Blog - Strona 1256 z 1420 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1256

Ubezpieczyciele wspierają lekarzy Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w walce z koronawirusem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

AXA, Generali, Nationale-Nederlanden oraz Unum wraz z Fundacją Unum podjęły wspólną inicjatywę, której celem jest wsparcie Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w walce z koronawirusem. Firmy przekazały łącznie 300 tys. zł na zakup sprzętu, który umożliwia diagnozę zaburzeń układu oddechowego.

W ramach inicjatywy szpital zostanie wyposażony w pełny sprzęt spirometryczny, w tym bodypletyzmograf. To urządzenia, które pozwalają na przeprowadzenie pełnej, zaawansowanej diagnostyki układu oddechowego. Dają one obecnie najdokładniejszy pomiar czynności wentylacji płuc. Ponadto szpital zakupi urządzenia do wspomagania oddechu typu BiPAP. Dzięki ich zastosowaniu lekarze będą mogli szybciej i skuteczniej działać, a tym samym prowadzić leczenie pacjenta.

– Bardzo dziękujemy ubezpieczycielom, że zdecydowali się wesprzeć nasz szpital i dofinansować zakup sprzętu do walki o zdrowie pacjentów zakażonych koronawirusem. Niewydolność oddechowa jest najczęstszym problemem u zdiagnozowanych chorych na COVID-19. Zakupiony dzięki dofinansowaniu ubezpieczycieli sprzęt będzie wspierał nas nie tylko teraz, ale również, gdy epidemię uda się już opanować. Dlatego niezwykle doceniamy ten gest i wierzymy, że wspólnymi siłami uda się pomóc jeszcze większej liczbie pacjentów dotkniętych pandemią – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Waldemar Wierzba, dyrektor CSK MSWiA w Warszawie. 

– Nowoczesna spirometria z pletyzmografią będą służyć nam do diagnostyki niewydolności układu oddechowego także w przebiegu infekcji, w tym koronawirusem, i ich przewlekłych następstw – dodaje prof. nadzw. dr hab. n. med. Andrzej M. Fal, kierownik Kliniki Alergologii i Chorób Płuc Szpitala.

Walka, jaką każdego dnia stacza służba zdrowia, wywołuje w nas wszystkich wyrazy uznania i szacunku. Jednocześnie budzi również poczucie solidarności społecznej i chęć niesienia pomocy. Jako branża ubezpieczeniowa czujemy odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo Polaków. Mamy nadzieję, że przekazany sprzęt będzie realnym wsparciem w codziennej pracy lekarzy – mówią zgodnie ubezpieczyciele.

(AM, źródło: CCG)

Inter Polska: Bezpłatna pomoc prawna dla lekarzy i lekarzy dentystów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

TU Inter Polska oraz Naczelna Izba Lekarska podpisały porozumienie, w ramach którego ubezpieczyciel zapewni wszystkim lekarzom i lekarzom dentystom w Polsce możliwość korzystania z bezpłatnych porad i opinii prawnych związanych z koronawirusem SARS-Cov-2.

Usługa świadczona jest w trybie telekonsultacji 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu i umożliwia uzyskanie opinii prawnej sygnowanej przez adwokata bądź radcę prawnego. Pomoc zapewniają doświadczeni prawnicy specjalizujący się w prawie medycznym, którzy od lat współpracują z Inter Polska w ramach ubezpieczeń ochrony prawnej.

Prof. Andrzej Matyja, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, stwierdził, że porozumienie „to wyraz wspólnoty i wsparcia, budująca inicjatywa, jakże potrzebna w tym trudnym okresie. Zdajemy sobie sprawę, że w obecnej sytuacji panującej w naszym kraju i na świecie pojawia się sporo wątpliwości, również tych dotyczących obszaru prawa medycznego. Wraz z TU Inter Polska S.A. chcemy, abyście poczuli się choć trochę bezpieczniej. Tym samym dziękuję Prezesowi Szulikowi i wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tej akcji, za gotowość i pomoc”.

