Okres niepewności co do przyszłych stosunków handlowych Wielkiej Brytanii z UE spowodował, że wzrost gospodarczy Zjednoczonego Królestwa (UK) spowolni w 2020 r. do 1%. Mimo to wpływ brexitu na kraje wspólnoty europejskiej powinien być umiarkowany. Spowolnienie będzie bardziej widoczne w sektorach bezpośrednio zależnych od eksportu do Wielkiej Brytanii: motoryzacyjnym, tekstylnym i towarów zaawansowanych technologicznie – prognozują eksperci firmy Atradius.
Zdaniem
ubezpieczyciela, tegoroczne spowolnienie wzrostu gospodarczego UK
zostanie w pewnym stopniu złagodzone przez wsparcie fiskalne i
monetarne ze źródeł centralnych. Atradius przypuszcza, że liczba
przypadków niewypłacalności w Wielkiej Brytanii będzie nadal
rosnąć, osiągając w 2020 r. poziom 7% lub wyższy. Dla sektorów
brytyjskich zależnych od importu, w szczególności
rolno-spożywczego, brexit pozostaje czynnikiem zagrażającym
wyższymi kosztami importu i logistyki, z którymi trudno będzie
sobie poradzić. Sektor budowlany już teraz boryka się z problemem
słabych inwestycji. Groźba utraty wykwalifikowanej siły roboczej w
postaci obywateli UE pracujących w Wielkiej Brytanii może jeszcze
bardziej zwiększyć ryzyko niewypłacalności.
Specjaliści
ubezpieczyciela są zdania, że wpływ na bankructwa w pozostałej
części Europy będzie umiarkowany. Ich zdaniem bardziej narażone
na ryzyko będą kraje mające najbliższe powiązania handlowe z
Wielką Brytanią, zwłaszcza Irlandia. Oczekuje się, że skutki dla
innych ważnych partnerów handlowych, takich jak Belgia, Niderlandy
i Dania, a także dla pozostałej części Europy, będą widoczne,
ale bardziej ograniczone.
Wielka
Brytania jest trzecim największym odbiorcą polskiego eksportu,
dlatego ostateczny wpływ brexitu na rodzime firmy prowadzące
sprzedaż na rynek Zjednoczonego Królestwa będzie zależał od
szeregu czynników. –
Aktualnie skutki brexitu dla polskich przedsiębiorców są trudne do
oszacowania i będą zależały głównie od kształtu relacji i umów
pomiędzy UE a Wielką Brytanią. Przy założeniu powrotu do handlu
na zasadach WTO sytuacja polskich eksporterów będzie zależała od
przewagi konkurencyjnej nad dostawcami podobnych towarów czy usług
spoza UE. Towary, których nie da się zastąpić importem z innych
destynacji, nadal będą miały wzięcie na rynku Wielkiej Brytanii
pomimo wzrostu kosztów. Z rozmów z polskimi przedsiębiorcami
wynika, że nie są nadmiernie zaniepokojeni rozwojem wydarzeń –
mówi Aleksandra
Gliszczyńska,
dyrektor departamentu oceny ryzyka Atradius.
Powrót do prac nad projektami regulacji o istotnym znaczeniu dla branży ubezpieczeniowej, rozwój wypadków w sprawie Gefiona, nowa oferta AXA, Compensa Dystrybucja oraz Michał Hucał – tak przedstawia się lista wyróżnień w styczniowej odsłonie cyklicznego rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej”.
WYDARZENIE MIESIĄCA – wznowienie procedowania projektów przepisów
wprowadzających Fundusz Pomocowy oraz instrumenty pozwalające Komisji Nadzoru
Finansowego na szybką i skuteczną interwencję w zagranicznych zakładach
ubezpieczeń działających na terenie naszego kraju
– za
powrót do prac nad regulacjami, które w świetle zgłaszanych w ostatnim czasie
problemów dotyczących zagranicznych ubezpieczycieli oraz możliwych zagrożeń
wypłacalności nabierają szczególnego znaczenia.
TEMAT MIESIĄCA– sytuacja
Gefiona – za dostarczenie dowodu na
konieczność podjęcia działań na rzecz wprowadzenia rozwiązań prawnych
zwiększających poziom bezpieczeństwa klientów zagranicznych zakładów
ubezpieczycieli prowadzących działalność w Polsce oraz przemyślenia przez
niezależnych ekspertów dotychczasowej polityki oferowania polis tego typu firm.
FIRMA
MIESIĄCA – Compensa
Dystrybucja – za uzyskanie ponadrynkowego wzrostu
wpływów z dystrybucji produktów ochronnych, wzmocnienie pozycji w strukturach
sprzedaży Compensy oraz udaną realizację XIII Kongresu spółki.
PRODUKT MIESIĄCA –ubezpieczenie Pomoc podatkowa opracowane
przez AXA Ubezpieczenia – za dostrzeżenie potencjału ubezpieczeniowego
rosnącej liczby obowiązków podatkowych nakładanych na przedsiębiorstwa i szybką
reakcję na zidentyfikowane zjawisko.
CZŁOWIEK MIESIĄCA – Michał Hucał, CEO
Nationale-Nederlanden na Węgrzech i w Bułgarii – za znaczący awans w międzynarodowych strukturach grupy oraz w dowód
uznania za osiągnięcia w Polsce, które zdecydowały o powołaniu laureata na
eksponowane stanowisko.
Na rynku, w języku potocznym, produkt ten funkcjonuje pod różnymi nazwami, począwszy od OC zarządu lub OC władz spółki, przez OC z tytułu zarządzania spółką, a na OC kierownictwa czy OC menedżera kończąc. Oczywiście jego oryginalna nazwa directors and officers (D&O) wskazuje – co do zasady – krąg ubezpieczonych, a są nimi osoby sprawujące funkcje zarządcze i nadzorcze w ubezpieczonym podmiocie. Z drugiej strony, zakres ubezpieczenia zawiera obszary odpowiedzialności, których adresatem jest sam ubezpieczony podmiot. Skupmy się zatem na początku na jednym i drugim.
