Blog - Strona 729 z 1488 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 729

Cztery powody, dla których warto stosować kalendarz postów

0
Mateusz Bukowski

Z pewnością rozumiesz znaczenie mediów społecznościowych dla marketingu swoich produktów lub usług. Ale możesz nie zdawać sobie sprawy z faktu, że marketing w nich wymaga strategii treści. Mówiąc wprost, bez planu treści wysiłki w social mediach będą prawdopodobnie mniej skuteczne.

Co łączy podróże, śluby i posty w mediach społecznościowych? Planowanie! Tak jak nie planowałbyś podróży bez wcześniejszego ustalenia, dokąd jedziesz i co będziesz robił, gdy tam dotrzesz, tak samo nie powinieneś publikować w mediach społecznościowych bez planu.

Jak planować treści do internetu?

Skuteczna strategia mediów społecznościowych wymaga regularnego zamieszczania postów i angażowania zwolenników. Niezależnie od tego, czy chodzi o SEO, rozpoznawalność marki czy generowanie leadów.

Dużą pomocą w utrzymaniu aktywnej obecności w internecie będzie kalendarz planowania treści. Zasadniczo jest to harmonogram wszystkich materiałów, które planujesz opublikować online.

Dzięki kalendarzowi postów:

  • Masz dostęp do wszystkich pomysłów na posty w mediach społecznościowych w ramach jednego dokumentu (cyfrowego lub zwykłej kartki).
  • Dzięki temu łatwo jest śledzić, co i kiedy należy opublikować.
  • W dokumencie, oprócz copywritingu, masz podgląd na grafiki/animacje. Dzięki temu możesz zobaczyć, jak będzie wyglądał post końcowy, i wprowadzić niezbędne zmiany, zanim klikniesz „opublikuj”.

Po co kalendarz?

Oto cztery powody, dla których powinieneś korzystać z kalendarza planowania treści, jeśli do tej pory tego nie robiłeś:

Planowanie daje poczucie kontroli nad twoimi kanałami w social mediach

Pewnie nie raz ogarnęła cię panika, bo zdałeś sobie sprawę, że na twoim profilu od dawna nic się nie pojawiło. Dzięki kalendarzowi treści możesz zaplanować posty z tygodniowym, a nawet miesięcznym wyprzedzeniem, co pozwoli zaoszczędzić znaczną ilość czasu. Kiedy masz kalendarz, wszystko, co musisz zrobić, to stworzyć treść. Wiesz już dokładnie, czym się podzielić, i masz podlinkowane inspiracje. Wystarczy, że usiądziesz na kilka godzin i treść jest gotowa. Pozwala to na strategiczne wykorzystanie mediów społecznościowych i pomaga uniknąć przypadkowego lub zbyt rzadkiego publikowania.

Oszczędzasz czas i uczysz się planować

Oznacza to, że możesz poświęcić mniej czasu na tworzenie treści codziennie lub co tydzień, a więcej czasu na inne aspekty swojej działalności ubezpieczeniowej. Ponadto, korzystanie z kalendarza treści może pomóc nauczyć się planowania i harmonogramu treści z wyprzedzeniem. To może być cenną umiejętnością samą w sobie i może pomóc uniknąć szamotaniny w ostatniej chwili, aby stworzyć treść. Przykładem na planowanie treści może być stworzenie cyklów tematycznych rozpisanych na poszczególne dni tygodnia.

 Budujesz pozycję eksperta w oczach twoich czytelników

Media społecznościowe to przede wszystkim budowanie relacji i zaufania. Jeśli jesteś postrzegany jako ktoś, kto jest niezawodny i regularnie umieszcza wysokiej jakości treści, ludzie będą bardziej skłonni śledzić cię i angażować się w relacje z tobą. Kalendarz treści może pomóc pozostać na dobrej drodze i zapewnić, że regularnie publikujesz wysokiej jakości treści.

 Cały czas dostarczasz aktualnych informacji

Wykorzystanie różnych świąt i okazji sprawi, że twoje wpisy będą zawsze na czasie. Możesz użyć kalendarza, aby zaplanować specjalne okazje i święta, takie jak Narodowy Dzień Kota, Dzień Pizzy, Walentynki itp. Dostosowując swoje treści do konkretnych wydarzeń, pokażesz, że dbasz o te szczegóły. Twoi odbiorcy z pewnością to docenią.

Przykładowo w Dniu Pizzy możesz przygotować grafikę, na której trzymasz pudełko z pizzą lub szykujesz się do jej zjedzenia. W opisie zestaw cenę średniej pizzy z ubezpieczeniem, które klient może otrzymać za podobną kwotę. Ciężko jest opisać coś tak abstrakcyjnego jak ubezpieczenia, chyba że pokażemy je w otoczeniu czegoś, co znamy i mieliśmy z tym do czynienia.