Z kolei Janusz Szulik, prezes zarządu TU Inter Polska, podkreślił że „obecna sytuacja związana ze stanem epidemii w Polsce, stawia nas wszystkich, przed koniecznością podejmowania działań nadzwyczajnych. Mając na uwadze nasze prawie trzydziestoletnie relacje z lekarzami i lekarzami dentystami na płaszczyźnie ubezpieczeniowej, jak i wieloletnią, twórczą współpracę z Samorządem Lekarskim, postanowiliśmy w tej niespotykanej do tej pory sytuacji, zaoferować każdemu lekarzowi i lekarzowi dentyście, wsparcie prawne, które – mamy nadzieję – pomoże rozwiązać najpilniejsze problemy oraz pozwoli skupić się na tym co najważniejsze, czyli na leczeniu pacjentów”.

(AM, źródło: Inter Polska)

Nationale-Nederlanden wspiera akcję „Solidarni z bohaterami czasu epidemii”

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Nationale-Nederlanden zostało partnerem strategicznym pilotażowego przedsięwzięcia programu „Działaj Lokalnie” zatytułowanego „Solidarni z bohaterami czasu epidemii”. Jego celem jest wspieranie społeczności lokalnych, które w zaistniałej sytuacji epidemicznej inicjują działania zapobiegające jej skutkom.

W pierwszym pilotażowym etapie organizatorzy wybiorą cztery Ośrodki Działaj Lokalnie, które otrzymają pieniądze na wsparcie lokalnych projektów. Natomiast w następnym kroku ośrodki te ogłoszą konkurs, w ramach którego zostaną wyłonione inicjatywy najbardziej odpowiadające na potrzeby związane z obecną sytuacją (granty w wysokości od 2 do 5 tys. zł).

– W ostatnich latach żyliśmy w poczuciu względnego bezpieczeństwa. Odkąd sięgamy pamięcią, właściwie nie ma globalnych zagrożeń, nie toczą się wojny o zasięgu światowym, dzięki postępom w medycynie nie obawialiśmy się także pandemii. Za sprawą koronawirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19 stajemy w obliczu nowego, wielkiego wyzwania, mając znikome pojęcie i doświadczenie w radzeniu sobie w tego rodzaju sytuacjach. Naszym obowiązkiem jest więc podejmowanie wszelkich możliwych działań, które pomogą zwalczać skutki epidemii – mówi Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.

Inicjatorom przedsięwzięcia zależy na wspieraniu łańcuchów współpracy skierowanych nie tylko na interwencje „tu i teraz”, ale także na przygotowaniu i zorganizowaniu wsparcia potrzebującym w najbliższych tygodniach. Przedsięwzięcie obejmuje zarówno pomoc w zapobieganiu rozprzestrzeniania się epidemii, jak również pomoc w walce z negatywnymi społecznie skutkami pandemii i wychodzeniu z nich.

– Czas próby wyzwala różne postawy i emocje: naturalnie budzi strach, ale także wyzwala odwagę do działania i solidaryzm społeczny. Zagrożenie epidemiczne dotyka wszystkich, bez wyjątku. O tym, jak sobie z tym zagrożeniem radzić, decydują władze poszczególnych państw. Ale prawdziwa walka z koronawirusem i jego społecznymi skutkami toczy się w społecznościach lokalnych. Te społeczności same inicjują działania, które pomagają przetrwać trudną sytuację, mają bowiem najlepszą wiedzę na temat potrzeb swoich członków

mówi Paweł Zań z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.

– W Nationale-Nederlanden dostrzegamy, jak w bardzo krótkim czasie zmieniła się otaczająca nas rzeczywistość. W tym trudnym momencie chcemy wspierać się przede wszystkim jako społeczność. Zaangażowanie się w ten projekt jest więc naturalnym działaniem. Mamy nadzieję, że do tego projektu już wkrótce dołączą kolejni partnerzy, niosąc pomoc tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektor komunikacji Nationale-Nederlanden.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Ergo Hestia: Zbiórka na zakup sprzętu dla ratowników medycznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Milion złotych – tyle Ergo Hestia postanowiła przekazać ratownikom medycznym. Teraz ubezpieczyciel uruchomił internetową zbiórkę. Uzyskane w jej ramach pieniądze zostaną przeznaczone na niezbędny sprzęt dla ratowników: maski, kombinezony i rękawiczki.