Polisa D&O zasadniczo
przeznaczona jest dla każdej osoby prawnej, w której do organów statutowych
powołuje i odwołuje się członków kierownictwa (zarząd, rada nadzorcza,
prokurent) oraz gdzie zatrudnia się (bez względu na formę – etat czy kontrakt)
osoby pełniące kluczowe role w organizacji. Osoby te w ramach posiadanych uprawnień lub
pełnomocnictw podejmują samodzielne decyzje, np. dyrektor finansowy, główna
księgowa, dyrektor zarządzający itp.
Dlatego
pierwszą istotną kwestią jest zapoznanie się z definicją ubezpieczonego (w
zależności od używanego w o.w.u. nazewnictwa: osoby ubezpieczonej, członka
władz spółki, członka kierownictwa), gdyż od tego, jak szeroko definiowany jest
ten krąg osób, zależeć będzie ewentualna odpowiedzialność ubezpieczyciela w
przypadku roszczenia skierowanego przeciwko konkretnej osobie. Istotne jest
również to, aby ochroną objęte były osoby bliskie osobie ubezpieczonej – gdy
ponoszą z nią odpowiedzialność majątkową – czyli współmałżonkowie i
spadkobiercy.
W przypadku
osób ubezpieczonych zapisy większości o.w.u. są standardowe i nie różnią się co
do zasady – niezależnie od użytego słownictwa – zawartością definicji.
Natomiast odmiennie może już wyglądać sprawa samego podmiotu. W tym przypadku
poza standardowymi adresatami oferty, jak spółki akcyjne i z ograniczoną
odpowiedzialnością, mogą występować inne – w zależności od elastyczności i
przyjętej przez ubezpieczyciela strategii – podmioty, takie jak fundacje,
stowarzyszenia, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, instytuty badawcze, związki
zawodowe czy samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
Co ważne,
standardem przy tego typu polisach jest „bezimienna” forma ubezpieczenia.
Oznacza to, że do kręgu osób objętych umową zaliczają się automatycznie
wszystkie osoby spełniające definicję ubezpieczonego. Dzięki temu z ochrony
D&O korzystają osoby, które w trakcie trwania polisy:
pracują w organizacji (ochrona dla obecnych menedżerów)
odchodzą z organizacji (ochrona dla byłych menedżerów)
rozpoczynają pracę w organizacji (ochrona dla nowych menedżerów)
W
indywidualnych przypadkach – jeżeli wynika to z zapisów kontraktu
menedżerskiego lub wymagań samego podmiotu – część ubezpieczycieli dopuszcza
możliwość dookreślenia w polisie imiennej listy konkretnych osób, które objęte
są ochroną w zakresie klauzul menedżerskich.
Tomasz Domalewski
Kondycja
finansowa jako jeden z czynników determinujących składkę
Koszt polisy
D&O zależy od kilku czynników uzależnionych od wnioskowanego zakresu
ochrony i wysokości limitów ze szczególnym uwzględnieniem:
rodzaju prowadzonej działalności i formy prawnej
okresu, od jakiego prowadzona jest działalność
kondycji finansowej organizacji ocenianej na podstawie wyników za ostatni zamknięty rok obrachunkowy: przychody, wynik finansowy, aktywa oraz zobowiązania i rezerwy
Patrząc na
powyższe wyliczenie, naturalne wydaje się pytanie o nowo powstałe spółki, tzw. start upy, które nie mają jeszcze
historii finansowej albo które ze względu na ten właśnie etap rozwoju ponoszą
wysokie nakłady na inwestycje i badania, przez co ich wyniki finansowe są
gorsze. W tym przypadku w zależności od „apetytu na ryzyko” niektórzy ubezpieczyciele
zgadzają się na objęcie ochroną tego typu podmiotów, przy czym należy się
wówczas liczyć z dodatkowym wyłączeniem odpowiedzialności na wypadek
niewypłacalności podmiotu.
Zakres
terytorialny ochrony
Polisa
D&O w standardzie zapewnia ochronę wskutek roszczeń kierowanych do ubezpieczonych
na podstawie jakiejkolwiek jurysdykcji i właściwości sądowej, z wyjątkiem
roszczeń podlegającej jurysdykcji i właściwości sądów Stanów Zjednoczonych,
przy czym ubezpieczyciele umożliwiają zazwyczaj – za zapłatą dodatkowej składki
– rozszerzenie ochrony również o terytorium USA. Należy jednak przy tym
pamiętać, że odpowiedzialność za roszczenia na terytorium Stanów Zjednoczonych
jest wówczas dookreślona w ramach konkretnego katalogu roszczeń oraz pozostaje
w korelacji z obowiązującymi wyłączeniami i ograniczeniami tejże
odpowiedzialności.
Przykładem
takich wyłączeń są zapisy obejmujące brak odpowiedzialności za roszczenia,
które nie mogą być pokryte przez ubezpieczyciela w wyniku zakazu prawnego bądź
regulacji obowiązujących w danym kraju np. w wyniku uchwały Organizacji Narodów
Zjednoczonych.
Zakres
czasowy ochrony
Kolebką
ubezpieczeń D&O jest rynek anglosaski ze szczególnym uwzględnieniem Stanów
Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Stąd też wzorem tamtejszych rynków polisy te
oparte są na trigger claims made, czyli „roszczeniach zgłoszonych”.
Oznacza on w swojej konstrukcji, że ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność za
szkody wynikające z roszczeń zgłoszonych po raz pierwszy w okresie
ubezpieczenia lub w dodatkowym okresie zgłaszania roszczeń. Czyli nieważne
jest, kiedy powstała lub ujawniła się sama szkoda lub zaistniało zdarzenie ją
powodujące – istotna jest data zgłoszenia roszczenia. Do „dodatkowego okresu
zgłaszania roszczeń” wrócimy za chwilę, gdyż wymaga on szerszego omówienia.
