Blog - Strona 1391 z 1393 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1391

Brak oryginalnego kompletu kluczy nie uzasadnia odmowy wypłaty

0

Sąd Apelacyjny w Warszawie stwierdził, że przy odmowie wypłaty odszkodowania za brak jednego oryginalnego kompletu kluczyków ubezpieczyciel musi wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tym faktem a kradzieżą pojazdu. Zakład nie może odmówić tylko dlatego, ubezpieczony miał jeden komplet, choć zadeklarował posiadanie dwóch – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

„DGP” pisze, że sprawa dotyczyła sporu o wypłatę z AC skradzionego motocykla, którego właściciel posiadał jeden oryginalny komplet kluczyków i jeden dorabiany. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania z uwagi na nieprzedstawienie dwóch oryginalnych kluczy do pojazdu zadeklarowanych w chwili zawierania umowy ubezpieczenia. Spór trafił na drogę sądową. Sąd Okręgowy w Warszawie stwierdził, że zakład miał możliwość uchylenia się od zapłaty odszkodowania w trybie art. 815 § 1 i § 3 k.c., ponieważ posiadacz pojazdu naruszył obowiązek wynikający z art. 815 § 1 k.c. i przy zawieraniu umowy ubezpieczenia podał nieprawdziwą informację co do liczby posiadanych kompletów kluczy. To zaś oznaczało wzrost poziomu ryzyka kradzieży, mogący mieć wpływ na wysokość składki. Sąd zaznaczył jednak, że w takiej sytuacji niezbędne byłoby wykazanie związku pomiędzy zatajeniem informacji a zaistnieniem szkody. Ponieważ kluczyk najprawdopodobniej pozostał u poprzedniego właściciela motoru w Stanach Zjednoczonych, sąd uznał, iż trudno zakładać, że ktoś wszedł w posiadanie klucza w USA, a następnie przyjechał do Polski, ażeby skraść pojazd. Sąd Apelacyjny przyjął ustalenia SO jako własne (sygn. akt VI ACa 1554/17).

Więcej:

„Dziennik Gazeta Prawna” z 7 stycznia, Patryk Słowik „Brak jednego kluczyka nie pozbawia odszkodowania”

https://edgp.gazetaprawna.pl/…

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

Błąd zakładu zdecydował o odmowie wypłaty

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W dodatku „Pieniądze Extra” „Gazeta Wyborcza” opisuje historię klientki Allianz Polska, której ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania za warte 0,5 mln zł zniszczenia powstałe wskutek ulewy.

W swojej odmowie zakład argumentował, że umowa klientki nie istnieje, gdyż ubezpieczona nie opłaciła składki. Tymczasem wpłaty były dokonywane regularnie, ale na stary rachunek firmy funkcjonujący w latach 2015–2016. Klientka nie została powiadomiona o zmianie numeru rachunku. Składka nie trafiła na aktualne konto Allianz za lata 2018–2019, więc umowa ubezpieczenia nie odnowiła się. Marta Nowicka, rzeczniczka prasowa Allianz, przyznała, że ubezpieczona nie otrzymała należnego zwrotu składki. Zakład uznał niecodzienny charakter zdarzenia i przyjął odpowiedzialność za pomyłkę, szkodę zarejestrowano i wypłacono odszkodowanie w wysokości 24 tys. zł. Klientka zapowiedziała wystąpienie na drogę sądową. W opinii mec. Dariusza Gradzi, specjalisty prawa bankowego i finansowego, fakt wpłaty składki na inny rachunek  ubezpieczyciela nie powoduje braku objęcia ochroną. Ekspert uważa, iż w takiej sytuacji Allianz Polska powinien przeksięgować środki lub poinformować klientkę, że nie zaksięgował wpłaty i wezwać ją do zapłaty.