Podsumowanie

Istnieje wiele różnych sposobów na stworzenie kalendarza treści. Możesz użyć zwykłego arkusza kalkulacyjnego lub skorzystać z wielu specjalistycznych programów. Możesz też przetestować posty, które udostępniamy w cotygodniowym insurketingu. Na potrzeby tego artykułu zebraliśmy dla ciebie wszystkie posty, które ukazały się w naszym newsletterze w jeden plik i są dostępne pod adresem: insurketing.pl/31postow.

Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, kalendarz treści może być cennym narzędziem w utrzymaniu aktywnej i angażującej obecności w social mediach.

Mateusz Bukowski
twórca insurketing.pl newslettera dla zapracowanych agentów ubezpieczeniowych

Laury dla prezesa ERGO Hestii i TU Zdrowie

0
Źródło zdjęcia: PZU

Prezes Grupy ERGO Hestia Piotr Maria Śliwicki został uhonorowany statuetką Asklepiosa za wieloletnie działania na rzecz rozwoju i promocji polskich uzdrowisk oraz kompleksowe działania w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Nagrodę przyznało Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP podczas konferencji „Uzdrowiska Polskie – Dobro Narodowe” w Uniejowie. Z kolei TU Zdrowie otrzymało Złote Godło QI 2022 za Polisę Zdrowie.

– Realizacja tak unikatowych przedsięwzięć związanych z polskimi uzdrowiskami, jak konkurs Eko Hestia Spa, byłaby niemożliwa, gdyby nie osobiste zaangażowanie w tę sprawę prezesa Piotra Marii Śliwickiego – powiedział Jan Golba, prezes Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP.

Eko Hestia Spa to konkurs, w którym co roku nagradzane są najciekawsze pomysły inwestycyjne, społeczne i edukacyjne, związane bezpośrednio z ochroną środowiska. Oprócz nagrody głównej w wysokości 100 tysięcy złotych, która w tym roku zostanie przyznana po raz siódmy, finaliści otrzymują polisy ubezpieczeniowe od szkód środowiskowych. Konkurs jest jednym z elementów strategii zrównoważonego rozwoju, jakie realizuje ERGO Hestia.

Złote Godło dla TU Zdrowie za usługi najwyższej jakości

Polisa Zdrowie, dająca ubezpieczonym swobodę korzystania ze świadczeń medycznych, została nagrodzona Złotym Godłem QI 2022 w kategorii: QI Services – Usługi Najwyższej Jakości. Kapituła konkursu doceniła działania związane z wdrażaniem Polisy Zdrowie, a także promowaniem idei jakości.

– Fakt, że zostaliśmy docenieni przez Kapitułę Programu Najwyższa Jakość Quality International 2022, jest wyrazem uznania dla TU Zdrowie za podejmowane każdego dnia działania mające za cel zapewnienie naszym klientom najwyższej jakości oferowanych usług. Potwierdzają to także wyniki sprzedaży oraz skala zapytań o nasze produkty. Jako ubezpieczyciel specjalizujący się wyłącznie w ubezpieczeniach zdrowotnych, stawiamy przede wszystkim na dostępność do świadczeń medycznych i swobodę leczenia. Zapewniamy dostęp do największej sieci placówek, wygodne umawianie i korzystanie z usług oraz gwarantujemy najszybszy dostęp do lekarzy każdemu klientowi – powiedział Aleksander Roda, prezes TU Zdrowie.

Polisa Zdrowie nagrodzona Złotym Godłem jest skierowana do małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firm zatrudniających kilka tysięcy pracowników. Daje ona ubezpieczonym dużą elastyczność i pozwala optymalnie dopasować zakres ubezpieczenia do indywidualnych potrzeb, a także możliwości finansowych każdego klienta.

(AM, źródło: ERGO Hestia, TU Zdrowie)

Drugi sezon programu TVP wspieranego przez PZU

0
Źródło zdjęcia: PZU

Na antenie TVP2 ruszył drugi sezon programu „Zacznij od zdrowia”, który powstaje we współpracy z PZU. W kolejnych odcinkach zostaną przybliżone najciekawsze tematy z obszaru medycyny, profilaktyki zdrowotnej oraz bezpieczeństwa. W magazynie znajdą się porady ekspertów, którzy opowiedzą w jaki sposób można o siebie zadbać.

