28 października odbył się briefing poświęcony bezpieczeństwu ruchu drogowego, w którym wzięli udział wiceminister infrastruktury Rafał Weber oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur. W swoich wypowiedziach zwrócili uwagę m.in. na działania, które przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
– W ostatnich latach sukcesywnie poprawia się poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Dzieje się tak dzięki licznym inwestycjom na sieci dróg krajowych, w ramach których kierowcy zyskują corocznie setki kilometrów nowoczesnych, wygodnych i bezpiecznych tras. Na poprawę bezpieczeństwa duży wpływ mają także inwestycje samorządowe, polegające na budowie, przebudowie lub modernizacji dróg lokalnych. Zadania te są dofinansowane nawet w 80%. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W ramach tych zadań szczególny nacisk jest kładziony na inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, obejmujące m.in. doświetlenie przejść dla pieszych. Nie bez znaczenia są też zmiany prawne, które pozwalają na skuteczną walkę z piratami drogowymi popełniającymi najgroźniejsze wykroczenia w ruchu drogowym – stwierdził Rafał Weber.
Zwrócił też uwagę, że w okresie od 1 stycznia do 26 października 2022 r., w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. (ostatniego roku przed pandemią Covid-19, w trakcie której obostrzenia zaburzyły statystyki), nastąpił bardzo wyraźny spadek liczy wypadków drogowych, a także zabitych i rannych w tych zdarzeniach. Policyjne statystyki wskazują, że w tym okresie nastąpił 27,6% spadek liczby wypadków, o 34,7% spadła liczba zabitych, natomiast rannych w tych zdarzeniach było o 28,9% mniej.
Zmiany prawne miały na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony pieszych, poprzez wprowadzenie pierwszeństwa już w trakcie wchodzenia na przejście dla pieszych, ujednoliciły dopuszczalną prędkość pojazdów w obszarze zabudowanym do 50 km/h niezależnie od pory dnia oraz wprowadziły obowiązek utrzymywania bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Podniesiona została też wysokość mandatów i punktów karnych za najcięższe naruszenia przepisów.
Wiceminister zwrócił również uwagę na pozytywne jego zdaniem efekty kampanii społecznych realizowanych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dzięki zintensyfikowanym działaniom informacyjno-promocyjnym spadła liczba zatrzymanych praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym z ponad 38 tys. w 2019 r. do nieco ponad 23 tys. w 2022 r.
(AM, źródło: Ministerstwo Infrastruktury)