Blog - Strona 1474 z 1565 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1474

Najwięcej wniosków do Rzecznika Finansowego dotyczy ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ubiegłym roku najwięcej wniosków o interwencję zgłoszonych do Rzecznika Finansowego dotyczyło spraw ubezpieczeniowych. Mimo spadku udziału takich spraw w ogólnej liczbie wystąpień (66% wobec 74% w 2017 r.), 7 miejsc w pierwszej dziesiątce firm, pod adresem których zgłoszono najwięcej wniosków, zajmują zakłady ubezpieczeń – zauważa „Dziennik Gazeta Prawna”.

Ponad jedna czwarta zgłoszeń dotyczyła Grupy PZU. Jej życiowa spółka – PZU Życie –odpowiadała za więcej niż 60% skarg pod adresem towarzystw z tego sektora. Trzecia lokata w zestawieniu przypadła Ergo Hestii, w przypadku której blisko 90% wniosków klientów dotyczyło likwidacji szkód. Z kolei UNIQA odnotowała większy udział w liczbie skarg, niż ma w rynku. Maciej Czyż, dyrektor zarządzający pionem wsparcia klienta firmy, zapewnia, że od dłuższego czasu zakład prowadzi działania, które poprawiają i usprawniają procesy obsługi klientów. Zwraca uwagę, że liczba interwencji klientów ogółem dosyć istotnie spadła, zaś sama UNIQA nie obserwuje trendu wzrostowego, jeśli chodzi o liczbę zgłaszanych skarg.

Więcej:

„Dziennik Gazeta Prawna” z 9 kwietnia, Łukasz Wilkowicz „Już niemal dwa miliony reklamacji klientów”

https://edgp.gazetaprawna.pl/…

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

NNW na koszt państwa tylko dla personelu medycznego narażonego na kontakt z zarażonymi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

8 kwietnia wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński powiedział, iż jego resort pracuje nad tym, aby rozszerzyć ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków o personel medyczny, który jest narażony na kontakt z osobami zakażonymi koronawirusem.

Janusz Cieszyński podkreślił w RMF 24, że już teraz 17 tys. pracowników szpitali jednoimiennych, przeznaczonych w całości dla pacjentów z koronawirusem, zostało objętych polisą ubezpieczeniową od nieszczęśliwych wypadków (NNW) na koszt państwa – podał rynekzdrowia.pl za PAP.

Zapytany, czy taką polisą zostanie objęty cały personel medyczny, nie tylko ten ze szpitali jednoimiennych, odparł, że resort „obecnie pracuje nad tym, żeby to ubezpieczenie rozszerzyć o osoby, które na co dzień stykają się z pacjentami z koronawirusem; o personel medyczny, który jest narażony”. Wyjaśnił, że dokładne warunki takiego ubezpieczenia są w trakcie negocjacji. Dodał, że „chcemy, żeby ta umowa obowiązywała osoby, które mogły już mieć kontakt z pacjentami z koronawirusem”.

Cieszyński wyjaśnił też, że nie ma konieczności obejmowania polisą ubezpieczeniową np. lekarzy, którzy udzielają porad lekarskich przez telefon. Dlatego, że – wskazał wiceminister – wśród lekarzy wykonujących działalność w ten sposób nie istnieje ryzyko kontaktu z osobą zakażoną koronawirusem.

O objęcie NNW całego personelu medycznego, nie tylko pracowników szpitali jednoimiennych, apelowali na początku kwietnia przedstawiciele samorządu lekarskiego do premiera Mateusza Morawieckiego.

Więcej:

https://www.rynekzdrowia.pl/…

(AM, źródło: rynekzdrowia.pl, PAP)

PFR: Program pomocowy dla firm i pracowników

0

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) w ramach stworzonej przez rząd Tarczy Antykryzysowej uruchamia nowy program pomocowy skierowany do przedsiębiorstw, które ucierpiały wskutek pandemii koronawirusa. Tarcza Finansowa PFR dla Firm i Pracowników to program o wartości blisko 100 mld zł skierowany do mikrofirm oraz małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Jego celem jest ochrona rynku pracy i zapewnienie firmom płynności finansowej w okresie poważnych zakłóceń w gospodarce.

Program składa się z 3 podstawowych komponentów o łącznej wartości 100 mld zł (4,5% PKB). Do mikrofirm ma trafić 25 mld zł, do MŚP – 50 mld zł, a do dużych przedsiębiorstw – 25 mld zł. Podmioty, które skorzystają z programu, otrzymają łącznie środki bezzwrotne o wartości 60 mld zł.