Więcej:

„Gazeta Wyborcza” z 2 stycznia, Dominika Maciejasz, „Składka wpłacona, ale polisa nieważna i odszkodowania nie będzie. Nie uwierzycie dlaczego”:

http://wyborcza.biz/…

(AM, źródło: „Gazeta Wyborcza”, Rzecznik Finansowy)

Moody’s: Negatywna perspektywa francuskiego sektora ubezpieczeniowego

0

Perspektywa na 2020 r. dla francuskiego sektora ubezpieczeniowego jest negatywna i odzwierciedla rosnącą presję na rentowność ubezpieczycieli majątkowych i wypadkowych, jaką wywierają niskie stopy procentowe – stwierdza Moody’s Investor Service. Dalsze odchodzenie od tradycyjnych produktów gwarantowanych będzie z kolei trudne dla ubezpieczycieli na życie.

Perspektywa dla francuskiego rynku ubezpieczeniowego została zmieniona na negatywną 18 listopada 2019 r., kiedy agencja Moody’s aktualizowała perspektywy dla europejskiego sektora ubezpieczeniowego.

Ostry spadek stóp procentowych w 2019 r. zredukuje zwroty z inwestycji francuskich ubezpieczycieli majątkowych, stanowiące istotną część ich zysków, a umiarkowane wzrosty cen raczej nie zrównoważą wzrostu roszczeń odszkodowawczych – ocenił Benjamin Serra, wiceprezes Moody’s.

Zależność ubezpieczycieli od zwrotów z inwestycji jest we Francji większa niż na wszystkich innych dużych rynkach europejskich, z wyjątkiem Holandii, ponieważ słabsze są zyski z działalności ubezpieczeniowej.

Moody’s spodziewa się, że zwroty z inwestycji francuskich ubezpieczycieli majątkowych w 2020 r. spadną o 20–40 pb. Aktywa ubezpieczycieli mają typowy termin zapadalności 2–5 lat, a sektor co roku reinwestuje 10–35% swojego portfela inwestycyjnego. W rezultacie spadku stóp procentowych w ciągu 9 miesięcy 2019 r. branża inwestowała nowe pieniądze albo reinwestowała aktywa, których termin upływał, ze stopą poniżej ich aktualnego oprocentowania, co odbije się na przyszłorocznych zwrotach z inwestycji.

Perspektywa uwzględnia również fakt, że konkurencja jest zaciekła, z rosnącym udziałem w rynku spółek zależnych banków, również ograniczającym zdolność ubezpieczycieli do podnoszenia cen dla zrównoważenia presji na zwroty z inwestycji.

Francuscy ubezpieczyciele na życie od 2012 r. usiłują odchodzić od produktów gwarantowanych, na rzecz produktów typu unit-linked, gdzie ryzyko inwestycyjne ponosi ubezpieczony. Jednak udział sprzedaży ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych zatrzymał się na poziomie poniżej 30% składek w 2017 i 2018 r., po czym spadł, co odzwierciedla awersję do ryzyka ubezpieczonych wobec rosnącej niepewności na rynku finansowym.

Trudności spotykają też segmenty zdrowotny i ochronny, które są bardzo konkurencyjne. Rentowność długoterminowych polis ochronnych też ucierpiała wskutek niskich stóp procentowych, natomiast segment zdrowotny pozostaje pod kontrolą rządu.

AC

Brexit: Sektor usług finansowych odporny

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Brytyjski eksport usług finansowych i pokrewnych wzrósł w 2018 r. do 83 mld funtów, a Unia Europejska wciąż pozostaje największym klientem, co podkreśla znaczenie utrzymania dostępu do rynku bloku po brexicie. Dane zebrane przez TheCityUK odzwierciedlają utrzymującą się odporność największego sektora brytyjskiej gospodarki, pomimo prognoz spadku, jakie pojawiły się po tym, gdy ludność w 2016 r. zagłosowała za wyjściem z Unii.

TheCityUK promująca brytyjski sektor finansowy za granicą stwierdziła, że eksport netto usług finansowych i związanych z nimi prawnych i księgowych wzrósł w 2018 r. o 5%, do 82,8 mld funtów (z 79 mld funtów w 2017 r.). Wartość eksportu samych usług finansowych sięgnęła 61,9 mld funtów, potwierdzając pozycję Wielkiej Brytanii jako wiodącego eksportera netto w sektorze. Nieco ponad 40% eksportu trafiło do Unii Europejskiej, 26,6% do USA. Po ponownym zwycięstwie wyborczym konserwatystów Wielka Brytania oświadczyła, że wyklucza jakiekolwiek przedłużenie okresu przejściowego poza 2020 r., wobec czego istnieje możliwość, że ostatecznie będzie handlować z jednym ze swoich najważniejszych rynków na zasadach Światowej Organizacji Handlu – bardziej uciążliwych dla biznesu. Brytyjski sektor finansowy chce, żeby Unia udzieliła przynajmniej jakiejś formy podstawowego dostępu do swojego rynku po zakończeniu okresu przejściowego, ale na wypadek, gdyby tak się nie stało, ponad 300 banków, ubezpieczycieli i zarządzających aktywami otworzyło swoje centra w państwach Unii.

(AC, źródło: Reuters)

Odc. 98 – Brokerze, zrób to w 2020 roku

0

Czego robić mniej, a czego więcej w kancelarii brokerskiej, żeby rok 2020 przyniósł wzrost i zawodową satysfakcję? Na to pytanie odpowiadają Daniel Zdziński i Marta Zdzińska z Certo Broker. To oczywiście jedna z wielu możliwych wizji. Zachęcamy do refleksji i wielu konstruktywnych działań w 2020 roku!

Z audycji dowiesz się:

  • Na co brokerowi może się przydać technologia
  • Czy warto dzielić się wiedzą, czy lepiej „robić swoje”
  • Jakie wnioski płyną z ubiegłorocznej obecności Certo Broker na LinkedIn?
  • Na co warto postawić w 2020 roku?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 1/2020

0

Peter Grudniak, ERGO Pro, rozmowa: ERGO Pro – silni, dynamiczni, życzliwi – str. 2

PIU, raport, bancassurance: Coraz niższy przypis w kanale bankowym – str. 4

ERGO Hestia, system, sprzedaż: Prostsze życie z Syriuszem – str. 5

Europa Ubezpieczenia, oferta, innowacje, Gshield.gg: Polisy dla graczy – str. 6

PIU, podsumowanie 2019, plany 2020: Co nas czeka w ubezpieczeniach – str. 8

Grzegorz Kaliszuk, podsumowanie, zdrowotne, na życie: Czego nas nauczył rok 2019 w zdrowiu i życiu? – str. 12

Bernard Mycielski, Concordia Ubezpieczenia, Generali, likwidacja szkód, rozmowa: Drony i satelity nie zastąpią ludzi – str. 13

Rzecznik Finansowy, Sąd Najwyższy, prawo: Pytanie o zadośćuczynienie dla bliskich poszkodowanych – str. 14

Generali, podróżne, turystyczne, oferta: Dla podróżujących do USA – str. 15

Europ Assistance Polska, podróżne, turystyczne: Do USA tylko z solidną polisą – str. 15

UFG, TFG, pilotaż, platforma: Bezpieczeństwo rynku turystycznego – str. 16

SPBUiR, kolekcjonerskie: Jak ubezpieczyć pamiątki z Gwiezdnych Wojen – str. 16

Świat, Moody’s, Francja: Perspektywa nie zachwyca – str. 17

Aon, raport, ankieta, przedsiębiorcy: Ryzyka finansowe na czele zagrożeń dla polskich firm – str. 19

Grzegorz Piotrowski, PPK, partycypacja: Mniej uczestników, mniej pieniędzy – str. 20

Waldemar Poberejko, Gruplowe, edukacja, grupowe, sprzedaż: Noworoczne tu i teraz – str. 21

Adam Kubicki, sprzedaż, zarządzanie: Jak stworzyć markę w ubezpieczeniach – str. 22

Wojciech Wężyk, trendy, marketing: Liczy się wiedza, głupcze! – str. 24

Spółki akcyjne rosną wolniej niż TUW-y

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że spółki akcyjne nadal są dominującą formą działalności zakładów ubezpieczeń (ZU) na polskim rynku. Ich sprzedaż rośnie jednak w dwukrotnie niższym tempie niż w przypadku ZU w formie towarzystw ubezpieczeń wzajemnych (TUW).

Z opracowania KNF zatytułowanego „Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń 3/2019” wynika, że przez 9 miesięcy 2019 roku zakłady w formie spółek akcyjnych zebrały w sumie o 1,42% składek brutto więcej niż przed rokiem. Ich wynik sprzedażowy stanowił 96,51% osiągnięcia całego sektora krajowych ZU na koniec września ub. roku, czyli 46 982,71 mln zł. Warto zwrócić uwagę, że po 3 kwartałach 2018 r. było to 96,56% (46 301,63 mln zł).

Na dzień 30 września 2019 r. działalność w formie spółek akcyjnych prowadziło 24 spośród 26 krajowych zakładów ubezpieczeń na życie. Przez 9 miesięcy tego roku zebrały one 16 381,85 mln zł – o 10,31% mniej niż na koniec września 2017 r. (18 265,57 mln zł). Ich przypis za 3 kwartały tego roku stanowił 99,83% wyniku sprzedażowego działu I wynoszącego 16 409,02 mln zł (99,85% przed rokiem). Spółkami akcyjnymi było też 25 spośród 34 krajowych zakładów ubezpieczeń działu II. W analizowanym okresie zebrały one 29 109,21 mln zł składek (28 048,38 mln zł rok wcześniej, +3,78% r/r), co odpowiadało 94,45% wartości rynku non-life na koniec września, wynoszącej 31 084,23 mln zł (94,42% przed rokiem).

Ubezpieczyciele w formie spółek akcyjnych wypłacili przez 3 kwartały 2019 r. łącznie 29 888,83 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto. Był to rezultat o 1,2% niższy od odnotowanego w analogicznym okresie 2018 r. (30 245,33 mln zł). Wynik techniczny spadł z 4711,68 mln zł na koniec września ub.r. do 4592,9 mln zł rok później (-2,52% r/r), a zysk netto wzrósł z 5560,26 mln zł do 5887,69 mln zł (+5,89% r/r).

TUW

Z kolei dziewięciomiesięczny przypis składki zakładów ubezpieczeń w formie towarzystw ubezpieczeń wzajemnych (TUW). zwiększył się o 2,9% r/r, do poziomu 1639,92 mln zł (1593,72 mln zł rok wcześniej). Wynik sprzedażowy towarzystw wzajemnych stanowił 3,49% osiągnięcia całego sektora krajowych zakładów (3,44% przed rokiem). Dwa TUW-y z działu I zebrały łącznie 25,09 mln zł (27,16 mln zł na koniec września 2018 r., -7,62% r/r). To 0,16% ogólnego osiągnięcia „życiówki” w ciągu 3 kwartałów 2019 r. (0,17%). Z kolei w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych dziewięć towarzystw wzajemnych zebrało w sumie 1566,56 mln zł składek brutto. Był to rezultat o 3,08% wyższy od uzyskanego w analogicznym okresie poprzedniego roku (1566,56 mln zł). Tegoroczny wynik TUW-ów stanowił 5,55% osiągnięcia całego działu II (5,58%). Najsilniejszym graczem na rynku towarzystw wzajemnych był TUW „TUW”, który na koniec września legitymował się przypisem 410,33 mln zł – o 8,2% mniej niż rok wcześniej (446,99 mln zł).

Przez 3 kwartały 2018 r. TUW-y wypłaciły 787,48 mln zł odszkodowań i świadczeń – o 13,64% więcej niż przed rokiem (692,97 mln zł). Wynik techniczny uplasował się na poziomie mln zł (65,93 mln zł rok wcześniej, -1,05% r/r), a zysk netto wyniósł 103,61 mln zł (103,53 mln zł, +0,08% r/r).

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Jak sprzedaje ANG Spółdzielnia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mijający rok był dla ANG Spółdzielni bardzo ważny pod względem rozwoju segmentu ubezpieczeniowego. Firma pośrednictwa finansowego wykorzystała m.in. fakt wprowadzenia ustawy o dystrybucji ubezpieczeń do przeprowadzenia wśród swoich współpracowników obowiązkowych szkoleń zawodowych. Podjęte działania przyniosły wymierne korzyści.

Według szacunków, na koniec 2019 r. ANG odnotuje dynamikę sprzedaży ubezpieczeń na poziomie 160%.

Ubezpieczenia znajdowały się w ofercie ANG Spółdzielni od początku jej funkcjonowania, czyli od 2010 r. Jednak ze względu na nasze podejście do biznesu, czyli stawianie na zrównoważone i naturalne tempo rozwoju, przez pierwsze kilka lat staraliśmy się optymalnie przygotować do udziału w tym segmencie rynku. Teraz nasze wysiłki procentują – w październiku osiągnęliśmy rekordowy przypis w pośrednictwie ubezpieczeniowym i dynamikę na poziomie prawie 180% – mówi Katarzyna Dmowska z ANG Spółdzielni.

Podstawą wsparcie merytoryczne i produktowe

2019 r. upłynął w ANG przede wszystkim pod znakiem szkoleń terenowych – zorganizowano ich ponad 50, co pozwoliło na udzielenie wsparcia merytorycznego dla 80% sieci. Tego typu spotkania, w znajdujących się w całej Polsce oddziałach, będą też podstawowymi działaniami ANG w 2020 r. Dzięki nim pośrednicy zyskują możliwość bezpośredniego wyjaśnienia wątpliwości z przedstawicielami centrali oraz dalszego rozwoju, co w konsekwencji przekłada się także na coraz lepsze wyniki biznesowe.

Przechodząc z sieci własnej jednego z towarzystw ubezpieczeniowych do ANG Spółdzielni, byłam bardzo ciekawa efektów tej decyzji. Początkowo jako ekspert, obecnie pracownik centrali odpowiadający za wsparcie produktowe i szkolenia, dostrzegam ogromny potencjał we współpracy z ANG. Organizacja stwarza mechanizmy do coraz efektywniejszego wykorzystywania możliwości związanych z nią ekspertów, co jest bardzo dobrą prognozą na przyszłość – wyjaśnia Karolina Trzeciakiewicz z ANG Spółdzielni.

Brak planów sprzedażowych nie przeszkadza w osiąganiu coraz lepszych wyników

Cechą charakterystyczną ANG Spółdzielni jest brak narzuconych planów sprzedażowych, zarówno w segmencie ubezpieczeniowym, jak i kredytowym. Dzięki temu eksperci współpracujący z ANG zachowując swą niezależność, mogą jednocześnie liczyć na wsparcie większego podmiotu i korzystanie z jego infrastruktury.

ANG Spółdzielnia w swojej ofercie posiada produkty 18 towarzystw majątkowych oraz 13 życiowych. Organizacja współpracuje obecnie z ponad 1000 ekspertów ubezpieczeniowych oraz kredytowych.

W swojej karierze zawodowej współpracowałem z ogólnopolską multiagencją, która z racji skali działania nie spełniała moich oczekiwań w zakresie wsparcia, niezależności i komfortu codziennej pracy. Dzięki przejściu do ANG, mam szansę pracować w najlepszym ze znanych mi środowisk do prowadzenia swojego własnego biznesu ubezpieczeniowego przy wykorzystaniu infrastruktury większego podmiotu – dodaje Sławomir Łuczywek z ANG Spółdzielni.

Rzecznik Finansowy i UOKiK badają możliwe naruszenie interesów konsumentów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rzecznik Finansowy zidentyfikował kolejny problem na rynku ubezpieczeń: konieczność przedstawienia przez osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji orzeczenia ZUS albo KRUS o niezdolności do pracy jako warunek wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia na życie – podała „Gazeta Wyborcza”.

Wspomniany problem został zauważony przez RzF w trakcie postępowań interwencyjnych wszczętych na wniosek klientów, których postępowania reklamacyjne w zakładach ubezpieczeń zakończyły się niepowodzeniem. Krystyna Krawczyk, dyrektor wydziału klienta rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego w Biurze Rzecznika, mówi „GW”, że takim osobom odmówiono świadczenia, chociaż korzystali z indywidualnych lub grupowych ubezpieczeń na życie rozszerzonych o ryzyko wystąpienia trwałej i całkowitej niezdolności do pracy, w większości produktów powiązanej z warunkiem niezdolności do samodzielnej egzystencji. Honorowane były jedynie orzeczenia bezterminowe, podczas gdy większość z nich jest wydawana przez organy rentowe na czas określony. Według „GW”, taki wymóg stosowały m.in. PZU, Nationale-Nederlanden czy Ergo Hestia. Zdaniem  RzF żądanie przedstawienia  przez ubezpieczonego  zaświadczenia o niezdolności do pracy, wydanego przez organ rentowy, może stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.  Sprawą zainteresował się też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który zwrócił się do ubezpieczycieli o wyjaśnienia. Od ich treści będzie zależeć dalsze postępowanie instytucji.

Więcej:

„Gazeta Wyborcza” z 27 grudnia, Regina Skibińska „Opłacali polisy, a odszkodowania nie dostaną. Ubezpieczyciele żądają orzeczeń ZUS i KRUS. Sprawę bada UOKiK”:

http://wyborcza.biz/…

(AM, źródło: „Gazeta Wyborcza”)

Stagnacja wartości wypłat za błędy medyczne

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Większa zachowawczość sędziów wpłynęła na to, iż poziom odszkodowań zasądzanych z tytułu błędów medycznych przestał rosnąć. Jedną z przyczyn jest sugerowanie się wytycznymi Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącymi ofiar wypadków komunikacyjnych – informuje prawo.pl.

Serwis zwraca uwagę, że obecnie najwyższe odszkodowania za błędy medyczne wynoszą około 1 mln zł – tyle, co dekadę temu. Jolanta Budzowska, radca prawny, specjalizująca się w procesach o błędy medyczne w kancelarii Budzowska Fiutowski i Partnerzy, jest zdania, że wyhamowanie wzrostu jest konsekwencją większej zachowawczości sędziów, ale nie wie, czym jest ona spowodowana. Prawo.pl wskazuje, że wpływ na wysokość odszkodowań dla pacjentów ma nie tylko system HBT Index, ale też wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Jolanta Budzowska uważa jednak, że odszkodowania, jakie zawarł w swoim raporcie KNF, są rażąco niskie i sędziowie nie powinni się nimi sugerować. Ekspertka wskazuje też, że dokument nadzoru został opartych na wyrokach i ugodach z 2015 i 2016 r., a jej zdaniem ich wybór i tak nie odzwierciedlał w pełni realiów, bo nie uwzględniono np. ugód z klauzulami poufności. Podkreśla, że obecnie standardem jest warunkowanie przez ubezpieczycieli tych ugód, które są szczególnie korzystne dla ofiar błędów medycznych, podpisaniem przez poszkodowanego klauzuli poufności. Serwis zaznacza, że według samych sędziów, przy wyrokowaniu badany jest głownie związek przyczynowo-skutkowy między zdarzeniem, czyli działaniem lub zaniechaniem lekarza a powstałą  u pacjenta szkodą – i na tej podstawie odszkodowanie jest miarkowane.

Więcej:

prawo.pl z 2 stycznia, Katarzyna Nowosielska „Za błąd lekarza najwyżej milion rekompensaty dla pacjenta”

https://www.prawo.pl/…

(AM, źródło: prawo.pl)

18,147FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie