W kolejnej odsłonie cyklu „W 2020 otwieram własną placówkę ubezpieczeń” chcielibyśmy przybliżyć temat prawidłowego oznakowania biura. To równie istotna kwestia, jak wybór prawidłowej lokalizacji, bo nawet jeśli mamy świetne miejsce do prowadzenia biznesu ubezpieczeniowego, możemy utrudnić naszym potencjalnym klientom znalezienie nas. Jak tego uniknąć? Zapraszam do zapoznania się z kilkoma punktami poniżej.
Po pierwsze, weryfikacja techniczna
Już na etapie wyboru lokalizacji watro porozmawiać z właścicielem lokalu na temat możliwości oznakowania wybranego miejsca. Standardowo należy dowiedzieć się, kto podejmuje decyzje na temat tego, jak może wyglądać reklama (właściciel, wspólnota mieszkaniowa, konserwator zabytków), a także czy zawieszenie reklamy zewnętrznej wiąże się z dodatkowymi kosztami (np. opłaty do Urzędu Miasta) oraz czy np. do podłączenia reklamy świetlnej jest wyprowadzony prąd lub czy istnieje możliwość jego wyprowadzenia.
Po drugie, przygotowanie projektu
Na tym etapie warto się zastanowić, czym tak naprawdę chcemy zachęcić klienta do wejścia do naszego biura. Najczęściej naszym potencjalnym klientom chcemy pokazać wszystkie linie produktowe, Towarzystwa Ubezpieczeń z którymi współpracujemy oraz np. atrakcyjną grafikę. Musimy jednak pamiętać, że im więcej informacji – tym są one niestety mniej widoczne. Warto zatem zamiast tekstu pisanego umieścić ikony/logotypy TU, tak aby przechodzień mógł szybko zobaczyć, czym się zajmujemy. Dodatkowo pamiętajmy, że słowo Ubezpieczenia jest słowem kluczowym – musi być naprawdę dobrze widoczne, dlatego zalecam umieścić go na reklamie świetlnej na górze – jeśli takową planujemy. Jeśli w naszej reklamie decydujemy się na wykorzystanie logotypów Towarzystw Ubezpieczeń, pamiętajmy o uporządkowaniu ich oraz pozostawieniu tzw. pola ochronnego znaku graficznego. Dodatkowo, informacje, które przekazujemy na reklamie, zgodnie z wytycznymi IDD, nie mogą wprowadzać klienta w błąd, a także muszą zostać opatrzone adnotacją, iż stanowią materiał marketingowy. Pamiętajmy również, że godziny otwarcia, które wpiszemy na nasze oznakowanie, powinny oznaczać faktyczne godziny, w których klienci zastaną nas w biurze.
Obecnie panuje również trend otwierania się na klientów, dlatego nie zalecamy zaklejania całych okien i drzwi wejściowych w taki sposób, że nie wiadomo, co się dzieje w środku biura. Pokazanie klientom, że jesteście na miejscu, że klienci do Was przychodzą, będzie dodatkową zachętą do skorzystania z Waszych usług.
Po trzecie, wybór odpowiednich materiałów
Obecnie na rynku mamy dostępną szeroką paletę materiałów wykorzystywanych do oznakowania zewnętrznego. Musimy jednak pamiętać, że nawet najładniejszy projekt, jeśli zostanie wyprodukowany i zawieszony nieestetycznie, nie będzie spełniał swoich funkcji – warto zatem zwrócić na ten punkt szczególną uwagę. Poniżej przestawiamy kilka najczęściej wykorzystywanych materiałów do poszczególnych reklam i miejsc.
Reklama świetlna – obecnie najczęściej wykonywaną reklamą świetlną są kasetony dibondowe i z uwagi na trwałość materiału to je właśnie rekomendujemy. Jeśli zdecydujemy się na kaseton dibondowy frezowany, zwróćmy uwagę, by wycięcie liter było estetyczne, bez poszarpanych krawędzi. Do podświetlenia kasetonu warto wykorzystać podświetlenie led oraz zamontować czujnik zmierzchu – tak aby nie generować niepotrzebnych kosztów.
Oklejenie witryn – zanim zdecydujemy się na wybór odpowiedniego materiału do oklejenia witryny, musimy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań, m.in. iloma witrynami dysponujemy, czy lokal, który wykorzystujemy, jest odpowiednio doświetlony, czy witryny, które będziemy oklejać, są nasłonecznione? Najczęściej wybieranym materiałem do oklejenia witryn jest folia OWV (one way vision). Folia ta świetnie sprawdzi się w lokalach mniej słonecznych, w których chcemy pozostawić możliwość korzystania z dobrodziejstw światła dziennego, gdyż kiedy korzystamy jednocześnie z oświetlenia sztucznego reklama na zewnętrz reklama staje się nieczytelna. Jeśli więc dysponujemy większą ilością witryn okiennych i (zgodnie z rekomendacją) nie planujemy oklejać całych powierzchni okien, warto rozważyć wykorzystanie folii pełnej (tzw. ekonomicznej). Będąc na etapie oznakowania i także wyboru odpowiednich folii, powinniśmy zwrócić również uwagę na pogodę, gdyż żadna folia nie powinna być przyklejana w temperaturze poniżej 10 stopni.
Tablice zewnętrzne – najczęściej wykonywane z plexi lub dibondu. Podobnie jak w przypadku kasetonów, również ze względu na trwałość, materiałem przez nas rekomendowanym jest właśnie dibond. Tablice, w przeciwieństwie do często stosowanych banerów są łatwiejsze w montażu, a także dużo bardziej estetyczne.
Banery – to zaraz po foliach na witryny okienne jeden z najtańszych i najczęściej wykorzystywanych nośników reklamowych. Banery świetnie sprawdzają się na dużych powierzchniach (gdzie np. wykonanie tablicy dibondowej byłoby zbyt drogie) oraz wszelkiego rodzaju ogrodzeniach. Decydując się na wykonanie banneru, warto zwrócić szczególną uwagę na jego zamontowanie – aby spełniał swoją funkcję i był dobrze widoczny, musi być bardzo dobrze napięty. Wybierając baner jako formę reklamy, pamiętajmy, że jest on narażony na warunki atmosferyczne, tak więc żeby przedłużyć jego atrakcyjny wygląd, zachęcamy do zastosowania laminatu.
Po czwarte, potykacz i flaga
Omawiając elementy oznakowania zewnętrznego, nie sposób nie wspomnieć o starym, dobrym potykaczu, który doskonale sprawdzi się jako dodatkowy element reklamujący naszą placówkę. Coraz częściej jednak potykacze są zastępowane flagami (widerami). Jeśli jest taka możliwość, to oczywiście zachęcamy do wykorzystania obu elementów! Potykacz do informowania klientów o aktualnych kampaniach produktowych (np. ubezpieczenia szkolne). Flaga natomiast będzie świetnie przykuwać uwagę przechodniów, z uwagi na to, że jest elementem ruchomym. Decydując się na tego rodzaju elementy oznakowania, bezwzględnie należy zadbać o odpowiednie ich obciążenie, tak aby nie stanowiły zagrożenia dla przechodniów.
Mamy nadzieję, iż tym krótkim artykułem udało nam się choć trochę wprowadzić Państwa w tajniki dobrych praktyk, materiałów wykorzystywanych w oznakowaniu zewnętrznym. Już niebawem kolejna odsłona programu.
Iwona Piwowarska-Olbert
Dyrektor Departamentu Programu Partnerskiego UniPartner