Należy przy
tym pamiętać, że trigger ten często, ale nie zawsze, łączony jest z dodatkowym
warunkiem czasowym do spełnienia, a mianowicie, aby wadliwe działanie lub
zaniechanie, którego skutkiem jest zgłoszenie roszczenia, miało miejsce przed
określoną przez ubezpieczyciela datą w przeszłości. Mowa jest wówczas o tzw.
pokryciu retroaktywnym, czyli objęciu ochroną skutków zdarzeń mających miejsce
przed datą zawarcia umowy ubezpieczenia, których konsekwencji ubezpieczony nie
jest świadomy. Moment ten może być określony konkretną datą, okresem lub
latami. W przypadku pełnego pokrycia retroaktywnego okres ten tożsamy jest z
okresem przedawnienia roszczeń danego typu. Ważne jest zatem, aby pośrednik
zadbał – jeżeli taki warunek czasowy jest stosowany przez ubezpieczyciela – o
pełne pokrycie retroaktywne w ofercie przygotowywanej dla klienta.
Co istotne,
niezależnie od tego, czy dany ubezpieczyciel stosuje czysty claims made,
czy w połączeniu z datą retroaktywną, należy pamiętać, że zatajenie przed ubezpieczycielem
okoliczności zdarzeń mających miejsce przed zawarciem umowy, których
negatywnych konsekwencji w postaci możliwego roszczenia ubezpieczony jest
świadomy, będą skutkować brakiem odpowiedzialności za to zdarzenie.
Wróćmy teraz
do dodatkowego okresu zgłaszania roszczeń. Celem jego wprowadzenia do umów
D&O jest zapewnienie ochrony ubezpieczeniowej osobom ubezpieczonym, jeżeli
z pewnych powodów nie mogą one korzystać z dalszej ochrony ubezpieczeniowej.
Wyróżniamy w tym zakresie dwie sytuacje:
Dodatkowy okres zgłaszania roszczeń dla obecnych członków kierownictwa, czyli takich osób, które nadal spełniają definicję osoby ubezpieczonejw sytuacji, kiedy po zakończeniu dotychczasowej polisy nie jest ona kontynuowana (niezależnie czy u dotychczasowego, czy u innego ubezpieczyciela). Okres ten ustalany jest przez każdego ubezpieczyciela indywidualnie albo w drodze negocjacji oferty z zastosowaniem obowiązku zapłaty dodatkowej składki bądź na mocy standardowych zapisów o.w.u. bez stosowania dodatkowej składki z tego tytułu.
Dodatkowy okres zgłaszania roszczeńdla byłych członków kierownictwa (osób ustępujących), czyli takich osób, które w trakcie trwania polisy przestają pełnić swoje funkcje, np. zakończyły pracę w organizacji lub przestały spełniać definicję osoby ubezpieczonej. W tym przypadku znowu w zależności od ubezpieczyciela okres ten może być określony bezterminowo (czyli tak długo jak ewentualne roszczenie nie ulegnie przedawnieniu) bądź w przedziale mieszczącym się zazwyczaj między 72 a 120 miesięcy. Standardem rynkowym jest brak obowiązku zapłaty dodatkowej składki z tego tytułu.
Ważne! W ramach wspomnianego dodatkowego
okresu zgłaszania roszczeń istotne znaczenie ma to, czy ochrona udzielana jest
również spadkobiercom w odniesieniu do czynności egzekucyjnych przeciwko
majątkowi osobistemu takiej osoby, podjętych na podstawie orzeczenia sądowego
wydanego przeciwko członkowi kierownictwa.
Zmiany
własnościowe oraz podmioty zależne
Wykupując
polisę D&O, dany podmiot (w tym przypadku spółka-matka) musi się
zdecydować, czy z ochrony będzie korzystała wyłącznie sama spółka, czy cała
grupa kapitałowa (czyli spółka-matka i podmioty zależne), a może wybrane
podmioty z grupy. Pytania związane z oceną ryzyka odnoszą się wówczas do
wszystkich ubezpieczonych podmiotów, łącznie z ich danymi finansowymi.
W przypadku
zmiany polegającej na powstaniu (przez utworzenie lub nabycie) nowych spółek zależnych
w trakcie trwania umowy warunki D&O przewidują standardowo funkcję
automatycznego objęcia tych podmiotów (oraz ich członków kierownictwa) zakresem
dotychczasowej polisy. Dzieje się to jednak z zastrzeżeniem pewnych warunków,
takich jak:
suma aktywów podmiotu zależnego nie przekracza określonego procentowo lub kwotowo progu aktywów spółki-matki
papiery wartościowe podmiotu zależnego nie są dopuszczone do obrotu giełdowego na terenie USA
podmiot zależny nie jest ‘instytucją finansową’ w rozumieniu OWU (dla organizacji świadczących usługi finansowe ubezpieczyciele przewidują inne podejście ze względu na podwyższone ryzyko, a co za tym idzie – oferują dla nich odrębne produkty, wprowadzają postanowienia szczególne lub nie ubezpieczają w ogóle tego typu podmiotów)
W sytuacji,
kiedy aktywa podmiotu zależnego przekraczają ustalony próg aktywów
spółki-matki, objęty on jest ochroną (bez obowiązku zapłaty dodatkowej składki)
przez określony przez ubezpieczyciela okres (zazwyczaj między 30 a 60 dni),
jednak nie dłużej niż do końca trwania dotychczasowej umowy ubezpieczenia. Za
zgodą ubezpieczyciela i pod warunkiem zapłaty dodatkowej składki okres ten może
ulec wydłużeniu.
Rzeczą, na
jaką należy zwrócić uwagę w powyższym zakresie, jest definicja „Podmiotu
zależnego” i „Nowego podmiotu zależnego”, która ma decydujący wpływ na to,
jakie rodzaje podmiotów będą korzystały z przedmiotowej ochrony.