 – Razem możemy zebrać dodatkowe pieniądze na sprzęt dla ratowników medycznych. Pierwszy milion od Ergo Hestii to dużo, ale wszyscy wiemy, jaka jest sytuacja – każda złotówka może się przydać – podkreśla rzecznik prasowy Ergo Hestii Marcin Dybuk.

Ratownicy medyczni walczą z koronawirusem całymi dniami. Przez braki w sprzęcie nie mogą być pewni, czy się nie zakażą. Gdyby mieli łatwy dostęp do masek i kombinezonów – mogliby działać bezpieczniej i skuteczniej. 

– Sprzęt jest bardzo potrzebny, tym bardziej że jest jednorazowy i nie można go odnowić. Bardzo cieszymy się ze wsparcia Ergo Hestii. Najbardziej odczuwamy brak kombinezonów, masek, rękawic… Deficyty są widoczne w całej Polsce. Kwota miliona złotych pozwoli nam na zakup nawet ośmiu tysięcy kombinezonów, co bardzo pomoże nam funkcjonować – podkreśla Piotr Dymon, przewodniczący Polskiej Rady Ratowników Medycznych.

(AM, źródło: Ergo Hestia)

Punkta: Pierwszy kwartał nie przyniósł większych zmian w OC

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z raportu rocznego Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez multiagencję wynika, że początek 2020 roku nie przyniósł większych zmian w przypadku przeciętnych stawek OC. Średnia cena za obowiązkową polisę sprzedaną przez Punktę w I kwartale wyniosła 657 zł – o 3% mniej niż w porównywalnym okresie w ubiegłym roku. W zestawieniu z IV kwartałem 2019 r różnica wyniosła 3 zł.

We wszystkich województwach poza lubuskim (+0 5%) i podkarpackim (+3%) średnie ceny są niższe (od 2 do 15%) niż trzy miesiące temu. Rozwarstwienie i zmienność cen widać natomiast w określonych segmentach. W zależności od miejsca zamieszkania, doświadczenia i szkodowości różnice między cenami poszczególnych OC sięgają nawet kilkuset złotych. Niezmiennie, najwyższe średnie ceny za OC obowiązują w województwie pomorskim – 743 zł. Na drugą pozycję awansowało Mazowsze ze średnią na poziomie 712 zł. Trzecie miejsce zajmuje województwo dolnośląskie, gdzie przeciętna stawka za OC jest niższa o 23 zł niż kwartał wcześniej i wynosi 702 zł. Z kolei najniższymi średnimi cenami cieszyli się w ostatnich miesiącach kierowcy województwa świętokrzyskiego (557 zł), podlaskiego (586 zł) i  podkarpackiego (588 zł).

– W skali całego kraju klienci odnawiający polisy na początku roku mogli znaleźć ubezpieczenie w porównywalnej lub nieco niższej cenie do analogicznego okresu rok wcześniej. Znaczące różnice w cenie widać, gdy spojrzy się na miejsce zamieszkania. Regułą jest, że mieszkańcy aglomeracji płacą za OC więcej. Cena obowiązkowej polisy zależy jednak od większej liczby parametrów i podejścia do danego wskaźnika ze strony towarzystw – mówi Bartłomiej Roszkowski, członek zarządu Punkta.

Najwyższe przeciętne składki OC odnotowano w przypadku mieszkańców Gdańska (855 zł) i Wrocławia (836 zł). Rynek natomiast okazał się łaskawy dla mieszkańców Białegostoku i Kielc, którzy średnio płacili najmniej – odpowiednio 612 zł i 618 zł.