– Kryzys wywołany przez pandemię powoduje agresywne i szokowe zaburzenie płynności w wielu polskich firmach. Dziś kluczowe jest utrzymanie nad wodą jak największej liczby polskich firm i zachowanie jak największej liczby miejsc pracy. Tak żeby po skończonej epidemii nasza gospodarka mogła jak najszybciej wskoczyć na właściwe tory rozwoju, a polskie rodziny miały przez cały czas zapewnione bezpieczeństwo finansowe. Radykalnie trudne sytuacje wymagają czasami radykalnie prostych rozwiązań dla osób oczekujących na pomocną dłoni ze strony instytucji państwa. Wierzę, że realizacja programu, który uruchomił Polski Fundusz Rozwoju, pomoże uratować kilka milionów najbardziej zagrożonych dziś miejsc pracy – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

– Przed nami kilka trudnych miesięcy w gospodarce związku z pandemią koronawirusa. Dlatego Polski Fundusz Rozwoju rozpoczyna realizację rządowego programu Tarczy Finansowej PFR dla Firm i Pracowników o bezprecedensowej wartości 100 mld zł. Zakładamy, że skorzysta z niego około 350–400 tys. firm, które mogą odczuwać spadek przychodów z powodu COVID-19. Szacujemy, że firmy otrzymają blisko 60 mld zł bezzwrotnych subwencji na finansowanie miejsc pracy i pokrycie strat. Cześć finansowania będzie miała charakter inwestycyjny – dodał Paweł Borys, prezes PFR.

Finansowanie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Tarczy będzie wypłacane za pośrednictwem banków. Z kolei finansowanie dużych firm będzie miało charakter indywidualny i obejmuje zarówno finansowanie dłużne, jak i zaangażowanie kapitałowe. W tym przypadku większy udział ma komponent inwestycyjny, a mniejszy bezzwrotny. Obsługa finansowania będzie realizowana bezpośrednio w PFR.

Mikrofirmy

Finansowanie dla mikrofirm w postaci subwencji finansowej skierowane jest do przedsiębiorstw zatrudniających od 1 do 9 pracowników (bez samozatrudnionych), których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro. Będą mogły z niej skorzystać podmioty, które dotknął spadek przychodów o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca 2019 r. w związku z COVID-19. Z finansowania będą mogły też skorzystać firmy objęte zakazem prowadzenia działalności z uwagi na restrykcje sanitarne. Maksymalna wartość programu dla mikrofirm to 25 mld zł, z czego zakładana kwota środków bezzwrotnych wyniesie ok 16 mld zł.

Maksymalna kwota subwencji zależy od skali spadku przychodów oraz liczby zatrudnionych i wynosić może do 324 tys. zł (średnio 70–90 tys. zł), a 75% jej wartości może być bezzwrotne. 25% wartości jest bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania działalności w ciągu 12 miesięcy od jej udzielenia. Dodatkowe 50% subwencji jest bezzwrotne w zależności od poziomu utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy. W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji przez przedsiębiorcę jest odpowiednio wyższy, co stanowi silny bodziec dla beneficjentów do utrzymywania miejsc pracy. Po 12 miesiącach zaczyna się spłata ratalna reszty subwencji rozłożona na 24 miesiące.

Subwencja może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności wynagrodzeń pracowników, a 25% na przedterminową spłatę kredytów. Subwencja ma również proste zabezpieczenie, np. wekslowe. W dystrybucji produktów skierowanych do tej grupy firm szczególny nacisk został położony na ich łatwą dostępność w kanałach elektronicznych wybranych banków komercyjnych oraz prostą i szybką obsługę z wykorzystaniem oświadczeń beneficjentów.

MŚP

Finansowanie dla firm z sektora MŚP skierowane jest do firm zatrudniających od 10 do 249 pracowników, których roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro. Jej podstawowe zasady są zbliżone do tych, którym podlegają mikrofirmy (co najmniej 25% spadek przychodów, zwrot po 12 miesiącach przez 24 miesiące). Główne różnice to maksymalna kwota subwencji, która stanowi 4%, 6% lub 8% sprzedaży rocznej w zależności od skali spadku sprzedaży do maksymalnie 3,5 mln zł (średnio 1,9 mln zł).

75% subwencji finansowej może być bezzwrotne, w tym 25% pod warunkiem kontynuacji działalności, 25% w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo straty na sprzedaży, a dodatkowo 25% w zależności od utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy. Zwrot subwencji przez przedsiębiorcę będzie proporcjonalnie wyższy w przypadku spadku zatrudnienia. Maksymalna wartość programu dla MŚP to 50 mld zł, z czego zakładana kwota środków bezzwrotnych może wynieść 32 mld zł.

Duże przedsiębiorstwa

Dla przedsiębiorstw zatrudniających od 250 pracowników PFR proponuje 3 formy finansowania:

  1. Finansowanie płynnościowe w postaci pożyczek lub obligacji na okres 2 lat, o wartości nawet do 1 mld zł.
  2. Finansowanie preferencyjne w postaci pożyczek preferencyjnych na okres 3 lat, częściowo bezzwrotnych i uzależnionych od straty finansowej oraz utrzymania zatrudnienia, o wartości do 750 mln zł na podmiot.
  3. Finansowanie inwestycyjne w postaci obejmowanych instrumentów kapitałowych (udziałów lub akcji) na zasadach rynkowych lub w ramach pomocy publicznej, o wartości do 1 mld zł na podmiot.

Maksymalna wartość programu dla dużych firm wynosi 25 mld zł, natomiast zakładana kwota środków bezzwrotnych może osiągnąć wartość 12 mld zł.

