Windykacyjny assistance na trudne czasy

0
1036

Jak pokazują badania, 80% przedsiębiorców segmentu mikro i MŚP ma problemy z zatorami płatniczymi. Obecna sytuacja rynkowa pozwala przewidywać, że najbliższe miesiące mogą być jeszcze trudniejsze, a skala zatorów płatniczych będzie rosła. Wartość przeterminowanych faktur w tym segmencie to ponad 19 mld zł rocznie.

W masie obowiązków właściciele tych firm często nie mają już czasu, by pozyskiwać wiedzę, jak zarządzać procesem monitoringu płatności i windykacją. W efekcie często narażeni są na utratę płynności finansowej w firmie czy nawet jej bankructwo. Przytoczone statystyki wskazują, że jest to poważny problem dla polskiej gospodarki, w której 50% PKB generuje właśnie segment MŚP.

Niemal z każdego raportu wynika, że segment MŚP obawia się otoczenia regulacyjnego oraz nierzetelnych kontrahentów i zatorów płatniczych. Te dwa ostatnie aspekty zyskują na znaczeniu szczególnie teraz. O ile duże firmy są w stanie przetrwać finansowe przesunięcia, o tyle w przypadku średnich i małych przedsiębiorców każdy miesiąc może być albo nie być w ich funkcjonowaniu. Dlatego tak ważne jest, aby otrzymały profesjonalne wsparcie w tym procesie – stwierdza Bogusław Bieda, prezes zarządu Vindicat.pl.

Bogusław Bieda

Jak ubezpieczyciele mogą pomóc przedsiębiorcom?

Ubezpieczyciele – jak np. Generali Polska – konstruując ubezpieczenia dobrowolne dla firm, szukają nowych rozwiązań, by zwiększyć atrakcyjność ubezpieczenia, a tym samym zbudować relację i większą lojalność klienta.

Już ponad rok temu Generali wdrożyło windykacyjny assistance. Doceniają to zarówno przedsiębiorcy, jak i agenci, którzy są na co dzień doradcami MŚP w zarządzaniu ryzykiem ich działalności.

– Assistance windykacyjny wprowadziliśmy wraz z pakietem Generali z myślą o firmie praktycznie w środku pandemii. W tym czasie kondycja wielu firm stała pod znakiem zapytania. Część firm musiała zamknąć swoją działalność, inni mieli problemy w związku z utratą płynności swoich kontrahentów. Obecna sytuacja ekonomiczna, w tym rosnąca inflacja i ceny energii to kolejny sprawdzian dla firm. Dla wielu ten rok może okazać się trudny do udźwignięcia. Na rynku już widać wzrost zamykanych działalności.

Nasza usługa wspiera klientów w utrzymaniu płynności finansowej, dzięki temu mają szansę na przetrwanie i dalszy rozwój. Assistance windykacyjny cieszy się dużym zainteresowaniem. W trakcie szkoleń z pośrednikami najwięcej pytań dotyczy właśnie tej usługi. Największą popularność produkt zyskał w handlu hurtowym, w szczególności wśród hurtowni budowlanych, spożywczych, farmaceutycznych. W branży produkcyjnej największym zainteresowaniem cieszy się wśród właścicieli piekarń. Chętnie też jest kupowany przez wspólnoty mieszkaniowe – wyjaśnia Sonia Lech, dyrektorka Działu Ubezpieczeń MŚP w Generali Polska.

Sonia Lech

W trakcie badań fokusowych zarówno agenci, jak i klienci (przedsiębiorcy) bardzo pozytywnie ocenili zaproponowane rozwiązanie. Agenci wskazali, że produkt, ze względu na powszechny problem z zatorami płatniczymi, można oferować prawie wszystkim firmom. Zaproponowana ochrona ubezpieczenia zapewnia natychmiastowe zorganizowanie procesu bez wymaganej wiedzy prawnej.

Gotowe rozwiązanie pomaga agentom budować relacje z klientami. Agenci ponadto pozytywnie oceniają intuicyjność systemu, jego realną wartość dla klienta i łatwość uruchomienia procesu związanego z monitoringiem niezapłaconych faktur i windykacji – dodaje Sonia Lech.

Jak przeciwdziałać zatorom płatniczym?

Vindicat to innowacyjny legaltech, który udostępnia przedsiębiorcom narzędzie do samodzielnej windykacji online. Dzięki automatyzacji wielu procesów i gotowych dokumentów jest łatwy w wykorzystaniu.

Vindicat dostarcza klientom narzędzie i całe know-how, jak skutecznie, zgodnie z prawem, ubiegać się od kontrahentów o swoje należności. Stawia na monitoring płatności i windykację miękką, bazując na tym, że większość firm z sektora MŚP nie ma wielkich departamentów prawnych czy zespołów windykacji. System automatyzuje cały proces i wykorzystuje innowacyjne procesy do osiągania ponadprzeciętnej skuteczności. Daje dostęp np. do giełdy długów – najwyżej pozycjonowanej giełdy w Polsce (wg Senuto), dzięki której można sprzedać swój dług.

Pomysł jest bardzo prosty, a narzędzie bardzo intuicyjne i dostępne dla firm, które nie wiedzą jak i nie mają możliwości, by systemowo odzyskiwać należności. Dodatkowo daje szansę na pokazanie, że ubezpieczyciel dba o klienta i jego biznes, a co najważniejsze, może pozytywnie wpływać na utrzymanie klienta i wzrost poziomu sprzedaży – mówi Bogusław Bieda.

– Chcemy być dla naszych klientów partnerem na całe życie. Dlatego obserwujemy wyzwania, z jakimi się mierzą małe i średnie firmy, i przygotowujemy ofertę, która jest swoistą odpowiedzią na obecną sytuację. A to daje m.in. współpraca z Vindicat – podsumowuje Sonia Lech.


OKIEM AGENTA

Roman Dyszewski

Sprzedażą ubezpieczeń zajmuję się od 2013 r. Pewną część moich klientów stanowią przedsiębiorcy, którzy potrzebują oferty dopasowanej do ich działalności. Sam, jako przedsiębiorca, wiem, że każda firma jest inna, ma inne oczekiwania i potrzeby w zakresie zarządzania ryzykiem.

Często proponuję moim klientom ubezpieczenia dla firm w Generali, bo Generali z myślą o firmie zawiera dużą liczbę klauzul, która pozwala właśnie na dopasowanie oferty ubezpieczeniowej do specyfiki działalności każdego klienta. Gdy Generali wprowadziło nową klauzulę – assistance windykacyjny dla firm, poinformowałem o tym moich klientów. W efekcie wielu przedsiębiorców zdecydowało się na wybranie tej opcji i chętnie korzystają z tej usługi.

Doceniam to, że Generali wprowadza udogodnienia dla przedsiębiorców.

Roman Dyszewski
agent ubezpieczeniowy


Usługa skierowana jest do firm sprzedających swoje towary i usługi z odroczonym terminem płatności:

  • budowlanych, produkcyjnych, hurtowni,

ale również:

  • hoteli i restauracji obsługujących grupy i wystawia faktury z odroczonym terminem płatności,
  • szkół i przedszkoli prywatnych, w sytuacji gdy rodzice przestają płacić czesne,
  • wspólnot mieszkaniowych, w sytuacji gdy mieszkańcy nie płacą czynszu.