Największe różnice w stawkach można było zaobserwować w poszczególnych ośrodkach miejskich. Z największym wzrostem w ciągu ostatnich 3 miesięcy musieli się liczyć kierowcy wykupujący ubezpieczenia w Rzeszowie (14% wzrostu cen względem IV kwartału 2019) i Olsztynie (11,4%). W ostatnich 3 miesiącach ceny za OC zmalały w największym stopniu w Bydgoszczy (-10,4% kw./kw.) oraz Lublinie (-6,4% kw./kw.). Porównując I kw. ub.r. do obecnej sytuacji, najkorzystniejszą zmianą dla kierowców może się pochwalić Gorzów Wielkopolski – przeciętne ceny ubezpieczeń OC spadły tam o 16,7%.

Końcówka I kwartału to wybuch pandemii koronawirusa. Na pewno przez najbliższe kilka miesięcy czeka nas z tego powodu spowolnienie gospodarcze. Niewykluczone, że skończy się dłuższą dekoniunkturą. Nie pozostanie to bez wpływu na wiele branż, w tym także na rynek OC komunikacyjnego.

– W obecnej sytuacji rynek jest dość nieprzewidywalny. Wpływ koronawirusa na gospodarkę może być ogromny,  spadnie siła nabywcza klientów. Towarzystwa zdają sobie sprawę, że ich klientów może być stać na mniej, więc mimo spadków przychodów z OC, nie zdecydują się w krótkiej perspektywie na duże podwyżki. W długiej perspektywie są one jednak nie do uniknięcia z powodu rosnących kosztów odszkodowań. W najbliższym czasie wzrośnie natomiast liczba kierowców aktywnie porównujących oferty. W sytuacji potrzeby zaciskania pasa klienci stają się bardziej wrażliwi na cenę i szukają możliwe najlepszej opcji ubezpieczeniowej. Spodziewam się więc wzrostu zainteresowania online’owymi kalkulatorami. W ubiegłym roku z naszego kalkulatora skorzystało ponad 5 mln Polaków (unikalni użytkownicy), na koniec roku 2020 będzie ich znacząco więcej – przewiduje Sławomir Bilik, prezes Punkty.

(AM, źródło: Punkta)

ANG Spółdzielnia z nową stroną internetową

0

ANG Spółdzielnia uruchomiła nową stronę internetową, zgodną z obecną identyfikacją wizualną firmy. Nowa forma serwisu umożliwia klientom i partnerom znalezienie wszelkich niezbędnych informacji na temat działalności organizacji oraz ułatwia kontakt z jej ekspertami.

– Zdecydowaliśmy się na całkiem nową odsłonę naszej strony internetowej, aby w łatwiejszy sposób móc komunikować się z obecnymi i potencjalnymi klientami, współpracownikami oraz interesariuszami. Prace nad nią trwały wiele miesięcy, dlatego pomimo obecnie trudnego dla wszystkich czasu, zdecydowaliśmy się zaprezentować ją światu. Większość naszej uwagi poświęcamy teraz staraniom, aby przejść solidarnie przez ten okres niepewności i wielu obaw, ale myślimy również o przyszłości. Co będzie po okresie społecznej izolacji? Jakie potrzeby będą mieli nasi klienci? Wierzymy, że nasza nowa strona ułatwi użytkownikom kontakt z naszymi ekspertami oraz dotarcie do najważniejszych dla nich informacji – mówi Artur Nowak-Gocławski z ANG Spółdzielni.

Pod względem estetycznym strona nawiązuje do identyfikacji wizualnej ANG Spółdzielni. Twórcy strony położyli nacisk na możliwość szybkiego kontaktu z ekspertami ANG. Dalej znaleźć można m.in. opis zakresu działalności firmy, a także opinie klientów na temat przebiegu współpracy.

– Chcemy także zachęcać specjalistów kredytowych oraz ubezpieczeniowych, by dołączali do naszej organizacji. W związku z tym na nowej stronie internetowej można znaleźć nagrania wideo, na których nasi współpracownicy opowiadają, jak współpracuje się z ANG – dodaje Katarzyna Dmowska z ANG Spółdzielni.

(AM, źródło: prnews.pl)

Lloyd’s stawia czoła wirusowi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ogłaszając powrót do zysku, który za 2019 r. wyniósł 2,5 mld funtów, Lloyd’s potwierdził również, że jego rynek ma silną pozycję, aby reagować na skutki pandemii COVID-19.