Warunkiem uzyskania wsparcia jest prowadzenie działalności w dniu 31 grudnia 2019 r., a także niezaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 29 lutego 2020 r. lub na dzień udzielenia finansowania. Koniecznym warunkiem jest również posiadanie przez beneficjentów rzeczywistych firm rezydencji podatkowej w Polsce i rozliczanie podatków za ostatnie 2 lata obrotowe na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

(AM, źródło: PFR)

Przepisy przedłużające terminy na wykonanie niektórych obowiązków zakładów weszły w życie

0

7 kwietnia weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wykonania niektórych obowiązków sprawozdawczych i informacyjnych. Akt został wydany z uwagi na sytuację związaną z pandemią COVID-19.

Regulacja wprowadza zmiany dotyczące m.in. terminów i zakresu przekazywanych i ujawnianych informacji przez zakłady ubezpieczeń/reasekuracji (ZU/R) oraz grupy ubezpieczeniowe/reasekuracyjne w ramach sprawozdań rocznych za 2019 rok oraz sprawozdań za I kwartał 2020 r. sporządzanych dla celów Wypłacalność II, terminów przekazania części A i B dodatkowego kwartalnego sprawozdania finansowego i statystycznego za I kwartał 2020 r. i części B dodatkowego rocznego sprawozdania finansowego i statystycznego za 2019 rok oraz terminu odbycia Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia (ZWZ) w przypadku towarzystw ubezpieczeń wzajemnych (TUW).

Akt przewiduje, że termin odbycia ZWZ TUW w zakresie roku obrotowego kończącego się w dniu 31 grudnia 2019 r. określony w art. 133 ust. 1 ustawy dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (UDUiR) zostaje przedłużony o dwa miesiące. Z kolei termin sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej za 2019 rok przez ZU/R określony w art. UDUiR w zakresie sprawozdań za rok obrotowy kończący się w dniu 31 grudnia 2019 r. przedłuża się o 8 tygodni. Wyjątek stanowią 4 formularze, w przypadku których dochodzi do dwutygodniowego przesunięcia.

Według rozporządzenia termin przekazania organowi nadzoru przez ZU/R danych i informacji za 2019 rok (dotyczy regularnego sprawozdania do celów nadzoru, sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej oraz rocznych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe) określony w art. 335 ust. 7 UDUiR w zakresie danych i informacji za rok obrotowy kończący się w dniu 31 grudnia 2019 r. przedłuża się o 8 tygodni. Taki okres prolongaty nie dotyczy natomiast kilku rocznych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe oraz sprawozdań o wypłacalności i kondycji finansowej odnośnie do formularzy, gdzie termin przedłuża się o 2 tygodnie.

Akt wprowadził tygodniowe przedłużenie w przypadku określonego w art. 335 ust. 8 UDUiR terminu przekazania organowi nadzoru przez ZU/R danych i informacji za I kwartał 2020 r. (dotyczy kwartalnych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe). Wyjątek stanowi formularz sprawozdawczy dotyczący instrumentów pochodnych – transakcji, gdzie termin przedłuża się o 4 tygodnie. 8 tygodni wynosi natomiast przesunięcie terminu przekazania organowi nadzoru przez grupy ubezpieczeniowe/reasekuracyjne danych i informacji za 2019 rok (dotyczy regularnego sprawozdania do celów nadzoru, sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej oraz rocznych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe) określonego w art. 410 ust. 5 UDUiR. Tu także zastosowano wyjątek. Odnosi się on do kilku rocznych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe oraz sprawozdań o wypłacalności i kondycji finansowej odnośnie do kilku innych formularzy. Tu termin przedłuża się o 2 tygodnie.

Rozporządzenie przewiduje również tygodniowe przedłużenie terminu przekazania organowi nadzoru przez grupy ubezpieczeniowe/reasekuracyjne danych i informacji za I kwartał 2020 r. (dotyczy kwartalnych formularzy sprawozdawczych zawierających dane ilościowe) określonego w art. 410 ust. 6 UDUiR. W przypadku formularza sprawozdawczego dotyczącego instrumentów pochodnych – transakcji przedłużenie wynosi 4 tygodnie.

Regulacja przesunęła też o 8 tygodni termin ujawnienia sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej za 2019 rok przez grupy ubezpieczeniowe/reasekuracyjne określony w art. 412 ust. 5 UDUiR (odnośnie do 4 formularzy termin został przedłużony o 2 tygodnie).

7 dni kalendarzowych – o tyle został przedłużony z kolei termin przekazania organowi nadzoru przez ZU/R części A i B dodatkowego kwartalnego sprawozdania finansowego i statystycznego za I kwartał 2020 r., określony w § 31 ust. 2 i § 32 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2016 r. w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Natomiast termin przekazania organowi nadzoru przez ZU/R części B dodatkowego rocznego sprawozdania finansowego i statystycznego za 2019 rok określony w § 32 ust. 1 w/w rozporządzenia przedłużono o 8 tygodni.

(AM, źródło: UKNF)

Rankomat: Dacia najtańszym, a BMW najdroższym autem w utrzymaniu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Eksperci rankomat.pl oraz dobrymechanik.pl sprawdzili koszty ubezpieczenia i serwisu dla 20 najpopularniejszych marek w Polsce. Z ich analizy wynika, że pomiędzy najdroższym w utrzymaniu BMW a najtańszą Dacią jest ponad 700 zł różnicy i to bez uwzględnienia rocznych kosztów zużycia paliwa.

