Czy koronawirus to rzeczywisty problem? Gdzie szukać aktualnych i wiarygodnych danych o pandemii? Gość specjalnego odcinka podcastu „Rozmowy bez Asekuracji” dr Jerzy Podlewski z bloga Ryzykonomia poleca:
9 marca Aon plc i Willis Towers Watson (WTW) poinformowały o zawarciu porozumienia dotyczącego połączenia obu firm, w wyniku którego powstanie największy na świecie broker ubezpieczeniowy. Nowy podmiot będzie posiadał kapitał własny na poziomie około 80 mld USD. Wartość transakcji, w ramach której Aon nabędzie WTW, wyniesie 30 mld USD.
Powstały
w wyniku fuzji podmiot będzie działał pod marką Aon jako wiodąca
globalna firma, skoncentrowana na obszarach ryzyka, emerytury i
zdrowia z siedzibą w Londynie. John
Haley,
obecny CEO WTW, obejmie rolę prezesa wykonawczego, koncentrując się
na strategii wzrostu i innowacji. Połączoną firmą kierować
będą Greg
Case,
CEO Aon, oraz dyrektor finansowy Aon, Christa
Davies.
Zgodnie
z warunkami umowy jednomyślnie zatwierdzonej przez zarządy obu
spółek każdy akcjonariusz WTW otrzyma 1,08 akcji zwykłej Aon za
każdą akcję zwykłą Willis, a akcjonariusze Aon będą nadal
posiadać taką samą liczbę akcji zwykłych w połączonej firmie.
Po zakończeniu procesu fuzji obecni akcjonariusze Aon będą
właścicielami około 63% nowego podmiotu, a w rękach obecnych
akcjonariuszy WTW pozostanie około 37% udziałów.
Aon
przewiduje, że transakcja zapewni roczne synergie przed
opodatkowaniem i inne obniżki kosztów o 800 mln USD w trzecim
pełnym roku po połączeniu, co umożliwi firmie kontynuowanie
znaczących inwestycji w innowacje i rozwój. Pierwszy pełny
rok po fuzji ma przynieść oszczędności rzędu 267 mln USD, a
drugi – 600 mln USD.
Transakcja
wymaga zgody akcjonariuszy zarówno Aon Ireland, jak i Willis Towers
Watson, a także wymaganych zezwoleń regulacyjnych. Strony
oczekują jej finalizacji w pierwszej połowie 2021 r., po
wcześniejszym spełnieniu powyższych warunków.
Doradcą
finansowym Aon w zakresie połączenia jest Credit Suisse Securities
(USA) LLC, a jego doradcami prawnymi są Latham & Watkins, LLP,
Freshfields Bruckhaus Deringer LLP i Arthur Cox. Z kolei WTW
doradzają Goldman Sachs & Co. LLC, a jej doradcami prawnymi są
Weil, Gotshal & Manges LLP, Skadden, Arps, Slate, Meagher &
Flom LLP i Matheson.
Rozmowa z Tomaszem Zawadzkim, kierownikiem ds. współpracy z multiagencjami w DAS, i Jackiem Ihnatowiczem, regionalnym menedżerem sprzedaży w DAS
Redakcja
„Gazety Ubezpieczeniowej”: – Na czym polega ubezpieczenie
prawne?
Tomasz
Zawadzki:
– W uproszczeniu ubezpieczenie prawne składa się z dwóch
elementów: pomocy merytorycznej i pomocy finansowej. Pomoc
merytoryczna to m.in. porady prawne, analiza dokumentów. Kupując
ubezpieczenie DAS, właściwie od pierwszego dnia rozpoczęcia okresu
ochrony ubezpieczeniowej klient może aktywnie z tej polisy
korzystać. Jeżeli np. stoi przed jakimś dylematem prawnym i nie
jest pewny, czy postępuje w sposób właściwy, może zadzwonić do
DAS i otrzymać precyzyjne informacje, jak zachować się w danej
sytuacji.