Odrębnym
tematem jest zbycie i przejęcie ubezpieczonego podmiotu przez inną organizację
(podmiot trzeci) lub połączenie z nim, rozumiane jako nabycie większości
majątku ubezpieczającego lub uzyskanie kontroli dającej większość głosów w
kapitale bądź akcjonariacie takiego podmiotu albo kontroli nad powoływaniem i
odwoływaniem jego władz (zarząd, rada nadzorcza). Standardem w takiej sytuacji
jest wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela za zdarzenia mające miejsce
po dacie takiego przejęcia lub połączenia, a ochrona z dotychczasowej polisy zapewniona
będzie tylko do czasu zakończenia okresu ubezpieczenia.
Ważne jest
wówczas, aby zadbać w porozumieniu z ubezpieczycielem o dodatkowy okres
zgłaszania roszczeń dla członków kierownictwa takiego podmiotu po zakończeniu
dotychczasowej umowy. Jest to możliwe zazwyczaj przez okres do 72 miesięcy od
upłynięcia okresu ubezpieczenia, ale wiąże się z koniecznością zapłaty
dodatkowej składki z tego tytułu.
Omówione powyżej punkty mają
charakter wprowadzający do szczegółowego zakresu ubezpieczenia D&O, który
będzie poddany analizie na łamach kolejnego artykułu w ramach Akademii
Leadenhall. Jak widać,
sama materia nie należy do łatwych, ale z drugiej strony nie jest też czymś
abstrakcyjnym, a poznanie poszczególnych zasad odpowiedzialności znacznie
ułatwi jej zrozumienie oraz rozmowę z potencjalnym klientem.
31 stycznia Dagmara Wieczorek-Bartczak, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego odpowiedzialna w Urzędzie KNF za sektor ubezpieczeń, spotkała się z jego przedstawicielami. W trakcie spotkania wiceprzewodnicząca Komisji przedstawiła plan działań UKNF w latach 2020–2024 w zakresie nadzoru nad tą częścią rynku finansowego.
Przegląd Solvency II priorytetem numer jeden
Wśród
najważniejszych zadań i celów nadzoru Dagmara Wieczorek-Bartczak wymieniła
przegląd i aktualizację systemu Wypłacalność II (priorytet na lata 2020–2021),
tak aby zaproponowane przez EIOPA zmiany były odpowiednie dla specyfiki
krajowego rynku ubezpieczeń. – Istotnymi dla Urzędu oraz sektora ubezpieczeń
zagadnieniami w unijnych pracach są: przegląd metodyki (w tym parametrów)
obliczania wymogu SCR za pomocą formuły standardowej, funkcjonowanie nadzoru
nad zakładami w grupach kapitałowych oraz sprawozdawczość i ujawnianie informacji.
Urząd będzie także kontynuował prace w obszarze granicy umowy oraz EPIFP, a
także rozwijał narzędzia analityczne dot. modelu ryzyka pożaru oraz LAC DT
– powiedziała wiceprzewodnicząca KNF.
Do priorytetów
legislacyjnych UKNF w pracach nad nowelizacją przepisów zaliczyła temat zrównoważonego
rozwoju, zwłaszcza taksonomię, ryzyko klimatyczne jako element zarządzania
ryzykiem, testy warunków skrajnych z kilkuletnim horyzontem oraz wpływ emisji i
zakupu green bonds na wymóg kapitałowy i na kapitał zakładów ubezpieczeń,
a także temat sprawozdawczości, pod kątem wyeliminowania obowiązków
sprawozdawczych, które nie generują wartości dodanej dla organów nadzoru.
– Kolejnym
obszarem przeglądu dyrektywy Wypłacalność II, o których nie można zapominać, są
propozycje dotyczące prewencyjnych planów naprawczych dla podmiotów systemowo
istotnych. Planujemy aktywność w zakresie uregulowania kwestii obligacji
hybrydowych (CoCos), funduszu pomocowego oraz uporządkowanej reorganizacji i
likwidacji podmiotów rynku ubezpieczeniowego – zapowiedziała. – Najważniejszymi
obszarami w II filarze systemu Wypłacalność II są osobista odpowiedzialność
osób kluczowych (członków zarządu, członków rad nadzorczych oraz innych osób
kluczowych), zarządzanie ryzykiem w zakładach ubezpieczeń oraz ujawnianie
informacji. Dagmara Wieczorek-Bartczak przypomniała, że w celu zapewnienia
transparentności działań w procesie nadzoru nad funkcjami kluczowymi, KNF
opracowała metodykę oceny odpowiedniości członków organów podmiotów
nadzorowanych przez nią. Zapowiedziała też wydanie analogicznej metodyki
dotyczącej innych osób wykonujących inne funkcje kluczowe. Wiceprzewodnicząca
zwróciła również uwagę na dwa szczególnie istotne dla ubezpieczeń kryteria
oceny: doświadczenie i umiejętności odpowiednie do pełnionej funkcji oraz
rękojmię prowadzenia spraw zakładu ubezpieczeń w sposób należyty. Wiceprzewodnicząca
KNF zapowiedziała również, że w 2020 r. nadzór planuje dokonać przeglądu
działalności kluczowych funkcji (zarządzania ryzykiem, aktuarialnej oraz audytu
wewnętrznego). Komisja będzie także zwracać szczególną uwagę na rzetelność
sprawozdawczości do organu nadzoru – nie tylko terminowość, ale jakość
przekazywanych informacji i danych).
Będą nowe rekomendacje
Dagmara
Wieczorek-Bartczak zwróciła uwagę, że jednym z istotnych elementów pracy UKNF w
obszarze zarządzanie ryzykiem będzie wydanie rekomendacji dotyczących
zarządzania ryzykiem inwestycyjnym oraz operacyjnym (prace nad tymi dokumentami
rozpoczną się odpowiednio w II połowie i IV kwartale tego roku). Z kolei w 2021
r. rozpoczną się prace nad rekomendacją dotyczącą systemu kontroli wewnętrznej
i audytu wewnętrznego.
„Uefki” obszarem szczególnego znaczenia
Wiceprzewodnicząca
Komisji podkreśliła także, że UKNF oczekuje, iż wdrożenie formularzy sprawozdawczych
dotyczących ubezpieczeń na życie z UFK z częstotliwością miesięczną oraz
kwartalną, do których zakłady zostały zobowiązane pismem Urzędu z 27
stycznia pozwoli na zwiększenie
skuteczności nadzoru nad działalnością zakładów ubezpieczeń w obszarze
ubezpieczeń na życie z UFK i ryzyk z nich wynikających, w tym w szczególności
na weryfikację dostosowania się przez zakłady ubezpieczeń do stanowiska UKNF z
dnia 17 lipca 2019 r. oraz w kontekście planowanego wprowadzenia interwencji
produktowej. Nadzór podejmie też stosowne działania zmierzające do wprowadzenia
formularzy do rozporządzenia Ministerstwa Finansów w sprawie dodatkowych
sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń.
Rozbudowa sprawozdawczości dotyczących kanałów
dystrybucji
Urząd planuje
również wprowadzenie dodatkowej, bardziej rozbudowanej sprawozdawczości o
kanałach dystrybucji, najważniejszych dystrybutorach i produktach sprzedawanych
przez zakłady. Wdrożenie tych formularzy (początkowo na żądanie, a w
przyszłości poprzez rozszerzenie rozporządzenia MF) ma obejmować już dane za I
półrocze 2020 r. – Wcześniej przeprowadzimy ich konsultacje z wybranymi
zakładami ubezpieczeń. Podejmujemy również działania, w tym m.in. analizując
rozwiązania w innych krajach UE, mające na celu nałożenie w przyszłości
obowiązku sprawozdawczego bezpośrednio na największych dystrybutorów produktów
ubezpieczeniowych. W obszarze ochrony
klienta szczególnym zainteresowaniem organu nadzoru zostanie objęte zarządzanie
ryzykiem „relacji z klientem” przez zakłady ubezpieczeń na każdym etapie cyklu
życia produktu ubezpieczeniowego – zapowiedziała Dagmara
Wieczorek-Bartczak. Weryfikacja sposobu zarządzania tym ryzykiem zostanie
zrealizowana w ramach opracowywanej obecnie interwencji produktowej (ma zostać
wydana w kwietniu tego roku) i kontroli w zakresie przygotowywania produktów
inwestycyjnych. Do końca 2021 r. KNF zamierza skontrolować wszystkie zakłady
oferujące polisy z UFK pod kątem poprawności wykonywania analizy potrzeb
klienta (zwłaszcza jej zawartości). Nadzór będzie też zwracać uwagę, jak
towarzystwa zarządzają procesem badania potrzeb w celu ograniczania ryzyka
missellingu. Ponadto KNF przeanalizuje i oceni system zarządzania ryzykiem
zakładów. Sprawdzane będą procesy oraz efektywne metody zarządzania ryzykiem
inwestycyjnym, operacyjnym i aktuarialnym.
Segment OC do kontroli
Dagmara
Wieczorek-Bartczak zapowiedziała też, że nadzór będzie nadal aktywny w swoich
czynnościach dotyczących segmentu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm).
Ma się ona odbywać na dwóch płaszczyznach. – Pierwsza to kontrole likwidacji
szkód pod kątem terminowości, obowiązków informacyjnych oraz wypłacanych
odszkodowań. Druga to aktywność regulacyjna. KNF zamierza współpracować z
Ministerstwem Sprawiedliwości nad przygotowaniem regulacji ustawowych dotyczących
likwidacji szkód. W zakresie uregulowania wysokości zadośćuczynienia za śmierć
w wypadku komunikacyjnym aktualne pozostają wyniki prac Forum Zadośćuczynień
przy KNF, w tym wypracowana tabela wysokości zadośćuczynień za śmierć
przygotowana na podstawie wyroków sądowych, a także opracowany projekt ustawy.
Aktualność tabeli powinna być zapewniona przez waloryzację w oparciu o zmiany
średniego wynagrodzenia ogłaszanego przez GUS – zapowiedziała
wiceprzewodnicząca KNF.
Odnosząc się do
kwestii związanych z autami zastępczymi, przyznała z kolei, że nadzór dostrzega
potrzebę wprowadzenia regulacji opracowanej przy jego udziale w ramach prac w MS. Projekt zakłada,
że gospodarzem procesu ma być zakład ubezpieczeń, a dopiero gdy nie stanie na
wysokości zadania, zastosowanie będzie miała tabela ryczałtowa. – Realizacja
zasady pełnego odszkodowania odnosi się w szczególności do badania poprawności
wycen i kosztorysów. Obszar ten nie należy do zakresu kompetencji KNF, lecz
biegłych rzeczoznawców. UKNF jest jednak gotowy na dyskusję nad propozycjami
uregulowania tego obszaru i współpracę przy opracowaniu propozycji zmian. W
ocenie UKNF jedną z możliwych propozycji jest zwiększenie roli zakładów
ubezpieczeń i uczynienie ich odpowiedzialnymi za cały proces od odebrania
uszkodzonego pojazdu, przez zaoferowanie pojazdu zastępczego po naprawę i
dostarczenie poszkodowanemu naprawionego pojazdu – powiedziała Dagmara
Wieczorek-Bartczak.