Z danych Rankomat pochodzących z raportu RanKING opartego na bazie kalkulacji cen OC wykonanych w porównywarce wynika, że najdroższą marką w ubezpieczeniu jest BMW. Właściciele tych pojazdów za polisę OC płacą średnio 908 zł. Różnica między nim a drugą na liście Alfą Romeo wynosi 113 zł. Za trzeciego w tabeli Mercedesa trzeba zapłacić 779 zł. Na końcu tabeli znalazły się Dacia, Suzuki i Skoda. Obowiązkowe ubezpieczenie dla tych aut to odpowiednio 554, 573 i 621 zł.

– Trzeba jednak pamiętać, że na wysokość składki OC wpływa wiele czynników, związanych zarówno z kierowcą, np. jego wiekiem, jak i ubezpieczanym pojazdem. Wpływ na jej wartość może mieć pojemność silnika, wiek pojazdu czy też duży aktualny przebieg – mówi Tomasz Kroplewski, kierownik ds. rozwoju sprzedaży rankomat.pl.

Do oszacowania ceny serwisu dobrymechanik.pl przyjął średni koszt przeglądu okresowego i wymiany klocków hamulcowych na jednej osi. W przeglądzie uwzględniono następujące usługi: wymianę filtra oleju z olejem oraz filtrów powietrza i paliwa, sprawdzenie, czy auto nie ma wycieków, kontrolę stanu szyb, wycieraczek i dyszy spryskiwaczy, sprawdzenie układu hamulcowego, zawieszenia i układu kierowniczego, kontrolę akumulatora z ewentualnym czyszczeniem, sprawdzenie poziomu oraz stopnia zużycia płynu hamulcowego i chłodniczego, kontrolę elementów układu hamulcowego, sprawdzenie ciśnienia w oponach z jego uzupełnieniem, sprawdzenie ustawienia świateł i ich regulacji.

Najwięcej za przegląd i wymianę klocków płacą właściciele Mercedesa – średnio 1217 zł. To o 1 zł więcej od posiadaczy BMW. Trzecią najdroższą pod tym względem marką jest Volvo (1123 zł). Na przeciwległym biegunie znalazły się Dacia, Suzuki i Seat, z kosztem serwisu wynoszącym odpowiednio 853, 896 i 932 zł.

Analiza powstała w ramach raportu RanKING – rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych. Raport jest podsumowaniem trendów kształtujących średnie składki obowiązkowych polis w minionym roku w oparciu o dane z kalkulacji wykonanych w porównywarce rankomat.pl.

(AM, źródło: Rankomat)

Swiss Re: 60 mld USD ubezpieczonych strat katastroficznych w 2019 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z najnowszej sigmy Swiss Re zatytułowanej „Katastrofy naturalne w czasach akumulacji gospodarczej i zmian klimatu” wynika, że ubiegłoroczne globalne straty gospodarcze z tytułu katastrof naturalnych i klęsk spowodowanych działalnością człowieka wyniosły 146 mld USD. Straty ubezpieczone uplasowały się na poziomie 60 mld USD.

Po raz kolejny do strat przyczyniły się w głównej mierze ekstremalne zjawiska pogodowe. Ich dotkliwość rośnie wraz ze wzrostem liczby ludności, urbanizacją i rozwojem gospodarczym. Zdaniem reasekuratora ryzyko pogodowe pozostaje ubezpieczalne, ale przy budowie modeli ryzyka należy uwzględnić trendy społeczno-gospodarcze i klimatyczne.

Ubiegłoroczna wartość strat gospodarczych była niższa od odnotowanej w 2018 r. (176 mld USD) oraz dziesięcioletniej średniej rocznej na poziomie 212 mld USD. Identyczna sytuacja miała miejsce w przypadku strat ubezpieczonych. W 2018 r. uplasowały się one na poziomie 93 mld USD, a średnia 10-letnia – 75 mld USD. Według Swiss Re spadek strat wynika przede wszystkim z braku dużych i kosztownych huraganów w USA.

137 mld USD strat gospodarczych w 2019 r. było spowodowane klęskami żywiołowymi. Katastrofy spowodowane przez człowieka odpowiadały za pozostałe 9 mld USD. Z 60 mld USD strat ubezpieczonych katastrofy naturalne odpowiadały za 52 mld USD. Najbardziej kosztowne były zdarzenia, jakie dotknęły gęsto zaludnione i rozwinięte regiony Japonii. Były to dwa tajfuny: wrześniowy Faxai (7 mld USD strat ubezpieczonych) i październikowy Hagibis (8 mld USD).

(AM, źródło: Swiss Re)

PIU: Rekomendowane ułatwienia dla klientów ubezpieczycieli na czas kryzysu

0

Możliwość odroczenia płatności składek w polisach życiowych, rezygnacja ze zwyżek przy płatnościach ratalnych za ubezpieczenia komunikacyjne, uproszczenie procedur sprzedażowych i likwidacyjnych, maksymalnie szybkie płatności dla partnerów zewnętrznych, np. warsztatów, gwarancje dla firm turystycznych – to najistotniejsze z 14 rekomendacji dla sektora ubezpieczeniowego opracowanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU), mających na celu ochronę klientów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w wyniku pandemii COVID-19 oraz umożliwienie kontynuowania działalności przedsiębiorstwom dotkniętych jej skutkami.

– Część klientów ubezpieczycieli zmaga się z dużymi problemami finansowymi. Ponadto pandemia wyłączyła z działalności wiele firm. Rolą ubezpieczycieli jest niesienie pomocy. W warunkach szczególnych pomoc ta powinna wykraczać poza standardowe działania wynikające z umów. Tak postępowaliśmy zawsze w przypadkach klęsk żywiołowych i tak będziemy postępować teraz – powiedział Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Reakcja na postulaty Rzecznika Finansowego

Rekomendacje PIU są odpowiedzią na marcowe wystąpienie Rzecznika Finansowego, w którym przedstawił on propozycje  rozwiązań w jego ocenie wspierających klientów rynku ubezpieczeniowego w trudnej sytuacji, jaką spowodowała epidemia COVID-19. W pismach skierowanych do Ministerstwa Finansów, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz Izby RzF zaproponował wprowadzenie przejściowej regulacji przewidującej możliwość rozszerzenia uprawnienia do czasowego wycofania pojazdów z ruchu, prolongaty w opłacaniu składek OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.), zawieszenie kar za brak obowiązkowej polisy, stworzenie mechanizmu pozwalającego na wycofanie środków z umów na życie o charakterze inwestycyjnym czy pokrycia ewentualnych kosztów leczenia lub organizacji i pokrycia kosztów repatriacji do Polski, nawet jeśli warunki umowy ubezpieczenia turystycznego wyłączają przypadki epidemii. Te postulaty zostały bardzo krytycznie ocenione przez PIU. W swoim stanowisku Izba uznała, że rozszerzenie odpowiedzialności ubezpieczycieli, przy jednoczesnej propozycji zmniejszenia składek oraz spadkach wartości aktywów, zagraża bezpieczeństwu klientów oraz stabilności rynku. Organizacja zapowiedziała wówczas, że wspólnie z KNF i zakładami ubezpieczeń wypracuje własną propozycję rozwiązań dla klientów.

Indywidualne podejście do rekomendacji

Rekomendacje dotyczą następujących grup: posiadaczy pojazdów będących w trudnej sytuacji finansowej, kredytobiorców oraz posiadaczy polis oszczędnościowych i inwestycyjnych, touroperatorów, podmiotów gospodarczych biorących udział w likwidacji szkód oraz lekarzy i ratowników medycznych. Rekomendacje mają charakter dobrowolny dla zakładów ubezpieczeń (ZU). Wszelkie szczegóły techniczne i organizacyjne w odniesieniu do nich ustala indywidualnie każdy ZU.

Klienci indywidualni

Opracowane przez PIU rekomendacje dotyczące klientów indywidualnych przewidują, że kredytobiorcy korzystający z odroczenia spłaty kredytu na skutek problemów finansowych mogą wystąpić z wnioskiem do zakładu ubezpieczeń o odroczenie składek w polisie okołokredytowej, a ZU może udzielić  takiego odroczenia, ustalając z bankiem jego warunki. Możliwe będzie też odroczenie lub zawieszenie składek w ubezpieczeniach na życie o charakterze oszczędnościowym lub inwestycyjnym. We wszystkich przypadkach odroczenie/zawieszenie może nastąpić wyłącznie na wniosek klienta i po indywidualnej analizie sprawy przeprowadzonej przez ubezpieczyciela. Rekomendacje Izby obejmują również możliwość obniżenia lub rezygnacji ze zwyżek za płatność ratalną przy OC ppm. PIU zarekomendowała też ZU uproszczenie wszystkich procedur związanych z zawieraniem umów i wypłatą odszkodowań. Chodzi m.in. o zdalny obieg dokumentów i uproszczone oględziny. Uproszczona będzie także analiza przedmiotu ubezpieczenia, co jest szczególnie istotne np. w przypadku małych firm, chcących przedłużyć ochronę ubezpieczeniową.

– Dodatkowo, przy naprawach pojazdów, rekomendujemy zakładom priorytetowe traktowanie aut należących do pracowników służby zdrowia i ratowników medycznych – zaznaczył Jan Grzegorz Prądzyński.

Przedsiębiorstwa

Rekomendacje mają też pozwolić na zmniejszenie ryzyka utraty płynności części przedsiębiorstw. – Zakłady podjęły decyzję o najszybszej możliwej płatności kontrahentom za wykonaną usługę. Chodzi o warsztaty naprawcze, firmy transportowe czy lekarzy orzeczników. Łącznie jest to kilkanaście tysięcy podmiotów, którym możemy pomóc w trudnej sytuacji – stwierdził prezes PIU.

O pogarszającej się sytuacji branży naprawczej zrobiło się głośno kilka dni temu, kiedy to Polska Izba Motoryzacji (PIM) wystosowała pismo do Prezesa Rady Ministrów i prezesa zarządu PZU SA w sprawie zasilenia rynku napraw powypadkowych w Polsce zaliczkami finansowymi na poczet przyszłych napraw. PIM oceniła, że przekazanie zaliczek pozwoli rynkowi na przetrwanie sześciu miesięcy, czyli do czasu zakończenia pandemii, która stwarza ryzyko zamykania warsztatów i likwidacji miejsc pracy.