Lloyd’s osiągnął zysk po raz pierwszy od 2016 r. Po wynoszącej 1 mld funtów stracie z 2018 r. Lloyd’s poprawił wynik o 3,5 mld funtów – podano w komunikacie. Na korzyść wyniku zadziałały poprawa na rynkach inwestycji w I połowie 2019 r., utrzymujący się wzrost stawek i poprawa dyscypliny underwritingu.

Niemniej jednak w 2019 r. rynek wciąż jeszcze odnotowywał straty na działalności ubezpieczeniowej, na które wskazuje współczynnik łączony wynoszący 102,1%, choć był on lepszy o 2,4 pp. w porównaniu z 104,5% za 2018 r.

Lloyd’s stwierdził, że jego rynek poczynił obiecujące postępy, biorąc pod uwagę, że współczynnik szkodowy za 2019 r. uległ poprawie do 96% (z 96,8% w 2018 r.), z wyłączeniem dużych szkód, co wskazuje na zaostrzenie dyscypliny w przyjmowaniu do ubezpieczenia.

Dowodząc odporności rynku na finansowe skutki pandemii, Lloyd’s stwierdził, że w 2019 r. jego zasoby netto wzrosły o 8,6%, do 30,6 mld funtów, co odzwierciedla wyjątkowo mocny bilans i współczynnik wypłacalności wynoszący 238% (standardowy wymóg w reżimie Solvency II to 100%).

Mimo silnych zawirowań na rynkach finansowych w ostatnich tygodniach, współczynnik wypłacalności Lloyd’s na dzień 19 marca wynosił 205%.

– W 2020 r. skupiamy się przede wszystkim na inicjatywach, które zapewniają, że ok. 80% biznesu Lloyd’s ma wsparcie cyfrowe, udoskonalana jest szybka ścieżka likwidacji szkód i budowane są fundamenty infrastruktury technologicznej, oparcie dla przyszłego ekosystemu Lloyd’s – zapewnił dyrektor generalny John Neal.

– Początek 2020 r. okazał się wyjątkowo trudny wobec rozprzestrzeniania się po całym świecie koronawirusa, tragicznego w skutkach dla rodzin, społeczności i światowej gospodarki. Teraz, w tych trudnych czasach bardziej niż kiedykolwiek nasi klienci potrzebują naszego wsparcia – powiedział prezes Lloyd’s Bruce Carnegie-Brown.

Inne dane liczbowe Lloyd’s za 2019 r. to m.in.: zwrot na kapitale wynoszący 8,8% (w porównaniu z 3,7% za 2018 r.), zwrot z inwestycji na poziomie 4,8% (0,7% za 2018 r.), 35,9 mld funtów składki przypisanej brutto, 23 mld funtów wypłaconych odszkodowań i świadczeń brutto.

AC

Wielka Brytania: Cyberataki na małe i średnie przedsiębiorstwa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Poniżej jednej czwartej (22,4%) małych i średnich przedsiębiorstw brytyjskich posiadających cyberubezpieczenie jest objętych ochroną przed błędem człowieka. Biorąc pod uwagę, że penetracja ubezpieczeń cybernetycznych dla małych i średnich przedsiębiorstw w 2019 r. wynosiła 34,6%, większość MiŚ-ów w Wielkiej Brytanii pozostaje narażona na cyberataki.

Straty spowodowane cyberatakami związanymi z koronawirusem w samym lutym 2020 r. policja oszacowała na 800 tys. funtów rozłożone na 21 osobnych spraw. Sposobem walki z tymi przestępstwami jest podjęcie środków zapobiegawczych. Niektórzy ubezpieczyciele cyber skupiają sie na zapobieganiu atakom, aby zmniejszyć wypłaty i uniknąć trwałych szkód dla firm. Podstawową formą jest szkolenie personelu, zwłaszcza pod względem rozpoznawania maili służących phishingowi (wyłudzaniu danych poufnych). Polisy zapobiegawcze są droższe, ale warto zapłacić, żeby uniknąć katastrofy.