Dystrybucja ubezpieczeń
Przyznała też,
że jednym z kluczowych obszarów działań nadzorczych Urzędu będzie dystrybucja
ubezpieczeń. – Założenia sprawowanego nadzoru obejmują w szczególności:
zbadanie stopnia wdrożenia i stosowania wymogów dotyczących dystrybucji
ubezpieczeń przez dystrybutorów ubezpieczeń, zarówno w ramach prowadzonego
nadzoru analitycznego (analiza „zza biurka”) jak i kontroli (inspekcji),
zbadanie stopnia wdrożenia i stosowania wymogów dotyczących dystrybucji
ubezpieczeń w kanale bancassurance, rozwój funkcjonalności nowego Rejestru Pośredników
Ubezpieczeniowych, wdrożenie w ramach Rejestru Pośredników Ubezpieczeniowych
narzędzi o charakterze analityczno-nadzorczym – wymieniła. Do tego dodała wybór
dystrybutorów, względem których będą prowadzone działania nadzorcze według
wielkości podmiotu/udziału w rynku, wysokiej/podwyższonej intensywności
nadzorczej wobec zakładu ubezpieczeń, rozproszenia geograficznego
dystrybutorów, dystrybuowanych przez podmiot produktów ubezpieczeniowych,
skarg/reklamacji/sygnałów z rynku dotyczących dystrybutora, rodzaju/kanału
dystrybucji (koncentracja na kanale bancassurance) oraz jakości danych
rejestrowych. – Nadzór nad dystrybucją ubezpieczeń opiera się i opierać się
będzie na działaniach analitycznych, kontrolnych oraz stosowaniu środków
nadzoru następczego, do których należą przede wszystkim sankcje administracyjne
– zapowiedziała wiceprzewodnicząca Komisji.
Przypomniała
również, że w ub.r. nadzór skierował do wybranych zakładów ankietę dotyczącą DU
(I tura ankiety). Służyła ona pozyskaniu informacji pozwalających na:
weryfikację spełniania wymogów z zakresu dystrybucji ubezpieczeń, w
szczególności określonych w przepisach prawa związanych z wejściem w życie w
2018 r. nowego reżimu w obszarze DU, zbadanie modelu współpracy zakładu
ubezpieczeń z pośrednikami ubezpieczeniowymi, dokonanie analizy o charakterze
systemowym, dotyczącej zaangażowania w kwestie związane z dystrybucją
ubezpieczeń na poziomie organów zakładu ubezpieczeń oraz w obszarze systemu
zarządzania. KNF planuje wysłanie do kolejnych wybranych zakładów II tury
ankiety dotyczącej dystrybucji ubezpieczeń. Podsumowanie wyników obu tur ankiet
planowane jest w II kwartale 2020 r.
Przeprowadzone
zostanie również badanie ankietowe wśród wybranych pośredników
ubezpieczeniowych, w szczególności banków i multiagentów. W 2019 r. część z
nich otrzymała już ankietę, która miała na celu zbadanie stopnia wdrożenia i
stosowania przez agentów wymogów oraz obowiązków w zakresie DU. Również i tutaj
podsumowanie ankiet planowane jest na II kw. 2020 r. Wnioski z nich mają stanowić
bazę do dalszych działań nadzorczych, w szczególności działań wobec
dystrybutorów ubezpieczeń w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
Będą zmiany w Rekomendacji dotyczącej badania
adekwatności produktu
Dagmara
Wieczorek-Bartczak ujawniła także, iż nadzór rozpoczął prace nad aktualizacją
Rekomendacji dotyczących badania adekwatności produktu. Analizie poddawane są w
szczególności propozycje zmian zgłoszone przez PIU. Celem analizy jest
uwzględnienie zmiany otoczenia prawnego związanego z wejściem w życie regulacji
dotyczących dystrybucji ubezpieczeń oraz dotychczasowych doświadczeń
dotyczących praktyki stosowania tych Rekomendacji. Projekt zmienionych
Rekomendacji ma ujrzeć światło dzienne w II kw. 2020 r.
Wiceprzewodnicząca
KNF przekazał, że w planach jest również zwiększenie intensywności nadzoru
inspekcyjnego nad dystrybutorami ubezpieczeń. W 2020 r. skontrolowane mają być
banki, dystrybutorzy ubezpieczeń, największe multiagencje oraz wybrani brokerzy.
Kontrola dystrybutorów ubezpieczeń obejmuje wypełnianie wymogów formalnych (zgłoszenie
do rejestru, posiadanie OC), realizację
obowiązków informacyjnych wobec klientów, proces określenia wymagań i potrzeb
klienta oraz przedstawienie informacji o produkcie, a także przygotowanie i
udzielenie porady brokerskiej na podstawie analizy dokumentacji z zawarcia
wybranych umów ubezpieczenia, system wynagradzania dystrybutora (np. czy nie
promuje oferowania wybranych produktów). – Kontrole będą również prowadzone
u małych i średnich agentów ubezpieczeniowych i brokerów ubezpieczeniowych i
reasekuracyjnych. UKNF zamierza również skupić się na zbadaniu jakości nadzoru
sprawowanego przez zakład ubezpieczeń nad dystrybutorem – zapowiedziała
Dagmara Wieczorek-Bartczak. Przyznała, że według założeń Urzędu, standardowym
środkiem nadzorczym w przypadku nieprawidłowości u dystrybutorów będą zalecenia
pokontrolne. W przypadku rażącego naruszania przepisów, czy też utrudniania
prowadzenia inspekcji, KNF będzie stosować sankcje w postaci kar pieniężnych
lub publicznego oświadczenia wskazującego osobę odpowiedzialną za naruszenie
prawa oraz charakter tego naruszenia.
Długofalowe działania
nadzoru obejmować też mają analizę obowiązujących przepisów prawa stosowanego w
zakresie dystrybucji ubezpieczeń. W uzasadnionych przypadkach KNF przygotuje i
przekaże propozycje zmian legislacyjnych.
Rekomendacja U będzie zaktualizowana
– Dostrzegamy
konieczność nowelizacji pewnych rozwiązań przyjętych na etapie wdrażania ustawy
o dystrybucji, m. in. w zakresie możliwości nakładania kar pieniężnych za
naruszenie obowiązku przeprowadzenia szkoleń zawodowych (w obecnym stanie
prawnym można wydać zalecenia albo cofnąć zezwolenie). Koniecznością stała się
również analiza i aktualizacja Wytycznych dotyczących dystrybucji ubezpieczeń,
Rekomendacji dotyczących systemu zarządzania produktem oraz Rekomendacji U.
Modyfikacja wytycznych i rekomendacji wynika w szczególności ze zmiany
otoczenia prawnego związanego z wejściem w życie unijnych i krajowych regulacji
dotyczących dystrybucji ubezpieczeń oraz z dotychczasowych doświadczeń
związanych ze stosowaniem tychże wytycznych i rekomendacji. Przedmiotem
zainteresowania Urzędu będzie także zgodność przeprowadzaniaegzaminów
agencyjnych z wymogami prawa oraz wykonywanie obowiązku odbycia szkolenia
zawodowego – zapowiedziała Dagmara Wieczorek-Bartczak.
Choć od około dwóch lat temat ubezpieczeń na żądanie dość intensywnie przewija się w branżowych dyskusjach, to jednak jak do tej pory oferta tego typu polis była dość skromna. Wpływ na to miał szereg czynników: mały entuzjazm Polaków do ubezpieczania się czy też niepowodzenie wprowadzanych na rynek ofert, takich jak choćby Teraz by Aviva. Mimo to firmy ubezpieczeniowe wciąż próbują znaleźć „złoty klucz”, który przekona do zasadności korzystania z tego typu ochrony.
Mieszkańcy aglomeracji na celowniku AXA i CUK
Najnowszą próbę
zaistnienia w tym segmencie podjęła AXA. I trzeba przyznać, że ubezpieczyciel
zabrał się za to przedsięwzięcie „z głową”. Jak podał „Puls Biznesu”, zakład
nie zdecydował się na masowość oferty, tylko postanowił skierować ją do ściśle
określonej grupy: mieszkańców aglomeracji miejskich. W tym celu nawiązał
współpracę ze stowarzyszeniem Mobilne Miasto, w ramach której będzie oferować
polisy krótkoterminowe w partnerstwie z członkami organizacji, np. operatorami
urządzeń transportu osobistego. Ten sam typ klientów znalazł się też na
celowniku CUK Ubezpieczenia. Stąd też w najnowszej kampanii reklamowej
multiagencji pojawiła się postać wzorowana na bohaterach gier czy filmów z
uniwersum Marvela bądź DC Comics – SuperCUK.
Ergo Hestia chce pomóc klientom, ale…
Jednym z ciekawszych akcentów ostatnich
dni był debiut nowej usługi Ergo Hestii – programu skierowanego do klientów,
którzy zgłosili szkodę całkowitą w pojeździe. Rozwiązanie
wprowadzone przez ubezpieczyciela ma gwarantować szybką wypłatę odszkodowania –
i to na całą kwotę wartości pojazdu, bez pomniejszenia o wartość wraku – oraz
opiekę nad formalnościami związanymi z pozbyciem się zniszczonego auta. Pomysł
ciekawy i z pewnością zasługujący na uznanie. Warto jednak mieć na uwadze, że
nowy model postępowania zakładu w tym obszarze nie jest z pewnością cudownym
lekiem na wszelkie problemy związane ze szkodami całkowitymi, czyli jednym z
najczęstszych powodów skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych,
kierowanych do Rzecznika Finansowego.
Nationale-Nederlanden ponownie znalazło się w gronie najlepszych pracodawców, otrzymując po raz czwarty prestiżowy certyfikat Top Employers Polska oraz po raz drugi Top Employers Europe.
– W Nationale-Nederlanden wierzymy, że o poziomie
satysfakcji naszych pracowników decydują w szczególności dwa czynniki.
Pierwszym jest poznanie ich i zrozumienie ich potrzeb. Pozwala nam to na
spersonalizowanie takich elementów, jak rekrutacja, kultura organizacyjna czy
sposób organizacji pracy różnych grup pracowników. Lepsze zarządzanie ich
doświadczeniami na różnych etapach pozwala na zmniejszenie rotacji w firmie.
Takie działania wpływają nie tylko na poziom zadowolenia z pracy, ale także na
jakość oferowanych produktów i usług dla naszych klientów, bo sam pracownik
czuje się jak dobrze zaopiekowany klient. Drugim czynnikiem jest tworzenie
przestrzeni na rozwój pracownika. W Nationale-Nederlanden zachęcamy do
dzielenia się pomysłami, samodzielnego działania i bycia odważnym przy
podejmowaniu decyzji – mówi Jacek Koronkiewicz, członek zarządu Nationale-Nederlanden.
Tytuł Top
Employers przyznaje niezależna organizacja Top Employers Institute, która
wspiera firmy zapewniające warunki pracy na najwyższym poziomie. Dotychczas
certyfikację otrzymało ponad 1500 organizacji w 118 krajach lub regionach.
Odbywa się ona poprzez szczegółowe badanie siedmiu kluczowych dla pracodawców
obszarów i weryfikację danych przez zewnętrznego audytora.
Prezes zarządu spółek Generali Polska Andrea Simoncelli został uznany przez „Gazetę Bankową” Ubezpieczeniowym Menedżerem Roku. Tytuł ten został przyznany przez kapitułę konkursu za umiejętność akwizycji i efektywną konsolidację. „Jednocześnie doceniony został fakt, że Andrea Simoncelli koncentruje działania firmy na satysfakcji klienta, kompleksowo rozwijając wysokiej jakości produkty, a przede wszystkim dbając o sprawne procesy, w tym likwidacji szkody” – napisano w uzasadnieniu.