Drugi sezon liczyć będzie 12 odcinków. Pierwszy z nich, opowiadający o stanie zdrowia Polaków po pandemii Covid-19, został wyemitowany 9 października 2022. Kolejne odcinki będzie można oglądać na antenie TVP2 w każdą niedzielę o godz. 17:30. Program poruszać będzie najważniejsze zagadnienia z obszaru medycyny. W każdym odcinku eksperci, a wśród nich lekarze PZU Zdrowie, odpowiedzą na pytania dotyczące m.in. stanu zdrowia Polaków po pandemii, bezsenności, cukrzycy, otyłości czy depresji. W magazynie będzie można dowiedzieć się także, jak na co dzień dbać o zdrowie i kondycję fizyczną.

– PZU prowadzi szereg działań ukierunkowanych na ochronę zdrowia i życia Polaków. Jednym z takich projektów jest program „Zacznij od zdrowia”, ponieważ zdrowie i bezpieczeństwo są dla nas najważniejsze. Poprzez takie właśnie działania chcemy uświadamiać Polaków, jak ważna jest  profilaktyka, aktywny styl życia czy edukacja w zakresie bezpieczeństwa. Program ma na celu zachęcenie  do regularnych badań profilaktycznych, właściwej diety czy uprawiania sportu – mówi Agnieszka Osuch, dyrektor Biura Prewencji PZU.

(AM, źródło: PZU)

Compensa o najczęstszych pytaniach o ubezpieczenie OC

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polscy kierowcy średnio ponad 50 tys. razy w miesiącu wpisują w wyszukiwarkę hasła zawierające frazę „ubezpieczenie OC” – wynika z analizy danych serwisu Ahrefs. Większość osób szuka ofert i danych kontaktowych do sprzedawców, ale dużą część wyszukiwań stanowią pytania o zasady działania polis.

– Analiza informacji, których szukamy w internecie, to także dla ubezpieczycieli cenne źródło wiedzy. Pytania wpisywane w wyszukiwarkę przez internautów tylko w części pokrywają się z tym, o co pytają nas klienci. Na przykład rzadko zgłaszają się do nas osoby, które nie wiedzą, czym jest ubezpieczenie OC – a przecież to najczęstsze zapytanie wpisywane w Google! Podobnie jest z pytaniami o kary za brak obowiązkowej polisy – mówi Damian Andruszkiewicz odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensie.

Z analizy ubezpieczyciela wynika, że pytania pojawiające się w wyszukiwarce najczęściej dotyczą takich kwestii, jak czym jest ubezpieczenie OC i jak sprawdzić, do kiedy ważna jest polisa OC.

– Kierowcy pytają o termin ważności OC z kilku powodów. Większość z nich chce dowiedzieć się, do kiedy powinni odnowić lub wykupić nową polisę. Inni weryfikują tę informację po szkodzie, aby sprawdzić, czy sprawca kolizji lub wypadku na pewno opłacił OC. Część osób robi to podczas zakupu auta, żeby upewnić się, czy nie kupuje pojazdu bez obowiązkowej ochrony. Ta grupa osób często szuka też w internecie odpowiedzi na pytanie: „czy auto ma OC” – tłumaczy Damian Andruszkiewicz.

Internauci bardzo często pytają też, jak uniknąć kary za brak OC oraz jak wypowiedzieć umowę obowiązkowego ubezpieczenia.

– Trzeba pamiętać, że wypowiedzenie umowy OC nie może skutkować choćby jednym dniem bez ubezpieczenia OC. Zgodnie z ustawą nawet tak krótka przerwa w posiadaniu obowiązkowej ochrony powoduje naliczenie kary przez UFG – dodaje Damian Andruszkiewicz.

Do najczęściej wyszukiwanych należą też pytania o to, co się dzieje z OC po sprzedaży auta, ile kosztuje ubezpieczenie oraz jak zgłosić szkodę z OC sprawcy.

– W niektórych firmach dostępna jest tzw. samodzielna likwidacja szkód. Na przykład u nas poszkodowany po nawiązaniu kontaktu dostaje link do pobrania aplikacji mobilnej. W niej podaje wszystkie informacje o szkodzie, krótko czeka na propozycję odszkodowania, a po akceptacji wyceny zleca płatność. Cały proces „przechodzi” dzięki temu na smartfonie – wyjaśnia Damian Andruszkiewicz.

(AM, źródło: Brandscope)

Signius: Podpis kwalifikowany na selfie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Signius wprowadza na swojej platformie unikatową na polskim rynku technologię, dzięki której nawet w 2 minuty, z dowolnego miejsca na świecie, będzie można uzyskać podpis kwalifikowany online na selfie. Weryfikacja tożsamości odbywa się w aplikacji Nect Ident.

– Jako pierwsi w Polsce zintegrowaliśmy unikatową technologię niemieckiej firmy technologicznej Nect do weryfikacji tożsamości – Robo-Ident – z naszą platformą do zdalnego podpisywania dokumentów Signius Professional. Dzięki tej mobilnej aplikacji oferujemy najszybciej dostępny podpis kwalifikowany w Polsce, który jest wydawany na podstawie ekspresowej i bezpiecznej weryfikacji tożsamości użytkownika na selfie, wspieranej przez AI. Wprowadzenie nowej formy weryfikacji jest niewątpliwie kolejnym krokiem w dynamicznym rozwoju naszej platformy – mówi Jack Piekarski, współzałożyciel i VP Sales Signius.

Usługa dostarczana przez firmę Nect jest dostępna na platformie Signius Professional w trzech wersjach językowych – polskim, angielskim i niemieckim. Rozwiązanie umożliwia identyfikację online za pomocą smartfona, z każdego miejsca, bez czasu oczekiwania.

(AM, źródło: Signius)

Francja: Ubezpieczenia morskie pod banderą Howden

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Broker ubezpieczeniowy z siedzibą w Londynie, Howden, ogłosił, że nabył Seasecure Group, ostatniego niezależnego francuskiego brokera ubezpieczeń morskich. Seasecure to jeden z największych brokerów specjalizujących się w ubezpieczeniach jednostek pływających i cargo we Francji.

Transakcja dowodzi, że Howden inwestuje w wiedzę specjalistyczną i poszerzanie swojej oferty produktowej z korzyścią dla klientów na rynku francuskim. Szczegóły finansowe transakcji nie zostały ujawnione.

Utworzona w 2008 r. Seasecure, którą kieruje Jean Brossollet składa się z dwóch podmiotów operacyjnych – Seasecure i Guain, nabytego w 2018 r. brokera morskiego z Hawru. Razem obsługują armatorów, firmy czarterowe, operatorów i wszystkich uczestniczących w łańcuchu dostaw. Guian ma doświadczenie zwłaszcza w ubezpieczeniach statków handlowych i jednostek pomocniczych, śródlądowych dróg wodnych i francuskiej oraz zagranicznej branży połowowej. Grupa Seasecure zatrudnia 43 pracowników, obsługuje ponad 2000 klientów, od dużych firm przez MŚP po pracujących indywidualnie.

Po zakończeniu procesu akwizycji Jean Brossollet zostanie dyrektorem działu morskiego i cargo w Howden Francja, podlegającym prezesowi i dyrektorowi generalnemu Howden Francja, Nicolasowi Aubertowi.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Leadenhall wspólnie z pośrednikami świętuje urodziny i patrzy w przyszłość

0
Nagrodzeni pośrednicy i zarząd Leadenhall Insurance

W towarzystwie swoich najbliższych pośredników Leadenhall Insurance, coverholder Lloyd’s, świętował 13. rocznicę działalności i 20. rocznicę powstania Efinity, swojej spółki-matki. Leadenhall Insurance to firma z powodzeniem oferująca ubezpieczenia specjalistyczne, takie jak D&O, cyber czy zawodową niezdolność do pracy. Kongres pod hasłem „Wspólnie tworzymy przyszłość ubezpieczeń” odbył się w hotelu Fabryka Wełny w Pabianicach.

Gości przywitał Tomasz Domalewski, szef sprzedaży, który podziękował przybyłym za profesjonalizm i współpracę w ostatnich latach. – Są dziś wśród was zarówno wielcy agregatorzy, jak i niewielkie rodzinne multiagencje butikowe. Jesteście bardzo różni, ale łączy was profesjonalne podejście do sprzedaży i fakt, że macie pomysł na swój biznes. Łączy was też Leadenhall Insurance – powiedział.

Historia Leadenhall Insurance jest wyjątkowa, ponieważ firma powstała jako biznesowa córka spółki technologicznej Efinity, która oferuje oprogramowanie dla ubezpieczeń na międzynarodowych rynkach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, w krajach skandynawskich, a nawet w Azji.

Oprogramowanie jest też znakiem rozpoznawczym Leadenhall Insurance. Spotkanie w Pabianicach było zarazem premierą nowego systemu sprzedażowego LIS (Leadenhall Insurance System), zaprezentowanego przez Marcina Chałotowskiego i Tomasza Domalewskiego. – Macie najlepszy system na rynku, po co zmieniać coś, co jest dobre? – pytali agenci w kuluarach, a odpowiedź ze strony Leadenhall padła następująca: – Coś, co jest świetne dziś, może już jutro być niewystarczające. My chcemy zawsze być kilka kroków przed rynkiem.

