Rozmowa z Katarzyną Jezierską-Stencel, dyrektorką Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych TUW PZUW
Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Jakie macie pakiety świadczeń i które są najchętniej wybierane przez klientów? Czy macie coś, co Was wyróżnia?
Katarzyna Jezierska-Stencel: – Grupowe ubezpieczenie TUW PZUW Opieka Medyczna to prywatne ubezpieczenie zdrowotne dla pracowników naszych klientów i członków ich rodzin. Oferujemy pięć pakietów ubezpieczenia: indywidualny, partnerski, rodzinny, dorosłe dziecko i senior. Jest to bardzo elastyczne rozwiązanie, umożliwiające dostosowanie zakresu ubezpieczenia do potrzeb pracowników, wprowadzenie konkretnych zakresów dla poszczególnych grup pracowników oraz szerszych zakresów z dopłatą pracownika. Wyróżnia nas indywidualne podejście do każdego klienta, a wybranie odpowiedniego zakresu poprzedzone jest rozmowami o potrzebach pracowników klienta.
Posiadamy już 130 placówek własnych i blisko 2400 współpracujących, dzięki czemu realizujemy usługi na terenie całej Polski. Nasi pacjenci mogą skorzystać z konsultacji lekarskich z dowolnego miejsca na świecie, siedem dni w tygodniu (u internisty – całodobowo, pediatry – od 6:00 do 24:00, u specjalistów – od 7:00 do 22:00). Z lekarzem można się skonsultować telefonicznie, przez czat lub wideoczat (średni czas oczekiwania na telekonsultację to ok. 15 minut). Zwracamy również koszty świadczeń medycznych realizowanych poza siecią placówek własnych i partnerskich PZU Zdrowie, jeśli dane świadczenie znajduje się z zakresie ubezpieczenia.
Wizytę lub badanie można w wygodny i łatwy sposób umówić w aplikacji mojePZU, w której można również sprawdzić wyniki badań, przeprowadzić wywiad medyczny, który pomoże w wyborze specjalisty, a nawet zarezerwować leki w wybranej aptece. Dla ubezpieczonych wybierających kontakt telefoniczny mamy całodobową, sprawnie działającą infolinię, na której średni czas oczekiwania na połączenie z konsultantem jest krótszy niż 1 minuta.
Ilu macie klientów? Czy ten rynek rośnie i jak? Czy macie porównania do rynku?
– Z Opieki Medycznej TUW PZUW korzysta kilkadziesiąt tysięcy pracowników naszych klientów i członków ich rodzin. Liczba ta cały czas rośnie, podobnie jak rynek prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych. Zgodnie z raportem Polskiej Izby Ubezpieczeń w połowie 2024 r. ponad 5 mln Polaków było objętych prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Oznacza to prawie 12-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Wydatki Polaków na tę formę ubezpieczenia wzrosły w analogicznym okresie o prawie 26% – w I półroczu poprzedniego roku Polacy wydali prawie 1 mld zł na prywatną opiekę medyczną.
Rosnąca popularność polis zdrowotnych jest efektem tego, że coraz więcej osób traktuje je jako uzupełnienie publicznego systemu opieki medycznej.
Prywatne ubezpieczenie zdrowotne to przede wszystkim szybszy dostęp do specjalistów, co zapewnia szybszą profilaktykę i wcześniejsze postawienie diagnozy, a to zmniejsza liczbę pacjentów wymagających opieki. Jest to zatem jeden ze sposobów na zniwelowanie długu zdrowotnego.
Co planujecie w najbliższej przyszłości w kwestii rozwoju tych usług? Czy będą zmiany i jakie?
– Będą zmiany, wprowadzamy do oferty ubezpieczenie lekowe. Natomiast jeśli chodzi o opiekę medyczną, to cały czas dostosowujemy ofertę do potrzeb naszych klientów. Atutem jest także nasza oferta medycyny pracy w formie ubezpieczenia.
Warto podkreślić, że w ramach ubezpieczenia medycyny pracy namawiamy pracodawców, aby przy tej okazji zapewniali pracownikom także badania profilaktyczne wykraczające poza zakres obowiązkowych. Są one dostosowane do charakteru pracy i związanych z nią zagrożeń.
W ramach ubezpieczenia medycyny pracy koszty bierzemy na siebie. Zwalniamy też pracodawcę z uciążliwego obowiązku podpisywania umów z wieloma przychodniami, żeby zapewnić pracownikom wygodny dostęp do badań blisko miejsca zamieszkania. Zamiast kilku czy kilkunastu umów z przychodniami pracodawca ma jedną umowę z TUW PZUW.
Jakie wyzwania stoją przed tym rynkiem?
– Głównym wyzwaniem rynku ubezpieczeń zdrowotnych są lekarze i ich dostępność, a to właśnie szybki dostęp do specjalistów przyczynił się do sukcesu prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych. Stąd w pierwszej kolejności należy skupić się na zapewnieniu możliwości umówienia wizyty w jak najkrótszym terminie (w Opiece Medycznej TUW PZUW wizytę u internisty umawiamy w ciągu maksymalnie dwóch dni, a u specjalisty w ciągu maksymalnie pięciu dni roboczych).
Istotnym problemem całego rynku usług medycznych są również lawinowo rosnące koszty opieki zdrowotnej, dlatego eksperci jednogłośnie wskazują, że priorytetem powinna być przede wszystkim profilaktyka oraz wczesna diagnostyka.
Czy planujecie podwyżki… i dlaczego?
– Podwyżki w obecnych warunkach są nieuniknione i wynikają z rosnących cen usług medycznych. Cena jest również dostosowywana do przebiegu umowy ubezpieczenia z klientem (szkodowość).
Warto jednak podkreślić rolę prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w utrzymaniu aktywności zawodowej Polaków – szybka profilaktyka ogranicza absencję chorobową pracowników. Zyskuje na tym zarówno pracownik, jak i pracodawca. A dla całego rynku pracy oznacza to większą stabilność i wydajność.
