Polskie firmy z sektora MŚP wciąż rzadko korzystają ze sztucznej inteligencji

0
286

W zależności od cytowanych badań wykorzystanie sztucznej inteligencji w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach wynosi od 5,9% do 16%. Niewielki odsetek może wynikać z tego, że przedsiębiorcy nie są świadomi, do czego mogliby takie narzędzia wykorzystać ani jakie korzyści mogłoby im to przynieść. Tymczasem ogólnoeuropejskie badanie EY pokazuje, że zadowolenie z wdrożenia AI w firmach rośnie i sięga już 70%. Inwestycje w ten obszar w Polsce mogłoby pobudzić także dofinansowanie takich wydatków oraz szkoleń dla pracowników.

Nasze małe i średnie przedsiębiorstwa dużo rzadziej korzystają z nowych technologii niż ich odpowiedniki chociażby w Stanach Zjednoczonych czy w Europie Zachodniej. Są z kolei badania zrobione przez EY w tym roku, które pokazują, że wśród małych i mikroprzedsiębiorstw ponad połowa w ogóle nie bierze pod uwagę możliwości stosowania takich narzędzi jak sztuczna inteligencja. To jest moim zdaniem wynik niskiej świadomości dotyczącej tego, do czego możemy wykorzystać AI – mówi agencji Newseria Jacek J. Wojciechowicz, członek Towarzystwa Ekonomistów Polskich, prezes AI4Smart.

Według danych Eurostatu w 2024 roku 13,48% przedsiębiorstw w Unii Europejskiej wykorzystywało technologie sztucznej inteligencji. Odsetek ten jest niższy w przypadku małych (11,2%) i średnich przedsiębiorstw (20,9%) niż dużych (41,1%). Technologie sztucznej inteligencji w firmach najczęściej wykorzystywano w Danii (27,58%), Szwecji (25,09%) i Belgii (24%). Najniższy udział odnotowano natomiast w Rumunii (3,07%), Polsce (5,9%) i Bułgarii (6,47%).

Dla mnie to jest kwestia pewnego poziomu wiedzy i edukacji wśród polskich przedsiębiorców. Oni nie bardzo wiedzą, po co mieliby wykorzystywać sztuczną inteligencję – uważa Jacek J. Wojciechowicz.

Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „AI w polskich przedsiębiorstwach” wynika, że zdecydowana większość podmiotów w Polsce nie chce wdrażać sztucznej inteligencji, dopóki nie będzie to konieczne – wskazało tak 77% firm, które nie korzystają z AI. Natomiast 23% z nich planuje wdrożyć tę technologię, przy czym 4% z nich chce to zrobić w najbliższych 12 miesiącach, a 19% nie określiło jeszcze terminu.

Najpowszechniejszą barierą dla cyfryzacji podnoszoną przez firmy, które nie korzystają z AI, są zbyt wysokie koszty rozwiązań cyfrowych (18% wobec 10% w firmach korzystających z tej technologii). Przedsiębiorcy wskazywali także na brak przygotowania kadry oraz potrzebę szkolenia pracowników, co także może być pochodną bariery kosztowej.

Według badania EY „European AI Barometer 2025” ponad połowa europejskich firm (56%), która wdrożyła narzędzia AI, twierdzi, że opłaciło im się to finansowo. Zadowolenie ze skuteczności sztucznej inteligencji rośnie i dziś sięga 70% (o 7 pp. więcej niż rok wcześniej). Pozytywnie o AI wyraża się 82% menedżerów i 63% pracowników niższego szczebla. Wzrost produktywności zaobserwowało 43% respondentów. Jednocześnie prawie trzy czwarte badanych uważa, że transformacja w kierunku sztucznej inteligencji doprowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na pracowników. Obawia się tego 42% pracowników w europejskich firmach badanych przez EY.

(KS, źródło: Newseria)