To
jest bardzo ważne, ponieważ klienci czasem pod wpływem emocji
podejmują pochopne decyzje, które skutkują poważnymi problemami
prawnym. A jak wiadomo, nie tylko w medycynie, ale też w prawie –
lepiej zapobiegać, niż leczyć. Choćby w przypadku podpisania
umowy kupna pojazdu. Dzięki analizie prawnej DAS ubezpieczony będzie
miał pewność, że nie zawrze jej na niekorzystnych dla siebie
warunkach.
Jacek
Ihnatowicz:
– Ale drugi, oczywiście nie mniej ważny aspekt, to finansowanie
kosztów prawnych. Bardzo często zdarza się, że ludzie rezygnują
z dochodzenia swoich praw z powodu zbyt wysokich kosztów, które
musieliby ponieść. Ten problem rozwiązuje ubezpieczenie prawne
DAS, które pokrywa m.in. honorarium adwokata, opłaty sądowe,
koszty opinii biegłych, rzeczoznawców oraz tłumaczeń dokumentów,
a nawet dojazdów na rozprawy.
Co
ważne, finansowanie nie jest uzależnione od wyniku sprawy, czyli
nawet jeśli nasz klient przegra sprawę, to my nadal pokrywamy
koszty, również te zasądzone na rzecz strony przeciwnej.
W
jakich sytuacjach „na drodze” (i nie tylko) najczęściej
potrzebujemy konsultacji prawnej czy też pomocy adwokata?
T.Z.:
– Jeżeli
chodzi o zdarzenia stricte „w trasie”, to konsultacji z
prawnikiem często potrzebujemy tuż po kolizji lub wypadku. Klienci,
którzy posiadają usługę assistance, dzwonią od razu do swojego
ubezpieczyciela. Jednak niemal równocześnie powinni skontaktować
się z DAS i porozmawiać z prawnikiem. To ważne, ponieważ często
w pierwszych minutach po zdarzeniu powinniśmy zabezpieczyć dowody i
podjąć odpowiednie kroki.
Pamiętajmy,
że kierowcom w takich sytuacjach towarzyszą ogromne emocje i nie
trudno o błąd. Dlatego szybka konsultacja telefoniczna z rzeczowym,
opanowanym prawnikiem DAS może być kluczowa dla uniknięcia
problemu prawnego lub jego eskalacji. Inny dosyć częsty problem
związany jest z kontrolą drogową, np. gdy klientowi przyznano
niesłusznie mandat lub zatrzymano prawo jazdy.
J.I.:
– Polisa
DAS „na drodze” często pomaga tu i teraz. Natomiast w kontekście
ubezpieczeń komunikacyjnych polisa DAS przydaje się również poza
trasą. Nasi klienci często borykają się z takimi sytuacjami, jak
nieprawidłowa naprawa pojazdu w warsztacie samochodowym lub zakup
auta z ukrytą wadą.
Przykładowo,
samochód naszego klienta został nieprawidłowo naprawiony, a
warsztat nie uznaje reklamacji. W takiej sytuacji DAS zorganizuje i
sfinansuje pomoc prawną dla klienta, dzięki której może on
skutecznie walczyć o zwrot pieniędzy za naprawę auta lub o
poprawienie usterek przez warsztat.
Dlaczego
ubezpieczenie prawne to istotne uzupełnienie pakietu ubezpieczeń
komunikacyjnych?
J.I.:
– Polisę
DAS w kontekście innych ubezpieczeń można traktować jak „polisę
klamrę”, która spina wszystkie inne produkty ubezpieczeniowe i
jest ich doskonałym uzupełnieniem. Choćby w sytuacji, gdy nasz
klient chce dochodzić swoich praw z polis, które posiada. Daje
zatem kompleksową ochronę. Pokrywa bowiem również koszty prawne,
które nie wchodzą w zakres ubezpieczenia OC. W przypadku zarzutu
karnego w zdarzeniu drogowym mogą zostać poszkodowane osoby z
pobytem w szpitalu przez 7 dni lub dłużej. W takiej sytuacji
kierowcy zostaną postawiane zarzuty przez prokuraturę.
Polisa
OC oczywiście pokryje koszty zasądzone przez sąd:
zadośćuczynienie, odszkodowanie, koszty rehabilitacji, ale… nie
zawsze pokrywa koszty prawne, które mogą być równie dotkliwe
finansowo. Kierowca dzięki ubezpieczeniu prawnemu będzie miał
opłaconego adwokata, który obroni go w sądzie i będzie starać
się o jak najniższy wymiar kary. Kierowca nie będzie musiał także
martwić się o pokrycie kosztów sądowych.
T.Z.:
– Polisa OC nie gwarantuje również doradztwa prawnego. W sytuacji
wypadku kierowca po otrzymaniu zarzutu karnego nie ma żadnego
wyboru, będzie musiał się bronić. Pytanie tylko, czy będzie
pokrywać koszty honorarium adwokata i inne koszty sądowe z własnej
kieszeni, czy też z ubezpieczenia DAS.
Czy
ubezpieczenia prawne warto oferować tylko w pakiecie z
ubezpieczeniami komunikacyjnymi?
T.Z.:
– Nie
tylko. W DAS posiadamy ubezpieczenie prawne w życiu prywatnym, które
zawiera w sobie zakres ochrony prawnej pojazdu, ale dodatkowo chroni
w takich sytuacjach, jak m.in. problem
z pracodawcą i bezpodstawne zwolnienie z pracy, kłopot z reklamacją
towarów czy usług, spór z biurem podróży czy też dochodzenie
odszkodowania od sąsiada za zalane mieszkanie. Dlatego
ubezpieczenie prawne to świetne uzupełnienie polis turystycznych,
mieszkaniowych czy życiowych.
J.I.:
–
Co więcej, w ramach ubezpieczenia prawnego w życiu prywatnym można
wykupić specjalną klauzulę dla kierowców zawodowych. To świetna
ochrona np. dla kierowców ciężarówek, autobusów, taksówkarzy.
Ta grupa zawodowa często boryka się z takimi problemami, jak
naruszenie czasu pracy, błędne naliczenie opłat za przejazd przez
elektroniczny system poboru opłat czy brak wymaganych dokumentów.
Znaczna część zgłoszeń dotyczy także wykroczeń drogowych z
uwagi na trudności w poruszaniu po drogach w obcym państwie. A
zakres terytorialny ubezpieczenia prawnego w DAS obejmuje ponad 40
państw Europy i basenu Morza Śródziemnego.
T.Z.:
–
DAS oferuje również ubezpieczenie dla mikro-, małych i średnich
przedsiębiorstw. Często korzystają one z porady prawnej doraźnie,
gdy problem już wystąpi i sprawa jest poważna. Tymczasem
przedsiębiorstwo powinno korzystać z takiego wsparcia na bieżąco
i prewencyjnie. Polisa DAS będzie pomocna MŚP np. w sporze z
Urzędem Skarbowym, reklamacją sprzętu biurowego czy też w razie
problemu z nieuczciwą konkurencją.
J.I.:
–
Z kolei produkt DAS FLOTA to oferta przygotowana specjalnie na
potrzeby firm posiadających floty powyżej 20 pojazdów, np. firm
transportowych, kurierskich, przewoźników autobusowych, flot
handlowych czy osobowych.
Jakie
są korzyści dla agenta z oferowania ubezpieczenia prawnego?
T.Z.:
– Po
pierwsze, nie powodujemy konfliktu interesów.
Jeżeli
agent sprzedaje ubezpieczenia komunikacyjne swoich ulubionych
ubezpieczycieli, to nadal bez przeszkód może to robić.
Ubezpieczenie prawne DAS to doskonałe uzupełnienie oferowanego
przez niego pakietu ubezpieczeń komunikacyjnych i sposób na
dodatkową prowizję.
Po
drugie, ubezpieczenia prawne, tak jak na Zachodzie, stają się w
Polsce coraz bardziej powszechne. Tym samym agent obecnie ma jeszcze
szansę wyróżnić się na tle konkurencji dzięki ofercie
zawierającej właśnie ten produkt.
J.I.:
– I
– last
but not least –
agent nie musi szukać klientów, żeby sprzedać im ubezpieczenie
prawne DAS. On już ich ma. W szczególności tych, u których już
kiedyś wystąpił problem prawny. Wystarczy, że wykorzysta
potencjał drzemiący w jego obecnym portfelu klientów. Oferując
ubezpieczenie prawne za relatywnie niską składkę, agent ma szansę
zapewnić swojemu klientowi opiekę prawną 24 godziny na dobę przez
cały rok.
Departament Marketingu i Sprzedaży Direct Generali Polska ma nowego dyrektora. Jest nim Bartosz Kwieciński, związany wcześniej z Grupą PZU. Na swoim obecnym stanowisku zastąpił Martę Bartosiewicz, która będzie kontynuować karierę poza strukturami Generali.
Bartosz
Kwieciński jest związany z rynkiem finansowym od 2003 r., z czego
blisko 15 ostatnich lat spędził w branży ubezpieczeniowej. Posiada
bogate doświadczenie w obszarze transformacji cyfrowej oraz
rozwijania sprzedaży w kanale direct. Ostatnie 4 lata spędził
w PZU, gdzie odpowiadał za sprzedaż bezpośrednią oraz zarządzanie
relacjami z klientami. Był jednym z autorów sukcesu wdrożenia
#mojePZU – strategicznego przedsięwzięcia PZU, którego celem
było m.in. zintegrowanie po raz pierwszy baz klientów z różnych
spółek oraz zbudowanie portalu self-service dla kilkunastu milionów
klientów. Bartosz Kwieciński pracował również w Link4,
gdzie odpowiadał m.in. za marketing, utrzymanie klienta oraz rozwój
produktów.
UNIQA wprowadziła zmiany w ubezpieczeniu na życie Aktywne Życie. Zakres ochrony został rozszerzony o pomoc medyczną po nieszczęśliwym wypadku, natomiast OWU i dokumenty polisowe zostały napisane w sposób prosty i czytelny.
Aktywne
Życie jest dostępne w trzech wariantach, zróżnicowanych pod
względem zakresu ochrony oraz wypłacanych świadczeń, a także
wysokości składki. Ubezpieczenie chroni na wypadek wystąpienia
uszczerbków na zdrowiu i pobytów w szpitalu. Składkę można
opłacać kwartalnie, półrocznie lub za cały rok z góry. W ramach
zmian do polisy została dodana pomoc medyczna (assistance medyczny i
opiekuńczy) po nieszczęśliwym wypadku. Zgodnie z programem Prosto
po polsku prowadzonym przez UNIQA w Polsce, OWU i dokumenty polisowe
zostały napisane w prosty i czytelny dla klientów sposób.
–
Ubezpieczenie
Aktywne Życie jest przeznaczone dla każdego, kto szuka dobrego i
niedrogiego ubezpieczenia. I kto chce zabezpieczyć siebie i rodzinę
w krótkim okresie. Umowę podpisuje się bowiem na rok. Polisę
można kontynuować w kolejnych latach. Klient nie musi pamiętać o
przedłużaniu polisy, przed rocznicą otrzyma ofertę wznowienia na
kolejny rok –
mówi Izabela
Kobylińska,
dyrektor ds. rynku w pionie UNIQA dla Ciebie.
Klienci
mogą sami dobrać pakiet odpowiedni do potrzeb. Zakres ochrony
obejmuje świadczenia w przypadku śmierci lub odniesienia obrażeń
w nieszczęśliwym wypadku, w tym także w wypadku komunikacyjnym.
Gdy ubezpieczony zginie w wypadku komunikacyjnym, świadczenie
zostaje podwyższone o 50 tys. zł.
–
Wypłata
świadczenia za urazy powstałe w wyniku wypadku następuje
natychmiast, na podstawie dokumentacji medycznej. Bez konieczności
zakończenia leczenia czy rehabilitacji i oczekiwania na komisję
lekarską. Klient otrzymuje również świadczenie za każdy dzień
pobytu w szpitalu, począwszy od pierwszego dnia. Jest ono podwajane,
gdy przebywa na OIOM – mówi
Izabela Kobylińska.
Ubezpieczenie
umożliwia skorzystanie z pakietu assistance po nieszczęśliwym
wypadku. Poszkodowany może skorzystać z wizyty lekarza pierwszego
kontaktu i pielęgniarki oraz konsultacji lekarzy specjalistów. Ma
też zapewniony dostęp do badań laboratoryjnych, ultrasonografii,
tomografii i rehabilitacji powypadkowej, dostawy leków, transportu
medycznego, opieki lub transportu, opiekuna do dzieci czy osób
niesamodzielnych.
Epidemia koronawirusa sprawia, że odwoływane są takie wydarzenia, jak koncerty, targi itp. Organizator wydarzenia może się zabezpieczyć na wypadek ich odwołania, wykupując specjalne ubezpieczenie – informuje „Puls Biznesu”.
Łukasz
Zoń,
prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i
Reasekuracyjnych (SPBUiR), wyjaśnia, że taki specjalistyczny
program ochronny oferuje Lloyd’s of London. Jest to tzw.
ubezpieczenie awaryjne (contingency insurance, CI) chroniące na
wypadek strat spowodowanych odwołaniem wydarzenia z powodu m.in.
wybuchu epidemii choroby zakaźnej, złych warunków atmosferycznych
czy żałoby narodowej. Ubezpieczony podmiot może liczyć m.in. na
refundację kosztów poniesionych z tytułu organizacji wydarzenia
oraz wypłatę pieniędzy na zwroty za anulowane bilety. Warunkiem
niezbędnym do zadziałania polisy jest odwołanie wydarzenia z
przyczyn niezależnych od organizatora, np. w wyniku decyzji władz
administracyjnych. Łukasz Zoń zwraca uwagę, że przesłanką do
wypłaty nie może być masowy zwrot biletów wynikający ze strachu
przed zarażeniem, ale rezygnacja gwiazdy imprezy spowodowana
strachem przed chorobą mimo niewielkiego ryzyka jej
rozprzestrzenienia – już tak. Prezes SPBUiR zaznacza, że OC
organizatora imprezy nie ochroni go w przypadku roszczeń osób
zarażonych podczas wydarzenia. Zadziałać może tylko specjalne
rozszerzenie, a i to jeśli zostało nabyte przed pojawieniem się
koronawirusa.
Więcej:
„Puls
Biznesu” z 10 marca, Sylwia
Wedziuk „Odwołanie imprezy można ubezpieczyć”
PZU już po raz piąty z rzędu, jako sponsor tytularny, zaangażuje się w organizację 19. PZU Cracovia Maraton. Ten największy wiosenny maraton w Polsce odbędzie się 26 kwietnia.
– W
różnorodny sposób zachęcamy Polaków do zdrowego trybu życia,
czyli do zwiększenia aktywności fizycznej, do stosowania
odpowiedniej diety. Z podziwem patrzymy na maratończyków, ale mamy
propozycje dla mniej wytrzymałych. Wszystkich zapraszamy też do
naszych stref zdrowia –
mówi członek zarządu PZU Życie Dorota
Macieja.
W
tym roku maratonowi towarzyszy hasło „Z historią w tle” –
jego trasę zaplanowano w pobliżu najcenniejszych zabytków Krakowa.
W ramach weekendu 19. PZU Cracovia Maraton odbędą się liczne
imprezy towarzyszące, m.in. bieg nocny na dystansie 10 km, biegi dla
dzieci oraz maraton na rolkach. Do udziału w biegu zgłosiło się
już ponad pięć tysięcy maratończyków.
PZU
przygotował również kilka niespodzianek dla wszystkich
biegaczy oraz kibiców. W biurze zawodów będą czekały gabinety
medyczne, gdzie każdy będzie mógł się przebadać i skorzystać z
fachowej porady lekarza. Na starcie biegów dzieci zostaną
przywitane przez Niestraszki. Spotkają je też inne atrakcje. Dla
biegaczy przygotowano również pamiątkowe zdjęcia z trasy w formie
elektronicznej.
PZU
wraz z organizatorem na bieżąco monitoruje sytuację związaną
z rozprzestrzenianiem się koronawirusa i jest w stałym
kontakcie z odpowiednimi służbami i instytucjami.
Nationale-Nederlanden po raz drugi zostało partnerem Global Mentoring Walk. Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet w warszawskich Łazienkach Królewskich cenieni na rynku liderzy spotkali się z kobietami, które do tej roli aspirują. W gronie mentorów biorących udział w wydarzeniu znalazły się przedstawicielki Nationale-Nederlanden.
–
Angażując
się po raz drugi w projekt Global Mentoring Walk Vital Voices,
chcieliśmy dodać kobietom odwagi do działania na rzecz siebie i
własnego rozwoju. Wspólny spacer, rozmowa i wymiana doświadczeń
były dla nas okazją do wzajemnego inspirowania się. Mieliśmy
szansę poznać świadome kobiety, odważnie myślące o swoim
rozwoju. Cieszymy się również, że z roku na rok mamy coraz więcej
mentorów i mentee z naszej firmy, które aktywnie biorą udział w
tym spacerze – mówi
Aleksandra
Paszkiewicz,
Chief HR Officer Nationale-Nederlanden.
Z IX Ogólnopolskiego Badania Assistance wynika, że coraz więcej Polek posiada i korzysta z assistance. W tegorocznym badaniu 38% ankietowanych kobiet potwierdziło posiadanie takiego ubezpieczenia. Jeszcze dziesięć lat temu takiej odpowiedzi udzieliło tylko 22% respondentek.
Badane
najczęściej posiadają assistance samochodowy (89% wskazań). Na
drugim miejscu znalazł się assistance domowy (25%), a w dalszej
kolejności medyczny (16%) i podróżny (11%). Najbardziej przydatną
usługą, poza najpopularniejszym holowaniem (85%), jest pomoc
medyczna (56%), pomoc w podróży (52%) i pomoc w domu (21%).
Taki
sam procent respondentek posiadających assistance zadeklarował, że
korzysta z pomocy w praktyce. 14% korzysta z nich co najmniej raz w
roku, a 96% jest zadowolona z uzyskanego wsparcia.
52%
badanych zadeklarowało, że w razie nagłej awarii auta dzwoni do
swojego małżonka lub partnera. Z usług firm assistance korzysta co
czwarta ankietowana. 18% udaje się do serwisu samochodowego lub
zakładu naprawczego. Z kolei 9% korzysta z pomocy znajomych.
Bezpośrednio do pomocy drogowej dzwoni 5%, a tylko 1% korzysta ze
wsparcia sąsiedzkiego*. W kontekście awarii w domu 51% badanych
liczy na wsparcie małżonka lub partnera (51%). Z pomocy firmy
assistance i specjalisty ds. napraw korzysta 40% respondentek.
Jak podały Wirtualnemedia.pl, AXA rozmawia z domem mediowym Wavemaker na temat obsługi mediowej ubezpieczyciela na polskim rynku.
Serwis
przypomina, że Wavemaker świadczy tego typu usługi na rzecz
francuskiej grupy na blisko 30 rynkach w Europie, na Bliskim
Wschodzie, w Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej. Aleksandra
Leszczyńska,
rzeczniczka AXA w Polsce, przekazała portalowi, że jej firma
rozmawia z domem mediowym na temat mediów offline. Wirtualnemedia.pl
przypomniały, że wcześniej media tradycyjne do kampanii AXA w
Polsce planował i kupował dom mediowy Arena Media należący do
Havas Media Group.
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.