– Jestem szczęśliwy z powodu otrzymania tego
tytułu. To dla mnie ogromny zaszczyt. Dziękuję bardzo kapitule konkursu oraz
redakcji „Gazety Bankowej”. Wyróżnienie to traktuję jako nagrodę dla całego
zespołu – pracowników wszystkich spółek Generali w Polsce. To dzięki ich
zaangażowaniu i pasji, a przede wszystkim pracy zespołowej udało nam
się osiągnąć rekordowe wyniki w minionym roku. Udoskonaliliśmy produkty
i usprawniliśmy procesy, co, jak obserwujemy w badaniu NPS, wpłynęło
na zwiększenie liczby zadowolonych klientów i radykalne zmniejszenie
liczby niezadowolonych klientów, tym samym liczby reklamacji. Jednocześnie
ciężka praca naszego fantastycznego zespołu pozwoliła w krótkim czasie
połączyć spółki życiowe Concordia i Generali oraz dokonać demutualizacji
Concordia TUW. Serdecznie dziękuję za to wszystkim pracownikom Grupy Generali
Polska. Dzięki wam możemy stawać się partnerem na całe życie dla naszych
dystrybutorów i klientów – powiedział
Andrea Simoncelli.
Tytuł
Ubezpieczeniowego Menedżera Roku przyznano w tym roku po raz ósmy. Przy
wyborze brane są pod uwagę takie kryteria, jak skuteczność w zarządzaniu,
osiąganie ponadprzeciętnych wyników, etyka i stosowanie zasad zdrowej
konkurencji, wrażliwość na potrzeby społeczne, wspieranie lokalnych inicjatyw
czy stosowanie zasad odpowiedzialnego biznesu.
Unum Życie zdobyło tytuł „Inwestor w Kapitał Ludzki” przyznawany przez Fundację Digital Knowledge Observatory na podstawie opinii pracowników spółki.
– To dla nas
ogromne wyróżnienie i duma, tym bardziej że o przyznaniu tytułu decydowały
głosy pracowników z przeprowadzonej ankiety zaangażowania. Dziękujemy naszym
pracownikom i współpracownikom za docenienie naszych wysiłków na rzecz
budowania dobrego miejsca pracy. Czujemy jednocześnie zobowiązanie do wprowadzania
kolejnych rozwiązań i usprawnień, by wszystkim nam pracowało się w Unum jeszcze
lepiej – komentuje Michał Płaczkiewicz, dyrektor działu personalnego Unum Życie.
Organizatorem
projektu „Inwestor w Kapitał Ludzki” jest Fundacja Digital Knowledge
Observatory. U podstaw programu leży poznanie opinii pracowników na temat ich
poziomu satysfakcji, zaangażowania, jak i innych aspektów środowiska pracy. O
przyznaniu wyróżnienia decyduje w 100% „siła głosu” pracowników oraz pozytywna
opinia kapituły Programu.
4 lutego w Światowy Dzień Walki z Rakiem w warszawskiej Hali Koszyki w godzinach 12:00–20:00 będzie można bezpłatnie się przebadać i poznać zasady profilaktyki nowotworowej. Organizatorem akcji jest Stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny, a jej głównym partnerem – Nationale-Nederlanden.
W Hali Koszyki
powstanie specjalnie przygotowana strefa medyczna. Staną w niej gabinety, w
których będzie można nieodpłatnie skorzystać z USG piersi, jąder i tarczycy
oraz badań zmian skóry dermoskopem. Będą dostępne także konsultacje dotyczące
m.in. diety, rzucania palenia, zdrowia kości czy nauki
samobadania piersi.
– Światowy Dzień Walki z Rakiem to okazja, aby zwrócić
uwagę na nasze obowiązki względem własnego zdrowia. Po pierwsze jest to
regularne wykonywanie badań profilaktycznych. Po drugie właściwe dbanie o
siebie na co dzień. Warto pamiętać o tym, że na nasze zdrowie składają się
wybory, których dokonujemy każdego dnia – to jak jemy, jak się ruszamy, jak
radzimy sobie ze stresem. Dlatego w tym dniu łączymy edukację na temat
profilaktyki z możliwością realnego zadbania o swoje zdrowie poprzez udzielenie
dostępu do badań profilaktycznych i konsultacji medycznych –
mówi Elżbieta Kozik, prezes
stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny.
– Bardzo się cieszymy, że już po raz 8. jesteśmy
partnerem tego wydarzenia, które jest dobrym pretekstem do zachęcenia Polaków
do profilaktyki. Wiemy, że jest to bardzo ważny temat społeczny. Z sondażu
przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden wynika, że ponad połowa
Polaków przynajmniej raz w roku wykonuje badania kontrolne. Z kolei nieco ponad
jedna piąta realizuje je jedynie raz na kilka lat. Wszystkich tych, którzy nie
mieli w ostatnim czasie możliwości skontrolowania stanu zdrowia, zachęcamy do
udziału w wydarzeniu organizowanym w Hali Koszyki. Mamy nadzieję, że podczas
tegorocznych obchodów Światowego Dnia Walki z Rakiem, podobnie jak w zeszłych
latach, uda nam się przebadać wiele osób – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik
prasowy Nationale-Nederlanden.
W tym roku po
raz pierwszy zostały zaplanowane specjalne badania dla mężczyzn.
5 i 6 lutego w Warszawie uruchomione zostaną punkty kontrolne, gdzie osoby zainteresowane będą mogły dokonywać bezpłatnych kontroli podstawowych układów pojazdów. Akcja jest organizowana wspólnie przez policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1, Autotest Polska oraz Polską Izbę Ubezpieczeń.
Przedsięwzięcie
jest elementem działań prewencyjnych prowadzonych przez policjantów warszawskiej
„drogówki” pod hasłem „Jadę bezpiecznym autem”. Akcja ma na celu wyeliminowanie
pojazdów niesprawnych technicznie, jak również uświadomienie kierującym
konieczności utrzymania właściwego stanu technicznego
samochodów. Jednocześnie policjanci będą zwracać uwagę na takie elementy,
jak: stan ogumienia, sprawność oświetlenia, układ wydechowy oraz wyposażenie
wymagane przepisami. W pojazdach będzie bezpłatnie uzupełniany płyn do
spryskiwaczy, który ufundowała PIU.
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.