Nowy system daje sprzedawcom możliwość współdzielenia procesów sprzedażowych z klientem w niezwykle prosty sposób oraz pozwala obu stronom mieć większą kontrolę nad przebiegiem procesu zakupowego skomplikowanych produktów. Zarówno kupujący, jak i sprzedawca widzą w czytelny sposób kolejne kroki niezbędne do zawarcia polisy. Klient może samodzielnie wypełnić wniosek i ankietę medyczną, może też skorzystać ze wsparcia sprzedawcy. Pośrednik z kolei otrzymuje potężne wsparcie w postaci automatycznego monitorowania, czy klient zapoznał się z ofertą, rozpoczął wypełnianie wniosku etc.

– Zauważyliśmy, że w związku z obowiązującymi przepisami i mało efektywnymi narzędziami agent bardzo wiele czasu swojej pracy poświęca na niesprzedawanie. LIS ma mu pomóc pracować znacznie efektywniej, bo wiele zadań wykonuje za niego lub pozwala na przekazanie ich klientowi – wyjaśnił Tomasz Domalewski.

O strategii Leadenhall Insurance mówił Rajmund Rusiecki, który dołączył do zarządu firmy w kwietniu 2022 roku. Firma planuje zmienić model dystrybucji i uczynić go jeszcze bardziej agentocentrycznym, chce też angażować w procesy sprzedażowe klientów i cały czas doskonalić produkty, pojmowane jako cały ekosystem usług, a nie tylko same ogólne warunki ubezpieczenia.

Gościem specjalnym wieczoru był mistrz szachowy Michał Kanarkiewicz, który zdradził, jak można wykorzystać strategie najlepszych szachistów w codziennych wyzwaniach biznesowych. Przedstawił zasady myślenia strategicznego i stawiania sobie „celów mistrzowskich” (nakierowanych na rozwój), a nie samych celów wynikowych. Pokazał też, w jaki sposób działa analiza wsteczna, gdy zaczynamy szukać rozwiązań od znalezienia ostatniego posunięcia.

Wśród nagrodzonych partnerów biznesowych znaleźli się m.in.: Phinance, Unilink, Medic Life Marcin Ciechacki, Przemysław Sawczuk, Iwona Sekuła, Danuta Sikorska, Ireneusz Lewaszow.

Tomasz Domalewski podsumował, że Leadenhall Insurance to 13 lat działalności, 100 tys. wystawionych polis specjalistycznych, 795 umów agencyjnych i 534 współpracujące kancelarie brokerskie. Najważniejsze jednak, że Leadenhall to określony zbiór wartości i podejścia do biznesu oraz ambitne plany na kolejne lata rozwoju wspólnie z pośrednikami.

Aleksandra E. Wysocka

Marcin Załęski nowym dyrektorem Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych Saltus Ubezpieczenia

0
Marcin Załęski

Z dniem 1 października Marcin Załęski objął funkcję dyrektora Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych Saltus Ubezpieczenia. Na tym stanowisku zastąpił Xenię Kruszewską, która powróciła do praktyki lekarskiej.

Marcin Załęski do tej pory był managerem ds. projektów i rozwoju sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia. W dalszym rozwoju marki w tym obszarze będzie go wspierała Beata Tylke, która od lipca jest dyrektorem sprzedaży tego rodzaju produktów.

– Cieszę się, że tak doświadczony ekspert przejął ster jednego z naszych kluczowych działów. Jego wiedza oraz doświadczenie w obszarze ochrony zdrowia na pewno przyczynią się do sukcesywnego wzbogacania naszej oferty i zwiększania udziału Saltus w tym sektorze rynku ubezpieczeń. Chciałbym też podziękować Xeni Kruszewskiej za ogromny wkład w rozwój naszej firmy i rekomendację Marcina Załęskiego na jej sukcesora – mówi Robert Łoś, prezes Saltus Ubezpieczenia.

Marcin Załęski jest od lat związany z branżą medyczną. Przez 7 lat pracował w Polmed S.A., gdzie zdobył doświadczenie na każdym szczeblu zarządzania infolinią medyczną oraz w późniejszym czasie również prywatną placówką medyczną – od konsultanta po kierownika dwóch centrów medycznych na Śląsku. Był odpowiedzialny m.in. za umawianie i koordynowanie realizacji świadczeń na infolinii, organizację usług medycznych w placówkach, zatrudnianie personelu medycznego i niemedycznego, koordynowanie pracy zespołów recepcyjnych i pielęgniarskich oraz dbanie o wysoką jakość świadczonych usług. Z Saltus Ubezpieczenia związany jest od stycznia 2021 r. Dotychczas był managerem ds. projektów i rozwoju sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych, managerem ds. projektów i rozwoju sprzedaży, odpowiedzialnym za poszerzanie dostępności usług medycznych dla ubezpieczonych.