Potencjalne kategorie roszczeń z tytułów takich jak szkody reputacyjne, fizyczne, okup, przerwa w działalności, naruszenie bezpieczeństwa danych i phishing można podciągnąć pod błąd człowieka – tańszą kategorię. Jednak cyberataki stają się coraz bardziej wyrafinowane, więc odpowiednio wyszkolony personel może być najbezpieczniejszą opcją.

(AC, źródło: Global Data)

Odc. 110 – Idź do przodu i sprzedawaj!

0

Co może zrobić agent, żeby skutecznie rozwijać swój biznes z domu? To główny temat całodniowej konferencji on-line Insurance Summit (pod patronatem „Gazety Ubezpieczeniowej”). O szczegółach tego bezpłatnego wydarzenia w tym odcinku podcastu ubezpieczeniowego „Rozmowy bez Asekuracji” opowiada organizator i prelegent Dariusz Halczok. Z podcastu dowiesz się też:

  • Czy w kryzysie da się sprzedawać?
  • Czy agent może prowadzić zyskowny biznes ubezpieczeniowy on-line?
  • Co jest największą barierą w skutecznym działaniu on-line?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

PS Obejrzyj również nagranie Jak sprzedawać ubezpieczenia zdalnie.

Wydarzenia Miesiąca – Marzec 2020

0

Trzeci miesiąc roku stał pod znakiem epidemii koronawirusa. SARS-Cov-2 wszędzie odcisnął swoje piętno – także na polskiej branży ubezpieczeniowej, co znalazło swoje odzwierciedlenie w marcowej odsłonie cyklicznego rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej”.

WYDARZENIE MIESIĄCA zmiana na stanowisku prezesa PZU SA – za ogromne zaskoczenie, jakie wywołała rezygnacja Pawła Surówki z kierowania zakładem i osoba wybrana na jego następcę (Beata Kozłowska-Chyła), brak uzasadnionych biznesowo motywów oraz moment jej złożenia (upublicznienie rekordowych osiągnięć finansowych PZU oraz początek epidemii).

TEMAT MIESIĄCA koronawirus i jego efekty dla rynku ubezpieczeń – za szereg zmian w sposobie funkcjonowania zakładów ubezpieczeń w związku z pandemią, ze szczególnym uwzględnieniem przyspieszenia procesu cyfryzacji usług towarzystw w praktycznie wszystkich aspektach ich funkcjonowania.

UBEZPIECZYCIEL MIESIĄCAErgo Hestia – za podjęcie szeregu inicjatyw związanych z sytuacją krytyczną powstałą wskutek rozprzestrzeniania się koronawirusa: od wdrożenia wielu rozwiązań minimalizujących ryzyko zachorowania klientów, agentów oraz pracowników, poprzez szeroko zakrojoną akcję informacyjną dotyczącą zarówno procesów ubezpieczeniowych, jak i czysto ludzkiego sposobu funkcjonowania podczas epidemii, na eksperckich webinariach dotyczących koronawirusa i pomocy sprzętowo-finansowej dla ratowników medycznych kończąc.

PRZEDSIĘWZIĘCIE MIESIĄCA – przyjęty przez Komisję Nadzoru Finansowego program #PIN – Pakiet Impulsów Nadzorczych na rzecz Bezpieczeństwa i Rozwoju w obszarze rynku ubezpieczeniowego – za szybką reakcję KNF na ryzyka, jakie mogą zagrozić branży ubezpieczeniowej wskutek wystąpienia pandemii COVID-19 i podjęcie działań mających na celu ograniczenie wpływu wahań rynkowych na sektor oraz zapewnienie ochrony klientom rynku ubezpieczeń.

LUDZIE MIESIĄCA – WYRÓŻNIENIE SPECJALNE – wszyscy anonimowi ludzie ubezpieczeń: pracownicy zakładów, agenci, brokerzy, multiagenci, którzy w trudnym czasie pandemii koronawiusa bez rozgłosu, z czystej dobroci serca niosą pomoc ludziom jej potrzebującym.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

18,051FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie