóg kapitałowy i na kapitał zakładów ubezpieczeń, a także temat sprawozdawczości, pod kątem wyeliminowania obowiązków sprawozdawczych, które nie generują wartości dodanej dla organów nadzoru.

Kolejnym obszarem przeglądu dyrektywy Wypłacalność II, o których nie można zapominać, są propozycje dotyczące prewencyjnych planów naprawczych dla podmiotów systemowo istotnych. Planujemy aktywność w zakresie uregulowania kwestii obligacji hybrydowych (CoCos), funduszu pomocowego oraz uporządkowanej reorganizacji i likwidacji podmiotów rynku ubezpieczeniowego – zapowiedziała. – Najważniejszymi obszarami w II filarze systemu Wypłacalność II są osobista odpowiedzialność osób kluczowych (członków zarządu, członków rad nadzorczych oraz innych osób kluczowych), zarządzanie ryzykiem w zakładach ubezpieczeń oraz ujawnianie informacji. Dagmara Wieczorek-Bartczak przypomniała, że w celu zapewnienia transparentności działań w procesie nadzoru nad funkcjami kluczowymi, KNF opracowała metodykę oceny odpowiedniości członków organów podmiotów nadzorowanych przez nią. Zapowiedziała też wydanie analogicznej metodyki dotyczącej innych osób wykonujących inne funkcje kluczowe. Wiceprzewodnicząca zwróciła również uwagę na dwa szczególnie istotne dla ubezpieczeń kryteria oceny: doświadczenie i umiejętności odpowiednie do pełnionej funkcji oraz rękojmię prowadzenia spraw zakładu ubezpieczeń w sposób należyty. Wiceprzewodnicząca KNF zapowiedziała również, że w 2020 r. nadzór planuje dokonać przeglądu działalności kluczowych funkcji (zarządzania ryzykiem, aktuarialnej oraz audytu wewnętrznego). Komisja będzie także zwracać szczególną uwagę na rzetelność sprawozdawczości do organu nadzoru – nie tylko terminowość, ale jakość przekazywanych informacji i danych).

Będą nowe rekomendacje

Dagmara Wieczorek-Bartczak zwróciła uwagę, że jednym z istotnych elementów pracy UKNF w obszarze zarządzanie ryzykiem będzie wydanie rekomendacji dotyczących zarządzania ryzykiem inwestycyjnym oraz operacyjnym (prace nad tymi dokumentami rozpoczną się odpowiednio w II połowie i IV kwartale tego roku). Z kolei w 2021 r. rozpoczną się prace nad rekomendacją dotyczącą systemu kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego.

„Uefki” obszarem szczególnego znaczenia

Wiceprzewodnicząca Komisji podkreśliła także, że UKNF oczekuje, iż wdrożenie formularzy sprawozdawczych dotyczących ubezpieczeń na życie z UFK z częstotliwością miesięczną oraz kwartalną, do których zakłady zostały zobowiązane pismem Urzędu z 27 stycznia  pozwoli na zwiększenie skuteczności nadzoru nad działalnością zakładów ubezpieczeń w obszarze ubezpieczeń na życie z UFK i ryzyk z nich wynikających, w tym w szczególności na weryfikację dostosowania się przez zakłady ubezpieczeń do stanowiska UKNF z dnia 17 lipca 2019 r. oraz w kontekście planowanego wprowadzenia interwencji produktowej. Nadzór podejmie też stosowne działania zmierzające do wprowadzenia formularzy do rozporządzenia Ministerstwa Finansów w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń.

Rozbudowa sprawozdawczości dotyczących kanałów dystrybucji

Urząd planuje również wprowadzenie dodatkowej, bardziej rozbudowanej sprawozdawczości o kanałach dystrybucji, najważniejszych dystrybutorach i produktach sprzedawanych przez zakłady. Wdrożenie tych formularzy (początkowo na żądanie, a w przyszłości poprzez rozszerzenie rozporządzenia MF) ma obejmować już dane za I półrocze 2020 r. – Wcześniej przeprowadzimy ich konsultacje z wybranymi zakładami ubezpieczeń. Podejmujemy również działania, w tym m.in. analizując rozwiązania w innych krajach UE, mające na celu nałożenie w przyszłości obowiązku sprawozdawczego bezpośrednio na największych dystrybutorów produktów ubezpieczeniowych.  W obszarze ochrony klienta szczególnym zainteresowaniem organu nadzoru zostanie objęte zarządzanie ryzykiem „relacji z klientem” przez zakłady ubezpieczeń na każdym etapie cyklu życia produktu ubezpieczeniowego – zapowiedziała Dagmara Wieczorek-Bartczak. Weryfikacja sposobu zarządzania tym ryzykiem zostanie zrealizowana w ramach opracowywanej obecnie interwencji produktowej (ma zostać wydana w kwietniu tego roku) i kontroli w zakresie przygotowywania produktów inwestycyjnych. Do końca 2021 r. KNF zamierza skontrolować wszystkie zakłady oferujące polisy z UFK pod kątem poprawności wykonywania analizy potrzeb klienta (zwłaszcza jej zawartości). Nadzór będzie też zwracać uwagę, jak towarzystwa zarządzają procesem badania potrzeb w celu ograniczania ryzyka missellingu. Ponadto KNF przeanalizuje i oceni system zarządzania ryzykiem zakładów. Sprawdzane będą procesy oraz efektywne metody zarządzania ryzykiem inwestycyjnym, operacyjnym i aktuarialnym.

Segment OC do kontroli

Dagmara Wieczorek-Bartczak zapowiedziała też, że nadzór będzie nadal aktywny w swoich czynnościach dotyczących segmentu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm). Ma się ona odbywać na dwóch płaszczyznach. – Pierwsza to kontrole likwidacji szkód pod kątem terminowości, obowiązków informacyjnych oraz wypłacanych odszkodowań. Druga to aktywność regulacyjna. KNF zamierza współpracować z Ministerstwem Sprawiedliwości nad przygotowaniem regulacji ustawowych dotyczących likwidacji szkód. W zakresie uregulowania wysokości zadośćuczynienia za śmierć w wypadku komunikacyjnym aktualne pozostają wyniki prac Forum Zadośćuczynień przy KNF, w tym wypracowana tabela wysokości zadośćuczynień za śmierć przygotowana na podstawie wyroków sądowych, a także opracowany projekt ustawy. Aktualność tabeli powinna być zapewniona przez waloryzację w oparciu o zmiany średniego wynagrodzenia ogłaszanego przez GUS – zapowiedziała wiceprzewodnicząca KNF.

Odnosząc się do kwestii związanych z autami zastępczymi, przyznała z kolei, że nadzór dostrzega potrzebę wprowadzenia regulacji opracowanej przy jego  udziale w ramach prac w MS. Projekt zakłada, że gospodarzem procesu ma być zakład ubezpieczeń, a dopiero gdy nie stanie na wysokości zadania, zastosowanie będzie miała tabela ryczałtowa. – Realizacja zasady pełnego odszkodowania odnosi się w szczególności do badania poprawności wycen i kosztorysów. Obszar ten nie należy do zakresu kompetencji KNF, lecz biegłych rzeczoznawców. UKNF jest jednak gotowy na dyskusję nad propozycjami uregulowania tego obszaru i współpracę przy opracowaniu propozycji zmian. W ocenie UKNF jedną z możliwych propozycji jest zwiększenie roli zakładów ubezpieczeń i uczynienie ich odpowiedzialnymi za cały proces od odebrania uszkodzonego pojazdu, przez zaoferowanie pojazdu zastępczego po naprawę i dostarczenie poszkodowanemu naprawionego pojazdu – powiedziała Dagmara Wieczorek-Bartczak.

Dystrybucja ubezpieczeń

Przyznała też, że jednym z kluczowych obszarów działań nadzorczych Urzędu będzie dystrybucja ubezpieczeń. – Założenia sprawowanego nadzoru obejmują w szczególności: zbadanie stopnia wdrożenia i stosowania wymogów dotyczących dystrybucji ubezpieczeń przez dystrybutorów ubezpieczeń, zarówno w ramach prowadzonego nadzoru analitycznego (analiza „zza biurka”) jak i kontroli (inspekcji), zbadanie stopnia wdrożenia i stosowania wymogów dotyczących dystrybucji ubezpieczeń w kanale bancassurance, rozwój funkcjonalności nowego Rejestru Pośredników Ubezpieczeniowych, wdrożenie w ramach Rejestru Pośredników Ubezpieczeniowych narzędzi o charakterze analityczno-nadzorczym – wymieniła. Do tego dodała wybór dystrybutorów, względem których będą prowadzone działania nadzorcze według wielkości podmiotu/udziału w rynku, wysokiej/podwyższonej intensywności nadzorczej wobec zakładu ubezpieczeń, rozproszenia geograficznego dystrybutorów, dystrybuowanych przez podmiot produktów ubezpieczeniowych, skarg/reklamacji/sygnałów z rynku dotyczących dystrybutora, rodzaju/kanału dystrybucji (koncentracja na kanale bancassurance) oraz jakości danych rejestrowych. – Nadzór nad dystrybucją ubezpieczeń opiera się i opierać się będzie na działaniach analitycznych, kontrolnych oraz stosowaniu środków nadzoru następczego, do których należą przede wszystkim sankcje administracyjne – zapowiedziała wiceprzewodnicząca Komisji.