Organizatorzy turystyki mogą liczyć na gwarancje

Rekomendacje objęły też rozwiązania dla branży turystycznej. Przewidują one, że ZU, po indywidualnej ocenie ryzyka, będą nadal oferować gwarancje dla organizatorów turystyki. W ten sposób zapewnią ciągłość działalności biur podróży w czasie kryzysu.

– Rolą ubezpieczycieli w gospodarce jest stabilizowanie cykli koniunkturalnych. Pandemia spowoduje prawdopodobnie bardzo dotkliwy kryzys. Dzięki rekomendowanym przez nas działaniom część firm będzie mogła, mimo trudnej sytuacji finansowej, kontynuować działalność – powiedział Jan Grzegorz Prądzyński.

Wszystkie rekomendacje zostały skonsultowane nie tylko z ubezpieczycielami, ale także z Komisją Nadzoru Finansowego.

– Dzięki temu rekomendacje uwzględniają szczególną sytuację finansową klientów, ale nie wpłyną negatywnie na stabilność rynku ubezpieczeniowego. Pamiętajmy, że ubezpieczenia muszą chronić nas w najtrudniejszych chwilach i w długim okresie, niezależnie od sytuacji ekonomicznej – zaznaczył prezes PIU.

Szacowany koszt rekomendacji to 1,2–1,5 mld zł, plus ekspozycja na ryzyko w branży turystycznej wynoszące ok. 300 mln euro.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Problemy i obszary do korekty w zdalnej pracy agenta

0
Marcin Rachuta

Sytuacja pandemii wirusa SARS-CoV-2,w jakiej się znaleźliśmy, nie jest dla nikogo łatwa. W tak krótkim czasie zmieniło się w zasadzie wszystko, a spotkania i plany uległy zawieszeniu. Zamknąłem biuro – była to decyzja konieczna – i przystąpiłem do pracy całkowicie zdalnej.

Większość z moich klientów do tej pory obsługiwałem tradycyjnie, tzn. klienci przychodzili do biura.Nie wszyscy, a zwłaszcza starsi, z zadowoleniem przyjęli fakt zamknięcia biura, niektórzy nawet śmiali się do słuchawki telefonu mówiąc, że przesadzam.Część klientów natomiast sama dopytywała o możliwość zdalnej obsługi.

Praca zdalna z domu, z mojego punktu widzenia, wymaga poświęcenia z reguły więcej czasu na jednego klienta: oprócz przeprowadzenia standardowej analizy potrzeb bardzo często trzeba wyjaśnić techniczne sprawy zawarcia polisy. Proces ten jest dłuższy, ale możliwy do przeprowadzenia.

W jednych towarzystwach zawarcie polisy zdalnie jest łatwiejsze, w innych do tej pory było niemożliwe. Przed wybuchem epidemii w większości towarzystw praca zdalna była możliwa, choć nie wszystkie umowy można było zawrzeć na odległość. Tak jak mnie, agenta, sytuacja zmusiła do przystosowania się do niej, tak musiały to błyskawicznie zrobić zakłady ubezpieczeń. Z mojej perspektywy wyszło im to całkiem dobrze.Nic się nie zmieniło, jeśli chodzi o zdalny kontakt z menedżerami czy infoliniami zakładów ubezpieczeń.

Zakłady ubezpieczeń różnie dostosowały się do zmian. Jedno z towarzystw wdrożyło polisy zdalne w taki sposób, że w miejscu „podpis klienta” agent musi napisać „polisa zdalna”. W innych polisę zawiera się poprzez wysłanie e-mailem odpowiednio zaszyfrowanego skanu polisy, w treści e-maila wpisuje się formułkę, klient zawiera polisę poprzez wysłanie odpowiedzi o treści „Tak, akceptuję”. Rozwiązanie archaiczne, aczkolwiek przez niektórych klientów preferowane.

Częstym problemem jest konieczność zapłaty za polisę przed jej startem i brak odroczenia terminu płatności. Jedna firma przerzuciła na agenta odpowiedzialność za zapłatę składki przez klienta, nie dając możliwości opłacenia polisy poprzez przelew bezpośrednio na konto towarzystwa, stawiając w kłopotliwej sytuacji agenta.Plusem są szybkie płatności i płatność BLIKiem.

W części zakładów ubezpieczeń nie ma możliwości zdalnego wystawienia polisy komunikacyjnej „od godziny”czy też polisy automatycznie wznowionej. Niewątpliwie stanowi to duży problem. Ponadto w części towarzystw to agent odpowiada za jakość zdjęć przesłanych przez klienta przy inspekcji AC, niektóre zaś zniosły obowiązek ich sporządzania.

Zawieranie polis na życie nie wszędzie możliwe jest zdalnie. Z uwagi na sytuację zakłady ubezpieczeń mogłyby liberalniej podejść do kwestii załączania skanów polis, będą takie sytuacje, że agent z opóźnieniem będzie mógł przesłać dokumentację ubezpieczeniową.

Z kolei wyrażenie zgód marketingowych towarzystwom ubezpieczeniowym może mieć negatywny skutek dla agenta w przyszłości,m.in. poprzez tworzenie kont ubezpieczeniowych klient przy zawieraniu kolejnej polisy pomija agenta, tym samym zabierając mu źródło zarobkowania.

Jako agenci i całe ubezpieczeniowe środowisko powinniśmy docenić narzędzia pracy zdalnej. Nie każda branża ma taką możliwość. My nadal możemy obsługiwać klientów i zarabiać. Co prawda mniej, ale mamy szansę przetrwać. Nie patrzmy na kontrakty i wyłącznie swoje dobro. Jesteśmy doradcamiubezpieczeniowymi i dbając o bezpieczeństwo klientów nie tylko poprzez zawieranie z nimi umów, zaapelujmy także o ich pozostanie w domu. W tej trudnej sytuacji tylko odpowiedzialne postępowanie może ochronić nas wszystkich przed problemami. Osoby starsze mają bliskich, którzy mogą pomóc w zawarciu polisy, co też wpływa pozytywnie na relacje.

Przerwijmy łańcuch transmisji, zamknijmy biura, byśmy mogli do nich jak najszybciej zdrowi powrócić.

Marcin Rachuta
Obiektywne Forum Agentów

Zdalny agent PZU nie tylko w czasie epidemii

0

Potrzeby ubezpieczeniowe nie znikają nawet w czasie zagrożenia epidemią. W niektórych obszarach odnotowujemy wręcz zdecydowany wzrost zainteresowania, jak np. ubezpieczenia na życie czy zdrowotne. Wobec rosnących obaw o dalszy przebieg pandemii w Polsce PZU zapewnił klientom możliwości zabezpieczenia majątków, siebie i bliskich.

Agenci PZU mają szeroki wachlarz narzędzi, które umożliwiają im pracę zdalną, kontakt z klientem i zawieranie umów na odległość.

W dobie kryzysu wywołanego koronawirusem pracujemy na pełnych obrotach, by nieprzerwanie obsługiwać naszych klientów, gwarantując przy tym bezpieczeństwo zarówno im, jak też naszym pośrednikom i konsultantom. Dzięki zaawansowaniu technologicznemu, nowoczesnym systemom i aplikacjom nasi agenci praktycznie od razu byli świetnie przygotowani na nagłą sytuację, jaką jest zagrożenie epidemiczne – mówi Michał Świderski, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży detalicznej PZU.

Michał Świderski

Od kilku lat agenci PZU korzystają z rozbudowanego systemu sprzedażowego Everest umożliwiającego kompleksowe ubezpieczanie klientów. System posiada wiele zaawansowanych funkcji sprzedażowych oraz obsługowych, a w ostatnich miesiącach wdrożyliśmy również zaawansowany system CRM Feniks.

Dzięki temu agenci mogą nadzorować wznowienia polis swoich klientów, mają dostęp do leadów pozyskanych z infolinii i internetu, a także kontaktów do specjalnych kampanii dosprzedażowych uwzględniających konkretne potrzeby klientów. Widok klienta 360 stopni umożliwia im optymalną obsługę i pełne dopasowanie oferty do potrzeb klienta – mówi Mateusz Jarkowski, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży agentów wyłącznych PZU.

Mateusz Jarkowski

Portal moje.pzu.pl wraz z aplikacją mobilną mojePZU to samoobsługowy serwis dla klienta, gdzie w jednym miejscu znajdzie on informacje o wszystkich posiadanych produktach z Grupy PZU. Można tu np. dokonać zmian na polisach czy zgłosić szkodę. Często wykorzystywanym rozwiązaniem są rozbudowane funkcje w zakresie ochrony zdrowia, gdzie w prosty sposób można umówić się na wizytę u lekarza, w tym również telewizytę, co jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji. Klienci mają tu też dostęp do kalendarza placówek medycznych. Aplikacja mojePZU to też znakomite narzędzie dla agenta, który może całkowicie online obsłużyć swoich klientów: zdalnie wznawiać polisy, wystawiać i przesyłać nowe oferty. Tym samym klientów, którzy nie mogą się spotkać z agentem lub w okresie epidemii po prostu wolą zostać w domu, agent może obsłużyć dzięki serwisowi działającemu na zasadzie direct, wzbogacanego stale o nowe funkcjonalności.

Kolejną aplikacją ułatwiającą pracę zdalną jest Mobilny Agent PZU. To mobilne narzędzie szkoleniowo-procesowe dla agentów wykorzystywane przede wszystkim do edukacji i szkoleń. Z pośrednictwem aplikacji można odbyć szkolenia produktowe i obsługowe opracowane na podstawie atrakcyjnych i łatwo przyswajalnych materiałów, testów wiedzy, quizów oraz rzeczywistych powiadomień i komunikatów dla agentów. Aplikacja służy również do wykonywania zdjęć przy okazji oględzin auta przy zawieraniu ubezpieczenia AC. Agent na bieżąco widzi podpowiedzi, jakie zdjęcia wykonać, i przesyła je od razu na serwery PZU. Najnowsza funkcja w aplikacji Mobilny Agent PZU to elektroniczne rozliczanie dokumentacji ubezpieczeniowej, gdzie wystarczy zdjęcie polisy. Dzięki temu ograniczamy liczbę wydruków – działamy więc szybciej i jednocześnie chronimy środowisko w ramach kolejnego procesu „paperless”.

PZU przykłada dużą wagę do obecności agentów w internecie, dlatego stworzyliśmy dla nich blisko 3000 indywidualnych, profesjonalnych stron www.Połowa związana jest z agentami posiadającymi własne biura, co pozwoliło na zintegrowanie ze stroną wizytówki Google z mapą. Wszystkie strony mają wygodny formularz kontaktowy, a także kierują do informacji o oferowanych produktach. Na swoich stronach zwłaszcza w okresie pandemii agenci podkreślają, że cały czas są dostępni dla naszych klientów, i zachęcają do kontaktu zdalnego – podsumowuje Michał Świderski.

Poświęcona agentom strona internetowa agentpzu.pl jest portalem informacyjnym oraz platformą integracyjną dla agentów. Publikowane są tam różnego typu artykuły eksperckie, wywiady, relacje z otwarć nowych placówek i ciekawych inicjatyw. – Ostatnio doradzamy, jak obsługiwać klientów zdalnie oraz jak zachować zasady bezpieczeństwa i higieny. Oprócz tego portal ma za zadanie pokazywać, promować i odczarowywać zawód agenta, zachęcając poszukujących pracy w branży ubezpieczeniowej do startu właśnie z PZU. Na stronie mamy też praktyczną wyszukiwarkę biur agentów w całej Polsce, zintegrowaną z mapami Google. Dzięki wyszukiwarce nasi klienci mogą odnaleźć agenta w swojej okolicy, wejść na jego stronę i bezpośrednio się z nim skontaktować telefonicznie lub e-mailowo.

Profesjonalizacja zawodowych profili agentów wymaga od nas stale nowych rozwiązań, dlatego właśnie wdrażamy Strefę Agenta Wyłącznego oraz program Agent na Facebooku – informuje Jakub Gorayski, kierownik Zespołu Zarządzania Siecią Placówek Agencyjnych PZU.

Jakub Gorayski

Strefa Agenta Wyłącznego to portal, w którym agent ma dostęp do swoich wyników sprzedażowych i może na bieżąco m.in. monitorować dynamikę przypisu. W Strefie dostępny jest również podgląd wykonania kontraktów i zadań – przekładających się na dodatkowe premie, jakie może on uzyskać. W ten sposób agenci w przejrzysty sposób widzą swoje miejsce w akcjach sprzedażowych i konkursach oraz mają dostęp do informacji o wynikach sprzedażowych swoich pracowników – OFWCA.

Agent na Facebooku to program, w którym agenci uczą się, jak profesjonalnie, zgodnie ze standardami PZU prowadzić swój zawodowy fanpage. Agenci, którzy pragną występować w tym portalu społecznościowym pod szyldem PZU, mogą prowadzić działania promocyjne i komunikować się z klientami. W ten sposób mogą być jeszcze bliżej swoich klientów, jako ich codzienni doradcy, a nie tylko przy okazji odnowienia polisy.

Paweł Siłakiewicz

Bardzo cenię sobie nowoczesne rozwiązania i wsparcie PZU w codziennej pracy agenta. Jestem właścicielem agencji o najwyższym standardzie i bardzo ważne jest dla mnie możliwe najlepsze wsparcie moich klientów, zwłaszcza w tym trudnym czasie. Wykorzystuję do tego nowoczesne narzędzia, które pozwalają na bezpieczny kontakt z klientem. Jednym z nich jest mój fanpage na Facebooku – mówi Paweł Siłakiewicz, właściciel agencji PZU 3.0 z Białej Podlaskiej.

Generali: Ubezpieczenie pracownicze na wydatek zarażenia koronawirusem

0

W związku z rosnącą liczbą zachorowań na koronawirusa Generali wprowadza nowy produkt w ramach Grupowego Ubezpieczenia Covid-19. Pracodawca może ubezpieczyć całą swoją załogę na wypadek zarażenia się wirusem SARS-CoV-2.

W ramach programu każdy pracownik ze zdiagnozowanym w trakcie ochrony koronawirusem może liczyć na finansowe wsparcie w związku z pobytem w szpitalu. Ubezpieczony otrzyma również świadczenie za pobyt na oddziale intensywnej opieki medycznej.

Generali zapewni także usługi assistance po hospitalizacji, takie jak pomoc domowa, opieka nad dzieckiem, osobą starszą, zwierzętami, jak również transport medyczny i konsultacje lekarza pierwszego kontaktu. W ramach produktu dostępne jest również wsparcie telefoniczne lub wideokonsultacja psychologa dla każdego pracownika, który zetknął się w swoim otoczeniu z negatywnymi skutkami Covid-19.

– Celem wszystkich działań, które prowadzimy, jest bycie partnerem na całe życie dla naszych klientów. Chcemy dawać im poczucie bezpieczeństwa, szczególnie wtedy, gdy dotykają ich realne problemy. Generali udostępnia produkt, dzięki któremu firmy mogą udzielić rzeczywistego wsparcia swoim pracownikom. Dodatkowo postanowiliśmy maksymalnie uprościć formalności i umożliwiliśmy zawarcie tego ubezpieczenia zdalnie. Obecna sytuacja może być trudna dla pracodawców pod wieloma względami, dlatego z myślą o nich wprowadzamy ułatwienia – zapewnia Arkadiusz Wiśniewski, członek zarządu Generali. 

(AM, źródło: Generali)

18,556FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie