Allianz Partners: Ograniczenia finansowe nie osłabiają apetytu na letnie podróże

0
469

Jak wynika z raportu Allianz Partners International Summer Vacation Confidence Index 2024, obawy Europejczyków o domowe finanse mogą negatywnie odbić się na budżecie wakacyjnym. Nie zmniejsza to jednak ich aspiracji związanych z podróżowaniem.

Finanse główną przeszkodą

Według raportu tego lata głównym problemem urlopowiczów w całej Europie są ograniczenia finansowe. 55% badanych osób, które nie planują podróży, zostanie w domu, bo nie stać ich na wakacje. Najwyższy wzrost takich deklaracji wyjazdu w stosunku do roku ubiegłego (zarówno na terenie kraju, jak i za granicę), odnotowano w Wielkiej Brytanii (wzrost o 9 punktów procentowych), Hiszpanii (8 pp.) i we Włoszech (5 pp). Pomimo tego 83% badanych wciąż deklaruje, że planuje wyjazd na tegoroczne wakacje.

Ograniczenia finansowe stanowią główną barierę w podróżowaniu dla mieszkańców Europy Zachodniej i Południowej: Włoch (72%), Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (po 66%) oraz Francji (61%). Niższy poziom obaw związanych z finansami wyrazili mieszkańcy Holandii (41%), Szwajcarii (44%) oraz Austrii (47%).

Różnice widoczne są także pod względem kwoty, jaką podróżni są skłonni wydać w tym sezonie. W porównaniu z latem 2023 r. wielu urlopowiczów z Europy Zachodniej i Południowej zachowuje większą ostrożność, zakładając, że w tym roku wyda mniej pieniędzy. Turyści z Hiszpanii planują zmniejszyć swoje budżety wakacyjne o 40%, z 1715 euro do 1019 euro, a podróżujący z Francji z 1884 euro do 1677 euro. Na tym tle wyróżniają się Austria i Szwajcaria, gdzie budżet wzrośnie w tym roku o 300 euro. W przypadku mieszkańców Holandii, Niemiec oraz Polski będzie to wzrost o niecałe 200 euro.

Większość turystów kupi ubezpieczenie

59% badanych podróżnych kupiło lub zamierza kupić ubezpieczenie podróżne, postrzegając je jako sposób na spokojniejsze wakacje. Taką deklarację złożyło 49% ankietowanych z Francji, 53% z Niemiec oraz 55% z Hiszpanii.

– Wysokie koszty życia mogą wpływać na wakacyjne plany podróżnicze, choć aspiracje w tym zakresie wciąż pozostają na wysokim poziomie. To kontynuacja popandemicznej tendencji. Tradycyjny sezon wakacyjny pozostaje ważnym momentem, który chcemy poświęcić na doświadczenie nowych rzeczy. Chęć podróżowania jest niezwykle duża w całej Europie, lecz z naszych danych wynika, że podróżni muszą zacisnąć pasa, aby w tym roku wyjechać na wakacje – komentuje Joe Mason, Global Head of Product Management and Innovation Allianz Partners. – Świadome wydawanie środków finansowych widać także we wzmożonym popycie na ubezpieczenia podróżne. Od czasu pandemii wzrosła nieprzewidywalność życia oraz zjawisko „napięcia w podróży”, w związku z czym podróżni coraz częściej rozważają takie ubezpieczenie – dodaje.

Badanie International Summer Vacation Confidence Index przeprowadzono w dniach 2–10 maja 2024 roku na łącznej próbie 9493 osób: z Francji (1050), Niemiec (1057), Wielkiej Brytanii (1069), Włoch (1063), Hiszpanii (1055), Holandii (1051), Austrii (1050), Szwajcarii (1052) oraz Polski (1050).

(AM, źródło: Allianz)