Przypomniała również, że w ub.r. nadzór skierował do wybranych zakładów ankietę dotyczącą DU (I tura ankiety). Służyła ona pozyskaniu informacji pozwalających na: weryfikację spełniania wymogów z zakresu dystrybucji ubezpieczeń, w szczególności określonych w przepisach prawa związanych z wejściem w życie w 2018 r. nowego reżimu w obszarze DU, zbadanie modelu współpracy zakładu ubezpieczeń z pośrednikami ubezpieczeniowymi, dokonanie analizy o charakterze systemowym, dotyczącej zaangażowania w kwestie związane z dystrybucją ubezpieczeń na poziomie organów zakładu ubezpieczeń oraz w obszarze systemu zarządzania. KNF planuje wysłanie do kolejnych wybranych zakładów II tury ankiety dotyczącej dystrybucji ubezpieczeń. Podsumowanie wyników obu tur ankiet planowane jest w II kwartale 2020 r.

Przeprowadzone zostanie również badanie ankietowe wśród wybranych pośredników ubezpieczeniowych, w szczególności banków i multiagentów. W 2019 r. część z nich otrzymała już ankietę, która miała na celu zbadanie stopnia wdrożenia i stosowania przez agentów wymogów oraz obowiązków w zakresie DU. Również i tutaj podsumowanie ankiet planowane jest na II kw. 2020 r. Wnioski z nich mają stanowić bazę do dalszych działań nadzorczych, w szczególności działań wobec dystrybutorów ubezpieczeń w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.

Będą zmiany w Rekomendacji dotyczącej badania adekwatności produktu

Dagmara Wieczorek-Bartczak ujawniła także, iż nadzór rozpoczął prace nad aktualizacją Rekomendacji dotyczących badania adekwatności produktu. Analizie poddawane są w szczególności propozycje zmian zgłoszone przez PIU. Celem analizy jest uwzględnienie zmiany otoczenia prawnego związanego z wejściem w życie regulacji dotyczących dystrybucji ubezpieczeń oraz dotychczasowych doświadczeń dotyczących praktyki stosowania tych Rekomendacji. Projekt zmienionych Rekomendacji ma ujrzeć światło dzienne w II kw. 2020 r.

Wiceprzewodnicząca KNF przekazał, że w planach jest również zwiększenie intensywności nadzoru inspekcyjnego nad dystrybutorami ubezpieczeń. W 2020 r. skontrolowane mają być banki, dystrybutorzy ubezpieczeń, największe multiagencje oraz wybrani brokerzy. Kontrola dystrybutorów ubezpieczeń obejmuje wypełnianie wymogów formalnych (zgłoszenie do rejestru, posiadanie OC),  realizację obowiązków informacyjnych wobec klientów, proces określenia wymagań i potrzeb klienta oraz przedstawienie informacji o produkcie, a także przygotowanie i udzielenie porady brokerskiej na podstawie analizy dokumentacji z zawarcia wybranych umów ubezpieczenia, system wynagradzania dystrybutora (np. czy nie promuje oferowania wybranych produktów). – Kontrole będą również prowadzone u małych i średnich agentów ubezpieczeniowych i brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych. UKNF zamierza również skupić się na zbadaniu jakości nadzoru sprawowanego przez zakład ubezpieczeń nad dystrybutorem – zapowiedziała Dagmara Wieczorek-Bartczak. Przyznała, że według założeń Urzędu, standardowym środkiem nadzorczym w przypadku nieprawidłowości u dystrybutorów będą zalecenia pokontrolne. W przypadku rażącego naruszania przepisów, czy też utrudniania prowadzenia inspekcji, KNF będzie stosować sankcje w postaci kar pieniężnych lub publicznego oświadczenia wskazującego osobę odpowiedzialną za naruszenie prawa oraz charakter tego naruszenia.

Długofalowe działania nadzoru obejmować też mają analizę obowiązujących przepisów prawa stosowanego w zakresie dystrybucji ubezpieczeń. W uzasadnionych przypadkach KNF przygotuje i przekaże propozycje zmian legislacyjnych.

Rekomendacja U będzie zaktualizowana

Dostrzegamy konieczność nowelizacji pewnych rozwiązań przyjętych na etapie wdrażania ustawy o dystrybucji, m. in. w zakresie możliwości nakładania kar pieniężnych za naruszenie obowiązku przeprowadzenia szkoleń zawodowych (w obecnym stanie prawnym można wydać zalecenia albo cofnąć zezwolenie). Koniecznością stała się również analiza i aktualizacja Wytycznych dotyczących dystrybucji ubezpieczeń, Rekomendacji dotyczących systemu zarządzania produktem oraz Rekomendacji U. Modyfikacja wytycznych i rekomendacji wynika w szczególności ze zmiany otoczenia prawnego związanego z wejściem w życie unijnych i krajowych regulacji dotyczących dystrybucji ubezpieczeń oraz z dotychczasowych doświadczeń związanych ze stosowaniem tychże wytycznych i rekomendacji. Przedmiotem zainteresowania Urzędu będzie także zgodność przeprowadzania egzaminów agencyjnych z wymogami prawa oraz wykonywanie obowiązku odbycia szkolenia zawodowego – zapowiedziała Dagmara Wieczorek-Bartczak.

(AM, źródło: KNF)

PODPIS POD ZDJĘCIA: fot. KNF.

Kolejne próby z ubezpieczeniami na żądanie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Choć od około dwóch lat temat ubezpieczeń na żądanie dość intensywnie przewija się w branżowych dyskusjach, to jednak jak do tej pory oferta tego typu polis była dość skromna. Wpływ na to miał szereg czynników: mały entuzjazm Polaków do ubezpieczania się czy też niepowodzenie wprowadzanych na rynek ofert, takich jak choćby Teraz by Aviva. Mimo to firmy ubezpieczeniowe wciąż próbują znaleźć „złoty klucz”, który przekona do zasadności korzystania z tego typu ochrony.

Mieszkańcy aglomeracji na celowniku AXA i CUK

Najnowszą próbę zaistnienia w tym segmencie podjęła AXA. I trzeba przyznać, że ubezpieczyciel zabrał się za to przedsięwzięcie „z głową”. Jak podał „Puls Biznesu”, zakład nie zdecydował się na masowość oferty, tylko postanowił skierować ją do ściśle określonej grupy: mieszkańców aglomeracji miejskich. W tym celu nawiązał współpracę ze stowarzyszeniem Mobilne Miasto, w ramach której będzie oferować polisy krótkoterminowe w partnerstwie z członkami organizacji, np. operatorami urządzeń transportu osobistego. Ten sam typ klientów znalazł się też na celowniku CUK Ubezpieczenia. Stąd też w najnowszej kampanii reklamowej multiagencji pojawiła się postać wzorowana na bohaterach gier czy filmów z uniwersum Marvela bądź DC Comics – SuperCUK.

Ergo Hestia chce pomóc klientom, ale…

Jednym z ciekawszych akcentów ostatnich dni był debiut nowej usługi Ergo Hestii – programu skierowanego do klientów, którzy zgłosili szkodę całkowitą w pojeździe. Rozwiązanie wprowadzone przez ubezpieczyciela ma gwarantować szybką wypłatę odszkodowania – i to na całą kwotę wartości pojazdu, bez pomniejszenia o wartość wraku – oraz opiekę nad formalnościami związanymi z pozbyciem się zniszczonego auta. Pomysł ciekawy i z pewnością zasługujący na uznanie. Warto jednak mieć na uwadze, że nowy model postępowania zakładu w tym obszarze nie jest z pewnością cudownym lekiem na wszelkie problemy związane ze szkodami całkowitymi, czyli jednym z najczęstszych powodów skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, kierowanych do Rzecznika Finansowego.

Cały artykuł ukazał się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 6 z datą wydawniczą 10 lutego.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Nationale-Nederlanden wśród najlepszych pracodawców

0

Nationale-Nederlanden ponownie znalazło się w gronie najlepszych pracodawców, otrzymując po raz czwarty prestiżowy certyfikat Top Employers Polska oraz po raz drugi Top Employers Europe.

– W Nationale-Nederlanden wierzymy, że o poziomie satysfakcji naszych pracowników decydują w szczególności dwa czynniki. Pierwszym jest poznanie ich i zrozumienie ich potrzeb. Pozwala nam to na spersonalizowanie takich elementów, jak rekrutacja, kultura organizacyjna czy sposób organizacji pracy różnych grup pracowników. Lepsze zarządzanie ich doświadczeniami na różnych etapach pozwala na zmniejszenie rotacji w firmie. Takie działania wpływają nie tylko na poziom zadowolenia z pracy, ale także na jakość oferowanych produktów i usług dla naszych klientów, bo sam pracownik czuje się jak dobrze zaopiekowany klient. Drugim czynnikiem jest tworzenie przestrzeni na rozwój pracownika. W Nationale-Nederlanden zachęcamy do dzielenia się pomysłami, samodzielnego działania i bycia odważnym przy podejmowaniu decyzji – mówi Jacek Koronkiewicz, członek zarządu Nationale-Nederlanden.

Tytuł Top Employers przyznaje niezależna organizacja Top Employers Institute, która wspiera firmy zapewniające warunki pracy na najwyższym poziomie. Dotychczas certyfikację otrzymało ponad 1500 organizacji w 118 krajach lub regionach. Odbywa się ona poprzez szczegółowe badanie siedmiu kluczowych dla pracodawców obszarów i weryfikację danych przez zewnętrznego audytora.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Generali: Andrea Simoncelli Ubezpieczeniowym Menedżerem Roku

0
Andrea Simoncelli

Prezes zarządu spółek Generali Polska Andrea Simoncelli został uznany przez „Gazetę Bankową” Ubezpieczeniowym Menedżerem Roku. Tytuł ten został przyznany przez kapitułę konkursu za umiejętność akwizycji i efektywną konsolidację. „Jednocześnie doceniony został fakt, że Andrea Simoncelli koncentruje działania firmy na satysfakcji klienta, kompleksowo rozwijając wysokiej jakości produkty, a przede wszystkim dbając o sprawne procesy, w tym likwidacji szkody” – napisano w uzasadnieniu.

– Jestem szczęśliwy z powodu otrzymania tego tytułu. To dla mnie ogromny zaszczyt. Dziękuję bardzo kapitule konkursu oraz redakcji „Gazety Bankowej”. Wyróżnienie to traktuję jako nagrodę dla całego zespołu – pracowników wszystkich spółek Generali w Polsce. To dzięki ich zaangażowaniu i pasji, a przede wszystkim pracy zespołowej udało nam się osiągnąć rekordowe wyniki w minionym roku. Udoskonaliliśmy produkty i usprawniliśmy procesy, co, jak obserwujemy w badaniu NPS, wpłynęło na zwiększenie liczby zadowolonych klientów i radykalne zmniejszenie liczby niezadowolonych klientów, tym samym liczby reklamacji. Jednocześnie ciężka praca naszego fantastycznego zespołu pozwoliła w krótkim czasie połączyć spółki życiowe Concordia i Generali oraz dokonać demutualizacji Concordia TUW. Serdecznie dziękuję za to wszystkim pracownikom Grupy Generali Polska. Dzięki wam możemy stawać się partnerem na całe życie dla naszych dystrybutorów i klientów – powiedział Andrea Simoncelli.

Tytuł Ubezpieczeniowego Menedżera Roku przyznano w tym roku po raz ósmy. Przy wyborze brane są pod uwagę takie kryteria, jak skuteczność w zarządzaniu, osiąganie ponadprzeciętnych wyników, etyka i stosowanie zasad zdrowej konkurencji, wrażliwość na potrzeby społeczne, wspieranie lokalnych inicjatyw czy stosowanie zasad odpowiedzialnego biznesu.

(AM, źródło: Generali)

Unum Życie z tytułem „Inwestor w Kapitał Ludzki”

0

Unum Życie zdobyło tytuł „Inwestor w Kapitał Ludzki” przyznawany przez Fundację Digital Knowledge Observatory na podstawie opinii pracowników spółki.

 – To dla nas ogromne wyróżnienie i duma, tym bardziej że o przyznaniu tytułu decydowały głosy pracowników z przeprowadzonej ankiety zaangażowania. Dziękujemy naszym pracownikom i współpracownikom za docenienie naszych wysiłków na rzecz budowania dobrego miejsca pracy. Czujemy jednocześnie zobowiązanie do wprowadzania kolejnych rozwiązań i usprawnień, by wszystkim nam pracowało się w Unum jeszcze lepiej – komentuje Michał Płaczkiewicz, dyrektor działu personalnego Unum Życie.

Organizatorem projektu „Inwestor w Kapitał Ludzki” jest Fundacja Digital Knowledge Observatory. U podstaw programu leży poznanie opinii pracowników na temat ich poziomu satysfakcji, zaangażowania, jak i innych aspektów środowiska pracy. O przyznaniu wyróżnienia decyduje w 100% „siła głosu” pracowników oraz pozytywna opinia kapituły Programu.

(AM, źródło: Unum Życie)

Nationale-Nederlanden: Bezpłatne badania w Światowy Dzień Walki z Rakiem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

4 lutego w Światowy Dzień Walki z Rakiem w warszawskiej Hali Koszyki w godzinach 12:00–20:00 będzie można bezpłatnie się przebadać i poznać zasady profilaktyki nowotworowej. Organizatorem akcji jest Stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny, a jej głównym partnerem – Nationale-Nederlanden.

W Hali Koszyki powstanie specjalnie przygotowana strefa medyczna. Staną w niej gabinety, w których będzie można nieodpłatnie skorzystać z USG piersi, jąder i tarczycy oraz badań zmian skóry dermoskopem. Będą dostępne także konsultacje dotyczące m.in. diety, rzucania palenia, zdrowia kości czy nauki samobadania piersi.

– Światowy Dzień Walki z Rakiem to okazja, aby zwrócić uwagę na nasze obowiązki względem własnego zdrowia. Po pierwsze jest to regularne wykonywanie badań profilaktycznych. Po drugie właściwe dbanie o siebie na co dzień. Warto pamiętać o tym, że na nasze zdrowie składają się wybory, których dokonujemy każdego dnia – to jak jemy, jak się ruszamy, jak radzimy sobie ze stresem. Dlatego w tym dniu łączymy edukację na temat profilaktyki z możliwością realnego zadbania o swoje zdrowie poprzez udzielenie dostępu do badań profilaktycznych i konsultacji medycznych – mówi Elżbieta Kozik, prezes stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny.

– Bardzo się cieszymy, że już po raz 8. jesteśmy partnerem tego wydarzenia, które jest dobrym pretekstem do zachęcenia Polaków do profilaktyki. Wiemy, że jest to bardzo ważny temat społeczny. Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden wynika, że ponad połowa Polaków przynajmniej raz w roku wykonuje badania kontrolne. Z kolei nieco ponad jedna piąta realizuje je jedynie raz na kilka lat. Wszystkich tych, którzy nie mieli w ostatnim czasie możliwości skontrolowania stanu zdrowia, zachęcamy do udziału w wydarzeniu organizowanym w Hali Koszyki. Mamy nadzieję, że podczas tegorocznych obchodów Światowego Dnia Walki z Rakiem, podobnie jak w zeszłych latach, uda nam się przebadać wiele osób – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden.

W tym roku po raz pierwszy zostały zaplanowane specjalne badania dla mężczyzn.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Policjanci i PIU we wspólnej akcji na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego

0

5 i 6 lutego w Warszawie uruchomione zostaną punkty kontrolne, gdzie osoby zainteresowane będą mogły dokonywać bezpłatnych kontroli podstawowych układów pojazdów. Akcja jest organizowana wspólnie przez policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1, Autotest Polska oraz Polską Izbę Ubezpieczeń.

Przedsięwzięcie jest elementem działań prewencyjnych prowadzonych przez policjantów warszawskiej „drogówki” pod hasłem „Jadę bezpiecznym autem”. Akcja ma na celu wyeliminowanie pojazdów niesprawnych technicznie, jak również uświadomienie kierującym konieczności utrzymania właściwego stanu technicznego samochodów. Jednocześnie policjanci będą zwracać uwagę na takie elementy, jak: stan ogumienia, sprawność oświetlenia, układ wydechowy oraz wyposażenie wymagane przepisami. W pojazdach będzie bezpłatnie uzupełniany płyn do spryskiwaczy, który ufundowała PIU.

(AM, źródło: KSP)

18,296FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie