Wiele szkoleń ze sprzedaży składa się również z tematu związanego z poleceniami. Nie jest to kwestia przypadkowa, ponieważ ze statystyk zbieranych podczas takich wydarzeń wynika, że wciąż wielu handlowców tego nie praktykuje. Nasuwa się pytanie: właściwie dlaczego?
W tym artykule poznasz kilka sposobów skutecznego
pozyskiwania poleceń od klientów. Zanim
jednak do tego przejdziemy, musisz wiedzieć, że zadowolony klient to nie jest
pewne polecenie.
Jak mogłeś
już zauważyć, to właśnie ten niezadowolony klient jest bardziej skłonny
przekazać negatywną opinię na nasz temat niż ten, który jest zadowolony i
miałby wystawić opinię pozytywną.
Zanim
przejdziemy konkretnie do tematu poleceń, przedstawię ci prosty przykład
związany z opiniami.
Zapewne kupiłeś
coś kiedyś przez Internet. Czy zwróciłeś uwagę na to, że często nawet kilka
razy dostajesz e-mail z prośba o wystawienie opinii? Próbowałeś w tym odnaleźć
sposób na swój biznes?
Jak wyżej
napisałem, chętniej udzielamy negatywnych niż pozytywnych opinii. Mimo
zadowolenia z zakupionego towaru nie motywujesz się do wystawienia pozytywnej
opinii. Co by było, gdybyś jednak nie był zadowolony? Jest prawie pewne, że
wszedłbyś na stronę i od razu wyskrobał opinię na temat produktu.
Nie piszę
tego, byś marnował czas, czytając tak prosty przykład. Teraz musimy wspólnie
odkryć w tym sens. Polecenia, dobre opinie to dla ciebie paliwo
do pozyskiwania klientów w najtańszy możliwy sposób. Coraz więcej
osób kieruje się słowem drugiej osoby, a przed wyborem produktu, usługi
sprawdza w internecie opinie na ten temat.
Wniosek z
tego jest taki: aby otrzymać pozytywną opinię, polecenie od klienta, musisz się
przypomnieć!
Dlaczego nie
otrzymujesz poleceń od klienta
Wiele razy
na szkoleniach dotyczących sprzedaży słyszałem te same obiekcje na temat pozyskiwania poleceń od klienta.
– Na pewno mnie nie poleci…
– Nie wiem, kiedy zapytać…
– To popsuje nasze relacje…
– Jak będzie zadowolony, to sam poleci…
No
właśnie. Klient może być zadowolony, a jednak nie poleci. Znowu w tym miejscu
możemy powrócić do tego, co pisałem wyżej na temat opinii.
Skoro wiesz,
że klient jest zadowolony, podziękował ci, to dlaczego miałoby to zniszczyć
wasze relacje? Zaraz pokażę ci, kiedy możesz poprosić o polecenie.
Zatem…
Jak
pozyskiwać polecenia od klienta?
Jest wiele
teorii na ten temat. W zależności od tego, jakie świadczymy usługi lub też co
sprzedajemy, musimy wybrać odpowiedni moment na zadanie tego kluczowego
pytania. W tym przypadku wyróżnimy dwa sposoby.
- Podczas pierwszej rozmowy klienta zawrzyj z nim umowę. Pamiętaj, aby nie robić tego już dosłownie na samym
początku. Musisz wyczuć ten moment, kiedy wasza rozmowa będzie się bardzo
dobrze układać. Umowa nie jest dosłowna, klient nic nie będzie podpisywać.
Zatem o co chodzi?
Prosty
przykład:
„Panie
Pawle, czy możemy umówić się tak, że jeżeli nasza współpraca będzie owocna i
będzie Pan zadowolony, to poleci mnie Pan swoim znajomym?”.
Dla większej
skuteczności możesz również podać konkretną liczbę lub też poprosić o konkretny
kontakt. Kończąc to w ten sposób „…to przekaże mi Pan kontakt do dwóch
znajomych, którzy według Pana również potrzebowaliby takiej usługi/takiego
produktu”.
W ten sposób
zawierasz z klientem „umowę”, do której będzie czuł się zobowiązany. To właśnie
słowo „umowa” jest kluczowe. Ponieważ w podświadomości człowieka kreuje się
pewne zobowiązanie.
- Oto drugi
sposób. Tutaj zaczynamy rozmowę już po
zakupie. Myślę, że w tej sytuacji będziesz pewny siebie i zapytasz bez
wahania. W końcu będziesz wiedzieć, że klient jest zadowolony!
Kiedy klient
podpisze z tobą umowę, zapytaj od razu, czy możesz liczyć na polecenia z jego
strony albo czy wśród jego znajomych jest ktoś, kto może potrzebować takiej
usługi.
Wydaje się
to bardzo proste i takie jest! Jednakże wciąż duża część sprzedawców tego nie
robi. Pamiętaj, jest to dla ciebie najłatwiej i najtaniej pozyskany
klient!
4 sposoby na
pozyskiwanie opinii od klienta
Opinię od
klienta zbierasz po podpisaniu umowy, po sprzedaży. Jest na to kilka sposobów.
Pamiętaj, że jeżeli klient wyrazi chęć pozostawienia opinii, to nie bój się
przypominać. Często jest tak, że zapominają o tym. Przypomnij klientowi, że
wyraził taką chęć. Oto kilka sposobów:
*zapytaj
wprost tuż po podpisaniu umowy,
*wyślij
wiadomość SMS,
*wyślij
wiadomość e-mail,
*zadzwoń
do klienta następnego dnia.
PAMIĘTAJ!
Aby to było proste, przygotuj sobie wcześniej szablon wiadomości pod e-mail lub
SMS. Zawsze, ale to zawsze wskazuj miejsce, w którym można pozostawić opinię, z
reguły najlepiej, gdy są maksymalnie dwa.
Możesz
przygotować zestaw trzech pytań, które są krótkie i bardzo proste, a nakierują
klienta na to, o czym ma napisać. Tutaj już ty decydujesz, na jakiej opinii ci
najbardziej zależy.
Aby
zautomatyzować proces wysyłania e-maila, możesz zapisać gotowy szablon w
zbiorze wiadomości, umożliwia to np. skrzynka Gmail. Jeżeli chodzi o
automatyzację SMS, w tym miejscu Berg System ułatwi ci sprawę i wyśle wiadomość
do klienta po podpisaniu umowy. Automatycznie!
To wszystko.
Mam nadzieję, że od teraz już będziesz wiedział, jak pozyskiwać klientów
poprzez polecenia i w jaki sposób zdobywać opinie. Jeżeli masz pytania,
zapraszam cię do kontaktu. Chętnie odpowiem.
Dominik Kumala
agent ubezpieczeniowy
d.kumala@bergsystem.pl
Dominik Kumala jest agentem ubezpieczeniowym, który
pasjonuje się marketingiem internetowym. Obecnie współpracuje z Berg System,
wykorzystując program CRM do pracy online z klientami. W ten sposób również
dzieli się swoją wiedzą i nowoczesnym podejściem do pozyskiwania nowych
klientów, pisząc blogi i prowadząc social media.