– Xenia Kruszewska wysoko zawiesiła poprzeczkę, ale wierzę, że uda mi się skutecznie kontynuować zapoczątkowany przez nią rozwój produktów zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia. Jest ona jednym z największych autorytetów w branży, współtworzyła ten rynek i przez kilkanaście miesięcy wspólnej pracy w Saltus wiele się od niej nauczyłem. Liczę, że ta wymiana doświadczeń już w niedalekiej przyszłości przyniesie wymierne efekty. Przed nami czas intensywnej pracy, a celem jest dalsze wzmacnianie pozycji i rozpoznawalności Saltus Ubezpieczenia wśród klientów – dodaje Marcin Załęski.

Xenia Kruszewska była związana z Saltus Ubezpieczenia od początku 2019 r. W tym czasie zredefiniowała ofertę zdrowotną firmy, zwłaszcza w obszarze ubezpieczeń grupowych dla firm. Z wykształcenia jest lekarzem i teraz, z przyczyn osobistych, zdecydowała się wrócić do swojego pierwszego zawodu. Jednak nadal będzie wspierała ubezpieczyciela w roli doradcy.

– Marcin Załęski jest wysokiej klasy ekspertem, który od lat związany jest z rynkiem prywatnych świadczeń zdrowotnych. Zatem był naturalnym wyborem, najodpowiedniejszą osobą do kierowania rozwojem Saltus w tym obszarze. Jest osobą o dużej wiedzy na temat potrzeb medycznych Polaków. Zmiana była przygotowywana od kilku miesięcy. Wierzę zatem, a nawet jestem pewna, że w pełni sprosta ambitnemu zadaniu, które przed nim stoi – mówi Xenia Kruszewska.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

„Rozmowy bez Asekuracji”: TOP3 podcastów we wrześniu 2022

0

W minionym miesiącu najwięcej słuchaczy podcastów z cyklu „Rozmowy bez Asekuracji” zgromadziły odcinki poświęcone chmurze w ubezpieczeniach oraz inflacji szkodowej w różnych segmentach produktów ochronnych.

Największą słuchalność miał odcinek nr 199 zatytułowany „Droga ubezpieczyciela do chmury”. Podczas programu, którego gośćmi byli Mirosław Deja z UNIQA i Sławomir Lubak z Deloitte, można było się dowiedzieć, gdzie wartość z chmury jest największa, patrząc na obszary działalności firm ubezpieczeniowych, jaka jest adopcja chmury w zakładach ubezpieczeń w Polsce i na świecie oraz na jakim etapie wdrożenia rozwiązań chmurowych znajduje się UNIQA w Polsce.

Na drugim miejscu znalazł się odcinek nr 200: „Inflacja szkodowa w komunikacji”. Podczas audycji Marcin Warszewski z Deloitte wyjaśniał, jakie są najważniejsze przyczyny inflacji szkodowej w pojeździe oraz jaki jest jej realny wpływ na biznes. Ekspert zdradził też, co ubezpieczyciele mogą zrobić, żeby zmniejszyć skutki inflacji szkodowej.

Trzecie miejsce zajął odcinek nr 201 pod tytułem „Inflacja szkodowa w OC działalności i OC zawodowej”. Uczestniczący w nim Kamil Bara z ERGO Hestii tłumaczył, jak inflacja wpływa na wartość szkód w OC działalności. Ponadto wskazał, kiedy sumy gwarancyjne w OC zawodowej są zbyt niskie oraz jaka jest rola brokerów w eliminacji luki ubezpieczeniowej.

(am)

Ubezpieczenie OC nie powinno pokrywać szkód wyrządzonych w nagannych okolicznościach

0
Karolina Malinowska

Wyrządzenie szkody komunikacyjnej między innymi pod wpływem alkoholu, środków odurzających lub bez „prawka” może prowadzić do obciążenia sprawcy wysokimi kosztami, pomimo posiadania ważnej umowy ubezpieczenia OC, z czego wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy.

Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego jest zobowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu. Zapewnia ono ochronę nie tylko poszkodowanemu, który ma pewność zaspokojenia roszczeń w związku z zaistnieniem zdarzenia drogowego. Zapewnia również ochronę samemu sprawcy szkody, zabezpiecza bowiem jego majątek przed finansowymi skutkami wyrządzenia szkody innemu podmiotowi.

Co do zasady zakład ubezpieczeń nie może domagać się od ubezpieczonego zwrotu spełnionego świadczenia odszkodowawczego, gdyż spełnione przez dłużnika świadczenie w ramach należytego wykonania ważnej umowy nie podlega zwrotowi.

Odpowiedzialność zakładu nie jest nieograniczona

Prawo przewiduje sytuacje, gdy kosztem wypłaconego odszkodowania obciążony zostanie sprawca szkody. Ustawodawca wychodzi bowiem z założenia, że ubezpieczenie OC nie powinno pokrywać szkód, które zostały wyrządzone w szczególnie nagannych okolicznościach. Mowa o regresie ubezpieczeniowym nietypowym, który odróżnić należy od regresu typowego, przewidzianego w art. 828 §1 k.c.

Podstawą prawną regresu nietypowego jest natomiast art. 43 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, w którym wskazano, iż w przypadku, jeżeli kierujący wyrządził szkodę umyślnie, w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości albo po użyciu środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii; wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa; nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym, z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią przestępstwa lub zbiegł z miejsca zdarzenia, zakład ubezpieczeń ma prawo dochodzenia od kierującego zwrotu wypłaconego świadczenia.

Regres nietypowy ma za zadanie spełnić przede wszystkim cele prewencyjno-wychowawcze. Wypłacane przez ubezpieczyciela odszkodowania obciążają bowiem ogół ubezpieczonych. Ponoszenie zatem przez zakład ubezpieczeń ciężaru naprawienia szkody, wyrządzonej przez sprawcę w wymienionych okolicznościach, uznać należy za sprzeczne z interesem społecznym i zasadami współżycia społecznego.

Celem i istotą regresu ubezpieczyciela przewidzianego w art. 43 cytowanej ustawy jest zatem piętnowanie zachowań szczególnie niepożądanych społecznie.

Regres jest roszczeniem autonomicznym

Regres nietypowy nie wynika z umowy ubezpieczenia, lecz ze szczególnego przepisu prawa. Przysługuje przeciwko kierującemu pojazdem, wykracza pod względem podmiotowym poza strony umowy ubezpieczenia, jest bowiem roszczeniem autonomicznym. Kiedy zatem takie roszczenie powstaje?

Sąd Najwyższy w uchwale z 10 listopada 2005 r. III CZP 83/05 wskazał, że związek między roszczeniem poszkodowanego i roszczeniem zakładu ubezpieczeń ma charakter czysto zewnętrzny. Roszczenie to powstaje poza umową ubezpieczenia i jest z nią powiązane tylko formalnie – wypłata odszkodowania poszkodowanemu stanowi jednocześnie chwilę powstania roszczenia regresowego.

Powstanie roszczenia jest niewątpliwie związane z faktem wcześniejszego zawarcia umowy ubezpieczenia oraz wykonaniem na jej podstawie świadczenia odszkodowawczego, jednakże nie można uznać, że to umowa ubezpieczenia wywołuje z mocy prawa skutek w postaci powstania roszczenia z regresu nietypowego.

Przesłanką, od której uzależnione jest powstanie roszczenia zwrotnego, jest wypłata przez zakład ubezpieczeń odszkodowania poszkodowanemu, bowiem dopiero z tą chwilą powstaje z mocy prawa i staje się wymagalne roszczenie zakładu ubezpieczeń przewidziane w art. 43 ustawy ubezpieczeniowej.

Oznacza to, że roszczenie nie istnieje, dopóki zakład ubezpieczeń nie wypłaci poszkodowanemu świadczenia, którego spełnienie spowoduje powstanie nowego stosunku prawnego pomiędzy zakładem ubezpieczeń a sprawcą szkody.

Termin przedawnienia

Zapłata odszkodowania powoduje, iż wygasa roszczenie poszkodowanego i powstaje nowe roszczenie, którego stronami są zakład ubezpieczeń i sprawca. Jak zatem liczyć termin przedawnienia?

Nie ulega wątpliwości, iż roszczenie zwrotne zakładu ubezpieczeń jako cywilnoprawne roszczenie majątkowe ulega przedawnieniu.

Mając na uwadze, iż mamy do czynienia z nową wierzytelnością, powstałą w sposób pierwotny i konstytutywny na podstawie szczególnego przepisu ustawy, dla ustalenia terminu przedawnienia nie są właściwe ani terminy przedawnienia roszczenia poszkodowanego – art. 4421k.c., ani terminy przedawnienia roszczenia z umowy ubezpieczenia – art. 819 § 1 k.c. Pozostaje zatem uznać, że do przewidzianego w art. 43 ustawy roszczenia regresowego zakładu ubezpieczeń przeciwko kierującemu pojazdem mechanicznym ma zastosowanie ogólny termin przedawnienia roszczeń majątkowych określony w art. 118 k.c.

Śmierć sprawcy a roszczenie wobec spadkobierców

Czy roszczenie regresowe wchodzi w skład spadku?Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na treść art. 922 § 2 k.c., zgodnie z którym nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą. Czy zatem obowiązek spełnienia świadczenia, wynikającego z roszczenia zakładu ubezpieczeń uznać należy za „obowiązek zmarłego ściśle związany z jego osobą”?

Kwestię tę jednoznacznie wyjaśnił SN w uchwale z 16 listopada 2012 r., sygn. akt III CZP 61/12, który wskazał, iż nie są wyłączone ze spadku te majątkowe zobowiązania spadkodawcy, do powstania których konieczna była przesłanka podmiotowa w postaci jego winy. W konsekwencji nie można też uznać, że przewidziane w art. 43 ustawy ubezpieczeniowej majątkowe zobowiązanie zwrotne kierowcy wyłączone jest na podstawie art. 922 § 2 k.c. ze spadku po nim, dlatego że jego powstanie uwarunkowane jest opisanym w ustawie szczególnie nagannym zachowaniem sprawcy i ma między innymi charakter represyjno-wychowawczy.

Okoliczności te nie są wystarczającą przesłanką do uznania takiego zobowiązania spadkodawcy za ściśle związanego z jego osobą, w rozumieniu art. 922 § 2 k.c. Jako zobowiązanie majątkowe podlega zatem regulacji przewidzianej w art. 922 § 1 k.c., a więc przechodzi na spadkobierców, jeżeli istniało w chwili śmierci spadkodawcy.

Niemniej pamiętać trzeba, iż jak wskazano wyżej, roszczenie zwrotne powstaje dopiero z chwilą spełnienia świadczenia przez ubezpieczyciela wobec poszkodowanego. Jeżeli zatem wypłata odszkodowania nastąpiła już po śmierci kierowcy, roszczenie nie istniało w chwili jego śmierci i jego spadkobiercy nie są zobowiązani do zapłaty tej należności.

Karolina Malinowska
radca prawny w kancelarii Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy
Specjalizuje się w obsłudze spraw ubezpieczeniowych i procesów odszkodowawczych. Obsługuje prawnie zakłady ubezpieczeń.


Podsumowanie:

  1. Zawarcie obowiązkowej umowy OC ma za zadanie ochronę poszkodowanego, który nie musi dochodzić roszczeń z tytułu wyrządzonej mu szkody w związku z kolizją lub wypadkiem drogowym, bezpośrednio od sprawcy szkody. Jednoczenie ochroną objęty jest również sprawca szkody, bowiem nie zostaje obciążony kosztami naprawienia szkody.
  2. Ochrona ubezpieczeniowa nie jest nieograniczona. W wymienionych w art. 43 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych wypadkach zakład ubezpieczeń ma prawo dochodzenia od sprawcy szkody zwrotu świadczeń wypłaconych poszkodowanemu. Celem regresu ubezpieczeniowego jest piętnowanie zachowań społecznie nieakceptowalnych, jak również brak obciążania ogółu ubezpieczonych kosztami szkody wyrządzonej przez sprawcę, który dopuścił się rażących uchybień.
  3.  Roszczenie zakładu ubezpieczeń wobec sprawcy szkody powstaje i staje się wymagalne z chwilą spełnienia świadczenia wobec poszkodowanego. Jest to bowiem nowe, autonomiczne roszczenie powstałe z mocy prawa. Nie mają zatem do niego również zastosowania terminy przedawnienia, wynikające z art. 442 1 k.c. ani 819 § 1 k.c., lecz termin wynikający z art. 118 k.c.
  4. Zobowiązanie zwrotne kierowcy przechodzi na spadkobierców. Nie podlega wyłączeniu na postawie art. 922 § 2 k.c., nie jest bowiem obowiązkiem zmarłego ściśle związanym z jego osobą, w rozumieniu tego przepisu. Warunkiem jednakże wejścia tego zobowiązania w skład spadku jest jego istnienie w dniu śmierci zobowiązanego. Zakład ubezpieczeń nie może dochodzić od jego spadkobierców roszczenia zwrotnego, jeżeli wypłata odszkodowania nastąpiła po śmierci kierującego pojazdem.
18,342FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie